[U ME ALABASTIN E 26 De vakman Bevreemdend interessante ultra-moderne muzieken JU kunst kAleiöoscQQP Ger. Kerkkoor Alphen in de Maranathakerk Steun V.S. van zoavo 50 UDO JÜRGENS COMPONEERT OPERA HERO UND LEANDER IN MUSEUM DE LAKENHAL Naar een synthese voor de toekomst? Er waren drie hoogtepunten Di ~^nha!onL Stefano in hoofdrol: SUCCES NU AL VERZEKERD jUJDAG 21 APRIL 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 19 ADVERTENTIE WEM Want de echte Alabastine zet iets uit en klemt zich daardoor muurvast in naden, scheuren, barsten enz. Werkt mooi strak af. Brokkelt niet weg, laat niet los. Echte Alabastine is alleen verkrijgbaar in hei bekende oranje-groene pak. De naam staat ei groot op Een intense luisterinspanning vergende, dus op den duur ok in verband met de lengte toch wel vermoeiende muziek- wond werd gisteren onder verheugende belangstelling gege- ,en in de „Grote Pers' van „De Lakenhal". Daar wijdden de mezzo-sopraan Ileana Melita, de fluitist lien de Reede en de pianist Theo Bles zich aan moderne en Jtra-moderne muzieken op het laatste concert van de door I. en O. georganiseerde en te waarderen serie „Moderne mu- iek". Gedrieën leken zij bij uitstek getalenteerd voor dit genre: taarvan gaven de concertgevers overduidelijk blijk. Rien de Reede wees er op, dat programma een „positief-con- ructief" karakter zou dragen, dus ars van de „molestaties", die veel- aldig in de moderne muziek voor men. Het begrijpen ervan vergt speciaal „leerproces", waarbij ■t onderkennen van velerlei détails de voorgrond staat, dit in tegen- elling tot eertijds, toen het „globa- luisteren in het algemeen domi- ■erde. Men wilde een dwarsdoorsnede ;ven van de hedendaagse literatuur, m pogen, dat tendele geslaagd is. och konden wij, ondanks interesan- en merkwaardige vondsten, niet m de indruk ontkomen, dat zulk serie eriële dan wel atonale mu ilten, waarin het uitdrukking ge- ;n aan „eigen gevoelens" taboe is, lelvuldig uit dezelfde hoek stamt, etgeen tenslotte onontkoombaar een npressie van monotonie oproept. Begonnen werd met een in gema- gd modern idioom, nog in de tra- itie van Anton Webern wortelende onatine van Hanz Werner Henze foor fluit en piano), waarin glis- „Flatterzunge" gecombineerd iet trillers en flageoletten hun loord meespraken. De weinig inte- essante .Sette canzonette veneziane' an de thans 78 jarige Francesco lalipiero volgden, by stemuitzetting kelig gezongen door Ileana lelita, waarna men een Sonate voor iuit en piano hoorde, op 20 jarige leftijd geschreven door Ton de iruyff, eveneens met invloeden van febern en Alban Berg. In hoge mate interessant waren The three pieces from Chu-u" van Japanner Kazuo Fukushima, ierk agressief, dan weer intovert, a ryke contrastwerking. z.g. „geprepareerde" piano de snaren omwikkeld met stukjes ubber van fietsbanden), wat een Hjzonder effect opleverde, kwam het woord in de door Ileana Uelita gezonden vocalises „She is sleep" en „A flower" van John Ca- le. Daarin werd een aparte en be- fonderenswaardige zangtechniek [tëxposeerd, welke met trillende lip- reminicensies opriep aan het oeren van een duif. Theo Bles be- lommelde drie verschillend klin- lende slagvlakken van de vleugel, irecies in de partituut met speciale statie aangegeven. Wat men al niet minnen kan! Maar origineel was teker en mysterieus, ook infantiel ran sfeer, al naar de intentie. Na de pauze volgden vijf „Ben"- üederen van de jonge Amerikaan ■1 Johnson (afwisselend zang gesproken woord), het uit 1964 5 daterende „Musica per flau- to solo" van Kees van Baaren - leer meester van vele moderne compo nisten-, een van diens eerste seriële composities, zeer inventief gebouwd op een reeks van zes noten, razend knap, gelijk trouwens alles wat hij doet, geblazen door Rien de Reede en tenslotte, na een boeiende „Carol" van Gordon Grosse, het aan het trio opgedragen „Because going nowhere takes a long time" van Rob du Bois. Deze laat tegenwoor dig steeds meer van zich spre- ser Neerlandiaprijs toegekend. Ook hier viel het „fragmentarisch- verbrokkelde", dat in veel heden daagse composities frappeert, op. Het logisch- wiskundig-berekende, in tegenstelling tot het z.g. volslagen oncontroleerbaar ritmische, dat wel aan moderne componisties wordt verweten, was ook in dit ce rebrale werkstuk, waarin naar een heid tussen tonale en atonale mu ziek gestreefd wordt, aanwezig. Hoe men ook over al deze audi tie ongewone werken, die door de concertgevers met groot inzicht wer den vertolkt en waarbij Theo Bless zich een perfect comparant betoon de, moge denken: èèn ding lijkt ze- Duel Defferre met Gaullist ker: de muzikale ontwikkelingsgang is snel op weg naar een nieuwe synthese, die inspirerende mogelijk heden schijnt te bieden. De toekomst zal moeten leren, wat uit nu nog dikwijls bevreemdende geboren wordt. De gang van zaken verdient in elk geval de nauwlettende aandacht van ieder geïnteresseerde. H. De mezzo-so-praan Iliana Melita en de pianist Theo Bles tijdens hun vertolking van mo derne muziek. In de koortoga'sherinnering aan het eerste lustrum van 1964 trad het Gere]. Kerkkoor van Alphen op in de druk be zette Maranathakerk voor het jaarconcert. Voor het eerst, na de voorganger Hans Boelee, onder leiding van Bernard Ver boom. Een pluspunt ten gunste van de Alpheuse muziekcultuur zagen toe in de medewerking van het Rijnlandse Orkest als begeleidingsapparaat. Het is een goed ding, dat dit orkest niet alleen voor de eigen glorie bestaat, maar ook voor anderen mogelijkheden schept. Dit orkest heeft op een eminente wijze partij gegeven en is ook onder de handen van Verboom een goed instrument gebleken. Verboom kenden we van het Kat- i wijkse Mannenkoor „Jubilate". Zo doende wisten wij hoe hij, hakkend met het koordirigentenbijltje, zijn sporen had verdiend. Zijn zorgvul digheid in zijn voorbereidingen stelt alles veilig. In de programma-samen stelling lag niets, dat boven de voor handen mogelijkheden van het koor uitging. Dit koor zelf is vrij omvang rijk en telt aan sopranen alleen al dertig leden. Drie nummers werden voor ons hoogtepunten, zowel om het klinkend resultaat als om de compositie of om de melodie. Dit doelt allereerst op 'n „Festgesang" van Gluck („Füllt mit Schall jubelnd die Halle"). Gluck valt vaak formalistisch uit, maar deze zegezang heeft iets bevrijdends. Het homofoon karakter ervan bevorderde de volheid en de glanzing van de stemmen. Ten tweede een geestelijk lied „Komt en laat ons Christus", dat teruggaat op een oud-Italiaanse herderszang en ten derde Bach's kantatedeel „Nun danket alle Gott". Het koor begon met Buxtêhude's vierstemmige koorkanbate ,Das neu geboren Kindelein" (zonder koraal melodie). Tot het einde wordt een kortmotievenopbouw volgehouden, wat wel eens het verlangen naar af wisseling oproept, die in die andere veelgezongen kantate „Alles was ihr tut", met solo's, wel aanwezig is. Overigens maakt dit het werk zeer hanteerbaar en ook gemakkelijk volg baar. Een Israëlietenkoor uit Handei's Samson" noemen we vervolgens uit Mozart's „Ave Verum". Dit laatste, in een levendige gang, miste wel z'n mystieke inslag, misschien door na drukkelijkheden en accentueringen, die het totaal vloeiende wegnamen. Tenslotte vallen nog twee andere geestelijke liederen aan te stippen, die Verboom in een fraaie zetting aanbood, terwijl in de Bach-zang nog pauken en twee trompetten in geschakeld werden. Voor de orgelondersteuningen en orgelsolo's had Boelee zich ingezet. De betere troeven speeldeh ij uit in de lange cantilene van een Mendels sohn-Allegretto met zeer aantrekke lijk uitkomende stem en in een eigen Fantasie over geestelijke liederen, culminerend in nogal schalks opge- torende modulaties en akkoordforma ties op de melodie „Com nu met Sangh". Bescherming gevraagd De Nederlandse grammofoonplaten producenten, importeurs en de leden van de Nederlandse Toonkunste naars Bond hebben in een aan ae leden van de Eerste en Tweede Ka mer gezonden sohryven sterk aan gedrongen op een wettelijke bescher ming aan uitvoerende kunstenaars, omroeporganisaties en grammofoon platen-producenten. De ministers van Buitenlandse Za ken hebben op de vergadering van de Zuidoostaziatische Verdragsorga nisatie (ZOAVO) hun steun gegeven aan het Amerikaanse standpunt, dat de bombardementen op Noord-Viet- nam niet gestaakt worden voordat ook de communisten de oorlogsvoe ring verminderen. In het slotcommuniqué waar schuwde de ZOAVO tegen commu nistische gevaren in zuidoost-Azië met de woorden, dat infiltra tie, agressie en terreur een groot ge vaar opleveren voor de vrede en vei ligheid in dit gebied. Oe Thant, de secretaris-generaal van de Ver. Naties, is gisteren van zijn reis door vijf Aziatische landen in New York teruggekeerd. Oe Thant was somber gestemd en verklaarde dat de kansen op uitbreiding van het Vietnamese conflict over de gren zen van Vietnam heen steeds groter worden. Met de leiders van de door, hem bezochte landen was hij van mening, dat de Vietnamese oorolg niet door militaire middelen, maar uitsluitend door diplomatieke onderhandelingen tot een vreedzame oplossing kan wor den gebracht. Gisteren hebben de Amerikanen een hevig bombardement uitgevoerd op twee krachtcentrales in het ge bied van Haiphong. (Foto LD/Holvast) stellen Schouwburgdirecteur in functie hersteld De Raad van Commissarissen van de N.V. Apeldooms Cultureel Cen trum heeft besloten de directeur van de schouwburg, de heer M. L. Dei- num, die enige tijd geleden op non- actief werd gesteld, in zijn functie te herstellen. Tevens werd besloten een onafhankelijk accountantsbureau opdracht te geven een onderzoek naar enkele aspecten van de be drijfsvoering in de schouwburg in te Bewindvoerders Texeira winnen proefproces De bewindvoerders van gebr. te van de nog aanwezige stukken aan Tetixeira de Mattos hebben het proefproces inzake de zg. niet-geïn- dividualiseerde effecten voor het Ge rechtshof te Amsterdam gewonnen. Zoals bekend is dit proces aange spannen door drie effectencrediteu- retn die aanspraak maken op eertijds door hen aan het in staat van definitieve sursétance verkerende bankiershuis in bewaring gegeven ef fecten, waarvan wél de soort (in dit geval o.m. certificaten Nillmij), maar niet het nummer kan worden vast gesteld waarop de crediteuren rech ten kunnen doen gelden. Partyen zijn overeengekomen dat de in het ongelyk gestelde partij, dus de ef fectencrediteuren, hoe de beslissing van het Hof ook zou zijn een uit spraak van de hoge raad zal uitlok ken. Om de procesvoering te bespoe digen is de zaak in onderling overleg bij het Hof aanhangig gemaakt. Het Hof wees alle door eisers ge vraagde vorderingen af, t.w. afgif- de gezamenlijke rechthebbenden of verkoop en verdeling van de opbrengst over de rechthebbenden. De effectenkrediteuretn werden ver oordeeld tot betaling van de kosten het geding die aan de zijde van Teixeira en de bewindvoerders tot nu toe werd begroot op f 1.650,-. ADVERTENTIE EEN KEIJZER T. JT Vervaardigd met de beroemde tapijt-computer. Sterk, veer krachtig, kleurecht. Gemakke lijk in onderhoud. „Extra ka merbreed" (390 cm) vanaf M' POSTBUS 39 - HILVERSUM (Van onze Weense correspondent). Men kan van mening verschillen over de vraag of de jongeman uit het Oostenrijkse Karintië, Udo Jürgens met zijn geprononceerde neus, vorig jaar terecht de grote Eurovisieprijs heeft gekregen, of de tekst van zijn „Chérie"- en „Warum"-liedjes de moeite ivaard zijn, maar het staat in elk geval vast dat hij muzikaal is en dat hij goed piano speelt. Het idool van de teenagers werkt nu zelfs aan een opera. De motieven hiervoor ontleende hij aan het drama „Hero und Leander" van de Oostenrijkse klassicus Grillparzer. Jürgens wil ech ter een betere titel en noemt zijn werk nu al Jenny en Leander". De tekst wordt door zijn vriend Tommy Hörbiger, de zoon van de bekende Paid Hörbiger gemoderniseerd Het dramatische gegeven speelt nog in de oudheid, want Jenny is een afstammelinge van een oud priester geslacht en zy wil als priesteres een eenzaam leven leiden op een verla ten eiland. Voor haar vertrek ont moet zij Leander en tussen beiden ontvlamt een liefde op het eerste ge zicht. Toch gaat Jenny naar het ei land en daar krijgt zij de boodschap van Leander op de melodie van Jiirgens: „Sag ihr, ich lass sie grüs- Nog in grondverf Ofschoon dit werk nog in de grond verf staat, is het zeker dat de meest populaire chansons van Jürgens het stramien zullen zijn. Overigens is deze opera niet helemaal ouderwets, want wanneer Leander zijn geliefde niet kan bereiken, huurt hij een heli copter en tijdens de luchtreis zingt hy dan „My Jenny is over The ocean." Alleen van dit liedje bekent Jürgens dat het niet van eigen kweek is. Na de ontmoeting zingt het paar „Merci chérie", maar hun geluk is niet volkomen. De oom van Jenny is er achter gekomen, hij neemt James Bond in zijn dienst en deze schiet dan onhoorbaar de heli copter met Leander omlaag. De held Ter herinnering aan Bob Hanf In het SLngermuseum in Laren wordt 2 mei a.s. een expositie ge opend van tekeningen en manuscrip ten van de componist-schilder-auteur Bob Hanf, in 1944 in Auschwitz ge storven. Deze expositie vindt plaats ter herdenking van het verzet der Nederlandse kunstenaars in de ja ren 1940—'45. Jhr. W. J. H. B. Sand- berg zal een inleiding houden, me vrouw Dora Paulsen zingt enige lie deren. Ir. Harold King speelt een pianowerk van Bob Hanf. sterft en zijn lyk spoelt aan op het eiland waar Jenny hem ontdekt. Ook zy sterft, maar dan van liefdesver driet. Haar dienstmaagd zingt ten af scheid: „Warum nur"- dus ino nver- valste Jürgens-styl. Hoog gemikt De componist die niet alleen sym pathiek, maar ook een goede reken meester is, denkt nu al aan de ko- In Nieuwkoop: Succesvolle liederenavond De liederenavond welke het Kunst genootschap 't Regthuys in Nieuw koop gisteravond aan haar leden heeft aangeboden kan als een hoog tepunt worden aangemerkt in de rjj van vele manifestaties welke dit ge nootschap al heeft gebracht. Daarom was het wat teleurstellend dat slechts een veertigtal belangstellenden geko men waren om te genieten van de prachtige zang van de sopraan Thea Ekker-van der Pas en de bas Her man Schey, beiden voortreffelijk be geleid door Peter Hansen. Het deel voor de pauze werd ge vuld met het optreden van Thea Ek ker-van der Pas die met haar fraaie stem en ongekunstelde voordracht liederen bracht van Jaquin Nin, Hu- go Wolf en Benjamin Britten, ter wijl zij als afsluiting van het eerste deel samen met Herman Schey nog een aantal liederen ten gehore bracht van Henry PurcelL Daarna zong Herman Schey, met zijn sonore bas een aantal liederer van Robert Schumann en Job Brahms. Het uitbundige applaus had een tot gift van Herman Schey tengevolgei De heer van der Harst bood Thei Ekker-van der Paa een fraaie ruiker bloemen aan. mende solisten en hy mikt hoog. De hoofdrol is voor Di Stefano. Geld is er genoeg en het succes schijnt ver zekerd te zijn, want de directeur van het „Theater an der Wien" wil deze opera opvoeren. Ook de televisie toont belangstelling en denkt voor de rol van de diensmaagd aan een negerin en wel aan niemand minder dan Dionne Warwick, die tot slot chanson moet zingen op de melodie van „Slag beim abschied lelse Ser- vus" maar dan met een andere tekst. Het succes is ook op interna tionaal vlak nu al verzekerd. Wordt Walvisvaartmij beleggingsmij? Inzake het aanbod tot overname van het gehele uitstaande aandelen kapitaal van de Ned. Maatschappij voor de Walvisvaart NV tegen een koers van 320% netto, heeft mr. H. F. van Leeuwen, president commissa ris, de volgende toelichting verstrekt. Hij vroeg zich af. of deze prijs hoog genoeg is en meende dat aandeel houders er wellicht beter af komen dan zij hadden durvetn denken. Het bod komt er immers op neer, dat men eigenlijk 200% voor het aandeel krijgt. De Walvisvaart Maatschap pij heeft rond eenvierde van de aan delen in de Zuid-Afrikaanse visse rij ondernemingen in haar bezit, overeenkomend met ca f4-^ min. Aandeelhouders, zo meende mr. Van Leeuwen, komen er goed af, omdat op deze manier hun stukken ver kopende, buiten de fiscale lasten val len. Het plan ligt gereed om de walvis vaart martschappij een beleggings maatschappij te maken, waarbij mo gelijk de oude naam zal verdwijnen. Mr. van Leeuwen wees nog op het risico van het visserijbedrijf. Zyn eigen ervaringen met de visserij zijn altijd slecht geweest. Hij concludeer de dat het hier een reële bieding be treft en dat aandeelhouders het bod niet mogen laten passeren. „Spinoza" van Frenkel Frank naar Buenos Aires Het toneelstuk „Spinoza" van Di- mitri Frenkel Frank zal in juni of juli in het I.F.T.-theater in Buenos Aires, ter gelegenheid van het 35-ja rig bestaan van dat theater, worden opgevoerd. Het stuk is in het Spaans vertaald door mevrouw HoetinkEs- pinal. De heer Frenkel Frank is uit genodigd de laatste week van de re petities in Buenos Aires bij te wo nen. Volgens hem schijnt er ook be langstelling voor zijn werk te bestaan in Uruguay en Brazilië. Het stuk Spi noza ging in 1963 in première. Het werd gespeeld door de toneelgroep Studio met Henk van Ulsen in de rol van Spinoza. Het is ook voor de televisie opgevoerd, eveneens met Henk van Ulsen ln de hoofdrol. Gistermiddag is het Concert- gebouworkest van Schiphol ver trokken voor zijn vierde toumée naar de Ver. Staten. Het orkest wordt 21 mei in Amsterdam terug verwacht. Er staan 21 concerten onder leiding van Bernard Hai- tink op het programma. Hierbij een aantal leden van het uit 115 man bestaande orkest met op de voorgrond de dirigent, Bernard Haitink (r.). Links de concert meester Herman Krebbers.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 15