9 Verlies- en winstpunten tussen Haydn en Debussy Schatten uit de Leidse U ni v er si t ei t s bibliotheek EEN MODERN 'ZAKEN'KOSTUUM WEEKS FESTIVAL GEOPEND: Unieke solisten BERT SCHRIER ledereen krijgt nu 6 mooie stuiters bij IGLO patates frites! Engelse clochard 75) leidde dubbel leven ZELDZAME EXPOSITIE Uniek en onvervangbaar bezit VRIJDAG I JUNI 1987 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA t (Van onze Weense correspondent) Niet alleen Tsjecho-Slowakije, Hongarije en Joegoslavië zijn „Naburen aan de Donau", zoals het motto van het Weense Fes tival luidt, maar ook Oostenrijk zelf is een Donau-land en daar om heeft de gastheer zelf ook het recht om zijn eigen speciali teiten te serveren. „Orfeo ed Euridice" Na het eerste grote concert waarin Karl Böhm met de Wiener Philhar- moniker werken van Mozart. Mah ler en Brahms ten gehore bracht, leerde* men van de goede oude „papa" Haydn een opera kennen die eerst in 1950 werd ontdekt. De wereldpremiè re van deze „Orfeo ed Euridice" werd een jaar later in Florence ge geven, maar zij vond geen weerklank. Dat is begrijpelijk, want Haydn is wel de vader van de symphonie, maar geen grootmeester op het terrein van de opera. Dat weet de jongste mu ziekstudent, maar de directie van het Festival blijkbaar niet. Daarbij komt nog dat de opera-virtuoos Gluok hetzelfde thema al 30 jaar vroeger in zijn onovertroffen gelijk namige opera had behandeld. De op voering in Wenen bewijst dat het van tevoren uitgesproken wantrou wen gemotiveerd was. Dit werk van Haydn mist alle dramatiek, ook al is het rijk aan melodieën. Bovendien blUkt dat de componist niet gevoelig is voor het dramatische conflict, waarvan de opera toch afhangt. In plaats daarvan sohonk hij ons een symfonische parafase op een zwakke tekst. De toehoorder is dus teleurge steld. Toch kan men slechts van een ge deeltelijke teleurstelling spreken want waar de opera-componist tekort schoot, daar won het de onvergete lijke muzikant, die vooral voor de aria's uit een onuitputtelijke rijk dom aan motieven en muzikale vondsten schijnt te putten. Daarom maakt de opvoering ook niet de in druk van een misgreep, omdat het zwakke werk door de zuiver muzikale kwaliteiten en tevens door twee voor treffelijke vertolkers wordt gered. In de twee hoofdrollen treden de Engelse zangeres Joan Sutherland en de Italiaan Gedda op die alle kri tiek laten verstommen, omdat zij de muzikale weelde zo prachtig tot uit drukking weten te brengen. Het Weense Festival is dan misschien met een verliesrekening begonnen, maar zuiver artistiek beoordeeld blijkt het toch winst te zijn! „Pelléas et Mélisande" De tweede specifiek Oostenrijkse bijdrage is de opvoering van „Pelléas et Melisande", de enige opera van Debussy. Wie deze laatste echo van de romantiek enkele jaren geleden in de Kara jan-vertolking mocht bele ven, zal die opvoering nooit ver geten. In de huidige reprise is Von Karajan weliswaar taboe, maar zijn interpretatie en enscenering werd in haar geheel overgenomen en de di rectie was wel zo fatsoenlijk om dit op het programma uitdrukkelijk te vermelden. De opera is een typisch impressionistisch werk waarin het pathos van Wagner bewust wordt vermeden om plaats te maken voor het epische in een verdoezelde at mosfeer. De gastdirigent Serge Baude houdt zich aan de interpretatie van Von Karajan en bereikt daarmee een hoog niveau, zonder ons echter te be toveren. Dramatische spanningen ko men behalve op het einde niet voor in dit libretto van de symbolist Maeterlinck, maar des te fijner en genuanceerder is de als matglanzend mozaïek opgebouwde partituur die met subtiele klankschakeringen een echte impressie oproept: een fijn gepenseeld psychologisch schilderij i pointillistische stijl, ais was het een aquarel. Muzikaal uitgedrukt is het een groot symphonisch gedicht van welks filigrane planisslml een grote betovering uitgaat. Daarop is de gehele enscenering (eveneens van Von Karajan) afge stemd. Een gordijn van fijn gaas wordt voor het eigenlijke to neel gespannen, waardoor zowel de gestalten als de achtergrond verva gen. Het is een goede vondst die vol komen past bij de romantisch-im- pressionistische opzet. Na Von Karajan die op het stand punt staat dat opera's in hun oor spronkelijk tekst gezongen dienen te worden, heeft ook de huidige direc tie aan dit beginsel vastgehouden en daarom enkele Parijse zangers als vaste leden van het ensemble gecon tracteerd, wanneer er een Franse opera wordt opgevoerd. In dit geval waren het Henri Gui als Pelléas en Baquier als Golau, twee voortreffe lijke solisten die zo duidelijk zingen dat men de tekst zeer goed kan vol gen. Nicole Menut die als gast de rol van Mélisande zingt, is een openba ring. Een dergelijke weergave is al leen mogelijk bij een zangeres die uit het land van Debussy zelf komt. Ook nu weer kon men onze landgenote Hilda de Groote in de jongensrol be groeten. Ze is voor kleinere rollen aan de opera verbonden en acteert Veel buitenlanders Het hoogtepunt bereikt echter de „halve" Oostenrijker Walter Kreppel met zijn prachtige bas In de rol van Koning Arkel. Dat is ook de mening van het publiek dat grotendeels uit buitenlanders bestaat. Het zijn voor namelijk Amerikanen, Fransen en Italianen, maar vlak voor mij zat een heel gezin uit Japan van 8 perso nen die minstens even enthousiast waren als de filmster Maria von Koclan en de kaalhoofdige Yul Bryn- ner die in zjjn donkergroene smoking met fluwelen kraag door de dames uit alle werelddelen werd herkend en bewonderd. Querido-reisbeurzen Gisteren zjjn de Jaarlijkse drie Querido-reisbeurzen voor auteurs weer verloot. Deze beurzen zijn voor het eerst beschikbaar gesteld toen in 1965 Em. Querido's uitgeverij N.V. 50 jaar bestond. Dit jaar zijn zij toegevallen aan Alfred Kossmann, Beb Vuyk en Ellen Warmond tijdens een drukbezochte bijeenkomst ten huize van uitgeverij Querido in Am sterdam. ADVERTENTIE Vlot zakendoen voor 228,- Modern zakendoen vraagt om een modern pak. Een kostuum dat perfect zit. Ook na lange zakenreizen. Ook na uitgebreide zakenlunches. Een gemakkelijk kostuum. Een pak dat na een hele lange dag de volgende ochtend nog keurig in de plooi zit. Wij hebben dit ideale 'zaken'pak in een uitgekiende combinatie van wol en dacron. Voor een, natuurlijk, zéér scherp gestelde prijs, f 228,- BREESTRAAT 152-154 LEIDEN I TELEFOON 20905 ADVERTENTIE Nu willen ze wel twéé keer in de week patates frites! Zó lekker zijn ze van Iglo. En zó machtig vinden ze die kleurige stuiters. In elk pak zitten er 6. Gauw halen! Beeldenexpositie voor blinden 22 beeldhouwwerken zjjn in het Haags Gemeentemuseum bijeengezet en voorzien van bijschriften in brail le. Het Is voor het eerst, dat een specifieke tentoonstelling voor blin den en slechtzienden in een Neder lands museum is georganiseerd. De ze expositie is gisteren door mr. drs. L. J. F. Wijsenbeek. directeur van de dienst voor Schone Kunsten in Den Haag, geopend. Hij sprak de hoop uit, dat deze proef zal aanslaan. Mr. Wijsenbeek kondigde aan, dat de leiding van het museum bereid is na een geslaagde proef een hoek of zaal in het museum blijvend te bestemmen voor exposities voor blin den. De tentoonstelling heeft, daar het een proef is, een tijdelijk karakter. Ze is slechts vandaag, zaterdag en zondag as. geopend. Compositie-opdrachten Holland Festival De Nederlandse componisten Lex van Delden, Robert Heppener en Otto Ketting hebben een opdracht van het bestuur van de Stichting Holland Festival aanvaard voor het compo neren van kamermuziekwerken ter uitvoering in het Holland Festival 1967. Van Delden schreef een „Musical notturna a cinque" op. 90 voor 4 celli en harp. Heppener componeerde een werk getiteld „Kwartet (1967)". De uitvoering van de compositie van Otto Ketting zal worden uitge steld omdat het Danzi kwartet, waar voor dit werk geschreven werd, ver hinderd is in het komende festival op te treden. Buitenkansje voor twee Parijse danseressen Een onopvallende zwerver uit Blackpool, Julian, die dezer dagen op 75-jarige leeftijd is overleden, blijkt een dubbel leven te hebben geleid. Van zijn erfenis van ruim 620.000 gld is een deel bestemd voor twee danseressen van de Folies Bergères in Parys, die hij al jaren kende. In Blackpool leurde hij overdag met zeep en scheermesjes en bezocht vaak het tëhuis van het Leger des Heils. In de avond begaf hij zich naar huis. Een luxueus ingericht apartement. Hy beschikte over een dure auto met chauffeur. Regelmatig begaf hij zich naar Pa rijs of de Franse Rivièra. In de licht stad ging hij bij voorkeur naar de Folies Bergères, waar hij een vaste plaats had. De danseressen, voor wie hy steeds geschenken meebracht, kenden hem als „de oude Engelse heer". Twee van hen de 38-jarige Micheline Roine en de 33-jarige Ni cole Delatt-re blijkt hy in zyn tes tament te hebben bedacht. Voorts heeft Julian 300.000 gld nagelaten aan een jonge zangeres uit het. koor van het Leger des Heils in Black pool. Bende De rechtbank te Antwer pen heeft twee leiders van een ben de, die terechtstonden op beschuldi ging van meer dan 224 diefstallen en overvallen tot een bedrag van f 400.000, veroordeeld tot resp. 15 en 5 jaar gevangenisstraf, zy zullen ook nog terecht moeten staan op beschul diging van moord op een Antwerpse diamanthandelaar. ADVERTENTIE Grand Hotel Kurhaus HUIS TER DUIN Restaurant DE BRUG Riant uitzicht op zee Gerenommeerde keuken met internationale specialiteiten Uitgelezen wynen Zeelucht - sport - rust Eigen strand en zonnebad Sauna, warme en koude zeewaterbaden. Bidloo's „Ontleding des mensenhely- cken lichaams". Bidloo was genees heer en hoogvoorleezer in de ontle- dings- en heelkunst en hoogleraar aan de Leidse Academie. Naar het leven in 105 aftekeningen door de heer Gerard de Lairesse. Tenslotte is er nog de afde ling „Oosterse handschriften", on dergebracht in drie vitrines. De col lectie omvat zeer vele exemplaren uit het Nabye Oosten ln het Arabisch, Perzisch, Syrisch en Armeens. Ook een grote verscheidenheid uit de Indonesische Archipel, in welhaast onnoemeiyk ryke variatie. Het i Wist U dat de Leidse Universiteitsbiblio theek, om maar iets te noemen niet minder dan 11.000 oude Oosterse-, 7000 Westerse handschriften, plus minus anderhalf miljoen boekbanden, 40.000 kaarten en 40.000 prenten en tekeningen bevat? Al deze unieke exemplaren zyn voor het ge wone publiek nimmer te zien, slechts bestaat daartoe de gelegenheid voor de wetenschap pelijke onderzoeker. En tóch verdienen deze, in de meeste ge vallen onvoorstelbaar kostbare kunstschatten, de volle aandacht van iedereen. Daarom is er een prachtig initiatief geno men: in het kader van het Holland Festival is van heden af in het Museum „De Lakenhal" uit dit alles een zorgvuldige selectie te zien, een zodanige dat iedere geïnteresseerde er niet anders dan de grootste bewondering voor kan hebben. De keuze van het zeldzame mate- f riaal is gedaan door de beheerders van de diverse afdelingen: drs. E. Braches voor de gedrukte werken en de boekbanden, ir. A. van Lutsenburg Maas voor de cartografische en to pografische afdeling, drs. P. F. Ob- bema voor de Westerse- en dr. R. Roolvink voor de Oosterse hand schriften. In drie zalen is deze prachtige col lectie ondergebracht. De eerste om vat het geschreven boek van 1800 tot 1500, alsmede een vitrine met spec taculaire boekbanden en byzondere uitgaven, de tweede is gewyd aan cartografie en topografie, als mede reisbeschryvingen, de derde bepaalt zich tot het geïllustreerde wetenschappelyke boek en de Oos terse handschriften. De keuze is er, ook door middel m een groot aantal gevarieerde a's, op gericht, een indruk te ge in van de hoofdlijnen van de ge schiedenis van het geschreven boek. De Leidse collectie is het resultaat van het speuren van geleerden als Vossius, Scaliger, Vulcanius en an deren. Handschriften, die getuigen van het eindeloos geduld van de ver vaardigers, o.a. monniken in een pe riode, dat men hiervoor nog de tijd had, zijn uit gans Europa byeenge- bracht. Met name Noord-Frankrjjk is uitstekend vertegenwoordigd. Spe ciaal komt men onder de diepe in druk van de briljante versierings- Allereerst zy genoemd het oudste bewaarde handschrift, dat stamt uit de bibliotheek van de Dom te Mainz, nl. „Lucretius, de Rerum Natura", daterend uit de aanvang van de 9de eeuw. Voorts de Latynse bewer kingen van de gedichten van Aratos „Aratea" uit midden 9de eeuw (Reims). Niet minder dan 39 be waarde miniaturen van de 43. Aan dacht verdienen ook het „Liber Ma- chabeaorum. „Flavius" uit de eerste helft van 10de eeuw, het eerste boek over de krijgshaftige Maccabeeën. Van de talryke andere kunstzinni ge handschriften moeten in het by- zonder genoemd worden het „Psal terium van Lodewyk de Heilige", af komstig uit Engeland (ca 1200). waarin de heilsgeschiedenis in 23 miniaturen is vastgelegd. Dat is ver- moedeiyk in de Zuidelyke Neder landen geroofd door de Leidse ka pitein J. van den Bergh en in 1741 aan de Universiteitsbibliotheek ge- ateliers), het vermaarde .Getyden- schonken. boek van Van Zaers" (ca. 1440. met polychrome miniaturen, door sommi gen toegeschreven aan de Meester van Catherina van Kleef, het 15de eeuwse Kroniekboek ..Enguerrand de Monstrelet", geïllumineerd in de styl van de Bourgondische hand schriften, dan werken voor het eerst neergeschreven in het humanistische handschrift, daterend uit de 15 de eeuw. Tenslotte „Vergilius", Opera", een exemplaar vervaardigd voor An drea Matteo III Aquaviva, hertog van Atri. De teksten openen met mi niaturen over de gehele pagina, op purper geverfd perkament. Sepciale vermelding verdienen ver der het chirurgisch handboek uit de 13 de eeuw .Theodorici dei Borgognon' afkomstig uit Italië (tweede helft van de 14 de eeuw), de „Kroniek van Beka", het eerste Leidse handschrift van vóór 1380, dat behoord heeft tot de bibliotheek van Phlips van Lei den. die zyn verzameling na zyn dood in 1380 voor gemeen gebruik in Leiden beschikbaar stelde. Jacob van Maerlants „Der natueren bloeme" (14de eeuw), het beroemde „Miroir Historial" van Vincent de Beauvais (1340, vervaardigd in Franse Ook de boekbanden onderscheiden zich door een uitzond er iy khoog ar tistiek niveau. Zy zyn uit spectaculair oogpunt tevens byzonder interes sant. Gewezen zy op de band, af komstig uit de bibliotheek van kardi naal De Granvelle (16de eeuw), die met het merk van Christoffel Plan- tijn, het in Wandsbeek gedrukte „Tycho Brahe" met een uitvoerige opdracht in handschrift van deze be roemde sterrekundige aan Josephus Scaliger de band gemerkt Leyden, een van de tien, uitgegeven door de Officina Plantiniana in Leiden en talrijke andere bezienswaardige In de afdeling kaarten en atlas sen vormt Melchior Lorichs „By zantium sive Constantineopolis", niet minder dan 21 bladen, welke een overzicht geven van Konstan- tlnopel een uniek hoogtepunt. Het ls door Nicolaas Stalpert van der Wie- Ie vóór 1599 aan de Leidse Univer siteit geschonken. In 1653 verwij derd wegens plaatsgebrek, werd het ln 1869 In deplorabele toestand ln het stadhuis teruggevonden. Een der bla den is vrywel geheel vergaan. Een grote plaats neemt op de ex positie in het geïllustreerde weten schappelyke boek, met ook weer il lustraties, geheel met de hand gete kend tal „man-uren" dat hiermee ge moeid moet geweest zyn, is niet te tellen. Een groot aantal kunstenaars van formaat heeft hieraan in de loop der eeuwen minutieuze aandacht be- steeds en blyk gegeven van hoogst smaakvol kleurgevoel (o.a. wat Per- zië betreft het blauw en goud). Ook hier een versieringskunst van uit zonderlijke orde. Aparte vermelding: het kleine Leidse charter, oorkonde op koper van de Zuid-Indische ko ning Koelottoenga (Radjendratjola n, 1070-1118), gegeven in het bwicv- tigste jaar van zyn regering. Het is ondoenlijk op dit alles na der In te gaan. Doch wie zich ver lustigen wil in deze weelde van kleur en een fabelachtige veel verscheiden heid aan conscientueuze handwerk- kunst, die het trotse bezit van de Leidse Universiteitsbibliotheek vormt waarvan getuigd mag worden, dat het al te zamen een onvervang bare schat is, moge niet verzuimen er kennis van te nemen. De kans daartoe bestaat slechts éénmaal. Tot 25 juni kan men hiertoe In „De Lakenhal terecht. gekleurd, wy wyzen o.a. op gravure van Woudanus.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9