Briljanter opnamen door gebruik van een zonnekap Kruiswoordraadsel 9rcl üa=^ KEULEN - centru elektronische muzie Kom er ACHT-ei 3 r~ r S S z z L L r~ V- m y mmm EATERDAG 13 JANUARI 1968 EXTRLi Vlinder op bloem van zeer dichtbij geno men. Wie een hobby heeft, voorkomt veel zorgen van zijn gezin en familie. Een ras echte amateurfoto graaf behoef je nooit te vragen: Wat zal ik je nu voor je verjaar dag geven?" Meestal kraamt hij weken tevoren al rond wat hij zo erg nodig heeft. Het is nooit een das en nooit after-shave. Het begint in de hobby immers altijd met een kale camera. Geen filters, geen zonne kap. Maar nu vraagt u: „Waarvoor moet ik al die rim-ram hebben?" Deze artikelen serie zou niet tompleet zijn zonder een korte toelichting op al die kleine zaken, welke wij aanduiden als hulpstukken Onze moderne lenzen zijn van betere kwaliteit dan die van voor de oorlog, ook al beweert oom Willem, "dat zijn ouwe box van die merakels scherpe kiekjes maakte". Die „merakels scherpe" kiekjes waren bijna allemaal overbelicht en vaak keihard; dat harde wit - tegen - zwart noemde hij scherp. Die vroegere lenzen leden dan ook nog aan het euvel van de zwervende lichtstralen. Licht gedraagt zich binnen een objectief meestal een samenstel van verschillende glasvlakken nogal wonderlijk. De lichtdeeltjes hebben de neiging om te gaan ping-pong spelen. Ze kaatsen in het ob jectief heen en weer en maken de opname minder briljant. Men heeft dat tegenwoordig voor een be langrijk deel ondervangen door de lenzen te voorzien van een zeer dun laagje metaaloxyde. Dat zorgt ervoor, dat de lichtdeeltjes niet gaan reflecteren (binnen en buiten de lens), maar ge makkelijk "binnenkomen" in het camera-inte rieur. Ondanks deze voorzorg, die u bij alle (duur dere) toestellen aantreft, is het toch nuttig om een zonnekap te nemen. Dit instrumentje is een soort "zonneklep" voor camera's. De matzwarte binnenzijde van de zonnekap fungeert ook als uitdover van zwervend licht. Slechts gericht licht komt naar binnen, en dat werkt gunstig op de scherpte van uw afbeelding. Daarnaast is een zonnekap bij regen een regenkap. Het maken van bijv. tegenlichtopnamen zonder zonnekap raden wij u bij voorbaat af. Ook flitsopnamen worden beter met gebruik van dit hulpstukje. De voorzetlens U hebt er waarschijnlijk al meer van gehoord. De voorzetlens is een soort leesbril voor uw came ra. En u snapt meteen dat dit uw camera in staat stelt cm op korte afstand toch scherp te "zien". Voorzetlenzen kunt u, net als brillen, in verschillende sterkten kopen. Die sterkte van uw voorzetlens, een simpele enkelvoudige lens, wordt aangeduid in dioptrieën. Hoe meer dioptrieën er staan aangegeven, hoe kleiner de afstand tus sen de camera en onderwerp. We geven u ge makshalve even een lijstje: Voorzetlens van 1 dioptrie, afstand tussen ca mera en onderwerp 1 meter. Voorzetlens van 2 dioptrie, afstand tussen ca mera en onderwerp 50 om. Voorzetlens van 3 dioptrie, afstand tussen ca mera en onderwerp 33 cm. Voorzetlens van 4 dioptrie, afstand tussen ca mera en onderwerp 25 cm. Listige liedien, en dat zijn foto-amateurs, be- begrijpen meteen hoe dat allemaal in zijn werk gaat. Want we delen gewoon het aantal dioptrie ën op de factor 100 (cm) om nauwkeurig te we ten hoeveel de afstand is die we kunnen aanhou den tussen camera en onderwerp bij een bepaal de voorzetlens. Dat instellen doen we, bij gebruik van die voor zetlens, zoveel mogelijk met de instelling onein dig van de normale cameralens. Waarom? Wel, omdat u dan de optimale dieptescherpte krijgt. Wat is dat nu weer? Dieptescherpte is de scherpte naai- "achteren" in uw beeld. Stel dat u een voorzetlensje hebt van 4 dioptrie, dan fo tografeert u bijv. een bloem op 25 cm tussen ca mera en onderwerp. Staat de bloemkroon wat scheef, dan is er kans dat de voorzijde van de bloem scherp is, de achtergrond echter wazig. Bij instellen van uw normale lens op oneindig, is die dieptescherpte het grootst. Maar er is meer. Door uw diafragma zo klein mogelijk te nemen, neemt die dieptescherpte steeds toe. Met f:5.6 hebt u meer dieptescherpte dan bij f:3.5. Bij bijv. f:16 is uw dieptescherpte het grootst. Gebruikt u voorzetlenzen, probeer dan altijd een zo klein mogelijke lensopening te nemen. In de praktijk betekent dat een gevoeliger film kiezen of..extra licht aanvoeren. Daarvoor is, zeker in de natuur, uw flitser het handigste instrument. Op die korte afstand geeft uw flitser immers een fikse lichtstoot. Dan kunt u ook het best een heel klein diafragma nemen. Een statief? Een van de meest interessante hulpstukken voor de camera is de voorzetlens. Het is de leesbril voor de camera. U kunt er tot op zeer korte afstand het te fo tograferen onder werp mee naderen. Die ouderwetse driepoot? Waarvoor nou? Om een heleboel plezierige redenen. Om te beginnen zult u soms voor onderwerpen komen te staan die haast om een statief wagen. Denk u eens in dat u in een droom van een oude kerk komt. U wilt fotograferen? Er is geen licht genoeg. Oh, u gaat flitsen. Maar mag dat wel in die kerk? Gok ken of het met een 1/25 seconde gaat? Wie weet lukt het..Maar het is zekerder om uw sta tief te nemen en een paar tijdopnamen te maken. Er is nog een ander punt waar uw statief nut tige diensten bewijst. Bij, die opnamen met de telelens komt u met veel camera's voor een pro bleempje te staan.' Uw zoeker, die veelal boven de lens is gebouwd, ziet niet hetzelfde als uw ca meralens. Dat is logisch, die zit op een andere plaats. Het is alsof u een huis hebt met één raam boven en één beneden. Staat er iemand boven te kijken naar een kerk (hij kijkt recht naar vo ren), dan zegt hij bijv. „Ik zie alleen het mid denstuk van de toren". Meneer beneden zegt: .Nee, ik zie alleen de deur van de boren". Maken we een foto op korte afstand, dus bijv. binnen de 2 meter, dan ontstaat er een afwijking in het zoekerbeeld. We kennen allemaal de bekende kiekjes van „Jantje met het afgesneden hoofd". Men' noemt dit verschijnsel parallax. Maar we kunnen dat verschijnsel wel kwijt. Als we, foto graferend met de voorzetlens op bijv. 50 cm, de camera op een statief plaatsen en mikken op het object, dan is het simpel om de lens en het on derwerp in een zuivere lijn te krijgen. Dat doen we bijv. met een breinaald. Zijn lens en het onderwerp zuiver in eikaars verlengde, dan zijn we er zeker van dat het object nauwkeurig in het beeld is. Uit de hand fotograferend gaat dat veel lastiger. Het wordt erg gokken. Voor de camera's met twee lenzen, de zgn. twee-oogreflexen, zijn er echter sets voorzetlen zen verkrijgbaar die dit euvel automatisch onder vangen. De voorzetlens die op het zoekerobjectief wordt geplaatst, maakt nl. een geringe hoek. Daar door wordt de parallax vermeden en zien we pre cies datgene wat de opnamelens "ziet". Het ge makkelijkst zijn de zgn. eenlensreflexen. Hierbij kijken wij, via een spiegel of een prisma, door de opnamelens naar het onderwerp. De schuinstaan de spiegel achter het objectief klapt, vlak voor de opname, heel even weg en laat de lichtstralen door naar de film. Daarbij geen parallax. Men kan zelfs heel gemakkelijk een andere lens in de camera schroeven, bijv. een telelens. Want ook de sluiter is bij dit type nl. elders geplaatst. Achterin het toestel bevindt zich een soort gor dijn, dat heel even wegschuift tijdens de opna me. Bezit u een dergelijk toestel, dan kunt u eens denken over de aankoop van zgn. tussenringen. Deze ringen worden tussen de normale camera lens en het camerahuis geschroefd. Ze maken het mogelijk zonder voorzetlens zeer dichtbij te komen. U maakt daarmee bijzondere opnamen, bijv. de kop van een vlieg op het formaat van uw volle negatief. Bij deze tussenringen treedt echter een gering nadeel op, dat de voorzetlenzen niet hebben, nl. lichtverlies. Het licht moet immers een langere weg afleggen voor het bij de film is? Hoeveel u de belichtingstijd moet verlengen wordt echter in de gebruiksaanwijzing nauwkeurig aangegeven. Voor mensen die een hekel aan sjouwen hebben, is het zak- of boomstatief wellicht een uitkomst. Het is een apparaatje van nog geen 15 cm leng te. Het bevat een cameravoet waarop het toestel kan worden geplaatst. Het heeft een soort hout- boor waarmee u het in een tak of aan een ten hek kunt vastmaken en het bezit een klem waarmee u het ding op een stoel kunt I) men enz. Kosten gering, nut enorm. Zeifontspanner Als u op uw camera een soort schroefopj vindt, is dat waarschijnlijk de aansluiting) de draadontspanner. Bij het maken van tijdi men is dit "slangetje" onmisbaar. Het is ej ook nog nuttig voor een ander doel. Lang alle camera's hebben een zgn. zelfontspanne; is een extraatje aan de sluiter. Het is eeni tijdmechanisme dat de sluiter na bijv. tien sj den automatisch in werking doet treden. Pj u de camera op een statief en stelt u dei ontspanner in werking, dan kunt u bij een g) je gaan zitten en zelf op de foto komen. f= als uw toestel dit extraatje niet bezit, kunt los kopen. Het is een miniatuur-uurwerkje gelukkig weinig kost. U koppelt het via de dj ontspanner aan de camerasluiter en stelt h op de gewenste tijd. Voor de fynproevers J een handige methode om opnamen te makt) werkelijk scherp zijn. U weet het, verrew meeste onscherpte ontstaat door trilling hand, niet door fouten van lens of camera. Alle spullen, camera, extra film, filters, ontspanner en zonnekap, los meenemen is dig. Koop er een fijne combitas voor of vrai voor uw verjaardag. Uw spullen blijven er door en gaan langer mee. Voor de modernisering van zijn studio voor elektronische muziek heeft de West- duitse omroep in Keulen thans 200.000 mark uitgegeven. In 1951 werd deze studio als eerste van zijn soort opgericht. Intussen beschikt ook de hogeschool voor mu ziek in Keulen over een eigen elektronische stu dio, die geleid wordt door professor Herbert Ei- nem, de „vader van de elektronische muziek" in Duitsland. De leiding van de omroep-studio berust sinds vijf jaar bij Einems leerling Karlheinz Stockhausen, die internationale beroemdheid ge niet als hartstochtelijk voorvechter en aanhan ger ener „synthetische muziek". Van zijn reizen om de wereld heeft Stockhausen 137 volksliederen meegebracht, waarvan h\j er 40 elektronisch wil verwerken. Van het eerste deel van dit werk heeft zojuist de wereldpremière plaatsgevonden. Deze compositie duurde 113 minuten, hetgeen i cord is, niet alleen op het gebied van de nische muziek. Interessant is, dat deze zich eveneens als de schilderkunst afket de zuivere abstractie. Niet alleen kan ment hymnen af en toe flarden van bekende me) en herkennen, maar Stockhausen heeft bil, compositie ook vier solisten ingeschakeld, hij ontdekte, dat het luisterende publiek van houdt „in zijn eentje" voor vier luidspji te zitten. Karlheinz Stockhausen heeft met kers en medestanders in de gehele wereld.b raming behoren 40.000 tot 50.000 luisteraaihij de Westduitse Omroep tot Stockhausens aai je Dat is echter minder dan 1 procent. Van dtko: van de 99 procent worden nogal eens wa^r testbrieven ontvangen. Klaus von Bisma: intendant van de omroep, is evenwel van i dat een publiek-rechtelyke instelling vej ook kansen te geven aan experimenten. i 5 11 12 13 1 b -i© 19 20 21 zz 23 25 26 27 29 30 31 32 35 3A 36 37 38 X/ /X v 39 W A1 A2 X/ /X <13 AA A5 A6 A7 A0 49 50 51 52 53 SA 55 56 57 58 59 60 6Ï~ 62 0 63 6A 05 /v/\ 66 67 gfsja ES5BÖ 68 69 70 71 p. P 7<r~ 75 34. Engels bier 35. dierentuin in Amsterdam 36. hij heeft het geschreven 38. alg. Kiosk Onderneming 39. heen en terug 40. Europeaan 41. voor-: voorvoegsel 42. voegwoord 43. riviertje in Friesland 44. boom 46. zie 34 horizontaal 48. kade 50. spierweefsel 61. boom 53. erg dom 54 en dergelijke 55. buitelende val 61. zoon van Noaeh gemeente op de Veluwe VERTICAAL 1. bezoedeld 2. zie 64 horizontaal 3. klap 5. Greenwich-tijd 7. riviertje by Dokkum 8. Duitse munteenheid 9. met kapotte schroefdraad 10. zuiver 11. mineraal 13. lidwoord 16. koeien 17. Oud-IJslandse literatuur 18. ongeschaafde, onbewerkte 20. „uniform" der stryders in de middeleeuwen 22. beeldschone jongeling 23. voegwoord 25. muzieknoot 26. soort van koekje 29. sny werktuig 30. ieder 31. Nederlandse Omroepvereniging 37. republiek 38. soort van papegaai 43. evenachtslyn 66. dit la 67. voorzetsel 60. bloedverwant 63. van een 65. wig 67. muzieknoot; opbergruimte 68. sta stil 70. gewicht 71. in 72. welwillende lezer 73. en anderen Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag as. te 9 uur vjn. in het bezit te zyn van de redactie, Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wy een eerste prys van f5 en twee pryzen van f 2.50 beschikbaar waarnaar alleen abonnees kunneii mededingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE HORIZONTAAL 21. tam 64. rystbrandewyn 44. eet door 1. schande 22. Nederlands 66. hoge berg 45. aan wy zend voornaamwoord 6. nieuwe oplaag 24. voormalig eiland in het IJssel- 68. snebbe 47 nauw 12. overgebleven deel meer 69. kant, uitzicht in de toekomst 49 eencellige organismen 14. Australische struisvogel 27. zot, grappenmaker maanstand 72. beter dan de gewone 51 echtgenote van Koning Willem 15. met weinig spierkracht 28. 17. alvorens 29. voorwerpen van gevlochten teen 74. korte verheffing by eb III 19. stad in Peru 32. luitenant 75. opzetting der huid 62. van de zeebodem opryzende rots auuraucaay Kunt u de acht afwijkingen In de beide bovenstaande tekeni vinden? De juiste oplossing vindt u elders in dit nummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1968 | | pagina 8