De kunst wat is is dood, maar nu de leus ;ve Prijzen aan kunstenaars Russische toegekend Dure benzine St esthetische criteria "jver thuis laten Gebr. v. Ufden Stuk over Lee Oswald Comenius-museum te Naarden heropend In verband met de oktober-revolutie ie^i Krommenie 1/ linoleum Pleidooi Europees systeem satellieten voor verbindingen V NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA t „werken" op Parijse Biennale dent De in (Van onze Parijse correspondent) grci en jivee jaren wordt, voor de tijd van zes weken, het enor- ^Mex van het museum der moderne kunst in Parijs tot jatste doek en het laatste beeldje leeggehaald, om ruim- tegken voor de internationale Biennale van de jonge kun- g H De grote en fundamentele schoonmaak van zolder tot ■^kelder heeft nu, voor de vijfde maal, wéér plaats ge- j veNiemand die ontkennen kan dat het publiek, tijdens jnkègste Biennale, nu weer 's iets héél anders wordt ge nets héél anders op grote, brede en werkelijk internatio- ;wa| vijftig landen, van de ongo en van de Sowjet- n<i 'Salvador werden uitge- meIl ze zijn gekomen in de m*van 850 artiesten die de tej-ens van 35 jaar nog niet >upi\)erschreden en die teza- ,rnel 1500 werkenhadden <ia%. Werken die, vaak met nid moeite, zo?iden kunnen vznngedeeld in de catego- sculptuur, schilder- ■.zé\iiziek, ballet, film, thea- :n (j'oniek en vooral „objec- uitistructuren". cem 1 Of er leelluin" vooi ejgrote mensen tivies dat men kandidaat- ttadou willen geven is natuur- ^Ische criteria en zekerhe- 3erIle schoonheid maar liever t andere in Parijs schielijk 5 ^ire op te hangen. En voor rt ilen die deze voorzorg had- ^e|md, hebben de organisa- 3 ®f trouwens nog een heel -ze tpen. Een lange plastiek- Jg fe vorm van een eindeloze fie entréé verspert en die v^loor de brandweer werd Lar&en, maar wel degelijk ook k ^Josantenprestaties behoort. er een ganse serie gigan- ^ntballons, die boven de bre- an(in bevestigd en die de be- 3 Passeren kan zonder zijn k^ele keren overigens pyn- mmen en zo is er direct al eed; olee' bbyerste étage mag de bezoe- Wi verondersteld in de ge- d ttnming het universum van kunstenaars" binnen te iwal. Een stemming die hem [uidjk moet hebben gemaakt neuverrassing, de provocatie Sen in ieder geval voor het -Brille filosofische en andere -tigheden te hebben afge- m sier kan je hier hebben. ♦|iiseum voor de moderne voor die zes weken, her- qP een haast onafzienbare 'id(jy°or grote mensen. Grote ,3e weer even kind mogen 'Wat-platen als een kinder- j erotische prenten, zalen *e kleurige lichteffecten als f.jüstad bij avond, ingewik- 511 nines die vreemde klanken i maar iedere utiliteit op tr0] consequent hebben afge- Is in de vorm van 'enbuik die ge vrijelijk len, griezelkamers waar- ;ehutst, uw fysieke, mo- ^caere weerstanden kunt me- bU ge u op deze vijfde Bien- ebofelen zou, dan ligt 't wer- -n-et aan de exposanten, al d0{ monstershow met alle in- n Üe en wereldexposities dan enook w 1 gemeen, dat hier rï&eel van het goede wordt 2 PVoor een snelle rondgang ska, Wei bijna, een dagje uit- „Problemen" van de jongeren Vooral ook, omdat die jonge kun stenaars voor een ruim deel met de zelfde problemen worstelen, zonder ze op een enkele uitzondering na uiteraard „op te kunnen lossen". Die problemen liggen, althans in het Westen vrüwel gelyk: de kunst in de vorm van muurschilderijtjes en schoorsteenmantelbeeldjes en deco ratie is morsdood en waardoor gaan we die leegte vervangen? Die Westerse jonge kunstenaars (die zich in afwachting van de re sultaten nog geen andere naam of aanduiding hebben aagemeten) zoe ken dus naar het „grote onbekende", en de vruchten lijken nog niet vol ledig rijp. Voor de een is het een blank leeg doek in een lijst. Voor een ander een hoop zand. Een in tweeën gezaagde bol. De dwarse doorsnee van het menselijk lichaam. Een naakte vrouw die een houten trap afdaalt en het onbekende tege moet gaat, zoals de Franse surrea list Marchel Duchamp intussen een halve eeuw geleden al eens eerder had gesuggereerd. Gemeenschappelijk Doch overigens is 't wel weer inte ressant te constateren, dat in de ver schillende landen die pogingen vaak toch door iets als een „gemeenschap pelijke natuur of trek" worden ge karakteriseerd. De Duitsers met een zekere Tüohtigkeit in hun fantasie, en een voorliefde voor de doortim merde constructie. De Amerikanen met een tomeloze excessiviteit in bij na alle richtingen. De Zwitsers, als verrassing, zonder enig spoor van Compositie" van de Neder- lander Wim Schippers. Eros. De Italianen met een soort bril jante oppervlakkigheid, waarbij ze hun natuurlijke raffinement toch nimmer prijsgeven. De Belgen en de Hollanders in de lijn van hun grafische traditie, die ze, beter dan de meeste volken, tegen een gra tuit nihilisme in bescherming neemt. De Franse, tenslotte, die met ruim 300 inzenders, zich als gasthe ren tevens het leeuwendeel van de ruimte hebben toegemeten, in een veelal abstract ascetisme, waarin vooral enkele collectieve inzendin gen automat en nieuwe figuratie opvallen. Buiten het Westen en zijn In vloedssfeer waarin ook Japan en en kele Centraal-Europese gebieden zjju opgenomen, blijken de kunstenaars hun „onschuld" nog goeddeels on aangetast te hebben gehouden. In de Sowjet-Unie penselen ze nog al tijd dezelfde pastorale of martiale tafrelen, die sedert, het socialistische realisme zijn voorgeschreven, en in de meeste landen va nde .Tiers Mon de" blijkt de inheemse folklore als bron van inspiratie nog evenmin te zijn uitgeput. Conclusie Conclusie? André Malraux, die, na de recen te publikatie van zijn Antimemoires, onlangs gedurende drie achtereen volgende avonden door de Franse te levisie werd geïnterviewd, heeft, bij die gelegenheid, de opmerking gemaakt, dat de moderne kunst in zijn progressiefste uitingen uitslui tend door de leeftijdsklassen van 16 tot hooguit 20 jaar kon en kan wor den verstaan of „aangevoeld Volgens die exclusieve opvatting of visie, heeft deze bezoeker die die leeftijd helaas al een paar decen nia geleden achter zich gelaten had, ADVERTENTIE deert U niet. Ruil Uw oneconomische auto in voor een nieuwe zuinige auto matische DAF. SPECIALE NOVEMBER-INRUIL- ACTIE bij de hoofddealer voor Leiden en omstreken Het toneelstuk „Het proces van Lee Harvey Oswald" is zon dagavond in het Anto-theater op Broadway in première gegaan. Het is een mengeling van feiten en fantasie. Het uitgangspunt is interessant: „Hoe zou de man die door de Warren-commissie als de moordenaar van president Kennedy is genoemd zich verdedigd hebben als hij op zijn beurt niet was doodgeschoten". Waarheid of fantasie? Na zich met het Warren-rapport en andere onderzoekingen van de gebeurtenissen in Dallas te hebben bezig gehouden, gaan de schrijvers Amram Ducovny en Leon Fried man fantaseren en laten Oswald na dat hij het schot van Jack Ruby heeft weten te ontwijken, voor de rechtbank verschijnen. Deskundigen en getuigen trekken voorbij terwijl foto's en filmfrag menten worden vertoond. De spelers zelf doen niet veel meer dan naar het publiek kijken, dat gevraagd wordt om over schuld of onschuld te beslissen. Oswald wordt gespeeld door Peter Masterson als een zwijgende figuur terzijde tot het laatste kwartier. Met grote kracht waarheid of fanta sie? vertelt hij dan hoe de dood van Kennedy het werk is geweest van pro-Castro Cubanen, in wier complot Oswald een verraden lokvo gel werd. Clifton James speelt een overdreven aanklager Ralph Waite, een kleurloze verdediger. De regisseur maakt veelvuldig ge bruik van visuele, geluids- en licht effecten. Maar aan de andere kant, mag men zich toch óók afvragen, of die andere leeftijdsgrens van 35 jaren die voor de exposanten was vastge steld, niet bij voorbaat het gevaar- heeft geopend, dat de belangrijk ste vernieuwers van de moderne kunst, buiten de competitie werden gesloten. Werkelijk revolutionaire kunstenaars als Dubuffet, Vasarely of Lichtenstein, om hen slechts te noemen, kwamen immers pas tussen hun 40ste en 50ste jaar tot rijpheid, zodat ook in de kunst de Revolutie misschien niet het uitsluitende mo nopolie van de jeugd hoeft te heten! Doch afgezien van die beide vra gen, blijft een bezoek aan de Vijfde Biennale niettemin een boeiende on derneming, die over de ontwikkeling van de „jonge kunst" bovendien veel stof tot overdenking biedt. Joseph Kesselring -65- overleden De Amerikaanse schrijver Joseph Kesselring, wiens toneelstuk „Arse nicum en oude kant" alleen al op Broadway 1.444 keer is opgevoerd, is op 65-jarige leeftijd in New Vork overleden. Kesselring heeft ook andere toneel stukken, gedichten en romans ge schreven, maar geen van deze wer ken kon het wereldsucces evenaren van ..Arsenicum en oude kant". Berechting van antiekdiefstal De officier van Justitie bij de recht bank te Maastricht, mr. W. Moors, heeft gistermiddag 9 en 7 maanden gevangenisstraf geëist tegen drie ver. dachten die ervan worden beschul digd op 21 januari van dit jaar bij een antiquair in Beesel zes kostbare antieke beelden ter waarde van f13.000 te hebben gestolen. De antiquair vond vijf van de ge stolen beelden terug in Brussel; één beeld bleek in Duitsland te zijn ver kocht. De politie arresteerde daarna vrij spoedig het drietal. De diefstal was beraamd door een 26-jarige antiquair uit Geleen. Een 23-jarige vertegenwoordiger uit Ge leen en een 24-jarige kelner uit Heer len hadden het plan uitgevoerd. De vertegenwoordiger verdiende daarmee f 500,—. De officier van Justitie eiste tegen de vertegenwoordiger 9 maanden ge- vangennisstraf, waarvan 2 voorwaar delijk, tegen de antiquair 7 maanden onvoorwaardelijk, evenals tegen de kelner. Zij hadden geen van allen een blanco strafblad. ADVERTENTIE Reumatische pijnen TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden TOGAL HELPT Hoofdpijn TOGAL HELPT Spit TOGAL HELPT „Asaf" te Hillegom zingt Der Messias Vrijdag 24 november 's avonds om 8 uur voert de chr. oratoriumver eniging „Asaf" in de grote zaal van Treslong te Hillegom het oratorium ,Der Messias" van Handel uit ter gelegenheid van het afscheid van de dirigent, de heer C. Kool. Solisten zijn Lize Schoo (sopraan), Elfriede Beyer (alt), Marius van Al- tena (tenor), Jan Hulsebos (bas). Het ZuidihoUands Orkest zorgt met Richard Heideman (orgel) en Gré van der Steen (klavecimbel) voor de instrumentale begeleiding. Het geheel staat onder leiding van dirigent Cor Kool. (Van onze correspondent). In Naarden Is gistermiddag het Jan Amos Comeniusmuseunl officieel heropend. De Tsjechische geleerde Comenius week in de 17de eeuw uit naar Nederland en vond in Naarden een toevluchtsoord, waar hij studeerde, werkte en stierf. Een mausoleum, een monument en het, museum herinneren aan de Tsjech, die als theoloog en pedagoog grote vermaardheid kreeg. Prof. dr. J. M. van der Linde uit Utrecht voegde daar een derde functie van Comenius aan toe: „Hy was een pro feet". Uit de werken van de Tsjechi sche geleerde blijkt dat hy reeds een Wereldraad van Kerken en een Ver enigde Naties voorzag. Hij. een apos tel van de vrede, bepleitte samen spraak tussen volkeren, geleerden en kerkhoofden. De plechtigheid in het stadhuis van Naarden werd bijgewoond door de Tsjechische ambassadeur in Neder land, het hoofd van de Tsjechische culturele delegatie en het hoofd van de afdeling oudheidkunde en natuur bescherming van het ministerie van Recreatie, Cultuur en maatschap pelijk Werk. De Tsjechische ambassadeur bood de stad Naarden een nieuwe inrich ting voor het museum aan, dat is ondergebracht in een van de oudste gebouwen van de vesting, het Spaan se Huis. „Liberalisme" taboe De Sowjet-Unie heeft een aantal Staatsprijzen toegekend. De componist Dimitri Sjostakowitsj en de dichter Yewgefyna Yewtoesjenko werden overgeslagen. De onderscheidingen gingen naar in het buitenland weinig bekende kunstenaars, die hun sporen verdienden met het ver vaardigen van conventionele kunstwerken. gezwaaid in de officiële Russische pers. Onder de prijswinnaars bevinden zich de dichters Mirdzak Tempe uit Letland, de componisten Tikhon De keus van de overheid werd niet gemotiveerd, maar past vol komen in het raam van de gevolg- de praktijk onder het gezamen lijke leiderschap, dat drie jaar ge leden, na Nikita Chroesjtsjow aan de macht kwam. Onderscheidingen, die het libe ralisme in de kunst zouden kun nen bevorderen, werden niet ver leend. De Vereniging van componisten had Sjostakowitsj en Yewtoesjen ko kandidaat gesteld voor een on derscheiding voor het koorwerk „De terechtstelling van Stepan Razin", een gedicht over een ko zak, die in de Tsaristische tijd in opstand kwam tegen de overheid. Yewtoesjenko kwam vorig Jaar ook niet in aanmerking voor de Le- nin-prijs, hoewel hij een minder om streden figuur is geworden, dan hij in het begin van zijn carrière was. Sjostakowitsj, die tijdens het Stalin- bewind dikwijls in moeilijkheden was, kreeg de laatste tijd veel lof toe- De bekende Duitse schrijver Günter Grass is veertig jaar gewor den. Hij werd vele malen onderscheiden en kreeg een Amerikaans ere-doctoraat Günter Grass is romancier en toneelschrijver („Die Blechtrómmel" „Hundejahre"„Katz und Maus" en „Die Plebejer proben den Auf- stand" behoren tot zijn bekendste werken. Hij neemt ook steeds weer in de politieke arena het woord. Daarbij doet hij doelbeivuste en felle aanvallen op alle in de Bondsdag zitting hebbende partijen of geeft hij deze ivelgemeende raadgevingen. Zo kwam de schrijver Grass, wiens literaire formaat onbestreden is, herhaaldelijk in het brandpunt van de kritiek te staan. Hij heeft nu in West-Berlijn, dat voor deze uit Danzig afkomstige auteur een tweede vaderland is geworden, zijn 40ste verjaardag gevierd. Khrenninkg en Andrei Petrow, de beeldhouwster Yekaternia Belasjowa en de toneelregisseur Kaarel Ird uit Estland. worden elk jaar uitgereikt ter gelegenheid van de 7 november herdenkingen van de oktoberrevolutie. Er werden dit jaar in totaal 44 prijzen voor kunsten en wetenschappen toegekend. De pry's vertegenwoordigt een waarde van 5000 roebel (5.555 dollar). De naam „Staatsprys" is ingesteld als vervanging voor het woord „Sta- linprijs", na de dood van de dicta tor. In die tien jaren daarna wer den alleen Leninpryzen uitgereikt. De uitreiking van Staatsprijzen is thans hervat en de Leninprys wordt nu tweemaal inplaats van eenmaal per jaar toegekend. t,®lke I vloert 6neller schoon dan welke I vloerbedekking ook ADVERTENTIE Samenwerking tussen staten en industrieën Europa zou een eigen regionaal systeem van tele-communicatiesa- tellieten moeten opzetten, onafhan- keiyk van de systemen van de Sowjet-Unie en de Verenigde Sta ten, maar als onderdeel van een wereldsysteem. Dit Europese net werk moet ook de Afrikaanse lan den en het Midden Oosten bestrij ken. Dit staat te lezen in een rap port van „Eurospace," een vereni ging van ruimtevaartindustrieën in Europa. In het rapport wordt er by de Europese regeringen op aange drongen samen een maatschappy te vormen onder de naam „Eurosat." Volgens het rapport hebben de Europese landen de technische en industriële capaciteiten voor een re gionaal netwerk om te voorzien in een volledig televisiedistributiesys teem met inbegrip van telefoon en telexnetten. In Eurosat zouden zo wel de lid-staten als de producen ten kunnen samenwerken, zonder dat de organisatie inbreuk zou ma ken op de monopolies van de aan gesloten staten. De maatschappy zou in werking kunnen treden met de lancering van de eerste Europe se communicatiesatellieten in de Jaren zeventig. De Europese orga nisatie Eldo werkt reeds aan de Europa-II raket, die een satelliet van 170 kilo in een baan kan bren gen. ATS-3 in synchrone baan Het 365 kilo wegende Amerikaan se ruimtelaboratorium ATS-3 dat zondagavond van Kaap Kennedy werd gelanceerd, is gisteren in een synchrone baan om de aarde ge bracht. Door het in werking stellen van een motor van de ATS-3 gedu rende 45 sec. werd de kunstmaan in een baan geplaatst waarby zy een zodanige snelheid kreeg dat het lykt alsof zij boven de Atlantische Oceaan hangt, even ten noorden van Bra zilië. De hoogte van de ATS-3 is 35.690 km. Eurosat wordt in het rapport aan geprezen als tegenhanger van de Amerikaanse maatschappy Comsat, die nu de Europese belangen in communicatie door satellieten be hartigt. In het rapport wordt de nadruk gelegd op de aanzienlyke econo mische voordelen die het Europese systeem zou opleveren. Het zou het einde betekenen van de „onbevre digende" situatie, waarby Europa 28 procent by draagt in de interna tionale organisatie „Intelsat," maar nog geen vier procent van het door deze organisatie uitgegeven geld, in de vorm van contracten voor onder zoek en uitrusting, terug ziet. Expositie Ronald Tolman bij Walenkamp In de Galerie Walenkamp, Nieuw» steeg 11, wordt vry dagavond a.s. om acht uur een expositie geopend van tekeningen van Ronald Tolman, zy duurt tot 8 december. DOLLE MAN RAAST DOOR AMSTERDAM De Amsterdamse politie byge- staan door de koninklyke mare chaussee zoekt een militair, vermoe- delyk van de Genie, die rond kwart over tien gisteravond in de Amster damse binnenstad met zyn auto als een dolle tekeer is gegaan. De man, die vermoedeiyk dron ken was, heeft met zyn grote Ame rikaanse wagen in de Huidenstraat eerst een grote personenauto zoda nig toegetakeld, dat deze wel als ge heel afgeschreven moet worden be schouwd. Vervolgens drukte hy een bestelwagen door de etalageruit van een drukkery en vernielde hy een aantal fietsen en bromfietsen. Hy liet zyn zwaar gehavende auto ach ter op de Prinsengracht by het pa leis van Justitie en nam de benen. In de auto liet hy echter zyn mi litaire pet achter. Met die pet in de hand hoopt de politie hem spoedig te vangen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7