Je kunst van het Kruiswoordraadsel (2) btograferen Kom er ACHT-er Lichtbril tA IBRDAO 4 NOVEMBER 1B67 5EK' 1B.EXTRA 5 Belgische ivet in elektronisch brein Er wordt een elektronisch brein geprogrammeerd met het volledige Belgische recht, zodat rechters en advocaten, als zij willen verwijzen naar een wets artikel of jurisprudentie, slechts op een knop drukken. De programmering die wordt uitgevoerd door het Bel gische Research en Documenta tie Centrum (CREDOC), ls in januari van dit jaar begonnen. Naar verwacht zal de compu ter binnenkort in bedrijf worden gesteld. ZiJ zal dan 150.000 pri vaatrechtelijke documenten hebben geregistreerd. Uiteinde lijk komt het gehele Belgische recht in de circuits van de com puter ter beschikking. De prachtige foto strandzei- len (rechts boven) werd ge maakt op een doorsnee film van 17 DIN. Het is een typische zomerfilm De linker foto van het ar- tiestenpaar in het circus werd geschoten op een film van 27 DIN. Het is een typische film voor gebruik onder extreme om standigheden, wanneer flitsen bijv. niet mogelijk is. beeld. Men heeft dit echter kunnen ondervangen door een gloednieuwe techniek. Ultra Sonoor geluid speelt er een belangrijke rol bij. De emul sie, zo heet de lichtgevoelige laag, is zó samengesteld dat samenklon teren van de zilverdeeltjes nauwe lijks meer voorkomt. Deze blijven regelmatig verdeeld. Hierdoor is het oude euvel van de "korrel" nage noeg verdwenen. Gebruik de films goed Wie een supergevoelige film ge bruikt voor opnamen bij daglicht, krijgt minder geslaagde foto's. De kans dat overbelichting ontstaat is groot. Wie denkt dat supergevoelige films overal bruikbaar zijn en dus kunstlicht totaal overbodig maken, maakt een denkfout. Trage films van 14 DIN zijn al evenmin voor een algemeen ge bruik gemaakt. Elke film heeft zijn eigen doel. Houdt u het 's zomers maar op de film van 17 DIN en ge bruik het wintertype van 21 DIN voor gewone amateurfoto's. (Het eerste artikel over fotogra feren verscheen in ons nummer van 28 oktober J.1.V Kunt o de acht afwijkingen In de beide bovenstaande tekeningen vinden? De juiste oplossing vindt a elders In dit nummer. i film bevat zilver. Eigenlijk jzouten. De verkleuring van ilveren lepeltje kost veel tijd. lverzouten vergen wat minder )m nu het zwart worden van ïilVer te versnellen worden na belichting in een ontwik- 3 gedompeld. Dit versnelt het 6 tot een tijdsduur van en- Ininuten. it gebeurt er? u uw camera op een bepaald •werp richt en dan de sluiter kt, wordt er een kort moment teeld op de film geprojecteerd, eiden het al, precies als bij de lantaarn. Laten we nu eens jmen dat u een wit schaap een zwarte, geteerde schuur rafeert. Het licht veroorzaakt port reactie op de film. Halen u de film uit de camera (in ilijkheid nooit doen!) en we de film af, dan zien we daar- ;ts Evenmin als een zilve- ppeltje in 1/25 seconde don- rordt, is er op de zilverlaag op llm iets te zien. Het beeld is jus wel. Het is verborgen aan- Wordt de film echter in de ïre kamer uit de camera ge- I en daarna in de ontwikke- gestopt, dan vormt zich snel eeld. zonlicht, dat op ons neer- It, wordt door allerlei dingen laatst. Witte voorwerpen stra- 'eel licht terug, donkere voor- ïn bijna niets. Onze foto zal de ontwikkelaar zo gaan uit- dHet witte schaap kaatst bijna t zonlicht terug. Dus ook naar pains. Veel licht geeft dus extra li|; op de film. Het schaap is op jstukje film een zwart schaap, fjüonkere schuur kaatst ech- pijna niets terug, daar wordt hm nauwelijks zwart. Het stuk- |lm is op die plaats vrijwel Onze foto is in feite om- |le werkelijkheid, dus nega- Om nu een betere weergave [rijgen, wordt dit negatief op- „gefotografeerd", ech- 'iónder camera. Het wordt af- ikt. We leggen het negatief op jstukje papier dat ook met licht- illi}lige stx)f bestreken is. Wij la- er een kort moment licht op p. Nu gebeurt er dit: Op de B van het zwarte schaap laat 'at Negatief geen licht door. Daar- ma^ ontstaat dus géén zwart, turiifc het schaap echter is de door- er 9ge muur. Die laat al het licht PP® op die plaats wordt het beeld pfyart. Ontwikkelen we dit stuk- vi^fdrukpapier, dan zien we het Mor! schaap tegen de zwarte muur netjes terug. ma? tOf| Mms in soorten Edo groS u langs een fotohandel loopt, garU niet alleen verschillende mer- lonlfilms. U ziet ook verschillende ten. Er zijn nl. films die met weinig licht tevreden zijn. U j er bij avond op straat mee rraferen of in een donkere r ^aar er ziJn °°k films die zUn. Die vragen een heleboel a. Gevorderde amateurfotogra- It- gebruiken die speciale films bijzondere doeleinden. De ene DaitV00r °Pnamen 'n een circus Jr^eater. De andere soort voor ^etopnamen of voor reproduk- jVan oude boeken en documen- j a,De gevoeligheid van een film Mjit aangeduid met cijfers. U 1 de poespas eromheen verge- maar de cijfers moet u ont- ien. ülN en ASA enl jrjj zijn meestal twee aanduidin gen. De Duitse norm is DIN, de Amerikaanse ASA. In ons land ge bruiken we meestal DIN. Dan staat er dus bijv. 18 DIN. Hoe hoger het getal, hoe gevoeliger de film. Een film van 24 DIN is erg gevoelig, een film van bijv. 14 DIN erg lui. De ASA-aanduiding werkt anders en met hogere cijfers. Een film van 18 DIN is 50 ASA. Een film van 21 DIN is 100 ASA. Maar ook hier geldt dus: hogere cijfers, gevoeliger films. Simpel te onthouden, hoe later op de avond hoe hoger het cijfer van uw film moet zijn. In de praktijk is het na tuurlijk niet te doen om steeds maar een andere flim in de camera te stoppen. Daarom werken wij meest al met een film van gemiddelde ge voeligheid. In de zomer is er voldoende licht om met een film van bijv. 17 of 18 DIN overal geslaagde opnamen te maken. In de winter gebruiken we echter een film van bijv. 21 DIN. Ook is er een film die toelaat dat u bij bedekte lucht een goede opname kunt maken. Tevens een film die ideaal is om in combinatie met flitslicht binnenshuis te fotografe ren. Wanneer u wat verder op het fo topad bent, gaat u wellicht eens een serie opnamen maken bij avond in Een van de vele nieuwtjes, wel ke onlangs op een tentoonstelling in de Duitse havenstad Hamburg te bewonderen waren, was een lichtbril. Gevoed door twee kleine zaklantaarnbatterijen geeft hij ideaal lichit wanneer dat noodzake lijk mocht zijn. Deze jongedame gebruikt de lichtbril in huis bij het repareren van een defect elek trisch snoer. Vooral automobilis ten zullen dit nieuwtje kunnen waarderen als ze in het donker naar mankementen moeten zoe ken. Als voorbeeld voor deze bril diende vermoedelijk de voorhoofds- lamp zoals artsen die gebruiken. Door de beide beugels is deze lichtbril bijzonder gemakkelijk te dragen. Kom er ACHT-er 1. Berg meer rechts 2. Vogel meer 3. Rook uit de schoorsteen in de verte 4. Tak meer in roe van heks 5. Boomstam 6. Been van heks 7. Boompje meer aan de overkant 8. Golfje meer in het water de stad. Dan neemt u de gevoelige film van bijv. 24-27 DIN. Die is niet geschikt om opnamen te maken in de zon, maar uitstekend om momentopnamen te nemen in een helverlichte straatbij avond. De korrel Naarmate de techniek voort schrijdt, worden de films (geruis loos) beter. Vroeger was een film van 21 DIN niet zo ideaal. De af beelding vertoonde toen (vóór 1940) een soort korreling. Het beeld leek wel uit zwarte puntjes te bestaan. Dat waren de zilverkorrels die, vooral bij vergroting, zichtbaar wer den. Tegenwoordig is dat korrel probleem nagenoeg verdwenen. Zelfs de hoogstgevoelige films, die we kennen, hebben weinig last van dit euvel. Toch geven we even een toelichting op het verschijnsel. Een film van gemiddelde gevoeligheid, dus 17 DIN, is bedekt met een laag van een bepaalde hoeveelheid zil verzouten Dit bepaalt ook de dikte. Die „dikte" is in de praktijk uiterst dun! Hoe gevoeliger de film hoe meer zilverzouten hij moet bevat ten. De kans dat dan nog een re delijke zwarting ontstaat is im mers veel groter? Een klein nadeel dat ontstaat is dat die zilverdeel tjes zich gaan aftekenen in het 15. grondslag 17. tegenvaller, nadeel 19. mannelijk schaap 20. artikel 21. zie 56 horizontaal 23. heren avondkleding 26. smaldeel 32. voorjaar 34. verordening 35. gemalin van Aegir (Germaan se mythologie) 37. vervoeging van het werkwoord „doen" 38. uitholling in een muur 41. grote warmte 43. dwarsliggers 45. hoezee 47. meisjesnaam 49. deel van een blad tussen twee insnijdingen 30. instituut voor allerlei onder zoek te Delft (afk.) 51. zie 56 horizontaal 53. plotseling 54. toorn 55. gemeente in Zuid-Limburg 56. sterke, flink 58. Ezau (andere naam voor) 61. wier 63. lichaamsdeel 64. dik, vruchtbaar (emaal hebben we meegemaakt Gonlicht sommige dingen doet euren. Behang wordt lichter ;n écht zilveren lepeltje wordt En dat laatste feit brengt Jneteen op het verschijnsel dat 1 onder invloed van licht don- •ordt. thtgevoelig 6. werkplaats van scheikundige 7. akelige 8. koperen blaasinstrument 10. honger 12. drank met vruchten (Eng.) 13. metaal fat is korrel? Wat bete- |t lichtgevoeligheid? Snel- bn luie films. Er is een i voor elk doel! |et woordje film betekent eite „dunne laag". [1 spreekt in de verftech- i over een verffilm. In fotografie is het een dun- strook kunststof, triace- I, waarop een dunne laag jtgevoelige stof is gego- Die stof bestaat uit een erhoudende gelatine- ssing. Horizontaal 1. gewicht 3. zangvogel 7. nota-bene 9. Indogermaanse stam 11. deugniet, landloper 14. militaire tocht 16. waarborgsom 18. deel van een trap 20. lokspij s 22. gemeente in Limburg 24. paling 25. Landgemeenten (Middeleeuwen) 28. vod 29. anno mundi 31. rund 33. boksterm 34. arbeid 36. gemeente in Noord-Brabant 39. waarschijnlijkheid van nade rend onheil 40. lieveling van Venua 42. deel van het gebit 44. een of ander ding 46. titel 48. een uitgelezen groep 51, behalve weglatingen (salvia 52. inlichting 54. deel van het middagmaal 57 kweker 59. vorm van onderwijs 60. r.k. geestelijke 62. andere naam van Wodan 64. fiets (Z. Ned.) 65. schoonmaken van textiel 67. vistuig 68. element Samarium 69. stuk, gebroken 70. daar Verticaal 1. uitspansel 2. vlak, glibberig 3. snfjwerktuig 4. voegwoord 5. daar Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag aa. te 9 uur vm. in het bezit te zijn van de redactie, Wit te Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wij een eerste prijs van f 6 en twee prij zen van f 2.50 beschikbaar waar naar alleen abonnees kunnen me dedingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f5 werd toe gekend aan de heer R. Mulder, Fred. Hendriklaan 110, Leiderdorp, de twee prijzen van f 2.50 aan de heer D. N. T. Kiehl, Antillenstraat 184 te Leiden en aan de heer C. Jasper, Druivenstraat 25 te Lei den. De prijzen worden de winnaars toegezonden.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 13