Licht en schaduw bij het fotograferen Kr uis woor ctr aadse I Kom er ACHT-er Ds kunst van het leren zien Opera van Koreaan Regensburg heeft nu ook universiteit fe TTET landschap behoort tot een van de meest ge- fotografeerde onderwerpen in ons land. Dat is tel te begrijpen, ledereen die op vakantie gaat of zo maar een weekeind op stap, krijgt de lust iets mee te temen van hetgeen hij onderweg ziet. Het landschap na het onderwerp „kinderen" het meest gefoto grafeerde motief. IATERDAG 18 NOVEMBER 1987 L.D.EXTRA 5 men. Denk aan een streep zonlicht die door de takken van een bos omlaag valt. Denk aan de schaduw die als een donkere balk naar vo- ren valt. Hebt u wel eens gezien hoe een landschap eruit ziet bij een naderbij komend onweer? De voor grond is dan vaak somber en don ker; daarachter bij de horizon pak ken zich loodgrauwe wolken samen, maar een straal zonlicht maakt het dorpje aan de einder. Tot een fel verlichte streep, het koren voor het dorpje vlamt fel op. Ook dat is compositie, oog hebben voor de werking van het licht. Voor ons is het landschap inte- tssant, omdat we er zo'n goed ge- niik van kunnen maken om u te leren over het begrip com- «sltie. Tenslotte leert dit artikel u te omtrent het vinden van motie - daarmee zet u dan de stap in registreren naar creëren met I; camera. iomme verbazing vader van de bekende schrij- tr-redacteur Dick Boer, uitgever an het blad Focus, was een zeer ikend fotograaf. Adriaan Boer as een kunstenaar met de came- Deze man was eens op bezoek een vriend. Op weg naar diens ais passeerde hij een simpel bleek- tldje met wat bomen. Zo op het ig een niet bepaald fotogeniek oekje. Tóch zag hij er iets in. Hij roeg de vrouw die daar de was te leken legde, of ze heel even wilde «eren. Daarbij regelde hij het zó, it de vrouw de aandacht (op de itere foto) zou trekken. Tegen- oordig noemen wij dit een blik- rnger in de reclame. Adriaan Boer ipaalde zijn standpunt en maakte ai foto van de vrouw op het eekveld. Enige weken na zijn be- iek toonde hij de opname aan de tiend. Deze was stomverbaasd. Paar is die leuke foto gemaakt?" Jouw eigen onmiddellijke omge- Vriend, nog meer verbaasd: „Ik op er dagelijks langs.hoe kan als amateurfotograaf zó iets over it hoofd hebben gezien?" Adriaan leerde zijn vriend èn u, dat er ïiRSffiffiSIMÉÉMjl te maken, is een aantal simpele re gels opgesteld. Men noemt die met een duur woord: Compositieregels. Dit houdt in, dat als u uw foto maakt volgens deze recepten, er vrijwel altijd een redelijke plaat ontstaat. U kunt het vergelijken met een kookboek. Wanneer u voor het eerst zou gaan koken, werkt u het best door de recepten in het kookboek precies te volgen. Wan neer u chef-kok van het Hiltonho- tel bent, leest u geen kookboek meer. In het eerste geval, dus dat van de beginneling, is het kookboek onmisbaar. Er ontstaat altijd iets eetbaars. De chef-kok doet het „uit zUn blote hoofd" en hij maakt iets verrukkelijks! Van links naar rechts Om nog even op dat slinger paadje terug te komen, wanneer een paadje zich van links onder naar rechts boven door uw zoeker beweegt, doet het ons het prettigst aan. In het algemeen is een „be weging", een lijn dus, die van links naar rechts loopt, voor ons Euro peanen het mooist in foto of schil derij. U zult in Japanse of Chinese prenten een totaal andere compo sitie zien. Daar is het veel meer horizontaal, denk aan de lange, smalle rolschilderijen van de Chi nezen. Dat zit waarschijnlijk in ons handschrift, dat ook van links naar rechts gaat. Bij de Chinesen gaat het op en neer Leren we gebruik te maken van De voorgrond Enorm belangrijk is de voor grond. Wij hebben nl. iets wat de camera mist. Wij kijken met twee ogen. Stereoscopisch zien noemt men dat. Knijpt u eens een oog dicht en houd een potlood op circa 50 cm voor uw éne open oog, pro beer met uw andere hand het pot lood ineens te pakken. Meestal zal het niet direct lukken. Dat komt omdat we met één oog geen zuiver zicht op de afstand meer hebben. We kunnen, zegt men, geen diepte meer zien met één oog. Dat kan ■n m Gaat men een gebouw foto- naka [iferen met iets achterover- blende camera, dan zal dit ge- iiiw op de foto schijnbaar ach- 'rover vallen. 150 arschil is tussen: Kijken en zien! ;n, it to is het aardige van fotografe- ,rine. w. U kunt uit de dagelijkse om- lan i ting massa's motieven puren. out i Ota u leert zien. neme ijnen en vlakken Wanneer we voortaan wat meer landschap gaan letten, ont- we dat dit in feite is op- >te to 4ouwd ult UJnen en vlakken. Een i. wF&tje dat zich door het weiland irt naar de boerderij verderop. ,n u 111 groep bomen tegen de horizon. duinenrij achter een hek, het id allemaal elementen. Hoe meer Itert zien, hoe beter u fotogra- «5 het de beginner gemakkelijk 'om er ACHT-er antenne toeen minder rechts schoenzool van middelste soldaat iblaadje meer neus van luitenant rechts vogel soldaat rechts van emmer deze kennelijk ingeboren voorkeu ren van ons oog, dan is het effect vaak goed. Zoeker wat klein De zoeker van de gewone klein- beeldcamera is helaas wat klein. Weliswaar hebben sommige came ra's een ingebouwd kadertje dat schijnbaar zwevend tussen beeld en toestel hangt, maar ook dat ver betert de zaak nog niet ingrijpend. Handige amateurs knippen een soort venstertje uit een briefkaart. Dat venstertje is bijv. 6x9 cm. Houden we dat briefkaartje op ca. 30 cm van het oog, dan krijgt u een veel betere kijk op het land schap. U kunt nu heel zuiver zien welke rol de lijnen en vlakken spe len. Staat de horizon precies in het midden, dan doet dat weinig pret tig aan. Is er echter éénderde lucht en tweederde water of land onder die horizon, dan ontstaat meteen een betere verdeling. Loop een pad of spoorbaan, een sloot of een rij bomen van links naar rechts naar die horizon toe, dan oogt het leuk. Loopt de rij bomen, de spoorbaan of de weg van rechts naar links dan zegt u „Hèdat is het niet". Niet alleen lijnen en vlakken, ook andere factoren spelen mee denk eens aan: Licht en schaduw Het licht kan ook een lijn vor- Aan deze foto's is duidelijk te zien dat een met zorg gekozen voorgrond meer diepte aan het beeld geeft. vlak bij de camera, in het beeld opnemen, is het andei*s. Dan zien we duidelijk verschil tussen het grote voorwerp dichtbij en het klei ne scheepje aan de horizon en dat dat vertelt ons dat er een grote afstand is. Veraf of dichtbij De meeste Nederlanders maken hun opnamen van mensen of groepjes van een veel te grote af stand. Dan zien we een kiekje van een terrasje waarop een hele mas sa mensen. Men wijst een stipje aan en zegt „Dat is Mien". Maar geen mens kan Mien herkennen. Ook de foto van Jantje in de tuin mislukt op die manier. Het terras neemt u met Mien op niet meer dan bijv. vijf meter, Jantje op ten hoogste twee meter. Sterker spreekt de zaak bij foto's van en in het landschap. Een paard bij een hek? Mooi onderwerp; kruip er op niet meer dan 15 meter naar toe, zo zien we iets van het landschap en iets van het paard. Een molen aan een vaart? Prachtig, zorg dat u het wiekenkruis er nèt op hebt.dan bent u zeker dat u de molen er re delijk op hebt staan. Niet achterover Als we een hoog object willen fotograferen, is er wel eens kans dat de toren of molen niet hele maal op d£ kiek komt. Geen nood denkt u, ik houd de camera iets achterover en de zaak is rond. La ter ziet u dat de toren op de foto achterover valt Probeer liever steeds zóveel naar achter te gaan dat u de toren, zonder gekantelde camera op de prent krijgt. Is het niet gelukt en u hebt toch een achter overvallende molen of toren? Dan kunt u eens praten met uw foto handelaar. Deze kan de foto bij het vergroten „onthoeken". U moet dan een handvergroting laten ma ken, maar dan is uw toren weer recht. Bij de toren van Pisa ech ter is dat onthoeken minder ge wenst. Samenvatting Een foto is (schijnbaar) samen gesteld u>t lijnen en vlakken. Compositie noemt men de techniek om die lijnen vlakken zó in de foto te plaatsen dat een aangena me Indruk ontstaat. In het begin zullen we zoveel mogelijk het re cept slaafs moeten volgen. Later le ren we buiten de spelregels om toch goede foto's te maken. Licht en schaduw spelen ook hun rol in de compositie. De voorgrond 'is een middel om diepte in de foto te brengen. Probeer altijd zo d.Vht mogelijk bij uw onderwerp te ko- een camera, met een enkele lens, dus ook niet. Maar we kunnen wel diepte suggereren. Als u voor een groot meer staat of boven op een duin en u fotografeert de weidse ruimte,ziet u op de camera niets van die afstand terug. Ook al vaart er een schip op zee of op dat meer. Ons oog kan op dat platte plaatje niet vergelijken. Maar indien we een boom, een hek of een mens Binnenkort wordt in de nieuwe universiteit van Regensburg met de colleges begonnen. Van de 22 leerstoelen zijn er al 19 be zet die voor rechtswetenschap pen en economische wetenschappen, wijsbegeerte, psychologie en peda gogie, geschiedenis, maatschappij leer en politieke wetenschappen alsmede taal- en letterkunde. De gemiddelde leeftijd van de hoogleraren is 40 jaar. De raad van advies, die twee jaar geleden werd benoemd om de structuur van de nieuwe universiteit te bepalen, be sloot, dat de nieuwe universiteit een volledige universiteit moet worden. Dit betekent, dat er ook nog een De onvoltooide opera „Dro men" van de Koreaanse compo nist Isang Joen, die uit de West- duitse Bondsrepubliek werd ont voerd en thans in de gevangenis in Seoel zit, zal in december in Bonn zijn première beleven. Hans Zender zal de uitvoering leiden. facultdit voor de godgeleerdheid, voor medicijnen en natuurweten schappen zal komen. De deelstaat Beieren heeft met Regensburg nu een vierde universi teit. De overige universiteiten zijn in München. Wurzburg en Erlan gen. Regensburg is een universiteit van het nieuwe type, waarvan de opzet overeenkomt met de in Kon- stanz en in Bochum lin Noordrijn- Westfalen opgerichte nieuwe uni versiteiten. Voor de opbouw van de universi teit van Regensburg zijn tot dusver 800 miljoen mark uitgetrokken. Horizontaal 1. vocht van een vrucht 4. houten bord of schaal 6. dijkje 9. vogelverschrikker 12. onverstoorbaar iemand 16. vrouw van Jacob 17. ten bedrage van 18. Rijksduiker 19. vorm van technisch onderwijs 20. reeds 21. breuk, scheur 23. taaie zwarte stof 25. getijde 26. vod 27. welriekende gomhars 29. bloeiwijze 30. oosterlengte 32. foto-plaatje 33. naschrift 34. Turks-bevelhebber 36. uitgeput 38. laatstleden 39. zie 34 41. boomwol om iets glimmend te maken 42 .-tje: pijnstillende poeder 44. deel van de bijbel 45. muzieknoot 46. stap 48. zie 33 horizontaal 49. windrichting 51. voorzetsel 53. voorzetsel 54. volk 56. bij voortduring 57. op dit moment 58. kleine tussenruimte; groei 60. weerklank 62. riviertje lin Friesland 64. bouwveld 66. lidwoord 67. muzieknoot 68. boom 69. piano die mechanische muziek voortbrengt 72. bekend vogeltje 74. vlaktemaat 75. soort van papegaai 76. voorwerp om iets in mee te nemen Verticaal 1. zeker, werkelijk 2. zie 75 horizontaal 3. rivier in Italië 4. een ongenoemde 5. naschrift 6. dlit is 7. uitroep van medelijden 8. vol wormen 9. groente 10. persoon 11. eerste mens (bijbel) 13. deel van een trap 14. lofgedicht 15. politieke bond in Nederland (nu opgeheven) 21. Ned. omroepvereniging 22. hitje 23. plaats voor balspel 24. soort 28. gewaagd 31. een beetje scheel 33. vouw in weefsel 34. gravin van Holland 35. zie 42 horizontaal 37. „tante Pos" 38. limited 39. Alg. Ned. Persbureau 40. lokspij s 43. sierplant 47. driedelig r.-k. gebed 48. zie 37 verticaal 49. grappenmaker 50. vragend voornaamwoord 52. windrichting 54. afkorting van Cornelia 55. crème-kleurig 57. bedrog 59. wereldtaal 61. heide 63. badplaats in Duitsland 65. voertuig 68. bloedverwante 70. element neon 71. riviertje in Noord-Brabant 72. uitroep van verrassing 73 heilige Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. in het bezit te zijn van de redactie, Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prijs van f 5 en twee prijzen van f 2,50 beschik baar waarnaar alleen abonnees kunnen mededingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f 5 werd toe gekend aan mej. J. P. Wassenaar Bronsgeesterweg 18 te Noordwijk Binnen, de twee prijzen van f 2,50 aan de heer E. R. van der Steen, Fred. Hendriklaan 70 te Leiderdorp L 1 S S "E A M M E G G 1 N 1 E R E GË M A L 1 E N E E R K L A K S k K R O 1 K S P A L b S A A M 1 D L E G L Ss A L O M SÉ A L A G P O L E N K U T S P A L K S E L A S N 1 T S l|g| R A A 1 D A T P O S E L B S A D O N 1 O R K L T A A H L E L E D E N E W A jjgjM A A I E O M S N A L G Èat T L u B p A L K R E 1 M T s 1 L D A L K A T Rf, L E A T S 1 M R 1 A R E K E D L E E A A R O N S A L E M E T E R |s T O N K en aan mevr. J. Cambier, Surina- mestraat 56 te Leiden. De prijzen worden de winnaars toegezonden. Kunt u de acht afwijkingen In de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt u elders in dit nummer.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 15