[uziek uit lonk op in ver verleden de Marekerk volop smullen!! kunst kaleiöoscoop Monteverdi's „Orfeo" kermisachtig gebracht )LLAND FESTIVAL IN LEIDEN ntroducties onder lerman Strategier Musica üdensis Oudheidkundige Kamer in Hazerswoude geopend Muziekdramatische ontroerende kracht Tlieaterlaboratorium met Poolse Akropolis Fascinerende er va ri ngen [AG 19 JUNI 1967 LEIDSCH DAGBLAD f42.500 voor Israël De kunstveiling in Pulchri Studip in Den Haag ten bate van Israël le verde zaterdagavond een bedrag van f 42.500 op. De geveilde werken wa ren door particulieren geschonken, zodat het binnengekomen bedrag behalve een procent registratiekos ten die het Rijk vordert geheel ten goede komt aan Israël. De hoogste prijs werd gegeven voor een werk van Piet Mondriaan, waarvoor de gemeente Den Haag f 10000 betaalde. Een houtsnede van een Israëliër die aan het front ge vochten heeft bracht f 1.250 op. Een kortgeleden vervaardigd werk van de schilder Piet Krabbee, getiteld „Nas ser en zijn vriendjes" werd voor f 55 gekocht door drs. H. J. Wilzen. de Haagse wethouder van Onderwijs en Kunstzaken. Een schilderij van Huib Luns, de vader van de minis ter, werd niet minder dan 17 maal geveild. De kopers kochten het voor prijzen die varieerden van f 21 tot f 50 gulden en schonken het daarna om nogmaals geveild te worden. In totaal bracht dit werkstuk ruim f 460 op. Een schilderij van „Ik-Jan Cre- mer" werd driemaal verkocht, voor f 500, f 450 en f 400. ■kschatten uit een ver verleden niet steeds hoogte maar toch interessant om te beluisteren klonken za- J vond op in de Marekerk, tijdens het concert dat in het a an het Holland Festival gegeven werd door het Neder- ladrigaalkoor en het ensemble „Pieter Hellendaal" uit JI, beide onder de deskundige leiding van Herman Strate- r. li wiens hand men in een uitvoerige voorbeschouwing in d reeds veel musicologische bijzonderheden heeft kuil en, in verband waarmee wij ditmaal kort kunnen zijn. „Musica Leidensis" bracht in componisten, die op eni- met de stad Leiden con- bben gehad, hetzij omdat n getogen Leidenaren uitzij omdat zij tijdelijk in toonden, hetzij omdat hier 3fas van Leidse manuscripten uitgaven van composities Skci. die elders woonden. Mc- geheel onbekende muzieken n tussen de jaren 1550 en 1775, waarmee de kennis lender twijfel een aange- illuidende is geweest. Wer- ;rote en kleine meesters, geavl waard waren om aan uftelheid ontrukt te worden. betreft opende dit eerste e' - daaraan gewijd ruime !ven, want er ligt nog veel is in de archieven, welke terste en zo zeer geslaagde zeker is de toekomst nog n geopend zullen worden, idige generatie te tonen, wat de voorvaderen bewoog in taarin toch ook de stad an een intensief muzikaal 11 nigenis heeft afgelegd. klankgeving, het Ned. Madrigaalkoor door zijn intense zuiverheid, disci pline en de blanke sereniteit der sopranen. Het is vooral aan de gron dige speurzin van de heren Strate gier en Doove te danken geweest, dat hier van een evenwichtig sa mengesteld programma sprake kon zijn. De kennismaking ermee was verheugend en stemde tot dankbaar- Het ensemble Pieter Hellen daal" en het „Ned. Madrigaal- koor" musiceerden zaterdagavond in de Marekerk. (Foto LD/Holvast) Kroonjuwelen in de Tower naar veilige kluis In een waas van grote geheimzin nigheid en onder bescherming van gewapende politiemannen zijn de Britse kroonjuwelen dit weekeinde naar een nieuw vertrek in de Tower overgebracht. De kostbare juwelen lagen tot dusverre in de Wakefield tower. Zij zijn thans opgeborgen in een explosievrije kluis onder het pa radeterrein van de Guards. De veiligheidsmaatregelen waren zo groot, dat de „yeomen of the guard", de traditionele bewakers van de schat, nergens van wisten totdat zij zondagochtend op hun werk kwamen. De operatie begon zaterdagavond om 10 uur. Toen omsingelde politie het gebouwencomplex op de oevers van de Theems en controleerde zu de wegen die naar het complex leiden. De verhuizing duurde drie uur. De nieuwe kluis is uitgerust met de nieuwste elektronische alarminstal latie. De juwelen zullen vanaf 6 juli weer voor het publiek te bezichtigen zijn. Voornaam Een eeuw gehuwd Balakisji en Amina Oroedjew in Azerbeidsjan (Sowjet-Unie) zijn honder jaar getrouwd, aldus meldt het persbureau Tass. Hun leeftijden werden niet genoemd. De gouden bruiloft in 1917 en de diamanten in 1942 vielen in oorlogstijd. „In al deze honderd jaar hebben wij geen kwaad woord tegen elkaar gezegd", zei de Burgemeester C. G. van Dobben de Bruyn heeft zaterdagmid dag de Oudheidkundige Kamer op de eerste verdieping van de toren van de uit 1292 daterende N.H. Kerk in Hazerswoude ge opend. Voor het door de Oudheidkundige Werkgroep Hazers woude genomen initiatief toonden niet alleen de beide wethou ders L. M. de Boer en H. van Rijn en de gemeentesecretaris J. Verlare belangstelling, doch tevens een aantal genodigden, o.w. de burgemeester van Woubrugge, de heer J. C. van Wageningen en het gemeenteraadslid J. Groen. Voorzitter H. Hogewoning van de Werkgroep verwelkomde zijn gasten in het raadhuis, voordat de grote sti mulator tot oprichting van de oud heidkamer, K. Kroon, zijn dank ver tolkte jegens het gemeentebestuur voor de medewerking en zijn dank uitte jegens de Ambachtsvrou- we van Hazerswoude, mevrouw van Martels-Röell (sinds 150 jaar is de familie Röel in het bezit van de heerlijkheid Hazerswoude) voor de royale gift. De eerste doelstelling van de Werkgroep is, aldus de heer Kroon, het onderzoek betreffende een even tuele mogelijkheid tot stichting van een museum ter plaatse. Een ander doel. dat secretaris Kroon en de zijnen voor ogen staat, is de uitgave van een populair we tenschappelijk standaardwerk betref den wy dan in kennis met pavanen en gaillarden nelis Schuyt deze woon- jee Begijnhof 19 en is op 12 in de St. Pieterskerk be- een man, waarop men h echt trots mag zijn, omdat belangrijks heeft geschre- al kan men in de pavanen irden niet geheel ontkomen gevoel van monotonie, de be- non „Bewaert Heer Hollandt it Leyden", waarvan de op- steeds niet gevonden is irenlang een vast openings voor de programma's van isch Studentenzangkoor is maakt nog steeds en ook d indruk. bet programma in stijgende Igezet met composities van ces Prez, Philip Pool, ge uit Hilberhausen in Sak- 23 mei 1795 in onze stad wiens speelse „Musicq iel", gespeeld door Jan van in een kleurige en inven- istratie een allerbeminnelijk- maakte, tomposities van Henrico Al- Pierre de Manchicourt, Ja- lemens non Papa, Jan Pietersz b en Pieter Hellendaalalle "ssen van een verdienstelijk, een geniaal niveau. lijk initiatief - steeds voornaam. Tot die iheid droegen in hoge mate Wfecte vertolkingen van de instrumentale en vocale wier stylistisch verant- .j'u in elk opzicht gewetens- 'TProdukties sterk hebben bij tot een waardig verloop avond, waaraan zulk een initiatief ten grond- gelegen. "semble „Pieter Hellendaal" door een warm-verzadigde (Van onze kunstredactie) De 360 jaar oude „Orfeo" van Claudio Monteverdi heeft za terdagavond in het Amsterdamse Carré op overrompelende wij ze van een onverwoestbare muziekdramatische grootheid ge tuigd. Het werk, waarmee in wezen de operageschiedenis een aanvang neemt, heeft deze onverwoestbaarheid getoond in de ontroerende kracht van zijn muziek, waarvan de gave pracht zelfs door de artistiek niet geheel geslaagde instrumentale be werking, de kermisachtige aankleding en de op een grof, tri viaal effect gerichte regie, niet bleek aangetast. Geïmponeerd heeft deze Festivalvertoning dan ook in hoge mate, geïmpo neerd, geintrigeerd en geirriteerd. fende de gemeente. Een dringend be- roep deed de heer Kroon op zijn plaatsgenoten: „Gooit u niets weg wat u maar ook van waarde lijkt en geeft het aan de Werkgroep!". Burgemeester C. G. van Dobben de Bruyn prees hierop de activiteiten van het bestuur van wie penning meester A. Huisman wegens ziekte ontbrak. De genodigden begaven zich daar na naar de N.H. Kerk. Hazerswou- des oudste monument uit een lang verleden. In de Oudheidkamer, gaf de heer Hogewoning een explocatie van de geëxposeerde voorwer pen, pentekeningen, schilderyen enz. In de kerk wees de heer Kroon de gasten op belangrijke details. De Oudheidkamer is iedere zater dagmiddag van 14.00 tot 17.00 uur voor het publiek toegankelijk. Burgemeester Van Dobben de Bruyn en burgemeester Van Wa geningen bezichtigen de Oudheid kundige Kamer in Hazerswoude. (Foto Leidsch Dagblad) (Van onze kunstredactie) Het Poolse Theaterlaboratorium, onder leiding van Jerzy Gro- towski, dat tijdens het Holland-Festival 1966 een kleine groep Nederlandse belangstellenden verbaasd en geimponeerd heeft met zijn bewerking van Calderons „De standvastige prins", is in ons land teruggekomen om ook aan het huidige Festival een bij drage te leveren. Evenals by ..De standvastige prins" is Grotowski bij de conceptie van „Akropolis" uitgegaan van een bestaand, in dit geval een uit 1904 stammend drama van de Poolse schrijver Stanislaw Wypianski. Maar deze keer heeft hij van de oorspron kelijke handeling zo mogelijk nog minder overgelaten. Hoewel de titel „Akropolis", een verwijzing naar de hooggelegen Poolse koningsburcht te Krakau. is gehandhaafd, speelt het werk zich nu af in het vernietigings kamp van Auschwitz. De scènes uit Homerus en de Bijbel, die bij Wys- pianski werden gespeeld door figu ren die zich uit de gobelins van het kasteel hadden losgemaakt, worden nu door gevangenen in het concen tratiekamp uitgebeeld „in de rust pauzes tussen het werk", zoals het programma vertelt. Geen werkelijk Auschwitz Als toneelruimte gebruikt Grotow- sky het middengedeelte van een zaal in Felix Merites in Amsterdam waarin de spelers zich slechts moei zaam kunnen bewegen, voor, langs, tussen en achter de toeschouwers. Daarmee heeft hU getracht, de schel ding tussen acteurs en publiek volle dig op te heffen, hetgeen altijd een enigszins gênant effect heeft omdat een hedendaagse publiek in een to neelfiguur nu eenmaal onherroepe lijk de „verklede" acteur blijft zien. Maar het is ook nu weer eeen fas cinerende. adembenemende ervaring, Grotowski's zeer gedisciplineerde spe lers in actie te zien. hun uiterst ex pressieve plastiek en mimiek te vol gen, hun indrukwekkende recitatie ven aan te horen. Een aanvaard baar beeld van Auschwitz wordt ech ter daarmee niet opgeroepen. Ver moedelijk is dat met de middelen van het toneel volslagen onmogelijk, omdat de fantasie van de toneelkun stenaars en onze eigen fantasie daar voor te kort schieten. Het Pools Theaterlaboratorium doet tenslotte „laboratoriumwerk" en daarmee verricht het een hoogst be langrijke en baanbrekende taak. Een scène uit Akropolis. Voor hen die direct of indirect by de ontwikkeling van de toneelkunst zijn betrokken is het zeer de moeite waard de resultaten van dat werk te zien. Maar dat wil nog niet zeggen dat het ook aan een Festivalpubllek moet worden voorgezet Edward Auer wint pianoconcours In het internationale concours ln Parijs dat genoemd is naar de pia niste Marguerite Long en de violist Jacques Thibaud, heeft de Ameri kaan Edward Auer de eerste prijs voor piano gekregen. De tweede prijs ging naar de Russische Irene Smoli- na. die ook de speciale prys voor de beste vertolking van een werk avn Beethoven kreeg. Eclatante zang Het eerste kon uitsluitend op re kening van Monteverdi geschoven worden en op de éclatante zang van enkeletopsolistende donkere, ont roerende Argentijnse alt Oralia Do- minguez als de bode, de fraaie, in alle registers even welluidende Ame rikaanse bas-bariton Barry Mac Da rnel in de titelrol en de metallieke Poolse sopraan Halina Lukomska als Eurydice. De muziek verraste in ie dere melodie en in iedere noot, gaf een aangrijpende realisatie van de mythe van de Griekse muzenzoon en toonde een vooruitstrevendheid in de conceptie, die nu nog. drie en een halve eeuw later, sterk aanspreekt. Degene, die intrigeerde was de di- rigent-instrumentator Bruno Mader- na, een man, die het gehele muziek- terrein van het allereerste begin tot op heden wil beheersen, maar wiens capaciteiten toch het meest gunstig tot ontplooiing komen op het gebied \an de hedendaagse toonkunst. Hij maakte van de „Orfeo" nu eens een „spektakelopera" met een volumineu ze orkest- en koorklank, die stilis tisch tegen het aristocratische, ver fijnde en introverte karakter van de partituur inging, dan weer een door schijnend, mooi geciseleerd theater werk. waarin de details gaaf tot ui ting kwamen en de stijl, op enkele minder geslaagde combinaties na, waarin de tonen van de harpen, de gitaren en de mandoline disharnio- ineerden, juist getroffen werd. Tegen het einde werd de instrumenteatie steeds grover en gemakzuchtiger ais had Maderna te weinig tijd gehad zich in de materie te verdiepen. Irriterende regie Ronduit irriteren deden de regie van Raymond Rouleau en de aan kleding van Jean Marie Simon en Rotislav Doboujinsky. Eerstgenoemde had zich laten verleiden tot tal van triviale effecten zoals het gesmijt met bloemen en fruit over het toneel, het over- en door elkaar heenbuite- len van mensengroepen, het plaatsen ven solisten hoog boven op de gale rijen tussen de toeschouwers, het ge ruzie van kinderen op de voorgrond en het laten opkomen van de mede- verkenden uit alle hoeken en gaten, die het veel te vele ruimte inbeslag nemende, smakeloos pompeuze decor, bood. De kostuums waren al even druk, opdringerig en ordinair. De so listen waren zo overvloedig behangen met lappen, dat ze er potsierlijk uit zagen en alle grandeur, die de figu ren uit deze. voor de hofkringen ge schapen opera toch bezitten, mist. Een sobere, gestileerde aankleding had veel meer indruk gemaakt. Dat de solisten, onder wie de Ne derlanders Bert Bijnen, Pieter van den Berg, Wilma Driessen en Sophia van Santé hun contact met het op de bezoekersrijen geplaatste Utrechtse Symfonie Orkest wel eens kwijt wa ren, was hun niet kwalijk te nemen. Het Nationale Ballet en het Ned. Operakoor verleenden hun medewer king. Herdenking van de opstand in Oost-Duitsland De Westduitse bondskanselier Kie- singer heeft zaterdag verklaard, dat zijn regering tot een soepeler poli tiek tegenover Oost-Europa was overgegaan om een permanente ver deling van Duitsland te voorkomen. Er kan met Oost-Duitsland alleen worden gesproken over praktische methoden om de door de verdeling veroorzaakte moeilijkheden te ver minderen. De kanselier zei dit tij dens een plechtigheid in de bondsdag ter herdenking van de mislukte op stond in Oost-Duitsland op 17 juni 1953. Hereniging is alleen mogelijk wan neer Moskou daarmee instemt, aldus Kiesinger, die opnieuw het Oostdult- se voorstel voor direct overleg met premier Stoph over normalisering der betrekkingen van de hand wees. De eindelijke hereniging, zo zei hij. moet deel uitmaken van een Oost- Westeuropese vredesregeling. In geheel West-Duitsland werden bijeenkomsten gehouden ter gedach tenis van degenen die tijdens de op stand in Oost-Duitsland zijn geval len. De politie van Hannover dee'de mee dat Oostduitse grenswachten I meer dan honderd raketten met pamfletten over de grens hebben ge- j schoten. Werkplaats ravage door exploderende acethyleenfles De explosie van een acethyleenfles heeft zaterdagmiddag in en om de werkplaats van de bromfiets- en mo torhandel H. Gaartman in Apeldoorn een ravage aangericht. Het dak van de werkplaats werd weggerukt en een muur, die de scheiding tussen werk plaats en winkel vormde, werd ver nield. Een stuk metaal van de fles werd 90 meter verder, bij het Apel- doorns Dierens kanaal teruggevonden In de omgeving sneuvelden talrijke ruiten. Een kippenhok, dat tegen de werkplaats was aangebouw, was na de ontploffing niet meer terug te vin- den. De directe oorzaak van de ontplof- I fing was een brandend plasje benzine. I waardoor de acethyleenfles heet werd. De zoon van de heer Gaartman was in de werkplaats bezig met het slij pen van een bout, toen deze uit de tang wegsprong en terechtkwam ln de benzine, die onmiddellijk vlam vatte. Hij heeft nog geprobeerd de fles buiten de werkplaats te brengen, maar brandde slechts zijn handen Kort nadat de brandweer het publiek dat zich inmiddels rond de werk- plaats had verzameld had verwijderd. I volgde de explosie. Een 14-jarig meisje werd door het publiek, dat zich i een goed heenkomen zocht, onder de I voet gelopen en moest in het zieken- I huis worden behandeld.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11