Originele wandkleden van Carine v. d. Meer Bohanmijn dochter nooit mannequin IN KUNSTZAAL HEUFF: Speciale weefkunst met voornaam cachet Uitspraak ontwerper Dior PAAR TON illlll1S2I11P1 DONDERDAG 3 AUGUSTUS 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 Het is een vreugde de kennismaking te hernieuwen met de abstract- expressionistische, in ieder geval non-figuratieve wandkleden van de begaafde kunstenares Carine van der Meer, die twee jaar geleden reeds onze bewondering opriepen tijdens een expositie in kunstzaal Heuff te Wassenaar. (Foto L.D./Holvast) inspireren tot het uitbeelden van en- kele fascinerende Impressies, o.a. die van een „Opgaande zon", waarmee zij aan haar uitbeeldingen een ver breding heeft gegeven, welke wel licht nog tot nieuwe vindingen kan Haar expositie blijft tot en met 16 augustus geopend. Nu zijn zij daar wéér te zien. deze van een grillige en rijke fantasie ge tuigende scheppingen van een inven tief ontwerpster, die met een eigen speciale techniek van z.g. „opgelegde Concert van Feike Asma in Noordwijk Maandagavond, 7 augustus a.s. zal de bekende organist Feike Asma, een concert geven op het orgel van de Grote Kerk te Noordwijk-Binnen. De organisatie berust bij de Stichting Orgelcentrum in samen werking met de Evenementencom missie Noordwijk. Bij de samenstelling van het pro gramma voor dit zomeravondcon cert heeft de heer Asma rekening gehouden met enkele verzoeken, die bezoekers van de vorig jaar gehou den concerten hebben ingediend. Hij voert het volgende programma j uit: 1. Psalm 17 ikleine partita» Klaas Bartlema; 2. a. Fuga in c-moll «BWV 575), b. Fuga in g-moll 'BWV 578). Joh. Seb. Bach; 3-1 Variationen „Wer nuf den lieben j Gott laszt walten", George Böhm: 4. Voluntary in d minor fAllegro- Adagio-Allegro). John Stanley; 5 Pastorale uit Symphonie II. Ch. M. Widor; 6. Choral III. César Franck; 1. a. Trio „Gebed des Heren", b. Elegisch voorspel: Psalm 51. Jan Zwart; 8. Melodiebewerking „Komt al kind'ren van het licht. Feike Asma. draden" haar ideeën in een opmer kelijke vormgeving weet vast te leg gen. Na onze uitvoerige beschouwing van destijds is daar weinig aan toe te voegen, zij het dan dat haar kunst van verdere groei en rijping onomstotelijk getuigenis aflegt. Een van haar sterkste eigenschappen is (het sterk gevarieerde en steeds voor name kleurgevoel. Daarbij weet zij door middel van krullen, lussen en slingers en met een geprononceerd decoratieve inslag boeiende voorstel- lingen op te roepen, waaraan een j ieder zijn eigen interpretatie kan geven, zodat zij dan ook ongetiteld zijn. Héér fantasie roept de uwe op! Eerder hebben wij er op gewezen, dat het waarachtige kunstenaarschap van Carine van der Meer uitmunt door originaliteit. Wijdde zij vroeger haar aandacht in hoofdzaak aan kleme formaten, ditmaal zijn ook héél grote te bezichtigen. Zij zouden bijv. in een hal van een hotel of groot kantoor een uitnemende in druk maken, vooral dooi- de menge ling van voortreffelijk op elkaar af gestemde kleuren, zowel grijs, zwart, crème, wit, als diepblauw of rood- Zo men wil rijst veelvuldig een wereld van bomen, bloemen of plan ten op: poëtisch, dromerig, subtiel, maar soms ook met robuuster accen ten. Tijdens een verblijf in Spanje liet Carine van der Meer zich ook kunst „Het Beste" contra „De Bezige Bij" (Van onze correspondent) Bij de Amsterdamse uitgeverij „De Bezige Bij" i» een klacht binnenge komen van de directie van het blad „Het beste uit Readers Digest". Het blad verwijt De Bezige Bü voor de omslag van een boek met bloemle zingen uit drie jaargangen van het (inmiddels ter ziele zijnde blad Provo) teveel te hebben gevaren op het kompas van Readers Digest. „Het beste uit provo" zou teveel op het maandblad lijken, zowel in woordkeus als in letters. Het formaat wijkt ech ter wel sterk af van het' maandblad. Readers Digest eist nu van De Be zige Bij dat het boek in deze vorm voor 8 augustus uit de handel wordt genomen omdat men anders tot een aanklacht zal overgaan. De juridi sche adviseur van ae Amsterdamse uitgeverij zal de klacht onderzoeken. Of men aan de eis van „Het Beste" tegemoet zal komen is nog niet be kend. Onlangs heeft De Bezige Bij ook al een omslag moeten wijzigen omdat die teveel weg had van een Vragen in Kanier over doping Het dramatische overlijden van Tom Simpson in de Tour de France er. de recente verwikkelingen rond het dopingsonderzoek bij Eef Dolman na de Nederlandse kampioenschappen zijn voor de PvdA-kamerleden drs. J. J. Voogd en drs. E. van Thijn aanleiding geweest aan de ministers van Justitie, Sociale Zaken en Volks gezondheid en Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk schriftelijke vragen te stellen over het toenemend aantal dopinggevallen in de sport. De kamerleden wensen een uitge breid onderzoek naar de omvang van het verschijnsel en dringen aan op een wettelijk verbod voor sport beoefenaren. Tenslotte adviseren zij de ministers om in nauw overleg met de Nederlandse Sport Federatie en de sportbonden te bevorderen, dat er op grote schaal en op verantwoor de wijze aan sportbeoefenaren en met name aan wielrenners voorlichting wordt gegeven over de schadelijke preparaten, waarin op het. ogenblik een omvangrijke sluikhandel wordt bedreven. Haagse gaan nauwer samenwerken De samenwerking, die er in Den Haag tussen de Vrije Acade mie en de Academie voor Podiumvorming in het verleden op beperkte schaal reeds bestond zal in de toekomst worden uitge breid. Deze laatste academie, onder leiding van Albert Vogel, zal met ingang van september haar domicilie verplaatsen van Origo aan de Cornells Houtmanstraat naar een oude school aan de Rubensstaat, die voor academiegebruik zal worden gemaakt. experimentele stijl zal komen. Ondertussen zijn Haagse plannen om tot een Sigma-centrum te ge raken er met de mislukking in Am sterdam minder goed voor komen te staan. In de hoofdstad is men wel tot de overtuiging gekomen dat wil men meer dan een tijdelijk suc ces bereiken een hechte organi satie, die regulerend kan optreden, onontbeerlijk is. Er waren in Den Haag initiatieven onder meer op het gebied der moderne muziek. Wellicht laten die zich het snelst realiseren in samenwerking met de twee academies, die in feite al een ruim gebied dekken van dat waar Sigma zich op wenst te begeven. De samenwerking tussen de twee Haagse kunstinstituten zal zich uiteraard voornamelijk op het vlak van de theaterkunsten bewegen. Leerlingen van de Vrije Academie kunnen bijvoorbeeld behulpzaam zijn bü het maken van decors en kostuums, voor de afdeling expert menten-nieuwe stijl zou de cine- workshop de discipelen van Vogel kunnen gebruiken. Er wordt ook aan gedacht om leerlingen van de Vrije Academie in te schakelen bij het gereed maken van de acad®- mie-outillage in de Rubensstraat, terwijl er een goede kans is dat men tegen het eind van het seizoen met een gezamenlijke produktie in „De loodgieterdoopte de volksmond dit beeld van de beeld houwer Al Stone, dat staat op de snelweg in Clearwater (Florida). (Van een speciale medewerkster) „Mijn dochter mannequin? Dat nooit", riep Mare Bohan uit toen ik hem vroeg of zij t.z.t. niet ook iets voor een carrière in de modewereld zou voelen. Weliswaar heeft Bohan nog even de tijd om na te denken want zijn dochtertje is pas twaalf, maar de befaamde couturier van het huis van Christian Dior, zal on getwijfeld niet van gedachten veranderen. sters niet eens ongestoord verkleden omdat altijd een rechercheur van de Franse veiligheidspolitie ter voorko ming van haute-couture-spionage een ondeugend oogje in het zeil houdt. Mannequins zijn in Parijs gemid deld 22 jaar oud, dan kunnen ze nog een jaar of drie me« en verdienen als ze goed zijn een paar ton per seizoen. De meest befaamde mannequins zyn zo verstandig om met hun ka pitaal bijtijds 'n fotomodelbureau te Bohan weet beter dan wie ook wat er een meisje zoal boven het hoofd hangt wanneer zij persé mannequin wil worden. De mannequins, die de afgelopen week bij een gemiddelde salontemperatuur van 35 graden cel- cius de warmste wollen winkelkleren van befaamde Parijse modevorsten showden, zijn blij als ze per etmaal aan twee uur slaap toe kunnen ko men. Want behalve, dat zü overdag creaties aan 800 inkopers en mode redactrices uit alle delen van de we reld moeten tonen, poseren zij 's avonds en 's nachts voor mode fotografen. v Het is waar een mannequin' in Parijs rijdt voor in de nieuwste sport wagen, Bij voorkeur een Alfa Ro meo of een Lancia. Nochalant een panter- of een chincillamantel op de achterbank. Nauwelijks doet ze echter het portier open of zij wordt al door de Franse televisie onder schot genomen. Eenmaal in het ate lier van de couturier valt ze ogen blikkelijk ten prooi aan bazige cou peuses, die in Parijs kennelijk terwil- le van de traditie altijd dik zijn, een vormeloze jurk aanhebben en op z'n minst de 60 zijn gepasseerd.. De couturier zit ontdaan van alle glorie in een oude broek en een overhemd op een krukje en wijst met een stok aan ho ehij wil dat zijn coupeuses die het- altijd beter weten ,en stof moeten draperen. Is de jurk na da genlang gepas eindelijk klaar en de show begint dan kunnen mannequins zich met behulp van 'n legioen kleed- beginnen. Want op een dag komt on vermijdelijk het moment, dat een couturehuis in een briefje beleefd meedeelt, dat men van verdere sa menwerking helaas moet afzien en dat men inmiddels een jeugdiger mo del gevonden heeft. Het is een uitzondering, dat de ruim 40-jarige mannequin Bettina, de ex-vriendin van Ali Khan. de kans kreeg een comeback te maken bij Cihanel. Het werd geen succes. Chanel bezorgde haar daarop de ernstigste vernedering, die een man nequin kan overkomen, door tegen over moderedactrices te verklaren, dat zij er lang hoofdpijn van had, dat zij met Bettina „een oud mank paard van stal had gehaald". En dat is dan het trieste bewijs dat man nequins hun carrière zelden roem rucht beëindigen. Mare Bohan. de couturier van Dior, met op zijn bureau het portret van zijn dochter „die be slist geen mannequin mag wor den". NEDERLAND 1 NCRV 6.45 uur 6.50 uur 7.00 uur 7.10 uur 7.30 uur 7.53 uur 8.00 uur 8.20 uur 8.45 uur 9.20 uur 10.45 uur 10.50 uur De minimolen De verrekijker Van gewest tot gewest Mensen in de sport Toeristische tips Journaal en weerbericht Attentie Pick-up; grammofoonplatenprogramma Het levende lijk; toneel (deel 1) Dagsluiting Laatste nieuws NEDERLAND 2 VPRO 8.00 uur 8.05 uur Nieuws Wie is Gregory Pincus?: de „vader" van de 8.35 uur 9.00 uur 10.00 uur 2x4-8: Jazz-zangeres Ann Burton Operatie Barbarossa; documentaire Spreken en luisteren; het werk van een theo- 10.15 uur 10.30 uur 11.00 uur Laatste nieuws en journaal Franciscus van Assisi, deel 2. Sluiting UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: 8.30 uur 11.20 uur Zomeravondmozaïek Alicia de Barrocha, piano HILVERSUM 2: 7.00 uur 8.30 uur De Ballade van Kapitein Joos de Decker Holland Festival 1967 Veel verhalend Merk De tijd dat de televisiepro gramma's van Nederland I en II door vaderlanders werden samengesteld leek gisteravond goeddeels voorbij. De lange hete zomer scheen in volle hevig heid uitgebarsten. Alleen het nieuws (ten dele), de reclame (ten dele) en Socutera (vier minuten) waren van eigen bodem. De televisie is aan zijn bllkjesvoorraad begonnen Later dan voorgaande jaren en dat is dan het eerste winstpunt. Het tweede is, dat we dank zij die buitenlandse import veel verhalend werk van lange adem te zien krijgen. Deze week bijv. twee afleveringen van 50 minu ten van de serie „Wild Wild West", een filmportret van Prokofjew van een uur en tien minuten, „An der schonen blauen Donau" een televisiespel van anderhalf uur. Twee bio scoopfilms van anderhalf uur. Een kindersprookje van 50 mi nuten „Het levende lijk", een toneelstuk van bijna anderhalf uur. Een aflevering van „De Saint" van 50 minuten, en een t.v.-spel „In luilekkerland", van bijna twee uur. Het gemor van de kijkers over het ontbreken van „eigen" produkties wordt dus gecompenseerd door het ongetwijfeld bestaande verlan gen naar het langere, verhalen de werk. Gisteren vormde de tien jaar oude film „Hij. zij en de petti coat" het verhalende element Het betrof een moderne „re make" van de klassieke „Ni- notchka", wellicht de beste film, die zowel regisseur Lubitsch als Greta Garbo gemaakt heb ben. Het is filmkringen een goed gebruik oude met andere spelers en een andere regisseur te modernise ren, in de hoop dat het verhaal weer hetzelfde succes zal ople veren als bij de eerste keer. De „Driestuiversopera" heeft daar bijv. ook aan moeten geloven, overigens met weinig succes. „Hij, zij en de petticoat" was intussen vermakelijk genoeg, zeker voor wie het oorspronke lijke van Lubitsch niet kende. Het sprookje Repelsteeltje bewees dat een en hetzelfde sprookje vele variaties kent. Een aardig idee was om de heks te laten spelen door Agnes Moorhead. die ook in „De schone heks" de heksenmoeder speelde, zodat de kinderen ten minste het idee kregen, dat er althans in de sprookjeswereld van enige vastigheid sprake is. Documentaire over <Ie Indianen AVRO'S Sportpanorama be stond uit Amerikaanse aanko pen. waarvan het leven van een volbloed, dat vanaf de geboorte tot en met zijn eerste races ruim twee jaar lang gevolgd was, het interessantste bleek te zijn. De beste aankoop nochtans bleek de documentaire te zijn over de kolonisatie van Amerika gezien door de ogen van de In dianen. Foto's met die merk waardige scherpte of onscherpte die die eerste foto's zo uniek maken, lieten ons echtere In dianen zien dan we van de film gewend zijn, minder Winnetou- achtig, menselijker, maar toch niet gespeend van al die eigen schappen die hen in de loop der jaren door films en boeken zijn toegedicht. Trouwens, het wereldkampioenschap pijl en boogschieten werd vorige week door een Indiaan gewonnen VOOR DONDERDAG Hilversum i. 402 m NCRV: 18.10 Sportrubriek. Stereo: Lichte gram Sleephaken aan Duitse auto's 4 De ADAC lAlg. Duitse Automobiel r Club» heeft de Duitse autofabrikan- ten voorgesteld alle auto's zowel I de voor- als achterkant van fa- briekswege uit te ruisten met beves- I tigingspunten voor een sleepkabel. Dit onderwerp zal in de eerstvol gende vergadering van Duitse auto mobielfabrikanten aan de orde wor den gesteld. De ACAD is tot dit voorstel geko men met het oog op de verkeersvei ligheid. Auto's die met pech op een Autobahn blijven staan moeten zo snel mogelijk worden weggesleept, omdat ze een stilstaand obstakel voor het achteropkomend verkeer betekenen. Dit wegslepen wordt thans echter J dikwijls bemoeilijkt, doordat sleep kabels soms zeer lastig bevestigd kunnen worden. 18.30 18.40 Caba- weerpraatje. 23.20 Pianort 23.55-24.00 Nws. 2, 298 m AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.30 ïble met zangsolisten. 19.00 jeporkest en zangsollsten: IKOR: 19.30 Een mens die ten over Jezus van 20.00 Nws. 20.05 I.15 Door Artis sjok II.40 Stereo: RAdio. •kest en solist: mod. muz. 22.30 t. 22.55 Discotaria: nieu- s gram.muz. 23.55-24.00 Nws. VOOR VRIJDAG 4 AUGUSTUS NCRV: 7.00 Nws. 7.10 Dagopening. 15.30 Mod 17.00 Hilversum 2, 298 in VARA: 7.00 Nws, en ochtendgym 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lichte gram.muz. VPRO: 7.55 Deze dag. VARA: 8.00 Nws. 8.10 Lichte gram. muz. 9.00 Stereo: Viool en clavecim- bel (gr.): klass. muz. 9.20 Stereo: Klass. strijkkwintet (gr.). 9.45 Stereo: Pianorecital (gr.): klass. muz. 10.00 Lichte gram.muz. 11.00 Nws. 11.02 En chanson: liedjesprogr. Kerkorgelconcert: klass. landbouw. 12.40 vakantletlps. 8.45 Lichte gram.muziek. 9.00 Voor de zieken. 9.35 Waterstan den. 9.40 Stereo: Gewijde muz. (gr.). Stereo: Lich- of grammuz. 12.50 Ballet- Het was té warm De sopraan Teresa Stratas is op het toneel van de Beierse Staats- opera te München in elkaar ge zakt tijdens het zingen van „La Traviata" en werd naar een zie kenhuis gebracht. Haar collega's zeiden dat de hit tegolf het uiterste van de zange res had gevergd en de rol van Vio- letta zwaar is. Haar toestand is thans iets beter. 14.20 De Showavond: gev. programma ouders. 17 10 Stereo: Muzl- irinsten. 17.45 Act. am 3. 240 m en FM 9.00 Nws 9 02 Act 9 05 aak!: vrolijk ochtendpro- IKPKOGRAMM VS z.progr. voor de Jeugd. 19.30 Kolo- 20.20 AVRO'S Televizier. 20.50 under in Australia: gesprekken me Nederlandse emigranten. 21.50 Th Saint De sportieve kans. TV-filrr NTS: 22.40-22.45 Journaal. Nederland II NTS: 20.00 Nws ln 't kort. KRO 20.05 In Luilekkerland dm Schlaraf fenland)TV-spel. (produktie van Stu dio Hamburg). 22.00 Epiloog. NTS: 22.10-22.25 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5