Beethovenfeest in Bonn RIJKS POSTSPAARBANK RENTE TOT Wijs worden in ouderdom 85 jarige elly Ney speelt nog steeds Tegenvaller Doordat de eigenaresse van een ori- I gineel schilderij van Tiepolo de fiscus wilde oplichten, heeft de Italiaanse Staat het werk kunnen kopen voor het belachelijke bedrag van 5 mil joen lire (ongeveer f30.000). Markie zin Mariquita Serra de Cassano wil de het schilderij exporteren en gaf om de rechten te ontduiken een waarde op van 5 miljoen lire. Ze had hierbij echter geen rekening ge houden met een wet die de Staat machtigt om kunstwerken die wor den uitgevoerd zelf te kopen. Zo moest de markiezin haar Heilige Lo de wijk met crucifix" voor een spot prijs afstaan. Ze ging in beroep maar kreeg nul op het rekest omdat de grondwet bij belastingfraude „n'iet voorziet in enig recht van particu- Catliarijneprijs voor Otto Prinsen Ter gelegenheid van het 160-jarig bestaan van het Utrechtse genoot schap Kunstliefde, is gisteravond de Hoog Catharyne-prys uitgereikt aan Otto Prinsen. Het werk van de schilder Otto Prinsen was het beste van de 45 werkstukken, die beeldende kunste naars uit de provincie Utrecht had den ingezonden. Aan de Hoog Ca tharyne-prys is een bedrag van f3.500 verbonden. De tweede prijs was voor Sally Glanvill, en de derde voor Wout Maters. Alle ingezonden werken zijn op een tentoonstelling, die gisteravond werd geopend, te zien tot en met 31 oktober. Wie de leeftijd der sterken of ïéér sterken bereikt, heeft 't recht het wat kalmer aan te doen. Dat gaat niet zó maar, want de meeste mensen zit de levensjacht nog zo in de benen, lat hun gedraaf en geren niet op slag tot staan kan komen. Bovendien is beweging ge- !ond, dat houdt de bloedcircula tie op peil en gaat verdikking tegen. Zo komt 't. dat ge slechts zel den althans in Europa of Amerika mannen of vrouwen ziet, die er hun gemak van ne- Héél anders in de zuidelijke, warme landen. Daar heb ik ze. byv. in de kashba van Tanger met wellust zien liggen branden sn bakken in de zon, liefst ge huld in een dikke pi), waarin ze zich overgaven aan dromen, lie van elke realiteit gespeend zijn. Vroeger was 'fe zó, dat wie oud is, wijs wordt. Wij zouden niet willen beweren, dat dit ook nü nog zo is. Na een leven vol ups en downs werkelijk wijs te mogen zijn, is echter benijdenswaardig. Een wijs mens kan vrede in zichzelf dragen en die ook op anderen uitdragen. Dót is een voornaam ding, nu vele onwijze jongeren met zichzelf geen raad weten en hun levensonlust en -onrust op alle mogelijke op windende manieren trachten kwijt te raken. Een tijdelijk afleidend proces, waarop toch onherroepelijk de terugval volgt, met alle ver wrongen geestelijke complicaties vandien. Hier ziet ge het portret van een man, die hopelijk wijs ge worden is, zich niet meer druk maakt over alles en nog wat, dat radio en televisie uitspuwen, rustig van zijn sigaar geniet en In zijn vele vrije ogenblikken (Foto Daniel Linssen, A'dam) gelukkig de tijd kan vinden voor een goed boek, waarvan de in houd beklijft en dat hem in zijn ouderdom tot steun kan zijn. Een man, die "het" misschien gevonden heeft en niet meer angstig wacht op wat de dag van morgen brengen zal, omdat hij weet, dat hij genieten moet van elke dag, die hem nog op dit ondermaanse geschonken wordt.... Het zullen er misschien niet zo héél veel meer zijn, maar ze worden toch in blijheid meege nomen, mits rust en vertrouwen het einde van de levensloop be palen. Wie zó "de oude dag" mug gaan, loopt, mits gezondheid zijn deel blijft, geen al te grote ge varen in dit riskante leven meer...... FANTASIO ONDERDAG 12 OKTOBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD Bescherming van auteursrechten (Van onze correspondent In Bonn) Ook de Bondshoofdstad Bonn heeft zoals gemeld zijn iuziekfestival en niemand zal zich er over verwonderen, dat it een Beethoven-festival is. Beethoven werd in 1770 in Bonn •boren en bracht er zijn vroegste jeugd door. Behalve een eethovenstrasse, zijn er nog een Beethovenhuis en een Beet- oven-halle. Het Beethovenhuis is alleen maar voor zover het uitbouw aan de tuinzijde betreft het huis van Beethoven, ids een gek enige jaren geleden het museum in brand heeft oberen te steken, is het weinige aan interessante materiaal at er nog was, voor goed verloren. )e Beethoven-Halle is al de derde die naam. In de eerste vond in 15, bijna 20 jaar na de dood van cómponist. het eerste Beethoven- st plaats. De eerste Halle werd gens brandgevaar afgebroken. ar eerst de tweede brandde daad- rkelijk af. Hierin is in 1927 100 i na de dood van de componist j eerste Beethovenherdenkingscon- j t gehouden. In dat jaar werd j vermaarde Beethovenver- kater Elley Ney tot ereburgeres coemd van Bonn. Elly Ney is nu jaar oud en ze speelt nog steeds j Bonn. Eenmaal in het jongste rieden hebben de organisatoren n het Beethovenfestival gepro- lerd van Elly Ney af te komen, in Zwitserland wonende pianiste eft toen verklaard dat ze nooit eer een voet op Bonns bodem zou tten. Ze trad toen tijdens het fes- al in Bad Godesberg op, een zus- gemeente van de Bondshoofdstad haar Bonnse aanhangers spoed- i zich per extra tram naar haar ncert. Maar nu was ze weer in de De rol van Elly Ney Elly Ney was met de Nederlandse musicus Willy van Hoogstraten ge trouwd, die in Nederland minder succes oogste, maar des te meer van zich deed spreken als dirigent van Hitlers' „Kraft durch Freude"- concerten. Ook Elly Ney was fel nationaal-socialist, een grote vrien din van Mengelberg. In de oorlogs jaren speelde zij niet alleen voor Hitier, maar ook voor diens solda ten, bijv. in het „Generaal-Gouver nement Polen" en herhaaldelijk in bezet Nederland. De laatste jaren na de dood van van Hoogstraten en haar Fuh- rer is Elly Ney geheel opgegaan in Ludwig van Beethoven. Ze doet over iedere pianosonate tweemaal De stichtingen Seba (tot exploita tie en bescherming van auteursrech ten) en Doneto (documentatie in Ne derland voor toneel), (directeur mr. Th. Limperg), in Amsterdam ener zijds en anderzijds het internationaal bureau voor auteursrecht, Iboa NV (directeur mr. H.A. Keuls) en d e stichting Bureau Auteursrecht Ne derlandse toneelschrijvers. beide eveneens in Amsterdam, hebben be sloten per 1 november 1967 tot nau we samenwerking over te gaan. Deze samenwerking zal niet van invloed zijn op de plaatsing van en onderhandelingen over de respectie velijke repertoires bij het beroeps- en amateurtoneel. Wel zullen de ad ministratieve en financiële afwerking met Ingang van bovengenoemde da tum door de stichting Seba worden uitgevoerd. Dit zal, naar wordt ver wacht, leiden tot een belangrijke be zuiniging in de administratieve sec tor. Tevens kan worden voorkomen, dat bij acties ter verwerving van de auteursrechten van buitenlands repertoire, de organisaties in een concurrentiepositie geraken, die noch aan de auteur noch aan de „gebrui ker" ten goede komt. Kwellende muziek De 22-jarige Britse pianist Richard Toop heeft zich gisteravond achter het klavier geplaatst om „Vexation" (Kwelling), een uit 1890 daterende compositie van Erik Satie, te spe len. ADVERTENTIE de harde matras met alle comfort van een zachte! De „Week van Kunst en Cul tuur" van de verschillende natio naliteiten in Rusland is geopend in Moskou. Op de foto: het volks dansensemble uit Noord/Osetia voerde de Dans van de schaap herders uit in d" msjaikowsky- concertzaal te Moskou. In West-Berlyn herleeft de tijd van de kunstenaarsgemeenschap „Die Brücke" weer in een pas ge opend speciaal voor dit doel ge bouwd „Brückemuseum" aan Bus sards teig in het Grunewald. Het museum ontstond door het Initiatief van één van de oprichters van de gemeenschap, Karl Schmidt-Rott- Iuff. Hij ontwierp tezamen met de ar chitect Dutmann het karakter van dit introverte bouwwerk, naar bui ten gesloten en laag, met ramen op een binnenplaats en de schilderijen verlicht via dakramen, 's avonds door spotlights. Ook oude Brück-getrouwen als Erich Heckel dragen aan het nieuwe museum bij. Gaf de doodzieke Schmidt-Rottluff 74 van zijn werken, Heckel die nu 84 jaar is en vol gende maand naar Berlijn komt zond 880 werkstukken in, die een blijvende plaats zullen (moeten) vin den in het museum in het Grune wald- Tot maart zijn voorlopig 155 produkten van de Brücke-gemeen- schap te zien, die vooral opvallende houtsnijwerken en litografieën in de stijl van de „Fauves" produceerde. Ook Emil Nolde behoorde enige tijd tot de groep, en de Par ij se Neder lander Kees van Dongen. Uitgeverij Suhrkamp is met een volledige Bert Brecht in een z.g. „werkuitgave" in 20 pocketdelen uitgekomen, totaal 8448 pagina's (96 mark). Uitgever Fischer was Iets eerder met een 12- delige Thomas Mann ook al een „werkuitgave" die 66 mark kost De reusachtige „sets" wachten op de koper, die al een indigestie moet hebben voor hij de eerste pagina heeft opgeslagen. Wie koopt deze goedbedoelde mon struositeiten? Niet de analfabeet die in vroeger tjjden de dure banden per meter op maat liet komen. Mis schien degenen, die met geestesar beid hun brood verdienen, maar die toch al niet weten wanneer de krant en wanneer hun vaktijdschriften te lezen. Maar het waarschijnlijkst: de geheugenmachines, die zich voorbe reiden op een „alles-of-niets-quiz" voor de T.V. in de hoop op de hoofd prijs, waarna ze dan heerlijk géén boek meer hoeven in te zien de harde matras met alle comfort van een zachte! zo lang als de meester voorgeschre ven heeft. Met haar witte lange kroeshaar lykt ze op eèn Engelse rechter, met haar haviksneus en smalle mond op de oudgeworden „Liszt." De plaatselijke „General- Anzeiger" schreef niet ongeestig maar doodernstig bedoeld „Haar muzikale wil tot openbaar making gaat zo ver dat haar spel de indruk wekt spontaan te zijn, na-ge voeld, alsof het geimproviseerd is." De Duitsers noemden Elly Ney in dertijd de „Reichsklimperntante." zoiets als dc officiële „pianotinge- iaar" van het Rijk. Nu geeft haar optreden en haar grote aanhahg wel één en ander te denken over de aard van de muzikaliteit bij het gro te concertpubliek. Maar over de muzikaliteit van president Lübke heeft niemand ooit illusies gekoes terd. Haar tegenpool: Max Beckmann Een man .die in het Derde Ryk niet kon ademen was de schilder Max Beckmann. Hij was In 1885 in Leipzig geboren en in 1925 tot pro fessor aan de Kunstacademie in Frankfort benoemd. De Nazi's ont namen Beckmann deze functie in 1933 en in 1937 emigreerde de schil der naar Amsterdam, kort na de tentoonstelling „Entartete Kunst" in München, waartoe ook zijn werken door de nieuwe machtshebbers wer- De vermaarde pianiste ELLY NEY den gerekend. Eind vorige maand hield de Nederlandse kunsthistori ën hoogleraar aan de Amster damse Universiteit, dr. Jaffé in het Prinz-Carl-Paleis in München een lezing over Beckmann voor de „Max Beckmann Gesellschaft." die voor de 15de keer een jaarlijks congres hield. Prof. Jaffé is een onverwoestbaar Duitslandreiziger. Zijn lezingen met lichtbeelden zijn als alle omstan digheden meewerken een meer dan gewoon succes. Als jongeman heeft Jaffé Beckmann nog gekend en in München beschreef hij hoe hy met de meester eens een schilde- ry ententoonstelling bezocht. Jaffé zelf is een langeafstandloper als het om musea gaat en van Beckmann vertelt hy: „Hy betrad een zaal, bleef staan, keek met een blik om zich heen. die men vroeger een veldheersblik zou hebben genoemd, besloot dan één schildery te gaan zien waar hy zich abrupt heenspoed- de en verder werd er over gezwe gen." De „Beckmannse" manier om schilderyen te zien is overigens niet ongewoon, helaas wel te weinig ver breid. „Die Brücke5' herleeft Als alles goed gaat hoopt Toop de uitvoering van het werk even voor negen uur vanavond voltooid te heb ben. „Vexation" duurt 25 uur en is daarmee de langste pianocompositie die ooit geschreven is. Het werk werd voor het eerst in 1963 in New York uitgevoerd, maar door ploeg van 10 pianisten die elkaar aflosten.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 17