De dans van sergeant Musgrave maak 'n RETORISCH EN PATHETISCH Een misgreep van De Haagsclie Comedie FILMMAKERS ONGERUST Geen Nederlandse films naar Cannes Schandalig a DINSDAG 28 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 5 vende dominee) Wiebe Brandsma (strenge brigadier) en Frans van der Lingen (optsierlijke burgemeester) zijn in de visie van Arden volkomen lachwekkende figuren. Annie Leen- ders als de kroegbazin en Ingeborg Elzevier als het bloedeloze, arme tierige barmeisje Annie, dat gewend is haar bed met mannen te delen, geven aan dit mannenstuk wat vrou welijk, zij het weinig verleidelijk di vertissement en dan zijn er nog enige mijnwerkers van sterk uiteenlopende kaliber en karakter (Gerard de Groot, Jacques Luyer en Eric van Lingen) Van achter uit de zaal klinken op bandopnamen door middel van luid sprekers de juichend of verontruste kredieten van de horde mijnwerkers als antwoord op de suggestieve op roepen van de vurige sergeant Mus grave, wat weer een apart effect geeft. Realistische muziek van Jurri- aan Andriessen en vele juist gekozen draaidécors van Hep van Delft begeleiden dit fel geschreven stuk in de uitnemende vertaling van Bert Voeten, dat geregisseerd werd door Paul Steenbergen, met mede werking van Guido de Moor, die er een hele kluif aan gehad zullen heb- In totaal moeten wij, ondanks boeiende en bewogen fragmenten, I toch van een onlogische misgreep spreken, in weenvil van de logica, waarmee sergeant Musgrave zo her haaldelijk schermt. H. Aanklacht Inzake manuscripten ingetrokken Jordanië heeft gisteren twee Ar meense bisschoppen en een leek in staat van beschuldiging gesteld we gens diefstal van de 23 kostbare Ar meense manuscripten, die in Lon den bijna geveild zijn. De aanklacht tegen de 85-jarige bisschop Souren Kemhadjian, bis schop Shnork Kalustian en A. San- drikian werd echter dadelijk inge trokken omdat de diefstal viel onder de algemene amnestie die koning Hoessein in april 1965 uitvaardigde. Uit het Armeense patriarchaat in Jeruzalem werden in 1959 28 van de 130 oude in met goud en zilver in gelegde geëmailleerde banden gebonden manuscripten ontvreemd. In februari van dit jaar werden 23 van deze boekwerken door Sotheby's in Londen te koop aangeboden. Nadat een storm van protest was opgestoken en rijke Armeniërs en de kerk tussenbeide kwamen werd de verkoop afgelast. Deze maand wer den de manuscripten naar Jeruza lem teruggebracht. Bisschop Kalustian was hoofd- sacristein van het patriarchaat en had in 1959 de sleutels van de schat kamer. De manuscripten zouden op de veiling waarschijnlijk ongeveer 5 miljoen gulden hebben opgebracht. Pacifisme prediken is prachtig. Daar kan iedereen het mee eens zijn. Maar als het gebeurt door middel van dezelfde regels als waarmee men de oorlog bedrijft, dan wordt het volkomen ir reëel. Dat doet de Engelse toneelschrijver John Arden, een „angry young man'', geboren in 1930 in Barnsley (Yorkshire), wiens onstuimige „onhistorische parabel" „De dans van ser geant Musgrave", dat in 1959 zijn eerste opvoering beleefde in het Royal Court Theatre in Londen, zaterdagavond bij De Haagsche Comedie in de Kon. Schouwburg te Den Haag in première ging. Arden schreef werken als „The waters of Baby- Ion", „Live with pigs", „The happy haven", ,.The workhouse donkey", „Armstrong's last good night", maar met „Sergeant Musgrave's dance", vestigde hij toch wel in de eerste plaats op indringende wijze de aandacht op zijn talent. Musgrave heeft een boze droom (Ko van Dijk). De kroeghoudster (Annie Leenders) stelt hem ge rust. Elders een der vrijages tus sen een militair (Dolf de Vries) j en het barmeisje (Ingeborg Elze- I vier). kroeg, i zich diverse af- Het stuk brengt in 1880, tijdens de regering van Koningin Victoria Sergeant Musgrave („een godsdien stig man"), die 18 jaar lang kei hard en beestachtig oorlog heeft ge voerd in de Britse koloniën of pro tectoraten. ten tonele. Met drie van zijn soldaten is Musgrave, die daar schoon genoeg van heeft gekregen, gedeserteerd en wil nu een soort kruistocht tegen de oorlog onderne- Hij landt na zijn „bekering" mindden in de winter met een boot bij een mijnstadje in Noord-Enge- land, waar de arbeiders juist in sta king zijn gegaan. Met vreugde worden zij door de plaatselijke autoriteiten (burge meester, dominee en brigadier) bin nengehaald, want deze denken dat Musgrave soldaten komt werven, wat hun in de gegeven omstandigheden met het oog op de werkloosheid goed van pas komt. Maar Musgrave heeft totaal andere bedoelingen: hij wil de ogen van de mijnwerkers ope nen voor de wreedheid en zinloos heid van de oorlog, voor de heb zucht en de oneer daarvan, hen tot zijn aanhangers maken en zich wre ken op degenen, die z.i. verantwoor delijk zijn voor de „gevestigde orde". Musgrave en zijn comparanten gaan daarbij zo meedogenloos hard te werk. dat men zich uiteindelijk te gen hen keert en hij dus precies het omgekeerde bereikt, van wat hem ir ogen stond, namelijk zijn eigen ondergang. Alles blijft tenslotte bij het oude: Musgrave en een der soldaten wor den gearresteerd, de 'twee anderen De intenties van Arden mogen in dit „eigentijds- geëngageerde" to neel-vergelijkingen met het heden zijn er immers te over goed en idealistisch bedoeld zijn, naar ons ge voel heeft hij tóch naast de roos geschoten, omdat de gebeurtenissen te geforceerd en overtrokken aan doen, waardoor zij in feite belache lijk worden. Musgrave en de zijnen maken de grote en native fout hun tegenstan ders te vuur (machinegeweer en re volver) en te zwaard (bajonet) te willen bestrijden of hun inzichten op te dringen, waardoor hun pacifis tische ideëen illusoir worden en zij er zelf uiteindelijk de dupe van zijn. Om aan dit wel zeer pathetische geval, met veel retorisch gebral der hoofdpersonen nog wat sexuele, dan wel poëtische ontspanning te geven zijn twee vrouwen ingevoegd: de eigenares mrs. Hitchcock van de spelen en het zielig-verdwaasde barmeisje Annie, dat zich graag aan een der soldaten (de „mooiste" zoals zij zegt) wil geven, maar per slot met alle drie bijzonder onsma kelijke „vrijages" op touw zet. Ook de slot-apotheose, het zwaai en met plotseling voor de dag geto verde brandschone Britse vlaggen, is blijkbaar louter ingevoegd, om een spectaculair visueel en theatraal ef fect te bereiken. Men kan over dit alles tot in het oneindige gecompliceerde, psycholigi- sche theorieën ontwikkelen of debat ten voeren, feit is, dat hier spra ke is van een vrijwel ondenkbare opzet en situatie, waarmee de schrij ver eigenlijk het omgekeerde bereikt van hetgeen hem voor ogen stond. Wij weten, dat pacifisme tegenwoor dig hevig „in" is, maar op zó'n ma nier komt men er toch zeker niet Wat het spel betreft: het stuk, met zijn vele Brechtse „zanginvoeg- sels" geeft aanleiding tot veel pa thetisch gedoe. De idealistische, maar zeker toch ook defaitistische Musgrave, (een imponerende Ko van Dijk) die in 's konings wa penrok" al zijn stunts uithaalt en zijn drie getrouwe satellieten (Spar ky: Dolf de Vries, Hurst: Wim van Rooy en Attercliffe: Steye van Bren- denberg), krijgen volop de vrije loop voor hun gezwollen uitbarstingen, met in de eerste plaats Ko van Dijk, die zijn rrris naar lieve lust kan laten rollen en zijn ogen wagenwijd open kan zetten. Uitermate verwonderlijk doet het aan, dat hun uniformen er nog zo kersvers uitzien na hun lange tocht uit een verafgelegen Britse kolonie. Kees Coolen is de onderdanige ge bochelde schipper, die hen het land binnensmokkelde Louis Borel (zal- In kringen van Nederlandse filmmakers en filmacteurs be staat ernstige ongerustheid over het besluit van de minister van Cultuur, Recreatie en Maatschappelijk Werk dit jaar geen Nederlandse films naar het internationale filmfestival in Cannes te zenden. Tot de groep verontrusten behoren o.a. Wim Verstappen, Pim de Ja Parra, Shireen Strooker en Roelof Kiers. Naast de vele miss-verkiezin- gen, die de wereld kent, heeft Nederland deze paasdagen de primeur beleefd van de verkie zing van een Miss Bejaardege organiseerd door het Comité Tie ners voor Bejaarden. Er hadden zich voor deze verkiezing 112 deelnemers gemeld, van wie er gisteren 20 in het Van Nispenhuis in Amsterdam aantraden voor de finale. Als de meest charmante vrouw boven de 65 jaar werd gekozen de 69-jarige mevrouw J. M. Boelens- Ellerman (foto) uit Amsterdam, die daarmee een 10-daagse reis naar Italië verwierf. Ook kreeg zij de wisselbeker en een-gouden me daille. Tweede werd de 68-jarige mevrouw F. van Haeften uit Am sterdam. Zij ontving een zilveren medaille en een japon. Als derde kwam uit de bus mevrouw A. van Hof uit Amsterdam, die met een bronzen medaille naar huis ging. De jury bestond uit Peter Mul ler, Ilonka Biluska, Olga Lowina, aangevuld met zes personen uit de zaal en onder voorzitterschap van Peter Drost. Deze miss-be- j aarde-verkiezing zal jaarlijks terugkeren. NEDERLAND 1 NCRV: 11.00 uu 11.30 uui NEDERLAND Pi po de clown NTS-journaal U ziet maar, tekenen en schilderen als vrijetijdsbesteding NTS-journaal Attentie, actualiteiten Annette Roco De Moordzaak Glas, thriller Zijn wij op weg naar ontwapening? NTS-journaal Kernfysica (24) Sluiting. NTS: 8.00 uur Nieuws in het kort 8.05 uur Première, filmnieuws 8.35 uur Amerika zonder masker, film 10.00 uur Journaal 10.15 uur Sluiting. UIT HET RADIOPROGRAMMA: HILVERSUM 1: 8.05 uur AVRO's showavond 9.15 uur U kunt verzekerd zijn hoorspel HILVERSUM 2: Roverssymfonie Het paasprogramma van de VPRO (zondagavond) is helaas geëindigd in een lichte teleur stelling: de Roverssymfonie, het laatste, bijna twee uur durende veelbelovende onderdeel op eer ste paarsdag via Nederland I, is niet geworden wat men ervan verwachtte. Dat is niet leuk voor de kijkers, 't Is evenmin prettig voor de VPRO, die het ondanks haar netelige financiële positie toch maar weer presteerde een kostbare t.v.-produktie op het scherm te brengen. Hoe komt het dat wij ons zoveel van deze t.v.-versie van de gelijknamige en destijds zo beroemde film van Frederick Feher hebben voorge steld? Misschien ligt de oorzaak o.m. in het enthousiasme, waar mee Loet Steenbergen (regisseur en één van de bewerkers) zijn waar heeft aangepresenteerd. zich op zijn wensdroom, die dan eindelijk in vervulling ging, heeft gestort. Ruim vóór de ei genlijke uitzending berichtte hij dat het met deze Roverssymfo nie om een zeer bijzondere pro- duktie ging, waaraan liefst 300 mensen hun medewerking ver leenden. Zo goed en zo kwaad als het ging, had hij zich aan muziek en tekst gehouden en een poging gedaan de sfeer, waardoor de film toen zo'n on gekende populariteit bereikte, naar deze tijd over te brengen. Daarbij kwam dat aan deze t.v.-produktie opmerkelijk veel extra-werk was besteed. Steen bergens streven was om de Ro verssymfonie zo filmisch moge lijk te benaderen: hij liet in de beeldband meer dan 400 lassen aanbrengen en dat betekende een unicum in de Nederlandse televisiehistorie Desondanks is deze t.v.-regi- stratie van een beproefd ver haal nauwelijks overgekomen. De „schuld" ligt niet bij de vele medewerkers, niet bij regisseur of bewerkers of wie dan ook. De „schuld" is het gegeven zelf. Dat gegeven is namelijk te mager en één keer in de honderd jaar staat er ergens ter wereld ie mand op om van zo'n mager ge geven plus heel bruikbare mu ziek een zeldzame combinatie te maken. Dat is Feher gelukt. Het lukte Steenbergen niet, hoewel er aan zijn arbeid tal van ple zierige momenten te beleven vielen. Cals junior 's Middags kwam zoonlief Cals in „Monitor" even vertellen dat hij ten onrechte voor idioot en imbeciel wordt uitgescholden. Op de foto deed hij alleen maar zo gek, zei hij, omdat die foto grafen de familie Cals op Schip hol alsmaar in een andere hou ding wilden hebben. Wij waren „erg blij" met de onthulling van Luns en E.E.G. Hans Hoefnagels had een ge sprek met Luns naar aanleiding van de tiende verjaardag van het EEG-verdrag. Luns, altijd tot een grapje bereid, achtte het aardigste moment in deze pe riode het tekenen van het ver drag in Rome. Onze demissio naire minister van Buitenlandse Zaken wenste echter met kracht tegen te spreken dat het ons sinds het bestaan van de EEG in economisch opzicht niet beter gaat. Overigens liet Hoefnagels duidelijk blijken dat er niets te gen te spreken viel. daar de quintessens van zijn vraag elders (in de richting van de inflatie verschijnselen) lag. Carrell-show Na zoveel maanden zagen we dan dankzij radio Bremen, maandagmiddag Rudi Carrel weer eens terug. Carrel's show heeft nog steeds het oude ver trouwde recept: grapjes, sket ches, liedjes, leuke meisjes en zingende kindertjes ook in Duitsland gaat dat er kennelijk in als koek. Piet van Bambergen was eigenlijk de man die „de show" stal: zijn onverwoestbaar geingezicht en zijn koddige mi miek maakten ruimschoots goed wat enkele slecht met de mu ziekband meezingende meisjes haast de mist inhielpen. „De barbier van JOHN ARDEN Verstappen noemde het besluit van de minister „schandalig". „Het heeft waarschijnlijk mede te maken met rvaringen in vorige jaren. Toen er enkele malen moeilijkheden geweest (o.a. met „De dans van de reiger") omdat films die door het ministerie waren uitgekozen In Can es werden geweigerd. Mogelijk is het ministerie bevreesd opnieuw prestigeverlies te lijden en heeft het daarom besloten maar geen films in te zenden. Zo geeft men zich over voordat de slag ge streden is", aldus Wim Verstappen in een communiqué. Hij verklaarde dat het van groot commercieel belang is in Cannes Ne derlandse films te tonen omdat daar zeer veel films worden gekocht en verkocht. „Het besluit van de minis ter heeft dan ook ernstige consequen ties, niet alleen voor het cultureel aanzien van onze films, maar vooral voor de financiën". Wim Verstappen noemt het zeer bevreemdend dat de minister juist dit moment heeft uitgekozen om te kap pen met Cannes. „Een aantal Ne derlanders bereikt met grote krachts inspanning dat hier nu oorspronke lijke films worden gemaakt, die overal opvallen. De minister weigert echter mee te helpen dit brok cultuur te exporteren". DINSDAG 28 MAAKT Hilversum 1, 402 ni AVRO: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18.25 Promenade-orkest en solisten: roman tische muz. 18.55 Gesproken brief uit Parijs. 19.00 Voor de kinderen. 19.05 wisseling. Lichte orkestmuz. 20.00 Nws. 2(L05 Showavond: amusements- progr. 21.15 U kint verzekerd zijn Gonk: satirisch progr. 3.55-25.00 Nws. KRO: 18.00 Fanfarecorps van de Ko ninklijke Marine (opn.): Verplichte concourswerken. 18.20 Uitzending van de Volkspartijvoor Vrijheid en Demo- Volgens Verstappen is het toch al een merkwaardige zaak dat de mi nister beslissingen neemt over zaken die voor het filmbedrijf zelf van het grootste belang zijn. „Wanneer het echter, als nu, zo ver gaat dat het ministerie zijn taak verzuimt en niet eens een poging doet om films in Cannes vertoond te kragen, .vordt het tjjd dat het filmbedrijf zich eens over deze zaken gaat bezinnen". i 22.30 Nws. 22.40 Overweging. '22A5 22.00 Kunst: cultureel progr. Maandag begint alles opnieuw, hoor spel. 23.20 Promenade orkest: klassieke en mod. franse muz. 23.55-24.00 Nws. VOOR WOENSDAG 29 MAART Hilversum 1. 402 ni VARA: 7.00 Nws. en ochtendgym. 7.20 Socialistisch strijdlied. 7.23 Lich- reportages. (7.30-7.35 3.35 Van alle uis, praatje voor de huis- 0 Romantische orkestwer- (935-9.40 Waterstanden 11.00 Nws. 11.0 Voor het platteland. 12.27 Mededelin gen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Licht instrumentaal ensemble. 13.00 Nws. 13.10 Act. en kalender. 13.25 Ste reo: Instrumentaal trio: kamermuziek. 13.50 Gesproken portret. 14 05 Koor, orkest en solisten (opn.): klass. ge- Nws.)17.00 Voor de zieken. 17.30 Mi litair commentaar. 17.40 De microfoon is voor U: amateursprogr Hilversum 2. 298 m KRO: 7.00 Nws. en herh. SOS-ber. 7.10 Dagopening. 7.15 Stereo: Moder- 0 Nws. 7.32 Lichte gr.). 7.40 Radiokrant. 8.00 Nws. 8.10 Gewijde muz. 8.30 Nws. 8.32 Stereo: Klass. orkestmuz. (gr.). 9.00 Voor de zieken. 9.40 Voor de vrouw. 10.30 De één zijn dood studio- dienst t.g.v. de Paasweek. 11.00 Lichte 13.30 Stereo: Lichte orkestmuz. (opn.). 14.00 De familie Leenhouts. hoorspel (dl. 24). 14.25 Stereo: klass. en mod muz. (gr.). 15.20 Stereo: Klass. en mod. kamermuz. (opn.). 16.50 Bijbelvertel ling voor de Jeugd. 17.00 Voor de Jeugd. 17.00 Five o'clock: praatje. 17.15 Jazz en Blues 17.50 Overheidsvoorlichting: De vaste brug van Willemstad. Spre ker: Henk Dennert. Hilversum 3, FM en 240 m AVRO: 9.00 Nws. 9.02 Act. 9.05 Gev. beurt: platenpr. 17.00 Nws. 17.02 ADVERTENTIE Sevilla" Hoogtepunt van de KRO-uit- zending op Nederland I was Rossini's onverwoestbare opera i „De barbier van Sevilla". Ne derlands is toch een moeilijke zingt aal. dachten we haast moe- i deloos. Daar kan geen goed ge- j zeischap zangers en zelfs geen Adriaan Morrien die voor de Hollandse vertaling gezorgd had, iets aan verhelpen. „Ik houd van I jou" of woorden van gelijke strekking, uitgesmeerd over vele muzikale frasen, via coloratuur loopjes, klinkt nu eenmaal niet zo meeslepend, zeker niet als de helft van de medeklinkers hier en daar ingeslikt wordt. Even wel is het toch een loffelijk streven van de KRO om regel matig bekende opera's in een Nederlandse bewerking te laten horen. Cora Canne-Meyer bezit, zo bewees ze weej eens, een zeer soepele warme stem. Arjan Blan ken was. dunkt ons, niet hele maal op dreef. Jan Derksen als Figaro de barbier, zong niet al leen heel plezierig, maar acteer de ook goed. Op Nederland II een gekochte produktie „Hotel Victoria". Een wat vermoeiend gestoei met gaststerren in een wat versle ten kader ADVERTENTIE Reumatische pijnen TOGAL HELPT Griep TOGAL HELPT Migraine TOGAL HELPT Menstruatiepijn TOGAL HELPT Verkouden TOGAL HELPT Hoofdpijn TOGAL HELPT Spit TOGAL HELPT Western i TELEVISIEPROGRAMMA'S Nederland I KRO: 17.00-17.35 Voor de kinderen. NTS: 18.45 Pipo de Clown. 18.50 Journaal. 19.00 Mona, Tv- fllm. 19.25 Internationaal agrarisch nws. 19.51 Uitzending Stichting Socu- WD. 20.30 Rio Bravo, speelfilm, (belde keuringen: 14 jr.). 22.45-22.50 Nederland II NTS: 20 naai. KRO: 20.05 Waauw: hitparade. 20 35 Grenzen 2.30 Journaal.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5