Wie is bangvoor de grote sterke Mercedes-Benz 200D? Huidige menselijke situatie lonald Tolman opent nieuwe wereld JACQUES MELS - MEJ. HENNY NOURILAX J)e verstaanbaarheid in volmaakte vorm (financieel) I gATERDAO 11 NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 13 1 „Wrijf uw ©gen uit" Harry Mulisch. Wenken voor de jongste dag. De Bezige Bij. Het moet duidelijk zijn dat Harry Mulisch toch eigenlijk enige hedendaagse Noordnederlandse auteur is die iets te heeft, dat de langzamerhand „shockproof'-lezer nog verslagenheid kan halen. Dat wordt met ieder boek dat hem verschijnt, duidelijker. Ik zal geen vergelijkingen in de eerste plaats omdat ik binnen onze grens niets zie ik dit werk werkelijk zou kunnen vergelijken; iets dat een bewijs is voor de bijzondere oorspronkelijkheid van auteur. De vorm die Mulisch zich gekozen heeft, wijst daar op. boek is geen roman, geen bundel essays en ook niet een dagboek. Het geeft een totale reactie, die tevens van zui- creatieve aard is. Wat die totaliteit betreft zou men mis- even aan Joyce kunnen denken, maar indien men dat doen veel reden is er overigens niet voor dan heeft mij Mulisch het niet te overschatten voordeel van de verstaanbaarheid. Hij heeft geen taalacrobatiek no- om duidelijk te maken waar hij het over heeft. op die totaliteit terug te ko- Mulisch probeert te komen tot totaalbeeld van de hedendaagse van de mens op aarde. Hy filosofie en religie over zij nde ballast in het aan- van de „totalitaire vernieti- Hij komt tot een reële uitermate subtiele verwer- de huidige stand van za- bereikt dit met zijn door itig denkvermogen in de goe- gehouden emotionaliteit en soms niet wat men meer bewonderendat denkvermo- of die door de ontroering opge- volledigheid. Mulisch' totali- beweegt zich tussen de verme en de levenshartstocht. Van vernieling als lachnummer af en Hardy) tot aan de com- zelfvernietginging van de atoom verwerkt Mulisch alle fasen ~v... Na de zojuist ge- lemde jeugdherinnering aan Laurel en Hardy met aan het begin de fan tastische alinea over de herinnering van het kind aan een aantal „schok kende ontmoetingen met de beelden de kunst stapt de lezer vrijwel on middellijk over op het toneelwerk „De Knop", een krankzinnige farce op de mogelijkheid van wederzijdse wereldvedelging. Dit stuk schijnt bij de uitvoering tijdens het Internatio nale Avantgarde festival in Brussel in 1960 een hoop deining veroorzaakt te hebben en Mulisch heeft nu als een soort commentaar, zowel van buitenaf als van zichzelf, hierop het stuk doorregen met de op- en aan merkingen van de kritiek en van de zaal. Wat het stuk betreft; de uit gebeelde situatie van de twee maar schalk-idioten voorzien van de to tale knopmacht, moge dan wat on fris (ik bedoel dit alleen letterlijk) zyn, het is in wezen nog niets ver geleken by de onvoorstelbare walging realiteiten, zoals de Belgische criti- FANTASTISCHE IMPRESSIES Pat er zich een totaal nieu- Kwereld ontplooit, bewijzen kttekeningen van de 19- Leider.dorper Ronald man, fantastische voorstel- 8», dikwijls in stripver- l-vorm, waarbij men de aitionele esthetische jonheids"-normen gerust 'joord kan gooien. Maar zij toch in totaliteit een van de zwaarmoedige le- ^beschouwing, waaraan een M van de jongere generatie jferhevig is. teld Tolman is volkomen auto- ■pndanks spreken zyn meestal tere voorstellingen van een tech- h knappe basis. Het is vooral de tussen tekst en beeld, een Wfuwing betekent in de ontwikke- '8 ten deze jeugdige exposant, aan pnjen originele ideeën niet ontzeg- pkan, Jertjjd hebben wy hem by „Tas- op 17-jarige leeftyd, leren ten als representant van een pur i surrealisme. Daarin is nu wyzi- gekomen :veelai hangt hy zyn Ronald Tolman „The Beat goes on" Foto LD/Holvast) merkwaardige voorstellingen op aan zyn gedichten gebundeld verkryg- baar die thans op z'n interessante expositie in Gal. Walenkamp te zien zyn. Problemen, waarmee de huidige jeugd worstelt zoals het „Verdriet van Vietnam" beroeren ook Tol- mans inneriyk. Zy worden in zyn werk dikwyls op felle wyze afgerea geerd. De teksten voegen daaraan een nieuwe dimensie toe. De tekening over Vietnam is overigens de enige politieke: daarnaast noemen wy zyn „Non in nostalgie verzonken" met opmerkelyke contrasten, het zelfpor tret, gebaseerd op het gedicht „Ik heb een bloem gevonden", waarin twee lichamen tot één vergroeid ly- ken, het verhaal van iemand, die zich van de kerk los maakt en de hierby afgebeelde collage „The Beat goes on", waarop ook een Jezusfiguur in verband met Mattheus Passion te on derkennen valt. Ronald Tolman is ongetwyfeld een door gevarieerde intrigerende ge dachten bezeten jongeman. Wy zullen echter moeten afwach ten, waarheen zyn groei ook in geestelyk opzicht voert. Er is grond voor gunstige verwachtingen. Zyn tentoonstelling is gisteravond op originele wyze geopend door Guus Dykhuizen, de uitgever van het tijd schrift Gandalf. H. Anecdoten De „Wenken voor de Bescherming van uw gezin en uzelf tydens de Jongste Dag", is een onovertrefbare parodie op het heus alle grenzen van idiotie te buitengaande boekje dat in 1961 huis aan huis verspreid is tot eeuwige schande van B.Z. Ik her inner my nog dat ik dit drukwerk van de overheid by de ontvangst heb aangezien voor een wat kostbaar grapje van de een of ander, totat Mulisch' Wenken (fragmenten uit de Openbaring links en de goede raad rechts) me op mijn vergissing we zen. Het hefstigst gegrepen ben ik door „Het Narrenschip" en door de ne gentien anuekdoten rondom de dood. Deze anekdoten zyn in wezen eigen- ïyk een hartverscheurend protest te gen wreedheid en stommiteit. „Het Narrenschip" maakt deel uit van het Ibizadagboek, maar heeft niets te ma ken met de sterke bohème-verhalen waar we al jarenlang door de tyde- lyke bewoners van dat befaamde ei land mee verveeld worden. Bewaar wat een verschil is dat met die laatsten, als Mulisch er „minder het dagelyks leven als wel de klas sieke oudheid" beleeft, zich het leven van de Ibizensers overigens met hart en ziel aantrekt en voorts het hele eiland bekykt als een soort „noor- delyk Narrenschip" (Jeroen Bosch) de Middellandse Zee. „Het Kruis en de Bloem" is een pracht van een reisverslag (zal ik maar zeggen) over Japan, of Nippon zoals Harry Mulisch en voor hem Couperus het land terecht noemen. Een unieke waarnemer met een uniek land. Een waarnemer bovendien met een grote kennis van zaken, die de juiste verbanden weet te leggen en die helder en duidelyk iemand anders aan het verstand kan brengen. Tot slot nog een politieke eenakter genaamd „Een Doorn in het Oog", een soort sketch van een vergadering van de UNO, direct na het protest van Egypte en Jordanië als zou Is raël geholpen zyn door de Amerika nen en de Engelsen. Voor de goede verstaander alweer een raak stuk werk. Het ogen uitwryven pleegt gewoon- lyk beschouwd te worden als een ge- HARRY MULISCH baar van verwondering na het lezen. In dit geval van tevoren uit te wrijven uw ogen van tevoren uit te wryven om des te helderder waar te nemen wat deze schryver, voor wie geen doodgeslagen rat te gering en geen waterstofbom te groot is om er zyn creativiteit aan te geven, te zeggen heeft over uw eigen tyd. CLARA EGGINK Rembrandt in Moskou ontdekt Een onlangs uitgevoerd Röntgen onderzoek van een schilderij dat naar werd aangenomen een copie was van een Rembrandt heeft aan getoond dat men te maken had met de originele aanbidding der Konin gen" door de meester zelf. Het schildery in de beroemde Her mitage te Leningrad is onderzocht nadat experts de authenticiteit van een overeenkomstig werk in Göthe- borg, (Zweden), dat oorspronkelyk voor het origineel werd aangezien, waren gaan betwyfelen. In de officiële bekendmaking uit Leningrad werd gezegd „Rem- brandts handtekening en het jaartal 1632 zyn ontdekt aan de onderkant van het schilderij". Met deze ontdekking is het aantal „echte" Rembrandts in de Hermita ge gestegen tot 26. De collectie hangt in het voormalige winterpaleis der Tsaren. Opdrachten aan componisten Vier componisten hebben een op dracht van de Haagse gemeentelyke Kunststichting, Johan Wagnerstich- ting aanvaard. Wim Thysse in Den Haag componeert een suite voor een of twee blokfluiten en klavecimbel. Joep Stresser in Loenersloot maakt een concertmis (voor gemengd koor met blazers). Louis Andriessen in Amsterdam schryft een werk voor piano en enige instrumenten, een klein kamermuziekensemble voor 8 a 10 blazers. Oscar van Hemel in Hilversum componeert een concert voor viool en orkest. Niet de man die meer dan 30.000 km per jaar rijdt. Voor hem gaat dieseleconomie een rol spelen. Hij kan meester worden over de machtige Mercedes-Benz 200 D... meester over de weg. Wilt u het weten? U krijgt vrijblijvend de juiste cijfers. Wilt u het beleven? Maak zonder verplichting een proeftoer in deze zuinige, kapitale Mercedes-Benz 200 D. Waar wacht u nog op? Bent u bang dat u nooit meer tevreden zult zijn met uw huidige auto? Terecht! MERCEDES-BENZ uw goede ster op. alle wegen Ervaar het zelf. Bel meteen de dichtst bijzijnde dealer. Er wacht een Mercedes-Benz 200D op u. HHHHHflj Bij inruil op een 200D valt de waarde van uw huidige auto ongetwijfeld mee. Vraag het onderstaande dealer. dealer voor Leiden e.o., Rijnstreek en Bollenstreek: ROOYAKKERS AUTOMOBIELBEDRIJF N.V. Oegstgeest, terdsestraatweg 1, tel. 01710-51855 Expositie bij Heuff: Schilder- en bloemsierkunst Zoveel schilders, zoveel stijlen en opvattingen. Dat is weer merkbaar op de expositie bij Heuff in Wassenaar, waar de bezoeker geconfronteerd wordt met het forse werk van de in 1899 in Tilburg geboren Jacques Mels. Van hem zijn schilderijen en aquarellen te zien, waarbij wij de laatste categorie het hoogste aanslaan. Daaronder zijn echter de abstracte composities naar ons gevoel weer minder geslaagd dan de figuratieve. De zuidelyke invloed is by Mels frappant. Naast stemmig-donkere landschappen, veelal impressies uit het winterse Meerssen, met prachtig getroffen dreigende luchten, aqua rellen waarin het wit byzonder knap Is uitgespaard, Rjkt byv. een olieverf- schildery als „Herfst, feest in het bos" te fel en uitbundig van coloriet, waarby het door de wind opgejaag de in cirkels wervelende rood, een te onnatuuriyke indruk als die van een „Kleurenplakprent". In de .Appelbloesems" en de visie maakt. op Aries in Zuid-Frankryk komt die uitbundigheid echter wel van pas. Zy draagt tot een zuivere visie sterk by. Het komt ons echter voor dat de serie van zes abstracten met on derwerpen als ,De droom", „Volko men", „Gebondenheid", „Het intiem gesprek", „Harmonie" en „Ontlui ken" niet geheel met de ware aard van Mels, die zich in hoofdzaak als autodidact ontwikkelde, strookt en dat hy er zich, méér om met de polsslag van de tyd mee te gaan, dan gedrongen uit inneriyke noodzaak, toe heeft gezet. Dat Mels' rake schilder trant, waar in invloeden van het Vlaamse expres sionisme, waarmee hy zich vermoe- deiyk nauw verwant voelt, intussen onloochenbare kwaliteiten bezit, die menigeen terdege zullen aanspre ken, valt niet te ontkennen. Van mejuffrouw A. C. Henny, die by Heuff reeds voor de derde maal exposeert, zyn weer vele artistiek ge arrangeerde boeketten van gedroogde bloemen te bewonderen. Zy frap peren door de enorme variatie, de fynzinnige opbouw en haar juist in zicht om de bloemen zo te rangschik ken, dat zy zowel wat de kleur als de vormgeving betreft, onderling harmoniëren. Mejuffrouw Henny bereikt daar mee sublieme effecten. Een gedistingeerde bloemsierkun- stenares van de eerste orde! H. werkt zacht en zeker bij verstoppingsproblemen

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 13