Hier und Heute wedijvert met
de dagbladen
maakte
Antoinette Weynen
carriere in Rome
FILM
Televisie bij onze oosterburen
*TEKDAG M JUNI 1967
LD.-EXTRA
Elk jaar als Wimbledon in
de verte opdoemt, komen
de verhalen los over be
roemde wedstrijden welke op de
historische grond van All-Eng
land Club door de jaren heen
zijn gespeeld. Het zijn er nogal
wat die verdienen af en toe uit
heit stoffige archief te wor
den gediept om nog eens uitvoe
rig te worden behandeld. Een
van de roemrijkste partijen al
ler tijden speelde zich een klei
ne vijftien jaar geleden af, om
precies te zijn in 1953.
Het was niet eens een finale
partij, zelfs geen kwart- of hal
ve eindstrijd. Neen, het was een
doodgewone derde ronde partij,
zij het dan tussen twee rijk ge
lauwerde matadoren: de ge
plaatste Drobny, de ex-Tsjech,
«pelend voor Egypte, en de on-
ïeplaatste Budge Patty, Wim-
bledom-fkampioen 1950, Ameri
kaan van geboorte, maar al ve
le jaren wonende in Parijs.
Het was een gevecht dat bij
na 4^ uur duurde en 93 games
in beslag nam. Na afloop wa
ren beide spelers totaal uit
geput, het racket viel uit hun
krachteloze handen. Men moest
hen in hun sweater helpen, zij
waren bijna niet meer in staat
zonder hulp de weg naar de
kleedkamers af te leggen. Hun
gezicht was spierwit, hun be
nen waren gezwollen, hun
rackethand en hielen vuurrood,
bezet met blaren, hun shirt
was doorweekt.. Iedereen was
trouwens doodmoe. De ballen-
jongens, de lijnrechters, de toe
schouwers. De scheidsrechter las
met door emotie aangetas-
;e stem in het schemerdonker
le score voor. Het was een ge
vecht, groots als een monument.
Het was niet alleen een lan
ge, maar ook een schitte
rende partij, met flonke
rend vuurwerk van twee spelers
die in de allereerste plaats ten-
nisartiesten waren. De lange,
elegante Patty, die met zijn
knappe gezicht en verzorg
de snorretje zó in een filmrol
had kunnen stappen en Drobny,
de gedrongen ex-Tsjech wiens
superieure slagen de ken
ners deden watertanden. Twee
dikke vrienden ook; zij kwamen
al jarenlang samen in dubbel
spelen uit.
TITANEN
GEVECHT
DROBNY-
PATTY
Briljant
Drobny won de eerste set met
86. verloor de tweede ondanks
enkele setpunten met 1618. In
de derde drukte Patty sterk
door met briljant volleren op
Drobny's backhand- diens eni
ge zwakke punt. Ook in de vier
de had de Amerikaan een licht
overwicht en bij 54 verwierf
hij zijn eerste wedstrydpunt.
Hij miste op zijn forehand.
Dat was nog niet alarmerend,
want bij 65 kreeg hij op
Drobny's service wederom twee
wedstrijdpunten. Het kwam er
wederom niet van, want de wel
niet als typische vechter bekend
staande Drobny toonde juist in
de crisis zijn beate spel. Vervol
gens viel de „Egyptenaar" een
paar keer languit en pijnlijk op
de keiharde grasmat, maar won
der boven wonder slaagde hij er
toch in de set te veroveren: 8
6. In de vijfde en beslissende
set kregen beide spelers last van
beenkramp. Het publiek keek
ademloos toe hoe eerst Patty, la
ter Drobny korte tijd hulpeloo*
langs de achterlijn strompelde.
Het gevecht ging door, de zon
ging langzaam onder, de lijnen
werden al enigszins onduidelijk.
Bij het wisselen van veld, at
'Drobny suiker en dronk wat
water; Patty nam een krach
tiger middel: cognac. Op een ge
geven ogenblik was de water
kan leeg. Men wachtte tegen
alle officiële regels in tot er
weer een volle stond. Drobny
leidde met 31 en 42, maar
Patty liet niet los. haalde mag
nifiek op en kwam met 66
voor. Drobny kwam daarna 15-
40 op zijn service. Weer twee
matchpoints voor Patty. Drob
ny hakte ze weg met een volley
en een service-ace. Nogmaals
forceerde de Amerikaan een
wedstrijdpunt en nu ging zijn
forehand twee om naast de
lijn Er vielen enige toe
schouwers flauw, het licht werd
slechter en bij 1010 zei um
pire Legg dat er nog twee spel
len zouden worden gespeeld.
Toen brak Drobny het verzet
van zijn rivaal. Het werd 11
L0 voor hem en met drie mees-
berslagen 400 op zijn service-
In het schemerdonker wachtte
de ex-Tsjech even alvorens te
serveren. Het zweet gutste op
zijn brilleglazen.
De daverende klap die daar
na kwam, verraste Patty
8—6, 16—18, 3—6. 8—6,
12—10,
De volgende dag nodigde het
bestuur van de All-England
Club Drobny en Patty uit voor
een klein diner. Het doodver
moeide tweetal voldeed er aan,
hoewel beiden die nacht geen
oog hadden kunnen dichtdoen,
zo hevig werkte de spanning nog
na. Het bestuur overhandigde
de spelers twee zilveren siga
rettendozen met daarin gegra
veerd alle bijzonderheden van
deze historische strijd.
Voor Drobny was het een
Pyrrus-overwinning, wamt zij
had hem alle kostbare fysieke
reserves gekost. Een paar dagen
later wipte de jonge Deen Niel
sen de nu 15 uur per dag sla
pende ex-Tsjech uit het toer
nooi door een gemakkelijke zege
in drie sets.
Pikant detail by dit alles:
twee jaar later ontmoetten Pat
ty en Drobny elkaar in de fi
nale van een indoor-toernooi in
Lyon. De strijd werd toen ge
staakt bij de stand: 2119, 8
10, 21—21
Guten Tag, Herr Intendant". De man achter de regietafel
in de controlekamer van een van de studio's ergens in
het griezelig grote gebouw van de Westdeutsche Rund
funk in Keulen beantwoordt verveeld de groet van een jonge
redacteur, die een bundel teksten komt brengen. De mannen
en vrouwen in de controlekamer hangen ontspannen achter
over in hun stoelen en staren naar de monitorschermen, waar
op ze presentator Werner Schawer zich gereed zien maken
voor de aankondiging van de 3056ste uitzending van „Hier und
Heute", het regionale programma van de WDR voor Noord-
rij n-Westf alen.
Dit jaar, om precies te zijn 1 de
cember. bestaat „Hier und Heute"
tien iaar en in die tijd heeft dit
programma zich in de harten van
bijna vijf miljoen televisiekijkers
in West-Duitsland, België en ooste
lijk Nederland een plaats veroverd,
die omgekeerd evenredig is aan de
kleinheid van de lettertjes waar
mee het in de Duitse programma
bladen aangekondigd staat. Tien
jaar lang zes keer per week, onge
veer 40 minuten per avond. Er wa
ren rustige uitzendingen bij, maar
ook spectaculaire, met grote pri
meurs. die door dagbladjournalis
ten groen van jaloezie werden be
keken.
Hoofdredacteur Hans Jesse ver
telt daarover in zijn ruime
werkkamer met uitzicht op de
Rijn. Hij haalt boeken met kranten
knipsels voor de dag en zyn ogen
schitteren van pret en opwinding
als hy verhaalt van de keren, dat
de dagbladen hijgend achter de
nieuwtjes aanholden, die „zijn"
„Hier und Heute" het enorme kij
kerspubliek het eerst kon voorscho-
Toen vorig jaar de beroemde wit
te walvis in de Rijn werd gesigna
leerd, zorgde een cameraploeg van
„Hier und Heute" voor de eerste
filmopnamen, die ooit van het dier
waren gemaakt. De enige inter
views, welke generaal Eisenhouwer
en Lyndon Johnson bij recente be
zoeken aan Duitsland gaven, waren
aan een verslaggever van „Hier
und Heute." Een reportageploeg
van „Hier und Heute" zorgde er
voor, dat een gevaarlijke gangster
bende, die de bevolking van een
dal in het Sauerland terroriseerde,
werd opgerold en voor de camera's
van „Hier und Heute" vond de her
eniging plaats van een man, die
zijn geheugen had verloren, met
zijn familie. Hans Jesse: „Dit laat
ste was natuurlijk een soort stunt,
die weliswaar erg aanslaat bij de
kijkers, maar die we toch onmid-
Ook in westen
van Nederland
De Duitse televisie is ook
in Nederland zeer -populair.
Elke avond draaien duizen
den tv-bezitters in het oosten
van ons land de knop verder,
naar het programma van
onze oosterburen. Maar bin
nen afzienbare tijd zal ook
het westelijk deel van Neder
land naar „Duitsland" kun
nen kijken door de boute
van een nieuwe zender bij
Kleef, die de onbedoelde,
maar prettige nevenwerking
heeft ook ver naar Neder
land uit te stralen. Een on
zer verslaggevers bracht een
bezoek aan de Westdeutsche
Rundfunk in Keulen en aan
het Zweiten Deutsches Fern-
sehen in Mainz waar hij
sprak met de makers van en.
kele programma's.
dellijk laten vallen als er voldoende
echt actueel nieuws is. Wy willen
een werkelijk „nieuwsprogramma"
maken, een programma, dat de kij
kers in ons gebied op de hoogte
houdt van alles wat er die dag in
hun omgeving gebeurde. Aan dit
doel offeren we zonodig alle sappi
ge verhaaltjes op."
Nederland
Ook Nederland komt by de actua
liteiten ruimschoots aan bod. Zeker
drie tot vier keer per week filmt
een reportageploeg uit Keulen er
gens in Limburg, Brabant of Gel
derland waar de mensen de Duitse
t.v. kunnen ontvangen. „Maar," zo
zegt de heer Jesse met nadruk, „wy
doen dat niet met het idee: er kij
ken daar ook mensen naar ons pro
gramma en daarom moeten we ook
voor die kykers iets brengen. We
nemen alleen maar die onderwer
pen in het buitenland, die voor het
Duitse publiek en in het byzonder
voor de kykers in Noordryn-West-
falen op de één of andere manier
interessant zyn of met Duitsland in
verband staan. We bemoeien ons
nooit met uitsluitend binnenlandse
problemen zoals byvoorbeeld het
provo-vraagstuk. Dat zou een on
toelaatbare inmenging in de bin
nenlandse aangelegenheden van een
ander land zyn."
Dezelfde mening is ook de Neder
land-expert van „Hier und Heute"
Gunther Ernst toegedaan. Hy is
één van de 15 verslaggevers die
samen met 15 redacteuren en 12
cameraploegen de staf van „Hier
und Heute" vormen, en ons land
goed kent. (Zyn vrouw is verwant
met de Enschedese textielfamilie
van Heek». Desondanks is de heer
Jesse (Nederland is my na aan
het hart gebakken) niet bevreesd
hete Hollandse hangyzers aan te
pakken voorzover Duitsland er iets
mee te maken heeft. Van hem is
byvoorbeeld de geruchtmakende re
portage van verleden jaar, waarin
werd afgerekend met het sprookje
Nog een geziene gast in West-
Duitsland zij het niet in Hier
und Heute is onze landgenoot
Lou „Buitengebeuren" van
Burg. Elk seizoen lanceert hij
daar „Het gouden schot".
dat de Duitse toeristen de Hollandse
stranden, molens en geveltjes me
den na de incidenten by de brui
loft van prinses Beatrix. Ernst be
wees nuchter en zakelijk dat niet
de provo-rookbommen, maar de
verminderde service en de verhoog
de prijzen van de Nederl. hotels
verantwoordelyk waren voor de
teruggang van het aantal Duitse
„Feriengaste". Ook baarde hy op
zien door het openbaar maken van
de schandalige praktyken van de
Duitse dierenhandelaar Heinz Vie-
ter, die in Nederland huisdieren
opkocht om ze weer als vivisectie
materiaal te verkopen.
Deze reportages hebben er toe
by gedragen dat de belangstelling
in Nederland voor het beeldscherm,
-dagblad in tydschriftopmaak- zo
als thans Hans Jesse „Hier und
Heute" definieert, nog is toegeno
men. De zogenaamde infratest-en-
quêtes onder de kijkers hebben uit
gewezen dat ruim 50% van de tv-
toestelbezitters in de Bondsrepu
bliek elke avond het fragment uit
de Rheinische Symphonie van
Schumann hoort, waarmee „Hier
und Heute" begint. Op een waar
deringsschaal van min 10 tot plus
10 kreeg „Hier und 'Heute" van de
toeschouwers het cijfer plus vyf,
wat in vergelijking tot andere pro
gramma's erg hoog is.
Kijkerspost
Haar informaties krygt de redac
tie van correspondenten overal in
Noordryn- Westfalen en van de
grote stroom kykerspost, die elke
dag binnenvloeit. De Nederlandse
VW-vertegenwoordiging in Keu-
zorgt met de VVV in Arnhem en
de Nederlandse briefschrijvers voor
de informaties uit Nederland. Ty-
dens de dagelykse redactieverga
dering 's ochtends wordt een keus
gemaakt uit de berg tips en ideeën
en aan de hand daarvan gaan de
reporter en de cameraploegen op
weg. Elk filmpje duurt normaal
slechts drie tot vier minuten
behalve heit. „Schwerpumikttihema",
heit belangrijkste ondea-werp van de
uitzending, dat meestal wat meer
achtergrondinformatie geeft. Steeds
blyven enkele minder actuele on
derwerpen in reserve voor het ge
val dat een film niet op tyd in de
studio is. Soms is het een kwestie
van minuten. Dan is de anders zo
rustige controlekamer in de studio
een hel van opwinding en spanning.
Haalt hy het of haalt hy het
niet? De film haalt het. maar
voor het opnemen van het com
mentaar op de band is geen tyd
meer. De reporter moet zyn tekst
voor de vuist weg voor de micro
foon spreken. Iedere fout wordt
door byna vyf miljoen luisteraars
gehoord. Maar dit risico nemen
de makers van „Hier und Heute"
graag op de koop toe als ze maar
actueel zyn, want zegt de chef
„als het even kan, moeten de
kranten by ons het nakyken heb
ben".
Enkele jaren geleden verliet An
toinette Weynen Den Haag
om in Rome haar weg in de film
wereld te zoeken. Op het ogenblik
heeft ze een succesvolle carrière in
de film- en reclamewereld opge
bouwd. „Ik heb nu in zo'n vyftien
films en verschillende tv-spelen
kleine en grotere rollen gespeeld",
zegt Antoinette Weynen, die met
haar donkere ogen en bruine ha
ren helemaal geen Nederlandse in
druk wekt. „Ik heb o.a. met Sophia
Loren en Gina Lollobrigida op de
set gestaan. Daarnaast werk ik als
fotomodel en in .tv-commercials".
Het was voor haar een hele gok
om zonder meer naar Rome te ko
men. In Holland had ze nooit met
film te maken gehad, wel had ze
zo nu en dan voor reclamefoto's
geposeerd. Maar de belangstelling
en de wil om iets te bereiken was
er. „Ik interesseerde me altijd al
voor film en mode, maar in ons
land waren er toentertijd geen mo
gelijkheden en Rome was helemaal
„in", waarom zou ik het dan niet
proberen? Bovendien, lukte 't me
niet, was er nog niets verloren,
dacht ik, want dan was ik een er
varing van een nieuw land en een
nieuwe taal rijker", zegt Antoinette
nuchter.
Het was in het begin verschrik-
kelyk moeilyk, ik kende nie
mand, niemand kende mij en
bewys dan maar eens met dat
handjevol foto's, dat je iets kunt".
Een der eerste stappen die zy on
dernam: „Ik heb me er onmiddel
lijk op toegelegd behoorlijk Ita
liaans te leren spreken en dat
bracht me geluk. Ik sprak binnen
twee jaar behoorlijk Italiaans en
ik kreeg regelmatig werk in tv-
programma's. Met de Italiaanse ko
miek Corrado heb ik bijvoorbeeld
Italiaanse lessen voor de Noordita-
liaanse tv gegeven. Maar de film
was toch mijn uiteindelijke doel".
Het was nu niet meer zo moei
lyk voor haar. Ze had inmiddels
haar introducties, mensen die ge
zien hadden dat ze werkelijk wat
in haar mars had en al gauw lag
de weg voor haar open. „Dat was
wat ik wilde, wat me aantrok en
waarvoor ik naar Rome was geko
men. Filmen is heerlijk", zegt ae
enthousiast. „Je bent steeds iemand
anders, eigenlyk leef je naast je
schoenen, jeb ent jezelf niet meer.
Ik vind het altyd weer een sensa
tie een ander te zyn". In haar eng-
thousiasme voor het werk rollen
haar ongemerkt de Italiaanse woor
den van de lippen, ze merkt het
niet. „Ik praat byna nooit Neder
lands", zegt ze verontschuldigend,
„Ik moet nu echt even nadenken.
Ik heb me, gelukkig, nog steeds
lllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllllll
illllllllllllllllllllllllllllllllilllllllllllllllllllllllllllllllllll
niet genoeg aangepast. Myn noor-
delyke mentaliteit heeft nog steeds
de overhand. Ik kan niet tegen die
hardheid en dat cynisme in dit
werk en vooral, ik haat zakelijk
heid. Ik weiger dan ook gewoon
myn enthousiasme voor een zaak
te verliezen, dat heeft me by te
genslagen enorm gehilpen".
Geschrapt
Vooral de laatste maanden heeft
ze met hart en ziel gewerkt. „Ik
heb byvoorbeeld in Soraya's film
een rol gehad, die er overigens
wel uit werd geknipt. Dat was geen
prettige tijd. Soraya was beeld
schoon, maar miste het talent om
met anderen om te gaan, er ging
niets van haar uit. Nee, dan So
phia Loren en Gina Lollobrigida.
dat zijn actrices die werkelijk wat
kunnen en weten wat er van hen
verlangd wordt. Daar had je echt
contact mee, iets wat volgens my
noodzakelyk is als je dag in, dag
uit met elkaar samenwerkt".
Een belangrijke rol speelt An
toinette in de film „Operazio-
ne gold 7", een film die op het
ogenblik in de Nederlandse biosco
pen onder de titel „sabotagecomplot
gouden 7" draait, waarin zy te zien
is als nachtclubzangeres.
Ze is beet tevreden met haar le
ventje in Rome, maar toch word
ze wel eens opstandig en ongedul
dig. „Je wilt gewoon dat eens „d
grote kans" komt, je wilt iets ge
weldigs doen en niet altijd derde o
tweede reserve zijn", zegt ze. Haa.
grootste wens is een film met An-
tonioni te maken. „Helemaal niet
origineel hoor, iedereen wil dat, ot
ik zou iets heel komisch willen
doen, zo op de Franse manier
ANTOINETTE VAN WEYNEN uit Nederland èen zeer charmante eerste reserve