De Stunt Birds DE VIJANDE ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1907 L.D.EXTRA 4 ndet te storen licht Eric Herfst ons verder in. De Stunt (speelt in Amsterdam, handelt over wat de jeugd-van-nu wordt genoemd) heeft een satirische inslag, „is in dezelfde trant geschreven als onze cabaretnummers". Gehekeld wor den de zelfingenomenheid van de jeugd („het wij-zijn-anders-en be ter"), de breuk tussen de genera ties, de hang naar publiciteit, het narcisme en het egoisme, kortom „gewoon een aantal moderne ten- denzen". Het verhaal? Eric glim lacht vriendelijk: „Zeg ik liever niks over. Moet een verrassing biy- De Stunt is weliswaar in de eer ste plaats voor Jasperina geschre ven, „maar het wordt geen solo show", benadrukt haar man. Hij is vooral te spreken over de bezetting van de hoofdrollen: de moeder die het stuntmeisje Lila voortdurend in haar kielzog heeft hangen, een moeder die alle mogelijke moeite doet nog „moderner" te zijn dan de jeugd Mary van de Bergh; de stuntmanager Herbert Pitt Jack Dixon; middelpunt van een hippe groep, Nero Biydenstem, kapper en eigenaar van een boe tiek, „in wie het narcisme gestalte krijgt" Willem Nijholt. Deze drie vooral plus Jasperina uiteraard moeten van De Stunt het succes maken, dat Eric Herfst er van verwacht. Op 2 oktober trAtt men er, te beginnen in Enschede, drie maanden „de provincie" mee in. Op 5 januari is de officiële, Amsterdamse première in het Nieuwe De La Mar-theater. Na drie maanden De La Mar (500 plaatsen, „we zullen avond aan avond vol moeten zitten, wil len we het financieel fijn houden") zal men beslissen of men er mee doorgaat, „dan weten we wel, of-ie het doet of niet. Lukt het, dan zal het niet onze laatste musical we zen, maar de eerste van een serie". Kruispunt Het succes van De Stunt zal dus ook bepalend zijn voor de verJere ontwikkeling van Lurelei.. „We staan nu ergens op een kruispunt. We zitten in de overgang van een cabaretgroep die jaarlijks met een nieuw programma komt, naar een produktieteam dat steeds andere projecten aanpakt. Dat kan een cabaret zijn, maar ook een musi cal of een toneelstuk. Mits het lukt, willen we gewoon ons terrein een beetje verruimen. Anders, geloof ik, raak je in een tredmolen, blijf je steken in een soort routine, gaat •het iets dwangmatigs worden". En Eric Herfst houdt van het experi ment Hij vertelt dat het Lurelei-ca- baret pas in januari met een nieuw programma komt. „We hebben de afgelopen maanden erg op de*e musical gezeten, maar nu hebben we echt weer zin in cabaret. Dat krijg je he. Die verscheidenheid van taken werkt stimulerend". Voor Lurelei is De Stunt niet al leen een artistiek, maar ook een fi nancieel waagstuk. „Met een caba ret, een veel kleinere produktie, loop je betrekkelijk weinig ris.co. Maar als De Stunt een sof wordt, kun je financieel natuurlijk een enorme klap krijgen. Maar die spanning, zegt de onverstoorbaar optimistische Lurelei-leider, „werkt natuurlyk ook stimulerend". Prinsengracht 739; een mooi oud herenhuis dat drie eta ges boven de Rent-a-car- garage op de begane grond beslaat. Wie heeft aangebeld en in de deurmicrofoon naam en doel van zijn komst heeft gezegd, kan naar boven lopen en komt in een koele hal te recht. Vanaf de witte muren staren levensgrote foto's van mooie vrouwen de bezoeker aan. Goedgeklede jongens en modelmeisjes lopen deuren in en uit Achter een van die deuren zit Hans Gobes. Een 28-jarige jonge man, die samen met John Rosinga (32), de NV Project Promotion heeft opgericht. Een van de dingen waarmee de NV zich de afgelopen maanden intensief bezig houdt, is het Birds-project, een gigantisch uitgaanscentrum op het Rem- brandtplein (naast de Rembrandt- bioscoop), in het pand waar vroe ger lunchroom Heck was gevestigd. Bewegen „Je kan in Amsterdam wel leuk uitgaan", redeneert Hans Gobes, „maar het blijft bij zitten op een stoel en een dansje maken. Er komt geen enkele eigen creativiteit aan te pas. En dat is in het Birds- centrum nu juist de belangrijke factor^ Je kunt er dansen, zitten, hangen, wandelen, tekenen, kijken, kortom: bewegen. Er komt een dis cotheek, een klein theater, bars, een drugstoregalerij, espresso's, een restaurant, een eigen sherrybodega en verder dansvloeren. Alles is ont worpen door de architect Edo Spier en aangekleed door Jean-Paul Vroom en Jan van der Wal". De bezoekers worden bediend door een aantal aardige meisjes, de Birds. Ze worden opgeleid door miss Tschida, die in Amsterdam een schoonheidssalon heeft. De Birds zullen als gastvrouw funge ren: ze serveren, ze maken de be zoeker wegwijs en scheppen gezel ligheid. Begin januari komt het eerste Birds-magazine uit, in de trant van Playboy. Het blad belooft op internationaal niveau te liggen, want behalve Nederlandse artike len (Van het Reve, Mulisch) ver schijnen er ook stukken van be kende Engelse en Duitse auteurs in. We staan in wat binnenkort Am sterdams grootste uitgaanscentrum Uitgaanscentrum in Amsterdam moet worden. We lopen de trap op naar de eerste verdieping. Hier gaan muziekgroepen en toneel- en cabaretgezelschappen optreden. Een wand zal helemaal bestaan uit neonreclame van sponsor. Deze wand, die onophoudelijk aan- en uitfloept, vormt de enige verlich ting in de ruimte. De kelder wordt één grote drug storegalerij, met een expositieruim te die in samenwerking met Her man Krikhaar (van galerie Krik haar) is ingericht. Er komen ka mertjes met kléding, met tekenma teriaal, verf en papier om zelf kle- ir De Birds op het „hangende terras". ding te ontwerpen. Een kamertje is gereserveerd door een make-up-fa- brikant die er „sniff-shows" gaat geven. Een expositie met parfums zou je dat kunnen noemen. En in een ander kamertje komt het Birdswinkeltje, waar stropdassen en oorbellen worden verkocht met Birds erop gedrukt, sigaren „spe cially made for Birds" en het Birdsmagazine. Oosters Op de begane grond komen bars, espresso's, een vruchtensapbar en een milkshakebar van de Neder landse zuivelcentrale. Er is een gro te dansvloer, niet omgeven door de gebruikelijke tafeltje en stoeltjes, maar door zitplastieken, grote ge kleurde blokken waar op gestaan, gezeten en gelegen mag worden. Middenin hangt een gouden vogel kooi waarin twee paradijsvogeltjes zitten te discjockeyen. Daarnaast is een relaxruimte met glazen wan den, waardoor men wel van bin nen naar buiten kan kijken, maar, niet andersom. De vermoeide gast kan zich hier neervlyen op zachte banken, de Oosterse sfeer die er heerst op zich in laten werken ei zich laten verwennen door ie Birds. Eenmaal uitgerust kan ie Birds-bezoeker het hoofd onder een soort droogkap steken en de top tien beluisteren. Aardig De achterzijde, die uitziet op de Amstel, is niet voor de gewone Birds-bezoeker toegankelijk. Dit is de besloten afdeling, van vier eta ges, met een sherrybodega, een haute cuisine-restaurantje en vier flatjes, waar de relaties van de le den-fabrikanten kunnen logeren voor f 150 per nacht, met alle com fort van dien. Lid worden van het Birds-cen trum kost f 25 per jaar. Niet ieder een kan lid worden. Er wordt een selectie toegepast. De maatstaf? „Om lid te worden moet je aardig zijn", legt Hans Gobes uit. Inmiddels is het hangende terras van het Birdscentrum op het trot toir voor het pand al druk in ge bruik. Eind augustus zijn de bars, het soultheater en de discotheek geopend, en begin oktober komt de drugstoregalerij af. De Birds (nog) tussen da rommel. cal opgetreden. „Wanneer was dat, praat wordt het 1962. Toen was zij „helaas maar 25 keer" —Eliza Doolittle in My Fair Lady, als in valster voor Margriet de Groot. „Heerlijk was dat. Na afloop heb ik meteen gezegd: ik wil weer in een musical." En dat heeft ze sindsdien meermalen gezegd, totdat echtgenoot Eric Herfst zei: „Dan gaan we het zelf doen". Speciaal voor Jasperina dus schreef Guus Vleugel, de vaste tekstschrijver van Lurelei, De Stunt. Ruud Bos componeerde de muziek. „Toen ik die hoorde, ik kende de tekst toen al, dacht ik: ja, er kon geen betere muziek bij geschreven zijn". Jasperina gelooft wel, dat de musical bij het grote publiek zal aanslaan, „ook al wor den er verschrikkelijk veel dingen in aangeroerd, religie en seks bij voorbeeld, maar zo speels en ab surd dat je je er om begilt". Stun tm eis je Over haar eigen aandeel in de musical: „Ik ben het stuntmeisje Lila van Dintelen, dat carrière wil maken, hoe dan ook, hoewel ze niets kan. En in deze tijd dat is zo leuk, dat Guus dat laat zien is het inderdaad heel goed moge lijk dat je met niets in de publici teit komt". Zij vertelt dat ze alle musicals die in Nederland zijn geweest, heeft gezien. „Ik moet er niet aan denken, dat ik The Sound of Mu sic had moeten zingen. Zoiets zoets! Dat zou by mij zijn uitge draaid op een parodie. Anatevka is leuk. Maar de onze is veel leuker, zó geweldig!" Relativeert nader hand: „Dat is natuurlijk ook chau vinisme van me". Maar De Stunt wordt wel iets heel anders dan wat tot dusver aan musicals in Nederland is ge bracht, verzekert ze. ,My Fair La dy" bijvoorbeeld geweldig overi gens, zou ik nog wel een keer wil len spelen gaat de kant van operette uit. De Stunt is meer een cabaret-musical". Dan wordt Jas perina weggeroepen. De repetities beginnen weer. Satire Later in een kleedkamer, ora Als een antiek snuisterijtje in Amsterdams toch al niet hypermo- derne theatercollectie ligt aan de Leidsekade het Lurelei-theatereen grappig, ondoelmatig bouwsel. Kruip door, sluip door een nauwe, lage, bochtige gang met afstapjes in diverse soorten gaan we op het geluid van een vrolijk lied af. „Voor wat hoort wat" horen we nog net zingen, voordat Jasperina de Jong een telefonade begint, waarin zij alle registers van haar expressieve stem opentrekt. In dit overjarige milieu, waar een van Nederlands progressiefste cabarets tot bloei is gekomen, wordt nu met evenveel geestdrift als in de eeiste Lurelei-jaren een zeer eigentijdse musical van eigen bodem ingestu deerd: De Stunt. Musical We vallen middenin een repeti tie. Het zaaltje (150 plaatsen) ligt er onttakeld bij, de stoelen staan in een hoek opgestapeld. In het midden vier Lureleiers, oude en nieuwe (tijdelijke), de hoofdrolspe lers. Aan de kant zit tekstschrijver Guus Vleugel, heel rustig, in tegen stelling tot regisseur John van de Rest, die voortdurend in bewe ging is, druk aanwijzingen gevend. „Doordraaien Jack, doordraaien", zegt hij tegen zijn oudere collega- tv-regisseur Jack Dixon, die dit uitstapje naar de musical be schouwt als „een avontuuur, een verfrissende onderbreking". Jack draait gehoorzaam door. „Je lijkt wel een draaimolentje", grapt Jas perina de Jong. „En jy, Jasperina, als je „Een foto, o Nero" zegt, moet je die o's gebruiken om er een vloeiend geheel van te maken". „Een fóótóóoneróóreageert Jas perina meteen met flinke uithalen. John van de Rest is niet gauw tevreden. Eenzelfde scène zien we niet tien, maar twintig keer of nog vaker spelen. Lurelei streeft naar perfectie. „Daarom ook gaan we drie maanden in de provincie spe len, voordat we in Amsterdam de officiële première geven", krijgt artistieke leider Eric Herfst nog de kans te zeggen, voordat de regis seur hem tot stilte maant. Van de Rest trekt er hard aan. Pas anderhalf uur na onze binnen komst tikt hij voor de eerste keer af voor een korte pauze. Jasperina de Jong komt bij ons zitten, galmt „Oóneróó, wat heerlijk dat je kof fie brengt-", als Willem Nijholt (Nero in de musical) twee kopjes op ons tafeltje neerzet, en verheit dan op een nuchter toontje hoe ge weldig zy dit werk wel vindt. Heerlijk Jasperina is eerder in een musi- Speciaal geschreven voor Jasperina de Jong Nederland krygt weer een nieuwe by na anderhalf uur durende speel film: "De vyanden" de eerste Nederlands-Belgische co-produktie op dit terrein. Scenario-schryver en regisseur is de Belg Hugo Claus, producenten zyn Jan Vrijmans Ci- ne-Produkties uit Amsterdam en Visie uit Antwerpen. De film gaat op 27 september in Eindhoven in première. Voor Hugo Claus betekent deze film in zekere zin een debuut. Wel heeft hy naast zyn literaire werk scenario's voor andere films ge schreven (onder andere „Het mes" en „De d^ns van de reiger", beide geregisseerd door Fons Radema kers) maar zelfstandige regie heeft hy op dit terrein nog nooit gevoerd. Voor Fons Rademakers is deze film ook iets byzonders: hy viert hiermee zyn terugkeer als acteur: Rademakers vertolkt één van de hoofdrollen. Ardennen Het verhaal speelt zich af in de Ardennen in november 1944. Het is de tyd van het beruchte Duitse Ar dennen-offensief, de laatste poging van de Duitsers om de oorlog toch nog te winnen; een poging die leid de tot tydelyke, maar algehele ont reddering van de geallieerde solda ten. Afgeschilderd tegen deze ach tergrond maken wy kennis met drie mensende Amerikaanse soldaat Mike, gespeeld door de Amerikaan-; se acteur Delnegro, de Duitse sol daat Willy, (Fons Rademakers) en de Belgische jongen Richard (Rob- be d'Hert), De Amerikaan heeft het overijld terugtrekken van zyn compagnie gemist omdat hy rustig zyn dronkemansroes lag uit te sla pen onder de stellingen. De Bel gische jongen wil zo graag meedoen met de andere Belgen dat wordt Hugo Claus zegt van zyn scena rio: „Ik heb beslist niet gepoogd een historische reconstructie van het Ardennenoffensief te geven. De oorlog dient slechts als achter grond voor de incidenten die deze drie mannen beleven. Die zyn nogal gevarieerd: dramatisch, ko misch en grotesk soms. Ik denk dat cic kykers de tocht van dit drie tal blyft boeien. Je weet namelyk nooit wat er, gebeuren zal. Tiet is als het leven zelf: vol verrassin gen. „De vyanden" is overigens een film zonder wenkbrauwenfron- sende pretenties"., wel geaccepteerd als er geen direct gevaar is, maar nu wordt hy weg gejaagd. De Duitser raakt het spoor by ster en wordt ook geïsoleerd van zyn onderdeel. Op een gegeven mo ment treffen deze drie mensen el kaar. Aanvankelyk is dit een situ atie van vyandschap, maar hieruit groeit een merkwaardige lotsver bondenheid, een mengeling van haat en liefde, van toch niet buiten elkaar kunnen. Dit drietal beleeft een reeks vreemde avonturen. Jan Vrijman: „Deze laatste zin wil ik nadrukkelyk onderstrepen. Wellicht denken de mensen by het horen van de naam Hugo Claus, dat het van hem een privé-avon- tuur vol exclusieve romantiek is, maar dat is beslist niet waar. Ik vind de film oprecht pretentieloos, zonder artistieke flauwekul. Het is een film voor het grote publiek. Film is iets anders dan poëzie, je moet er een grote massa mensen mee amuseren, ontroeren". Er spelen overigens nog meer bekende gezichten mee in deze film: Ida Bons en Raymondc'Ser- verius, Ton Luitz als Rode Kruis- soldaat en de vrouw van Hugo Claus, Elly. Zy heeft onder andere een grote rol naast Anna Magmana gespeeld in de Italiaanse film Olt- vijanden" heeft als voor naamste voertaal Engels; verder wordt er Duits, Frans en Vlaams in gesproken. In zeer korte ty d is „De vijanden'' ge omkomen: de 'erste draai dag was op 24 februari, 5 weken later stond alles erop. De montage ,-"°ft zes dagen geduurd. .11 Wat zyn de plannen van Hugo Claus voor de nabye toekomst? „Doorgaan met filmen i:i vyf jaren tyd zeven films maken, en doorgaan met schrijven: ieder jaar een boek". Jan Vrijman tenslotte: „Ik hoop dat er, nu er eindelyk eens een co- F '"tie tussen Nederland en een ander land tot stand is gekomen, meer co - "-'kties zullen volgen. Een -'-nere financiële ^rmslag zal de Nederlandse filmindustrie be paald ten goede komen".

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 12