Filmkeuring: vrijheid van meningsuiting in geding? Drie Nederlandse films afgekeurd en cfióteren Boeiende films over ijszeilen in Zweden Zo maakt u in een wip een vurrukkulluk toetje: Voetbal op de tv |d piNSDAG 18 APRIL 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 eit (Van onze juridische Medewerker mr. Kuitenbrouwer). ,,Er bestaat voor het Rijk eene centrale commissie voor de keuring van filmsin het openbaar worden geen films ver toond dan indien ze voor zoover zij door de centrale commissie als niet in strijd met de goede zeden of de openbare orde voor openbare vertooning zijn toegelaten". Ziedaar de kern letn 15 n 16 van de Bioscoopwet. dateert van mei 1926. De m luidt: „Wet tot bestry de zedelijke en maatschap pelijke gevaren van de bioscoop". Dit visitekaartje spreekt voor zich- de manier waarop men in de jaren twintig het verschijnsel film iag. Het eerste amendement dat bij de behandeling in de Tweede Kamer tafel kwam voorzag in een „ab- ioluut bioscoop-verbod" ook Tolwassenen. Dat is er niet van komen, maar toch oordeelde minister het raadzaam uitdrukkelijk waarschuwen tegen moeilijke ach terdeurtjes die al te ijverige afschaf fers de wet meenden te ontdek ken. de artike- nuanceringen, die buiten het bereik Drie films stukje vooroorlogse be tcherming van „dat groote zeden ljjke ideaal" (kamerlid Visscher) i, vrjjwel zonder enige wijziging overgeleverd van generatie op gene ratie Nederlandse filmkijkers en filmmakers. Vorig jaar bleven twee korte films uit de opbloeiende Neder landse filmproduktie hangen in de vun de commissie en vorige week **erd „Ongewijde aarde" van in der Heijden als eerste lange Nederlandse speelfilm verboden voor openbare vertoning. Ideeën over filmgeven is. zo ty peerde filmprofeet Menno ter Braak 1 voor de oorlog, oude ideeën herzien en zich opnieuw vergewis- Film is beweging, op artistiek sociaal gebied. De muze var twintigste eeuw heeft dit ook v gemaakt. Zie de ontwikkelingen filmtechniek en -visie. Zie ook het ontstaan van een breed en ge varieerd filmpubliek, maar de wet 1926 bleef, Pas vorig jaar na veertig jaar Bioscoopwet en een he- 'oboel kritiek besloot de minister Binnenlandse Zaken zich te la- Wi adviseren over mogelijke wijzi gingen in het stelsel van filmkeuring. Naar goed vaderlandse gewoonte is daarvoor een commissie gekomen, 'onder voorzittersschap van ir. H. B. J. Witte, burgemeester van Eind hoven. Zijn rapport is nog niet in de openbaarheid gekomen. Dat heeft als voorbeeld dat deze commissie lering kan trekken uit de drie recente af keuringen van Nederlandse films. Homofilie, het thema van de korté film „Schemerhoorn" van Mattijn Seip. Gezagsondermijning, in het geval van „omdat mijn fiets daar stond" van Louis van Gasteren: het wel op televisie vertoonde filmpje over de ongeregelheden rond de fototen toonstelling over het politieoptreden op 10 maart vorig jaar in Amster dam. Gebrek aan piëteit jegens de over ledenen deed „Ongewijde aarde" stranden. Als bijkomende grond werd Van der Heijden verweten dat hij gebruik had gemaakt van authentie ke opnamen van geestelijke en we reldlijke gezagsdragers, „waaraan zij beslist nooit hun medewerking zou den hebben gegeven". Criter •ium Een directe grond in wettelijke verboden hebben dergelijke motive ringen niet. Met name niet in de laatstgenoemde twee gevallen. Het is dus zeer de vraag of deze films ook door de rechter verboden zou den kunnen worden. Dat geeft te denken. Bijvoorbeeld over de politieke implicaties van het verbod van „Om dat mijn fiets daar stond". Maar daar gaat het niet om, want onze tommissie keurt volgens het specia le criterium van '..goede zeden of openbare orde", dat met opzet va ger is gehouden dan enige wettelijke strafbepaling. Zoals de regering het indertijd uitdrukte: „Het bioscoop kwaad openbaart zich juist niet zo doch vooral in die I het strafwetboek vallen' Dit lijkt bedenkelijk op een ver doezeling van de grenslijnen tus sen gemeenschapsbemoeienis en par ticuliere moraal. En dit onderscheid is van principieel belang. Ons straf wetboek is immers niet alleen be langrijk om wat het verbiedt, maar ook om de dingen die het niet ver biedt. De eisen die de wettetlyke bepalingen stellen aan de strafbaar heid bepalen tegelijk de speelruimte voor het individu, waar de gemeen schap buiten moet blijven. Daarom staat ook in het eerste artikel van het wetboek dat „geen feit straf baar is zonder een daaraan vooraf gegane wetsbepaling". Het is duidelijk dat daarvan niet veel terechtkomt als er buiten de strafrechter om een commissie kan optreden met zo'n onmogelijk vage maatstaf en zo'n grote bevoegdheid. Dan kan je inderdaad „gepakt" wor den op een „gebrek aan piëteit" of „gezagsondermijning", die in ieder andere kunstuiting ongemoeid zou den blijven, om niet te spreken van die toestemming die „beslist" nooit gegeven ..zou" zijn. Dit is des te be denkelijker omdat hier de vrijheid van meningsuiting op het spel staat. Valt film daar echter wel onder? De grondwet heeft het alleen over vrij heid van drukpers. Ten aanzien daarvan zou dit soort preventieve censuur inderdaad ondenkbaar zijn en onze Hoge Raad zal wel niet zover willen gaan als zijn Amerikaan se collega die al in 1948 de film een voudig onder de grondwettelijk ge waarborgde persvrijheid bracht. Maar film wordt wel beschermd door het Europees verdrag senrechten, want dat garandeert heel algemeen „het recht op vrijheid van meningsuiting". Minimumnormen Dit verdrag is voor Nederland bin dend. Toegegeven, het bevat zo veel ontsnappingsclausules dat de huidige' regeling van de filmkeuring onder te brengen zal zijn, maar het verdrag geeft dan ook, zoals prof. Belinfante zegt, mi- die ook gelden in Turkije en Cyprus. In ons land mo- toch wel wat meer verwach ten. In ieder geval is ook zonder het verdrag het beginsel duidelijk: de film dient op gelijke voet behan deld te worden als iedere andere kunstzinnige categorie v. d. vrije me ningsuiting. Een zedelijk oordeel, hoe vrijheid gebruikt wordt, komt moderne opvattingen de over heid niet toe. Alleen de bevoegdheid te waken voor schade aan anderen. Over die „zedelijke en maatschap pelijke gevaren" denken we heden ten dage toch wel wat genuanceerder dan in 1926. met name over het nooit verband tussen film en mis dadigheid. Veeleer groeit thans be grip voor de waarde van de bioscoop als uitlaatklep, de plaats waar men zijn heimwee nadr de onwerkelijk heid, die in het dagelijkse leven jiiet te realiseren valt, kwijt kan. Niet alleen het vage keurings-cri- terium is verouderd en naar de geest zelfs ongrondwettig. Ook de formulering in de trant van „alles verboden wat niet is toegestaan" weinig geslaagd. En dan, wie zijn eigenlijk die keurders die mogen optreden waar zelfs de speciaal ge kwalificeerde strafrechter zich bui- moet houden? De centrale com- ie bestaat uit „tenminste (in de praktijk 70) leden, die vijf jaar worden benoemd door de minister van Binnenlandse Zaken op voordracht van enkele instellin gen. Besloten kring Er worden geen speciale eisen ge steld met name niet ten aanzien van filmische deskundigheid. De ho norering maakt dat het feitelyk al lemaal „amateurs" zyn. Voorzitter J. C. Schuller <61) heeft eens de ge middelde leeftijd geschat op „dich ter bij de vijftig dan de zestig". Be halve de intern geregelde herkeuring is er geen beroep mogelijk. Natuur lijk kunnen buiten de keuring om films wel vertoond worden in beslo ten kring, zoals de Utrechtse filmliga, die „Ongewijde aarde" vanavond zal draaien. Zo'n Liga-publiek kan overigens potentieel in de duizenden lopen en dan is er nog de televisie, waarvoor geen filmkeuring is voorgeschreven. De buitenlandse televisie doet natuurlijk helemaal wat zij wil en dat kan een aardige complicatie op leveren, zeker als straks de grote Duitse zender by Wesel klaar is. Als we de keuring op geschiktheid voor de jeugd en de culturele keu ring buiten beschouwing laten, pleit alles voor afschaffing van de film keuring voor volwassenen. Als vol wassen medium kan de film maar het beste behandeld worden als de andere meningsuitingen. De strafwet bevat voldoende bepalingen (bijvoor beeld over „aanstoot voor de eer baarheid" en opruiing) om maar niet te spreken van de bevoegdheid van de burgemeester om op te treden in het belang van de openbare orde. Toto beg raven Meer dan 50.000 Napolitanen heb ben Toto, de clown die Italië een halve eeuw aan het lachen heeft ge maakt, gisteren naai- zijn laatste rustplaats gebracht. Toto wiens ware naam Antonio de Curtis was overleed zaterdag in zijn huis in Rome. Zyn laatste woor den waren: „Ik ga dood. Breng me naar Napels". In Napels werd hij 69 jaar geleden in een arm gezin ge boren. Toto ging op zijn zesde jaar in het vak en was al beroemd als clown voordat hy in 1940 ging filmen. Hij maakte meer dan 100 films en wist Italianen van jong tot oud en van ryk tot arm te ontroeren met zyn rake uitbeelding van de gewone Samenvatting kamerdebatten De NTS zal morgen via Nederland 1 samenvattingen uitzenden van de kamerdebatten over de regeringsver klaring en wel van 20.30 tot 21.10 uur van de middagdebatten en van 23.05 tot 23.30 uur van de avondde- batten. NEDERLAND 1 AVRO 10.30 uur 10.35 uur 11.00 uur 11.30 uur NEDERLAND 2 Pipo de clown NTS-journaal Zoo zoo; dierenprogramma The Monkees NTS-journaal Edwin Rutten AVRO's Televizier De fantastische avonturen schip Orion NTS-journaal Pauze Kernfysica (27) Sluiting NTS Nieuws in het kort De zaak Blum; film NTS-journaal Sluiting het ruimte- UIT HET RADIOPROGRAMMA! HILVERSUM 1: HILVERSUM Een roerloze vechter", vertelling Gils Muzikaal beeld van Zweden Bouw van Wijk op praatstoel De IJszeilvereniging „Braassemer- eer" organiseerde in de bovenzaal in café-restaurant „In de Woelige Baren" in Roelofarendsveen een film dia-avond naar aanleiding van de prestaties van de Europese ijszeil- kampioen Bouw van Wijk m Zweden Polen en de zeiltocht van Kees Kortenoever door de Sahara. Bouw van Wijk sprak een kort wel komstwoord, waarna hy de secreta- verzocht Kees Kortenoever, aie op de gang wachtte, binnen te la ten. Kees Kortenoever verscheen in Bedoeïnenkostuum. Bouw van Wijk wenste hem geluk met de goed volbrachte, maar ongekend zware toch door de woestijn. Kees Korten oever uitte zijn dank voor de hartelij ke ontvangst door het aanbieden van een prachtige woestynroos aan ae heren Van Wijk en Wim van Acker. De woestijnroos is een gesteente van beige-witte kleur. Men vindt deze op vele plaatsen in de Sahara Hierna wenste de heer N. W. Mooye- kind Van Wyk geluk met zijn knap pe prestatie. Hij sprak de hoop uit. dat dit resultaat ertoe zou leiden, dat de deelname aan de Europese titel strijd volgend jaar van Nederlandse zijde nog veel groter zou mogen zijn. Bouw van Wijk en Wim van Acker ontvingen een boekenbon. Aan de Europese ijszeilkampioen- schappen in Zweden namen zes Ne derlanders deel. Wim van Acker werd tweede; 5. Dick Wevers. 6. Jan Eindhoven, 14. Frits Meeuwissen en 19. Tjeerd v. d. Meulen. Nederland telt op het ogenblik vijftien topzei lers. hetgeen voor een klein land zon der veel ijs behoorlijk is ADVERTENTIE A Wim van Acker deelde mee, dat de Nederlandse ijszeilteam op 16 decem ber naar Polen vertrekt om te trai nen. Uitvoerig werd hierna verteld over de tocht naar en verblijf in Polen en Zweden en de filmbeelden gaven daarvan een prachtig reliëf, waarbij vooral naar voren kwam onder welke moeilijke omstandigheden moest wor den gewerkt op dikwijls zeer slecht ijs. Kees Kortenoever vertelde aan de hand van prachtige dia's over zijn tocht door de Sahara. Wie zou er ooit van gedroomd hebben: van Al gerije naar Mauretanië, een tocht van dertig dagen onder een verzen gende hitte van 45 graden en ijs koude nachten, met allerlei moeilijk heden by kamperen, eten, kapotte banden etc. Aan het einde van de ze avond bracht Janv an Eindhoven nog een serie dia's over het ijszei len in Canada, Polen en Zweden. De bijeenkomst werd gesloten door bouw van Wijk, die de leden hartelijk dankte voor dexelangstelling. The Fugitive loopt af Het langste vervolgverhaal in de geschiedenis van de televisie The Fugitive is afgelopen. Na vier jaren op de vlucht te zijn geweest, heeft dr. Richard Kimble eindelijk rust gevonden. Ongeveer twee weken geleden is de opname van de laatste aflevering be ëindigd. Hoofdrolspeler David Jans sen, met het uiterlijk en de stem die op Gable lijken, voelt zich opgelucht. Hoe eindigt het? Janssen is door de ABC en door producer Quinn Martin geheimhou ding opgelegd. De ontknoping bestaat uit twee delen, die in de Verenigde Staten na herhaling van vooraf gaande delen in de herfst vertoond worden. Het enige wat ik kan en mag zeggen, aldus Janssen, is dat ik on schuldig ben. Na vier jaar waarin alles wat maar mogelijk was er uit werd gehaald, gaat The Fugitive verdwijnen. Toen de serie begon, geloofden velen niet, dat het langer dan een seizoen kon duren. Want zoveel mogelijkheden waren er niet, dacht men, voor het verhaal over een man die na te zijn veroordeeld wegens moord op zijn vrouw ontsnapt en zijn onschuld tracht te bewijzen terwijl hij voort durend wordt nagezeten. Niettemin zijn er variaties aan de lopende band gevonden op dit thema en bleef de spanning erin. Janssen zei dat men nog wel een jaar had kunnen doorgaan, maar dat het beter was om er mee op te houden, nu de kwaliteit nog eo goed is. Voor de eerste maal in zeven tig jaar gingen de meisjes van de Fanö-eilanden aan Denemar- kens westkust bij Esbjerg in het kostuum van hun streek gekleed, toen zij zondag j.l. als lid van de Lutherse kerk werden bevestigd door ds. H. B. Jensen, vader van het tweede meisje van rechts. Birgit. Van links naar rechts: Inger, Birthe, Birgit en Bente. Dit oude Deense kostuum roept herinneringen op aan dat van Volendam. ADVERTENTIE Want Doublemint kauwen bevor dert de spijsvertering, 't Is heerlijk zo gezond. Doublemint reinigt tanden en verfrist mond adem. Koop vandaag nog e pakje - plezier voor twee - merk zelf hoe goed Doublemint u doet. Morgenavond wordt via Nederland I de Europa Cupwedstrijd Inter Milaan CSKA Sofia in Milaan uitgezonden. De reportage duurt van 21-22.45 uur. Commentator is Bob Spaak. De wedstrijd Hongarye-Nederland, voor het officieuze Europese kampioenschap voor landenteams welke op woensdag 10 mei in Boe dapest wordt gespeeld, zal door de NTS via Nederland 1 worden uitge zonden. Zaterdagmiddag 20 mei ver- zox-gt de NTS een tv-uitzending van de Engelse Cupfinal in het Wembley- stadion in Londen. Op woensdag 25 mei wordt in Lissabon de finale voor de Europa Cup I gespeeld. Ook deze ontmoeting kan men op de televisie volgen. Geen coördinatie Nederland I en Nederland II hadden gisteravond allebei hun eigen programma-opbouw, die op zichzelf niets te wensen ove liet. maar die ieder verband met coördinatie miste. Mijn oom van Mars werd opgeslokt door Z-Cars op het tweede net, „Ach ter het nieuws" ging teloor in „Kompas", en „Coronation- street" viel weg tegen het Duit se televisiespel „Zwarte vrij dag". Hierbij viel op dat ..Kom pas", de actualiteitenrubriek van de Tros, deze keer de meerdere bleek van Vara's „Achter het nieuws", dat geheel gewijd was aan verbleekte sportsterren. Noord-Vietnam „Kompas", zal de leden ver baasd hebben doen staan door een reportage van de links ge oriënteerde Fransman Roger Pic uit te zenden over Noord- Vietnam, en de gevolgen en niet-gevolgen van de Ameri kaanse bombardementen. Wel: slachtoffers onder de burgerij. Niet: stagnatie in de aanvoer en verzwakking van het moreel. Althans volgens deze reportage, die ongetwijfeld een eenzijdig beeld gaf van de toestand en gevoelens in Noord-Vietnam. Op zichzelf is dat niet zo erg. De cijfers wijzen uit dat de tele visie, althans het journaal, on geveer vier tot vijfmaal zoveel beelden uit Zuid-Vietnam. van Amerikaanse zyde vertoond, uit zendt, zodat we mogen veronder stellen dat er genoeg antistof fen in ons lichaam opgezameld zijn om zo'n kleine virus-aan val van Noordvietnamese zijde zonder schadelijke gevolgen voor lichaam en geest te kunnen doorstaan. „Zwarte vrijdag Na deze Tros-aitzending nam de NCRV de estafette-stok over met een aangekocht televi sie-spel in Duitse bezet ting: „Zwarte vrijdag", een ge speelde documentaire over de beurskrach in New York op vrijdag 29 oktober 1929. Leek het eerst alleen een handleiding voor beurmanipulaties, gaande weg werd het toch ook een „spel", wat voor een niet gering deel te danken was aan de goede rolbezetting, met Curd Jürgens, Dieter Borsche en in een bijrolletje de befaamde ca baretier Wolfgang Neuss van „Wir Wunderkinder". Al de ze spelers zouden echter weinig hebben kunnen beginnen als de schrijvers van deze semi-docu- mentaire, Maria Matray en Answald Kruger het materiaal niet op zon geraffineerde, be grijpelijke wijze hadden gerang schikt. Matray en Kruger zijn op dit gebied onverslaanbaar. Zij behoren, tot de meest ge speelde televisie-auteurs en heb ben al vele van deze gespeelde documentaires op him geweten, waarvan u zich de serie over de atoomspionnen Fuchs. Wenner strom en Abel ongetwijfeld nog herinneren zult. Het zou over weging verdienen deze Duitse vakmensen (die met die spiona geverhalen een Engelsman, een Zweed en een Amerikaan tot hoofdpersoon kozen en daarmee bewezen hebben internationaal georiënteerd te zijn) ook eens een typisch Nederlandse affaire te laten uiteenrafelen tot een bezienswaardig televisiespel. Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 Hersengymnastiek. 19.20 Lloh't miuz.progr. voor de jeugd. 20 00 Nws. 20.05 Hou Je aan Je woord: propra Waagt, die zingt: liedjes. 22.60 V muzikale lezing. 23.35 Licht platenpro- gramma. 23.55-24.00 Nws Hilversum 2 298 m. KRO: 18.00 Koninklijke Harmonie Caecilia. 18.20 Uitzending Anti Revolutionaire Partij. Spreker: mr. W de Kwaadsteniet. secretaris van de Anti Revolutionaire Partij. 18. zingende kerk: gedachten ov< 20.00 Stereo: Omroeporkest geloven volwassenen, solist: 21.00 Voordracht. 21.15 Instrumentaal kwartet muz. 21.30 Stereo: Radiokoor, an het Radiophilharmonisch gazlne waarin op de dingen doorgepraat. 23.45 Lichte - 23.55-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG .00 Nws. 11.02 Voor it en klavecimbel t Nederlandse muz. 12.00 Balalai ka muz. uit Rusland (gr.). 12.22 Voor het platteland, praatje. 12.27 Medede lingen t.b.v. land- zang. 13.50 Gespro ken portret. 14.05 Koor en Noord-Hol lands Philharmonisch orkest (opn.)i klass. gewijde muz. 14.50 Blokfluit, cel lo en klavecimbel: klass muz. 15.00 Voor de Jeugd. (16.00-16.02 Nws.). 17.00 Voor de zieken. 17.30 VARA-dansorkest NCRV: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagopening. 7.15 Klass. gram.muz. 7.30 Nws. 7.32 Licht orkest (gr 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde uw. 10.30 Morgendienst. gram.muz. 12.27 Medede- land- en tuinbouw. 12.30 Variant: act., reportages. 13.30 Stereo: Metropole milie Leenhout! (Herh. v. donderdag 13 a'pril JJ.j. 14.25 klass. gramjnuz. 15.20 Stereo: ochtendgym 7.23 Lichte (7.30-7.35 7.55 Deze chte gram. (8 30-8.35 Van alle markten thuis, praatje voor c vrouw). 9 00 Romantische orkes (gr 9.35 Waterstanden AVRO: 9 40 Schoolradio. VARA: 10.00 Stereo: Pia noduo: semi-klass. muz. 10.05 Stereo Moderne en klass. gramjnuz. 10.45 ADVERTENTIE derlandse volksliedjes. 17.35" Lichte 17.50 Overheidsvoorlichting: .00 Nws 12.00 Nws. 12.02 Operette-varia. 13.00 Nws. 13.02 13.05 Vrolijk platenprogr. (14.00 i Country and Western Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de reportage van de voetbalwedstrijd ;r Milaan—C.SK.A. Sofia te Mi laan. 22 45-22.50 Journaal NTS: 20.00 Nws. in 21.50 In het leerhuis Gesprek c... Waarvoor staat de mens? NTS: 22 15- 22.30 Journaal. 22.30-23.00 Teleac: De ondernemer (10 herh.).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5