Films
Leiden
Beginneling
Meesterlijk
Voortsetting
r
"s a
i SCHAKEN
tt
s ruwf'
li DAMMEN
BRIDGE 4»
Teveel voor één man
Moeras der zonde
een beetje Cannes
Het oudste beroep
ironisch bekeken
15 DECEMBER 1967
LEïDSCH DAGBLAD
ADVERTENTIE
De beginnende schaker heeft niet
glleen enige moeite met de loop der
stukken, maar ook met het bepalen
ysn de onderlinge krachtsverhou
ding of wel de waarde der verschil-
]ende schaakstukken. Het moet hem
duidelijk worden, dat een pion niet
go maar tegen een paard of toren
kan worden afgeruild. Ten behoeve
van die beginners geven de leerboek
jes dan ook een waardebepaling
bijv. pion is 1, paard 3, loper 3, toren
5, dame 10. Dan heeft men tenminste
fjug houvast. Al spoedig bemerkt de
beginner, door ervaring dat deze
waardeverhouding relatief is. Dat
bi)v. een pion wel eens veel meer
waard kan zijn dan een loper of to-
ien, die slecht geposteerd staat.
De waarde van een stuk is afhan
kelijk van de plaats, welke hij in
neemt. Hierop berusten vele schaak
composities. Als voorbeeld de volgen-
Ie fraaie studie van de beroemde
componist Troitski.
Wit beschikt, volgens de waarde-
irhouding, over 8 punten (2x3x
;x 1)terwijl zwart 6 punten Clxöx
x 1) heeft. Zonder meer zou wit dus
leniakkelijk moeten winnen. Men
ledenke daarbij echter, dat, zelfs als
at twee paarden overhield, de partij
nog remise zou zijn omdat met twee
aarden geen mat gegeven kan wor-
len. De strijd tussen de toren en deze
paarden zou nog lang kunnen
duren, ware het niet, dat de plaats
van de stukken in deze studie een
nelle zege mogelijk maken.
1. Pd2-c4t, Ke5-f4! Opalleande-
zetten volgt een „vork" waardoor
mart zijn toren tegen een paard
verliest) 2. Pe8-g7!, Tf5-d5 weder -
de enige plaats: op Tf7 volgt 3.
Pe6t, Kf5; 4. Pd6, Kxe6; 5. Pxf7,
Kxf7 en wit wint; ook op 2 Tb5
volgt Pe6t en Pd6t) 3. Pg7-e6t,
Kf4-e44. Kli3-g4ü (een „stille" zet;
p 4 Kd3 volgt 5. Pf4 en op 4
Ml; 5. Pc5 Kd4; 6. Pe3 Daar-
m speelt zwart 4 h6-h5 5.
Kg4-h4, Td5-dl (op Pc5t kan Kf4
rolgen).
ADVERTENTIE
4llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll|||llllil|i
Omdat zwart 4 h6-h5 heeft
moeten spelen kan nu: 6. Pe6-g5t,
Ke4-f4: 7. Pg5-li3f, Kf4-f5 (op Ke4
volgt Pf2f) 8. Pc4-e3t en 't is ge
beurd.
Verse
champignons
lekker!
Gratis recepten bij uw groenteman.
U| Bridgevraag van deze week: H
§j Zuid gever, niemand kwetsbaar,
g parenwedstrijd. Zuid heeft: M
B 6 3 A H B 10 7 5
O 6 5 «f» B 8
pi Zuid en west passen, noord
M opent met vier klaver (geen con-
f: ventie) oost vier ruiten. Wat g
g moet zuid doen? Antwoord el- g
p= ders op deze pagina. g
Conclusies trekken uit het doen en
laten der tegenpartij is een "meester
lijke" bezigheid. Interessant is het
zien, wat er allemaal aan een tafel
met bridgemeesters kan gebeuren,
wanneer één hunner een schijnbaar
absurd bod doet en de anderen dan
later proberen de "juiste" gevolgtrek
kingen te maken. In volgend partijtje
waren de krachten enigszins aan eik-
kaar gewaagd: OW speelden Van de
Velde-Van Ogtrop, de NZ-plaatsen
werden bezet door Filarski-Kramer.
U moet ook weten, dat Filarski en
V. d. Velde elkaar goed kennen en
nogal eens over bridge praten. De
"sluwe" denkstrijd die werd uitge
vochten, wordt er des te pikanter om:
H B 10
9 A 6
H 8 7
HVB42
A 9 6 5 V74
Q? 10 72 w n QHB9843
<0>VB3 OA952
•f» A 9 5
832
0? V 5
O 10 6 4
A 10 8 7 6 3
Decor: meesterklasse parencompe
titie. Zuid gever, OW kwetsbaar. Zuid
pas west pas noord een klaver
oost een harten zuid twee kla-
ver(I). Dit laatste bod zult u in geen
In de vorige maand
denontmoeting tussen België en Ne
derland, besliste de Hagenaar Fred
Ivens zijn party tegen J. Demes-
niaecker door een fraaie combinatie.
F. C. H. Ivens.
s
jfüki 'jli&
m m M-
0
iW
0
o'
m.
ff O O
m
HP HP HP
.}m
m
"m/'m/'m
Hl
B m m
■j
t
m
W 9 p
Demesmaecker.
laatste zet was hier: 23. 33-28
Er volgde toen: 26-31; 24. 37x26, 14-
20; 25. 25x3, 12-18; 26. 3x12, 17x8
27. 26x17, 11x33; 28. 38x29, 23x45!
Kort tevoren had de Amsterdam
mer Rudi Palmer met een eenvoudige
combinatie, maar toch een om te ont
houden, zich een weg naar de winst
gebaand tegen E. var Bouwel.
Van Bouwel.
1 2 3 4 5
JÉ! ^Éil
H
IK
lm '-m. m
m
f§
PJB
IÉ
c
BUS
i IHi i
H_J0
w>,
p j
iiniiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin
.iiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiimr
In de kortgeleden beëindigde club
competitie voor de ereklasse werd in
de ontmoeting Huizum tegen Gezel
lig Samenzijn aan het eerste bord
tussen Harm Wiersma - met wit - en
Rudi Palmer een kort maar krachtig
partijtje gespeeld.
1. 33-29, 17-22; 2. 39-33, 11-17; 3. 44-
39, 6-11; 4. 50-44, 1-6; 5. 31-27, 22-
31; 37x26, dat is wat anders dan de
geëikte voortzettingen 32-28 en 29-24.
In een soortgelijke stand zagen wij
eerder Andreiko deze voortzetting
toepassem 19-23, 7. 35-30. 14-19; o.
30-25, 17-22; 9. 25x14, 9x20; 10. 36
-31, 4-9; 11. 41-36, 10-14; 12. 46-41,
11-17; Zwart ziet niets in 22-27. 13.
42-37, 5-10; 14. 48-42, 7-11; 15. 40-
35, 20-25; 16. 44-40, 14-20; 17. 32-
28, 23x32; 18. 38x27, 19-23; 19. 42-
38, 9-14; 20. 49-44, 3-9; 21. 47-42,
14-19; 22. 29-24. 20x29; 23. 33x24,
19x30; 24. 35x24, 23-28; 25. 34-30,
25x34; 26. 39x30, 17-21; 27. 26x17,
12x32; 28. 38x27, 11-17;
Palmer.
Wiersma.
In deze interessante partij, waar
in men van modern spel kan genie
ten, zien we hoe wit heel listig de
aanval van zwart op het stuk op
veld 27 afslaat. 29. 43-38, 2-7; Op
17-21 was gevolgd 38-32. 30. 30-25,
10-14; 31. 40-35, 17-21; en nu denkt
zwart wel te kunnen aanvallen. Maar
er volgden: 32. 38-32, 8-12; 33. 32x
23, 18x20; 34. 27x18, en hoe zwart
nu ook slaat steeds volgt 31-27 met
winst.
Freek Gordijn»
lllllllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
;elf, wist echter niemand
aan de tafel op dat moment van dit
mini-bod je af.
Als noord was ik van plan ten
minste twee SA te bieden, doch voor
het zover was, kwam Jules van Og
trop (west) met een sensationeel bod:
drie klaver, bod in kleur der tegen
partij, belovende een sterk spel! Daar
west al gepast had, "had" hij zijn
bod echt wel. Niettemin bekeek ik
(noord) ongemerkt nog eens de ach
terkant van mijn kaarten om te zien
of wij allemaal wel met hetzelfde
spél speelden. Het bleek echt waar
en wat nu te doen met de 17-pun-
ten in mijn hand'? Ik dacht aan dou
blet, maar ook aan drie schoppen:
dit laatste bod zou nuttig kunnen
zijn als OW toch vier harten gingen
bieden, waarna zuid misschien met
schoppen zou kunnen uitkomen.
Tenslotte deed ik niets (eerst maar
eens luisteren)hoorde drie ruiten bij
oost, pas bij zuid en vier harten bij
west. Doubleren als noord? Ik geloof
de er niet meer in. Vijf klaver zeg
gen? Dat betekende een wisse dood
dan toch maar liever tegenspelen.
Dus: "pas".
Kennelijk was het kraken der bied-
problemen aan Kramer evenmin ont
gaan en hij besloot met schoppen
drie uit te komen. In noord maakte
ik schoppenheer en vroeg mij af, of
zuid een doubleton kon hebben. On
mogelijk want. dan zou Van de
Velde zeker de vierkaart schoppen
hebben geboden. Klaver naspel leek
zinloos, oost (de dichte hand) kon ér
zeker niet meer dan één hebben. Dus
toch maar schoppenboer.
Bekijkt u eens even. geachte toe
schouwers, dat het contract al onver-
met open kaarten»
Oost zou zelfs schoppenvrouw kunnen
winnen en harten uit de hand na
spelen: hij verliest dan niet meer dan
twee hartens en schoppenheer. Op
wests vierde schoppen en klaveraas,
kunnen (later) twee ruitens weg
verder zit ruitenheer goed. Oost was
er inmiddels echter "zeker" van dat
zuid twee en noord vierschoppens had
gehaid. De tweede schoppen werd dus
met schoppenaas op tafel (west) ge
nomen en klaveraas nagespeeld,
waarop de schoppenvrouw wegging:
nu kon zuid niet meer in schoppen
laag aftroeven wanneer noord de der
de maal schoppen zou spelen!
Nu nog even de troefkleur goed
hanteren: harten tien uit west
daar er toch niets viel af te troeven,
had noord geen haast met hartenaas
en speelde de zes bij. Nu moest oost
weer. Waarop had zuid twee klaver
geboden en waarom had hij op een
introever gespeeld? De oplossing: om
dat zuid Hartenaas had! Logisch ge
noeg, maar niet goed..zuid maakte
hartenvrouw, noord daarna harten-
en later kreeg zuid met ruiten
tien nog een slag: één down. Zo
maakte zuid twee slagen één met.
hartenvrouw, één met ruiten tien.
Zegt u dus niet, dat hij géén goed
spel had!.
H. W. Filarski.
ADVERTENTIE
Kostelijk voor uw kinderen
GRAPILLOM
alcoholvrij druivensap
(gebr^steur nv)
Antwoord op bridgevraag:
Zuid moet in de eerste plaats
l aan de tegenpartij (west vra-
gen, wat of vier ruiten betekent.
Het kan nl. gebeuren dat dit
"opvolgende" bod gespeeld wordt
i als "Fishbeinconventie", waarbij
l oost een kleur van west wil ho
ren. In elk geval moet zuid ver
der passen, tenzij de tegenpar
tij kennelijk te hoog of onjuist
eindigt. Het bieden van vier har
ten is zinloos: partner heeft met
stelligheid alleen maar interesse
in klaveren en zuid heeft veel te
veel verliesslagen om aan een
manche in die kleur te denken.
Tragi-komedie van Pietro Germi
Studio Fietro Germi is een
cineast, die veelaJl met scherpe
filmische wapens van leer trekt
tegen Italiaanse toestanden en
misstanden. Hij doet. dat dan
steeds met grote technische
vaardigheid, een groot gevoel
voor menselijke verhouding en
een fikse dosis humor. We den
ken b.v. aan zijn „Huwelijk op
zijn Italiaans". Het is ons ech
ter niet helemaal duidelijk, wel
ke situatie hij in „Teveel voor
één man" op de korrel neemt.
Het kan zijn, dat hij de onmo
gelijkheid van de Italiaanse wet
geving op het gebied van echt
scheiding als achtergrond van
zijn tragi-komedie liet dienen.
Maar dat is nauwelijks aanne
melijk. Want scheiding had ook
geen oplossing kunnen brengen
voor zijn hoofdfiguur, een vio
list die al zijn liefde, tijd, geld
en energie volkomen eerlijk ver
deelt over drie vrouwen en zijn
kinderen bij die drie. Scheiden
had voor hem het maken van
een keus betekend en dat kan
hij nu juist niet. Hij beweert in
zijn liefdesbekentenissen aan een
priester die steeds dieper
wordt geschokt dat hij van al
le drie oprecht houdt. Zijn re
laas aan die geestelijke geeft
Pietro Germi gelegenheid in
talrijke terugblikken de beleve
nissen van de man in beeld te
brengen. We hadden bijna ge
schreven: deze Don Juan, maar
dat is hij met.. Germi's hoofd
persoon (een pracht rol van Ugo
Tognazzd) is verre van een a-
moureuze avonturier. De man,
die Germi ons zo bewogen voor
zet, is het slachtoffer van zijn
eigen zwakheden. Hij is gelukkig
in al zijn hollen en draven van de
een naar de ander, zijn gevoe
lens zijn oprecht en zijn bedoe
lingen eerlijk. Hij kan niet be
grijpen, dat een ander zijn le
venshouding niet begrijpt. Het is
amusant, maar ook schrijnend,
dit wat verkapte pleidooi voor
polygamie. Maar goed, Germi
pleit zó filmisch geraffineerd,
zó echt menselijk, zo prettig ge
woontjes, dat men hem de on
houdbaarheid van zijn betoog
maar niet kwalijk neemt. „Ik
ben ervan overtuigd, dat Germi
zelfs een aardappel zou kunnen
laten acteren", zei de zangeres
Maria Carmassl, die één van de
Moordenaar
als beroep
LIDO Wie deze week een
spannende film wil zien, moet
beslist „Ik een killer" (Profes
sional killer*) van Frank Shan
non niet overslaan. Hoe onge
loofwaardig het verhaal ook is
van de man die moordt voor zijn
brood, het is toch best mogelijk
dat er zulke personen bestaan.
Robert Webber als Clint Harris
is hier zo iemand. Voor een „ta
melijk eenvoudige moord* (het
doodschieten op een afstand van
300 meter van een gevangene
tussen politie-agenten) krijgt hij
15.000 dollar.
Harris wil met zijn werk uit
scheiden, maar als zijn broer
voor zijn ogen wordt vermoord,
kan hij niet anders dan zich
wreken. Daar komt dan nog bij,
dat hij voor dat karweitje 200.000
dollar krijgt van zijn werkgever,
omdat de moordenaar van zijn
broer iemand is die de beroeps
moordenaarsorganisatie wil uit
roeien.
Om zijn taak te volbrengen
gaat Camt naar Parijs in gezel-
schap van de jonge Tony Lobel-
lo (Franco Nero), waar Frank
Secchy woont. De moeilijkheid
is echter dat niemand weet hoe
hij eruit ziet, want hij heeft zijn
gezicht door plastische chirurgie
laten veranderen.
Na allerlei schietpartijen weet
Harris zijn tegenstander klein te
krijgen, maar dan moet hij nog
afrekenen met Lobello, die is
bezweken voor het geld van Sec
chy en dus in diens dienst is ge
treden.
Hoewel deze film soms een
beetje naar het langdurige neigt
gaat hij geenszins vervelen. De
spanning blijft er tot de laatste
minuut in.
drie vrouwen speelt. Na het zien
van deze film is men geneigd
een heel eind met haar mee te
gaan.
Tognazzi met één van
zijn drie vrouwen Maria
Grazia Carmassi) in een Ve-
netiaanse gondel.
Slachting in
Chicago
TRIANON Wie een Idee
wil krijgen van de afschuwelij
ke moordpartijen die de gang
sters uit de onderwereld van
Chicago op elkaar uitoefenden,
nadat op 17 januari 1920 het
Congres der V.S. een wet aan
vaardde, die de verkoop of ex
port van alcoholische dranken
strafbaar stelde, kan bij de
film „Slachting in Chicago" op
Valentijnsdag, terecht.
Mannen als Al Capone en
„Bugs" Moran, leiders van
twee elkaar bestrijdende groe
pen, werden door de onwettige
verkoop van drank, door gok
ken of door prostitutie schat- en
schatrijk: de verdiensten liepen
in de miljarden dollars.
Maar hoe talloos velen heb
ben in de gevechten om de vet
potten van Chicago's drank- en
ontuchtmarkt het leven erbij
ingeschoten. De moordenaars
en hoevelen van hen ziet
men in deze, naar authentieke
gegevens vervaardigde span
nende film stonden voor
niets, de wijze waarop zij el
kaar uitmoordden, tart elke be
schrijving. Deze film recapitu
leert. genadeloos de achtergron
den van dit alles: een wereld
van boeven tegen boeven wordt
hier meedogenloos aan de kaak
gesteld, met als climax de in
de titel van de film weerspie
gelde afschuwelijke afslachting
in 1929, waarbij de aanhangers
van Moran door die van Al
Capone werden neergeknald.
De verschrikkelijke toestanden
kwamen eerst tot een einde
toen de wet op 5 december 1933
werd opgeheven.
De meeste van de betrokke
nen hebben een afschuwelijk
levenseinde gevonden: ook de
beide hoofdpersonen. De herin
nering aan hen doet als een
nachtmerrie aan. Laten wij ho
pen dat dergelijke wan tonelen,
waarbij de ene helft van Chica
go's bevolking de andere leek te
terroriseren en mannen in een
poel van bloed, doorzeefd van
kogels werden aangetroffen,
voorgoed t ot het verleden be
horen
REX In het theater aan de
Haarlemmerstraat draait deze
week van Costas Manoussakis
„La Peur" („Het Moeras der
Zonde"). „La Peur", een film
die door Eurofilm in Nederland
uitgebracht wordt en volgens
deze distributiemaatschappij „de
opzienbarende Griekse bijdra
ge" vormde aan het filmfesti
val van Cannes, is een nogal
onduidelijk verhaal geworden
rond het gezin van een Griek
se hereboer.
Dit gezin bestaat uit vijf per
sonen, vader Anastis, moeder
Anastis (de tweede vrouw van
vader Anastis), dochter Chrysel-
la (uit het eerste huwelijk)zoon
en dochter. Het gezin Anastis
moet gezien de tractoren, huis
en land dat het bezit tamelijk
rijk zijn, in ieder geval erg rijk
voor Griekse begrippen.
Het is normaal dat wanneer
men zijn ketenen heeft verlo
ren, de problemen pas goed
voor de dag komen. Primitieve
normen die men nodig heeft
als men iedere dag voor zijn
brood moet veohten verlie
zen dan hun waarde. Zo ook
met het gezin Anastis. Vader
is een zwakke huistiran, een
drinkebroer, die dictatoriaal wil
optreden. Moeder is verbitterd
door het leven waarin vader
haar weinig geestelijk genot
schonk. De oudste dochter is
mooi, maar doofstom en lijdt
aan godsdienstwaanzin, de zoon
heeft communicatiestoornissen
en is oversexed.
Onze sympathie dwingt de re
gisseur van „La Peur" ons wel
te geven aan het jongste meisje,
dat een behoorlijke school be
zoekt. normaal gekleed is, ver
liefd is op een ingenieur en en
passant in de film nog enkele
malen haar borsten laat zien,
waardoor in ieder geval sex
door de affiches gesuggereerd
waargemaakt wordt.
Zoon Anastis kan zich niet be
heersen. hij verkracht zijn doof
stomme oudere zusje en doodt
ha ar omdat ze hem dreigt te
verraden .Tezamen met zijn va
der verbergt hij haar lijk in een
in de buurt gelegen meer. Zijn
jongste zusje vermoedt deze mis
daad. Op de dag dat zij in het
huwelijk treedt met de ingenieur
wordt de misdaad ontdekt. Het
gevolg is de schande van de fa-
„La Peur" is geen slechte
film, als zodanig is het te ver
klaren dat de film aan het film
festival in Cannes heeft deelge
nomen. Wat Manoussakis ons
echter wil laten zien is niet al
leen al jaren uit de tijd maar
ook nog slecht uitgewerkt. De
sensatie die de film in Cannes
zou hebben teweeggebracht zal
daarom wel van negatieve aard
geweest of aan het brein Van
het distributiekantoor ontsproten
zijn.
De Griekse versie van
.Eeuwig zingen de bossen" met
Manoussakis „blut-und-boden"
-theorie is echter wel de moeite
waard om naar te kijken als
men het verhaal weet te ver
geten. De meeste lof verdient
de cameraman, wiens naam he
laas niet wordt vermeld. Zijn
magiisoh-realastisdhe beelden,
soms zo knap dat men de film
zou willen do enstilzetten, geven
,Ea Peur" iets van het goede
waarom Cannes bekend staat.
CAMERA De titel „Het
oudste beroep van de wereld"
doet verwachten dat men de ge
bruikelijke, woelige handelingen
krijgt voorgezet van lichte da
mes en bijpassende heren. Daar
is geen sprake van. „Het oudste
beroep" (een film opgebouwd uit
vijf los van elkaar staande stuk
ken) ademt een heel aparte
sfeer, waarin pikanterie en iro
nie duidelijk triomferen over
pseudo-erotiek en bitterheid, die
onder dit soort titels nogal eens
de hoofdtoon willen voeren.
Maar deze film behandelt het
probleem dan ook niet commer
cieel of sociaal, maar veeleer
anecdotdsch. Men neemt het ge
geven als een vaststaand, on
ontkoombaar feit en gaat er ver
der niet over moraliseren. De
vijf deeltjes bestrijken, zonder
enige geschiedkundige achter
grond, de periode van de vroege
oudheid tot heden. Een van de
geslaagdste stukken is zeker
„Mademoiselle Mimi", waarin de
hoofdrol gespeeld wordt door
niemand minder dan de gevier
de Jeanne Moreau. Zij is een
uiterst ervaren vrouw, die alle
kneepjes van het. vak kent en
zich vooral financieel niet wil la
ten beetnemen. Toch wordt zij
dat en wel door een zo op het
oog schuchtere jongeman, die
aanvankelijk niet eens zo heel
veel belangstelling voor haar
koesterde.
Markant ls ook „La Belle
Epoque", een studie van een rij
ke bankier die zich in eerste in
stantie notabene door een jon
ge, knappe prostdtué laat betalen
om vervolgens door haar geruis
loos in de boot te worden geno
men. En tenslotte „Vandaag",
het relaas van twee Franse meis
jes, die de uitoefening van het
oudste beroep willen laten plaats
grijpen in een ambulance-wa
gen, maar daarbij al direct in
moeilijkheden geraken. „Het
oudste beroep" is in zijn genre
een voortreffelijke film, die
weliswaar aan de wezenlijke
problematiek van de materie
voorbijgaat, maar frappeert door
iijn uitgebalanceerde dosering
van ironie en luchthartigheid.
„Slag op Saipan
LUXOR Helden worden niet
geboren, maar door bijzondere
omstandigheden gemaakt. Dit
kan men zien in de film (in
kleuren) „Vernietigingsslag op
Saipan". Een spannende oor
logsfilm, die echter door te veel
valse romantiek een enigszins
vertekend beeld van de oorlog
geeft.
Sergeant der mariniers Con-
nell wordt in 1942 na zijn moe
dig gedrag op het eiland Gua
dalcanal, onderscheiden en tot
luitenant bevorderd. Vervolgens
krijgt hy opdracht een rondreis
te maken door de VJ3. en oor
logsobligaties te verkopen. Con-
nell wordt verliefd op de reis-
leidster en trouwt met haar. Een
rustige tijd breekt voor de oor
logsheld aan. Echter niet lang,
want dit is geen leven voor hem.
Connell besluit weer naar het
front te gaan. Van zijn moed
is weinig overgebleven, hy is
bang te worden gedood. Tijdens
een belangrijke opdracht weet
hy met zichzelf in het reine te
komen en vecht verder als een
leeuw.
Verkeerde huis
meegenomen
De man in Atlanta in de Ame
rikaanse staat Georgia, die, van va
kantie terugkeerde en zijn huis
miste, heeft zijn eigendom terug. Het
stond 65 kilometer verder. Een ver-
huisonderneming, die opdracht had
in Atlanta een huis op te halen,
bad het verkeerde genomen
ADVERTENTIE
Wervelstorm in Australië
Verse
champignons
lekker!
Gratis recepten bij uw groenteman.
Een hevige wervelstorm heeft gis
teren de Australische stad Mosman
bij Sydney getroffen. Vele mensen
liepen verwondingen op en honder
den huizen werden verwoest.
Legereenheden en eenheden van
de B.B. zijn naar het getroffen ge
bied gedirigeerd om de politie bij
het reddingswerk te assisteren. Ver
scheidene boten, die in de haven van
het stadje lagen gemeerd, werden
door de eigenaars teruggevonden in
de bomen. Talloze auto's waren
van de Straat in de diverse voor
tuintjes geblazen.
Op eigen ijs heeft Den Bosch
gisteravond mei. 51 gewonnen van
The Huskies, een Canadees leger-
fceam uit de Westduitse stad Soest.