Achter de schermen van een modehuis Ik mag niet spelen Zomerse vitamine C-bronnen j ZATERDAG 2 SEPTEMBER 1967 L.D.EXTRA 9 Robert Ricci, president-directeur en eigenaar van een der in vloedrijkste modehuizen in Parijs bij de presentatie van een nieu we collectie. Onder: De ruim 80-jarige mevrouw Ricci bezoekt haar zoon nog wekelijks. „Mijn vader was bijou-ont werper. maar altijd voor an deren werken was ook niets, dus zei mijn moeder in 1932 ze had juist haar vijftigste verjaardag achter de rug we beginnen zelf wat en dat gebeurde. Trouwens er is nog nooit iets niet gebeurd wat zij zich eenmaal in haar hoofd heeft gezet!" Aan het woord is Robert Ricci, de 62-jarige en dank zij zijn eigen haar- lotion nog steeds niet geheel grijze president-directeur van het befaamde Parijse mode huis „Nina Ricci". Op de der de etage van een chic flatge bouw aan de Rue des Capuci- nes waar het modeconcern bij gebrek aan een vrijstaand pand in de Franse hoofdstad gevestigd is, vertelde hij na afloop van de première van de show van zijn door Gérard Pipart ontworpen wintercol lectie over zijn leven dat te gelijkertijd dat van het door zijn moeder gestichte mode huis is. Was zijn vader verzot op bijoux, behoorde zijn moeder lange tijd tot 's werelds meest toonaange vende couturières, „Monsieur Ro bert". zoals Ricci's personeel hem noemt, staat in Frankrijk bekend als „de man met de fijne neus". Een titel, die hij evenals het ridder kruis van het Legioen van Eer ver wierf voor de tientallen soorten parfum, die hij in een soort alchi mistenkamertje zelf distilleerde. Moederlijke 1 Siert het begrip vrijheid stets meer een punt van dis cuss is geworden, zijn we ons en loc gaan afvragen: ben ik eigelijk een vrij mens? Tot op dat ogenblik hadden we stil- zwijend aangenomen dat we ndtdaad vrije mensen waren. ~)pens kwamen we tot de ver- njstrende ontdekking dat het ietklopte! We waren niet vrij. 7e varen in feite, mens voor lem, gedoemd tot 'n levens- ng slavenbestaan! Tenminste daar leek het veel op. Kinderen klagen gauw en in veelvuldigste klacht is: Vij mogen niks". Van die icht trok geen enkele ouder 'h ooit iets aan, want natuur- fc mogen kinderen niks ar zijn het kinderen voor. nk je eens in, dat ze wèl wat \chten, dat ze zomaar vogel tjes mochten uithalen en kies mochten stoken in tceu- e woonbuurten, en op het ttoir mochten fietsen en bij buren de tuin leegplukken het verkeer mochten lam- qen en hooibergen uit elkaar thten trekken en alle andere tjen mochten doen die kin- *sn graag willen doen! Dat a me een chaos worden! Irom verbieden we onze kin- hn dit en dat en nog veel rir; daarom zijn we streng en zen boos: ,ïaat dat! Dat n niet!" aar wij, de volwassenen? iïen wij? Ook niet. Wat ons akind werd verboden blijft voden, ons lange leven lang. Eioe meer jaren zich op onze hden stapelen, hoe langer de lijnet verboden wordt. inneer een groepje kleuteis ziin een rij opstelt en onder leng van de juf door de stra- te trekt op weg naar de itplaats of het gymnastiek- toil, vinden we dat goed. Ais ^overpeinzing j de kindertjes willen, mogen ze ook zingen of iets roepen. Maar als een groepje volwassenen zich in een rij opstelt en onder leiding van een heer-met-baai d naar een vergaderzaal wandelt, dwars door de stad heen, moe ten we daarvoor eerst bij de burgemeester toestemming vra gen. Wanneer een groep kinde ren op een vrije middag zich verzamelt op een pleintje en daar spelletjes gaat doen, zijn we allemaal vertederd. Maar atS volwassenen zich groepsgewijze opstellen om een spel te spelen, moeten ze daarvoor toestem ming vragen, genoegen nemen met het speelveld dat ervoor wordt aangewezen en dikwijls nog geld toegeven.Want vol wassenen mogen nóg nikser dan kinderen. Wanneer vier kinderen van een jaar of tien met schepjes op een onbebouwd terrein een gat graven, zeggen we: „Ha, wat zijn ze zoet!" Maar laten vier volwassen mannen met spa- Het vertrek waar Robert Ricci zijn over de hele wereld vermaarde „L'Air du Temps", „Capricci Coeur-Jole" en „Signoricci" schiep, wordt uit voorzorg tegen econo mische spionage dag en nacht be waakt. „Parfums zijn belangrijk", vindt Robert Ricci „want met haute-cou- ture alleen ben je er nog niet". Par fums, zeep, after-shave en acces soires zorgen voor een financiële basis, die voor ieder modehuis on ontbeerlijk is. maar anderzijds kun nen deze artikelen niet zonder hau- te-couture. Dat bemerkte vooral mevrouw Chanel, die toen zij met ontwerpen stopte, de verkoop van haar parfum zo sterk zag dalen dat, wilde zij niet met haar concern in moeilijkheden komen, zij weer voor nieuwe kleding zorgen moest. „Iedere zomer- of wintercollectie die wij maken en die uit 130 tot 150 modellen bestaat kost ons on geveer 10 miljoen francs, circa 7 1/2 miljoen gulden", zo onthul de Robert Ricci. Het atelier ivaar 's werelds duurste japonnen worden geknipt en in elkaar worden gezet. Een haute-couture creatie ont worpen door Ricci's couturier Gé rard Pipart komt op f 5- tot f 10.000. Boutiquecreaties gaan echter al voor een paar honderd gulden de deur uit. Voor iedere collectie zijn meer dan 150 personen (Gérard Pi part, zijn assistenten, mannequins, ateliermeisjes en coupeuses) twee maanden lang soms dag en nacht in touw. Pipart, de 36-jarige door Robert Ricci zelf ontdekte Franse modevirtuoos ontwerpt als het enigszins kan ook zijn eigen stof fen. Dit om de exclusiviteit van zijn creaties te verhogen. Het materiaal is als gevolg daarvan bijzonder kostbaar en komt vaak op ruim f 200 per meter. Met de stof wordt niet al te zuinig omgesprongen. De ruim 80-jarige mevrouw Ricci die nog wekelijks een bezoek aan het modehuis brengt, stapte eens het atelier binnen waar een manne quin een zijdenbrocaat avondjurk paste. „Lieve kind", riep ze ver ontwaardigd uit, „wat moet je met dat ding!", pakte een schaar en kndpte de japon op blouselengte doormidden. Robert Ricci mag dan nog één van de weinige nog levende Franse parfumvorsten zijn, hij heeft min stens even veel belangstelling voor haute-couture. Hij was het die Gé rard Pipart zo begeleidde dat hij nu een der beroemdste Parijse cou turiers is. „Monsieur Robert" heeft zo zijn eigen opvattingen over de mode, maar toch gaf hij Pipart vol ledig de vrije hand. Hij voelt zich als president-directeur en eigenaar van het modehuis waarbij meer dan 500 mensen werken meer op zijn plaats als de vaderlijke raadgever. Hij is de man die op een van de 16 ateliers flink kan uitvaren tegen een coupeuse die een blunder heeft begaan, maar die de volgende dag na de première op zijn gemak een glas champagne met haar drinkt om het succes van de collectie te vie ren. Zfln onder supervisie van Gérard Pipart de laatste knopen aangezet, dan begint het werk voor Jane Cha- Een wollen model met gele en kastanjebruine ruiten uit de nieuwe Ricci-collectie Boven: Met deze schets gaf Gérard Pipart de lijn van de wintercollectie aan. del, de perscheffin van Nina Ricci die in één week tijd de charmante gastvrouwe van ruim 800 modere dactrices en inkopers uit alle delen van de wereld is. Zij zorgt ervoor dat de gouden stoeltjes worden ge reserveerd en wat nog belangrijker is dat de sofa vlak bij de deur vrij blijft voor VIPS, onder wie zich al tijd wel een paar filmsterren be vinden. Na de première van iedere col lectie kunnen de modefotografen aan de slag. Zij krijgen de kostbare creaties na het invullen van sta pels formulieren een halfuurtje te leen om ze in hun gehuurd ate lier te vereeuwigen. Vertegenwoordigers van grote kledingmagazijnen kiezen uiteinde lijk een paar modelletjes uit waar voor zij dan vele duizenden guldens betalen en laten de creaties in him eigen land confectioneren, met als gevolg dat de Ricci-jurkjes ook in de rekken van grote modewinkels te vinden zijn. Fotomodellen, die voor één keer poseren voor één foto een honora rium van 50 francs verdienen, be horen tot de gelukkige vrouwen, die 's werelds duurste kleren een paar minuten aan mogen trekken. den op hetzelfde terrein eens een gat gaan graven. Zomaar voor de lol! Moet u eens kijken wat er gebeurt! Daarom begrijp ik niet dat kinderen menen dat volwasse nen meer vrijheid genieten dan het kroost. En dat ze in hun achterhoofd het idee hebben: „Ató ik maar eenmaal groot ben, mag ik alles". Want het is niet waar. Je mag niks meer. Je mag alleen werken. Een tijdje geleden had Ma rian haar step laten slingeren en na enig telefoneren kwamen we er achter dat het ding zes huizenblokken verder in het plantsoentje lag. Het was al ie laat, Marian moest naar oed, daarom besloot ik het speelgoed op te halen. De duisternis ivas ingevallen en het kostte moeite de step tussen de struiken te ontdekken. Ooit wel eens mei een step aan de hand door lan ge straten gelopen? 'n Stierhjtc vervelend werk. Ik dacht: nie mand ziet me, en begon te step pen. Dat schoot beter op. De wachtmeester kreeg me te pakken bij het eerstvolgende kruispunt. „U, als groot mens, moest wijzer zijn", bromde hij. „U maakt het trottoir onveilig met dat idiote gestep. Waarom rijdt u niet naast de stoep als u dan zo nodig moet?" Vernederd verliet ik het trot toir en stepte verder. „Stop me vrouw.. dat kan toch niet. U heeft geen verlichting op dat ding. Wilt u zo graag omver ge reden worden? Een step hoort op het trottoir!" Ik ben verder maar gaan lo pen, de onwillige, steeds omkie pende step aan de hand. Want ik ben een volwassene en dan mag je niks. Zelfs niet spe len! THEA B EC KM AH Vruchten hebben over het algemeen de re putatie „gezond" te zijn. Door kascultuur en goede transportverbindin gen en handelsbetrekkingen met het buiten land kunnen we er het hele jaar door ruim schoots van profiteren. Wat het aantal soorten betreft, wint de zomer het van de winter. Fruit vormt een van de belang rijkste vitamine C-bronnen en staat daarbij naast de aardappelen en groente. Het is zelfs zo, dat door de dikwijls grote verschillen, die er zijn in het vitamine C-gehalte van vruchten, groenten en aardappelen onderling, deze elkaar uitstekend kunnen aanvullen. Bovendien leveren deze drie soor ten produkten nog andere vitami nes en voedingszouten. En ook in dat opzicht vullen zij elkaar aan. Maar zullen we ons in dit geval tot het vitamine C bepalen. De gemiddelde behoefte van vol wassen mensen en kinderen tot 6 jaar is 50 mg vitamine C per dag. Boven de 6 jaar tot ongeveer 20 jaar stijgt de behoefte tot 75 mg per dag. Met een portie van 100-200 g fruit krijgen we al een derde deel hier van binnen. Niet alle soorten fruit leveren evenveel vitamine C. Dat er zelfs grote verschillen zijn toont ons het volgende lijstje. sinaasappel grapefruit rode bessen meloenen appelen bananen bruiken dan 100 g, dragen zij zeker hun steentje bij. We moeten daarbij niet vergeten, dat in de nazomer en in de herfst de gekookte (pas ge oogste) aardappelen met 1220 mg vitamine C per 100 g onze belang rijkste vitamine C-bronnen zijn. Een portie van 250 g zorgt reeds voor 30—60 mg vitamine C. Ook de zomergroenten brengen hun aandeel in, om enkele voor beelden te noemen: rauw gegeten 100 g groenten mg vitamin*» C: 100 g fruit zwarte bessen aardbeien mg vitamine C: perziken 7 pruimen 5 peren 4 druiven 8 U ziet dat de eerste vijf soorten een hoog tot vrij hoog vitamine C-ge halte hebben. De zwarte bessen zijn in ons land niet zo belangrijk als vitaminebron. Zij komen plaatselijk voor en worden in rauwe toestand lang niet algemeen gewaardeerd. De aardbeien en rode bessen slaan ook een goed figuur, te weinig wordt de aardbei naar waarde geschat. En toch verdient ze alle waarde ring niet alleen als vitamine C-bron maar ook omdat ze in het voorjaar komt als de jonge groente nog wei nig variatie geeft en we reikhal zend uitzien naar eens wat anders op fruitgebied. De geurige perziken, de pruimen, peren en druiven zijn als vitamine C-leveranciers minder opvallend. Wanneer we er wat meer van ge- tomaten 25 komkommers 10 kropsla 10 gekookt gegeten 250 g groenten mg vitamine C: bloemkool 150 spinazie rabarber snijbonen De koolsoorten springen er uit wat hun vitamine C-gehalte betreft, een belofte voor de komende win ter! En mocht u de rode en groene paprika nog niet geprobeerd heb ben, dan is het nu tijd daarmee te beginnen. Het is goed volop te genieten van wat de zomer biedt aan aardappe len, groenten, en fruit. Alle drie Bonanza's voor 4 personen Vi liter slagroom 1 pakje vanillesuiker 100 g (4 grote) vijgen 80 g (4 eetl.) Californischa blauwe rozijnen 4 beschuiten Klop de slagroom met de va nillesuiker stijf. Snijd de vijgen In kleine stukjes en meng ze met de rozijnen door de slagroom. Verdeel het mengsel over 4 be schuiten. verdienen ze een plaats op de dage lijkse dis om hun vitamine C-gehal- te, maar ook om hun andere voe dingsstoffen. Zij kunnen elkaar daarom nooit vervangen 1

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11