„Cantate in Ned. Deo" zong Herv. Kerk „De eerste mevrouw Fraser" THEATERBESPREEKSYSTEEM BIJ DE V.Y.V. KANTOREN Stijgend concertbezoek Coiictert in Katwijk=Rije Zo maakt u in een wip een vurrukkulluk toetje Goed spel van het ganse ensemble Rijnsburgs 'Lofstem' met kinderkoren PAGINA 7 Antiekdieven in Brabant Uit de villa bij Bergen op Zoom in Noord-Brabant van de Belg Karei Wijier uit Antwerpen zijn gister avond antieke voorwerpen ter waar de van 100.000 tot 150.000 Belgische francs gestolen. Behalve antiek werden ook vele an dere waardevolle voorwerpen en jachtgeweren met munitie ontvreemd. Even later kwam bü de politie een melding binnen van een tweede an tiekdiefstal die vermoedelijk het werk is geweest van dezelfde dieven. Hier werd voor een waarde van ongeveer 50.000 Belgische francs gestolen. Tevens namen de dieven een cara van mee van een kampeerterrein, waarmee zij zijn verdwenen in de richting van de Belgische grens. De politie meent dat de inbrekers allen Belgen waren. ADVERTENTIE In de herv. kerk van Katwijk aan den Rijn zong „Cantate Deo" van Bas Siereveld. De kerk was goed bezet. Het koor is groot en dat wijst erop, dat het samenwerken met Siereveld op prijs wordt gesteld. Van het programma hebben we het eerste deel moeten missen (Schubert, Mozart, Reger, v. Herbeck en Men delssohn en van het Kerstoratorium van H. Barth een klein deel: jammer echter zo, dat de sopraan-aria door Janny Godthelp juist voorbij was. Het is overigens genoegzaam be kend, dat deze sopraan een uitstekende stemscholing achter zich heeft. Aan dit oratorium werkten de koorvoorzitter Kees Barnhoorn als solotenor en Huib Schimmel als solo-bas mede. De organist was J. Rijn, voorts was er vaardig klein orkestje, dat zich had ingezet voor de instrumentale begeleiding. De kerkruimte doet de stemmen tot hun recht komen. Daar kon de sterke draagkrachtige, gezond kleurende en duidelijk articulerende stem van Schimmel het meest van profiteren. Barnhoorn's met ernst ontwikkelde stem bewijst haar goede diensten, maar kon toch niet de totale kerk ruimte beheersen. Het koor had alles degelijk voor- I „Cantate Deo" met dirigent Bas Siereveld. (Foto LD/J. v. Duijn, Katwijk-Z bereid, zong keurig en Siereveld waakte terdege voor een wélluiden- ae klank. Dat nog wel stemmen uit springen op plekken, waar techni sche wrijfpunten zich voordoen, mo gen we niet voorbijgaan. Wie H. Barth is. kunnen we niet zeggen, de encyclopedieën noemen hem niet. Zijn kerstoratorium is wel beter dan dat van Heinrich Fidelis Muller, hier eerder gezongen, maar daarom nog niet als een belangrijk werk te beschouwen. Koren, die in gewikkelde polyfoniën niet aandur ven, kunnen er in grazen; het werk is zoet. rustig, veilig, vloeiend en het bergt, een aantal gangbare koralen. N.R.T. speelde: De Engelse auteur van Ierse oorsprong St. John Ervine werd in 1883 geboren en vestigde zich omstreeks 1920 in Londen. Hij had toen reeds een zestal toneelwerken op zijn naam staan, waarin hij de problemen van het gezinsleven van de kleine man in die dagen op socialistische grondslag aan de kaak stelde. In Londen matigde hij zich, werd minder fel en ging successieve lijk naar de blijspelvorm. Hg begon naam te maken met „De eerste mevrouw Fraser, zijn be kendste en meest gespeelde blijspel dat hij in 1929 voltooide. Hierin levert hij het bewijs de mogelijkheden van het toneel volkomen onder de knie te hebben. Deze wetenschap, ver sterkt met het vermogen om een geestige dialoog te schrijven die vol op gelegenheid geeft voor spitsvon dige replieken stempelen hem tot de geboren blijspelschrijver. Het Nieuwe Rotterdams Toneel" heeft gisterenavond voor K. en O. ,De eerste mevrouw Fraser" nieuw leven ingeblazen door hier en daar iets te bekorten en enige heden daagse goede vondsten ln te lassen, waardoor de wijdlopigheid van een enkele scène goeddeels werd over- W1J maken de wederwaardigheden mee van Janet die vijf jaar geleden is gescheiden van haar echtgenoot, de zeer succesvolle zakenman James Fraser, nadat deze was Ingepalmd door het. volkomen harteloze fotomo del Elsie, die de tweede mevrouw Fraser wordt. Jan^t blijft achter met twee zoons, waarvan de oudste Mur- do inmiddels is getrouwd en de jong ste Ninian nog studeert. Dé door Ja mes verwende Elsie heeft, als het scherm opgaat, genoeg van haar N.A.T.U. fusionnecrt met W.K.A. De Nederlandse Amateur Toneel Unie gaat met ingang van 1 januari fusionneren met 't Werkverband- katholiek Amateur Toneel. De alge mene raad van de NATU heeft daar toe met algemene stemmen besloten op basis van een door het bestuur samengestelde grondslag. Hefc ligt in de bedoeling dat de nieuwe organisatie gaat werken onder de naam Nederlands Centrum voor het Amateur Toneel. De NATU telt 1200 leden (verenigingen), het WKA 440. De nieuwe organisatie blijft tot midden 1968 in Utrecht gevestigd. Daarna volgt de verhuizing naar Maarssen, waar een nieuw kantoor pand is aangekocht. Van 1 januari a.s. af kunnen aan de kantoren van de VVV's die daartoe een bureau hebben ingesteld en dat zijn op weinige na alle WV's in ons land plaatsen worden bespro ken voor concerten, voorstellingen en uitvoeringen in de eigen stad of elders. De organisatie van dit dienstbe toon wordt geleid door de Stichting VV- theaterbespreekbureaus. Het bestuur van deze onlangs opgerichte Stichting bestaat uit de heren mr. J. den Daas (directeur Holland Fes tival), mr. P. van Dusseldorp (lid Raad van Beheer EMS), mr. T. Landheer, A. J. M. Schutter en J. N. ADVERTENTIE „SPAAR ACHTER AF" Mensen met wensen sluiten'n persoonlijke lening bij de NMB NEDERLANDSCHE - MIDDENSTANDSBANK De bank waar ook zich thuis voelt 225 vestigingen in Nederland Strijkers (directeur VW resp. Den l, Rotterdam en Amsterdam). Directeur is de heer G. Spitz (Hil versum). Dit bespreeksysteem wordt reeds sinds juni van dit jaar toegepast in Amsterdam. Rotterdam, Den Haag, Hilversum, Haarlem en Leiden d.i. de VVV-combinatie „Holland", die het heeft ontworpen. Het daarmee bereikte succes blijkt o.m. hieruit dat de VVV's in die plaatsen alleen al gedurende de vier Holland Festival- weken 1132 maal bemiddeling heb ben verleend. Voor het, bestellen van plaatsen moet men zich persoonlijk bij de VVV vervoegen. Daar kan men een thea tercheque kopen, waarop rang- of plaatsnummer wordt vermeld. (De reserveringskosten bedragen 50 cent). De cheque moet ca een half uur voor de aanvang van de voorstelling aan de kassa tegen het toegangsbewijs worden omgeruild. Om inlichtingen omtrent de beschikbaarheid van plaatsen enz. kan men zich wel ook telefonisch tot de WV wenden. In de bedoeling ligt ook hotels het bieden van deze service aan hun gasten mogelijk te maken. twintig jaar oudere man gekregen die zij alleen om zijn geld getrouwd heeft en stuurt aan op een schei ding, omdat zij haar affecties heeft overgebracht op een vrijwel onnozele Lord, die overigens slechts zal die nen als een volkomen veilige haven voor een verhouding met Mario, crooner bij een jazzorkest, aan wie zij haar hart verpand heeft. Dat alles niet geheel naar haar wens verloopt is te danken aan de wereldwijze eerste mevrouw Fraser. De vrolijkheid in de zaal werd alleen onderbroken door een paar gevoelig geschreven scènes die óók het volle pond kregen, wèl een bewijs dat het publiek geheel meeleefde. Dit 1 het vooral te danken goede spel van nagenoeg het gehele ensemble. 'Daar bovenuit stegen Enny Meu niet ais- Janet Fraser, die alle facet ten van deze wereldwijze figuur be lichtte, die de genegenheid van haar zoons, óók van de opstandige Ninia waar maakt, èn Pim Dikkers, die de geslaagde en door zijn succes in sa- ken over het paard gelilde James Fraser tot in de kleinste onderdelen doordacht weer gaf. Op hetzelfde ni veau bewoog zich Jules Roy aards, die met zijn uitbeelding van de op standige Ninian de roos trof. In de kleinere rollen sloten Dries Smitc als Murdo en Christine Schreu- der zich hierbij aan. Camille de Vries gaf de harteloze Elsie raak weer en wist op subtiele wijze het verschil in beschaving te accentueren. Wim Noddis gaf de huisvriend Philip Lo gan te zien, weliswaar op de grens van de karikatuur, maar zonder die te overschrijden. Nelleke Knegtmans was op en top het aan het gezin ver knochte dienstmeisje. Dat de regie bij Pim Dikkers In goede handen moet zijn geweest be hoeven wij nauwelijks te vermelden. Harry Mich is de ontwerper van het smaakvolle dekor. Het publiek nam er de tijd voor om de spelers toe te Juichen. Het applaus duurde nog lang na de bloe menhulde van K. en O. Vanavond laatste voorstelling. B.H. Prof. dr. Hammacher onderscheiden Ter gelegenheid van zijn 70ste ver jaardag en zijn aftreden als adviseur de KröllerMiiller Stichting voor het beeldenpark en voor de aankoop van beelden, is prof. dr. A. M. W. J. Hammacher door de Koningin be noemd tot ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw. De onderscheiding is hem gister morgen tijdens een bijeenkomst in de aula van het KröllerMiiller Mu seum in Otterlo door de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappe lijk werk, mej. dr. M. A. M. Klompé, uitgereikt. Minister Klompé zei o.m. van de gelegenheid gebruik te maken om een oude ereschuld in te lossen. Hem was bij zijn afscheid een portret aange boden. ter plaatsing in dit museum. Thans kon hem dit door de kunste naar Verhulst gemaakte portret wor den overhandigd. „Ik zou U", aldus dr. Klompé, „op geen betere wijze voor het adviseurschap hebben kun nen danken dan door de overdracht van dit portret, dat èn als herinne ring aan uw vruchtbare aanwezig heid èn als oen blijvende verrijking van de verzameling beeldhouwwerken hier een plaats zal krijgen. Tevoren had de minister de vele verdiensten van prof. Hammacher voor het museum belicht, De Maranathakerk te Rijnsburg was gisteravond tot de laatste plaats bezet voor de jaarlijkse kerstuitvoering van „De Lof- stem dir. Peter Bontje. Het koor beschikt over een viertal onderafdelingen, waaronder een kinderkoor met zeer jeugdige leden. Om alle vocale groepen tot hun recht te laten komen was hierdoor een uitgebreid programma nodig, dat o.i. door zijn omvangrijkheid het gestelde doel enigszins voorbijschoot. Het gebodene was echter zonder uitzondering van een verdienste lijk gehalte. Na de samenzang „Komt allen te- zamen", openden alle jeugdkoren het programma met een frisse bewerking door P. Bontje van „Christus is ge boren". Dit koor verraste reeds door een grote trefzekerheid, wat van de jeugdgroepen afzonderlijk in dezelf de mate kan worden gezegd. Het by de begeleiding inlassen van blokflui ten, xylofoon en triangel kwam de sfeer zeer ten goede aan de vaak pastorale strekking der liedieren. De muzikale familie Kortekaas bracht voorts een zestal kerstliederen ten gehore op de van haar bekende toegewijde en verantwoorde manier. Dit groepje, waaronder een paar klei ne zangeresjes, vormt een hecht ge heel. Het viel ons verder op, dat de oudere kinderen ervan hun stemmen i op verantwoorde manier weten te ontwikkelen. Het gehoor toonde zich met hartelijk applaus zeer erkente lijk. Van de bijdragen door het grote koor mag zeker Bachs 142ste Kan- tate apart vermeld worden. Het stem menweefsel in dit pronkstukje kwam goed tot zijn recht. Dit Rynsburgse koor heeft mooi zangmateriaal! De twee beknopte soli werden gezongen door Lize Schoo, sopraan en Jan Raas bas. Teneinde Peter Bontje d.ebjjna alles vanaf de piano leidde, enige rust te geven, werd nog een orgelsolo ingelast. Bachs C-dtir midden in dit wat overladen programma genoot echter niet voldoende aandacht, j Al met. al heeft deze uitvoering ve len kennelijk vreugde gebracht. Ad. Int. Enny Meunier en Pim Dikkers in ,J)e eerste mevrouw Fraserm. Foto LD/Holvastt Aan film en toneel gedaald Blijkens de publicatie „Bezoek aan vermakelijkheidsinstellin gen 1966" van het Centraal Bureau voor de Statistiek is het totaal bezoekcijfer aan vermakelijkheden in 1966 (83.8 min.) sedert '65 met 120.000 opgelopen. Hiermee wordt het beeld van voortdurende daling, dat sedert '57 kon worden vastgesteld, niet gecontinueerd. Vergeleken met 1965 leed het bioscoopbezoek een verlies van 5.6%. óók het bezoek aan beroepstoneel (minus 4.2%) lag lager dan een jaar tevoren. Daarentegen kon voor bezoek aan con certen een opmerkelijke stijging (plus 16.6%) worden vast* gesteldwelke zich vooral in het westen van het land en in de grote gemeenten voordeed. Hot publiek besteedde in 1966 f 186 min. aan toegangsbewijzen, dat is f 20 min. (12%) meer dan in '65. Per be zoek besteedde het publiek gemiddeld Cavalcanti's „Tweede gezicht" „Het tweede gezicht" (Death of night)gisteravond voor Filmclub 16 in de Leidse Burcht vertoond, is een van de beroemdste films die on der supervisie van de thans 70-jari- ge Argentijn Cavalcanti tot stand is gekomen. Hij heeft deze film met drie andere regisseurs gemaakt in 1945. Slechts aan twee dingen (be halve filmtechnisch) is te merken, dat „Het tweede gezicht" reeds meer dan 20 jaar oud is: er wordt teveel in gesproken en als plot komt een droom uit de bus. Vooral dat laatste is onbevredigend, hoewel het niet wegneemt dat de film bij zonder knap is. Behalve dat Caval canti c.s. er een spannende film van heeft gemaakt, heeft hij de psychologische achtergronden van het menselijk handelen op een sub tiele manier doorgrond en erin ver werkt. En dan wel zo dat niemand in welke zekerheden hij ook leeft de realiteit geheel van de fanta sie kan scheiden. Vooral het toege ven aan de wil van anderen, het niet-geloven in de eigen wils) kracht wordt haarscherp getekend. Dat komt dan naar voren bij de advocaat Craig die plotseling wordt geconfronteerd met zes personen die in zijn dromen voorkomen en zijn leven i n het onderbewuste al- f2,22 - 24 cent meer dan in '65. fn de gemeenten met 100.000 en meer inwoners was het gemiddeld bedrag per bezoek f2,58. Van het bezoek aan concerten, uit gevoerd door beroepsgezelschappen, is 52% abonnementsbezoek, voor bezoek aan beroepstoneel is dit 27%, voor be zoek aan beroepsopera, -operette en -ballet 28%. Staatsprijs voor Hugo Claus De Belgische driejaarlijkse staats prijs voor toneel is toegekend aan Hugo Claus. De jury bestond uit de vorige laureaat, Jozef van Hoeck, en vier regisseurs: Balfoort. Poppe, Dua en Tuilemans. thans tot een hel maken. Een van die zes is een psychiater, die niet in Craigs fantasieën gelooft. Hij wil concrete bewijzen hebben, geen woorden. Die krijgt hij dan ook wan neer de advocaat hem eerst enkele malen waarschuwt dat er iets vre selijks gaat gebeuren en hem ten slotte wurgt. Maar er is niets ver dwenen; alles gaat verder, ook het leven van de vermoorde arts. Want het is toch maar een droom, die aan het einde echter plotseling weer werkelijkheid wordt. Het is bijzonder jammer dat deze sublieme film maar één dag en dan nog wel voor een in zekere zin be sloten publiek, is vertoond. Wij ho pen, dat „Het tweede gezicht" in Leiden zal terugkeren, maar dan in een bioscoop zodat iedereen dit kunstwerk van Cavalcanti kan zien.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7