v.s. in Nederlandse ogen Economen het jaar zien uit naar tweeduizend in ill FINANCIEEL WEEKOVERZICHT Maar zij leven bij de dag van heden Bewijs Onbevangen reageren op vele aspecten Kerkdiensten Leiden en omgeving ZATERDAG 29 APRIL 1967 LEIDSCH DAGBLAD IS (Van onze financiële medewerker) Koffiedik, ei, glazen bollen en sterren waren eertijds de attri buten om een blik in de toekomst te werpen, maar economen hebben hun statistieken om groeicurves te ontwerpen, die moe ten aangeven hoe de zaken er in het jaar X zullen uitzien. Om niet al te ver van huis te gaan is het tegenwoordig gebruikelijk om zich te beperken tot het jaar 2000. Knappe bollen hebben berekend hoe groot de bevolking van ons land tegen die tijd zal zijn, dus hoeveel monden er gevoed moeten worden, wat er aan huisvesting nodig is en hoeveel AOW-premie er moet worden opgebracht. Het zijn de gegevens, welke de ondernemers nodig hebben om te beslissen of zij al dan niet geld zullen uitgeven voor investeringen, die het gevaar lopen na korte tijd een zo danige technische veroudering te hebben ondergaan dat zij opnieuw vervangen moeten worden. Bestedingspatroon Uit de jaarverslagen, die nu aan t lopende band verschijnen valt duidelijk af te lezen hoezeer de on dernemerswereld bedacht is op de in- resteringen en het beschikbaar stel len van de daartoe benodigde midde len. De afschrijvingen op de com merciële balans worden zo hoog mo- ;elijk opgevoerd, terwijl daarnaast loor zichtbare en stille reserverin- ;en een belangrijk deel van de winst t het bedrijf wordt gehouden. Bij alle berekeningen, die de on dernemers maken om na te gaan of tepaalde investeringen al dan niet rerantwoord zijn, is behalve allerlei »nbekende factoren, de grote vraag het bestedingspatroon van het lubliek er in de toekomst zal uitzien. )e consument is de meest onbere- ;enbare factor waartegenover de on- lernemer zich doorgaans geplaatst liét. Onberekenbare consument geroil Hoe onberekenbaar de ervaren de textielfabrikanten ïaast elke dag. In de jaren '40, toen r niet genoeg textiel kon worden 'ervaardigd, schreef de mode lange tokken voor. Nu de textielf abrikan - geen raad weten met de over-» iroduktie laten de dames zich door Koning Mode" voorschrijven steeds tortere rokken te dragen. Badpakfa brikanten maken tegenwoordig do- ijjnen uit de lap stof, waaruit eer tijds één gekleed padpak kon worden rervaardigd. Geen wonder dat de textielindus- ie het steeds moeilijker krijgt om de produkten van de hand te doen. vooral als er dan nog een kopers- itaking wordt ontketend, zoals de textiel-detailhandel heeft ervaren. Er ontstaat dan een sneeuwbalef fect dat heel ver doorwerkt, want de detailhandelaar koopt niet bij de irossier, de grossier niet bij de groot handel. de groothandel niet bij de fa brikant, de fabrikant niet bij de frondstoffenleverancier. Uit het jaarverslag van de A.K.U. kon men lezen hoezeer de industrie kunstmatige grondstoffen voor de textielnijverheid te lyden heeft onder de textielcrisis. Daarbij komt nog dat investeringsbeslissingen in de laatste jaren wat overtrokken zijn feweest. komende jaren ziet het er echter an ders uit, want investeringsbeslissin gen worden steeds moeilijker te ne- V oorzichtigheid met investeringen Alle grote concerns worden voor zichtiger bij het nemen van beslis singen over uitgaven als het iet ze ker is dat zij door de tijd een rede lijk rendement zullen afwerpen. Aan de andere kant kunnen zij niet ach terblijven bij de grote Amerikaanse bedrijven. Uit een dezer dagen ver schenen rapport van de Commissie voor de chemische industrie van de organisatie voor economische samen werking en ontwikkeling (de OESO) viel te lezen dat de Amerikaanse chemische bedrijven minder mensen nodig hebben, meer investeren en driemaal zoveel produceren als de Europese bedrijven. Juist in de chemische industrie zal een belangrijk deel van de econo mische kracht van ons land in het jaar 2000 verscholen liggen en che mie is zo'n wijdomvattend begrip. Olie en chemie De grote oliemaatschappijen gaan zich op dit terrein steeds meer be wegen. Zij bouwen de ene installatie na de andere in het Europoort-ge- bied. Nabij Delfzijl bouwen de op de zoutchemie georiënteerde bedrij ven nieuwe installaties, terwijl AKU er met een Amerikaans olieconcern werkt aan uitbreiding van de pro- duktiecapaciteit voor caprolactam, de grondstof voor enkalon, terlenka en hoe al die aan nylon verwante pro dukten ook heten. Het ene bedrijf brengt het andere mee. Daarover heeft een der direc teuren van Shell Nederland gespro ken, toen hij wees op het conglo meratie-effect dat zich in het Bot- lekgebied voltrekt. De chemische industrie is een groot afnemer van chloor en dit leidde in het Rotterdamse havengebied tot vestiging van de Koninklijke Zout, die dit chloor maakt uit zout. Daar bij komt vanzelf natronloog en wa terstofgas vrij, waar andere indus trieën weer wat aan hebben. Omgekeerd levert de olieraffinage grote hoeveelheden zwavel op, die uvi sterk zwavelhoudende ruwe olie van het midden-oosten wordt jewon- nen. Het zwavel wordt gebruikt bij de zwavelzuurfabricage, een van de sleutelgrondstoffen, die op grote schaal door de olieraffinaderijen worden gebruikt. Enorme kapitalen Met de voor dit alles benodigde investeringen zijn enorme kapitalen gemoeid. De behoefte aan kapitaal zal groeien naarmate de produktie- eenheden groter worden om weer stand te kunnen bieden aan de toe nemende concurrentie, die het steeds moeilijker zal maken om voldoende winst in de ondernemingen bijeen te brengen. Per saldo is Nederland ka ïn het jaarverslag van de presi dent van de Ned. Bank wordt geen optimistisch geluid vernomen over de toekomstige kapitaalvoorziening van ons land. Wij zullen de eigen boontjes moeten doppen. Het is de les die we moesten leren na de bestedingsexplo sie van de laatste jaren dat kapi taalvorming een belangrijke taak is om de weg naar 2000 te banen. Lagere winsten Als men de winstontwikkeling bij het bedrijfsleven nagaat, dan valt het echter op dat in het afgelopen jaar een teruggang is opgetreden ten opzichte van 1965. De netto-resulta ten zouden in het algemeen nog ver der zijn teruggekopen dan thans ge toond wordt als de fiscus, die 47' van de winst aan vennootschapsbe lasting opslokt niet de eerste die van de winstvermindering heeft te lijden. Buiten de Kon. Shell groep gere kend, die een grootheid op zichzelf is, hebben de grote concerns, waarop ons land kan bogen: Philips, Unile ver, Hoogovens en Aku In 1966 me elkaar een bedrijfsresultaat behaald van f 2.322,5 min tegen f 2.357,7 min in 1965. Voor afschrijvingen hadden zü een bedrag van f 1.050 min nodig tegen f 958 min. De fiscus kreeg f 959,3 min toebedeeld tegen f min. De nettowinst van de vier men kwam uit op f 1.112,9 min tegen f 1.200,8 min. Voor de toekomstige kapitaalvoor ziening is het van belang dat de dernemers de sleutel in het slot la ten zitten. De dividendbetalingen ba nen de weg naar de kapitaalmarkt. Daarom zit in de dividenden van he den de toekomstige industrialisatie van ons land. De belangrijkste dingen van Dns leven zyn niet te bewijzen. Zij onttrekken zich aan weten- ichappelyk onderzoek. Ze zijn niet te meten en niet in for mules uit te drukken. Bij voor beeld: de liefde tussen twee mensen. Wie kan wetenschap pelijk bewijzen dat er werkelijk liefde is? Of wie kan vriend schap meten en de grootte er van in getallen uitdrukken? Dat is geheel onmogelijk. Daarom is de liefde altija een sprong in het duister. En nie mand kan vriendschap garan deren. Als dat anders was zou er ook geen spanning meer in zitten. Evenzo is het geloof niet te bewijzen. Het is een sprong in het duister. God is niet te meten en in formules onder te brengen. Er is geen wetenschap pelijke methode om Zijn be staan te bewijzen. Een ster kan men inderzoeken. In het ópper- dak van de maan kan men met >en klein schepje gaan graven. Maar op die wijze is God niet bereikbaar. Hij hoort niet thuis in de inventaris van het heelal: Hij staat er boven! Anders zou het een ding geworden zijn en niet God! De wetenschap is ontoerei kend om de belangrijkste din gen van het leven te bewijzen: liefde, vriendschap, vreugde, ge loof. Het valt niet te bewijzen dat God bestaat, noch aan te to nen dat God niet bestaat, .eder mens neemt daarin een per soonlijke beslissing en kan zich niet achter bewijzen verschui len. Gods-bewijzen, zoals die vroe ger wel opgang deden in de kerk, zijn vreemde ondingen, die helemaal niets bewijzen. Geloven is een sprong in het duister, contact zoeken met een onbekende, onzekerheid aandur ven op zoek naar antwoord. Het is: zich niet laten vangen in de zichtbare.bewijsbare dingen. Het is: zich overgeven aan een zeer diep geworteld vermoeden Wooril van bezinning En dan volharden en niet op geven bij de eerste stilte. Want er zijn mensen, die dat vermoeden hadden, dat er een God was en die zekerheid ver kregen hebben. Een zekerheid het moet nogmaals gezegd die niet via bewijzen kwam en zelf ook geen bewijs is. Maar die toch zo zeker is dat er le vens op gebouwd zijn. Geloof begint met onzeker heid. Want de onbekende wordt gezocht. Men weet niet wie Hij is. Alles is mogelijk. Zijn gelaat Is ons niet bekend. Het is af wachten, luisteren, woorden zoe ken voor gebed. En lezen over het geloof van anderen, die God gevonden hebben. Wie daar niet te schichtig voor is, zoekt con tact in een gemeente van gelo vigen. Hij zoekt daarin naar het profiel van God, de contouren van het geloof. Misschien »indt hij een verlossend woord. Mis schien een- teken van de r.an- wezigheid van een krachtbron. Nee, het zijn geen bewijzen. Hoogstens aanwijzingen. Maar zo'n aanwijzing kan men op zichzelf betrekken en de sprong wagen in de zekerheid, in ver trouwen, in geloof. Wie deze weg gaat, zal ont dekken dat heel veel mensen God ontdekt hebben door zich te verdiepen in het geloof van Jezus Christus. Bij Hem hebben velen aanwijzingen over God ge vonden. Hij is een brandpunt van geloof. Daarom: waar geen wetenschap werken kan en waar geen bewijs geleverd wordt, daar vallen de beslissingen van het mensenhart: durven liefhebben of niet, vriendschap schenken of niet, geloven in God of niet. Bij al deze dingen geldt dat men veel moet geven om iets terug te krijgen. Maar dat is niet belangrijk. Het is gewoon een kwestie van vertrouwen. J. Happee Evangelisch-Luthers predikant te Leiden. Inez van Dullemen. Op zoek naar de Olifant. Reisbrieven uit Amerikan, Reuzensalamander. Querido. Amsterdam Wat mag men verwachten van een reisverhaal geschreven door een bezoeker? Ten eerste kennis van het land in kwestie en een eigen visie. Voorts een minimum aan kritische instelling terwijl de kritiek ook niet totaal tot zwijgen gebracht moet worden. Ook moet een schrijvende reiziger niet naar een land gaan met die vaste overtuiging die het kind is van het verlangen. Hij moet zich dus wel voorbereid hebben maar al die voorbereidingen ook weer vergeten zijn. Kortom, hij moet, gewapend met zijn hele geeste lijke bagage, als een nieuwsgierig kind zien te worden. Dit lijkt een contradictie terwijl die gesteldheid alleen maar moeilijk te verkrijgen is. Ik heb de indruk dat de schrijfsterheid eigen gemaakt heeft voor ze Inez van Dullemen (Het Verzuim, haar reis naar de V.S. begon. Na De Schaduwen van de Regen, Een een verblijf van anderhalf jaar in Handvol Vonken) zich deze gesteld-1 Amerika met haar man, regisseur ZONDAG 30 APRIL. Leiden: Hervormde gemeen tie geen dienst Marekerk: 1( a Berg. 5 u. te Sassenhelm. Oosterkerk10.00 v Oegstgeest. Bethlehemkerk ds H. Perdok te ivrijdlngskerk10 ds H. Bou- dhr. J. F. G. Sierat te Lelden. Kontngskerk: 10.00 u. ds P. van den tert? te 's-Gra.venhage. u. ds H. Aalbers te Joh. Poort- Ver? Vrijz. Hervormden: 10.30 u. ds D. Oosten te Utrecht. Egllse Wallonne: 10.30 uur Pasteur J. Dutreull. Academisch Ziekenhuis: 10 00 u. ds P. J. D. van Malssen. DlaconessenhuLs: 10.00 u. ds H. W. Hemmes. Jeugdkerk L.H.J.-Gebouw: 10.30 u. Oude Vestkerk: 10 uui bere, 5 uur dr. Dronikert. Maranathfikerk. 10.30 uu kamp. 5 uur ds D. v. d. M Bevrijdingskerk: 9 uur c 3.45 Vrije Kerk Vreewijksti 'rochiktieschokken ^|uld„kert: 10 m„ - D. v.d. Meulen te Wassenaar: 5 Produktie-eenheden als A.k.u. en andere fabrikanten van kunstmatige vezels en garens nodig hebben, zijn alleen economisch rendabel als er niet zo maar een bedrijfje van wordt opgezet, doch in de chemie moet men meteen werken met heel grote pro duktie-eenheden die handenvol geld kosten. Zij brengen schoksgewijze produktievergrotingen tot stand, die !|4 als zy bij een paar grote concerns tegelijk optreden een ernstige markt verstoring teweeg brengen. A.K.U. heeft daar thans van te lijden, doch A.K.U. staat daarbij niet alleen. Ook in het jaarverslag van de on. Zout-Ketjen groep heeft men innen lezen dat door het gereed komen van grote produktiecapacitei- verscherpte concurrentie strijd in ontstaan, die een streep door de rekening haalde by alle gestelde m winstverwachtingen. moeilijkheid voor de grote concerns is dat of zij willen niet moeten voortgaan met Investerinegen op grote schaal, omdat zü anders achterop ko- bü de concurrenten, die staan Ie trappelen van ongeduld om een portie van het marktaandeel van de Nederlandse bedrijven over te nemen. De A.K.U.-groep heeft verleden jaar f 500 min in nieuwe produktie- ln Nederland f 150 min. Dit jaar wordt het eenzelfde bedrag dat er »an zal worden gespendeerd. Voor de ADVERTENTIE Van der WERFF HUBREOHT Postbus 3446, Amsttrdam-C Ttlefoon: 020-222053' Bsursoverzicht no. 423 RIJN-SCHELDE - BREDERO 10.30 i 10.15 dr J u H. Ml< Ëvang. Luth. Gem. F. Schoonheim Evang. Christen gem.: (Muddelstegr. 3)10 en 5 uur de hr Difckes. Leger des Heil; helllgings- samenkomst. 7.30 uur verlossingssa menkomst ol.v. brlg. en mevr. J. i. Dr*mt1e-Haas. Christian Science (Steensohuur 6) 10 30 uur dienst. Rem. Kerk: 10 30 i ner. Baptisten gem.: 10 dr A. W. Cra- uur de hr S. -. d Tand en 5 uur ds R. Relling Oud Kath Kerk (Zw. Singel 50) 10 uur Hoogmis. 5 uur Vespers. r.errf Om.: 10 <-n 5 uur loenst Geref Kerk (VrU«emaekt)10 en 5 uur ds -T. v d. Haar. Chr. Geref Kerk: 10 uur dienst des woords 4.30 uur ds H Bl<*sma te Lisse i rla n dei veen: Hen- Harten 10 Meuerddienst) Geref. Kerk: 10 Hoek. Oh is W Riinaburg. en 7 uur ds W. |HGeref. Kerk: 9.30 Dienst "des Woords 2.30 Vries dei Alpli Jonkers" Hazerswoude, ds L. Schellevis te Gouda KijnHerv. Gem. Adventskerk. Julianastraat. 9.3 9PQfl||!!!!!ü^_ H (Jeugd- dlens'tL "Kruiskerk Gouwsduis: 10 uur ds J. H. Bogers. Opstandingskerk: 9.30 uur ds M. Hanemaaijer, 6.30 uur ds J. van der Velden te Amersfoort. Gebouw Nabij: 9.30 uur Jeugdkapel J. J. C. v. Petegem. Martha-Stichting: 10.30 uur is J. Veen. Oudshoornseweg Wijk I ammerdam. 7 uur in Oudshoornse- kerk ds Van der Geest te Voorscho- Westerveld. Salvatorikerk10 uur ds Westeneld. 6 30 uur ds K. H Schu ring. Alphen-Noord Goede Herderkerk: 9.30 i 6.30 Woubrugge. Geref Kerk (Vrijgemaakt) Gebouw Speeltuinvereniging Bloem hof. 9.30 uur dienst. 6.30 uur ds H. Scholte. Chr. Geref. Kerk: 9.30 uur Dienst des Woords. 4 uur de heer J. \an Leeuwen te Nieuwkoop. Oud Ger. Gem.: 9.30 uur en 4 uur Leesdiensten Rem. Geref. Gem.: Geen dienst. Bap tisten gemeente: Kerkgebouw Molen- .1 ietlaan (29 april: Bezinningsweek- einde 8 uur de heer J van Storm- broek te Bussum). 10 uur J. v. Homts 6.30 uur ds J. Klein Haneveld. Bodegraven: Herv. Gem. (Dorpskerk) Geref. Kerk: 10 i Harten. (Beth- Kl'ts te Doorn. Boskoop: Chr. Geref. Kerk 9.30 en 4.30 uur. kand. W. J. Quist te Opper- Kleine" Mie: Hen. Gem.: wijk k) Baas kapel Naaldwijk; 6:30 - - ïkloksL J. Bregman (Dorpskerk) 9.30 i veg) 10 Kijn: Herv Gem Gov erts te ds A. Makkenze. (Gymnastieklokaal school Narcisstraat) Gouda. Ger. ds A. C. van Beek^ 5 Vries te Katwijk Kerk: 9.30 uur ds R. d>. Katwijk aan Zee: Hen. (Nieuwe Kerk) 10 uur ds W. Vroegln- dewey6 uur ds A. Vink. (Oude Kerk) 10 uur ds A. Vink. 6 uur ds W. Chr. Hovius. Ichthuskerk10 uur Den Haag. Jverduin4 uur ds J. G. van Ieperen. Zeehospitium: 8.45 uur Dienst. Wijkzaal Ichthuskerk: 10 uur Dovendlenst. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 uur ds H. C. v. d. Ent. Geref. Kerk: Vredeskerk: 9.30 uur ds Pijlman. 5 u. de van Beek. Triumfatorkerk: 9.30 u. ds. De Vries. 5 uur ds Pijlman. Long- kliniek: 8.30 uur ds Van Beek. Geref. Kerk (Vrijgemaakt): 10.30 en 5 uur leesdlenst (Katwijk B.) 8.30 en 7 uur ds W. Borgdorff. Koudekerk aan den RU»: Herv. Gem. 10 uur en 7 uur ds Quak. Geref. Kerk: 10 uur en 7 uur de Makklnga. Leiderdorp: Herv. Gemeente: 10 uur ds J. P. Honnef; 6.30 de hr. J. v. d Hoek. (Kerkzaal Zijlkwartier)10.30 uur de hr. J. v. d. Hoek. Geref. Kerk: 10 uur ds K. van Ginkel te Mariën- berr 6.30 u. ds F. Minnema. Kerkzaal Zijlkwartier. 9 u. ds Minnema, 5 uur ds van Ginkel. Ver. Vrijz. Hen. (Ge bouw Lindelaan 12 a)10.30 uur mevr. J M. de GrootDor las te Lelden. ds H. Heuls ds S. Koolstra (H. Doop (Grote Kerk) ^H. Do i der Woude. Chr. Geref. r ds D. H. Biesma. Geref. Gemeente: Ned. Prot. Bond. Witte ds D. Werner te D. Oliemans; 6.30 u ds. Woerden, jeugddienst. 9.30 u ds. M. Hiensch Rijn. Chr. Gere u dhr. J. van L< ref. Gem.: emvveen: Herv. Gem.: 9.30 u kan didaat Barnhoorn te Sassenhelm; 6.30 L. Lapré; 7 u ds. D. Keunlng Jeugddienst. Sole Mio: 10 u ds. A. L Lapré. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. C Warner. Hen. Geref. Evangelisatie: 10 li ds. J. van Dok. Geref. Kerk: ds W. Dekker; 5 u ds B. Bou- Groene Kerk; H. P. Huisman (H.A.) Verdonk. Vrijz. Hei Wagenvoorde. Geref. en 5 u ds. Vegter. Geref. Kerk 8.30 n ds. R. Brands: 3 u s. Lalleman. Geref. Kerk: 9.30 en 6.31 i ds. C. A. Verhoog. Rem Geref. Gem. ure: Herv. Gem. Grote Kerk ï.ga; 5 u ds. L. lethelkerk: 9.30 tlroenewoud; 5 u ds. J. van Noot te Vlaardlngen. Geref. Kerk (vrljgem.) 10 u ds. Dduma; 5.15 u ds F. de Vries. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. G. de Vries. Geref. Kerk: Petra- kerk: 9.30 u ds. Bosma; 5 u ds. Bijle kerkgangers neeier: lakerk 10.15 u ds. v. d. Linde; 7 u ds. Bosma Sassenhelm: Herv. Gem.: 9 en 10.30 u ds. W. H. Wal vaart. Geref. Kerk: 9.30 u ds. H. v. d. Berg; 5 u d - - Winkel. Chr. Geref. Kerk: 10 L. S. de Boer. Linde. Marai Zonneveld); 2.30 if - ds Bijleveld; Zonneveld. Geref. Kerk: 9.30 eveld; 6.30 u ds La- Kerk (vrijgemaakt) 10.15 ds Langeler. Ger. R. Brands. Voorhout: Hei Oskamp. Gem.: 10 u ds. A. Hen. Gem.: Dorpskerk: ds. Meijerlng; ld lenst. Hulp en n Geest. Rijndijk: 10 vrij gem.) 10 ds. Saraber Geref. Kerk: 9. 10.3 u ds. A. Boxman te Eindhoven. Waddinxveen: Herv. Gem.: 9.30 uur dhr. J. van de Born te Moordrecnt; 6.30 u ds. T. van 't Veld. Wljkgebouw: 9.30 u ds. H. Harkema te Zeist; 6.30 u dhr. J. van de Born. Bethel: 9.30 u ds T van 't Veld: 5 u ds. H. Harkema; 11.30 u ds. P. Fader te Schoonhoven. Immanuëlkerk: 9.30 u dr. A. van Haar lem; 1 u ds. G. J. van de Bogerd. Ge ref. Kerk: 9, 10.3 Ifge Verloop. 1 Snoey. Chr. Afgesch. ds. J. 9.30 en Kerk: u da. mej. M. A. Klomp te Hilversum. Warmond: Herv. Gem.: 10 u ds. J. M. Snijders. Jeugddienst; 7 u ds. J. M Snijders. Woubrugge: Herv. Gem.: 9.30 u dhr. Groenendijk uit Den Haag; 6.30 u ds Overgauw uit Leersum. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. Bakker uit Katwijk. Zevenhoven: Herv. Gem.: 9.30 u ds. Corbljn van Willemsvaart te Hoogland; Geref. Kerk: 9.30 en 7 u ds. W. Vls- scher Van Maasdijk. Erik Vos en hun twee kinderen, heeft zy een naar omvang beschei den bundel uitgegeven, samenge steld uit reisbrieven die zij voor een dagblad geschreven had. Ook deze bescheidenheid is het gevolg van haar karaktertrek niets te vertellen dat niet uit haarzelf is voortgekomen. ZU heeft zich niet afgevraagd wat soms interessant kon zyn in de ogen van eventuele lezers., wat „in" was als een of andere vorm van senatie. Haar boek Is dus nergens „Journa listiek" geworden in de moderne zin van het woord, zy is inderdaad als het nieuwsgierige kind geweest met de geestelyke bagage in de daar voor bestemde ruimte, zy is gespaard ge bleven voor de besmetting met an ders ideeën en opvattingen ook voor de neiging tot corrigeren daarvan. Dit bovenstaande ïykt allemaal nog al negatief op het gebied van de lof, maar dat is het niet, integendeel. Zo vry en open te kunnen kijken naar een land als de V.S., dat op het ogenblik op letteriyk ieder ter rein in het nieuws is, is een heel bij zondere gave en daarom is dit boek ook een byzonder boek geworden. De olifant waaraan de aardige titel is ontleend, is een legendarisch dier, want niemand heeft ooit. buiten die rentuinen en circussen, olifanten in Amerika gezien. Dit legendarische dier was het symbool van de oude trekkers naar het gouden westen; op zoek naar goud in de grond, vryheid op de grond en vruchtbaarheid van de grond. Zij trokken naar het be loofde land „to see the elephant" zo als zy zeiden. Opvallend van persoonlijke kijk is al direct Inez van Dullemens ver slag van de aankomst van haar vliegtuig in San Francisco. Haar al lereerste indruk is „stilte" zegt zij. Werkeiyk een onverwachte medede ling voor iemand die in Amerika aan de grond komt. maar waarvoor zij een overtuigende verklaring geeft. Haar tweede indruk was „welkom" haar derde efficiëntie. Deze laat- is niet zo verwonderiyk. Eerste Zoeterwoude: Herv. Gem.: 10 u ds. P. A. Lefeber te Alphen aan den Rijn. Zwamerdaui: Herv Gem.: 10 u ds. H. Hellemans te Den Haag; 6.30 u ds. C ADVERTENTIE U zoekt rust en ontspanning, natuurschoon, schilderachtige streken U stelt belang in oude kunslstedeu, historische gebouwen en musea U wenst concerten, festivals, kunstmanifestaties bij te wonen U interesseert zich voor de folklore of voor de beoefening van uw geliefde sport Of u houdt eenvoudig van een heerlijke keuken. Welnu, zoek dan niet langer, u vindt het alles tegen gunstige prijzen, dicht bij huis in België. ÏLé Am* Gratis verkrijgbaar: lloielgids 1967. Lijst v kuuroorden. De afwisselend rustige er woeste taferelen van de slreck Ardennen-Maas. Uitgestrekte bossen, visrijke rivieren, riante valleien. De levendige, vrolijke folklore. Wereldberoemde kunstwerken. Miehuis, Lij- Maas Belgische Kust en Ardennt Brochure Modelsleden: Nijvel. Oudenaarde, Stavelot-Malmédy. Tongeren. Folder der Jcstiviteiter, ..Europa 1900 - La Belle époque 'n M°- indrukken zyn uitermate belangryk, dat is ook in dit boek duidelyk. Deze toch hebben de Nederlandse schryf- ster de rust en de evenwichtigheid teruggegeven, die iemand die met de snelheid van een luchtreis van de ene kant van de wereld naar de andere verplaatst wordt anders lange tyd kwyt is. Ze hebben haar van begin af aan het instinctieve contact te ruggegeven dat nodig is om in de vreemde jezelf te zyn. En daardoor was het dat zy zo onbevangen, zo gevoelig en toch met al haar intelli gentie heeft kunnen reageren op de meest heterogene aspecten die de V.S. haar boden. Byvoorbeeld op de woestynen van Arizona waar de eer ste pioniers mee geworsteld hebben, maar waar nu de trots van Amerika de fantastische „highway" doorheen loopt waar je overigens toch maar liever niet te ver vandaan moet gaan. Op de stad San Francisco, die zy gezien heeft als een product van de zee gepaard met alle vonken van de wereld; een stad van zout en zou de, van moord en van muziek, van Pittsburgh nota bene, het oord van de staalfabrieken en van het kleine schoenwinkeltje, van stank en van groen. Zy heeft de Amerikaanse „Vlucht uit de Werkeiykheid" ge zien in het even onbegrypelyk-als- grypend-kinderiyke Disneyland, waar dageiyks duizenden een poosje in het verleden van een ouderwets stadje komen leven, een tochtje maken op een namaak-Nyi compleet met na- maak-oerwoud en dito geluiden, naar kunsteeuw waden of naar de maan Persoonlijke visie Zelfs van het ontelbare ma len beschreven New York geeft zy een persoonlyke visie. Behalve dat ze zegt dat je een vogel moet zyn om ook maar de minste indruk van het uiterlijk van die stad te krygen, heeft zy hier duidelyk gevoeld dat de Amerikaan bezig is losgerukt te worden uit zyn zekerheid, dat met energie en geld alles te bereiken resp. goed te maken is; dat hy pyn- lyk aan het ontwaken is uit zyn ge- luksdroom van een eigengemaakt pa- radys, welk laatste hy zelfs voor de doden tracht op te bouwen (zie haar beschryving van de Californische be graafplaats Forest Lawn). In ver band met dit laatste een kleine cor rectie: Jessica Mitford, de schrijf ster van „The American Way of Death", is zuiver Engels en een zus ter van Nancy Mitford. De opvat ting dat de Amerikanen zoveel zelf kritiek zouden bezitten gaat in dit geval dus niet op. Oneindig interessant De hedendaagse problematiek is de schrijfster zeker niet uit de weg gegaan, al heeft zij ook oog gehad voor andere zaken. Haar verslagen van ontmoetingen met bepaalde groe pen, „Tafelgesprek met oud-Solda ten", „Drank, Drugs en dromen" „De Kreet van de Amerikaanse Ne- £cr", z|jn zoals haar andere beschou wingen: persoonlijk, gevoelig en ver standig. Maar in haar tekst treffen voor zichtig geplaatste aanwijzingen die ongeveer neerkomen op het volgen de: een land waar men geprobeerd heeft een gigantische droom te ver wezenlijken op ieder denkbaar ge bied, waar de droombezetenheid soms is uitgevloeid tot een bizarre olievlek en waar de Amerikanen „zelf niet meer zo erg geloven In de slogans van geluk en droom" Een wereld van MAKE-BELIEVE"- dat hebben de grote schrijvers van het land ook nooit onder stoelen of ban ken gestoken - een Disneyland waar de duivels en de jungle levend be ginnen te worden; maar oneindig In teressant. CLARA EGGINK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 19