)e kunst van het fotograferen Kruiswoordraadsel Kom er ACHT-er rabieren m edel aarde ns |$RDAG 28 OKTOBER 1967 L D.EXTRA 5 e Arabieren gelden als het beste paarderas van de wereld. Een van belangrijkste fokkerijen deze door schoonheid, in- gentie en edel karakter jemde dieren bevindt zich ■larbach, een klein stadje e Duitse Bondsrepubliek ecies 150 jaar geleden begon ng Wilhelm I van Wurttemberg het fokken van dit ras in sland. Uit dankbaarheid, omdat Arabieren hem tijdens de bt na een mislukte veldtocht hun kracht en volharding zijn redden. De eerste schitterende esultaten werden in de jaren tig van de vorige eeuw behaald de hengst "Bairactar". Zijn "Amurath" gold vele tiental jaren als het ideaal van de fok- Tot 1918 werd door inteelt on- de nakomelingen van "Bairac- een bijna gelijkblijvende kwa- van de Marbachse Arabieren ikt. Toen men de klassieke in- teeltmethode echter verliet, stierf de manlijke stam van Bairactar uit. Pas na vele jaren konden na de aankoop van de originele Arabische hengst "Jasir" soortgelijke fokresul- taten als eertijds worden bereikt. De oorlog, de dood van "Jasir" en een besmettelijke ziekte onder de merries brachten het voortbestaan opnieuw in gevaar. Daar de stoe terij echter volgens testamentair besluit van de oprichter niet mag worden opgeheven, moest men wel naar nieuwe fokdieren omzien. Men vond ze in de uit Polen afkomstige hengsten "Wind von Ofir" en "Ha- lef von Ever Bey". De laatste werd maar voor vier jaar gepacht. In 1955 kon voor Marbach ,,Hadban Enzahi von Nazeer" in Egypte (zie foto) worden aan gekocht. De thans vijftienjarige hengst is de stamvader van een prachtige reeks van veertig na komelingen, die volgens experts alle zonder uitzondering van topklasse zijn. amera gekocht? Gefeli citeerd! U hebt een in strument gekocht dat u plezier zal geven. Bekijkt w camera nog eens goed. ziet er heel anders uit dan oude box van vroeger. »en miniatuurglaasjes om naar onderwerp te kijken. Er zit een zoeker op of een matglas, rop kunt u het onderwerp heel zien. De naam zoeker is eigen wat verouderd. U kunt momen- zelfs zonder veel moeite „vin- Naast de zoeker heeft uw ca- nog een belangrijk onderdeel, ens. Dat is het oog van uw ca- We gaan eens bekijken wat camera nu wel is. Waarom is oorzien van een lens, een slui- een diafragma; wat is die lansluiting? het licht en maakt er een beeld van. Net als bij een ouderwetse tover lantaarn. Dat beeld wordt dan ook op de achterzijde van uw camera „geprojecteerd". U kunt dat zelf wel eens controleren. Plak met een paar stukjes cellotape een velletje boterhampapier, van dat grijze, over de geopende achterzijde van uw toestel. Zet de sluiter op B (tijd opname) en open die. Houd 't toe stel even naar een goed verlicht on derwerp, de straat of een lamp. U zult zien dat erop het boterhampa pier een beeld wordt geworpen. moet passeren op weg naar uw film. Een hoge stoep is bijv. f:16. Is de stoep laag, dan kan er veel licht in uw camera dus bijv. f:3.5. Aan het strand is er kans dat uw film „verblind" raakt of technisch gezegd „overbelicht" wordt. Dan moeten we de lichts toep hoog ma ken en dus f:16 nemen. Onder de bomen van het bos is weinig licht en dan nemen we een lage drem pel, dus bijv. f:4.5. De automati sche camera doet het allemaal zelf, maar u snapt nu waarom zij dat zó en niet anders doet. Fotograferen is een kunst. Men komt er een heel eind in wanneer men de techniek beheerst. De rest doet de artistieke aan leg. Om amateur-fotogra fen wegwijs te maken zul len wij een twaalftal arti kelen publicerenwaarin allerlei wetenswaardighe den omtrent het fotografe ren op duidelijk wijze wor den verteld. Een dergelijke „cursus" lijkt ons van veel nut. Vandaag gaan wij er mee beginnen. Het diafragma De film mkere doos ij vertaald betekent camera ikere doos". Er mag geen licht omen. Ja, heel even maar om foto te maken. Daarna weer icht. Uw moderne camera heeft Bij bepaalde camera's is een dia fragma gebouwd. Soms een schuif je dat het lichtgat achter de lens kleiner maakt, soms een reeks over elkaar schuivende plaatjes. Ver schuift u het «hendeltje van het diafragma, dan-zult u zien dat het beeld op het matglas donkerder wordt of lichter, al naar gelang de stand van dat diafragma. Ge makshalve spreken we dan ook vaak van lensopening. Net als ons oog kan een film ver blind raken of te weinig zien. In het eerste geval spreken we van overbelicht in het tweede van on derbelicht. In beide gevallen is de opname minder mooi, al behoeft u er niet direct veel van te merken. Moderne films zijn nl. voorzien van een soort extra-veiligheid, die maakt dat bepaalde foutjes minder opvallen. Over die films gaan we het later nog uitgebreid hebben. Cijfers De lens handige, platte vorm. Maar in cipe verschilt het toestel niet el van die oude box. Vooraan de lens. Dat is de toegang tot inwendige, het oog het raam, u maar wilt. Die lens bundelt >m er ACHT-er iiketje links boven noopje weg op mouw van vrouw uil rechts uiting van flesje in hand van vrouw oed van man rechts andvat van paraplu hoen van middelste man oed middelste man Hele generaties van amateurfoto grafen hebben getobd met de cij fers van het diafragma. Vooral het vrouwelijk deel van de amateurs kon er maar matig mee overweg. De hele zaak was dan ook zo on logisch mogelijk in elkaar gezet. De kleinste diafragma-opening noemt men bijv. f:16. Dat is een hoog getal De grootste opening is echter f:3.5; en dat is een laag getal! Begrijpelijk dat geen mens er in het begin iets van snapte. Men wende aan de waanzin maar begreep het niet. Gelukkig is de automatische camera er gekomen, die voor een hele grote groep amateurs een uit komst betekende. De camera regelt de hele diafragmakwestie met een soort elektrisch katteoog. Veel licht kleine pupil of diafragma. Weinig licht, gaatje helemaal open. Hebt u geen automatisch toestel? Dan geven we u een ezelsbruggetje. Het licht moet door het diafragma naar binnen. Hoe hoger het getal, hoe hoger de stoep die het licht De lens is het belangrijkste deel van de camera. Als u een camera koopt, wordt de prijs voor een be langrijk deel bepaald door de kwa liteit en de lichtsterkte van de lens. Een goedkoop toestelletje heeft een eenvoudige lens. Die lichtsterkte is weer zo'n technisch woord dat we graag gaan verklaren. Het heeft nl. weinig te maken met de afmeting van de lens. Een grote lens op een camera is allerminst een teken van een grotere lichtsterkte. Op sommi ge goedkope camera's zit dikwijls een lens met een doorsnee van bijv. 2Va cm, maar de lichtsterkte is veel geringer dan van een camera met een lens van maar 1 cm in door snee. Die lichtsterkte van een lens wordt met dezelfde cijfers aange duid als het diafragma. Ook hier betekent het groter cijfer minder licht. Dus een lens die als cijfer f:2.8 draagt, laat meer licht door dan een lens met bijv. f:8. De sluiter Het is logisch dat de lens wordt afgesloten. Er mag maar een heel Oplossingen onder het motto „Kruiswoordraadsel" dienen voor woensdag a.s. te 9 uur vm in het bezit te zijn van de redactie. Witte Singel 1 te Leiden. Onder de goede oplossingen stellen wij 'n eerste prijs van 5 gulden en twee prijzen van 2.50 gulden beschikbaar waar naar alleen abonnees kunnen me dedingen. OPLOSSING VAN VORIGE OPGAVE De eerste prijs van f5 werd toe gekend aan de heer J. Brosse, Lage Rijndijk 12a Leiden, de twee prijzen van f 2.50 aan mevr. Plezier, Pie- ter de la Courtstraat 105 Leiden en MlfiE aan de heer E. Wijntjes, Willibrord- laan 20 te Oegstgeest. De prijzen worden de winnaars toegezonden. geringe hoeveelheid licht op de film komen en dan nog op een be paald moment. Dat bereiken we dan door middel van de sluiter, die u ook wel „opener" mag noemen. Die sluiter is bij eenvoudige came ra's een heel simpel klepje, een me talen plaatje dat een kort moment wordt weggeschoven van de lens. Dat moment is dan meestal een dertigste deel van een seconde. Bij de duurdere toestellen kunt u naar wens ook met kortere of langere momenten fotograferen. Op de lens- ring of op het camerahuis staat dan een reeks getallen; soms: 1/25- 1/50-1/100, soms ook zo: 1/30-1/60- 1/125 seconde. In de praktijk maakt het weinig uit of u met bijv. 1/25 seconde of met 1/30 seconde foto grafeert. Licht is hoofdzaak Om nu even de zaak samen te vatten: Een camera is een licht dichte doos. In die doos is een ope ning waarvoor een lens zit. De lens is op zijn beurt gesloten door mid del van de sluiter. De hoeveelheid licht die de film bereikt, wordt ge regeld met het diafragma en met de sluiter (tijd). Vergelijken we de lens met een oog, dan is het diafragma de pu pil en het ooglid de sluiter. Foto grafie bestaat bij de gratie van het licht. Wij hebben in dit artikel de functie van de film met opzet ach terwege gelaten. Daar zullen we het een volgende keer over hebben. Het diafragma is de pu pil van de lens. Precies als bij een katteoog openen wij het diafragma naar gelang de sterkte van het aanwezige licht. Onderstaande afbeelding laat zien hoe het diafragma bij kleinere opening een gro ter diafragma krijgt. Kunt u de acbt afwijkingen In de beide bovenstaande tekeningen vinden? De Juiste oplossing vindt n elders in dit nummer. Horizontaal 1. vreemde snuiter 8. hoffelijk jegens dames 10. landschap midden-Italië 13. sprookjeswezen 14. voorwerp om iets in mee te ne men 16. totalisator 18. menigte, bende 20. vlek 21. deel van het hoofd 23. zot, grappenmaker 24. slaapje 25. op alle plaatsen 27. bestuur, overleg 28. hoogste punt 29. rivier-vrachtboot 30. schelpdier 33. geestesarbeid verrichten 36. -van: veel meer dan één 37. afsluiting 40. niets 41. uit Ierland 42. werkzaam' 44. tedere 45. kloosterzuster 46. een huishouden van-: van Jan Steen 48. muurbekleding 49. vorst 50. gulzigaard Verticaal 2. deel van een wiel 3. uitwonend 4. korte handstaaf 5. medicus 6. neger (Z. Afrika) 7. heelal 9. keurig 11. grappig zoogdier 12. brandstof voor machines 15. Intellectuelen-lTi-wording 17. zie 21 horizontaal 19. onder anderen 22. houten klepper 24. dekkleed 26. vod 27. indompeling 31. streep over de huid 32. zie 14 horizontaal 34. voordeel 35. klein jongètje of meisje 37. vistuig 38. Ezechiël, afk. 39. amfibie 42. bekeuring 43. -: aarde yoorvoegsel 45. akelige 47. meisjesnaam

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 13