Films in Leiden Het is niet waar dat we lak hebben aan provincie JEROEN BOSCH Bond weer grootser Muzikale huldeblijken Hendrik Andriessen fascinerend. Onibababeeld uit andere wereld Artistieke noodzaak Haarlemse serie kamer muziek Concerten en radio Zeldzame expositie VRIJDAG 15 SEPTEMBER 1967 LEIDSCH DAGBLAD Trianon James Bond is weer terug in Leiden, en zoals we dat van hem mogen verwachten, wéér grootser, weer spectacu lairder. sensationeler, weer enfin, noem maar op, kortom nog méér Bond. Of niet? Dat hangt er vanaf wat men in 007 wil zien: een spion, een krachtpatser of een behendige trucjesman. In elk geval is Bond in „You only live twice" dui delijk in het (laatste?) stadium van de ruimte vaart beland. Zijn taak is het dit keer een derde wereldoorlog te voor komen door te verijdelen dat alsmaar Amerikaanse en Russische ruimtevaartuigen, die toch zo vreedzaam rond onze aardbol suizen, worden vernie tigd. Natuurlijk zit Bonds aarts vijand Spectre er weer ach ter. maar de vraag is waar? Bond speurt de hele organi satie op in een uitgedoofde vul kaan op een Japans eiland. Vlaar het moet gezegd worden, 007 heeft dit keer de onschat bare hulp van de chef van de Japanse geheime dienst en diens duizendkunstenaars op vechtgebied. Het slot van de film is dan ook een imposante strijd van deze vechtersbazen in de vulkaan, die resulteert in de ontploffing van de gehele ba sis van waaruit raketten opstij gen om de ruimtevaartuigen te vernietigen. (Wie had an ders van Bond verwacht?). Het is een uitermate span nende film, daar staan Ian Flemings genius en het gouden filmduo Albert R. Broccoli en Harry Salzman borg voor. De beelden zijn recht-toe-recht- aan, zonder veel kunstzinnige omhaal. En Sean Conmery voelt zich op zijn gemak tussen de Japanse schonen die hem beurtelings liefkozen en het le ven redden. Verder speelt Bond weer met allerlei aardig schiet tuig, van de simpele sigaret die na enkele séconden een doden de kogel uitbraakt tot een op vouwbare helikopter die aan al le kanten kan schieten, die een rookgordijn legt, die bommen laat vallen en andere verrassin gen kan tonen. Overigens hebben de voorbe reidingen voor de film nog heel wat voeten in de aarde gehad. De filmmakers bouwden een reuzenvulkaan die veertig meter boven de Pinewood Studio's bij Londen uittorende. Niet van hardboard met wat pleister werk, maar van zeer degelijk staal: meer staal dan bij fle bouw van Londens Hilton Ho tel is gebruikt. Dat was ook wel nodig want helikopters moesten de vulkaan kunnen in- en uitvliegen. Dit dreef de kos ten natuurlijk aanzienlijk op alleen al het vulkaan-interieur met zijn raketten en monorail een controlekamer en een beweegbaar helikopterplatform kostte meer dan tien miljoen gulden, hetzefde bedrag waar voor de hele eerste Bond-film, Dr. No, werd gemaakt. Maar de verwachting is ge rechtvaardigd, dat de producen ten, wat de opbrengsten betreft, beslist niet somber behoeven te zijn. Resumerend: een Bondge- val met zeer veel spectaculair trucwerk, dat bij ons echter enig verlangen oproept naar de betrekkelijke eenvoud van bijv. „From Russia with love". En natuurlijk zit er ook weer dat ene sadistische trekje in: men sen die worden opgevreten door vraatzuchtige vissen waarvoor Spectremensen bijzondere be langstelling schijnen te koeste- Rauwe nacht in Jericho LIDO De naar het boek „The man in black" van Mar- <in H. Albert vervaardigde film .Rough night in Jericho" is een ;chte Western. In het Ameri kaanse stadje en zijn omgeving wordt heel wat gevochten vóór dat aan de terreur van een ge wetenloos individu, Alex Flood 'Dean Martin) een einde is ge komen. Molly Lang (Jean Sim mons) is enige tijd verliefd ge weest op Flood tot ze tot de ontdekking kwam wat voor schurk hij 'was. Zelf was ze geen katje om zonder handschoenen aan te pakken en wat Flood ook ondernam, haar postkoets- bedrijf kreeg hij niet in han den. Toen het haar wat erg be nauwd werd, had Mlly de hulp ingeroepen van ex- sheriff Hick man .(John Mclntire), die ver gezeld van zijn vroegere assi stent Dolan (George Peppard), het al spoedig met Flood aan de stok kreeg. Het rauwe spel golfde op en neer, nu eens had de éne, dan weer de andere partij de bovenhand. Gelukkig voor Molly en Dolan, dat uit eindelijk in een spannend twee gevecht de goede krachten won nen. waarbij helaas ook offers werden gebracht. Wie van dit soort avonturen verhalen houdt, kan de komen de dagen in Lido ruimschoots zijn hart ophalen aan de boeien de kleurenfilm met prachtige landschappen. Sean Conneryalias James Bond, alias 007, in de op- vouwbare helikopter, waar mee hij in een spectaculaire strijd vier vijandelijke heli kopters de grond in boort. CAMERA Vreemd, onwe zenlijk, maar ook beklemmend en fascinerend is de film, die de Japanse cineast Kaneto Sjin- do ons deze week in het theater aan de Hogewoerd voor zet. Het zuiver menselijke in zijn zelf geschreven scenario is van over al en altijd. Men kan het trans poneren naar elk tijdperk en naar elke plaats. Een oudere vrouw tracht de weduwe van haar in de burgeroorlog omge komen zoon met alle mogelijke en onmogelijke middelen bij zich te houden. Maar het hart en het lichaam van de jonge vrouw trekken naar de vriend van haar man, een vitale van le venslust bruisende jonge kerel, die wèl aan het oorlogsgeweld heeft kunnen ontsnappen. Een thema ouder dan de film zelf, maar ditmaal geplaatst in een voor Westerse begrippen on werkelijke omgeving. De vrouwen leven in hutten tussen mans hoog riet en kunnen slechts door het doden en beroven van ver dwaalde krijgers dat leven be houden. Elk greintje bescha ving, dat zij mogelijk ooit heb ben bezeten, is onder die bar re meedogenloze omstandighe den wel verdwenen. Het meest dierlijke in de mens komt bo ven. Zij leven volgens hun in stincten, jagend op menselijke prooien en grijpend, wat zij den ken dat goed is. Kaneto Sjin- do heeft het primiteive in hun gevoelens op treffende wijze in beelden gevangen. Het is vaak schokkend, soms gruwelijk en een enkele maal zelfs macaber. Maar de beklemming waarin hij ons reeds in de eerste me ters van zijn film plaatst, houdt hij vast. De dreiging van het onontkoombare noodlot, daar- waar driften en hartstochten zo het leven bepalen, hangt lood zwaar in zijn werk van het be gin tot het einde. Prachtig di rigeert hy zijn mensen, Noboe- ka Otowa als de oude vrouw, Jitsoeko Josjimoera als de jon ge vrouw en Kei Sato als de mannelijke zijde van de drie hoek in de geest, die hij voor- zichzelf had uitgestippeld. Maar de sfeer, de omgeving, de levenswijze en de menselijke uitingen zijn van een ons zo on- Blow up STUDIO Michelangelo An- tonioni's jongste kleurenfilm is alweer zijn derde week inge gaan in het kleine theater aan de Steenstraat. Wij schreven het al eerder, ambachtelijk heeft de Italiaanse cineast met deze in Engeland gemaakte rolprent een bijzonder gaaf werkstuk afge leverd, maar over zijn inten ties (grenzen tussen schijn en werkelijkheid zijn in zijn film moeilijk te trekken) k*an men lang en breed discussiëren. Maar de sfeer, de omgeving, de levenswijez en de menselijke bekende cultuur, dat het moeilijk valt zich in de gevoelens van de hoofdpersonen te verplaat sen. De film is dan ook boei end als beeld uit een andere wereld, maar slaagt er niet in te ontroeren. Intieme leven strip-danseres LUXOR Het intieme leven van een strip-danseres heeft niet zo heel veel om het lj|jf. Het verhaal is gegarneerd rond een aantal, laten we zeggen ge waagde revue-nummers en dat heeft dan bijna altijd tot re sultaat dat het een wat brokke lige indruk maat. Twee meisjes, Linda en Pat, zien kans als danseresje bij het „ballet" van het Windmill- theater te komen. Linda, een frisse, nette jonge vrouw, is daarmee tevreden, maar de bru tale Pat wil meer. Zij is uit op roem en tracht haar doel te be reiken door middel van wat du bieuze vriendschappen met pro ducers. Het lukt niet en als het Windmill-theater zijn poorten moet sluiten gaat het in sn»l tempo van kwaad tot erger met Pat. Daar zij voortdurend wordt geconfronteerd met de keurig nette Linda, krijgt de film wellicht ongewild een hinderlijk .meisjes opgepast" toontje, dat totaal overbodig is. Het spel van de hoofdfiguren in dit ma tige, vlakke werkstuk, is even min om over naar hitfs te schrijven. West Side Story REX De terugkeer van de „West Side Story" een mu sical die uitgroeide tot een filmklassieker van het zuiver ste water. Wie dit produkt met zijn (destijds) baonbrekende film choreografie en verrukkelij ke lichte muz. voor de tweede (of derde) keer wil gaan zien, kan terecht in het theater aan de Haarlemmerstraat. Guus Oster over herstructurering toneel De leidingen van de Neder landse Comedie, de Haagse Comedie en het Nieuw Rotter dams Toneel hebben gisteren in Amsterdam de inhoud van het door hen bij de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk inge diende plan tot wijziging van de structuur van het toneel toegelicht. Het belangrijkste punt van dit plan is het geleidelijk loslaten van het doublure-systeem door deze ge zelschappen. Hiermee zou in het seizoen 1968'69 een begin moeten worden gemaakt. Het is de bedoeling dat de Nederlandse Comedie in dat seizoen de Amsterdamse Stads schouwburg geheel enkelvoudig gaat j bespelen met een repertoire van zes i stukken. Voor de Haagse Comedie en het Nieuw Rotterdams Toneel I staat voor het seizoen '68'69 als (Van onze correspondent) De directie van het Haarlems Con certgebouw heeft m samenwerking met de VPRO-radio voor het ko mende seizoen 19671968 een ka- mermuzie'kserie nieuwe stijl samengesteld. De serie bestaat uit acht maandelijkse op donderdag te geven concerten, die elk in het teken staan van één componist. Medewer kenden aan de concerten zijn de panlaten Miep van Luin, Ans Bou ten, Maarten Bon, Sas Bunge, Geor ge van Renesse, de bariton Pierre Mollet de enige buitenlander het Amsterdams Pianokwartet, het Amsterdams Strijkkwartet en het Nederlands Blaasensemble onder lei ding van Edo de Waard. De compo nisten waaraan aandacht wordt be steed zijn Strawmsky, Mozart, fami lie Andriessen, Willem Pijper, Men delsohn, Ives, Faure en Janacek. Elke vrijdagmiddag, de dag na het concert, zendt de VPRO van half vijf tot half zes het concert over de radio uit. overgangsmaatregel een 1,5 dou- t blure-systeem op het programma met een repertoire van zeven stuk ken waarvan drie enkelvoudig en vier in doublure. Dit houdt in dat de drie gezel schappen elk in him eigen stad 200 voorstellingen zullen geven en teza men 470 buiten de standplaatsen. In dit laaitste geval zijn de voorstellin gen die de gezelschappen in eikaars standplaatsen gaan geven inbegre pen. Het gevolg zal zijn dat het aantal voorstellngen van „de grote drie" buiten Amsterdam. Rotterdam en Den Haag belangrijk zal afnemen. Op het ogenblik is de verhouding zo dat de .grote drie" 47,5 van de voorstellingen in de standplaatsen en 52.5 procent daarbuiten geven. In het nieuwe systeem, zo stellen „de grote drie", zal de verhouding standplaats-provincie weer enigszins in overeenstemming gebracht wor den met de door de subsidieregeling aangegeven formule 60-40. De weg gevallen voorstellingen van „de grote drie" buiten de standplaatsen zullen overgenomen moeten worden door de regionale toneelgezelschappen. Het plan houdt voor de drie grote gezelschappen verder het trekken van een publiek uit meerdere lagen van de bevolking en het stimuleren van de belangstelling voor het to neel bij de jeugd in. Deze taak wordt volgens de opstellers in de dichte bevolkingscentra van de standaardgezelschappen niet alleen voortdurend belangrijker. maar draagt ook een recent karakter. Meer samenwerking Ook voorziet het plan in de ophef fing van het exclusieve opvoerings- reoht, waardoor regionale gezel schappen in staat worden gesteld stukken van „de grote drie" in hun repertoire op te nemen. Daarnaast is in het plan sprake van uitwisse ling van acteurs en actrices tussen de toneelgezelschappen, uitwisseling van voorstellingen van de Neder landse Comedie. de Haagse Comedie en het Nieuw Rotterdams Toneel ln de weekeinden en het coördineren van uitgaven zoals van reis- en on gevallenverzekeringen en de kosten van personen- en goederenvervoer. De heer G. Oster. directeur van de Nederlandse Comedie, zei dat het plan niet gezien moet worden als een uiting van „lak hebben aar provincie". „Het Is artistiek gezien noodzakelijk het aantal nieuwe voorstellingen dat het huidige sy steem van toneelspreiding noodza kelijk maakt in te perken". Het plan is na de indiening bij de minister besproken door de leden van de Vereniging van Nederlandse Toneelgezelschappen. Volgens de heer Oster staan negen van de tien leden die deze vereniging telt er achter en is de minister, die een beslissing moet nemen, niet tegen het plan. Guus Oster geen lak aan de provincie Twee huldigingsconcerten en vier radio-uitzendingen zijn als blijken van hulde gewijd -aan de componist en musicus prof. Hendrik Andries sen, die op zondag 17 september 75 jaar wordt. Het eerste huldigingsconcert vindt plaats op 26 september in de Sint Josephkerk in Haarlem. Daar wor den met de medewerking van het Nederlands Kamerkoor o.l.v. Felix de Nobel en de organist. Albert de Klerk orgel- en koorwerken uitgevoerd. Een tweede feestconcert wordt op 19 oktober in de dekanale kerk aan de Parkstraat in Den Haag gegeven. Ook dan zullen orgelcomposities, lie deren en koorwerken van de jarige componist worden uitgevoerd. In het programma „Audio" van de KRO op zondagmorgen 17 septem ber zal een "vraaggesprek met prof. Hendrik Andriessen worden uitge zonden. Nadien volgt een dialoog van de zoons Juriaan en Louis An driessen, die als componisten in hun vaders voetsporen traden. Diezelfde dag om half vier 's mid dags geeft Henk Stam een beschou wing over de jarige componist voor de AVRO-microfoon, waarna Les Braamharst fragmenten uit het boek „Over muziek" van prof. Andriessen voorleest. In dit programma kan men ook dochter Cecilia Andriessen, muziekpedagoge te Rotterdam, ho ren. Deze uitzending wordt besloten met het uitvoeren van de vierde symfonie van Hendrik Andriessen door het Concertgebouworkest o.l.v. Bernard Haitink. Op 18 september zal de NCRV in de ochtenduren een keuze uit de vele koor- en orgelwerken, geschre- ben tussen 1934 en 1944, uitzenden. In het NCRV-programma „Muziek en dienst" zal om half negen 's avonds een eerste radio-uitvoering te beluisteren zijn van de „Cantate'' voor baritonsolo, gemengd koor, ze ven koperblazers en orgel op teksten van de dichters Guillaume van der Graft en Jan Wit. Deze compositie kwam in opdracht van de Ned. Bond van Christelijke Zang- en Orato rium-Verenigingen tot stand. Muzikaal geslacht Prof. Hendrik Andriessen heeft niet alleen een rijk muzikaal nage slacht, doch ook een muzikaal voor geslacht, dat tot in de in 1814 ge boren Comelis Andriessen terugreikt» Drie van diens twaalf kinderen ko zen de muziek als levenstaak. Zoon Nicolaas Hendrik was de vader van de in 1964 overleden musicus Wil lem Andriessen, de thans 75-Jarigs prof. Hendrik Andriessen en van de beeldhouwer Mari Andriessen. Zoals men weet is prof. Hendrik Andriessen lange tijd verbonden ge weest aan het Koninklijk Conserva torium in Den Haag. Den Bosch hoopt tot 16 no vember tenminste 50.000 be zoekers te ontvangen voor de Jeroen Bosch-expositie, die van de komende zondag af voor het publiek is geopend. In het met een koffiekamer uit gebreide en naar interieur voorbeeldig verjongde Noord brabants Museum krijgt men 45 schilderijen (panelen) te zien van of naar Bosch. Een twintigtal daarvan is volgens een of meer deskundigen ei genhandig. Onder de andere, vermoedlijke atelier-replieken of oude copieën, zijn er die voor ons het beeld bewaren van verloren gegane authen tieke werken van Bosch. Voorts is het merendeel van de bekende tekeningen 17 bladen waarvan sommige aan beide kanten gebruikt aan wezig. Behalve de copieën ge- duigen op de expositie 3 pane len van navolgers van de in vloed van Bosch, die in hon derden schilderijen in diverse musea is aan te wijzen. De kunstwerken zijn gegroepeerd naar onderwerpen, omdat een tijds volgorde met geen enkele zekerheid te bepalen is. Als topstukken gel den onder meer een „Bekoring van Antonius" en „De Keisnijding" uit het Prado (Madrid) de Christo- phorus en de „Landloper" of „Ver loren zoon" van het Museum Boy mans-Van Beuningen. de Doornen kroning uit de National Gallery In Londen en het .Narrenschip" uit het Louvre. Vermaarde stukken als „De Tuin der Lusten" en „De Hooi wagen" konden door hun fragiele toe stand niet worden uitgeleend. Het milieu van Bosch en de bron nen waaruit hij kon putten, alsme de de invloed van zijn werk worden aangeduid met manuscripten, pren ten, beelden van Adriaen van Wesel, oorkonden e.d. Voorts is annex aan de expositie een tentoonstelling ingericht van foto's die de fotograaf Max Seidel heeft gemaakt voor een boek over de Bossche meester. Klei ne en grote boeken, foto's en dia's over het onderwerp zijn in het mu seum te koop. De rijk geïllustreerde catalogus is tweedelig. De eigenlijke catalogus, met beschrijvende teksten bij alle ge- exposeerde werken, wetenschappelij ke inleidingen en een essay van wij len prof. Max. Friedlaender, kost f 12,50. Het tweede deel is een bun del vakartikelen (f6). Bij 80 stations van de N.S. zijn voordelige trein toegangsbiljetten te koop. De weg van het station naar het museum is in de stad duidelijk aan gegeven en van de markt af heb ben vele huizen in de Hinthamer straat een houten naambordje ge kregen, zodat ook weinig opmerkelij ke pandjes iets van een laat 16de eeuwse sfeer trachten op te roepen. We zagen nog een bankerbakker die Jeroentje in roomboter aanbiedt. Het plan voor deze expositie kwam twee jaar geleden bü iemand op ala een aardige gedachte, waarop de jonge kunstcriticus mr. Ton Fren- ken in een argeloos enthousiasme ontstak, dat door de wijze mannen in de museumwereld niet werd ge deeld. Nadien is het de heer Frenken overvloedig duidelijk geworden dat bU het onmogelijke heeft ondernomen. Dat is geslaagd door de even argelo ze steun die hy in Den Bosch vond en de indrukwekkende offerbereid heid, die vervolgens Nederlandse mu seum-deskundigen over de brug bracht, waarna Frenkens pad in het buitenland zo goed mogelyk geëffend werd. Het resultaat is een expositie van intemationaa, ook wetenschap pelijk belang, die tevens en vooral fascinerend is voor de algemene be zoeker. ADVERTENTIE Modekoning(in) worden? Kan! Twaalf Europese topbladen organiseren "create-in" voor Jonge ontwerpers(sters). Kans op f. 1000.-, afvaar diging naar internationale finale in Londen, contacten met modehuizen, showen op TV. Plus nog eens f. 5000.- PANORAMA met alle bijzon derheden pas van de pers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 21