verdien met nw salaris ^mmoet en container zetten de koopvaardij op de kop RAIFFEISENBANK Radicaal program 1 Dm. ZWART-WIT 'mandeel weekoverzicht [d Kerkdiensten Leiden en omgeving LA ^DAG 4 NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 17 (Van onze financiële medewerker) j le branden die ons land in de afgelo- heel wat leren even revolutionair als indertijd de opkomst van de Pen weken hebben geteisterd, maar voersmethode <Wt, is de omschakeling op het olievervoer in mammoet- I daarnaast zü "-e*™ da "cht komen sanen op het transport van stukgoederen in containers. De ■Beheepvaartwereld wordt er als het ware door op de kop W/iet alleen de rederijen, maar ook de havenbedrijven, de Wrs, het personeel en vooral ook de assurantiewereld Érazich aanpassen. l yjivol geld moeten worden n om met de tijd mee te 17100 onderlinge concurren- de havens aan de Mi, dreigt tot geldverspil- Iiden, omdat alle havens een even goede outillage i. Toch zou het verkeerd poor de gevolgen van de teling te vrezenBeter is iet opschrift in gedach- \ouden dat staat hoven lje van het oude Rasp- de Heiligeweg in Am- waarop de stedemaagd \akte) misdadigers kas- irtutis es domare quae went", ofwel „Het is ver- ik datgene te temmen men bevreesd is". ii sclie evolutie it nieu is gaat met weeën a naarmate de technische bortgaat zullen er steeds Sn op economisch gebied moeten worden. Elke nieu- besparende machine brengt ?an de kapitaalinvestering t verlies aan werkgelegen- ich mee. Per ton olie, ver- lammoettankers, is minder nodig dan voor transpor- enkele jaren geleden nog inkers van geringere afme- nan en macht alle werven in de wereld man en macht gewerkt w van de supertankers, die i jl van de sluiting van het \Jrt moeten elimineren gister kon dezer dagen mel- nooit in vredestijd zoveel nte (171 tankers met 36,5 op stapel stond en in be- 5 als op het ogenblik, lederlandse werven hebben kregen van de activiteiten, er bij de bestaande felle lale concurrentiestrijd veel verdienen staat nog te be- consequenties van het moderne ver- voer zijn. Bij Lloyd's zijn al twee commissies aan het werk om een ac ceptabele formule te vinden voor het verzekeren van de supertankers en de bulkladingschepen. Volgens de City Editor van The Ti mes zouden de assurantiepremies voor deze vaartuigen het dubbele moeten bedragen dan die voor klei nere schepen. De risico's zijn naar verhouding groter. Mammoet-risico's De grote tankschepen zijn goedko per te bouwen en ook goedkoper In exploitatie, maar als zij averij heb ben opgelopen kan het heel duur uit vallen om ze gerepareerd te krijgen. den en te lossen. De opslagruimte van de olie moet erop worden aangepast, pijpleidingen moeten worden aange legd en de capaciteit der raffinade rijen dient te worden uitgebreid ten einde een zo rendabel mogelijke ex ploitatie te verkrügen. Waar haalt men al het geld vandaan Koude douche Ook de omschakeling op het con tainervervoer kost handenvol geld en I aangezien de daarvoor beschikbare voorlopig moeten de reders nog maar j outillage in de wereld beperkt ral afwachten of het er ooit uitkomt. Een blijven tot ver uit elkaar liggende koude douche kregen deze week de j centra. De kans op averij is relatief aandeelhouders van de Holland-Ame- groter, want dergelijke gevaarten kunnen moeilijk door sleepboten in bedwang worden gehouden. De vaart is er niet zo gauw uit. De ramp van de Torrey Canyon heeft aangetoond hoe riskant het is als zo'n tankboot aan de grond loopt en de olie zich over de golven ver spreidt. Ga er maar eens aan staan, welke bedragen er nodig zyn voor de WA! Nog erger zou het zyn met het con tainervervoer. Er zijn nog slechts weinig schepen speciaal voor dit ver voer ingericht in de vaart. Soms wor den containers in vier lagen boven elkaar aan dek gestapeld. De Times maakt er melding van dat dezer da gen bij een transport over het kanaal 40 laadkisten overboord zijn gesla gen. Ook komt het voor dat de contai ners niet goed beladen zijn. Twee containers met onderdelen voor com puters zijn onlangs in Japan aange komen als een verzameling moeren en bouten doordat de apparatuur tij dens het transport door het slingeren van het schip door elkaar gehutseld was. Ook de verladers moeten nog ide «■.ei, IF. rika Lijn. toen bekend werd gemaakt dat het bedrijf dit jaar een zodanig verlies zal lijden, dat er geen divi dend kan worden uitgekeerd. Dat belooft wat voor de komende aandeelhoudersvergaderingIn het verleden is er altijd veel krakeel ge weest over de dividendpolitiek, zodat het bestuur genoodzaakt was de koor den van de beurs open te trekken en een paar maal achtereen 8 uit te keren. Aanloopkosten De aanloopkosten voor de omscha keling op het containervervoer en de financiële consequenties van de uit schakeling van het traditionele ver voer maken het de H.A.L. niet ge makkelijk. Er ontstaat een geheel an der redersbedrijf dan voorheen, toen passagiersvervoer bij de resultaten wedijverde met 't vrachtvervoer. Zo als het bij de H.A.L. gaat, zo gaat het ook bij andere rederijen. Deze week heeft de KNSM een schip in de vaart gebracht dat 'n vorkhef truck-moederschip wordt genoemd, aangezien de trucks in een ruimte on der dek in een truckgarage worden ondergebracht. Op een dergelijk schip wordt een aanzienlijke besparing aan mankracht verkregen bij het behandelen van de lading. De laadborden, of zoals dat tegenwoordig heet, de pallets worden door de trucks in de ruimen gebracht, I waar zij gemakkelijk op elkaar ge- eil procllllvtic stapeld kunnen worden. Zomin als de opperman nog de stenen tegen ge vaarlijke houten ladders op de bouw- hellingen brengt, zomin zal de haven arbeider van de toekomst een vinger behoeven uit te steken om de lading te brengen waar zij wezen moet. Niet alleen de rederijen, de haven bedrijven, de stuwadoors, de haven werkers en vele anderen hebben hun zorgen over de revolutie in het ver- De assuradeurs weten er ook van renoutillage, welke nodig is I mee te praten. Zij hebben toch al zo- ipen zo snel mogelijk te la- I veel zorgen aan het hoofd door de fel- voor de nieuwe ver werkelijk tot haar Massaal station De Duitse Noordzeehavens hebben al plannen uitgewerkt om te voorko men dat er een versnippering van krachten ontstaat bij de installatie van containerterminals. Zowel Bre men, als Bremerhaven en Hamburg zijn er op uit om zoveel mogelijk van het moderne vervoer tot zich te trek ken in concurrentie met het trio van de lage landen Antwerpen, Rotter dam en Amsterdam. Het zou de be doeling zyn dat er één massaal sta tion zou worden gebouwd. De vraag is echter bij welke haven het station moet komen. In elk geval zal er in de omschake ling op het moderne vervoer enorm veel kapitaal moeten worden geïn vesteerd. De rederijen hebben in de jaren na de oorlog de aandeelhouders zo kort mogelijk gehouden ten einde het geld in de oude kous bijeen te houden. Toch zullen zij ondanks de krappe dividenten moeite hebben om alle middelen te fourneren, die in de komende jaren nodig zijn. lu (lood tij Geen wonder dat de aandelen van de rederijen op de effectenbeurs zich in dood tij bewegen. In het algemeen zit er weinig muziek in de koersen, die in de verste verte geen verband houden met de intrinsieke waarde van het in het rederijbedrijf geïnves teerde vermogen. De ongewisheid over de dividend uitkeringen heeft de koersen zodanig gedrukt, dat het rendement op de scheepvaartwaarden tot het hoogste behoort dat aan de Amsterdamse ef fectenbeurs kan worden verkregen. Daarbij wordt er betrekkelijk weinig koersrisico gelopen, doch er staat tegenover dat er ook weinig kans is op koerswinsten en dat is toch elgen- ïyk de aantrekkelijke kant van het bezit van aandelen De beschrijving van een voor val of gebeurtenis, die gegeven wordt in zwart-wit, wil de ob jectiviteit juist door deze twee kleuren garanderen. Deze twee uitgesproken kleuren bieden geen ruimte voor nuances, die de aan dacht kunnen afleiden, geen plaats voor details, die naar een zijspoor kunnen leiden, geen gra daties, die de werkelijkheid kun nen versluieren. Deze beide kleuren, zwart-wit, willen het "Woord van Bezin ning" tekenen, aan het eind van een week, die zich in menig op zicht onderscheidt van andere weken. In deze week herdachten in het bijzonder de mensen van pro testantse huize de Hervormings dag, terwijl de leden van kerken met katholieke signatuur Aller heiligen en Allerzielen vierden. Het blijkt voor de mens van van daag intussen een vraag te zijn )f deze drie dagen wel altijd ob jectief, „zwart-wit" benaderd zijn. Deze ongenuanceerde kleuren vindt de katholiek in deze week terug in de liturgie van zijn kerk: heeft Allerheiligen de wit te, feestelijke kleur, Allerzielen wordt getypeerd door de zwarte, sombere rouwkleur. Het slot van de kerkdienst op de avond van Allerheiligen maakt dit kleur verschil zichtbaar: terwijl blijde, verrukte orgeltonen overgaan in somber mineur, wijkt de witte kleur voor de zwarte. Of zwart wit hier de objectiviteit van beide dagen onderstreept mag men zich afvragen. Wie deze eerste november- week zwart-wit bekijkt heeft het recht om zich te verdiepen in de meest recente publikaties. Hij leest dan over Allerheiligen: "Sinds de negende eeuw viert de westerse kerk op 1 november het feest van alle heiligen. Oor spronkelijk was dit het oogst feest der Kerk in de "liturgi sche herfst" bij de afsluiting van het kerkelijke jaar. Nu is 't de collectieve viering van al die heiligen, die geen eigen feest of gedachtenis hebben gekregen en daarnaast een aanvulling van wat er door menselijke onacht zaamheid aan onze heiligenver ering gedurende het jaar ont breekt". Van Allerzielen zegt de zelfde recente publikatie: "Daags na Allerheiligen, op 2 november, herdenkt de westerse Kerk al haar overleden gelovigen in het vagevuur, om van Gods barm hartigheid hun eindverlossing te verkrijgen door middel van spe ciale gebeden." Zwart-wit gezien is het opval lend, dat in beide beschrijvin gen slechts éénmaal het woord "God" gebruikt wordt. In beide definities staan de mens en de menselijke activiteit in het cen trum de mens, die een heilige te weinig eert én de mens, die bid dend opkomt voor een gestorve ne. Niet minder opvallend is het, dat in beide beschrijvingen het eerste lid prlncipiëel verschilt met het tweede. Er is alles voor te zeggen, dat men verbonden heid van levenden met reeds ge storvenen tot uitdrukking brengt, een verbondenheid in Woord van bezinning dezelfde God. maar moet men bij het woord "heiligen" andere gedachten hebben dan gelovi gen, die zijn opgevallen om wille van hun geloof? Omdat Luther dit zo zwart-wit zag, konden ka tholieken deelnemen aan de her denking van de Hervormingsdag, nu vierhonderdvijftig jaar later. Maar nog los van godsdienstige en theologische motieven is het de moeite van een psychologi sche studie waard, in hoeverre heiligenverering en heldenver ering dezelfde onwerkelijke voe dingsboden hebben. Wellicht wordt daarmee ook de vraagt beantwoord in hoe verre de vererende mens zich zelf projecteert in de vereerde figuur. In deze gedachtengang past het feit, dat de rooms- katholieke kerk sedert kort Al lerheiligen heeft afgevoerd van de ïyst met verplichte feestda gen. Het gedenken en herdenken van overledenen kan men als een zinvolle zaak beschouwen. Maar met de term "vagevuur" is voor de mens van vandaag niet veel meer te beginnen. Het is al heel wat, als men zonder verdere voorstellingen kan geloven, dat een dode leeft, voortbestaat. Op grond van dit geloof is het posi tief, als men een verbondenheid erkent tussen hen. die leven en hen, die reeds gestorven zün. Maar dat deze overledenen ge baat kunnen zijn met "speciale gebeden" van ons om „de eind verlossing te verkrijgen" is op zijn minst twijfelachtig. Het "So la fide" van Luther alleen door het geloof klinkt, zo ergem, hier. Bijbels denken doet besef fen, dat Jezus Christus verlost hééft. Allerzielen is dan geen dag van doden, maar van levenden! Soms lijkt het, dat men meer zwart-wit gaat zien. Bijvoor beeld als op rouwkaarten en overlijdensadvertenties minder vaak het onderschrift voorkomt: "Geen bloemen, liever heilige missen". Zwart-wit gezien, ontdaan van alle franje en romantiek, heb ben de dagen Allerheiligen en Allerzielen dus zin. Zwart-wit gezien kan men Luther niet al leen een „modern" mens noe men. maar ook een heilige, ik bedoel een gelovige, die opge vallen is omwille van zijn ge loof. Vierhondervijftig jaar later dringt de mens pas aarzelend door tot een stuk levenswerke lijkheid, dat Luther zag en dat al negentien eeuwen zwart op wit staat. Maar vastgeroeste tra dities zijn vaak dierbare bezit tingen en slechts weinigen heb ben de moed er mee te breken. Misschien omdat de mens, die er mee breekt een stukje gewaan de zekerheid verspeelt. Een zwart-wit spreekwoord zegt, dat het mogelijk is, dat iemand door de bomen het bos niet meer ziet. Het blijkt ook mogelijk, dat ie mand door tradities heiligen en zielen God niet meer ziet. En gaat het in die eerste novem- ber-week niet alleen maar om God? Daarom wil ik van het zwart af en op grond van de zin van gedenken en verbondenheid pleiten voor de witte kleur, zon der nuancesop Hervormings dag, op Allerheiligen en ook op Allerzielen. Pastoor drs. J. Bergers Oud-Katholieke Kerk Leiden. irvan afhangen of het mo- loonbeweging gelijke tred j iden met de vermeerdering ddsproduktiviteit. Ook in iuw worden steeds meer j •arende werkmethoden toe- ïn miljoenen guldens zul- omende tüd worden uitge- f de mammoettankers en ADVERTENTIE t l (UW de t het overschijven naar een kosteloze en /o rentedragende prive-rekening bij de piffeisenbank. lullig folders of mondeling advies. spaarbank en alle bankzaken Leiden Hervormde Gemeente. i Pieterskerk: 10 u d's P. Kloek. Hooglandse Kerk: Gesloten. Marekerk: 10.30 u dr W. H. Bee kenkamp te Delft: 5 u dB H. Perdok te Oegstgeest. Oosterkerk: 10 u ds D. J. Vossers: 5 u ds H Talsma te Den Haag. Bet' emkerk10 u ds A. J. van Rhijn Haarlem. Maranathakerk, Lage Morswegfl.OO u dr P. L. Schoonheim. Bevrijdingskerk: 10.30 u dr K. E. H. Oppenheimer; 7 u ds H. Bouter. Koningskerk: 10 u ds Joh. Poort. Vredeskerk: 10 u ds J. de Wit. Ver Vrijz. Hervormden. Aula Asser straat: 10 u ds M. J. Wagenvoorde. Eglise Wallonne: 10.30 u Pasteur Ph. Debü. Academisch Ziekenhuis: 10 u ds P. J. D. van Malssen. Diaconessenihuls: 10.30 u ds J. D. te Winkel te Sassenhetm. Jeugdfkerk: L.H.J. -gebouw, Leven daal: 10.30 u ds C. C. H. ter Haar Ro men y. Lutherse Kerk: 11.45 u ds J. A. Eek- liof (Studentendlenst) Geref. Kerk: Zulderkerk: 10 u ds Kronemeijer; 7 u de heer S. v. d. Land (Dienst met belangstellenden). Petrakerk: 10 u ds Brederveld: 5 u dB Kronemeijer Oude Vestkerk: 10 u dr v. d. Zwaan 5 u dr Vlijm. Maranathakerk: 10.30 u dr Vlijm: 5 u ds Brederveld. Bevrijdingskerk9 u ds Bovenberg; 5 u dr v. d. Zwaan. „Groenhoven": 10 u ds W. J. Smidt, Voorschoten. „De Jeugdhaven": 10 u Ouderen- dienst) ds Post. Geref. Kerk (Vrijgem): 10 en 5 u ds W. G. de Vries. Vrije Kath. Kerk Vreewiikstr. 19): 10 u H. Mis. Nwe. Apost. Kerk (H. Rijndijk 24): 9.45 en 4 u dienst. (Donderdag 7.45 u. dienst) Christian Science (Steensohuur 6) 10.30 u dienst. Evang. Chr. Gemeente (Middelste gracht 3)10 en 5 u de hr Dlkkes. Leger des Hells: 10 u heiligings- dUenst. 7.30 u. verloss>mgssamenkorrhst Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u dis J. H. Carller. Rem. Kerk: 10.30 prof. dr H. J. Heering. Doopsgezinde gemeente: 10 u d6 H. van Bilderbeek. Geref. Gemeente: 10 en 5 u lees- dlenst. (woensdag 7 30 uur stud. A. Snoep) Evang. Luth. Kerk: 10.15 u ds G. Moen. Baptistengemeente (Oude Rijn 5) 10 en 5 uur dienst. Oud-Kath. Kerk: Zoeterw. Singel 50: 10 u Hoogmis. Aarlanderveen Herv. Gem.: 10 u ds G. van Doom: 6.30 u ds D. Olie- mans te Nieuwkoon. Geref. Kerk: 9.30 u ds W. J. van Hoek; 6.30 u ds G. A. Westerveld te Alphen aan den Rijn. Chr. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds L. Floor te Badhoevedorp. Alplien aan den lJljn Herv. Gem. Advetnitskerk Jullanastr.: 10 u ds J. H. Bogers; 6.30 u d's W.Verweij. Kruis kerk Gouwsluls: 10 u ds M. Hane- maaijer. Opsta ndlngskerk: 10 u ds W. Verweij; 6.30 u ds J. H. Bogere. Ge bouw Nabij: 10 u Jeugdkapel de heer Taselaar. Martha-Stichting: 10.30 u ds C. Spoor te Alplien aan den Rijn. Oudshoorn. Wijk I Oudshoomseweg 10 u ds G. Cadée. Wijk II. Slonskerk: 9.30 u en 6.30 u ds H. Koudstaal. Wijk III. Gebouw Onderweg: 10 u de heer C. Stroo te Koudekerk aan den Rijn: 6.30 u kerk Oudsh :omseweg ds C. B. Roos te De Kaag. Geref. Kerk: Maranathakerk Raadhuisstr.: 10 u d6 A. C .Kersten te Den Haag-Escamp: 6.30 u ds W. J. van Hoek te Aarlan derveen. SaJ va tori kerk: 10 u ds G. O. N. Veenhulzen; 6.30 ds A. C. Kersten Welkomstdienst. Alphen-Noord Goede Herderkerk: 10 u ds G. A. Wester veld en 6.30 uur ds G. O. N. Veen- huizen. Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 9.30 en 6.30 uur ds H. Scholte. Chr. Geref. Kerk. Jeruzalemkerk. Grljpen- stelnstraat: 9 30 en 5 u ds M. C. Ta- nis te Barendrecht. Oud Geref. Gem.. Kerkgebouw Hooftstraat 240: 9.30 u en 4 u LeesdienstenRem Gereif. Gem.: Geen dienst. Baptisten Gemeent Kerkgebouw Malenvlletlaan: 9.30 en 6.30 u ds M. Cohen. Volle Evangelie Gemeente (Volksbelang)10 u dienst. Bodegraven Herv. Gem. (Dorps kerk) 10 u ds van Harten: 6.30 u ds Balke. (Salvatbrikerk)10 u ds J. den Hoek te Meerkerk: 6.30 u ds C. v. d. Bosch te Gorinchem. (Bethle- hemkerk): 9.30 u ds W. Balke: 6.30 u us J. Haltema. Woerden. Geref. Kerk 10 en 0.30 u ds R. v. d. Berg. Geref. Kerk (vrijgem.): 9.30 u leesd>nst; 4.15 u ds H. Scholte. Geref. Gem.: 10 en 6 u leesdienst. Evang. Luth. Kerk: 10.30 u ds B. G. te Winkel, vangellsatiekrlng10 u eredienst 6.45 A. Ramaker. Rotterdam. Boskoop C-hr. Geref. Kerk: 9.30 u Leesdiienst 3 uur ds J. Prins uit Den Haag (Rijswijk). (Woensdag 7 34 u. Bevestiging van ds J. Mannl in het gebouw van de Geref. Kerk. Ger, Gemeente: 9.30 en 6 u Lees dienst. (Woensdag 3 ein 7.30 mir ds H. Rijk- sen uit Gouda. (Dankstond voor ge was en arbeid). Geref. Kerk: 9.30 en 5 u ds J. Spoel'stra. Herv. Gemeente: 9.30 u dB W. L. Heijmans: 6.30 u ds A. de Leeuw. Rem. Kerk: 10 u ds J. tan Goudoever uit Hilversum. Volle Evangelie-gemeente: 9.30 uur samen komst ln „Ons Huis". Hazerswoude Herv. Gem.: 9.30 u ds G. Jonker. Dankstond voor ge was en arbeid: 6.30 u ds G. Jonker. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds W. Bakker te Katwijk aan Zee. Hillegom Herv. Gem.: 10 u ds J. Bronsgeest (H. Doop). 7 u ds C. Boo gaard. 10 u Jeugdkapeldienst in kan tine Leeuwensteln". Pastoorslaan. 10 uur Dorpshuis ,,'t Eiland" ds J Bronegeest. Geref. Kerk: 10 uur en 5 uur ds P. W. P. H. Pouwels. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds W. van Dijk. Volle E va n gel ie zendi n g3 u (Ge bouw Haven 50)Evangelist S. Mik uit IJmulden. Iloogmade Herv. Gem.: 10 uur ds Fred. J. Broeyer. Katwijk aan den R(jn Herv. Gem. (dorpskerk): 10 u ds A. Makkenze (H.D.); 6 u ds A. Baas. (Aula Prin ses Beatrlxschool10 u dB A. Baas; 6.30 uur ds A. Makkenze. (Gymna stieklokaal school Narcisstraat) 10.30 u ds J. P. van Roon te Katwijk aan Zee. Geref. Kerk: 9 30 u ds A. C van Beek 5 u ds R. de Vries te Katwijk a Zee. Katw\jk aan Zee Herv Gem.: (Nieuwe Kerk): 10 u ds A. Vink en 6 u ds G. Boer. (Oude Kerk): 10 u ds W Vroegindewey en 6 u ds J. C. van Hunnlk. (Ichthuskerk10 u cis D. Bouman en 5 u ds W. Kool. (Hulp kerk Hoornes): 9.30 u ds J. C. van Hunnlk n 6 u ds W. Vroegindewey. Groen van Prlnstererschool10 u ds Jac. de Vos. Kapel Ziekenhuis Over- duln: 4 u ds J. G. van Ieperen. Zee hospitium: 8 45 u ds F. Pijlman. Geref. Kerk. Vredeskerk: 10 u ds Pijl man; 5 u ds Van Beek. (Triumfator- kerk) 10 u ds De Vries: 5 u ds Pijl man. Geref. Kerk (vrijgemaakt): 10.30 u ds C. J. Breen. 5 u leesd'Ienst (B.) 8.30 en 7 u ds Bos. Ohr Geref. Kerk: 10 en 5 u ds H. C. v. d: Ent. Koudekerk aan den Rijn Herv Gem.: 9 u en 10.30 u. (Gezamenlijke kerkdienst in de Geref. Kerk) ds Quak. 7 u cis Quak. Geref. Kerk: 9 u en 10.30 n (Gezamenlijke kerkdienst) ds Quak. 7 u ds MakkInga. Leiderdorp Geref. Kerk (Hoofd straat) 10 u ds F. Minnema; 6.30 ds J van Drie. (Schepplngskerk)10 u ds van Drie 5 uur ds Minnema. Herv. Gem. (Hoofdstraat)10 ds J. P Hon- nef: 5 u ds J. Irik van Oegstgeest (Jeugddienst. (Schepplngskerk kapel) 10.30 u hr. J. v. d. Hoek. Gebouw: 10 uur Jeugdkerk. Lelmulden Herv. Gem.: 9.30 u ds P. L. J. Wapenaar. Geref. Kerk: P.30 en 7 u ds W. Haverkamp te Aals- Llsse Herv. Gem. (Grote Kerk): 10 u ds Derksen. Zendingspredikant met verlof uit Cairoe 7 u S. Kool stra (Jeugddienst). (Helvetia-kapel) 10 uur ds W. H. Wal vaart te Sas- senhelm. Geref. Kerk: 10 en 5 u drs AE van der Woudet. Chr. Geref. clerk: 10 u ds W. de Graaf, van Nieuw Vennep: 7 u ds Boertlen uitlsraë Geref, Gemeente: 10 en 4 u ds W Suyker. Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 10 en 4.30 u ds J. J. Verleur. Oud- Geref. Gemeente: 9.30 en 3 u Lees- riiienst. (Donderdag 7.30 u Leesddenst). Ned. Prot. Bond geen dienst. Nieuwkoop Herv. Gein. 10 u ds D. Ollemans; 6.30 u ds J. Gebraad te Nieuwveen. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds R. J. A. Hanenburg. Chr. Geref. Kerk9.30 u Dlnest des Woords 7 u ds M. C. Tamils te Barendrecht. Rem. Geref. Gem.: 10 u ds J. Spij ker te Den Haag. Nieuwveen Herv. Gem.: 9.30 u os J. Gebraad; 6.30 u ds G. van Doorn te Aarlanderveen. Geref. Kerk: 9.30 u en 6.30 u ds A. P Helner te Ter Aar. Noord wijk aan Zee Herv. Gem.: 10 u (H.D.) en 5 u ds A. L. Lapré. Geref. Kerk: 10 ds H. Lijessen; 5 uur ds W. Dekker. (Sole Mlo)10 u ds C. Warner. Herv. Ger. Evangelisatie (VG- LO-Schocil, Schoolstraat 2): 10 u d's J. J. Timmer (Woerden); 3.30 u ds W. Vroegindeweij (Katwijk a. Zee). NoordwUk-BInnen Herv. Gem.: 10 uur (H.D.) en 7 u da J. van Dok. Ger. Kerk: 9.30 u ds W. Dekker: 5 u ds H. Lljesen. (Van den Berghstichting 11 u ds A. G. van Beek (Katwijk). Ned. Prot. Bond: geen dienst. Noordwllkerhout Herv. Gem.: 10 tl ds A. H. Smits (H. D.); 7 uur ds H. S. J. Kalf van Bennebroek. Oegstgeest Herv. Gem. (Groene Kerk) 10.30 uur ds. W. E. Verdonk (HD). (Pauluskerk) 10 uur ds. J. Irik. Vrijz. Herv. (Gemeentecentrum) 10.30 uur prof. dr. P. Smits te Den Haag. Geref. Kerk 10 en 5 uur ds. F L Schaolkwijk uit Brazilië. Geref. Kerk (vrijgemaakt) (Irene) 8.30 en 3 uur ds. R. Brands (Rijnl.lyceum) 8.30 en 3 uur ds. W, G. de Vries. Oude Wetering Herv. Gem. 9.30 ds Lalleman (Dankd. voor gewas en air- beid) 3 uur ds. Bordaan te Amster dam (Jeugddienst). Geref. Kerk 9.30 uur en 0130 uur ds. N. Streefkerk te Oldebroek. Rem. Geref. Gem.: 10 uur ds. H. R. Postma te Vlaardlngen. RUnsaterwoude Herv. Gem.: 9.30 uur ds. Brouwer te Den Haag 7 uur ds. Ph. J. Leenmans. Chr. Geref. Kerk 9.30 uur Dienst des Woords. 2.15 uur ds. C. de Vries te Rijnsburg. Rynsburg Herv. Gem. (Grote Kerk) 9.30 uur ds. M. C. Groenewoud en 5 uur ds H. van Gosliga. Bethel- kerk Brouworetraat)9.30 uur dr H. van Gosliga en 5 uur ds. M. C. I Groenewoud. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 en 5.15 u ds. J. Douma. Chr. Geref. Kerk: 9.30 en 5 uur ds. G. de Vries. Geref. Kerk: (Petrakerk): 9.30 uur ds. Langeler. en 5 uur ds. v. d. Linde. Maranathakerk (voor kerkgangers Ra- penburgkerk)8.45 uur ds. v. d. Linde. 4.30 uur ds. Bosma (Maranathakerk): 10.15 uur: ds. Bosma en 6.30 uur ds. Baayen;. Sassenheim Herv. Gem.: 9 en 10.30 u ds. H. Oostlnga te Lisse en 5 uur ds W. H. Walvaart te Sassen- heim. Geref. Kerk: 10 tt ds H. v. d. Berg en 5 u ds J. D. te Winkel. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds L. S. den Boer. Valkenburg Herv. Gem 10 en 6.30 uur ds G. Zonneveld (HA). Geref. Kerk: 10 u ds A. G. Baayens en 6.30 u ds Langeler. Geref. Kerk (vrijgem.) geen opgave ontvangen. Voorhout Herv. Gem.: 10 tl ds Oskamp. Geref. Kerk ln herv. kerk) 7 uur ds. T. D. te Winkel te Sassen- heim. Voorschoten: Herv. Gem.: (Dorps kerk) 10 u ds Meljering en 7 u ds Saraber (HA). (Hulp en Heil): 10 u ds Zijlstra. (Rijndijk): 10 u ds. Sara ber. Geref. Kerk: 9, 10.30 en 5 u ds De Zeeuw. Geref. Kerk (vrijgem.) 10 u en 5 uur ds. G. Hoekstra te Utrecht. Waddlnxveen Herv. Gem.: 9.30 u ds. J. R. Cuperus en 6.30 u ds. J. Verwellus. Wijkgebouw)9.30 u ds. L A. Klootwijk te Ede. 6.30 u ds. D. van der Ent Braat te Monster. (Bethel): 9.30 u kand. W. S. Cuperus en 5 uur ds. J. R. Cuperus. 11.30 uur ds. P. Fader, maleise dienst. (Imma- nuëlkerk)9.30 u dr. A. van Haar lem en 7 u ds D. J. Vossers te Lelden. Geref. Kerk: 9. 10.30 en 6.30 uur ds. J. Snoey. Chr. Afgesch. Gem.: 9.30 en 5 u. ds. A. P. Verloop. Rem. Kerk: Geen dienst. Herv. Gem.: (Dorps kerk) 10 u dr. Th. C. Frederikse en 7 u ds J. T. Wlersma (Klevietkerk) 9 uur Jeugdkerk: 10 u ds. J. T. Wlersma. (Messiaskerk)10.30 u ds. J. A. G. van 10 ds. D. van der Prot. Bond: (Lange Kerkdam)10.30 uur ds D A. Werner Johannahuls) 10.30 u ds. J. Spijker. Herv. Geref. Evangelisatie (Dorpshuls)10 en 5 u G. de Pater te Haastrecht. Woubrugge Herv. Gem.: 9.30 en dam. Zevenhoven: Herv. Gem. 9.30 uur ds Leenmans te Rijnsaterwoude en 7 u de heer J. van den Hoek te Leider dorp. Geref. Kerk: 9.30 uur en 7 uur ds. H. A. C. Melnders. Zoetenvoude Herv. Gem.: 10 uur ds. L. Doorn. Zwanunerdam Herv. Gem.: 10 u. 6.30 uur ds. C. L. v. d. Broeck. Geref. Kerk: 10 en 6.30 u ds. W. Tom te Harderwijk. Rem. Geref. Gem.: Geen (Van onze parlementaire redactie) De politieke boekenplank is deze week met weer een nieuw boek uit gebreid. Het is „Christen-radicaal", samengesteld door Bas de Gaay Fortman en Wlm in 't Veld en uit gegeven door Paul Brand in Hil versum en J. H. Kok in Kampen. Bas en Wim zyn allebei lid van de ARP en lopen dan ook voorop in de christen-radicale beweging. Hun boekje is een leesbaarder weergave van het nuchtere ont- werp-programma van de radica len, dat vandaag is gepubliceerd en dat volgende week op het christen- radicale congres in Scheveningen in discussie komt. Het ontwerp programma zelf bevat, na alles wat de christen-radicalen al van zich zelf hebben gemeld, niet zo veel nieuws. Het boekje zegt meer: het geeft de lezer een indruk van de mentaliteit. Zij blijken intelligen te en bewogen jongelieden te zyn, die zich genomen voelen door de koers van de drie confessionele partijen. Gebondenheid Wie alleen het programma leest vraagt zich af: „Waarom blijven zij lid van die partyen? Waarom lopen ze niet over naar de PvdA of D'66, zo wezenlijk zyn de ver schillen niet". Maar wie ook het boekje leest vraagt dat niet meer. De eigen sfeer en gebondenheid aan het eigen milieu blijken er duidelijk uit. Een paar bijdragen zijn bijzonder aan te bevelen: die van Henry Faas over de radicale katholieken, van R. J. van der Veen over oor log en vrede en van Bas de Gaay Fortman over „het verval van de schraperige maatschappij" en „een weg uit de chaos". Bijzonder te pry zen valt dat de samenstellers van deze bloemlezing ook een paar niet-radicalen hebben uitgenodigd voor een bijdrage. Vragen De grote vragen blyven echter: wat komt er van het radicale program ma terecht en hoe groot is hun electorale aanhang? Het program ma. dat vandaag in de krant staat is een ontwerp. Er kan nog van al les mee gebeuren. De congresgan gers kunnen het volgende week ver anderen, afzwakken of versterken. Daarna gaan zij ermee aan het werk ln hun eigen partyen. Op nieuw rijst dan de vraag: is het ra dicale programma een minimum, een maximum of alleen maar een soort richtsnoer? Het kan jaren duren voordat op deze vragen antwoord is gegeven. Mis schien komt het antwoord van de KVP-radicalen nog het snelst. Op 8 en 9 december komt de KVP-par- tijraad bijeen en daar zal dan kun nen blyken of het radicale pro gramma haalbaar is. Kunnen, want nergens zyn ze zo slim in het uitstellen van beslissingen als by de KVP. Cong; ressen Wie zich interesseert voor politiek hoeft zich de komende weken niet te richten op de Tweede Kamer. De begrotingsbehandelingen zijn saaier dan ooit. Buiten het parlement is het echter flink boeiend. Behalve het congres van de radicalen en de partijraad van de KVP zijn er nog drie andere belangrijke bijeenkom sten. Het congres van Democraten '66 op 18 november in Helmond, het congres van de PvdA op 23, 24 en 25 november in Amsterdam en de bijeenkomst van de CHU op 15 en 16 december in Utrecht. Al deze bijeenkomsten zijn een soort echo van de chaotische opschud ding van 15 februari toen meer Ne derlanders dan ooit hun electorale ontevredenheid in de stembussen duwden. Het is een verlate echo, maar het kost veel tijd om ln een politieke partij een discussie op gang te brengen. Laten wij derhalve niet wanhopen: onze politici zijn de stembus niet vergeten. ADVERTENTIE Regelt, verzorgt en betaalt uitvaarten overal in Nederland op basis van verzekering.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 17