Wereldwijd kijkspel via vier kunstmanen Aaaaaardbeien volop smullen!! Revolutionaire ontwikkeling van mondiale communicatie staat pas in kinderschoenen „Torens" zonder voetstuk „Geef de stadswegen een kleurtje ,GEJO' Niets is definitief LEIDSCH m DAGBLAD; POWDERDA0 M TOW 1901 lBTOSCH DAGBtAD PAGINA 1 Beelden uit achttien landen door ruimte naar 600 miljoen kijkers (Van onze redacteur ruimtevaart) Vier kunstmanen zullen op 25 juni van aclit tot tien uur des avonds (Nederlandse tijd) worden ingeschakeld voor de verzorging van een televisie-programma, dat over de gehele wereld in de huiskamers wordt gebracht: de Early Bird boven de Atlantische Oceaan, de Lani Bird en de ATS-I boven de Pacific en een Molniya boven Aziatisch Rusland. Het is voor het eerst, dat een dergelijk experiment op deze schaal onder nomen wordt. Er zullen beelden uit achttien landen aan alle zijden van ijzeren gordijnen en oceanen worden getoond die naar schatting door zes honderdmiljoen kijkers zullen worden gadegeslagen. De kosten van de uitzending zijn geraamd op achttienmiljoen gulden. In het golflengtegebied, dat voor televisie gebruikt wordt, worden de draaggolven niet door een hoge laag in de atmosfeer naar de aarde te ruggekaatst, zoals dat bij de langere radiogolven het geval is. Die langere golven volgen daardoor de kromming van het aardoppervlak en kunnen theoretisch op aarde een onbeperkt bereik hebben. Televisie-golven ech ter kunnen zonder technische hulp middelen slechts langs een rechte lijn van zender naar ontvanger gaan, waardoor hun bereik niet verder strekt dan de „horizon" van de zen der. Men zou een wereldbereik voor televisieuitzendingen kunnen berei ken door overal op aarde hoge to rens te bouwen met relayeringssta- tions die zioh in eikaars „zicht" be vinden. Dat is echter een zeer kost baar en voor vele gebieden ook om andere redenen niet te verwezenlij ken systeem. De technische ontwikkeling heeft juist op tijd de communicatiekunst maan mogelijk gemaakt die een op lossing voor het probleem van de wereldcommunicatie kan brengen. Een communicatiekunstmaan is eigenlijk niets anders dan hoog relayeringsstation, dat welis waar niet op een vaste toren is aan gebracht. maar dat in wezen dezelfde functie kan vervullen als de hon derden meters hoge masten die over al in Amerika, Europa en elders in de wereld verrezen zijn. Door hun zeer grote hoogte (die van 200 tot vele tienduizenden kilo meters kan variëren) hebben deze kunstmanen een zeer groot bereik, dat wil zeggen dat zeer grote gebie den op aarde er een ongestoorde rechtlijnige verbinding mee hebben. Eén kunstmaan kan daardoor de functie vervullen van vele honderden vaste televisietorens. Een kunstmaan mag dan wel duur zijn, maar zij vervangt zoveel per stuk veel goed- Er zijn evenwel allerlei redenen, waarom men zich niet tot een derge lijk simpel kunstmaan-net wil beper ken. De lancering van ander types kunstmanen ging dan ook door. Zo volgden de Telstar II op 7 mei 1963, de Syncom II op 26 juli 1963, de Relay II op 21 januari 1964, de Echo II op 25 januari 1964 en de Syncom III op 19 augustus 1964. Commercieel Een nieuwe fase begon op 6 april 1965, toen de eerste commerciële ver bindingssatelliet werd gelanceerd, de Early Bird. Deze Early Bird was ge bouwd in opdracht van een particu liere organisatie waarin grote onder nemingen uit verschillende landen (maar in hoofdzaak de VS) samen werkten, namelijk de Communications Satellite Corporation, kortweg Com sat genoemd. De Comsat verhuurt de appara tuur van de Early Bird aan tele foonmaatschappijen, radio- en tele- visistations en andere gegadigden zo- -als persbureaus en persfotodiensten. De Early Bird werd op een „vaste" plaats boven de Atlantische Oceaan gestationeerd, dus op 35.800 km hoog te, en heeft sindsdien zeer intensief dienst gedaan hoewel de gebruikers nogal wat kritiek hadden op de hoge huurtarieven. Mettertijd zullen deze tarieven dank zij efficiëntere appa ratuur en serieproduktie verlaagd kunnen worden. De Early Bird is een van de kunstmanen, die bij de wereld-televisieuitzending van 25 juni ingeschakeld zal worden. ADVERTENTIE Verbeteringen op komst Ook de Russen ADVERTENTIE Hij voelt zich als in een doolhof. Het drukke verkeer laat hem nog weinig tyd om naar de lang niet al tijd duidelijke wegwijzers te kijken. Gelegenheid om naar de weg te vra- is er meestal ook niet, want dan moet hij stoppen. Meestal is er geen parkeerplaatsje meer te vinden en als er wel ruimte is, kan men er wel haast verzekerd van zijn, dat er «en parkeerverbod geldt. En als men wel even kan stoppen, moet er ook nog maar direct iemand bij de hand zijn, die de verdwaalde wegwijs kan maken. Trouwens op drukke kruispunten Iheeft men meestal wel wat meer zijn hoofd dan om zich te oriën- fteren. De verkeerssituaties zijn vol komen vreemd, soms staan de ver keerslichten aan de zijkant van de weg, soms bevinden ze zich boven de straat. Vaak zyn er opstelvakken zonder aanduiding in welke daarvan men zich moet opstellen. Kruisende of af slaande tramrails kunnen de situaties nog verwarder maken. Daarbij moet hij letten op de ver keersborden, straatvernieuwingen, oversteekplaatsen, wegen met een richting-verkeer enz. En de onverbid delijke verkeersstroom heeft geen medelijden met wegzoekenden. Velen, die met vakantie per auto naar onbekende streken gaan, zullen binnenkort weer met dit beklemmen de gevoel te maken hebben. In Duitsland gaan dan ook stem men op en het is niet de eerste keer om doorgangsroutes door een stad een bepaalde kleur wegdek te geven, zodat men alleen maar de kleur van de weg heeft te volgen om de gewenste uitvalsweg te vinden. 's Avonds zouden lampen in dezelf de kleur de weg kunnen markeren. Het idee lijkt zeer aantrekkelijk, maar aan de uitvoering van een der gelijk plan zitten natuurlijk heel wat haken en ogen. Stel je voor dat een hoofdstraat tenslotte naar meer uitvalswegen leidt, dan zullen sommige stukken een kakelbont patroon vertonen. Niettemin lijkt ons het idee alleszins het overdenken waard. Een schets van het systeem vol gens hetwelk drie „vaste" kunst manen hoven de evenaar die als voetstuklozetelevisietorens van 35.800 km hoogte voor een wereld wijd verbindingsnet kunnen zor gen. kopere torens, dat de plaatsing van een communicatiekunstmaan in de ruimte in principe een grote bespa ring betekent. Bescheiden begin De revolutie, die de ruimte vaart bracht in de communica tie over grote afstand, begon bij zonder bescheiden met de lancering van een Atlas-raket op 16 december 1958 van Kaap Kennedy (toen nog Kaap Canaveral geheten). In die ra ket werd een bandopname meege- roerd van een kerstboodschap van president Eisenhower. Toen de raket eenmaal in een baan om de aarde gekomen, werd deze kerstbood schap herhaalde malen afgedraaid, waardoor voor het eerst over de hele wereld een menselijke stem te be luisteren was, die vanuit de ruimte „sprak". Veel meer dan een propa gandistisch stuntje was dit experi ment echter niet. De eerste satelliet, die werkelijk >or communicatie tussen twee pun ten op aarde werd gebruikt, was de op 12 augustus 1960 gelanceerde Echo I. een reusachtige ballon met sterk reflecterend oppervlak dat als „spiegel" kon dienen voor radio signalen. Veel praktisch waarde voor communicatiedoeleinden hebben der gelijke „passieve" satellieten echter niet. Van Telstar naar Syncom (ADVERTENTIE) KOUSENHUIS. HAARLEMMERSTR. LEIDEN Een grote sprong voorwaarts werd gemaakt, toen op 10 juli 1962 de Tel star I werd gelanceerd als eerste ac tieve communicatie-satelliet. Deze Telstar bevatte een ontvangstinstal latie, een zeer krachtige versterker en zendapparatuur. Via Telstar kon den daardoor over zeer grote afstan den (bv over de Atlantische Oceaan) telefoongesprekken worden gevoerd en radio- en televisieuitzendingen worden gerelayeerd. De op 13 de cember 1962 gelanceerde Relay I was een sterk verbeterd type. Weer een nieuwe vooruitgang werd j geboekt op 14 februari 1963, toen de eerste „stationaire" satelliet, de Syncom I de ruimte inging. Op een bepaalde hoogte is de omwentelings- tijd van een satelliet om de aarde precies 24 uur, dus dezelfde tijd waarin de aarde om de eigen as draait. Op deze hoogte .die ongeveer 35.000 km bedraagt, blijft een sa tel- liet boven de evenaar steeds boven hetzelfde punt van de aarde „han gen" doordat de satelliet synchroon met de aarde meedraait. Vandaar ook de naam Syncom als samentrek king van synchrone communicatie satelliet. In principe zfjn drie van dergelijke satellieten op gelijke afstanden van elkaar in het equatoriale vlak op 35.800 km hoogte voldoende om een permanent contact tussen alle pun ten op 90 procent van het aardop pervlak mogelijk te maken. Alleen de gebieden nabij de polen vallen bui ten het bereik van deze kunstmanen. Op 23 april 1965 ging de eerste Russische satelliet voor communica tie de ruimte in. Dat was de Molniya 1, die in een langgerekte elliptische baan van 1210 tot 39880 km hoogte werd gebracht. Rusland, dat in de eerste plaats belang heeft bij com- municatie uitsluitend op het noorde- lijk halfrond en dan nog voor stre ken die vrij noordelijk liggen, had nauwelijks belangstelling voor syn chrone („vaste") satellieten boven de evenaar. Daarom werd voor de Mol niya een baan gekozen waarin de satelliet driekwart van de tijd boven het noordelijk halfrond vertoeft en daardoor een maximale bruikbaar heid geeft voor de gebieden, waarin Rusland is geïnteresseerd. De Molniya's volgden elkaar daar na vrij snel op, terwijl Amerika even „uitblies" en ervaringen verzamelde. De tweede Molniya ging op 13 okto ber 1965 de ruimte in (doch dween weer op 17 februari jj.) w na de derde volgde op 25 april 1966, de vierde op 20 oktober 1966 en d< vijfde op 26 mei 1967, dus nog maai zeer onlangs. Een van deze Molni ya's neemt ook deel aan het wereld televisie-experiment van 25 juni. Inmiddels lanceerde de Comsat nog de Lani Bird (Itelsat-ü, nummer 1 was mislukt) op 11 januari j.l. naar een vaste plaats boven de Pacific Deze Lani Bird is een sterk verbe terde versie van de Early Bird. Ook de Lani Bird neemt deel aan het periment van 25 juni. Het Amerikaanse ruimtevaartbu reau Nasa stuurde voorts nog de perimentele satelliet ATS-I naar ruimte op 6 december 1966. Ook deze ATS (Applications Technology Sa tellite) wordt op 25 juni ingescha- De Lani Bird, die hoven de Pa cific een van de belangrijkste schakels vormt in het komende wereldtelevisieprogramma. Hoewel de communicatiekunstma- »n door verbeterde micro-technie- »n en door wijzigingen op grond in opgedane ervaringen met de eerste exemplaren geleidelijk aan al zyn uitgegroeid tot wonderen van techniek en vermogen, staan nog weer verbeterde versies op stapel. Men kan zelfs stellen, dat de verbin dingskunstmanen nog maar in de kinderschoenen staan. De Comsat heeft opdrachten ver strekt tot de constructie van Intel- sat-kunstmanen met een vijftigvou- dige capaciteit van die van de Lani Bird. De eerste van deze nieuwe ver sies, de Intelsat III van ongeveer duizend kg (tegen 40 en 85 kg van de Early en Lani Bird) moet vol gend jaar de ruimte in gaan. de In telsat IV in 1969. Groot werkterrein Ctammunicatie-kunstmanen hebben een onvoorstelbaar grote toekomst voor zich. Zij zyn beslist niet alleen van nut voor telefoon, radio, tele visie en nieuwsvoorziening. Men verwacht veel van kunstma nen ten behoeve van het onderwijs in grote ontwikkelingsgebieden, waar het normale onderwijs door al lerlei omstandigheden slechts moei lijk van de grond kan komen. Via kunstmanen kunnen honderden of duizenden scholen bereikt worden en kunnen in ontwikkelingsgebieden tienduizenden leerkrachten ontbeerd worden die toch niet voorhanden zijn. Een enkele maal is al voor medi sche doeleinden van communicatie satellieten gebruik gemaakt, toen een specialist in Amerika geconsulteerd werd ten behoeve van een patiënt in Europa, waarbij een cardiogram werd overgeseind. De stroom van wetenschappelijke publicaties over de gehele wereld kan nooit door alle bibliotheken wor den bijgehouden. Dank zij kunstma nen kunnen nu micro-foto's van ar tikelen van waar ook ter wereld naar iedere andere plaats worden overgeseind in zeer korte tijd, waar door gewenste lectuur overal beschik baar kan zijn. Ditzelfde geldt voor afschriften van documenten, die el ders op korte termijn gewenst zijn. In noodgevallen, wanneer de nor male verbindingen verbroken zijn, kan via kunstmanen de verbinding met rampgebieden onderhouden 1 den. Vanzelfsprekend zijn de kunst manen ook voor militaire verbindin gen van belang. Het experiment van 25 juni zal slechts een bescheiden begin zijn i wat de toekomst in petto zal blij- De „oud rot" onder de commu nicatiekunstmanende Early Bird, getekend tegen de achtergrond van de aarde met Europa en de Verenigde Staten, waartussen de ze „vaste kunstmaan een verbin ding legt. ken te hebben voor een wereld, die onderling begrip, onderlinge nicatie en het afbreken vai steeds meer nodig heeft om leefbaar te blijven. KROMMENIE VINYLiïm Bijgaand artikel over de we- reldtel'evisieuitzending was ge- t schreven voordat bekend werd, dat Rusland en enkele andere landen achter het yzeren gordijn t weigerden hun toezeggingen van meer dan een jaar geleden ge- stand te doen en besloten, niet aan deze uitzending mee te doen op grond van de internationale toestand. a Onlangs heeft de Russische premier Kosigin gezegd, in New York geen gesprek met Johnson te willen hebben maar een dag j later verklaarde „Niets is defi- nitief". Hij doelde daarmee dat g er misschien toch nog een kans- p je op een topgesprek in zat. Zo schijnt het ook te zijn met r het wereldwijde kijkspel, waar over bijgaand artikel handelt. Er bestaat tot het laatste mo- ment nog hoop, dat Rusland op t, zijn bruuske besluit tot weige- ren van medewerking terugkomt, .V. al wordt die kan sniet hoog aan- geslagen. V Vandaar toch maar dit ver- 5 -a-' haal, dat gebaseerd is op het x oorspronkelijke plan, „onze we- 9 g reld" te laten zien over oceanen g èn ijzeren gordijnen heen. ADVERTENTIE MEE OP VAICAAISTTIE1 MAAR ALLEEN, als U ONZE VOORSCHRIFTEN goed opvolgt. U maakt gebruik van de ln ons blad afgedrukte vakantiebon. Volle* invullen en als brief (gefrankeerd met 30 at. postzegel) inzenden, aan ons bureau bezorgen. TENMINSTE 7 dagen voor de eerste opzendingsdag 3 medewerking schenken. berekend. Buiten de Beneluxlanden f 0,40 per dag. Luchtposttoezending f 0,60 per dag. Voor regelmatige ontvangst op de vakantieadr Europa kunnen wij niet instaan. i prettige vakantie, Luxemburg f 1,25 per vakantie periode vooral in Zuid- Als BRIEF te verzenden. Frankeren met 20 ot Het LEIDSCH DAGBLAD gaat met U mee - wanneer U deze bon Ingevuld aan ons toezendt. HUISADRES: Woonplaats:. Kwartaal abonnee j doorhalen Maand wat Qlet van Post tcpssaog u. Bezorging van ons blad in adresband is POST abonnement. VAKANTIEADRES Eerste dag van toezending: Laatste dag van toezending: ALLE gegevens invullen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7