nieuw Henk Geirnaert veertig jaar bij de Leidse Muziekschool Albert Camus „Caligula" langdurig toegejuicht PRISMA Musicus van grote verdienste Jean Vilar wordt nu indendant van opera 'N FORD CORSAIR Bevredigend speL vindingrijke regie Dorpje voor jeugdige kunstenaars in Italië fRIJDAÖ 10 NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD pagina 19 met Wij zitten tegenover de man van wie men gerust kan zeggen, dat een zeer groot deel van de muzikale ontwikkeling van de Leide- naars zowel jong als oud door zijn han den is gegaan: de heer Henk Geirnaert. Op 16 november zal het 40 jaar geleden zyn dat hg als pianoleraar verbonden werd aan de toenmalige Muziekschool der Maatschappij voor Toonkunst te Leiden, welke in 1961 in de Stichting „Leidse Muziekschool" werd op genomen en waarvan hij thans reeds sind vele jaren de stuwkrachtige directeur is. Veelzijdige levensloop Henk Geirnaert, geboren 19 fe- Iruari 1906 te Delft, werd al héél vroeg met de muziek, geconfron teerd, Zijn vader was lid van vijf zangverenigingen. Geirnaert zegt: tflij heeft me vreselijk achter de vodden gezeten." De resultaten van deze strenge op voeding zeven jaar oud zat hij al achter de piano!bleven allerminst uit. Na zijn studie aan het Kon. Conser vatorium in Den Haag (piano by Everhard v. Beinum en viool bij An- dré Spoor) slaagde hij reeds in 1922 voor het examen „piano onderwijs kunst" en in 1924 voor het examen „viool onderwijskunst". Maar het ging steeds hoger op: in 1926 behaalde Geirnaert „cum laude" het diploma piano-solospel en in 1927 dat in viool solo-spel. Daarna kwam een studie in Berlijn bij de befaamde pedagoog Paul Bchramm, waarna nog in hetzelfde jaar zijn benoeming volgde tot leraar pianospel aan de Muziekschool der My voor Toonkunst te Leiden, waar op hü in 1941 tot hoofdleraar piano- gpel uitverkoren werd. Tijdens de oorlogsjaren 194145. waarin de heer Hans Franco Mendes z\jn directeursfunctie moest neerleg gen, omdat hü door de Duitsers werd weggevoerd, nam de heer Geirnaert zeer verdlensteiyk en geheel belan geloos diens functie waar. Na de be vrijding werd hü tot adjunct-direc teur benoemd, waarna hü, na het overlüden van de heer Franco Men des, in 1947 tot directeur van de mu ziekschool, die hü zün ganse leven trouw in de ware zin des woords zou blijven, werd aangsteld N.\ „Zijn" school lffii Die school zy gaat hem zéér sterk aan het hart. taf» Die school is de laatste jaren ge groeid en gegroeid! Indien men be- i denkt, dat zij bij de aanvraag van f|| Geirnaerts directoraat 273 leerlingen iVlj telde en nu 2500, met niet minder dan 65 ondei*wyskrachten, dan zegt dat toch héél wat! Alle toonkunstvakken worden er onderwezen. Zo zijn er 420 pianoleer- llngen, 128 vioolleerlingen, 112 voor t eer dwarsfluit, 149 voor gitaar, 65 voor accordeon, 41 voor solozang, 24 voor j kerkorgel, 62 voor klarinet, 31 voor cello. 16 voor hobo, 5 voor vedel. 14 voor triangel, 12 voor slagwerk en ga zo maar door. Vraag niet hoeveel zorgen, ook administratieve, dit met zich meebrengt. En bovendien geeft Tf, Geirneart nog aan 10 leerlingen pia- neeJnoles voor mee-gevorderden! Activiteiten Dit even wat de school betreft. Nu weer terug naar de heer Geir naert, die in onze stad op muzikaal gebied nog in vele andere opzichten J by voortduring hoogst actief is ge- weest. S Si ADVERTENTIE herensokken met "ingebouwde" frisheid U houdt frisse, droge, voeten in 3 Sterren herensokken met Hy- gitex. Want Hygitex desodori- seert, voorkomt transpiratie, desinfecteert en is aangenaam voor de huid. Elke dag weer frisse voeten met 3 Sterren sok ken. Alleen 3 Sterren sokken zijn behandeld met Hygitex. 2.95 met Hygitex hygiënisch, altijd fius we leerlingen hebben de heer Geir naert, die ook daarover de supervisie heeft verhinderd nog in het openbaar op te treden. Men kan nu eenmaal niet alles op de schouders nemen en de heer Geirnaert weet héél goed, waar de grenzen liggen. Niettemin zullen tallozen hem on getwijfeld willen gelukwensen op de receptie, welke het bestuur van de Stichting Leidse Muziekschool hem zal aanbieden in de grote zaal van de Muziekschool, Rapenburg 22 op za terdag 18 november des middags van half vier tot vijf uur. Dan zal blijken, dat muzikaal Lei den hem een warm hart toedraagt, niet alleen als gedegen musicus, maar ook als voortreffelijk pedagoog en uitnemend organisator, onder wiens gewetensvolle directie de Muziek school bloeit als nimmer te voren. Dat die leiding nog enkele jaren aan de man wiens „hele leven met muziek beschreven" is, zoals een dich teres van hem geschreven heeft, toe vertrouwd mag blijven en die zich ook als „mens" veler vriendschap heeft verworven, is onze welge meende wens! H. ADVERTENTIE Malraux pleit voor cultuur (Van onze correspondent). De Franse minister van Cultuur André Malraux heeft bij de verdediging van zijn budget in de Nationale Vergadering giste ren de geruchten bevestigd dat volgend jaar de befaamde to neelleider Jean Vilar tot intendant van de Parijse Opera zal worden benoemd. Vilar zal in het bijzonder worden belast met de taak de Opera-Comique tot een muzikaal-dramatische tegen hanger te transformeren van het Nationale Volkstheater dat door hem sedert 15 jaar werd grootgemaakt. Zoals ieder jaar behoorde het op treden van minister Malraux in de Kamer weer tot de oratorische hoogtepunten van het parlementaire seizoen. Ten overstaan van een goed bezette Kamer en stampvolle publieke tribunes hield de beroem de schrüver-minister een vurig plei- HENK GEIRNAERT Voor orkestdirectie studeerde hij bfj Bernard Diamant en Jan Out. De vruchten daarvan heeft Geirnaert ja renlang gedemonstreerd o.a. als diri gent van het Ned. Hervormd Kerk koor en het Toonkunstorkest Leiden, •mee hij als hoogtepunt Tippetts „A child four time" bracht. Ook als solist is hy herhaaldeüjk opgetreden, tevens als accompagnateur van de altzangeres Maartje Offers, de bas zanger Jacques Caro en dè cellist Henk Berghout, met wie hij op 19 fe bruari 1937 een succesvolle sonaten- avond gaf. Wü herinneren ons nog goed naar aanleiding van dit laatste concert ge waagd te hebben van zün „warm, rond toucher, de frisheid van zün spel zijn bezielend enthousiasme." Onze recensie besloot toen met de zin: „Wij mogen de My voor Toonkunst geluk kig prüzen met zulk een kunstzinnige leerkracht". Voor de jeugd Henk Geirnaert heeft zich ook tot et uiterste ingezet voor de muzikale ontwikkeling van de jeugd. Toen hy tot adjunctdirecteur werd benoemd, luidde de opdracht .speciaal belast met het stimuleren van het jeugdon- derwjjs". Volledig met zyn tijd meegaand, behaalde Geirnaert in later jaren nog Een scène uit Albert Camus „Caligula". V.l.n.r. Marc Chavan- nes, Peter van Vliet (Caligula), Mels de Vries, Jan Kees Lunen- berg, John Bosmal en Nelleke Bol. (Foto L.D./Holvast). het vereiste diploma „Algemeen vor mend Onderwijs". Dit diploma waar borgt een gedegen grondslag voor de welhaast revolutionaire omwenteling, welke het muziekonderwijs in de laat ste tyd heeft ondergaan. Stimulerend steeds ook de aandacht geweest, die hij aan de Toonkunstconcerten >or de jeugd wydde. Tot de onvergetelüke evenemen- n in zün carrière rekent Geirnaert de uitvoering met het ter gelegenheid de Diësviering op 8 december 1946, toen prof. Cleveringa door H.M. de Koningin werd toegesproken. Nog dient vermeld, dat hij ver scheidene malen het Gymnasium koor en -orkest op de feestavonden „Uno Sumus Animo" leidde, als mede het koor en het orkest van de VV.SJL., terwijl het Leidsch Toon kunstorkest ook vele malen mede werkte aan de uitvoeringen van Bachs' Johannes Passion o.l.v. Mizée en aan die van het Leidsch Madri- ADVERTENTIE 'n Wagen om zélf te bezitten, laat ons het U bewijzen. AUTOMOBIELBEDRIJF „RIJNLAND" N.V. dooi voor een actieve cultuur-poli tiek. „Wy hebben tot opdracht," zo riep hy uit, ..goud in cultuur te herscheppen. Binnen enkele genera ties. zo profeteerde hy, zullen de mensen nog maar drie of vier da gen in de week hoeven te werken. Het probleem van de vrijetydsbe- steding omschreef de minister in dit verband als een van de meest urgente en dramatische vraagstuk ken waarvoor onze tijd en de naaste toekomst zich geplaatst zien. „Het volk," zo zei Malraux, moet gratis toegang hebben tot alle bronnen van cultuur, zoals in het begin van de ze eeuw het kasteloze onderwijs werd inegsteld. Met alle eerbied voor de grote schrijver blijft de minister van dit toekomstbeeld helaas nog wel een heel eind verwijderd. Want h et complete budget van zijn departe ment omvat voor dit Jaar nog geen half procent van de Franse staats begroting. mooie moderne modellen., een betrouwbaar merk! a PRISMA MET GOUDEN BAND Klassiek model. fraai bewerkte band en duidelijke wijzerplaat 385.- b PRISMA MET GOUDEN BAND Elegant model, moderne strakke wijzerplaat 445.- C PRISMA Horloge van internationale allure, waterdicht, nieuw type wijzerplaat 95.- tot 229.- Uw Prisma horloger zal u deze en andere modellen gaarne tonen *Alle Prisma's gratis verzekerd tegen verlies en diefstal .PRISMA— Fa. MATTH. BRINKS HAARLEMMERSTRAAT 126, LEIDEN v. d. WATER HORLOGER - HAARLEMMERSTR. 181, LEIDEN Fa. MATTH. BRINKS SCHOOLSTRAAT él VOORSCHOTEN L. VAN DUYN PRINCESTRAAT 15 KATWIJK AAN ZEE N. BINK HORLOGER HOOIGRACHT 45 LEIDEN Lustrum Leidsch Studenten Toneel Vinger in de pap Geirnaert heeft dus op alle moge- lyke manieren de vinger gehad in de Leidse muzikale pap. Er zyn nauwe verbondenheid met „Vrouwe Musica" constant bewezen. Zijn velerlei bemoeingen met de zich steeds uitbreidende Muziekschool die, tezamen met de heer Loek Ste vens, aan zyn zorgen is toevertrouwd en thans ook bloeiende afdelingen in Oegstgeest, Voorschoten en Wasse naar bezit alweer met een voort durend toenemende stroom van nieu Voor de viering van het 17de lustrum van het Leidsch Stu denten Tooneel hebben initiatiefnemers het zich door de keuze van „Caligula" van Albert Camus zeker niet gemakkelijk ge maakt. Dit karakterdrama van de grootheidswaan stelt, zelfs voor het beroepstoneel, hoge eisen. Dat er dus gisteravond nogal wat water bij de wijn moest, was te verwachten. Albert Camus heeft zich waar schijnlijk aangetrokken gevoeld door de tamelijk vaag omschreven figuur uit de eerste eeuw van onze jaartel ling. Van deze derde Romeinse Kei zer, 37-41 n. Chr., die het eerste jaar zéér geliefd was en nochtans drie jaar later door de patriciërs werd vermoord. Caligula was een man van grote intelligentie, en deze feiten zul len de auteur er toe hebben gezet de j gang van zaken o p psychologische I gronden te verklaren. In het gehele, met grote spanningen doortrokken j werk houdt hy vast aan de strenge vorm van de klassicistische Franse drama's. Moedig man Hü tekent Caligula als een man in opstand tegen de geaardheid van de wereld. De grenzeloze hebzucht van de patriciërs en hun lafheid, hun angst voor de wreedheid der goden ergeren en benauwen hem, zelf een moedig man, in hoge mate. Om vrü te worden bespot hij de goden, (hü speelt zelfs voor Venus) en roept j zichzelf als een god uit. j Hü straft, even wreed, de lafharti- I gen, die onder zijn bedreigingen er- barmelijke gelijkgevers zijn, maar schenkt de vrijheid en grote belonin- j gen aan dappere, niet op de pijn- j bank tot verraad te bewegen slaven, I doodt tenslotte zün geliefde, juist vóór hij zelf door moordenaarshan- 1 den valt. De première kwam wat traag op gang, maar dat verbeterde ziender ogen want de rolkennis liet niets te wensen over. De regisseur, Eric van Ingen, had duidelijk veel werk aan de tekstbehandeling besteed en zorg de tevens voor een vlotte, beweegiy- Peter van Vliet had de zware taak op zich genomen Caligula aanneme lijk te maken, waarin hy zo niet ge heel, dan toch voor een goed deel slaagde. Hij gaf doorlopend blijk in zicht te hebben in dit moeilijk uit te beelden karakter. Voeg hierbij een goede plastiek en gemakkelijkheid van bewegen, dan zijn we ook aan de grens, die nu eenmaal aan 't ama teurisme gesteld is. Nel Bol als Ceasonia zyn geliefde, bewoog zich in alle genoemde onder delen op hetzelfde niveau. Haar ver tolking was als geheel zelfs gaver omdat de eisen minder zwaar waren. Zy bereikte in het vierde bedrijf in haar samenspel met Peter van Vliet een respectabele hoogte. Helico, sympathiek en met juist begrip door Mels Wallis de Vries weergegeven, wist zich naast de bei de hoofdfiguren te handhaven, wat we ook kunnen zeggen van John Bosnak als Scipo. Marc Chavanus was als Chaxea wat traag en te nadrukkelijk van toon. Van de drie patriciërs, door Frank Jan Kramer, Frans Eschhauzier en Rob Bosnak gespeeld, schoten deze en gene wel eens potsierlijker uit dan nodig was. De overige rollen van: „Lepidus, Metellus, Patricius, Mereia, Mucius en de vrouw van Mucius werden door Paul de Vries, Claes Seret, Niels van Manen, Jan Sluimers, Willem Nagt- glas en Marijke Elzenga naar beho ren weergegeven. Dank zü de vindlngrükheld van de regisseur vertoonden de elf dichters een opvallende variatie in woord en Het praktische, snel verwisselbare dekor vervaardigden Aart Henket en Kees Hoogeveen. De spelers werden door het publiek, overwegend studenten, aan het slot langdurig toegejuicht. Er waren bloemen voor de dames. B.H. Een Amsterdamse dame, me vrouw Elisabeth Boom, heeft de bedoeling om in een plaatsje in de nabijheid van Rome een cultureel centrum op te rich ten. Dit initiatief wordt uitge werkt in samenwerking met het Nederlandse ministerie van Kunsten en Wetenschappen en ook de Italiaanse regering zal er aan medewerken. De bedoe ling is een ideaal dorpje of stadje te scheppen dat ter be schikking moet staan van alle mogelijke jonge kunstenaars. Deze jongelui, Nederlanders en Italianen zullen daar studeren met studiebeurzen die door Nederland ter beschikking zullen worden ge steld. De keuze is reeds gevallen op een bepaalde plaats, maar voorlo pig wordt de naam van dit plaatsje geheim gehouden, daar men be vreesd is, dat er anders bouwspe- culanten zich mee gaan bemoeien en in de omgeving woningen gaan bouwen die alleen maar het plan kunnen bemoeilyken en duurder maken. De werkzaamheden voor het maken van dit speciale culture le centrum zullen tenminste vijf jaar duren.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 19