Zo heerlijk rustig
'rijsvergelijking van
U C.C.O. deugt niet
DIT STEMPELT SINT TOT
EEN MAN VAN GOEDE SMAAK
HIJ KOOPT ALLEEN SIGAREN
VAN IOO% TABAK
DUS HOFNAR SIGAREN
Slavernij: schande
der mensheid
S.E.R.'Cominissie
DAG 1 DECEMBER 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 27
Vrolijkheid ie oorlogstijd
STUDIO Jean-Paul Rappe
neau heeft een komedie ge
maakt .welke zich afspeelt vlak
achter de Normandische stran
den vlak voordat zich daar de
geallieerde invasie ontplooide.
Het lijkt een anachronisme, een
vrolijke geschiedenis in die be
wogen en gespannen dagen.
Maar Rappeneau heeft de oor
log nogal vriendelijk gemaakt,
Duitsers laten zich rustig koeie-
neren door een bitse oude tan
te. Parachutisten kunnen onder
de ogen van de vijand urenlang
in de bomen hangen zonder dat
iemand iets merkt. Een overstap
je van Frankrijk naar Engeland
is als het nemen van de nacht
boot. Een een geallieerd geheim
agent gaat met een Duits offi
cier om een leüke vrouw op de
vuist op het moment, dat het
geweld van de landing losbarst.
Zo zouden we nog meer voor
beelden kunnen aanhalen, waar
uit blijkt, dat Rappeneaus oor
log meer weg heeft van een ver
edeld soort spoorzoeken dan van
de bloedige meedogenloze strijd,
die de werkelijkheid was.
Misschien dat door deze on
willekeurig sterk opdringende
gedachte veel verloren gaat
van de charme, die 't verhaal
tje verder wel heeft. Drie man
nen vechten om een lief blond
vrouwtje (Catherine Deneuve),
die het niet kan verkroppen, dat
haar man de voorkeur geeft aan
het leven in een kasteel op het
platteland inplaats van Parijs,
waar zij opwindend avontuur
verwacht. Ze laat zich gemak
kelijk inpalmen door een dappe
re geheime agent (onder zijn
De piraat van
tie zeven zeeën
artiestennaam Henri Garcin
gaat de echte Nederlander To
ny Alberts schuil). Maar ja on
der de brave oppervlakte van
haar echtgenoot (Philippe Noi-
ret) blykt ook een held verbor
gen te zitten.
Rappeneau heeft die personen
geplaatst in een erg luchthar
tig verhaaltje met soms nogal
gekke situaties. Het werkt nog
wel eens op de lachspieren, voor
al omdat Rappeneau een voor
keur heeft voor dwaze contras
ten. Maar om dat alles geheel
te kunnen waarderen moet men
zich kunnen losmaken van de
pijnlijke achtergrond.
Sexbom aan een
parachute
TRIANON Moderne detec
tive-films moeten op ten minste
drie pijlers rusten: onwaar
schijnlijkheid, veel spannende
gevechten en mooie vrouwen.
Daar voldoet „Een sexbom aan
een parachute" met Raquel
Welch als sexbom dan ook vol
komen aan. De film is spannend.
Tot op het laatste ogenblik weet
men niet wat er nu eigenlijk
precies aan de hand is. Tot op
het einde blijft er onzekerheid
over wie er eerlijk spel speelt.
De parachutiste Fathom Har-
vill (Raquel Welch) wordt inge
schakeld om de „Vuurdraak" op
te sporen. Haar wordt verteld
dat het een apparaat is waar
mee men via een elektronische
impuls een waterstofbom tot
ontploffing kan brengen. De te
genpartij beweert echter dat
bet een Chinese schat is. die in
zee is verdwenen bii een vlieg
tuigongeluk. Voordat Fathom be
seft in welk wespennest zij zich
heeft gestoken, heeft zij'al vele
avonturen achter de rug, de ene
nog gevaarlijker dan de ande
re, zoals een aanslag met een
horlogeketting, een hardloop-
Scandal i midi
LUXOR Liefhebbers van
bloot kunnen deze week aan hun
trekken komen in Luxor waar
de Italiaanse film „Scandali nu-
di" letterlijk vertaald „Naakte
schandalen" wordt vertoond.
Don Luigi is een rijke inwo
ner van het arme Calabrië. Om
nog meer geld te verdienen be
gint hij een striptease-etablis-
sement. De door zijn „secreta
ris" aangevoerde plaatselijke
schonen zijn echter niet naar
zijn zin. In Rome gaat Don Lui
gi op zoek naar ander materiaal,
daarbij geasisteerd door een
striptease-deskundige bij uitstek.
Deze levert hem tenslotte het
gevraagde Don Luigi's pogingen
om Calabrië voor het bloot te
winnen stuiten op de weerstand
van de plaatselijke bevolking
aangevoerd door een met hem
bevriende geestelijke. Het bloot
zegeviert echter tenslotte.
Dit verhaal is geweven om een
aantal scènes (welgeteld 23»
waarin blonde en zwartharige
schonen al of niet in mannelijk
gezelschap zich bijna geheel ont
kleden. Veel choquerends hebben
deze tafereeltjes echter niet,
want door de relativerende op
merkingen van de „kenners"
Don Luigi, de striptease-deskun
dige, zijn vrienden en vriendin
nen slaagt de aandachtige
toeschouwer er niet inzelfs maar
een greintje pornografie te vin
den. De filmkeuring was trou
wens te naarstige speurders al
voor geweest door her en der fors
te knippen.
..Scandali Nudi" houdt met
zijn grapjes, show. muziek dan
ook het. midden tussen een amu-
Rementsflim en een slag-morie.
daarom zouden we -de film het
predikaat „amusementsfilm met
bloot" mee willen geven.
wedstrijd met een briesende
stier, een auto-ongeluk en een
speedboot die haar tracht te
overvaren. Natuurlijk komt zij
er goed vanaf en belandt de
„Vuurdraak" in goede handen,
maar voordat het zover is heeft
de toeschouwer enkele spannen
de uren doorgemaakt.
CAMERA In het theater
aan de Hogewoerd staan de ko
mende dagen geen filmhelden
op het witte doek. maar gewone
mensen van vlees en bloed, die
onder de meest tragische om
standigheden hun rol vervullen
in een schokkende filmrepor
tage over de slavernij in de
wereld van 1967. Ondanks ar
tikel 4 van de Verklaring over
de rechten van de mens. zijn
nog miljoenen aan slavernij on
derworpen: mannen zowel als
vrouwen. De mannen als goed
kope arbeidskrachten de meeste
vrouwen ten dienste van de
prost'tutie of om in de harems
der rijken hun eigenaren plezier
te versohaffen.
Italiaans-Franse filmteams zijn
er in Arabië en Afrika op uit
getrokken om dikwijls met le
vensgevaar een dieptreurig en
beschamend beeld op het cellu
loid vast te leggen. Onder de
regie van Malenotti is een do
cumentaire tot stand gekomen,
welke onthullend is. De telelens
h;eld niets aan het oog verbor
gen. Er werden dingen gefilmd,
welke anders nimmer aan het
daglicht zouden zijn getreden
De Britse schrijver Maughan,
die fel tegen de slavernij te
velde is getrokken, wijt het nog
steeds voortwoekerend kwaad
aan de olie. Schatrijke sjeiks,
die in weelde baden en een be
volking, welke in kommervolle
omstandigheden leeft. Gezien de
belangen .welke Amerika en En
geland bij de olie hebben, wordt
er niet afdoende tegen de sla
vernij opgetreden. Wat de film
teams hebben vastgelegd is in
Met begerige blik kijkt
deze sjeik naar hem aange
boden vrouwelijk „koopwaar"
vele gevallen verbijsterend. Dat
nog altijd miljoenen mensen,
vaak als gevolg van schrikba
rende armoede, koopwaar zijn is
diep vernederend. Ondanks de
fraaie felle kleuren van deze
film, een uiterst sombr beeld!
Catherine Deneuve en
Philippe Noiret spelen het
echtpaar in ,,Zo heerlijk rus
tig
REX „De piraat van de ze
ven zeeën", een titel, die al bij
voorbaat de avonturenfilm ver
raadt. Regisseur Bergonzeli
schotelt ons in het theater aan
de Haarlemmerstraat een kleur
rijk prentenboek voor. In het
luchtige verhaal komen de lief
hebbers van actie en avontuur
flink aan hun trekken. Zoals ge
bruikelijk in de tijd van de man-
tot-man gevechten (1795) wor
den de duels (en dat zijn er nog
al wat) op de sabel uitgevoch
ten en waarbij natuurlijk de
eer van de vrouw op het spel
staat. Het gegeven is vrij sim
pel: De jonge onstuimige luite
nant Surcouf is verliefd op de
mooie Marie-Catherine Blaise,
dochter van een rijke scheeps
bouwer. Deze wil echter niet
een arme luitenant-ter-zee tot
schoonzoon hebben en probeert
Marie-Catherine te bewegen tot
een huwelijk met Chambles, een
hoge regeringsfunctionaris, die
de werf van Blaise geregeld re
geringsopdrachten toespeelt.
Wanneer Surcouf naar Indië
wordt overgeplaatst, wil hij Ma
rie-Catharine in 't geheim mee
nemen. Chambles weet dit ech
ter te voorkomen, waarna Sur
couf alleen en verbitterd ver
trekt. In Indië raakt Surcouf
al gauw in allerlei avonturen
verwikkeld en dit brengt hem er
tenslotte toe kaper te worden.
Op zee leeft Surcouf zich vol
ledig uit. Hij wordt de schrik
van Engeland, het land, waar
mee Frankrijk in oorlog is. Dan
verneemt hy, dat Marie-Ca-
therine zal gaan trouwen met
Chambles. die haar hiertoe pres
te, daar de werf van haar va
der met de ondergang bedreigd
wordt. Surcouf gaat met zijn pi-
ratenschip onmiddellijk terug
naar Frankrijk, waar hij defini
tief afrekent met Chambles
Dan staat niets zijn geluk met
Marie-Catherine hem meer in
de weg.
The War Wagon
LIDO Nog altijd zijn vele
'ilmmakers gefascineerd door
het Amerika van een eeuw. ge
leden. Vele „wild west" -films
zijn er geproduceerd, echter lang
niet altijd van goed gehalte.
„The War Wagon" kan men tot
het betere soort rekenen. Behal
ve een goed verhaal biedt deze
kleurenfilm de nodige spanning
zonder overdreven schiet- en
smijtwerk.
Taw Jacksom (John Wayne)
is belust op wraak, die Frank
Pierce geldt. Door diens toedoen
is Taw zijn prachtige ranch
kwijtgeraakt en heeft hij drie
jaar in de gevangenis gezeten.
Hij beraamt een plan Pierce te
beroven van het goud, dat uit
de grond van zijn vroegere
ranch is gehaald. De metgezel
len van Taw zijn de beruchte
revolverschutter Lomax, de af
vallige Indiaan Lopende Beer, de
jonge Billy Hyatt (in nuchtere
staat expert in ontploffingsmid-
ielen, de baardige Wes Fletcher
(berijder van een wagen van
Pierce) en Kate (de zogenaam
de vrouw van Wes).
Pierce vervoert zijn goud in
„The War Wagon", een wagen
uitgerust met een noviteit voor
deze onrustige periode: een mi
trailleur. Taw ontwerpt echter
;en ingenieus plan, waardoor de
overval, die met behulp van on-
-evreden Indianen wordt uitge
voerd, gesmeerd loopt. De buit
valt echter tegen, in plaats van
een half miljoen dollar, bedraagt
deze 100.000 dollar. De schuld
hiervan ligt bij de hongerige In
dianen die de vaten met meel,
waarin de buit is verstopt, in
bezit willen hebben. De vaten
vallen echter van een rijdende
wagen, waardoor de kostbare in
houd in het mulle zand ver
dwijnt.
ADVERTENTIE
m jDe commissie voor consumenten-
Ongelegenheden van de Sociaal
■"onomische Raad is van mening,
it met de prijsvergelijkingen, zoals
m^e thans door het Consumenten Con
vict Orgaan en de Consumentenbond
m. 1 overleg met het ministerie van
,on conomische Zaken worden samen-
e-steld, op een onbillijke manier
oorlichting aan het publiek wordt
elegegeven. De commissie vindt de ge-
st. ruikelijke opmerking bij deze prijs-
•veraichten, dat de prijs ook wel
10 ^ts met de kwaliteit uitstaande kan
)r hflebben, onvoldoende. De aandacht
an de consument moet meer wor
den gericht op het herkennen van
waliteitsmerken, o.m. door een be-
teleidende verklaring van de samen-
telling van de produkten.
Dit zou in vele gevallen slechts
.'500.meer kosten dan de f3000.
jer keer, waarvan de consumenten
organisaties thans zeventig procent
bij het ministerie in rekening bren
gen voor het noteren van enkele
tientallen prijzen en gewichten van
potjes mosterd, tubes mayonaise en
wat dies meer zij.
Om met de resultaten van de
prljsonderzoeken het publiek te be
reiken wil de commissie in de toe
komst iets verder gaan dan in hoofd
zaak op de medewerking van de
pers te rekenen. De commissie wil
pryspublicaties tegen kostprijs ver
krijgbaar stellen.
Verder komt de commissie tot de
conclusie, dat er geen actuele in
lichtingen kunnen worden gegeven
over de wisselende prijzen van be
derfelijke levensmiddelen zoals groen
ten en vlees. Dit gezien de verschil
len in kwaliteit. Wel kunnen van
tijd tot tijd verklaringen over het
prijsverloop worden gegeven.
HOFNAR ASSORTIMENT No. 18 r. 10.—V
[-1 O F ,I> A R 5
ASSORTIMF^I ie
HOFNAR CARLTON 39 ct
HOFNAR BOUQET 29 ot
HOFNAR