tabbijn Soetendorp: Israël heeft behoefte aan rust om Israël economisch en sociaal gezond te maken uw werkgever kan van elke gulden 3 gulden maken: Negenhonderd jaar „Wartburg" [PERDAG 15 JUNI LETDSOH DAGBLAD „Een tweede keer zal imassada niet vallen" (Van onze speciale verslaggeefster) Jen tweede keer zal Massada niet vallen". it was de inhoud van het telegram, dat rabbijn Soetendorp, hoofd van de raal-joodse gemeente in Amsterdam kortgeleden aan zijn familie ver- jrde. j» «j {en tweede maal zal Massada niet vallen" Dat is het wacht- r<f dat de beëdigde Israëlische officieren meekrijgen. Het is deze le kreet, die tot in het merg en been van alle Israëli is doorge- n. Massada is een symbool. Het is een 2000 jaar oud fort in de woestijn, eens paleis van Koning Herodes, waar de joodse lanen na de val in het jaar 70 na Christus zich drie jaren heb- Jainnen staande houden. Onlangs is het fort opgegraven en op i oorplein van deze historische plek worden de Israëlische of fi rn beëdigd. „En zo God wil", zo zeggen de joden, „zal Massada 'niet meer vallen". Want 2000 jaren hebben zij er naar ge jat de bodem van hun beloofde land te kunnen betreden en nu r eenmaal zijn zullen ze hun land met hand en tand en met leven verdedigen. RABBIJN SOETENDORP tweeduizend jaar ze elkaar met uwjaar toegewenst: „Volgend jaar Israël. Voor sommigen is het wer- geworden. Een toch wat dere realiteit dan ze gedacht had- i: want het nieuwe Israël is jong mentaliteit anders dan de lameïng eigenschappen die de jo- q uit d> verstrooiing aankleefden, td vernocden. Een moedig, strijd- irdig, leergierig en actief volk. leen hui mentale onverwoestbaar- id Ig bewaard gebleven. Joden heb- bjjvoorbeeld in alle eeuwen de n gehad slechte soldaten maar ide kooplui te z\jn. Dat gaat nu t meer op. Geen koopman Soetendorp heeft vijf jaar gewoond en gewerkt, als n een avondgymnasium. Hij thiêrover: „Er heeft daar iets jtaaardigs plaatsgehad, een to- verschuiving van accent. Israël It nu voortreffelijke soldaten en ADVERTENTIE t is Zondag Vile modellen en kleuren Vinaf 5.95 slechte kooplieden. De Israëlische jongeman, die van school afkomt, heeft honderden ideeën in zijn hoofd. Hij wil verder studeren, h\j wil naar kantoor, hy wil de techniek in of hij wil werken op het land. Maar dat hij koopman wil worden hoor je zelden of nooit. Het is een soort afrekenen met 2000 jaar joodse geschiedenis, met 2000 jaar nooit je-zelf-kunnen- zijn. Want de nieuwe generatie is niet een verzameling Russen, Ameri kanen. Duitsers, Polen, Nederlanders enz. van joodse bloede, maar een nieuw volk met een eigen lana, waar voor men wil vechten. En men heeft één stelling, namelijk deze: een van onze „klassieke" dichters is Bailik. Hij schreef tijdens een progrm aan het eind van een gedicht deze re gels: „En in hun dood droegen ze ons op te leven te leven tot in eeuwigheid". Dat is een opdracht. Voor alle Israëli". houdend gevecht, wat dan zou zijn >volgd". Zielige figuur Is Nasser een jodenhater? „Nasser had oorspronkelijk niet zo veel haat tegen de joden. Hij heeft bijvoorbeeld zelfs eens uitgeroepen: ,Ik zou, als ik naar Tel Aviv vloog, binnen vijf minuten vrede in het Mid den-Oosten kunnen hebben". Maar dat hij dat nooit gedaan heeft, is omdat vrede met Israël de orde zou kunnen verstoren in de Arabische landen, en omdat hij dan zijn positie als leider van alle Arabische landen niet meer zou kunnen handhaven. Nasser ging er vroeger prat op, dat hij zo goed bevriend was met de joodse gemeenschap in Cairo. Toen ineens begon hij te ageren tegen Is raël. Daarna kwam hetzelfde tegen de joden, die Israël hielpen bijvoor beeld de joden uit Amerika en dan ben je al dicht bij de gedachte achter „mein Kampf", dat Nasser tijdens de Suez-crisis in 1956 trou wens ook liet uitdelen onder zijn of ficieren. Nasser is thans een zielige figuur. Hij rolt van een berg af en kan zijn vaart niet meer stoppen. Ik denk, dat hij zelf nog het meest geschrokken is van Oe Thants weg trekken van de troepen. Hy had er dan wel om geschreeuwd, maar het was een vooralsnog loze kreet eri op het moment dat die troepen weggin gen, was Nasser eigenlijk nog lang niet klaar voor de situatie, die toen geschapen werd. Maar hij moest om zijn figuur te redden handelen. Het resultaat is bekend". Hoe ziet nu de toekomst van Israël er uit volgens rabbijn Soetendorp? „Wanneer Israël er in slaagt tot een blijvende vredestoestand te ko men, dan is er één probleem: name lijk hoe kan het potentieëel van Israël gebruikt worden voor de ontwikke ling van het gehele Midden-Oosten. Er moet een ontwikkelingsprogram ma worden uitgevoerd. De mensen moeten leren lezen en schrijven want zo snel mogelijk moet de achterstand van de omringende landen worden ingelopen. Jordanië en de Libanon willen in ieder geval wel samenwer ken met Israël. Altijd al, maar geen van tweeën wil de eerste zijn. Syrië? Syrië begint niet zoveel zonder Egyp te. En Egypte houdt zich voorlopig wel koest. Pas als er werkelijk spra ke is van weggewerkt niveauverschil tussen Israël en de omringende lan den, zal er blijvende rust komen. Rus land zal bepaald niet tegenwerken in de hoop zó via een achterdeur wat medezeggenschap in het Midden- Oosten te krygen. Maar of de Chine zen dit wel willen? Onwetendheid be vordert voortdurende ontevredenheid. En die is de bron van haat, agres sie en oorlog. De Chinezen hebben belang bij het achterbleven van het Midden-Oosten. En ik denk, dat zfj de ontwikkelingsplannen van 't Mid den-Oosten ook danig zullen tegen werken" Medelijden Dat de Arabieren iets tegen de jo den hebben, is duidelijk. Maar heeft Israël ook iets tegen de Arabieren „Niets. Ik hoorde het verhaal van een gewone sergeant. Een van de velen, die gewikkeld was in de strijd tegen het Palestijnse bevrij dingsleger. Achmed Sjoekairy was weggelopen. Zijn leger was in paniek. En ondanks het feit, dat die mensen maandenlang vergiftigd waren met de doctrine „alle joden de hals af te snijden", zei die sergeant by 't zien van hun ellende: „Ze hebben niet eens goede schoenen aan hun voeten de stumperds". De tranen stonden hem in de ogen. De Israëli hebben ns lijk doodgewoon medelijden met de ze mensen en ze zullen ook beslist een oplossing voorstellen om hen in te schakelen in het normale arbeids en leefproces in Israël, al heeft men daarvoor dan ook financiële hulp van buitenaf nodig zeker nu. Israël wilde en wil slechts vrede, maar Nasser met zijn idee van de drie kringen, waarvan Egypte dan de meest toonaangevende kring zou moe ten zijn, vindt Israël nu eenmaal niet in zijn ideeën passen. Gelukkig kent Israël de mentaliteit van het Oosten. Je kunt iemand namelijk niet zijn gehele gezicht laten verliezen, ook Nasser niet. Daarom hebben ze niet gestaan rondom het Suez-kanaal of op het grote plein in Cairo, want dan had Nasser en het Egyptische volk met hem. zijn gezicht verloren. En Israël heeft slechts belang bij rust, pacificatie, en niet bij een nooit op- voor wat dan ook, behalve uiteraard voor wapens. Leveranties van land bouwmachine-onderdelen bijvoorbeeld die uit Zwitserland moesten komen, werden in het begin van de vorige week stopgezet omdat de fabrikant bang was dat er geen financiën den zijn voor de betaling. Dank zij het toestromende geld goddank ook uit andere landen kunnen die leveranties weer doorgaan. De eerste partij is al weer verstuurd. We zijn er nog niet, nog lang niet: de scha de aan Israël aangebracht, is niet te becijferen. Maar die miljoenen vormen alvast een begin en met Gods hulp zal Israël er weer bovenop ko men. Laten we hopen, dat deze unie ke actie, die eigenlijk nog niet eens officieel begonnen is, nooit meer voor Israël op touw gezet behoeft te wor den", aldus rabbijn Palache. RABBIJN PALACHE stond voor Israël, maar dat die op het k tieke moment zich ontlaadt in een dergelijke campagne is onge looflijk. Het is haast niet bij te hou den wat er gaande is, maar het be langrijkste is: er is bloed, er is geld. Geld, dat in één grote pot gaat: Is raël haalt er uit wat het nodig heeft Unieke zaak De onverwachte golf van sympa thie en vrijgevigheid ten opzichte van Israël heeft de joden in Nederland en Israël verrast en verwarmd. „Het is een unieke zaak. Je preekt week-in- week-uit over ethische waarden, maar je hebt desondanks het gevoel te le ven in een eeuw van tteëativisme en materialisme. Dan plotseling komt dit. Iets positievers is toch echt niet denkbaar". Waarop berust toch die gebonden heid van Nederland met Israël? „In de eerste plaats is het een brok reli gie. In dit land is een buitengewone belangstelling voor de Bijbel, voor het land van de Bijbel en voor het we zenlijke element, dat de joodse reli gie in het christendom heeft inge bracht. Men ziet in de staat Israël een in vervulling gaan van een stuk profetie. Dan is er in de tweede plaats een brok schuldcomplex. Heel merkwaardig overigens: Nederland heeft in de oorlog meer dan welk land dan ook voor de joden gedaan. In de derde plaats is er de overeen komst tussen Nederland en Israël. Beide kleine landen, vechtend tegen grote natuurelementen: de een tegen het water, de ander tegen het woes tijnzand. En zo kan ik nog tal van dingen noemen, maar al die verkla ringen schieten tekort als je ziet wat er nu gebeurt". En er gebeurt heel wat in ons land. Miljoenen guldens zyn al in Amsterdam bij het bureau van de collectieve Israël-actie binnengeko men, vertelde ons rabbijn Palache van de orthodox-joodse gemeente. Het geld komt uit alle hoeken. By joden en niet-joden wordt om het hardst gegeven. „We kunnen het ons nauwelijks voorstellen, wat er alle maal gebeurt. Waanzinnige bedragen komen binnen. Van scholieren, van organisaties, van het bedrijfsleven, van particulieren. We hebben gratis boekhouders. Een gratis accountant. Een leger van vrijwilligers. Hulp van gemeenten bij het collecteren, hulp van fabrikanten, banken en girodien sten sloven zich op een onvoorstelbare manier uit. Het is om te huilen van dankbaarheid. Wij wisten allang, dat •r in Nederland belangstelling be- In Londen: Prinses Paola opende Antiekbeurs Prinses Paola van België heeft gisteravond, vergezeld door Prins Al bert, de 27ste antiekbeurs in Lon den geopend. Het was voor het eerst dat een lid van een Koninklyk huis de beurs opende. 78 Britse kunsthandelaren zijn op de beurs vertegenwoordigd. De tentoongestelde oudheden zijn miljoenen waard. Tot de kostbaarste schatten behoort 'n gouden kelk wel ke door Catharina de Grote werd ontworpen en welke door haar aar het klooster van St. Alexander in St Petersburg werd geschonken ter her innering aan haar vriend Prins Po- temkin. t* 7 Met haast geen ander bouwwerk in Duitsland zijn zo vele his torische herinneringen verbonden als met de nu 900 jaar oude, in de Russische bezettingszone liggende Wartburg. Naar men zegt, is ze in de 13de eeuw schouwtoneel van de zogenaamde „zangersoorlog" geweest, die Richard Wagner tot zijn opera „Tannhauser" inspireerde. Omstreeks dezelfde tijd leefde hier de om haar vrome liefdadigheid de geschiedenis ingegane hei lige Elizabeth. In 1521/22 vertaalde de hervormer Maarten Luther op de burcht het Nieuwe Testament in de Duitse taal, en 150 jaar geleden legden studenten in de „Hof der feesten" een bekentenis op de eenheid van Duitsland af. Naar aanleiding van de 450ste herdenkingsdag van de reformatie in de herfst van 1967 vinden op de Wartburg officiële feestelijkheden plaats, waarvan echter overeenkomstig de wil van de zone-autoriteiten vertegenwoordigers van de Duitse Bondsrepubliek uitgesloten zullen zijn. ADVERTENTIE voor Israel economisch-sociale actie Israël kerkstraat 128, Amsterdam C.tel: 2472 24

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9