Sonia Gaskell wil ontsla
maar Sonia Gaskell
Jeroen Bosch,
Voorloper van
7 surrealisme
AFTREDEN OVER TWEE JAAR?
Begaafd
maar
lastig
HET KORT
Gedenkscliriften van
Malraux verschenen
BEURS VAN AMSTERD
LEIDSCH DAGBLAD
DINSDAG 19 SEPTEMBER f
Sonia Gaskell heeft de wens te kennen gegeven
dat zij over enige tijd de leiding van het Nationaal
Ballet uit handen wil geven. Het is niet de eerste
maal dat de balletleidster het gezelschap wil
verlaten. Maar het is wel de eerste maal dat dit
besluit is gevallen zonder dat er ernstige conflicten
aan ten grondslag liggen.
Mevrouw Gaskell is sinds de
oprichting van het Nationale
Ballet in 1961 directrice ge
weest, wier wil wet was, en die
door betonnen muren stootte
om haar zin te krijgen. Maar
terwijl het in het verleden
nimmer mogelijk bleek een
langdurige samenwerking met
andere topfiguren in hetzelfde
gezelschap tot stand te bren
gen, zegt zij thans bereid te
zijn die leiding te delen met de
choreografen Rudie van Dant-
zig en Robert Kaesen en de za
kelijke leiding met mr. A. L.
Gerritsen en mr. E. Cornelis.
De balletleidster denkt aan een
periode van twee jaar waarin zij
zich geleidelijk aan uit het gezel
schap hoopt los te maken. Daarna zal
het Nationale Ballet het (welicht)
zonder haar moeten stellen en zal de
oude vrouw, die nooit haar leeftijd
heeft willen prijsgeven, na een emo
tioneel leven een rustige levensavond
kunnen genieten.
Haar naam blijft onverbrekelijk
met het Nederlandse Ballet verbon
den. Want alle kritiek ten spijt, haar
Nationale Ballet heeft zij weten op
te werken tot een groep die interna
tionaal niveau heeft bereikt.
Onverbiddelijk
Sonia Gaskell heeft geregeerd als
een dictator in haar balletwijk. Zij
is een bezeten vrouw, die nooit schip
pert en nooit water in de wijn zal
doen. die onverbiddelijk is als arties
te en die steeds het uiterse eist van
haar medewerkers, maar ook van
zichzelf. Een „lastig mens", voor wie
samenwerking met anderen zonder
meer betekent dat zij de leiding
neemt. Maar ook en wellicht door al
die eigenschappen een boeiend mens.
Mevrouw Gaskell stamt uit een
welgestelde Russisch-Joodse fami
lie. Als meisje viel zij op door haar
grote intelligentie en haar kunstzin
nige aanleg, die overigens door haar
ouders zeer werd gestimuleerd. Als
meisje van acht kreeg ze haar eerste
danslessen en op veertienjarige leef
tijd slaagde ze voor het eindexamen
van een middelbare school (te ver
gelijken met een hbs), waarvoor een
speciale toestemming van het minis
terie nodig was. Toen ze vijftien was
beheerste ze de gehele Russische poë
zie.
De revolutie bracht de rijke fami
lie Gaskell tot de bedelstaf. Het gezin
vluchtte in 1921 naar Italië en kort
daarna naar Parijs. Sonia bracht als
enig bezit haar talenten mee. die
haar een plaats gaven bij het Rus
sisch ballet.
Haar danscarrière werd echter
spoedig abrupt afgebroken door een
ernstige ziekte, die een sanatorium-
verpleging van vier jaren noodzake
lijk maakt. De ambitieuze Sonia Gas
kell gesteld voor het feit dat zij zelf
nooit meer mocht dansen zocht daar
na nieuwe wegen om haar daden
drang uit te leven, zy ging ballet
les geven en schreef voor enkele films
choreografieën, om daarmee eld te
verdienen voor 'n studie van de Rus
sische en Franse literatuur en de est
hetica.
In 1927 ontmoette zij een Neder
landse architect, die haar mee naar
Holland nam. Ook hier gaf zij dans
les. In de oorlog had zij zelfs een
clandestien balletschooltje.
Eigen groep
In 1946 presenteerde Sonia Gaskell
onder de naam „Balletrecital" haar
De Nederlandse voordrachts-
kunstenaresse Nel Oosthout zal mor
gen van Schiphol naar Montreal ver
trekken om daar in het Nederlandse
paviljoen van de wereldtentoonstel
ling twee voordrachten te houden uit
het werk van o.a. Louis Couperus en
Theun de Vries. Zij zal dit in het
Engels doen.
Op 8 oktober zal zij voorts in New
York voor studenten optreden. Na
haar terugkomst in Nederland zal op
een nog nader te bepalen dag in ok
tober door haar de première worden
gegeven van Otto Dijks ,,de bekente
nis", onder regie van Ton Lutz.
Uit het atelier van de beeldhou
wer Wouter Wilgenburg (23) in de
Haarlemmerhouttuinen in Amster
dam zijn drie ca. 40 cm hoge non-
figuratieve beeldjes ontvreemd. Vol
gens de beeldhouwer hebben de uit
brons vervaardigde kunstvoorwerpen
een waarde van ongeveer f3.000. Zy
zouden op 30 september worden ge-
exposeerd bij kunsthandel Vlieger op
de Amstel.
De 31-jarige David Stein, een in
Egypte geboren Brits onderdaan, die
ervan wordt beschuldigd voor 165.000
dollar doeken van meesters verkocht
te hebben, die hijzelf heeft geschil
derd zal vandaag door het gerechts
hof van New York gevonnist worden.
Stein wordt ten laste gelegd een
enveertig doek en aquarellen en gou
aches vervaardigd en verkocht te
hebben. Drieëndertig hiervan werden
aan Chagall, zeven aan Picasso en
een aan Matisse toegeschreven. Stein
opende in 1965 in Park Ave
nue een schilderijen-zaak. Twaalf
schilderijenhandelaren in de V.S.
werden zijn slachtoffers. Zij betaal
den voor genoemde doeken 1.000
14.000 dollar.
De justitie in Miinchen is een
kunstzwendel op het spoor, waarvan
de omvang nog niet bekend is. Pro
cureur-generaal Wilhelm Lossos be
vestigde maandag dat volgens twee
klachten van schilderijenverzame
laars tegen twee kunsthandelaars in
Miinchen, zogenaamde „oude mees
ters" voor ver over de miljoen mark
zijn verkocht. Deze schilderijen wa
ren wellicht slechts copieën of, in het
gunstigste geval, werk van leerlingen.
Het openbaar ministerie onderzoekt
of bij de verkoop overgelegde echt
heids-certificaten zelf wel echt zUn.
In het middelpunt van de zwendel
staan een schilderij van Veronese, dat
voor 750.000 mark werd aangeboden,
een zogenaamde Rubens en „Holland
se meestérs".
Het eerste deel van de gedenk
schriften van de beroemde Fran
se schrijver André Malraux, die
sedert negen jaren tevens Frank-
rijks minister van Culturele Za
ken is, is gisteren in de Parijse
boekhandels verschenen. Mal
raux' uitgever, Gallimard, had
deze herinneringen pas op 10 ok
tober op de markt willen brengen,
maar de uitzonderlijke belangstel
ling die hij in en buiten Frank
rijk overal sedert de aankondi
ging al had verwekt, deed hem
besluiten de verschijningsdatum
te vervroegen. Van dit eerste deel,
waarop in principe nog twee an
dere delen zullen volgen die pas
na de dood van de auteur zouden
verschijnen, heeft Gallimard di
rect al 90.000 exemplaren laten
drukken, een ongemeen hoge op
lage in Frankrijk voor dit soort
geschriften.
Uit alle delen van de we, eld zijn
bovendien al aanvragen binnen
gekomen voor de vertaalrechten.
Het is juist 10 jaar geleden dat
André Malraux zijn laatste bijdrage
leverde aan een literair oeuvre van
romans, kunsthistorische en politieke
werken, dat nu 20 titels omvat. Van
zijn „anti-memoires" heeft hij twee
speciale exemplaren laten drukken,
die hij aan generaal De Gaulle en
aan mevrouw Indira Gandhi, de eer
ste minister van India, liet toestu
ren. De vader van mevrouw Gandhi
was dan ook Pandit Nehroe, een van
de grondvesters van het onafhanke
lijke India aan wie een lang hoofd
stuk in dit boek is gewijd. Ook de
herinneringen aan zijn ontmoetingen
met Mao Tse-toeng, de president van
communistisch China, worden door
Malraux uitvoerig en niet zonder
sympathie uit de doeken gedaan. De
figuur echter die in zijn „anti-me
moires" naast de schrijver zelf, de
belangrijkste plaats inneemt, is zon
der twijfel wel generaal De Gaulle.
Het is trouwens bekend dat André
Malraux, die vroeger tot de militante
communisten behoorde, een van de
zeer weinige mannen is van wiens
denkbeelden en inzichten Frankrijks
huidige staatshoofd het de moeite
waard acht soms nog weieens kennis
te nemen.
eerste balletgezelschap, dat bestond
uit oud-leerlingen van haar eigen
studio. Zy kreeg geen subsidie en
het bleek uiterst moeiiyk de groep
op de been te houden. Het lukte
haar echter wonderwel en na enkele
jaren had zy voldoende goodwill op
gebouwd om de overheid het ver
trouwen te geven in de oprichting
van het Nederlands Ballet, waarvan
als directrice werd aangesteld.
Dat was in 1954.
Het stichtingsbestuur van het Ne
derlands Ballet heeft moeiiyke jaren
doorgemaakt met de dynamische di
rectrice die rechtiynig haar eigen
weg uitstippelde zonder zich aan an
deren te storen. Conflicten bleven
niet uit. Eind 1958 liepen de interne
meningsverschillen zo hoog op dat
mevrouw Gaskell ontslag nam. Om
dat men haar niet kon missen werd
zy een jaar met vakantie gestuurd.
Na een half jaar was zy echter weer
in functie en enkel maanden later
bood ze opnieuw ontslag aan nadat
er nieuwe conflicten waren gerezen.
Ook nu was ze korte tyd later weer
in haar functie terug.
In 1961 werd uit een fusie het
Nationaal Ballet geboren. Sonia Gas
kell moest de leiding delen met
Mascha ter Weeme, maar de laatste
ging in 1962 wegens meningsverschil
len met ziekteverlof. In hetzelfde
jaar trad de zokehjk leider mr. H. J.
Waage na een ruzie af.
Grootse hulde
Uit conflicten met dansers ontstond
het Nederlands Danstheater, dat een
eigen succesvolle weg ging. In 1963
werd opnieuw ontslagaanvrage van
Sonia Gaskell aangekondigd, maar
een half jaar later verklaarde ze
dat dit slechts geruchten waren ge
weest. Ze bleef en zo kon ze in fe
bruari 1966 het middelpunt zyn van
een grootse huldiing waarby vrien
den en zelfs enkele vyanden haar
verdiensten moesten erkennen in de
twintig jaren dat zy het Nederlands
Ballet van niets tot een behoorUjk
niveau opwerkte.
Menigeen zal hebben geglimlacht
by het horen van het nieuws dat
mevrouw Gaskell wil aftreden. De
verwachting is dan ook dat er voor
alsnog weinig zal veranderen. Want
zo lang ze leeft zal zy zich vast
bijten in het ballet en meedogenloos
doorvechten om een steeds hoger ar
tistiek peil te bereiken.
Die wonderlijke meester, omstreeks 1450 geboren in Den
Bosch of althans in de naaste omgeving van deze Noord
brabantse hertogelijke veste en in dezelfde stad begin augus
tus 1516 als een welgesteld poorter overleden, wordt in diverse
officiële bescheiden aangeduid als Hieronymus (ook wel Jhero-
nimus) van Aeken. Doch oneindig beter kent men hem als
Jeroen Bosch, zeer waarschijnlijk zo geheten naar zijn woon
plaats, waar hij al tijdens zijn leven veel eer genoot, waar op de
Grote Markt, niet ver van de plek waar eens zijn huis stond,
in 1930 zijn standbeeld verrees, en op zaterdag 16 september
een grootse, aan zijn kunst gewijde tentoonstelling werd
geopend.
Al gaat dat surrealisme niet voor
elk van de bewaard gebleven pane-
van Jeroen Bosch in geiyke ma
te op: het geheel van zyn sterk oor-
spronkciyke, soms verbysterende,
maar altyd fascinerende scheppin
gen geeft genoeg aanleiding hem als
een voorloper van bedoelde beweging
te karakteriseren. Wat overigens nog
niet inhoudt, als zou hy een vreem
de eend zyn geweest in de byt van
een vreemde, enkele honderden ja
ren te vroeg betreden wereld, want
met al was Jeroen wel degelijk
een kind van zyn tyd. Van een tyd,
waarin men letteriyk spoken zag, en
heksenvervolgingen aan de orde van
de dag waren.
Evocaties
Ll en eventueel in hoeverre
Bosch overtuigd was van het werke-
ïyk bestaan van de in zyn „Diable-
ries" verbeelde demonen en gedroch
ten was voor zyn tydgenotcn geen
vraag.
Evenmin voor de Spaanse koning
Philips II, die Bosch zeer bewonder
de en o.a. in het Escorial enkele wer
ken van de Brabantse meester deed
opstellen. Maar de schrijver-politicus-
theoloog Francisco Gomez de Qieve-
do y Villegas, onder de volgende
Philips een belangryke positie be
kleedde, en die pretendeerde voor al
les wat naar kettery rook een nog
spitsere inquisitoriale neus te hebben,
dan zyne katholieke majesteit, re
kende Bosch tot de verdoemden. Vol
gens zyn nogal pedante logica was
het nameiyk uitgesloten, dat ie
mand, die de satan vreesde, hem met
zoveel plezier portretteerde als Boech
zeer kenneiyk had gedaan. Diens
dulvelstaferelen bewezen, aldus Que-
vedo, dat hy de boze niet duchtte
en derhalve schuldig was aan een
een verderfeiyke overmoed. Boven
dien, in een openbaring was hem
Quevedo de hel getoond en had hy
Bosch daar gezien, die, ondervraagd
naar het waarom, hem geantwoord
had: „omdat ik nooit in het bestaan
van de duivel geloofd heb!" Conclu
sie van Quevedo: ofschoon Bosch de
reformatie niet had beleefd was hy
toch al door en door besmet geweest
met de doodzonde van een ketterse
gezindheid
Edoch, zelfs voor de inquisitie was
die beschouwing wat al te gortig:
Bosch' werken zyn dan ook nimmer
uit het Escorial of uit het Madrileen-
se Prado-museum verwyderd.
Erfdeel
zyn meesterschap was het erfdeel
van een geslacht van schilders en
kunstnyveraars, die al gedurende
minstens twee generaties voor hem
een welverdiende faam hadden ge
had in s'-Hertogenbosch. Evenals
zyn vader legde ook Jeroen zich in
zyn Jeugdjaren veelvuldig toe op het
polychromeren van heiligenbeelden,
maar al spoedig ook op het vervaar
digen van schilderijen en houtsny-
werk, zomede op het ontwerpen van
processie-benodigdhedenbezigheden
die behooriyk lucratief moeten zyn
geweest, en die het in 1482 de fami
lie mogeiyk maakten, een royale wo
ning aan de Grote Markt te betrek
ken. Iets eerder omstreeks 1480
huwde Jeroen met een dochter van
voorname huize, Aleid van de Meere-
venne. In het jaar 1484 erfde hy
van zyn zwager het kleine landgoed
Rodeken, dicht by Oirschot.
Twee jaar later liet hy zich in
schrijven als lid van een lekenvereni
ging, de „Illustre Onze-Lieve-Vrouw-
Broederschap". Hij behoorde toen
tot de notabelen van de broeder
schap, voor welke kapel (in de
Sint-Janskerk) hy een aantal fresco's
heeft geschilderd.
Een van zyn voorkeurs-thema's
was de verzoeking van de Heilige
Antonius, waarover hy wel het nodi
ge zal hebben opgediept uit de ver
dietste Legenda Aurea en Via Pa
trum van Jacobus de Voragine. Wat
hem niet belet heeft, de daarin gele
verde motieven zeer vry te be
handelen.
Behalve religieuze stukken heeft
hy ook vry wat genretafereeltjes ge
schilderd, zelfs is hy als glazenier
werkzaam geweest als biyken mag
uit de gebrandschilderde vensters
die hy in 1493 of 1944 voor de Sint-
Jan in zyh vaderstad maakte. Een
byzondere eer was 't voor de meester,
toen tien jaar later Brabants hertog
en Castilies' aanstaande koning Phi
lips de Schone by hem een paneel
bestelde met als onderwerp, het
Laatste Oordeel.
Koesterde hy vooral in zyn begin-
tyd een diepe eerbied voor het werk
van Jan van Eyck, een navolger van
deze vermaarde Vlaamse voorganger
die de wereld met koelklare ogen be
keek is de zo volkomen anders-ge
aarde Jeroen nooit geweest. Wel
neemt men aan, dat in zyn „Johan
nes op Patmos" enige invloed van
zyn iets oudere Duitse tydgenoot
Martin Schongauer is aan te wyzen.
Bovendien ïykt de jonge maagd die
op een van zyn verzoekingen van
Sint-Antonius voorkomt wat manier
betreft verwant aan Quinten Matsys
doch alles byeen zyn dit bykomstig-
heden, die Bosch" oorspronkelykheid
onaangetast laten.
Wat zyn techniek betreft: van
aanleg was hy een miniaturist. Wan
neer hy, omdat zyn opdrachtgevers
dit van hem verlangden, in grotere
formaten werkte, zette hy geen vast
beraden contouren op, maar schets
te hy zyn lineaturen als voortvloei
sels „uit een samenstel van kleine
gevoelige lyntjes" byna schuch
ter. Dat schuchtere is ook af te le
zen uit zyn peintuur, gekenmerkt
door een stippel-procédé, dat naar
verluidt door hem zou zyn bedacht
en dat door veel latere Zuidneder
landse schilders gretig is overgeno
men. Microscopische figuurtjes to
verde hy met verfdotjes, niet gro
ter dan een speldeknop, in kleur op
zyn panelen. De honderden minuscu
le diertjes en gedrochtjes, waar zyn
helle-taferelen van krioenlen, vragen
er zogezegd om, door een vergroot
glas te worden bekeken.
Daar hy altyd op wit-gemaakte
ondergronden schilderde kregen zyn
tinten dat stralend-doorzichtige dat
zoveel jongere confraters tot bewon
dering en navolging heeft bewogen.
Wonderlyk genoeg heeft Bosch in
zyn eigen stad geen „voortzetters"
gehad, maar des te meer elders in
Brabant en speciaal i n Antwerpen.
Van alle door hem geïnspireerden is
er geen zo befaamd als Pieter Breu
ghel, bygenaamd Boeren-Breughel,
die nochtans Jeroen Bosch nooit
heeft overtroffen.
Grootheid
Dat Jeroen Bosch reeds tydens
zyn leven by zijn medeburgers hoog
aangeschreven stond vormt wel
een uitzondering op de zegswyze,
dat een profeet i n eigen land of
stad maar zelden wordt geëerd. De
Onze - Lieve - Vrouwe - Broeder
schap was trots op hem en toonde
zich byzonder ingenomen met de
koperen kroonluchter en het kruis,
dat hy voor haar in opdracht ver
vaardigde in de jaren 1511 en 1512.
Niettemin: het ware inzicht in de
grootheid van Bosch' genie heeft
zich eerst naderhand geopenbaard.
ZUn verfynde penseeltrant, het mys
terieuze, by wylen nachtmerrie-ach-
tige griezelige in zyn evocaties van
het demonische (in zijn helse voor
stellingen bijvoorbeeld), de evoca
ties van het wrede (onder andere in
de tronies van de menigte, die zyn
aan de bespotting uitgeleverde
Christus omstuwt), het verdroomde
van zyn ontzagwekkende „Tuin der
Lusten," zyn uit allerlei bestandde
len saamgevoegde gedrochten, het
feit ook, dat hij de eerste geweest
is, die in zijn landschappen een be
paalde stemming heeft weten op te
roepen al deze factoren by elkaar
getuigen van een oer-Nederlands
meesterschap, dat in de analen van
de beeldende kunst van alle tyden
met het volste recht als uniek kan
worden beschouwd.
nillllllilllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
Toen André Breton in 1924 zijn Manifeste
du Surrealisme publiceerde, zette hij daar-
mee als het ware de sluizen open voor een
nieuwe modern-artistieke stroming. En toch,
al schijnt het een boude bewering, kan op
bepaalde verdedigbare gronden naar voren
worden gebracht, dat de eerste en grootste
van alle surrealistische schilders ruim vier
j eeuwen vóór Breton geleefd en gewerkt
i heeft.
Hl
llllillllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllll1 llllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllillllllllllllllllllllllllllllllll
Bescherming van
kunstschatten
In Midden-Oosten
Israël is met verscheidene Arabi
sche landen overeengekomen dat in
ternationale zaakgelastigden worden
aangewezen voor bescherming van
historische kunstschatten in het
Midden-Oosten. Dit heeft de Unesco
gisteren bekendgemaakt. Hiermee
wordt de wereldconventie van 1954
voor de bescherming van cultureel
eigendom voor de eerste maal toege
past. De zaakgelastigden zullen wor
den gekozen aan de hand van een
lyst van internationale personen die
is opgesteld door de Unesco, de Uni
ted Nations Educational, Scientific
and Cultural Organisation, de VN-
instelling voor onderwys. wetenschap
en cultuur.
De conventie wil komen tot be
scherming van kerken, moskeeën, sy
nagogen, historische musea en oud
heidkundige plaatsen, zoals de klaag
muur in Jeruzalem, de pyramiden en
andere historische kunstschatten in
Egypte.
De betrokken landen, Israël, Egyp
te. Jordanië, Syrië en Libanon, zul
len de cultuurgoederen in eigen en
andere landen eerbiedigen door te
verbieden dat zy gebruikt worden
voor doeleinden waardoor zy bescha
digd of vernield kunnen worden, en
maatregelen nemen om ze te behou
den. De overeenkomst werd gesloten
na besprekingen in het kader van de
Unesco.
De 69-jarige directeur van de
General American Oil Company of
Texas, heeft in Parys een proces te
gen onbekenden aangespannen. Hy
heeft daar in 1964 54 schilderyen en
aquarellen gekocht voor 600.000 dol
lar die aan bekende meesters werden
toegeschreven, maar by onderzoek in
de V.S. voor het overgrote deel vals
bleken te zyn.
BEURSOVERZICHt
Internationali
goeddeels vast
Amsterdam, 19
Het merendeel van de intenu
nale waarden heeft vandaag tg
opening een vaste stemming^
gegeven. Vraag in de olie-hoek
rekening van Londen plu
kale kooporders brachten
mirugsprijs van 14.50, waarin
142.40 werd gedaan tegen maa
als slotprys 139.90. Unilever gfo
gulden omhoog tot 109.90.
opende 60 cent hoger op 114a
te eerst in tot 113.90, doch her
zich tot 114.80. AKU verbete
cent tot 59.80. Hoogovens
een halve gulden hoger geaó;
op 94 doch KLM was lager. 1
dit fonds gisteren in Wall I
ruim 2 dollar moest prijsgeven t
Olie verbeterde op de Neri l?
beurs Unilever dollar, ft ,5
del in de hoofdfondsen was fc
Wall Street heeft, vooral^ 'C
flatie-aankopen, vandaag de 1 2
beursweek ingezet met hogen "4
koersen by een vaste stemma *d
De scheepvaartsector opende
verdeeld. Later steeg Van s
van 114% tot 115% (11%).
was een halve punt hoger. De z,
staking in de Engelse have^ r*
weinig invloed op de scheep t1
aandelen in Amsterdam. De q d
waren iets gemakkeiyker e
zelfde moet worden gezegd n
staatsfondsen.
AMSTERDAM, 181
De
Londen 10.01%—10.01%, Nei m
3.59H—3.59H. Montreal 1
3.34%, Parijs 73.32%73.37%
sel 7.2474—7.25%, Frankfort 9
89.96%, Stockholm 69.79—69h
rich 82.85%—82.90%, Milaan
—57.74%, Kopenhagen 51&|rte
Oslo 50.2750.32, Wenen 13#
Lissabon 12.48%12.50.
5!
DINSDAG 19 SEPTEMBER
ACTIEVE OBLIGATIES
Staateleningen
Vorige
slotkoers
koers
v. heden
Ned. 1966-1 7
105H
105%
Ned. 1966-2 7
105ft
105ft
Ned. 1966 6%
100ft
100ft
98%
98ft
Ned. 1965-1 5%
96ft
96 %b
Ned. 1965-2 5%
96%
96 %b
Ned. 1964-1 5%
92%
92 H
Ned. 1964-2 5%
92%
92%
Ned. 1964 5
90%
9(48
Ned. 1958 4%
90%
90%
Ned. 1959 4%
88%
89%*
Ned 1960-1 4%
89%
89%
Ned. 1960-2 4%
87%
87%
87
87ft
95H
95H
87%*
88
85 fi
85H
85%
85%
Ned. 1963-1 4%
85ft
85%
Ned. 1963-2 4%
84%
84%
85%*
85%
83%
83%
Ned. 1953 3%
81%
81%
Ned. Staff. '47 3%
72ft
72%
90%
90%
Ned. 1953-1-2 3%
84%
84%
Ned. 1956 3%
83%
83%
Ned 1948 2%
72%
7274
Ned. 1950-1-2 3%
74%
73%
Ned. 1954-1-2 3%
77%
77%
Ned. 1955-1 3%
77%
77
Ned 1955-2 3%
83%
83%
Ned. 1937 3
83%
83%
Ned.Grbk 1946 3
8313
83jg
Ned. Dlrling '47 3
89
89%
Ned. investeert. 3
99% b
99%b
Indië 1937-A 3
92%
92%
Bank, en kredietwezen
BvNGemw.l 957 6
97%
97%
id. 30-jr '58-59 4%
87 H
87%
id. 25-J. '60-3-5 4%
88%
89
ACTIEVE AANDELEN
A'dam Rubber a
61%
61*
HVA-Myen Ver. a
118
117%
59,10
59.50
Deli My cert.
81.50*
83*
Hoogovens cert.
9350
93.50
113.80
114.50
Unilever cert.
108.90
109.80
Dordtse Petr.
650%
654%
K. Petr A 20
139.80
142.10
Holl Am. Lyn
91%*
92i/2
Java China Paket
183
182%
K.L.M
278.50
271
Kon. Ned. Stmb.
91*
91%
Stoomv My Ned.
110%
111%
Nievelt Goudr. c.
115%
115%
V. Ommeren cert
177
176%
Rott. Lloyd
15674
156%
Ned. Schpv Unie
137%
137%
NIET-ACTIEVE
OBLIGATIES
Prov- en Gem. leningen
A'dam '47 3%
83%
A'dam '48 3%
88%
R'dam '52-1 4%
88
88 VB
Bankwezen
B. N. G. '66 1-2-3 7
104ft
104
95%
98%
idem '65 n 6
95%
98%
Idem '65-1 5%
95%
95ft
Idem '65-n 5%
95%
95ft
93%
93%
94
94 y8
Idem '64 5%
91%
92
90f2
90%
idem '64-1 5
90%
90%
ld. NW B *52 4%
90%
9074
id. Rentspbr. '52
165%b
165
idem ld f 500 '57
160%
161
Idem '67 6%
99%
99ft
Id Rentespbr '64
111
111
Id Rentespbr '65
104%
104%
Id. Rentspbr '66-1
106
106
Industriële
obligaties
Hoogovens '66 6%
100%
101
K Zout-Ketj '65 6
97%
97%
N Gasunie '66 7%
105%
105 H
100%
101%
Phil dlr-lng *51 4
82%
97%
97%
98%
97%
87
77
85%
85%
78%
77%
72%
75%
72%
88%
86%
88%
87%
86y4
103%
86%
48.20
91.80
770x
416%
162%
287%
Alkmaar 1956 2%
A'dam 1933 3
A'dam 1951 2%
A'dam 1956-1 2%
A'dam 1956-n 2%
A'dam '56-in 2%
A'dam 1959 2%
Breda 1954 2%
Dordr. 1956 2%...
Elndh. 1954 2%
Ensch. 1954 2%
's-Grav. *52-1 2%
's-Grav. '52-n 2%
R'dam 1952-1 2%
R'dam 1952-n 2%
R'dam 1957 2%
Utrecht 1952 2%
Z.-Holl. '57 2%
Z.-Holl. '59 2%
NIET-ACTIEVE AANDlffc
Bank- en KredietinsteHi iet
Alg. Bank Ned....
Amro f20.—
Holl. Bank U. eert.
Holl.Soc. Lev.v.
Nat. Nederlanden
Ned. Midd. Bank
R.V.S. eert
Industriële ondernemlty
Amst.Ch. Farm. 159.20
Albert Heyn 995
Berkei's Patent 138.50
Blaauwhoed 98.10
Btihrm.-Tettero A7«
Byenkorf Beheer
Calvé Delft eert.
Fokker
V. Gelder Papier
K. N. Grofsmed.
D Gruyter pref. 6
Heineken's Bier
Holl Constructie
Ing. Bur. Bwny v.
Internatio
v. Kemp en Beg.
Kempkcs Meubel 681
K. Zout Ketjen 760
Leidse Wolrpinn. 298
Muller en Co N£, 2691
Ned. Kabelfabr. 311
Philips pref.
Ryn-Schelde 216
E.M.S49
E.MS. '66 38;
Ver Mach. fabr. 171
V.Touwfabr c.v.a. 154
Vihamy 125
Walvisvaart 320
Wernlnk's Beton 138
Wilt. Fey Bronsw. 162?
V. Wyk/ Heringa
Zaalberg
61%b
P iynbouw en petroled
Biliton 2e rubr. 121
K. Ptr crt., 1 20 140.90
Particlpatiebe wyzen
Goldmin. 1/5-1/1 112.20
Intergas 1 part. 77.20
Beleggingsmaatschappij ft
Interlinie f50.—
In terwaarden
Nefo f 60^—
Robeco
Rolinco
ünitas 160.
ütlllco
V Bez v. '94 f60
Europa I 10 pb
Chem Fund. c.v.a.
Can. er Amerikaanse W 1*
Canad. Paclflo R 62
Intern Nickel 113%
Amei.-Tej en Tel 55%
Anaconda 50%
Bethlehem Steel 37^
Cities Service 53
Gen Motors 86%
IBM 525
Kennecott 49%
Republic Steel 48%
Shell OP 71%
Union Pacific 42%
Un States Steel 47%
84.50
11650
VERKLARING OER TEKENS
Gedaan en laten
Gedaan aj bieder»
Bieden
I Ex dividend
I Ex claim
bl Laten