.Onvergetelijke hiilcligingsavoncl ^oor dirigent Herman de Wolff Jan Mens overleden Eenacters bij Theater werden geen succes... Een waar natuurtalent MINISTER MALRAUX ZET DE PARIJSE OPERA OP HELLING „z./eertig jaar bij „Ex Animo fjpach, Haydn en Bruckner in een imposante verklanking ET ORDELIJKE FLESSENREK kunst kaleiöoscoQp Hoge prijzen voor schilderijen BENDER )NDERDAG 2 NOVEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 9 oals te verwachten was, is het jubileum- cert van de dirigent der chr. oratoriumver- fing „Ex Animo", Herman de Wolff, een )tse bekroning geworden van zyn veertig- g directeurschap. In al die tijd hebben wy hem zelden of nooit zó bezield en enthousiast aan het werk gezien als op deze gedenkwaar dige avond, waarop duidelijk te onderkennen viel, welk een geweldige vooruitgang hij met zijn koor heeft mogen boeken. 'oor een stampvolle, met fraaie imstukken gesierde Stadsge- rzaal beluisterd, heeft De Iff zich met hart en ziel gewijd een in zekere zin „oecume- ih" samengesteld programma, mmers: het betrof hier drie rekkelijk grote koorwerken van protestantse en twee katho- e compositorische grootmees- t.w. de Bachkantate „Wa- t aufruft uns die Stimme" 140), de Nelson-mis van /dn en Bruckners „Te Deum", arin ieder van hen op geheel en wijze zijn religieuze gevoe- s verheffend tot uitdrukking icht. Weliswaar voor dirigent koor een gewaagde onderne- ng, want deze werken vereisen, danks verschillen in stijl en ni- iu, naast grote vocale beheer- •g, muzikaal begrip, geestelijke irtuigingskracht en totale toe- 'ding. ian deze voorwaarden ls rulm- loots voldaan, op hechte, gedegen verantwoorde wijze. De Wolffs >r bevindt zich met geheel eigen ichten dan ook in volle bloei, det een mentor aan het hoofd, die serieus „zijn" concert had voor- eid. als waarvan in menig opzicht k werd gegeven, kón het niet an- s dan dat 't geheel tote en groots ces uitgroeide. Uit de rijke en •e kantatenschat van Bach diens achet auf", geschreven voor de Tip voor I handiger huishouden V* (voor keuken, kast of kelder) smeerordeenhoeminderruimte luis, hoe meer u zult voelen voor n glanzend verzinkt Tomado- isenrek. Ideaal voor uw frisdran- i- en wijnvoorraadje. 'Standvas- flessenrek voor 40 of 60 flessen 5,90 of f 32,50. Stapelbaar rek >r 25 flessen, zowel zijwaarts als ie hoogte uit te breiden, f 13,75. -der rekken voor 8,12,16 en 20 isen, van f 4,90 tot f 9,75. I u méér tips? Vraag uw winkelier om de :oekfolder "Hartewensen- - Ol schrijf aan Tomadohuis, afdeling K.. Dordrechl. 27ste zondag na het Drievuldigheids- feest en vermoedelijk voor het eerst in 1731 tot uitvoering gebracht, zij het door een véél kleiner koor, dan waarvan ditmaal sprake was. en daarom vanzelfsprekend stylistisch onjuist. Zo ooit Bach een intense verbon denheid betoonde met het koraal, dan is dat het geval geweest in deze kantate, waarvan Nicolai's tekst ont leend is aan de vertelling van de wij ze en dwaze maagden. (Mattheus 25). Onmiddellijk schonk „Ex Animo" de volle kracht van zijn evenwichtig sa mengesteld materiaal, zij het in dit werk nog enigszins te veel in één massale geluidssterkte, waarbij wij grotere nuancering gewenst hadden. Dat het koraal ook De Wolffs voor liefde in hoge mate bezit, bleek over duidelijk. Van gans andere aard de Nelson- mis van Haydn, die met uitzonde ring van zijn „Die Schöpfung" en „Die Jahreszeiten" te lang in djs- crediet is geweest, doch wiens glorie thans gelukkig weer stijgend is. Zyn kinderlijk-vroom katholiek gemoed uit zich op de van hem bekende fris se, blijmoedige, typisoh Oostenrijkse wijze. Ook al mogen zijn 14 andere mis sen voor kerkelijk gebruik niet meer geschikt uit de kerk ver dwenen zijn, deze Nelson-mis, ge schreven ter gelegenheid van Nelsons overwinning bij Aboe Bekir, hand haaft zich grandioos in de concert zaal, dank zij haar melodieuze, vloei ende beweeglijkheid: sprekend bewijs van Haydns levensvreugde, ook al heeft het er in zijn hart zeker niet altijd zo opgewekt uitgezien. Ook hier zijn zuiverheid van expressie en veel zijdigheid aan stemmingen veelvuldig aan te wijzen, afkomstig van een ge nie. dat vóór alles eminent voor koor zang wist te schrijven, al heeft hij in zijn missen niet het hoogste van zijn kunnen geopenbaard. „Ex Ani mo" was met de partituur volkomen vertrouwd, had zelfs niet de minste moeite met de talrijke zware inzetten, die het hoogste aan concentratie ver eisen. Aan de noodzakelijke nuance ringen was tevens grote aandacht be steed. Ons compliment voorts voor de transparante, zuivere zang, in hoog- opgevoerde tempi. Tot besluit als climax het impo sante „Te Deum" van Bruckner, fel aan contrasten, die in de mystieke belevenis en de vergeestelijkte harts tocht. Naast diens symfonieën een der schoonste uitingen der laat romantiek. Het sonore effect van zang en instrumentale omlijsting, waaruit sterk de orgelvereerder spreekt, is gesteld in dienst van de „idee", welke Bruckner huldigde. Zijn ongeloofwaardig kunnen heeft hem tot een der grootste scheppende kun stenaars van zijn tijd doen uitgroeien. „Ex Animo" wist zich hierin onder de stuwende leiding van De Wolff op het toppunt van haar vocale vermo gens te doen gelden. Solistische medewerking ls ver leend door de sopraan Angèle Geerts, wier dun geluid voor verdere groei in aanmerking komt, evenals haar nog veel te onbewogen voordracht. Aafje Heynis verleende met haar volgroei de, volumineuze, glansrijke altstem de gewenste schakering, de heldere tenor van Chris van Woerkom was wederom een voldragen steun hij hoede zich evenwel voor een plotse ling tè krachtdadig „uitschieten" van de stem en de bas Max van Eg- mond leverde wederom het bewijs, dat hij tot de „grote", gerijpte en voorname zangers van deze tijd be hoort. Dat het Zuid-Hollands Orkest in samenwerking met de klave- cembalist Rienk Jiskoot een prima De ere-voorzitter van „Ex Ani mo", dr. J. Riemens, loenste na afloop van het concert de heer en mevrouw De Wolff van harte geluk. (Foto LD/Holvast) instrumentale ondersteuning ver leende, droeg niet weinig bij tot de enthousiaste bijval, die dit concert mocht oogsten. Speciaal na Bruckner barstte het applaus los, in het bijzonder voor de knappe prestaties van De Wolff, die zich tot het uiterste had ingespannen om dit concert tot een der waarde volste van zijn lange loopbaan te ma ken. Dat is hem gelukt. Daarvoor past grote dankbaarheid. Na afloop vond in het bijzijn van talloze „Ex Animo-getrouwen in de koffiekamer een hartelijke huldiging plaats. Allereerst werd het woord ge voerd door de bejaarde ere-voorzitter der vereniging dr. J. Riemens. Deze haalde, nog diep onder de indruk van het gebodene, herinneringen op uit vroeger tijd en vergeleek „Ex Animo" van veertig jaar geleden en nu, met een jongen van negen k tien jaar en de man van reputatie. „Ex Animo" heeft voor hem als predikant ook veel betekend, waarbij hij de kerstnacht diensten onder leiding van de heer De Wolff betrok. Spreker wees op de grote kalmte van de dirigent, gepaard aan diens heilige passie, een zelden voorkomende combinatie. Ook me vrouw De Wolff werd in zyn dank woord betrokken, alsmede de be stuursleden van „Ex Animo" en de jeugdleidster. Dr Riemens wees o.a. ook op de grote verdiensten van de dirigent in verband met diens Mat theus Passion-uitvoeringen, zulks mede met betrekking op een der thema's van het „Te Deum" van Bruckner, het „Op U heb ik myn hoop gesteld", een verkwikkend ver schijnsel in een tijd van verwarring. Mede namens de aanwezige burge meester, mr. G. C. van der Willigen, wenste hij de heer De Wolff toe, dat „Ex Animo" nog vele jaren onder hem moge groeien en bloeien. Expositie Schoonhoven Tekeningen en reliëfs van J. J. Schoonhoven, de Nederlandse verte genwoordiger van de Zero-beweging die onlangs een hoofdprijs won op de Biënnale van Sao Paolo, zijn van 4 november tot en met 17 december a.s. te zien in het prentenkabinet van het Haagse Gemeentemuseum. Schoonhoven, die in 1914 werd ge boren, is in het dagelyks leven PTT- ambtenaar en beoefent de kunst als vrijetijdsbesteding. Zijn werken en met name zijn reliëfs hebben vooral de laatste jaren bekendheid gekre gen. In het Haagse Gemeentemuseum zullen naast een twintigtal kleine re liëfs ook enkele tientallen tekenin gen te zien zyn. In beide gaat het steeds om groeperingen van een grote hoeveelheid kleine basiselementen als lijnen, punten, kruisjes en arce ringen. Mevrouw Van Norden, sprekend als voorzitster van de Jubileumcom missie, bood de heer De Wolff ten slotte een gouden polshorloge met inscriptie aan. Daarop maakte een stroom van dankbare concertbezoekers van de gelegenheid gebruik, de heer en me vrouw De Wolff de hand te drukken, waarmee een voor deze voortvarende dirigent onvergetelijke avond beslo ten was. Een avond, die in de anna len van „Ex Animo" eveneens on vergetelijk zal blijven! H. „Volksschrijver van betekenis" De schrijver Jan Mens is gisteren op 70-jarige leeftijd in zijn woning in Amsterdam overleden. Jan Mens die in de vooroor logse crisisjaren tot schrijven kwam omdat hij als meubelmaker de kost niet meer kon verdienen, werd populair door zijn ro mans over het Amsterdamse volksleven zoals „Mensen zonder geld", dat in 1939 uitkwam, „De gouden reael" uit 1940 en „Er wacht een haven" dat in 1950 werd uitgegeven. Hij schreef ook een reeks kinderboeken. Zijn boeken werden in tal van landen vertaald en bereikten zo een miljoenenoplage. Jan Mens zal op verzoek van de familie in alle stilte worden begraven. (Van onze kunstredactie) Jan Mens, die na A. M. de Jon? onze grootste „volksschrijver" kon worden genoemd, werd op 18 sep tember 1897 als een arbeiderskind in het hart van Amsterdam geboren. Nadat hij zich had gespecialiseerd als biljartbouwer, leerde het leven hem wat de maatschappij voor een eenvoudig werkman verder aan na righeid te bieden had. De crisis maakte hem enikele ajren lang werk loos, en hij was precies 40 jaar oud toen het geluk zich met hem ging bemoeien. In zijn vele vrije uren had hij onder het nogal begrijpelijke pseudoniem van Jan Rebel een ro man geschreven die hy „Mensen zonder geld" noemde, en die door tien uitgevers die onbekend wensen „Modern toneel" De eerste avond, twee éénacters „modern toneel" van K. en O., opgevoerd door de toneelgroep Theater is gisteravond geen doorslaand succes geworden. In „Het kroondomein" van Marquerite Duras stelt zij zich ten doel het gebrek aan saamhorigheid van de mens, zijn onver mogen waarachtig contact te leggen tussen wederzijdse diepe, geestelijke gevoelens, met als gevolg de vlucht in een eigen schijnwereld. Dit thema is door de grootmees ters van deze tijd al zo vaak ge hanteerd dat Marguerite Duras er niet in slaagde ons doorlopend te boeien. Zelfs Bernard Droog, die overigens weloverwogen de door het hondje gebeten heer uitbeeldde, ma tig gesecondeerd door Margriet de Groot als de eerste en Sjoukje Hoov- maayer als de tweede dame, kon deze éénacter niet tot een belevenis van betekenis maken. Van Samuel Becket, de auteur van oa. „Nachten op Godot" is de één acter „Krapp's laatste band'. Hij stelt hierin de onevenwichtigheid van het menselijk bestaan aan de orde. Krapp, hij is nu 69 jaar, heeft de belangrijkste gebeurtenissen en ge dachten van zijn leven op talloze bandjes opgenomen en bewaard. Hij komt tot de conclusie dat hij zich zelf niet wéér vindt; 't is allemaal voorbij, overleefd, onwerkelijk. Hij staat voor de vraagwie en wat ben ik? Het draaien van een scène waarin hij zijn verliefdheid uit spreekt vertedert hem. Hij draait de Sjoukje Hooymaayer, Bernard Droog en Margriet de Groot, die gisteravond optraden in ,flet Kroondomein". (Foto LD/Holvast) scène nogmaals. Dan klinkt uit zijn mond: „Maar ik zou de jaren niet meer terug willen, nee, ik wil ze niet meer terug! Temidden van een opeenstapeling van dozen bandjes blijft hij zitten, met zyn waardeloos verleden om zich heen De regisseur Hans Tlemeyer nam alle tyd om de sfeer te scheppen, waardoor het tempo al te zeer ver traagd werd. Bernard Droog karak teriseerde Krapp op de grens seniliteit, waardoor de uitbeelding weinig genuanceerd werd. B. H. te blijven, misprijzend werd gewei gerd. Daarna zond de werkloze bil jartmaker zyn manuscript in voor de debutenprijsvraag die de uitge verij Kosmos had uitgeschreven. Jan Mens won de hoofdprijs en een bankje van duizend, dat hy „Ik heb het eerder vermeld, maar het heeft me altijd weer ontroerd" Zoals tevoren al door kenners werd verwacht is op de kunstveiling by Mak van Waay aan het Rokin in Amsterdam hoog geboden op een aantal schilderyen van Leickert. De f 10.500.die „Schaatsenrijders op een bevroren rivier" van deze schilder opbracht was dan ook geen verrassing. Dit was wel het geval voor het hoge bod van f 10.200,dat werd gedaan op een werk van Adriaan de Lelie voorstellende een oude man. De andere Leickerts gin gen ook voor aanzienlijke bedragen van de hand. Een schilderij van Jan Steen voorstellende het bezoek van de chirurgijn aan de zieke werd ge veild voor f 10.000.Een klein werkje (23% x 33%) van W. Ver schuur bracht f 5400.op, Ridder op een schimmel van de Duitse schil der Fritz von Uhde f 4000.en van 3. Koekkoek „Figuren op een vlet" f6000.—. De stemming was zeer vast; er was veel belangstelling van binnen landse en buitenlandse zijde. onder een glasplaat op zijn tafel legde, om er met zijn vrouw lang naar te kunnen kijken. Wie heeft toen kunnen vermoeden dat er een groot natuurtalent aan het woord was gekomen, die de meest gelezen auteur van ons land zou worden? Jan Mens heeft zijn eigen talent precies op zijn juiste waarde ge schat en nimmer overschat. 25 boe ken die hij daarna heeft voltooid, schreef hy voor gewone mensen die in hem een gids vonden naar de he dendaagse literatuur. In een inter view heeft hij eens gezegd: „Er steekt een klein religieus trekje in mijn aard, maar ik ben voor alles een volksverteller. Ik mis het ver langen naar het uitpluizen van bleke zieleroerselen Zonder twijfel is Jan Mens voor velen een grote steun geweest. Zyn boeken, waarvan de triologie „Griet Manshande" wel de meest bekende is geworden, zullen nog jaren lang tot de meest gelezen romans van Ne derland blijven behoren. Jan Mens is gestorven, zyn vele vrienden, waaronder zich ook voor aanstaande literatoren mogen reke nen, hebben hem altijd gewaardeerd als kunstenaar, maar voor alles als een nobel en bewonderenswaardig STOMME PIANO 1 .Lijkt vreemd voor adviseurs in klank, maar soms adviseren wij pia no's die voor stommetje spelen: w® bedoelen piano's die door gebruik van het derde pedaal vrijwel geluid loos spelen. Op deze wijze hebben wij al heel wat flatneuroses genezen, burenruzies voorkomen en de studi® van menig adspirant concertpianist gered. Waarmee wij maar willen zeg gen dat U - zelfs voor een stom advies - beter naar Bender kunt gaanl deskundig in klank (Van onze Parijse correspondent). De Franse minister voor Cultuur, André Malraux, die zich sedert de negen jaren dat hij zijn departement nu beheert, nooit heel veel aan muziek gelegen heeft laten liggen, is bezig die schade alsnog in te halen. Na de oprichting van 'n nieuw Parijs orkest onder leiding van de beroemde dirigent Charles Munch, heeft de minister nu de opera, bolwerk van muzikaal conser vatisme, op de helling gezet. De huidige administrateur of super-intendant, de componist Georges Auric, zal zijn zetel spoedig ontruimen en naar alle waarschijnlijkheid wordt hij dan door de grote regisseur en toneelvernieuwer Jean Vilar, voormalig leider van het Nationale Volkstheater, opgevolgd. Alle obstakels voor de benoe mingen waardoor de Parijse Opera opeens weer de spits van de avant garde zou kunnen zijn, zijn echter nog geenszins opgeruimd. Tegen Jean Vi lar, die geen musicus is, al speelde hy in zyn jeugd viool, worden in re geringskringen bovendien nog poli tieke bezwaren te berde gebracht. De ex-directeur van het EMT heeft ty- dens de presidents-verkiezingen ook een politieke rol gespeeld door harts tochtelijk voor een nieuw volksfront met de communisten te yveren. Ten aanzien van Béjart, die Fransman is, maar by het begin van zyn carrière als danser en choreograaf in Parys, figuurlijk en letterlyk, geen voet aan de grond kon krijgen vraagt men zich af of hy Brussel wel in de steek zal willen laten om zich in Parys te ves tigen. Mocht dit de minister lukken dan zullen de musici de beroemde schryver-minister niet langer kunnen verwyten dat hy zich slechts een keer in zyn leven voor de muziek heeft ge ïnteresseerdnamelijk op de dag dat hy besloot van een onbekende pianis te zyn tweede vrouw te maken.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9