Imre Nagy: heraut van het „picturale optimisme wsisiroiii Jubilate" in Triumfatorkerk Cafifoü&soep...de zön op uw tafel! Vermeende spion werd vrijgelaten waar MANTHEY flatpiano VRIJDAG 15 DECEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 doet u geen kerst bal in uw kapsel? PANORAMA geeft antwoord op de vragen van de week zo boeiend is nu LOSSE NUMMERS 60 CENT - BUIM 5000 VERKOOPPUNTEN Hongaars-Hollandse schilder in Parijs Fotohandelaar niet schuldig Ruimtevaartuig (Van onze Parijse correspondent) De „Cité Internationale des Arts" is in Parijs de (jonge) te genhanger van de (veel oudere) Cité Universitaire: twee in ternationale werk- en woongemeenschappen op gouvernemen tele basis, waar elk land zijn jonge kunstenaars en studenten voor enige tijd onderdak kan brengen en de kost mag geven. In één van de ruim 100 moderne flat-ateliers die deze kunstkolo nie omvat, is sedert enkele maanden, de Hongaarse schilder Imre Nagy, samen met zijn Schotse vrouw, neergestreken. Om het cosmopolitisme nog wat verder door te drijven kan bo vendien worden vermeld, dat deze 39-jarige kunstenaar sinds een goed jaar de Nederlandse nationaliteit heeft verworven. De omstandigheid dat deze Hongaarse Nederlander voor de Utrechtse Kring in de Neudeflat, van 16 december af een der tigtal van zijn laatste schilderijen zal exposeren, gaf mij in Parijs aanleiding Imre Nagy op te zoeken. De Gaulle Centrum-extremist In de hall van de Cité waar een Internationale krantenwinkel is ge- d, wacht Imre Nagy my op. Als hij verneemt dat ik zojuist op het Elysée de persconferentie van president De Gaulle heb bijgewoond is het gesprek terstond geanimeerd van wal gestoken: eerst in het Hol- om later, over te schakelen naar het Frans, dat de taal is waar van het echtpaar zich onderling - te bedienen. Hij ziet in De Gaulle een „Shakespeareaanse figuur", waai-voor we de persoonlijke bewondering gemakkelijk samen eer- kunnen delen. Zijn staatkunde t hij echter wat vlotter te on derschrijven dan ik. Van De Gaulle springen we over naar Wilson en van Wilson naar Moskou en van '67 naar '56 en van Chroesjtsjow naar Boedapest waar Nagy werd geboren en van Boeda pest naar Utrecht, waarheen hij dat jaar samen met 35000 landgeno ten uitweek. Politieke en filosofische uitweidin gen en omwegen, èn diepe duiken in de geschiedenis van Hongarije wist u dat dit land een nog oudere parlementaire traditie bezat dan En geland en dat het, sinds de 17de eeuw meer Nederlandse windmolens telt dan Holland? En fikse doorstoten naar de toekomst. Imre Nagy is dan beslist geen „Nur-Maler", geen schildersbeest, en met zijn felle be langstelling voor mehsen en dingen, tjjn vinnige Intelligentie en zijn in drukwekkende belezenheid en cultuur, zou men, zo op het eerste gezicht, misschien wel eerder een schrijver, historicus of socioloog achter hem zoeken. Als emigrant is hij een pa in hart en nieren. Gelyktydig is hij als Hollander (haast) een chau vinist. Ronduit onzinnig vindt hij 't dit land altijd weer „klein" te noe men. ,Voor mü is Nederland gróót", roept hy geestdriftig uit (al blijken even later dan toch de specifieke trekken hem niet te zijn ontgaan (de „spionnetjes-mentaliteit", de be zorgdheid over „wat-de-buren-er-wel zouden-kunnen-vinden") waarin een groot land dus soms ook weer Uein kan zyn). Imre Nagy: Donkere tinten voor de Nötre Dame". Zichzelf karakteriseert Imre Nagy als een „extremist van het cen- tinm". Centrum-extremisme, dat zich beroept op het inzicht dat 't zo stom en zo doodjammer is, dat de wereld en de mensheid slechts stapje voor stapje voorwaarts kun nen schrijden door voortdurend van uiterst links naar uiterst rechts dóór te slaan, waardoor zulke mateloze energieën worden vermorst en ver speeld. Een wijze geestesgesteldheid die ook in zijn schilderijen tot uit drukking komt waarvoor ik tenslot te gekomen was). Die doeken wor den nu, één voor één op de ezel geplaatst en ze dragen namen als Montagne Saint Victoire <uit de Pro vence), Port du Nord (Rotterdam), Notre-Dame of Déjeuner sur l'herbe. Namen, die meer als poëtische evo catie dan als omschrijvende aandui ding van stof of onderwerp zijn be doeld, want de schilder wil de men sen helemaal vry laten in de inter pretatie van hun persoonlijke in drukken. Impressioni stisch Zo'n titel als „Déjeuner sur l'her be" wijst intussen natuurlijk wel in de richting van Manet, Monet of Renoir. Die impressionistische toets hoeft ook niet ontkend te worden, al hebben lijnen en vormen van Na- gy's doeken dan ook de grens tus sen het figuratieve en het abstracte bereikt. Imre Nagy voelt zich oriën taal „verticalist". Als schilder streeft hij minder n de horizontale voorstelling of de anekdote, dan wel naar een bezin ning op en de uitbeelding van de diepere werkelijkheden van land schappen, mensen, steden. Werke lijkheden die dan vooral door de kleuren worden uitgebeeld, en hem zo bruine en paarse tinten voor een Notre-Dame en de lichte gelen of gryzen voor zo'n Provence-ge- bergte doen kiezen en gebruiken. Maar steeds en overal overheerst de harmonie en de sereniteit. Van elke revolutionaire krachtsontlading blij ven de schilderijen van deze cen trum-extremist dan ook consequent gespeend. Men zou Imre Nagy daar om als de „heraut van het picturale optimisme" mogen omschrijven. Imre Nagy Ongeoorloofde banden met Oostduitsers De 45-jarige groothandelaar Porst, die sinds 24 oktober wegens ver denking van spionage-activiteiten in voorarrest doorbracht, is te gen een borgsom van 1 miljoen mark op vrije voeten gesteld. Porst is in de Bondsrepubliek aller we gen bekend eigenaar van fotowin kels, waarin hij zijn waar tegen lage prijs aanbiedt. Hij werd zes weken geleden volko men onverwacht gearresteerd op grond van een ongelukkig artikel in het wetboek van strafrecht dat al met straf dreigt bij „het aan- g-aan en onderhouden van betrek kingen, die tot landverraad kun nen leiden". Porst zou deze ge wraakte betrekkingen met perso nen in Oost-Duitsland onderhou den hebben en de vraag is nu of Porst bewust dan wel onbewust inlichtingen heeft verstrekt in de zin waarin ze door de wet worden verboden. Lange tijd maakte van Porst onder neming een zekere Pilny deel uit, die in 1955 uit de D.DJt. was ge vlucht en die zich snel bij de foto handelaar in Neurenberg omhoog werkte. Kort na Pilny's aankomst verscheen ook luitenant Runge uit de D.D.R. in Neurenberg, waar hij onder een schuilnaam leefde. Runge bleek agent voor de Sowjet- Unie te zijn, en toen deze naar de Amerikanen overliep, kwam de af- faire-Pilny aan het rollen en werd Porst ermee in betrokken. Porst reisde herhaaldelijk naar de D.D.R. Hij deed dit om zijn tien jaar oudere oom op te zoeken, met wie hij sinds zijn jeugd veel om ging. De oom was een hartstochte lijk communist, waarvoor hij vanaf 1939 in het concentratiekamp Da chau doorbracht. Het is echter hoogst twijfelachtig gebleven o f Porst deze in de D.D.R. wonende oom met opzet van inlichtingen voorzag, die voor dit regime be langrijk waren, en in deze samen hang de Bondsrepubliek konden schaden. voor vervoer kernwapens De directeur van het instituut voor onderzoek van het Amerikaan se ministerie van defensie. John S. Foster, heeft gezegd dat de Ver. Sta ten een nieuw ruimtevaartuig heb ben ontwikkeld, waarmee verschei dene kernladingen kunnen worden vervoerd die naar verkiezing op een reeks vijandelijke doelen zouden kunnen worden geworpen. Foster zed verder dat deze „ruimtebus" in een baan om de aarde gebracht zou kunnen worden door een nieuwe rac ket „Poseidon" geheten. volgt 't voetspoor] van. Paulus? is het raadsel vaa het radiotrein? Voor het Katwijkse „Jubilate" is de Triumfotorkerk te klein. Een groot mannenkoor mag op een behoorlijke aanhang reke nen. Dit koor zingt voor een muzikaal geen hoge eisen stellend publiek. Dit werd duidelijk tijdens de twee orgelsolo's van Jan Welmers: Bach-koraalvoorspel „Nun, komm der Heiden Hei land" (door Luther nagedicht van de kerst-hymne „Veni re- demptor gentium") en „Noël Suisse" van Daquin. Menigeen begon hier gesprekken. Daartegen hebben we al meer het ge neesmiddel aan de hand gedaan: vlak voor de orgelsolo een echte, op het programmablad vastgelegde, „korte zitpauze". waar schoonheid niet aan ontbreekt en aan welker scholing degelijk ge werkt werd. De bariton Aad Hase- noot zong van Bach "Ich steh' an deiner Krippen" en Handels virtuose aria "Why don't the Nations". Bachs lied leek ons steviger onder controle dan dezer dagen in Rijnsburg. Han del was een "instrumentaal" waag stuk, het liep iets boven de eigenlijke momentele capaciteit, maar wij me nen zeker dat er goede kansen voor Hasenoot braak liggen als die kan sen op de juiste wijze binnen bereik worden gehaald. Men weet het: deze bariton heeft kleur, welluidendheid en draagkracht van de stem tot zijn vrye beschikking. V. Expositie in Den Haag „Boute wereld van het poppenspel" Meer dan 700 poppen uit alle delen van Europa zijn van 23 december t/m 11 februari te zien in het Haags Gemeentemuseum. De expositie „De bonte wereld van het poppenspel" geeft een uitgebreid overzicht van het Europese poppenspel van de laatste twee eeuwen. De meeste poppen komen uit de verzameling van de stad München. Een afzonderlijke collectie vormen rond 40 Nederlandse poppen, waar onder een antieke Jan Klaassen en Katrijn. Poppen zyn op de ten toonstelling oo kte zien van de Ne derlandse poppenspelers Jan Nelis- sen, Cia van Boort, Frank Kooman, Guido van Deth, Don en Ly Vermei- re, Pieke Dassen, Herman Hoebe, Ka- ja Holsslag en Flip Wafelbakker. De expositie zal op 22 december worden geopend door dr. G. Boeh- mer, hoofd van de poppentheater verzameling In München. Valeria Barsowa —76— overleden De Russische zangeres Valeria Barsowa is in Sotsji aan de Zwarte Zee op 76-jarige leeftyd gestorven. Voor de tweede wereldoorlog was zij een van Ruslands beroemste zange ressen. Zij was een coloratuursopraan Imet een stembereik van drie octaaf. Het mannenkoor Jubilatetij dens het concert in de Trium- fatorkerk onder leiding van dirigent Manneke. (Foto LD/J. v. Duljn, Kart;wyk-Z) Gezamenlijk exposeren Utrechtse musea De Utrechtse stichtingen Oud- Katholiek Museum en het Aarts bisschoppelijk Museum hebben een overeenkomst gesloten, waar bij zij gezamenlijk hun collecties zullen gaan exposeren in een over enige tijd gereed komend nieuw museum, dat onderdak zal vinden in het complex Catharijne- convent-Catharijnegasthuis in de Utrechtse binnenstad. De betrokken bisschoppen hebben hun volle medewerking aan deze overeenkomst gegeven. De verzame ling van het Oud-Katholiek Museum blijft een zelfstandig geheel, evenals die van het Aarstbisschoppelijk Mu seum en het Bisschoppelijk Museum van Haarlem. De expositie zal worden ingericht als de gebouwen van het nieuwe museum zijn gerestaureerd en ingericht. Kriiiekprijs voor Eef Scliamhardt Eef Schamhardt, leerlinge van de Vrije Academie voor Beeldende Kun sten in Den Haag, heeft de kritiek- prijs van het Haagse Anjerfonds ge wonnen. Zij ontving deze prijs de bronzen Anjerpenning en een be drag van f 150 voor het vervaar- I digen van een wandkleed. De prijs werd door wethouder drs. H. J. Wilzen (O. en K.) uitgereikt by de opening van een expositie in het kantoor van de Algemene Bank Ne derland aan het Toernooiveld ln Den Haag. Deze tentoonstelling, waarop werk van leerlingen te zien is. wordt gehouden ter gelegenheid van het 20- jarig bestaan van de Vrije Academie, Na pastorale opening en samen zang nam Leen Manneke het be wind over zyn honderdkoppig koor, om dit acht op het kerstgebeuren be trekking hebbende zangen te laten vertolken, van welke hij er zes zelf had geharmoniseerd de laatste drie met gelukkiger getroffen samen klank dan de voorste drie. De vrucht van het instuderen mag heel bevre digend heten, het gaat hier om uit stekend geordend zingen, zonder dat er evenwel een kunstwonder in deze zang zit. Waar zouden we op een erkend concours "Jubilate" mogen plaatsen: twee klassen onder "superieur", "uit muntendheid"? Goed, maar daarvoor is wat dit koor zingt technisch te een voudig. Laat Leen Manneke zijn mannen voorzichtigaan ook contra- puntisch oefenen, dan kan uit de hui dige eenzijdigheid getreden worden. In de zangen van een latere groep nu met orgelbegeleiding en al dan niet van obligaat-solo voorzien be ginnend met "Mary had a baby", zat meer avontuur in de zang. Dit heeft beslist goede indrukken nagelaten. Over de capaciteiten van de orga nist Jan Welmers hoeven we niet uit „Contour" breekt met uitgever De redactie van het tweemaande lijks literair tijdschrift „Contour" uit gegeven door A. W. Sijthoff's Uitge verij N.V. in Leiden, tevens redactie van de litaraire reeks „Aurea" heeft de betrekkingen met de uitgever ver broken. Jan van der Vegt, Ger van Wijck en Jan-Willem Overeem heb ben laten weten, dat zy geen ver trouwen meer hebben in de saemn- werking. Hun klachten betreffen o.m. de ty pografische verzorging van het tijd schrift en van de boeken van de „Aurea-reeks", het niveau der hono raria, de promotie van het blad en contacten met auteurs bulten de re dactie om. Het laatste door de genoemde schrijvers geredigeerde nummer van „Contour" verschijnt begin januari. te weiden, dat zou zijn wat men noemt "uilen naar Athene dragen". De sopraan Diny Knetsch heeft Regers "Maria Wiegenlied", waar zy het door Franck zelf verstoten "Pa- nis Angelicus" op volgen liet, heel goed aangevoeld. Zy bezit een stem, Kijken ze al uit Tiaar ambtenaren? wordt "skibob" een olympische sport? Dit West-Duitse kwaiiteits instrument is bij uitstek ge schikt voor huiskamerge bruik. Door toepassing van een moderatnrsysteem kunt u de Manthey bespelen, zon der anderen te hinderen; zo zacht! De revolutionaire modellen zijn werkelijktoonaangevend dat mag u ook verwachten van een fabriek met een eeuw ervaring Vraag de brochure, of pa hem bewonderen en beluisteren bij: Alleenverkoop MOSSELVERSTEEGE Alle goede merken in één zaak Den Haag Groningen - Heerlen Zoutmanstraat 53d - 40c. Tel. 070-333970*

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 19