r;liüH; s
Film-ster rijst snel
Krachtige aquarellen
van Maarten Kemper
ZATERDAG 6 MEI 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 5
De film „Paranoia" naar de gelijk
namige novelle van W. F. Hermans
heeft Pamela Koevoet-s plotseling in
de schijnwerpers geplaatst. Zij weet
i zelf nog niet precies wat zij daar-
mee aan moet.
SHoe is zij plotseling zo opgeval-
Jen? Dat is geen moeilijke-vraag. Men
zal heel ver in de geschiedenis van
de Nederlandse speelfilm moeten te-
ruggaan om iemand te vinden
l wiens persoonlijkheid zo duidelijk
van het doek de zaal in kwam. Zelfs
f toneel vedetten, wier naam met gul-
den letters in de annalen zullen wor-
den geschreven, bleken op het film-
i scherm plotseling niet meer dan
braaf hun tekstjes producerende
1 schimmen. Als Pamela echter in het
beeld verschijnt gebeurt er iets, de
1 toeschouwer voelt dat en 't valt dan
ook te verbazen dat de regisseur
soms minuten lang de camera op
haar heeft durven richten. Het is ze
ker in niet geringe mate de kwali
teit van regisseur Adriaan Ditvoorst
geweest om daar oog voor te heb
ben. Het 20-jarige Amsterdamse
danseresje Pamela Koevoets is een
ontdekking van belang, een actrice
(als zij zelf niet zo'n hekel had aan
dat woord) wier verschijning men
met „Paranoia" hopelijk niet voor
het laatst heeft gezien in de bios
coop.
Persoonlijkheid
I Uit de film treedt zjj misschien
naar voren als een meisje, dat op
intuïtie samen met de regisseur de
juiste sfeer heeft weten te treffen.
Dat kan waar zijn, maar wie met
haar praat merkt in haar een per
soonlijkheid, die heel wat meer is dan
ïaar een onbestemd dansmeisje.
Z(j geeft zich scherp rekenschap van
at er om haar heen gebeurt.
Aan dat zich realiseren wat men
doet is Koert Stuyf („een geweldige
leraar") met zijn dansinrichting na
tuurlijk debet. Hij heeft haar zeker
tot een bewust werkend danseres
gemaakt. Dat zij nu met één stap
bulten zyn dansdomein getreden is
voelt zij, enigszins schuldig, als een
klein verraad. Maar Pamela Koe
voets moet zich zelf ook bekennen
!dat het helemaal opgaan in een film
proces is als een roes, die zij nog
wel eens wil doormaken.
Adriaan Ditvoorst kent zij al ge
ruime tijd. Zij zaten by Schiller op
het Rembrandtplein. „Ik had het al
leen maar over dansen, hij alleen
over film. We lachten wel om dezelf
de gekke dingen. Ook nog bij het
filmen van het verhaal, dat eigen
lijk morbide is". Er was een gemak
kelijk contact. Zij begreep. Aan het
uitdiepen van de rol van Anna be
hoefde nauwelijks te worden ge
dacht. „Hij accepteerde mij als mens.
Ik kon uit mijn eigen palet werken.
aide accenten, die in Anna
voorkomen haal je naar voren. Het
andere houd je terug". De heldin
.Paranoi" gelooft een grote ar
senaal van mogelijkheden in zich
aanwezig dan deze film van
haar vroeg. Men behoeft dat niet te
betwijfelen. Zij heeft Pamela naar
achteren geschoven en Anne naar
voren.
Kleurentelevisie
in detailhandel
(Van onze correspondent)
Wie benieuwd is naar werking en
ontvangst van kleurentelevisie, kan
sinds enkele dagen terecht bij zijn
radio- en televisiehandelaar. Deze
week is Philips-Eindhoven begonnen j
met de verzending van meer dan j
5000 demonstratie-exemplaren. „On-
ze detaillisten kunnen zich dan voor- I
bereiden en de noodzakelijke erva- J
ring met de ontvangers opdoen", al-
dus Philips.
Hoewel deze eerste serie Philips-
kleuren-tv-ontvangers niet bestemd
zijn voor de verkoop, is Philips er
zeker niet op tegen dat „de winke
liers een lystje bijhouden van wie
<èr één wil hebben".
De prijs van een kleurenontvan-
ger bedraagt 2950 gulden. Zoals be
kend begint Nederland per 1 januari
1968 met kleuren-tv-uitzendingen.
De winkeliers zullen bij het demon
streren gebruik maken van Duitse
kleuren-tv-programma's, die elke
ochtend worden uitgezonden.
Vanavond op radio:
Groot debat over
openbare orde
Het programma van de VARA-
radio van vanavond is drastisch ge
wijzigd. De aangekondigde program
ma's tussen 20.05 en 22.30 uur komen
te vervallen. In plaats daarvan
wordt een groot debat uitgezonden
over een zaak die door recente ge
beurtenissen van grote actualiteit is.
Ter discussie staat de vraag of er
aan regels gebonden openbare orde
moet zyn en zo ja welke en hoe de
ze dan gehandhaafd moet worden.
Aan het debat nemen personen deel
uit verschillenden groepen, zoals pro
vo. centraal-stationjeugd, socialisti
sche jeugd, middenstand, ingezonden
stukkenschrijvers, pers en lagere en
middelbare politiefunctionarissen uit
Groningen, Maastricht. Nijmegen en
Utrecht. De discussie staat onder we
tenschappelijke supervisie van de so
cioloog prof. dr. Sj. Groenman, de
polemoloog drs. H.W. Tromp en de
pojjtiepsycholoog drs. W. Wijbenga
en wordt geleid door drs. J. Roe-
lands. De opname van dit debat had
donderdag plaats.
Swiebertje
Pamela Koevoets gelooft niet zo
erg in het gebruiken van toneel
mensen in speelfilms. Zij denkt kri
tisch mee in de opvattingen van
Adriaan Ditvoorst met wie zij op
voor haar ideale wijze heeft kunnen
De regisseur kreeg
schrijver Hermans een positie-
brief waaruit zij voldaan citeert:
„Gebruik geen beroepsacteurs. Die
worden door het publiek onmiddel
lijk ontmaskerd als Swiebertje".
Een reactie van Jan Vrijman op
de première-avond: „Je bent aan al
le kanten interpretabel".
Tijdens het filmen had Pamela
geen privéleven. „Elk spanninkje
werd voor de film in dat vat geperst.
Ik moest vergroeien met Anna". Nu
verlangt zij er naar op een luchtbed
op het water te drijven
Bernhard de Vries
voor hoofdrol in
film naar Rome
De Amsterdamse provo Bernhard
de Vries (26) is met zijn 17-jarige
echtgenote naar Rome gereisd om
daar een hoofdrol te spelen in een
Dolce Vita-achtige film. zy vrien
den, die spreken van een enorm ho
norarium dat Bernhard te wachten
zou staan, hebbem hem kwalijk ge
nomen, „dat hij Amsterdam verlaat
op een ogenblik dat de strijd tegen
het gezag naar een nieuw zomers
hoogtepunt gaat".
Nederlander wint
grote operaprijs
in Verviers
De Nederlandse zanger Hubert Wa-
ber uit Heer (Limburg) heeft giste
ren de grote prijs in het internatio-
le operaconcours van Verviers ge
wonnen. Hij ontving ook de prijs van
de Belgische regering. De Duitser
Hans Dahmen uit Keulen won de
eerste internationale prjjs.
NEDERLAND 1 KRO
3.30 uur Nie
VOOR ZATERDAG 6
Hilversum 1. 402 m.
NRU: 18.00 Lichte muz. (gr.). 18.55
Concertgebouworkest in Amerika: reis
impressies. 19.00 Nws. 19.10 Act. 19.30
Operetteklanken. 20.30 In antwoord
op Uw schrijven: verzoekplaten. 22.30
Nws. 22.40 Overweging. 22.45 Goal
muzikaal sportpanorama met kommen-
taren, reportages en gekruide nieuw
tjes. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 2 .298 m.
VARA: 18.00 Nws. en commentaar op
iet nws. 18.20 Stereo: Licht orkest
net lichte voc. ensembles. 18.45 Pro-
nenade orkest en klein radiokoor:
,'Olikslledijes. 19.20
Lichte gram.
22.00 Stereo: Klass.
.40 Plein en
progr. 23.55-24.00 Nws.
22.30 Nws.
len. hoorspi
publiek.
VOOR ZONDAG 7 MEI
•sum 1. 402 M.
KRO: 8.00 Nws. 8.15 Klass. gram-
antwoord. 11.40 De Open Deur,
tiendaagse rubriek. KRO: 12.00 Uitslag
SUS-actle. 12.30 Nws. 12.37 Buiten
lands commentaar. 12.50 Stereo: Bel
Cantoprogramma (opn.). 13.30 Voor de
kinderen. 14.00 Harrewarren licht
progr. 15.00 Utrechts symfonie-orkest
t solist: klass. i
i Lichte gram.
- t Vr
ge wiji
(Vrijgemaakt.)
liederen. 16.c
18.45
Kerk veraf en dichtbij. NCRV: 19.00
Nws. en weerpraatje. 19.07 Klanksnoer:
platenprogr. 19.26 Brusselse kantteke
ningen. 19.30 Geestelijke liederen
(opn.). 20.00 De toekomst van het chr.-
.00 Zin in
22.30 Nws. 22.40
gebed. 23.00 Kruispunt
liedjes: lledjesprogi
'"ining en gebe:
vraagstukken op religieus gebied,
Franse chansons (opn.). 23.55-
IN KUNSTZAAL HEUFF:
gramma. (9.00 Sportmededelingen)
'0.00 Verzoekprogr. van
1.00 Stereo: Strijdorke.'
9.45 Nws. 10.0
Amusementsmuziek. 11.30 Ik bedoel
maar: actueel cabaretprogr. AVRO:
12.00 Muzikaal Onthaal: bonte muzi
kale show. 13.00 Nws. 13.07 De toe
stand in de wereld, lezing. 13.20 Korte
boekbesprekingen afgewisseld met muz.
13.50 Voordracht. 14.00 Nederlands
Koorfestival 1967. NRU: 14.30 Langs
de lijn: sportreportages en -uitslagen
wlngen. VARA: 18.30 Stereo: Tango
en lichte gram.muz. VARA: 17.00 Oude
grammofoonplaten. 17.30 Voordracht
en muz. 17.50 Nws. NRU: 18.05 Langs
de lijn: sportreportages en -beschou-
gen. VARA: 18.30 Stereo: Tango
Rumba-orkest en zangsolisten. 18.55
Zin en tegenzin: discussie over
een act. onderwerp. VPRO: 19.30 Ko
ningin of dienstmaagd. 20.05 Prome
nade-orkest. radiokoor en solisten:
operette'
21.05 Müni-
21.20 Stereo: Concert: 1 Instr.
semble: klass.
2. Bari
gram.muz. 23.55-24.00 Nws.
Hilversum 3. 240 ni. en FM.
AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Lichte muz.
KRO: 10.00 Nws. 10.02 Verknipt. 11.00
Nws. 11.02 Licht platenprogr. en
praatje. VARA: 12.00 Nws. 12.02
Nederlandse artiesten op de plaat.
13.00 Nws. 13.07 VARA'S Popshow.
Madridplatenprogr.
buitenlandse arbeiders. 15.32 Rond
rhythm and blues. 16.00 Nws. 16.02
Voor de tieners. (16.30 Toto-i
slagen). 17.00 Nws. 17.02-18.00 Ver-
zoekplatenprogr.
MAANDAG 8 MEI
7.30 Nieuws. 7.32 Radiokrant. 7.50
so: Lichte orkestmuz. (gr.)
.32 St
de zieken. 9.35 Waterstanden. 9.
de huisvrouw. 10.10 Clavecimbelrecital
(gr.): oude muziek. 10.25 Theologische
etherleergang. 11.00 Pianorecital mod
muz. 11.20 Gelders orkest en solist:
mod. en klass. muz. 12.22 Voor boer en
tuinder. 12.27 Mededelingen t.b.v.
land- en tuinbouw. 12.30 Nieuws. 12.40
reportages,
Schoolradio.
17.00 Overheidsvoor-
g en missie in Surl-
Spreker: Ds. G. E. E. Polanen.
H11 versi
II 291
AVRO: 7
gymnastiek. 7.20
VPRO: 7.55 Deze
Nieuws. 8.10 Actualiteiten. 8.15 Lichte
gram.muz. (8.30-8.35 De groenteman)
8.50 Morgenwijding. 9.00 Moderne or
kestmuziek (gr.). 10.00 Voor de kleu-
(gr).
Arbeidj
praatje. 12.35 stereo: Lichte orkest
muziek. 13.00 Nie
Modern platteland.
Lichte orkest -
13.10 Journaal.
Muzikantenuur
toekomst (I)
kingsexplosies. D
boortebeperking. 15.00 Voor de
16.00 Nieuws. 16.02 Licht instr-
taal ensemble. 16.15 Johan Willem
Friso Kapel. 16.45 Klass. en mod. gr.-
1730 Joegoslavische volksmuz.
KRO: 9.00 Nieuws. 9.02 Platenprogr.
met tips en praatje. 10.00 Nieuws. 10.02
Actualiteiten. 10.05 Lichte gram.muz.
volk. 12.00 Nieuws. 12.02
12.05 Knalmuziek. 13.00 Nieuws. 13.02
Aktualiteiten. 13.05 Knalmuziek. 14.00
Nieuws. 14.02 Actualiteiten. 14.05
Kick: muziek en sport. 15.00 Nieuws
i'5.02 Actualiteiten. 15.05 Swing-I'
TELEVISIEPROGRAMMA
'ederland I
De indertijd wel eens gesignaleerde „griezelige vroegrijpheid"
van de nu 22-jarige Rotterdamse kunstenaar Maarten Kemper,
aan wiens oeuvre wij o.a. op 1 oktober 1965 een uitvoerige be
schouwing wijdden manifesteert zich opnieuw in de reeks op
merkelijk krachtige aquarellen, welke thans de wanden van
kunstzaal Heuff te Wassenaar siert.
Maarten Kemper voelt zich in het
bijzonder aangetrokken tot stations-
emplacementen. strandgezichten
(Hoek van Holland), impressies uit
België (Charleroi en Huy) en bloem-
stillevens, waarvan hij ditmaal ook
een tweetal in olieverf heeft vastge
legd. Wij prezen indertijd reeds
Maarten Kempers virtuoze werkwij
ze, waarin de merkwaardige en wei
nig voorkomende combinatie van ar
tistieke fantasie en preciese, nuchte-
re-zakelykheid (als specifieke Rot
terdammer?) tot uitdrukking komt.
Een technische inslag is by hem
evident: daarvan getuigen de impres
sies van ingewikkelde ijzeren-draad
constructies, van strakke rails, van
seinpalen, waarin hy heel dat inte
ressante beeld van een station (het-
zy dat te Utrecht of het Paryse Gare
du Nord) vastlegt.
Zyn strandgezichten zyn vervuld
van eenzelfde strakheid, waarboven
somber-dreigende, bewogen wolken
velden zich uitspreiden. Met een en
kel vlak wit, rood of groen weet hy
zyn breed opgezette forse composi
ties coloristisch te verlevendigen,
brengt hij effecten aan, die in hun
originaliteit boeiend zyn en het ge
heel contrastryk verhelderen.
Kemper zet alles neer met een
frapante vastberadenheid, raakheid
en zekerheid, waarby het aparte kast
bloemstillevens speciale vermelding
rechtvaardigt. Sinds zyn vorige ex
posities - ook in „De Lakelhal" kon
men indertyd reeds van zyn krachtig
persoonlyk oeuvre kenis nemen -
is hy alweer sterk gegroeid, hoewel
het ambachtelyk meesterschap hem
van den beginne af aan „zo maar"
in de schoot lykt gevallen.
Wij zijn benieuwd, waarheen
Maarten Kempers weg zal voeren:
zijn visie op de door hem behandelde
onderwerpen, die een zekere beper
king verraden, moge zich op den
duur nog meer verruimen, hetgeen
dan ongetwijfeld zal bijdragen tot
een totale ontplooiing van zijn op-
zichzelf reeds zo gerijpt kunstenaar
schap. H.
Maarten Kemper: Stations
emplacement Kopenhagen.
Groot dagblad
in V.S. stopt
verschijning
Het Newyorkse avondblad „World
Journal Tribune' 'is gisteren voor het
laatst versohenen.
Het blad was op 21 maart 1966 ont
staan uit een samengaan van de
„World Telegram and Sun", de „New
York Herald Tribune" en de „Jour
nal American". New York heeft nu
nog slechts één avondblad de
„New York Post" en twee och
tendkranten de „New York Times"
en de „New York Daily News".
De opheffing van het blad kwam
als een verrassing. Alle werknemers
(2500) staan direct op straat. De uit
gever heeft wel toegezegd te zullen
helpen by het zoeken van een an
dere werkkring.
Hoewel de oplaag van het blad ln
de korte tyd vam zijn bestaan van
NTS: 18.45 Pipo de clown. 18.50
Journaal. STER: 18.56 Reclame. CVK/
IKOR/RKK19.00 Kenmerk: weke
lijkse actualiteitenrubriek over kerk
en samenleving. AVRO: 19.30 De Dick
Van Dyke-Show, tv-film. STER: 19.56
Reclame. NTS: 20.00 Journaal en
AVRO: 20.2
vluchteling
21.40 Klankklaar Nederlands: liedjes- I
programma. 22.05 Gesprek met dr. De i
Koos, boezemvriend van alle groten j
van het concertpodium. NTS: 22.30- I
22.35 Journaal.
Nederland II
NTS: 20.00 Nieuws in het kort.
i sche poppenfilm. 20.35 Jeanne d'Arc
(La passion de Jeanne d'Arc). speel-;
film. STER: 21.56 Reclame. NTS: 22.00-
2.30-23.00 Te- j
3.34 uur
7.50 uur
8.00 uur
8.20 uur
9.05 uur
10.05 uur
10.45 uur
10.50 uur
NEDERLAND 2
8.00 i
8.05 i
10.05 i
10.20 i
10.35 1
NEDERLAND 1
7.05 uur
10.05 uur
10.20 uur
10.35 uur
NEDERLAND 2
NTS journaal
Klokke Vier
Narretje Notedop
Amulet
Sluiting
Pipo
Journaal
Flints tones
Openluchtcircus
Un jeunhomme
Journaal
Lekkere diertjes
Het gulden schot
Brandpunt
Journaal
Sluiting
AVRO
Nieuws
Wie van de drie
Run Buddy Run
Kies zee
TROS
Mijn oom van Mai
Nieuw Schiphol
Kompas
Journaal
Sluiting
Monitor
Het hart op de juiste plaats
Woord voor woord
Thierry
NTS-sport
Journaal
Dag Mieke
Te helpen, altijd, overal, iedereen (Rode Kruis
documentaire)
Concert in C
Getuigen
Journaal
Journaal
Dr. Kildare
Schipbreuk
Beweging, kunstrubriek
Journaal
en cfióteren
Mies en Cals
Het is zeker niet het indruk
wekkendste gesprek van het sei
zoen geworden, dat Mies Bouw
man met ex-premier Cals voer
de in de laatste aflevering van
Mies-en-scène. Mies zag geen
kans „meneer Cals" uit zyn tent
te lokken. Dat lag niet zozeer
aan Mies, maar aan de ex-mi
nister president zelf, die op
sommige vragen wat stekelig
antwoordde. Wél was Cals het
eerste stoelslachtoffer, dat met
bravogeroep werd ingehaald,
waaruit kon worden geconclu
deerd dat „de nacht van
Schmelzer" nog altyd niet is
vergeten. Gevoel voor humor
bleek Cals te bezitten, wat de
meeste mensen overigens be
kend is. Zyn reactie op de vraag
van Mies byv. wat hy het mooi
ste speelgoed had gevonden,
luidde: op welke leeftyd bedoelt
u? Het meest na aan het hart
lag hem een altaartje met al
lerlei lithurgische gewaden
daarby. Gekscherend voegde hy
daaraan toe dat hij zyn zussen
graag nat sprenkelde met het
wy watervat. In het gesprek
kwam veelvuldig de encycliek
van Paus Paulus ter sprake.
Tenslotte zou hy, als dat zo no
dig moest, een wetje willen in
dienen, waarin staat dat ge
zagsondermijnende elementen
gedurende een week het ambt
over nemen van diegenen waar
tegen zich een kritiek richt.
Het gesprek met Cals had een
strenge, ietwat gespannen on
dertoon. Ook de andere onder
delen van Mies-en-scène had
den een nogal ernstig karakter
deze avond: de coup in Grie
kenland (waarvan o.m. Theodo-
rakis het slachtoffer is gewor
den), de zangeres Christine
Kuenne zong onverdraaglijk
vals „Waakzaamheid", de ge
sprekken met de drie vryheid-
strijders uit de tweede wereld
oorlog de woorden van Piet
Nak over Vietnam werden Mies
byna te machtig) en de verkla
ring van Friso Endt uit Bihar
over de hongersnood in India.
Wat lichtere kost kreeg men
in de vorm van het kleuren-t.v.-
Nog 5000
Grieken in
arrest
een half miljoen tot 700.000 was ge
stegen, bleek het bedrijf niet opge
wassen tegen de steeds stijgende
kosten.
De uitgever maakte bekend dat de
World Journal Tribune maandelyks
700.000 dollar (ongeveer f2.5 miljoen)
verlies leed. De eigenaars hadden
meer dan 36 miljoen gulden bijge
dragen om het blad in stand te hou
den alsmede 24 miljoen gulden voor
het personeel dat door het samen
gaan zonder werk kwam.
De in Parijs gevestigde New York
Herald Tribune-Washington Post zal
normaal biyven verschynen, zo heeft
een woordvoerder in Parijs gezegd.
In Athene is officieel bekendge
maakt. dat tot dusver 1500 politieke
gevangenen zijn vrijgelaten. Naar
verluidt zouden nog ongeveer 5000
personen worden vastgehouden,
na de militaire staatsgreep zijn s
gehouden. Vele gevangenen zijn naar
het eiland Joera, ten zuiden van de
havenstad Piraeus, overgebracht, ter
wijl een aantal vastgehouden wordt
op de renbaan en enige voetbalvel
den bij Athene.
In het gebied van Trikala in mid
den-Griekenland, waar zich op 1 mei
al aardschokken hebben voorgedaan,
zijn gisteren vier dorpen geheel en
vyf voor 85 procent verwoest door
verscheidene aardschokken. Het weg
verkeer is hierdoor versperd. Het
getroffen gebied wordt uit de lucht
van levensmiddelen, tenten
kleding.
de feestartikelenman,
de motorcrosser, (van wie, dat
zal je altijd zien, de motor niet
wou aanslaan), Frans Halsema
en een wonderbaarlyk opge
knapte. nog steeds feilloos bla
zende Ben Webster. Even nog
dit: van de kleuren heb ik niets
kunnen zien, van David Frost
wilde ik deze citeren: als onze
Lieve Heer en De Gaulle het
toestaan, dan wordt Engeland
lid van de EEG.
„Bevrijding"
Langzamerhand weet iedereen
het wel: van nationale pro
gramma's moeten we het door
gaans niet hebben. „Vrybiy-
vend" echter maakte een uit
zondering. Dit nationale NTS-
programma, dat handelde over
de vraag of en hoe de bevrij-
dingsgedachte nog leeft onder
de bevolking, was van goede
kwaliteit. Men was op het idee
gekomen Kees Brusse een re
lativerend, soms bijna ironise
rend inleidingswoord te laten
spreken (doordrenkt met beeld
grapjes: Brusse in rok, Brusse
in BS-uniform, Brusse in ge
woon pak), waarna autoriteiten
en mensen op straat werd ge
vraagd hoe zy denken over be
vrijding, vrijheid, de vyfde mei.
Wy zagen hen op een in een
kale studio opgesteld eidophor-
scherm. „Met daarvóór lege
houten stoelen behangen met
serpentines en slingers) hun
zegje zeggen. Dat had soms een
navrant effect, vooral wanneer
men voorbygangers hoorde ver
tellen op de vraag wat de da
tum vijf mei hun eigenlyk nog
1. niet over praten; 2. ik weet
het waarachtig niet; 3. bemoei
ik me niet mee; 4. wat herinner
ik me daar nog van; 5. dat is
lang geleden; 6. pinksteren, de
opstanding geloof ik; 7. je moet
overal aan denken tegenwoor
dig; 8. dodenherdenking? 9. zet
dat ding maar af; 10. De be
valling van de prinses.
Ik heb ze hier graag nog eens
even voor u willen weergeven,
deze toch wel schokkend te
noemen reacties van „zomaar
wat mensen".
Gestolen Kunst
terug gevonden
Negentien schilderyen en 20 teke
ningen van de hand van Giorgio de
Chirico en Albert Salvinio, die met
van de Chirio waren ont-
Pasen uit de woning van de weduwe
vreemd, zijn teruggevonden. De
kunstwerken, die een waarde van
f 600.000, vertegenwoordigen, zyn gis
teren door de politie aangetroffen
in een woning in Rome, waarvan de
eigenaar, een advocaat, is aange
houden.
Hoera, hoera
Op de campus van de Tsjing Hoea
universiteit in Peking is een acht
meter hoog standbeeld van Mao
Tse-toeng onthuld, meldt radio
Peking. Het is van gewapend beton
vervaardigd door Rode Gardisten
onder de studenten. Minister van
Defensie Lin Piao heeft er een op
schrift voor gemaakt. Het luidt: „De
grote leraar, de grote leider, de grote
opperbevelhebber en de grote stuur-
voorzitter Mao. Hoera, hoera,
hoera".