poleto's Festival is vol opera-hoogtepunten' Vrouw in Rusland heeft haar speciale zorgen VOOR ILLUSTER PUBLIEK: jueke opvoering van ozarts Don Giovanni VeietnrfSST Orgelconcert Kativijk Weinig genade met ongehuwde moeders ggtooDAü y AUGUSTUS 1967 LL1DSCH DAGBLAD PAGINA 7 wanneer men de nadruk uitsluitend legt op ..Don Giovanni" en zijn wei nig stichtelijk bedrijf,_ bevreemding wekt Juist dankzij Menotti en zijn sa menwerking met Henry Moore is dui delijk gebleken, dat Mozarts mees terwerk is als een monument, als een plastisch werk, dat men van alle kanten bekijken moet en dat van alle kanten nieuwe verrassingen heeft te bieden. Een ,,Don Giovanni", waarover nog lang zal worden nagepraat en die epoche maakt. Het is allerminst de enige opera, die in Spoleto wordt op gevoerd. De dankzij dit Festival her ontdekte „Razende op het eiland San Domingo" van Donizetti, een lang- vergeten werk, is nauwelijks minder belangrijk en ook de opera's in één akte zijn alle even geslaagd. Maar Spoleto is een zo overmatig rijk Fes tival, dat we niet meer kunnen doen dan er enkele hoogtepunten van ver melden. Kunstzwendel in Montreal tifr. i niei (Van onze Romeinse correspondent) hetde loge van de „maestro" dat is Giancarlo Menotti Bernstein met (laat ons dit tenminste hopen) zijn ganse mee^ie: zeven man. De loge daarnaast is niet zo vol: Menotti Ingrid Bergman en echtvriend. In een loge boven dit onjchap: de directeur van het Newyorkse Metropolitan Opera rlsiee in gezelschap van de pianist Sviatoslaw Richter. In weer jam)ndere loge de hoogbejaarde Amerikaanse dichter Ezra iaar«d samen met twee Italiaanse Nobelprijswinnaars, even- dichters: Salvatore Quasimodo en Giuseppe Ungaretti. komt er nog een vermaard dichter bijAllen Ginsburg, j de kunsthandel en de kunstgeschie t u va-1 j I denis zouden voortleven. voorlopig zit hij nog op het politiebureau, waar de com- hem ondervraagt, omdat een agent van politie de in- ii rit van de door hem voorgelezen verzen uiterst zeden- jsend heeft gevonden. „Don Giovanni", tweede be drijf. Anna en Don Ottavio bij Henry Moore's „Boom" en Don Giovannie, die zich tot de monu mentale Donna Elvira richt. De dreiging van het komende nood lot is uitgedrukt in de donkere „schim" op de achtergrond, die seur voor beeldende kunsten Caran- dente, hebben het volste vertrouwen in de wonderen, die een Italiaans vakman weet te verrichten. Toen Henry Moore naar Spoleto kwam en daar het werk zag van dc Na- politaan Gcatanniello, was hjj stom verbaasd: op het toneel, uitgevoerd in lichte chemische materie, stonden „échte" Moores, zó echt dat hij er op staat, dat zij na gebruik moeten worden vernietigd, omdat zij anders als authentiek werk van hemzelf in De politie in Montreal heeft meege deeld dat zij meent een internationa le bende van kunstzwendelaars op het spoor te zijn na een reeks huis zoekingen waarbij 448 olieverf schil derijen in beslag werden genomen. Twee mannen zijn gearresteerd om dat zij de schilderijen, die van mid delmatige kwaliteit waren, in Euro pa met valse cheques h adden ge kocht. De schilderijen waren hoofdzakelijk j in Italië. Nederland en Duitsland aangekocht. Op 25 juni j.l. was het 200 1767) op 80-jarige leeftijd in Hamburg overleed. De muziekafdeling van het T "I I 1 Haags Gemeentemuseum zal met X\ II11 Af (l Jlllllf-* documenten uit Hamburgse in- TT 1111 -1 C4lllll> stellingen, maar vooral met eigen materiaal, zoals muziek, tekst- boekjes, prenten, instrumenten. lliot (YPfl 1 fillAll PPl'f I boeken van tijdgenoten enz., van llld lIFlllu liUllCv l 11 22 september t/m. 19 november M. dit feit herdenken. Er heerst te- genwoordig een ware Télemann- Wim v. d. Panne, die het achtste concert in de zomerserie van ^iSSm"^Memeeb^de Katw«kse Nieuwe Kerk verzorgde, stelde ons voor een psy- altijd boeiende en soms uitsteken- chologische raadsel. Zijn recital leek dat van een ongedispo- de muziek geschreven. neerde en het cumuleerde teleurstellingen. Een week eerder evenwel hoorden we v. d. Panne op hetzelfde orgel en toen Telemann heeft *.ijn laatste le- gch0nk hij opvallend veel genoegdoening. Dan vraagt men de vensjaren zijn mooiste en meest organjst ze]f) 0f er iets was. Deze ontkende. waardevolle werken gecompo neerd, voordat hij op 25 juni 1767 de ogen sloot. rambault was daarom zo goed geko- Deze vruchtbare componist is zen. De vertolking miste spontaniteit. een van de muzikale leiders van Dat het Basse de Cromorne werd zijn tijd geweest. overgedaangebeurde i.wn diet slecht reagerende tongwerkmeohaniek. Bij Bachs Praeludium et Fuga in h moll noteerden we: „hij beleeft het niet". Deze compositie is weliswaar naar Bachs aanwijzingen „pro orga- no pleno", maar daarom mag toch wel in de registrering naar diepte werking worden gezocht. Een be dachtzaam tempo om alle motieven te laten uitkomen, is te verdedigen, maar mag niet zover gaan dat de zinnen loom en loodzwaar in de ruimte komen te hangen. Als een extra, niet geprogrammeerde Bach werd de vermaarde koraalbewerking gespeeld, die tweemaal in Kantats 147 voorkomt. In Stanley's Voluntary en in Wes ley's Air and Gavotte begon de or ganist zichzelf te hervinden, om :n Francks Choral II te bereiken, dat men de vrije blik op de bouw van het kapitale meesterstuk krijgen kon. Door een nogal trage aanpak werd dit o.i. onnodig tragisch. Het meest vlekkeloos weerklonken echter de extases in de fris neergezette Accla mations van Langlais, een blinde leerling van César Franck. Dit werd dan het afscheid van de Van der Panne met de gelukkiger hand, wie wij nog voorstellen, het zeer lang op slotnoten blijven staan te herzien. Bij concertwerk dit liever niet doen! 1 gehoord elegant de pauze gaat Menotti laak even rechtzetten. We 1 Ginsburg, de dichter der Q ineratie, het theater bin- men in zijn witte provo- met al zijn baarden en f gitzwarte lange haren, een >n dibbel halssnoer van wal- net om de nek en een enorm logtft geval, een soort crucifix atdenboeddhisten, op de borst jpeiiend. Temidden van het on- i ird elegante publiek ner- ïstetnaakt men zoveel toilet als oleto trekt hij minstens ter de aandacht als Boeba de jonge negerschilder uit ^publiek Mali in zijn uiterst 'prachtige hemelsblauwe to- wifoezet met fraai indigo- j borduurwerk. Het is een laire" voorstelling van Mo- lon Giovanni" tijdens het l der twee werelden", mag of Jacqueline Kenne- Un de zaal is wordt beant- duime^ een: »Neen> die komt Het zal moeilijk zijn .entourage (we begrijpen, zifef om rechercheurs gaat) ,0 kf *e brengen. Waar vinden Qieel kamers, nu de stad ei- h^ ecors van Moore oi' ld pDon Giovanni" verdient deze iem(P beloop van grootheden (het aan dag zo te Spoleto) ten ijaaFt van onze tijd, Henry Moore, om de cors en kostuums te vragen. Moore had tot nu toe steeds ge weigerd decors te ontwerpen voor wat dan ook. Maar aan Menotti lukt het niemand iets te weigeren en dus be loofde Moore ontwerptekeningen te zullen maken. Hij was echter over tuigd, dat niemand die voor het to neel zou kunnen realiseren en ver bood dus zijn naam te noemen zolang hij niet de verwezenlijking van zijn ontwerpen had gezien en goedge keurd. Aan die laatste voorwaarde heeft Menotti zich niet al te strikt gehouden en de Italiaanse pers, voor Moore onleesbaar al woont hij in Italië, had reeds aangekondigd, dat de grote beeldhouwer zou medewer ken aan de jubileumuitvoering van „Don Giovanni". Speels en helder Moore weet weinig van de kunst vaardigheid der Italiaanse handwerk lieden. Menotti en vooral zijn advi- kunst/ kaleiöos'coQp gaat om een voorstelling, men nog heel lang en aa$ n^et alleen in Italië, zal pra- zichzelf is „Don Giovanni" jt een opera, die men „weinig mag noemen. Maar wan- om bekende werken gaat, aartM Festival er een nieuwe kijk pma*even- E" ditmaal heeft Me- jni ijat met verschillende middelen r f Grjjeeft „Don Giovanni", in te- Frafling tot wat men gewoon is, in I s zuheel niet ingekort, heeft het I tffeiyke „Theatro Verdi", ge- W door Thomas Schippers. rokken en laat de hoofdrollen ïn door mensen die hijzelf j ld heeft ontdekt, allen sterren i i eerste grootte, zoals Justino Donald Gramm en Valeria I rdda. iu De beroemde schilder Mare Chagall, zijn dochter en klein dochtertje tijdens de opening van een expositie van 157 van zijn schilderijen in het museum van de Maeght-Stichting in Saint-Paul de Vence (Zuid-Frankrijk)Deze expositie wordt gehouden ter ge legenheid van de 80ste verjaardag van deze wijd en zijd vermaarde kunstenaar. Zonder enige aarzeling stond hij i Menotti toe in 't programma te ver- meldendecors en kostuums van i Henry Moore. Hoe werkt dat zich uit, zal men vragen. Hoè kan een in Spanje gelokaliseerde achttiende- eeuwse opera met alle pruikentijdse verfijning van een Mozart samen-1 gaan met de grote plastische vor men van een Henry Moore? Ook wij vonden de keuze bevreemdend. Het bleek echter, dat Menotti ook dit maal juist had gezien. Die grote rus tige vormen brengen de muziek ten- volle tot haar recht. Niets leidt de aandacht af. En de regie gevoerd door een zo muzikaal man. heeft ertoe ge leid, dat men eindelijk eens een „Don Giovanni" ziet en hoort, waar in alle facetten van deze magische partituur, die veelzijdig is als het le ven zelf, naar voren komen. Het door gaans vrij verwarrende middelste deel van de opera met Zerlina, Masotto, de balzaalscène en de vele intrigues, wordt plotseling volkomen helder en in zijn speelse opera-buffa-achtige luchtigheid, doen het eindelijk eens beseffen, dat Mozart en Da Ponte niet zonder reden aan hun werk de naam gaven van „Dramma giocoso" (vrolijk treurspel), een naam, die So w j et-Russisch architect overleden Wladimir Gelfreich, een der be kendste Sowjet-Russische architecten, is op 82-jarige leeftijd in Moskou overleden. Tot de gebouwen die hij ontwierp, behoren de wolkenkrabber waar het ministerie van Buitenlandse Zaken is gevestigd en de Lenin-biblio- theek in Moskou. Hy speelde verder een grote rol bij de na-oorlogse we- (Van onze correspondent in Moskou) Onlangs is in de Sowjet-Unie de internationale vrouwendag weer als de officiële feestdag gevierd. Opnieuw ging voor één dag alle belangstelling naar de vrouwen uit. Meer dan gewoon lijk werd de nadruk gelegd op haar gelijkberechtigdheid in de maatschappij, waarin zij inderdaad een belangrijke rol spelen. Het is al voldoende om erop te wijzen, dat in de Sowjet-Unie 78 procent van alle artsen vrouwen zijn. vader. Integendeel, de vader wordt daartegen door de wet nadrukkelijk beschermd. Slechts in het geval van een echt scheiding is de vader verplicht mede bij te dragen aan de verzorging van het kind. Hy moet by één kind 25 pet, bij twee 33 pet en bij drie kinderen 50 pet van zijn inkomsten afstaan. Voor een onecht kind hoeft hij daarentegen geen roebel te offe ren, zelfs niet wanneer zijn vader schap vaststaat en hij de vrouw hu welijksbeloften heeft gedaan. „Maar Je bent verplicht voor het kind te zorgen". „Ik heb geen enkele verplichting. Ik ken de wet". „Dat is gemeen". „Wees jy maar liever voorzichtig. In ons "land zyn geen gemene wet ten". Staat werkte verschijnsel in de hand Maar ondanks de maatschappelij ke veranderingen die zich sinds de revolutie ten gunste van de vrouw hebben voltrokken, heeft het zwakke geslacht toch ook zyn zorgen. Af en toe signaleert men n.l. ook verschijn selen die met de gelykberechtigd- heid van de vrouw lijken te spotten. Een voorbeeld daarvan is het al sinds vele jaren drukbesproken probleem van de onechte kinderen. Bepaalde aspecten daarvan vertonen nog een tendens die zo duidelijk in het na deel van de vrouw is, dat men alleen bij de muzelmannen nog een instel ling kan aantreffen, die nog meer op de onaantastbaarheid van de he ren der schepping is gericht. De va der van een onecht kind heeft n.l. noch tegenover de moeder noch te> genover het kind ook maar enige verplichting. Er is niet één wet, die de moeder ook maar enig houvast geeft bij het eisen van materiële deropbouw van Kiew in de Oekraïne. steun ïan de aijde van de iUegale Volgens de wet Ter illustratie laten wij hier uit een Russische krant een dialoog vol gen tussen een arbeider en zijn vak bondsleider. De laatste was door een vrouwelijke arbeider van het bedrijf, die een onecht kind ter wereld had gebracht, verzocht de vader tot een huwelijk te bewegen, resp. tot het verlenen van materiële steun. „Waar om wil hij niet trouwen?" „Ik heb er nooit aan gedacht met haar te trouwen. Dat zij van een huwelijk droomde is haar zaak". „Spreekt je geweten niet?" „Waarom stel je deze vraag? Ik I heb geen zin om te trouwen". Vrij spel 1 tok 11 fcn 1< >81 echter deze „Don Giovanni" ten uniek maakt, is de regie. H is niet alleen een componist etekenis, maar door en door ,®n van het theater. Een door lerzorgde regie is steeds een jreld van goede smaak. In het ..fan Mozart was het hem on- u|jk duidelijk dat men de su- _J muziek het beste kan genie- ^pnneer decors, kostuums en al- I op het toneel gebeurt, zo j Jdig iqpgcHjk worden gehou- j ^ozarts partituur is monumen- R zo kwam hij op de gedachte tst monumentale beeldhouwer Voor deze toestand is een uit 1944 daterende wet verantwoordelijk, waarmee men op de verderfelijke ge volgen van de oorlog vat probeerde te krygen. Na het einde van de oor- lig werden in de Sowjet-Unie 21 mil joen meer vrouwen dan mannen ge teld. De staat besloot het verwekken van onechte kinderen aan te moedi gen, om de door de oorlog veroor zaakte verschuivingen in de bevol kingsstructuur te nivelleren. Het was een oplossing, die de man nen vry spel gaf. Een ongehuwde moeder had geen enkel recht van een man alimentatie te verlangen. Maar de staat betaalde ieder on echt kind tot zijn twaalfde jaar maandelijks een bedrag van vijf roebel (ongeveer f 20). Aangezien er tegelijkertijd nauwe lijks voorbehoedsmiddelen bestonden en iedere verbreking van de zwan gerschap streng werd bestraft, brak er voor de verwekkers van onechte kinderen een bloeitijd aan. In 1945 telde men in de Sowjet-Unie 280.000 onechte kinderen, in 1950 al twee miljoen en acht jaar later had men de 4 miljoen overschreden. Het tole reren van zwangerschapsverstoring en andere maatregelen lieten daarop het percentage in 1965 weer tot 1.6 miljoen dalen. Behalve dat de morele aspecten de aandacht vroegen, zoals de afwijzing j door de maatschappij van ongehuw- 1 de moeders en het door de wet ver- j oorzaakte gebrek aan verantwoorde lijkheidsbesef by de vaders, stelde de ..subsidie" zware eisen aan de staats- kas. Zelfs het toekennen van een minimale ondersteuning kostte de I staat jaarlijks miljoenen aan ali mentatieverplichtingen. Omdat aan de andere kant met de uitbetaalde vyf roebel nog niet eens het maan- 1 delykse melkverbruik van het kind l kon worden betaald, besloot de meer derheid van de vrouwen haar onech te kinderen geheel aan de staat over te dragen. Dit door de overheid ver- oorzaakte gebrek aan moederliefde. bracht met zich mee. dat de maat- i schappij geheel voor de onechte kin- deren moest opkomen. Nederlaag voor de mannen Op den duur ging het „paradijs voor jongemannen" de staatskas ech ter toch te veel in de papieren lo pen. Daarom spreekt men er' thans weer over, dat de gevolgen van de vrije liefde ten laste van diegenen I moeten komen, die er rechtstreek ge- noegen aan hebben beleefd. Maar de mannen vechten voor hun privileges. Een verandering van de wet zou een „absolute nederlaag" voor de mannen betekenen, zo heet het in brieven van lezers. Men trekt ten stryde tegen de materiële verant woordelijkheid van de man voor een onecht kind, met het argument, dat men door immorele en lichtzinnige vrouwen tegen zijn zin met het va derschap kan worden opgescheept. Maar de opvattingen van de vrou wen luiden vanzelfsprekend heel an ders. zy vinden dat by de huidige regeling een vrouw voor haar liefde wordt bestraft. Alleen in de oorden waar vele textielfabrieken staan met overwe gend vrouwelyke arbeiders, vindt de oude wet nog instemming by het zwakke geslacht. En wel by de getrouwde vrouwen, die blykbaar bang zyn dat de zy sprongen van hun mannen een negatieve uitwer king op de gezinskas zullen hebben. ADVERTENTIE ledereen, altijd, overal!

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7