I De begeerte bij de staart Eugenie g 1 wil |e S een stuk I kaas uit het I vuistje I J E AMERIKAANS COLLEGEKOOR VAN HOGE KWALITEIT j MERKWAARDIGE PICASSO-PREMIERE j? Een erotische anti-romance kunst Concert in Noordwijk: DESIREE en cfióteren Hq1 VRIJDAG 4 AUGUSTUS 1967 LEIDSCH DAGBLAD Ruim een kwarteeuw na de geboorte is zoals onlangs gemeld eindelijk het enige toneelstuk dat Pablo Picasso (in 1941) ge schreven heeft, ten doop gehouden. Dit ge beurde in een circustent, die staat opgesteld op een afstand van 5 kilometer buiten de be bouwde kom van Frankrijks frivoolste bad plaats, Saint-Tropez, waar tegenwoordig alles wat een naam te verliezen (of te verwerven) heeft van B.B. tot Sagan via tientallen filmsterren en nimfen tot en met Michèle Morgan en Darryl Zanuck zich gedurende de zomermaanden hoognodig moet vertonen. En buiten die kom, omdat de burgemeester van Saint-Tropez, kort vóór de aangekondigde première in de ex-vissershaven zelve, plotse ling en acute aanval van preutsheid had ge had, en Picasso's geesteskind de toegang bin nen de wallen van zijn gemeente had ontzegd. Aan een half dozijn striptease— n tentjes schijnt de edelachtbare min der zwaar te hoeven tillen. Hart- nht stochtelijke protesten dan ook van de kant der organisatoren die al een kwart miljoen franken in de onder- neming hadden belegd en van de Parijse intelligentia, met namen als Ionesco. Queneau, Prevert en Michel Leiris. De publiciteit welke die pro testen hebben opgeleverd, heeft tot dusver echter niet tot een massale toeloop mogen leiden. De avond di rect na de première, hadden hooguit een 150 mensen, zo te zien vooral kampeerders, onder het tentzeil plaatsgenomen en de reactie viel derhalve niet mee. Lawaai Het feest begint met een oorverdo vend lawaai, dat door een jazz-com- g bo van een viertal behaarde snaken If met elektrisch speeltuig wordt ge- pioduceerd. Oorverdovende en lang- I durige ouverture, waarna een jonge- 28 man in een oranje-pantalon waar- I over hij een nachthemd heeft aan- BB geschoten dat tot aan zijn knieën reikt, zijn eveneens behaarde hoofd dat alleen zijn neuspunt onbedekt laat, in een soort televisieapparaat steekt. Zijn beeltenis wordt nu door het wonder der techniek, geprojec- tei (ADVERTENTIE) VOEDZAAM MAKJJ^ E ^hvw wvvzaaoA Oud-Commissaris Hendrik Voordeioind, die morgen 80 jaar hoopt te worden. De heer Voorde wind is de auteur van verschei dene boeken, zoals „De Commis saris vertelt" en „De Commissaris vertelt verder". Hij geniet nog een goede gezondheid. teerd op de gipsen kop van slechte kopie van een Griekse Adonis die op het toneel is opgesteld, er effect is lang niet onkomiek. Het beeld spreekt zo met de stem van het nachthemd-alias regisseur Jean-Jac- ques Lebel, tevens Frankrijks hoge priester van de „happening-" ee leiding uit tot het dramatisch oeuvre van Pablo Picasso, om en pa.' ook Saint-Tropez' burgemeester nog een paar rake vegen uit de pan te geven. Dan kan, tegen elven, en opnieuw onder het helse geraas van het ge- elektriceerde orkestje, het eigenlijke spel eindelijk beginnen, doch vraag me niet plot, verhaal of intrige te vertellen. Picasso heeft de begeer te bjj de staart gegrepen. Maar waar precies de kop en de staart zijn toneelstuk zitten, is minder ge makkelijk vast te stellen. Vreemde wezens Er is een half dozijn personen die met namen als Grootvoet, ui. taart, nicht en vette en magere angst wor den aangeduid, maar Gros Pied is toch wel het middelpunt: een schrij ver-schilder met een plastisch-kaal hoofd èn olifantsvoeten waar achter de auteur zelf lijkt schuil te gaan, en die al meer dan 3.000 pagi na's van een nieuwe roman heeft voltooid, waarvan de inhoud intussen ook duister blyft. ..Grootvoet" die de incarnatie is van de viriliteit, wordt dan ook welverdiend door een zwerm vrouwen omringd: zoals nicht, om hangen en doorstoken met kluwen wol en breinaalden en die het zinne beeld van de mondaine babbelkous lijkt, stilte die haar naaktheid on der een plastiekhoes verbergt of beter bijna bloot geeft, beide genoemde angsten en bovenal wel de „taart", slanke schoonheid die de char- lu„ van haar anatomie evenmin on der de korenmaat of haar bloesje verborgen wenst te houden. Dat gezelschap, waartoe ook nog een wezen, half man half Satan, met een lange staart behoort, voert ge durende drie kwartier gesprekken van surrealistische inspiratie, waar bij Grootvoet enkele uitvoerige mo nologen houdt. Er wordt veel en har telijk „gestoeid" op dikke matrassen en het ganse groepje begeeft zich op een moment ook gezamenlijk in een soortement lustbad. Na welke séance twee lijkbidders met een enorme doodkist het toneel beklimmen, waar in een iegelijk voor het transport wordt neergevlijd. Daarvóór heeft men óók nog mogen assisteren bij een andere intieme handeling van mejuffrouw Taart die intussen de voornaamste oorzaak moet hebben gevormd van het burgemeesterlijke censuurverbod. Toch kwaliteiten Veel geschreeuw en weinig wol? Storm in een glas water? Iets nieuws onder de zon? Om de duivel niet. Ten eerste had de voorstelling opmerke lijke technische kwaliteiten en ont wikkelde zich met name de „happe ning", waarmee Lebel het stuk be kroonde, tot een opwindend-fervent spektakel dat door het kleurenorgel in 'n voortdurend wisselende vuur gloed werd geplaatst en waarin tien tallen toeschouwers zich spontaan hadden geworpen. En dan Picasso's tekst, die duidelijk voelen liet, dat het Frans zijn moe dertaal niet is, en die dan ook zin nen als lintwormen bevat. Maar trots die bezwaren, heerst er bij tijden in zijn stuk een gloed en een sensuele pathetiek, een geweld en een bar baarse pracht die de herinnering aan Goya of een stierengevecht verwek ken, als spel van dood en liefde en bloed. Dit toneelstuk dat, formeel, het te gendeel van een gaaf meesterwerk genoemd mag worden, toont daaren tegen wèl aan, dat ook het literaire oeuvre van Picasso, waarvan verder nooit één regel is gepubliceerd, voor de toekomst nog wel eens enkele on vermoede verrassingen in petto zou kunnen houden. Doch in elk geval is zyn begeerte méér dan enkel een-mislukte-aanlei ding tot een rel of een schandaal. Geen stunt maar een schok: Picasso zet hier de liefde met een grote L ongenaakbaar in haar hemd, louter figuurlijk gesproken. De mt ter heeft een primitief erotische i vertolkt Grootvoet(Jacques Seiler) en Rita Renoir in Picasso's „Be- 1 geerte". In het Noordwijkse „Huis ter Duin" is het kamerkoor van het „Southern Missouri State College" opgetreden, op weg naar een concours voor polyfone koorzang onder de beschermnaam „Guido d'Arezzo" in het nabij Florence gelegen Arezzo zelf. Guido van Arezzo is een vermaarde muziekpedagoog uit de 11de eeuw, die het schrijven van de noten op en tussen de noten balken invoerde. Vrijwel alle 26 (in de conservatorium-leeftijd staande) leden van het Amerikaanse koor zijn musicologisch geschoold en getest op de waarde van beroepskoorzanger. Hun kwalificatie is „voice majors". Een van de belangrijkste aspecten van hun zingen is de afzijdigheid van hun ongelooflijk uitgebreide reper toire. Een speciaal programma voor Noordwijk was evenwel niet voorhan den. Uit de ons bekende stukken Ex- sultaite Deo van Scarlatti, de Canzo- nette Bonjour man Coeur van Las- sus, het Debussy-chanson „Dieu! qui! la fait bon regarder" en een serie volksdansen van Kodaly valt af te leiden: dit Missourikoor volgt een weg door de literatuur als ons representatief „Nederlands Kamer koor" va De Nobel. Stijgende prijzen op kunstveilingen De twee grootste veilingen van Londen hebben het 1966-67 sei zoen gisteren afgesloten met de mededeling dat de prijzen blijven stijgen. Sotheby's deelde mee dat de to tale verkoop neerkwam op f 134.940.000,—wat een wereld record ivordt genoemd. Christie's verkocht voor f 84.633.520. ruim 10 miljoen meer dan vorig jaar. Christie's sloot het seizoen deze week af met 'n veiling van stoom machine- en scheepsmodellen, die het verrassende bedrag van f 409.350 opbrachten. Sotheby's laatste veiling' werd gisteren ge wijd aan oud zilver en bracht f235.000 op. Dat men in het Monteverdi-jaar (diens geboorte viel in 1567) delen uit een mis van deze geniale muziek- vernieuwer zou zingen, lag in de lijn. Maar men denke niet, dat men met 26 polyfonistisoh gepolitoerde geesten te doen had, plus als 27ste de di rigent Gordon de finale wiekte met héél lichte vleugelen en heette „Milk and Honey"! Een tweede belangrijk koor-aspect vormden de algemene zangvirtuosi teit en de tegen elke opgave opge wassen wendbaarheid van de stem men. Voor de zoveelste maal stelden we vast, dat de jongerenkoren, die Noord-Ameri'ka uit zijn Colleges naar Europa zendt, praktisch steeds van hoog gehalte zijn. kunnen zingen. Noordwijk alvast j herbergt z'n „Cantate Deo" dat we datzelfde „Exsultate" van Scarlettl nog bewogener en bezielder hebben horen verklanken. Roelofarendsveen bezit z'n koor, Leiden herbergt twee ongewoon knappe kamerkoren. Maar deze moeten alle op het stuk van produktiviteit tegenover een semi-be- roepskoor als dat van Missouri terug treden. De V.V.V.directeur, de heer Dekker, j maakte zich de vertolker van het dankbare auditorium. V. ADVERTENTIE VERLOVINGSRINGEN klassieke en moderne modellen. Op het graveren kunt U wachten en i zonder prijsverhoging. Levenslange schriftelijke garantie. F. W. PLESSEN BEVRIJDINGSPLEIN 12 LEIDEN Z.-W. - TEL 26670 NEDERLAND 1 AVRO 6.45 uur De minimolen 6.50 uur Nieuws 7.00 uur Tien tien 7.30 uur Kolonel Hogan's helden; film 8.00 uur Journaal en weeroverzicht 8.20 uur AVRO's Televizier 8.50 uur Down under in Australia; Max Tailleur In Australië 9.50 uur The Saint: „De sportieve kans" 10.40 uur Laatste nieuws NEDERLAND 2 KRO 8.00 uur Nieuws 8.05 uur Zomertheater: In luilekkerland, tv-spel naar een roman van Heinrich Mann 10.00 uur Epiloog 10.10 uur Laatste nieuws en journaal 10.25 uur Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: HILVERSUM 2: 6.30 uur Jazz-rondo 9.00 uur Arturo Toscanini, 100 jaar geleden geboren Het levende lijk Tolstoi, in 1828 geboren en in 1910, op 82-jarige leeftijd, ge storven, zou zonder enige twijfel gekozen worden tot een van de tien waardevolste schrijvers, die de wereld tot nu toe heeft op gebracht, als zo'n verkiezing ooit zou plaatsvinden. Iedereen weet dat hij de roman „Oorlog en vrede" heeft geschreven (ruim 1000 dichtbedrukte bladzijden), ook „Anna Karenina" is wereld beroemd, maar als toneelschrij ver kennen we hem nauwelijks. Toch heeft hij enkele toneel stukken geschreven, maar zijn' eerste stuk schreef hij pas op 58-jarige leeftijd, waaruit blijkt dat het toneelspel hem niet di rect in het bloed zat. Vijf stuk ken schreef hy in het geheel. Daarvan is „Het levende lijk" wel het beste, in ieder geval het meest gespeelde gebleven. In Duitsland bijv. werd het nog in 1960 gespeeld met Karl Paryla in de hoofdrol, die we vorige week nog een uitstekende rol zagen spelen in „An der schó nen blauen Donau" als de trei terende politie-ambtenaar Ook in Rusland is „Het le vende lijk" een stuk dat nog Steeds repertoire houdt. Tolstoi schreef het stuk in 1900 (hij was toen 72). Het werd pas na zijn dood in 1910 opgevoerd, nadat het in zyn nalatenschap was ge vonden. Het stuk is gebaseerd op een authentieke geschiedenis in die dagen en veroorzaakte bij de première de nodige deining. We mogen aannemen dat er veel autobiografie in schuilt. Tolstoi was verre van gelukkig ge trouwd, bovendien had hy net als de hoofdpersoon Fedja de voortdurende behoefte het na tuurlijke, de eenvoud, de boe renstand (in dit stuk de zigeu ners) te idealiseren. Al was hij niet het type van de in de Rus sische literatuur zo bekende „overtollige mens" (wat Fedja in het stuk bepaald wel is), op het gebied van geld weggeven, het al te aardse willen ontvluchten enz., stond hij ook zijn man netje Hij schreef zijn hele vermogen over op naam van zijn vrouw, die met hem van mening ver schilde over de noodzaak af stand doen van alle aardse be zittingen. Maar toen hij 82 was besloot hij toch het huis uit te trekken en met 30 roebels op zak reed hij in een derdeklas coupe naar het zuiden, kreeg longontsteking en stierf op het station. Helaas was de hoofdrolspeler In deze lange, tweedelige Rus sische film, N. Simonow, niet by machte de rol zo uit te beelden, als Tolstoi hem bedoeld heeft. De man die we zagen, was eer der een „onaangenaam mens in de Haarlemmerhout", dan een geresigneerde levensgenieter, een man die met zyn charme alle vrouwen om zijn pink windt, maar altijd zoveel noblesse heeft dat hij daar geen misbruik van maakt. Toch is Simonow een bekend Leningrads toneelspeler, hy draagt de titel „volksartiest", geniet bekendheid als vertolker in de hoofdrol van de film „Pe ter de Grote" en heeft deze rol van Fedja Protasow in 1950 voor het eerst „gecreëerd". Wij kregen de indruk dat we te maken hadden met een be langwekkende vondst bij opgra vingen rond het Moskou's Kunsttheater: een nog zo goed als gave en complete opvoering van „Het levende lijk", zoals die in 1910 gegeven was. Van films als „De dame met het hondje" en „De vlinder" naar verhalen van Tsjechow, weten we. dat de Russen ook heel goed in staat zijn die oude toestanden ge dempt te spelen, in overeenstem ming met de vorderingen van het toneelspel sinds 1910. Daar om verbaasde het dat we nu te maken hadden met een ge trouwe reproduktie van de speelstijl anno 1910. Prof. Bezemer en zijn vrouw (zy is Russin, hij is hoogleraar In de Russische geschiedenis) hebben ons echter verzekerd dat zij vier jaar geleden dit zelfde stuk in Moskou in precies de zelfde, Tolstoiaanse, brede stijl (Tolstoi betekent trouwens „de dikke") hebben zien opvoeren. Een ander punt is, dat de rol bezetting van deze film niet van de eerste rangorde was. Van de hoofdfiguren stonden alleen Si monow en de jonge zigeunerin Masja (de actrice O. J. Lebzak) in de zesdelige Russische thea terencyclopedie vermeld. Het laat zich denken dat je bepaald niet van de eerste garnituur bent als je niet in zo'n uitvoe rige encyclopedie voorkomt. Conny Froboess getrouwd De Westduitse zangeres en toneel speelster Conny Froboess is gisteren in West-Berlijn getrouwd met de intendant van het Brunswijkse staatstheater, de 37-jarige dr. Hel- muth Matiasek. Conny Froboess had als zevenjarig kind al succes met zingen. Zij is nu 23 jaar. In het af gelopen toneelseizoen speelde zij voor het staatstheater van Brunswijk. Roof li it Heilige Grafkerk VO'OR0fWlN D Ü^CÖM.MUSARl:- Yb8.Tl.ir ÖOO& - »NV> l>al.UMMttCv.Ui!>URlkU UAUkj m Uit de kerk van het Heilig Graf in het oude deel van Jeruza lem zijn goud en diamanten gestolen. Er is een gouden kroon bij, die van een Madonnabeeld is weggenomen. De diefstal vond plaats tussen middernacht en de vroegmis toen er slechts enkele mensen in de kerk waren, aldus de po litie. De kroon, die klein is maar zeer waardevol, stond op een beeld in kleine crypt op de tweede ver dieping in een vleugel van de kerk r herstelwerkzaamheden ver richt worden, kwam zeer nauw is. Verder is de politie van mening dat de dief de kerk goed kent en ook op de hoogte is van de diensten die er plaatsvinden. De politie ls van plan ed bewa NCRV: 18.00 Met band en plaat i 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radio krant. 19.30 R.V.U.: The World Wild life Fund door drs. M. F. L. J. Bljle- veld, secr. Wereld Natuur Fonds (Ned.) H. Reinhardt, hon. perschef Wereld Nat. Fonds. NRU20.00 Grens- uitgesproken door Th. Po- magazine. 23.55-24.00 Nws. tropole orkest: De politie is van plan de bewa- king van de kerk te versterken, dat de dief een kleine jongen of een Volgens de overlevering werd Chris- klein persoon geweest is. daar de tus hier begraven en vond daarna opening waardoor hij in de cryptde wederopstanding plaats. (gr.). 22.40 Nws. 22.50 te gram.muz. 23.55-24.00 Nws. VOOR ZATERDAG 5 AUGUSTAS Hilversum 1. 402 ni KRO: 7.00 Nws. 7.10 Het levende woord, lezing. 7.15 Stereo: Pianoreci tal: klass. muz. (gr.). 7.30 Nws. 7.32 Geestelijke liederen. 7.55 Overweging. 8.00 Nws. 8.10 DJlnn: gev. programma. (8.30 Nws.; 8.32-8.45 Touringclub: va- kantietips; 9.35 Waterstanden). 12.25 Marktber. 12.27 Mededelingf- leving. Een uitzending Spreker: B. M van Griethuysen. 12.50 14.00 P.M.: famllleprogramma. 17.00 Carloncaradio voor tieners. Afstuderen als socialist: vraaggesprek. 12.27 Mededelingen t.b.v. land- en tuin bouw. 12.30 Tussen start en finish: act. 6portnws. 13.00 Nws. 13.10 VARA-Varia. 13.15 Lichte grammuz. voor teenagers. 14.15 Progr. voor twintigers. 15.44 Rar dio Jazz Magazine. 15.30 Ikke. een ge luidscollage. 16.00 Nws. 16.02 Oosteuro- pese kroniek. 16.20 Lichte gram muz. 16.05 Idem. 16.30 Radloweekjournaal. Hilversum 3. 240 m en FM een vrolijke vakantie In eigen land. 13.00 Nws. 13.02 Tlenerama. 14.00 Nws. 15.02 Live!: modern Amerikaans Sportshow: sport en lichte j TELEVISIEPROGRAMMA;) S Nederland I NTS: 15.30 Nws. In 't kort. NTS: 16.34 WeekJoumaaJ met titels voor slechthorenden. VARA: 16.00 Geheim Agent 86. TV-film. 16.25 Vrouwelijkhe den. 17.00-17.30 Voor de kinderen. NTS: 18.45 De Minimolen. 18.50 Journaal. Journaal. VARA: 20.20 Achter het nws. 20.45 Variété uit Warschau. 21.15 Raw hide Het gebroken zwaard. TV- film. 22.05 Zien naar Jozeflen, muz. TV-show (produktle van de Belgische TV). NTS: 22.46-22.50 Journaal. Nedérland II NTS: 20.00 Nws. In 't kort. NCRVt Klass. planorecital. 20.20 De Muur. TV-spel. 21.00 Morgen ls het zondag. TROS: 21.10 Voyage to the bottom of the sea. Tv-fllm. 22.00 Kompas act.rubriek. NTS: 22.15-22.30 Journaal. PROGRAMMA GRAMMOI O ON PL ATEN- (Over de 4e HJn) van 18-20 uur. voor vrijdag 4 augustus 1967 I. Gloachino Rossini. Uit „Semira- mide". Bel Ragglo Luslnghier (7 min.). Joan Sutherland, sopraan; Koor en Mollna- ri Pradelli. II. Vlncenzo Bellinl. l. Uit .,La Sonnambula" Ipuritani". Son Joan Sutherland, sopraan; Orkest het Royal Opera Hotise Covent Gar den o.l.v. Franceso Molinari-Pradelli. III. Gaetano Donizetti. Uit „Linda dl Chamounix". Ah! tardai troppo. O luce dl quest'anlma (6 min.). Joan Sutherland, sopraan; Orkest van het Conservatorium van Parijs o.l.v. Nello IV. Giuseppe Verdi. 1. Ouverture potessl agli occhi miei! Quando le sere al placido (5 min.). Carlo Ber gonzi. tenor; Orkest van de Accade- Destino". La O tu che in Carlo Bergonzi; ld. angell (6 i Uit „Alda quel guerrier lo fossl Celeste Carlo Bergonzi; ld. V. Glacomo Puccini. Uit „Tosca". a. Recondtta armonla (3 min.), b. E lucevan le stelle (3 min.). Carlo Ber- Gonzi; ld. VI. Arrlgo Boito. „Mefistofele" (3e bedryf: 20 min.). (4e bedrijf: 23 min.). (Epiloog: 13 min.). Renate Tebaldl. sopraan (Margherita); Mario del Mo- "^aust); Cesare Siepi. bas Tl. so- (Nereo); Koor (oJ.v. Bonaventu

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5