Joan Miro: helft van m'n schilderijen is vals... Hartelijk succes voor Worksop Meisjeskoor Russen wapenen zich tegen Swetlana Stalin CONCERT IN LAKENHAL: Chaotisch program zuiver verklankt kunst kAleiÖOSCQQP Tlieatercongressen in New York en Montreal Zij zou door de V.S. ontvoerd" zijn KUNSTWERELD IN VERWARRING: Markt is in gevaar Onrust Crucifix van Michel Angelo gevonden Twee miljoen dollar geboden LEIDSCB DAGBLAD PAGINA 7 Het uit ongeveer 48 leden bestaande Works) x>p Meisjes Koor uit Engeland, dat tijdens zijn tournée door ons land en België gisteravond in het museum „De Lakenhal optrad, bleek over een uitgebreid repertoire te beschikken, dat onder leiding van dirigent John A. Henshaw en met begeleiding van de pianiste miss Jean Hanford, veel en hartelijk succes geoogst heeft. Op het laatste moment had men nog omdat de zaal lang niet gevuld was een groot aantal bejaarden de gelegenheid ge geven naar de gedisciplinerde, muzikale en zuivere zang van deze meisjes (van 11 tot 18 jaar) te komen luisteren. Jong en oud dus in één zaal tezamen! Ons land heeft uitstekende meis jeskoren, maar dat uit Worksop mag er ook best zijn! In dit uit 36.000 in- rs bestaande zeer oude stadje wordt blikbaar met kennelijke vreug de gezongen, de jeugd wordt er als ire mee opgevoed. En dirigent Henshaw laat de meisjes met aller lei genres kennis maken, hij bereikt heel verdienstelijke resultaten, zowel wat de klassieke als de moderne mu ziek betreft. Een chaotisch samengesteld pro gramma met ,van alles wat" leverde genoeg stof op om te constateren, leze Worksop-meisjes voor geen kleintje vervaard zijn en soms zelfs verwonderlijk knappe resultaten be reiken, bijv. in die alleraardigste, geestige jazz-kantate „The Daniel van Herbert Chappell, waarbij dirigent Henshaw zich als een per fect accompagnateur ontpopte avond begon wat vreemd met koor uit Schumanns „Das Para dis und die Peri", gevolgd door een srie uiteenlopende koorwerkjes van Josquin des Prés tot Johann Strauss toe. Hierop een groep volksliederen uit Engeland, Australië, Frankrijk en Spanje negro spirituals, waarin het juiste idioom vanzelfsprekend onmo gelijk getroffen kon worden, maar die toch met diepe ernst opklonken, Franse en zelfs Hollandse liedjes (in arrangementen van Karsemeijer), in heel dapper de Hollandse uit spraak al aardig benaderd werd. Ten slotte veel aandacht voor de moderne liohte muziek, waarin, behalve „The Daniel Jazz" een selectie uit „The sound of music" van Rogers kranig tot haar recht kwam. De zang van deze jeugdige zange resjes strekte in veel opzichten Worksop tot eer. We kunnen denken dat dit koor herhaaldelijk de finale bereikte in diverse zangfes tivals. Er moet door de dirigent heel wat' geschaafd zjjn om het zó ver met deze meisjes te brengen. Zij zingen soms nog wat stijf, maar bjj voort during beschaafd en innemend, met welverzorgde klank. Solistische vocale medewerking werd verleend door twee plaatselijke „grootheden", n.l. de sopraan Thelma Armitage (sopraan) en Linda M. Blagg (alt), die beiden mede een groot deel van het applaus in de wacht sleepten. Welverdiend overi gens voor deze twee, die geen be roepszangeressen zijn en toch kun dig en gevorderd voor den dag kwa- Men heeft de prestaties van dit koor met genoegen beluisterd en vooral ook waardering kunnen op brengen voor de muzikale dirigènt Henshaw, die zijn jeugdige koorleden zo levendig stimuleert. De tournee door ons land con certen in Roosendaal. Amersfoort en Gouda is georganiseerd om de internationale vriendschap en ver standhouding te bevorderen: gezien het gemoedelijke en harmonische verloop van dit concert, is ruim schoots aan deze doelstelling beant woord. Mevrouw Van Hulst van K. en O. heeft, onder aanbieding van bloemen, alle medewerkenden hartelijk bedankt en de heer Williams, de secretaris van dit te loven koor sprak tot be sluit zelfs In het Nederlands vrien delijke woorden van erkentelijkheid i- voor de hartelijke ontvangst. Van 4 t/m 11 juni zal in New York het 12de tweejaarlijkse congres van het Internationaal Theater Instituut plaats hebben. Negen Nederlanders zullen dit congres of een gedeelte daarvan bijwonen: ir. B. V. van den Bergh- voorzitter van de Vereniging van schouwburg- en concertgebouwdirec ties in Nederland, tevens voorzitter van het Nederlands Centrum van het m, mr. J. A. J. van Gorkom, plaatsvervangend hoofd van de af deling Kunstzaken van de gemeen te Rotterdam, drs. W. Hofman, di recteur van de Rotterdamse Kunst stichting, mr. P. A. Meerburg, thea terproducent, drs. W. Ph. Pos, we tenschappelijk medewerker aan de Universiteiten van Amsterdam en Leiden, Wim Vesseur, theaterontwer per, Robert de Vries, algemeen di recteur van het Nieuw Rotterdams Toneel., en Max Wagener, directeur van de Vereniging van Nederland se toneelgezelschappen van het Ned. Centrum van het TIT. Zes van deze gedelegeerden zullen ook deelnemen aan een congres over het onderwerp „The desingn of thea tres" dat van 18 t/m. 25 Juni in Mon treal in Canada zal worden gehou den. en wel de heren Van den Bergh, Hofman, Meerburg, Vesseur, De Vries en Wagener. De deelnemers aan het ITI-con- gres in New York zullen deel uitma ken van verschillende internationa le commissies. De debatten, hande len over het onderwerp „The thea tre tomorrow", uiteen. Het meisjeskoor uit Worksop (EJ, dat gisteravond met succes in „De Lakenhal" optrad. (Poto LD/Hol vast) Het was een sympathieke avond, waaraan een ieder met voldoening zal terugdenken. Basisopleiding amateurtonelisten Het Nationaal Centrum voor he amateurtoneel heeft zijn laatste drie jarige basisopleiding voor amateur- tonelisten gegeven. Gisteravond reik te de directeur van de culturele raad Noord-Holland, mr. H. van Ree, in Hilversum de laatste elf getuigschrif ten uit aan cursisten uit Noord-Hol land De opleiding zal van nu af aan alleen openstaan voor beroepsregis- 5 bij het amateurtoneel. Men komt nu tot- een full-time-opleiding die belangrijk korter zal duren. Miskoop Brugi van se museum-vrienden De Vereniging van vrienden der Brugse musea heeft onlangs voor f 60.000 drie schilderijen gekocht, waaronder een Madonna met kind Quinten Metsys, waarvan nu ach teraf betwijfeld wordt of het echt is. De restaurateur in Brugge aan wiens :n de kunstwerken werden toe vertrouwd, heeft verklaard dat het paneel van Metsys een vervalsing is. De drie schilderstukken waren af komstig uit het bezit van de congre gatie van het Engels klooster in Brug- Concert in Dorpskerk Voorschoten 5 juni a.s. aai in de Dorps kerk in Voorschoten een concert plaatsvinden te geven door mevi BlankensteinOffenberg, organiste van de Ev. Luth. kerk in Leiden. Medewerking zal worden verleend door de kindercantorij van de Herv. Gemeente oJ.v. H. J. Walvaart. Uitgevoerd zal o.a. worden Fantasie op de achtste toon van Pieter Cor net, Psalm 11» 6466 (onberijmd) ran A Vroegop, voor koor en orgel, twee canons voor blokfluiten van han Walther en Lorenz Lemlin, Ada gio voor orgel van Joseph-Hector Fiocco en Preludium en fuga fmoll van Johann Sebastian Bach. Het concert wordt georganiseerd door de Culturele Commissie va Herv. Jeugdraad. (Van onze Moskouse correspondent) Een publicatie over de betrekkingen tussen de V.S. en de Sowjet-Unie in het Russische partijorgaan „Prawda'' heeft in de Russische hoofdstad sterk de aandacht getrokken. Volgens het blad wordt de anti-Russische propaganda van de laatste tijd in de V.S. van zo groot belang geacht, dat de voortzetting wel moet leiden naar een verslechtering van de betrekkingen tussen de beide landen. binnenkort haar bijdrage zal Ieve- i het geheel. Daarmee corri geert men de eerste officiële versie, die de indruk had gewekt dat Swet lana misschien toch nog naar de Sowjet-Unie zou terugkeren. Haar vlucht wordt nu zodanig afgeschil derd, dat de Russische lezer de in druk krijgt, dat Swetlana door ge heime Amerikaanse agenten is „ont voerd". „Cia-agenten hebben Swet lana via India naar Zwitserland ge bracht en vandaar uit naar de V.S.", aldus heet het laconiek in de „Praw- Beschuldigingen Wat de Russen aan het in geen ge val nieuwe verschijnsel wel buiten gewoon ergert, is het feit, dat de anti-Russische propaganda volgens hen met officiële goedkeuring een nieuw hoogtepunt bereikt met het oog op het as. 50-jarig jubileum van de Bolsjewistische oktoberrevo lutie. In deze samenhang worden ook vele oude beschuldigingen naar vo ren gebracht, zoals bijvoorbeeld dat alle Amerikaanse universiteiten, die zich met de studie van het commu nisme bezig houden, zich aan anti- Russische activiteiten schuldig ma ken en anderzijds dat ook vele off- ciële instanties in de V.S. van het Witte Huis, via het ministerie van Openbare Gelden met anti-Russische propagandacampagnes inlaten. Met name werd de vroegere ambassadeur in Moskou en Belgrado, de huidige hoogleraar George Kennan, op zijn publicaties aangevallen en becriti- seerd. Hoogstwaarschijnlijk mede In ver band met deze situatie wordt het Russische volk nu voor de tweede maal over het lot van de dichter in gelicht en erop voorbereid dat ook de l dochter van de gestorven dictator da. Werktuig Westelijke waarnemers in Moskou zijn van mening, dat de buitenge woon belangrijke publicatie, die de mogelijkheid van een verslechtering van de betrekkingen tussen de VS en de Sowjet-Unie in het verschiet stelt, uitsluitend een voorbereiding van de Russen betreft op de ver wachte publicatie van Swetlana, die men op deze wijze als een werk tuig van de Amerikaanse propagan da in discrediet wil brengen. Omdat In bevoegde kringen in de Sowjet-Unie natuurlijk bekend is, dat in de V.S., evenals elders in het (Van onze Amerikaanse correspondent) ,Het is ongelooflijk. Als ik er de tijd voor zou hebben om langs alle belangrijke musea in Noord- en Zuid-Amerika te rei zen, dan zou ik ontdekken dat nog niet de helft van de daar geëxposeerde werken die mijn naam en handtekening dragen, door mij geschilderd zijn". Deze cynische opmerking is afkomstig van de Spaanse schil der Joan Miro, in de kunsthandel een van de hoogst genoteerde moderne meesters van de wereld. Volgens het jaaroverzicht van het Amerikaanse weekblad „Time" worden alleen de wer ken van Pablo Picasso duurder betaald dan die van Joan Miro. Onder de eerste tien hoogst betaalde schilders ter wereld komen in dit overzicht nog twee andere Spaanse schilders voor, Salvador Dali en Antonio Tapies. Van deze vier univer sele Spanjaarden is vooral Joan Miro een dankbaar object voor een kleine groep vervalsers, die hun werk zo goed doen dat zij daarmee de gehele internationale kunstmarkt in verwarring brengen. De secretaris van Joan Miro heeft er bijna een dagtaak aan alle ver zoeken tot verificatie van werk, dat aan de schilder wordt toegeschreven te behandelen. Het vorige jaar heeft Joan Miro medewerking geweigerd aan een retrospectieve tentoonstelling die van zijn werk in New York zou worden ingericht. Het bleek namelijk dat meer dan de helft van de doeken, die door de organisatoren tentoonge steld zouden worden, vervalsingen waren. De berichten hierover zaaiden onrust onder alle particuliere verza melaars en museumdirecteuren van Ver. Staten. Iedereen, die meende een of meer Miro's in zijn bezit te hebben zond er fotokopieën van op naar het atelier van de schilder op het eiland Mallorca. En velen van hen kregen het bericht, dat de mees ter weigerde de voor veel geld ge kochte doeken t« erkennen. Miro zwijgzaam Internationale kunsthandel en Joan Miro zelf, zijn uiterst huiverig om uit voerig mededelingen te doen over de omvang van dit schandaal. Een kunsthandelaar, die openlijk laat blij ken, dat hij volledig op de hoogte is van de vervalsingen, hoeft er niet op te rekenen nog eens ooit een Miro te zullen verkopen. De schilder zelf heeft zo langzamerhand de grootste moeite om de razendknappe imitaties van zjjn zeer omvangrijke oeuvre te herkennen. Het grootste probleem is voor hem, dat de meeste bezitters van valse Miro's deze volkomen te goeder trouw voor veel geld hebben gekocht. Maar er is geen beginnen aan om deze mensen op de een of an dere manier schadeloos te stellen. Soms laat hij zich verleiden de ver valsingen terug te kopen om ze per soonlijk te vernietigen. Soms ook ruilt hij ze voor één van zijn eigen Handige organisatie De wereldverbreide organisatie van vervalsers is uiterst handig. Dat heeft een Nederlandse kunsthande laar gemerkt wiens naam, om hier boven omschreven redenen, niet ver meld mag worden. In Barcelona wer den hem 14 gouaches aangeboden, die aan Miro waren toegeschreven. Zij waren zelfs door Miro opnieuw er kend, want aan de achterzijde prijkte in het handschrift van de Spaanse meester een recente datum en zijn handtekening. De lage prijs, die hem werd gevraagd maakte de Neder lander achterdochtig. Hij nam de gouaches mee en vroeg advies een aantal van de meest bekende kunsthandelaren in Barcelona, die als deskundigen van het wertc van Miro gelden. Niemand twijfelde eohtheid van de 14 tekening van Miro werd door iedereen als volkomen echt beschouwd. „Niet van mij..." Totdat de handelaar een kunstcri ticus tegen het lijf liep, die zijn arg waan bevestigde, omdat de verko pers hem niet erg bonafide leken. Er werden foto's van gemaakt en naar Miro op Mallorca gezonden. Een week later waren ze terug met de mededeling van Miro, dat de afge beelde werken nooit door hem waren geschilderd. Het bleek, dat deze gou aches waren aangeboden voor een tentoonstelling van t werk van Mi ro in Barcelona. Toen de meester de ze expositie zelf bezocht, liet hij woe dend de 14 gouaches van de wand halen, greep een potlood uit zijn zak en schreef er achter op: „Deze gou ache is niet door mij gemaakt." Hij voorzag deze kreet met de datum en zijn handtekening. De vervalsers kre gen het werk terug en verwijderden keurig netjes hetgeen door Miro ge schreven was en lieten de datum en handtekening staan. Daarna werden ze aan de Nederlandse kunsthande laar aangeboden, die er bijna voor het lieve bedrag van 14000 dollar in gevlogen was Dure vervalsingen Dezer dagen meldde zich een Engelse kunstcriticus in het atelier van Miro met de afbeeldingen van een serie doeken uit de Findley Gal lery in New York, die voor 15000 dol lar per stuk waren aangekocht. Zjj bleken allemaal vals. In 1960 waren zjj op verschillende veilingen in de handel gebracht voor de prijs van slechts 100 dollar per stuk. In zes jaav tijds waren zij door handen van de verschillende kunsthandelaren ge- J gaan, die allen, naar later ver klaarden volkomen te goeder trouw, de prijs hadden weten op te werken tot 15000 dollar per stuk. Volgens het gevleugelde woord van n Franse kunstcriticus hangen er tn de 2000 door Georges Braque ge schilderde werken 3000 in Ameri kaanse musea. Bij een nauwkeurige registratie van de Miro's, die in Ame. rika hangen sou wel eens kunnen blijken, dat er meer valse dan echte zijn. ADVERTENTIE op elk doosje theebuiltjes van 20 stuks Moeilijke situatie De Spaanse recherche is er zeer In geïnteresseerd om de vervalsers op te sporen, maar staat daarbij voor een moeilijke taak. Mensen, die ver valsingen van moderne meesters heb ben gekocht, zijn dikwijls zeer huive rig om er aangifte van te doen. Een deel van de kunsthandel ia dikwijls door dit soort affaires gecompromit teerd en doet er eveneens het zwijgen toe. De vertcopers van het hierboven aangehaalde geval van de Nederland se kunsthandelaar raakten achter slot en grendel, omdat zjj ook nog iets met een financieel schandaal te maken hadden. Om de verkoop de vervalsingen alleen waren zij zeer moeiljjk te pakken. Een feit is, door de grote omvang van de moder ne vervalsingssdhandalen een moei lijke situatie dreigt te ontstaan, om dat zo langzamerhand door de on echte bomen het echte bos niet meer te sien ie. Westen de staat geen rechtstreekse invloed kan uitoefenen op universi teiten of uitgeverijen, dient men aan de feitelijke consequenties voor de Russisch-Amerikaanse betrekkingen niet te veel waarde te hechten, mede omdat Moskou zelf bovendien steeds optreedt tegen een ideologische coëxistentie, waaruit noodzakelijker wijze elke kant het recht op uiteen zetting van haar mening wordt ge- Operazanger Seiapio - 80 - overleden Maurice Seiapio, een operazanger, e in de jaren *20 en *30 grote be kendheid genoot is in de ouderdom tn 80 jaar in Chicago overleden. Sciaipio zong in Itaüë voor tal van operagezelschappen. Vervolgens zong n Parijs voor de Opera Comique. Nadien was hij verbonden als bas aan Chicago Opera Company en de Detroit Opera Company. Nadat hij zijn operacarrière afge sloten had, bleef hij les geven. Tot zyn leerlingen behoorden wijlen Ma- Lanza en George London van de Metropolitan Opera. ADVERTENTIE na iedere maaltijd... 25 c Want Doublemlnt kauwen bevor dert da spijsvertering, 't Is heerlijk en zo gezond. Doublemlnt reinigt uw tanden en verfrist mond en adem. Koop vandaag nog een pakje plezier voor twee - en merk zeif hoe goed Doublemlnt u doet. Andriessenconcert Haagse Kunstkring Zaterdagavond 10 en zondagavond 11 Juni zal in het gebouw van de Haagse Kunstkring, Denneweg 64, in het kader van het 75-jarig jubileum van de Kring een Andriessenconcert gegeven worden: werken van Hen drik Andriessen en zijn zoons Jur- naan en Louis Het is de eerste maal dat een con cert geheel gewijd is aan werken van deze drie componisten. Uitgevoerd zullen worden: het strijkkwartet en het blaaskwintet van Hendrik Andriessen, het oello-trio en het gitaar-trio van Jurriaan Andries sen, en de fluitsonate, triplum voor gitaar double en Souvenir» d'En- fance van Louis Andriessen. Medewerkenden zijn: Hans Speth, viool; Henk Beekmans. viool; Herbert van der Velde, altviool en Jolle Huckriede, klarinet (Het Gaffino- kwartet)Koos Verheul, fluit; Frank Mindera, hobo; Klaas de Rook, kla rinet; Norman Sherman, fagot; Wim Roerade, hoorn; Rijnbert de Leeuw, Louis Andriessen en Jan van der Meer, piano; Jan Goudswaard, gitaar en George Peterson, klarinet. Prof. Hendrik Andriessen zal het concert inleiden en spreken over zijn eigen werk en het werk van zijn zoons. De directeur van het Vaticaanse instituut tot herstel van kunstwerken, de zeereerwaarde heer Mario Pinzutin, is tot de conclusie gekomen dat een armloze houten crucifix, die te zamen met oude, kapotte meubelen is verkocht door een kloos ter te Viterbo bij Rome, een beeldhouwwerk van Michael An- jelo is. Hij is na een maandenlange studie tot deze conclusie gekomen. Het werk is van het klooster ge kocht door een Italiaan, die er geen idee van had, dat de 90 cm. hoge crucifix, gesneden uit het hout van een olijfboom, een werk van de gro te meester der Renaissance zou kun nen zijn. Zes maanden geleden werd de cru- oifix door Aldu d'Uro, een kunstver zamelaar in Rome, van deze Italiaan gekocht. D'Urso betaald» »r 25 mil joen lire (f 150.000) voor. Naar verluidt draagt het beeldhouw werk een inscriptie „Michel Angelo". Volgens monseigneur Pinzutin heeft Michel Angelo de crucifix voor het klooster van de Heilige Geest in Flo rence gemaakt toen hij daar als gast verbleef om in het bij het klooster behorende ziekenhuis anatomische studies op lijken te kunnen maken. D'Urso is een bedrag van twee miljoen dollar voor het beeld gebo den door »en museum In New Yorla

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7