,T oetanchamon in Petit Palais expositie te Parijs Prijsvraag, roman, naslagwerk VAN 32 EEUWEN GELEDEN: Honderdduizenden trekken er heen Fluitspeler van Frans K.noe(lel'kan"11 Hals teruggevonden In bagagedepot te Genève At<ZwTnJtd£ u opsttufH. jan jansscn ZATERDAG 25 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD (Van onze Parijse correspondent) Na Vermeer en Picasso is nu Toetanchamon, de legendarische Egyptische Pharao die 1346 jaar voor Christus, nauwelijks meerderjarig, stierf, aan de beurt. Tienduizenden, zo geen hon derdduizenden Parij zenaars hebben bij zichzelf plotseling een verdrukte roeping van Egyptoloog of oudheidkundige ontdekt, en onvermoeid schuiven ze nu wéér hun rijtjes, zoals ze vorige maanden uren en uren geduld voor de meester van Delft en de 80-jarige Picasso hadden opgebracht. ADVERTENTIE j Op het punt van de kwantiteit komen ze, als ze dan eindelijk, plat gedrukt, de drempel van het Petit Palais mogen overschrijden in tegenstelling met de overige monster - show, ternauwernood aan hun trek ken. Slechts een twintigtal voorwer pen die eens de vermaarde Koning hebben toebehoord, heeft Kolonel Nasser toestemming verleend, voor het eerst in de geschiedenis, de gren zen te overschrijden. En dat die eer ste reis nu met bestemming Parijs werd ondernomen, heeft ook nog een politiek kantje. Na de troosteloze mislukking van de Suez-expeditie die 10 jaar geleden vooral op Frans ini tiatief werd ondernomen om daarna de betrekkingen tussen beide landen voor lange jaren te verbreken en te vergiftigen is nu, als vermaardste zendbode van zijn land, Toetanch amon (of althans zijn gouden beel tenis) in het Petit-Palais de strijd bijl persoonlijk komen begraven. Magische naam Ter begeleiding van de expositie en ter instructie van de bezoekers heeft een van Frankrijks knapste Egyptologen, die bovendien commis saris van de tentoonstelling is, Chis- tiane Desroches-Noblecourt intussen een uitvoerig boekwerk „Leven en dood van een Pharao", in het licht gezonden, waarin men het verhaal van Toetanchamon tot in de kleinste details kan lezen. Een verhaal dat we danken aan de steenrijke Engels man; Lord Carnarvon, die in de twintiger jaren zijn landgenoot Ho ward Carter in de arm nam om sa men te pogen een eigen bijdrage te leveren aan de kennis van de Egyp tische oudheid, die toen inderdaad nog wel enkele lacunes vertoonde. De eerste vondst van liet onder nemende tweetal was de ontdekking van de toen nog volstrekt onbe kende naam Toetanchamon, die gegrift stond op een scherf aarde werk, een houten kistje en op enke le lemen emmers. Met die magische naam voor ogen, besloten zij hun krachten, doorzettingsvermogen en hun geld te meten met de val lei der koningen, die andere archeo logen en plunderaars tot tientallen meters onder de kale grond niette min reeds meenden te hebben afge graasd. Na zes jaren vergeefse moeiten, stootten de beide Britten, op het randje van de wanhoop, eindelijk op 4 november 1922 op de (laatste) tre de van een trap, die in de rotsen eghakt en die zou leiden naai deur die nog verzegeld was. Op die deur: de hypnotische naam var Toetanchamon. En achter die deur: een hoeveelheid edelstenen, massief gouden beelden en maskers, drie sarcofagen van puur goud, waar van er een een ton woog. meubels, Toetanchamon in de tijd dat hij op zijn elfde jaar de troon besteegL documenten, en tenslotte de mummie van de Pharao in persoon. Een col lectie waarvan de inventarisatie al leen al tien jaren arbeid vereiste. Horembeb de concurrent Aan de hand van dat speurwerk .n die exploraties, kon het korte leven van Toetanchamon en de gebeurtenissen die zich na diens vroege dood voltrokken ook weer worden gereconstrueerd. En kwam men ook te weten waarom na diens 10-jarig doch zeer vruchtdragend bewind, de jonge vorst gedurende ruim 30 eeuwen in totale vergetel heid was weggezonken. Nadat Toe- tanchamons jeugdige weduwe eerst nog met haar eigen grootvader was getrouwd die het regentschap van haar overnam, had zich in de mili taire gouverneur, Horemheb geheten, een tweede usurpator opgedrongen, die zich als eerste doel voor ogen stelde alle herinneringen aan de voormalige vorst van de aardbodem weg te vagen. Onder die aardbodem werden zijn persoonlijke schatten en lijfiyke resten dus verborgen, die in die kelders dus 3268 jaar hebben ge sluimerd. U neemt de tijd voor belangrijke beslissingen. In het verkeer let u meer op veiligheid dan op snelheid, Uw pijp hebt u altijd bij u. Zijn we er dus vèr naast als we denken dat u Coopvaett rookt? J 1,25 0 1 als speelgoed Realisme Wanneer Horemheb de zon zelf» van zijn gestorven voorganger nog niet in het water kon zien sohjjnen, dan heeft die afgunst wel bereikt, dat Toetanchamong inventaris, ver onder de grond, tevens te afdoende tegen de tand des tijds kon worden beschermd. Naast de gouden maskers en koppen waarvan de uitdrukkin gen van een werkelijk hallucinant realisme zijn, kan men in Parijs ook allerlei meubelen, bankjes, stoelen en bovenal het brede ledikant op bokkenpoten waarmee Toetanch amon zijn hemelvaart ondernam bewonderen, waaraan nog niet het kleinste houtwormpje heeft ge knaagd. Zodat die tienduizenden Pa- rijzenaars, na hun afmattende pel- Koningin Nefertite, die 32 eeuwen geleden in Egypte resi deerde. grimage naar en door het Petit Pa lais, hun moeite toch ook wel weer beloond zien. Want het is natuurlijk toch wel wat, zo'n bed van 'n slor dige 32 eeuwenTerwijl héél wat onzer al zielsverheugd zouden zijn in het ledikant van hun achtergroot- moeder te mogen slapen In Italië meer dan half miljoen gevallen van geheime abortus Volgens een rapport van deskundi gen van 't Italiaanse ministerie van Volksgezondheid doen zich in Italië jaarlijks meer dan een half miljoen gevallen van geheime abortus voor, waarbij honderden vrouwenlevens verloren gaan. Het rapport is inge diend bij 'n regeringscommissie die de vraag bestudeert of de wetsvoor schriften tegen geboorteregeling ge wijzigd moeten worden volgens welke op het maken van reclame hiervoor gevangenisstraf tot de duur van een jaar staat en de verkoop van voor behoedmiddelen verboden is. Expositie van gebroeders Geraedts bij Walenkamp Pieter (28) en Tom (19) Geraedts, zonen van de bekende schilder Pie ter Geraedts uit Warmond, zijn be gaafde jongelui. De eerste, thans docent aan de Vrije Academie te Den Haag, houdt zich bezig met ceramiek, de tweede met „hard- edge"-kunst, tegenwoordig veelvuldig in de mode. Geen traditionele ceramiek: Pieter zoekt in zijn rechthoekige potten, waarin ronde gaten zijn aangebracht, aan het volume vorm te geven en daarin spanning te brengen. „Ik ga door op Mondriaan", zegt hij. Kruis vormige stroken zilver zijn gebrand in het aardewerk, wat een apart cacnet geeft aan zijn scheppingen ,die een volstrekt persoonlijk karakter dragen en zeker him weg wel in moderne in terieurs zullen vinden. Voor moderne interieurs geschikt zijn ook de reliëfschilderingen van broer Tom, die wij op een eerder in onze stad gehouden expositie in wer ken van zijn hand van een totaal andere kant leerden kennen. Die reliëf schilderingen, bijv. een zwarte circel tegen een witte achter grond, zyn vervaardigd uit Zweeds massoniet <een soort geperst hard board». Zelf spreekt hij van statisch- kinetische kunst. Het „statische" kan zeker op menigeen in deze onrustige bewogen en gejaagde tijd een rustig- makende invloed uitoefenen. Elke overbodigheid, elke versiering is be wust weggelaten, de uiterste strak- Sanne Sannes verongelukt De in Groningen geboren foto journalist Sanne Sannes (29) is eer gisteravond bij een auto-ongeluk in het Noordhollandse Bergen om het leven gekomen. Het ongeluk gebeur de omstreeks kwart voor tien, toen de door Sannes bestuurde auto uit de bocht vloog en tegen een boom botste. De vier passagiers, een jongeman en drie mannequins, werden allen gewond. Ze werden naar het Cen traal Ziekenhuis in Alkmaar overge bracht. Het gezelschap was 's middags in de duinen geweest, waar Sannes op namen had gemaakt voor een mode reportage. Sanne Sannes was bekend als foto graaf van internationale klasse. Hij werkte ondermeer voor het dames blad Vogue. Hij maakte ook verschei dene fotoboeken waaronder één met tekst van de Vlaams© schrijver Hugo Claus. heid en soberheid domineert, in har monie met een tijd, waarin de nuch tere zakelijkheid bij velen lijkt te domineren. Het is verwonderlijk te constateren hoe deze jongeren met al het voor gaande volkomen gebroken hebben en op hun wijze iets tot de „eigen-tijdse" mens héél simpel en ongecom pliceerd willen zeggen, wellicht juist als een heftige reactie op de vele dynamische beroeringen, waar aan de wereld van thans onderhevig is. Hun expositie bjj de Galerie Wa lenkamp Is tot en met 9 april te be zichtigen. De Zwitserse politie heeft gisteren bekendgemaakt, dat de gestolen „Fluitspeler" van Frans Hals, die op meer dan een miljoen gulden geschat wordt, teruggevonden is. De Britse graaf Arnojild de Bendern deelde de vorige maand mee dat het doek gestolen was nadat hij ontdekt had dat het verwisseld was voor eert waardeloos portret van dezelfde af metingen gedurende de verzending van zijn kasteel aan het meer van Genève naar de kluis in een particuliere bank in Genève. De Münchenaar Helmut Winter, die zoals gemeld kortgeleden met laag overvliegende toestellen van de West- duitse luchtmacht de strijd had aan gebonden met behulp van een in zijn tuin opgesteld „Knoedel-kanon", blijkt daarmee alsnog school te ma ken. Miniatuur-modellen van zijn strijdapparaat, een soort katapult naar ontwerp van Leonardo da Vinei, zijn nu in New York op de speelgoed- markt verschenen. Overigens had Winter, zoals bekend, met zijn meel balprojectielen de autoriteiten van de nabijgelegen luchtmachtbasis toch wel dusdanig geïmponeerd dat zij met hem over een regeling gingen praten die met het roken van de vredespijp beklonken werd. De politie deelde mee, dat een 56- jarige voormalige bediende van de graaf gearresteerd is die hem ver teld had dat hij het doek uit wraak gestolen had omdat de graaf hem geld schuldig zou zijn. Het doek werd uiteindelijk gisteren ontdekt in het bagagedepot van het centraal station van de spoorwegen van Ge nève waar de bediende het verbor gen had. Het werd gevonden na een on derzoek van zes weken door de Zwit serse- en de Franse politie tijdens hetwelk bedienden van de graaf in zijn huizen in Lichtenstein, Zwitser land en het zuiden van Frankrijk ondervraagd werden. Graaf de Bendern was niet be reikbaar. lid zijn staf zei: „Hij is natuurlijk erg in zijn nopjes". Het doek behoorde in feite niet meer hem toe omdat hij het geschon ken had aan het Vorstendom Lich tenstein, waarvan hij nu genatura liseerd burger is. De betrokken bediende is gearres teerd. De 300 ton metende Spaanse treiler „Mar de Vigo" is net grootste visserschip in West-Europa. Dit schip werd onlangs door de vrouw van Generaal Franco in de Spaanse vissershaven Vigo gedoopt. Het is uit gerust voor de heek-visserij in Z. Afrika en kan 1850 ton bevroren vis in het ruim bergen. Het schip heeft In Mexico bestaat het voorne- een lengte van 345 voet (is ca. 105 het aantal vissersschepen in de meter), breedte 45.3 voet fis 13»A m>. komende jaren te verdubbelen totDe motoren zijn van Hollands fa- circa 1000 vaartuigen, met als doel- |brikaat: 2 Werkspoormotoren van stelling de opbrengsten te verhogen van 45 miljoen dollar per jaar tct 70 miljoen dollar. De laatste jaren levert Mexico ook veel visserssche pen aan verscheidene landen in Zuid-Amerika. 2000 pk zullen dit vaartuig een snel heid geven van 14 3/4 mijl. Het vaartuig behoort toe aan de MAR Company in Vigo, één van de groot ste visserij maatschappij en ter wereld (73 schepen). ADVERTENTIE Ultrakort en Langer. Verhalen en verzen van de VARA-prijs- vraag. ABC-boeken, Amsterdam. Er is dus weer een prijsvraag uit geschreven geweest en het resultaat ervan, de bekroonde en beloonde werken, zijn onder deze titel vere nigd. Buitengewoon getroffen heeft mij de mededeling voorin: „Waar de spelling afwijkt van de uniforme schrijfwijze der Nederlandse taal blijft dit voor rekening van de auteur (s)". „Twee verrassingen te gelijk om zo te zeggen. Ten eerste wist ik niet dat we ér een „unifor me schrijfwijze" op na hielden. Ik dacht dat na het verschijnen (1954) en officieel erkennen (1955) van het groene boekje, iedereen maar zowat deed wat hem juist voor kwam. Nog meer getroffen ben ik door de me dedeling die een uitgever hier neer zet. dat auteurs tenminste „voor eigen rekening" mogen schrijven zo als u dat goeddunkt. Ik vreesde al het ergste sedert ik Henri Mulisch gewoon van het podium heb ho ren schreeuwen (Mies-enscène, be gin maart) door een onvoorstelbaar persoon met wéér een nieuwe spel ling, die zich vooral druk maakte om zijn telefoon- of gironummer s(dat was by de drukte van die heer niet uit te maken) op het gebruik te zwarte bord te krijgen. Dat „erg ste" zou voor mij het feit zijn dat de enige mensen voor wie de taal een „levend" instrument is, de schrijvers dus, er helemaal niet meer aan te pas zouden mogen komen En deze verzameling; het is een selectie uit ruim 4000 manus- scripten, hetgeen betekent dat één op de 3000 Nederlanders iets met de pen doet, creatief bedoel ik. Geluk kig waren er van zoveel geroepenen maar 26 uitverkorenen en ik zou niet eens kunnen zeggen dat er nog wel «en paar afgekund hadden, Integen- Boeken mankt deel, het peil van deze groep is wel ongeveer gelijk; degelijk, zon der positieve uitblinkers. L. W. de Bree. Steen in de vij ver. P. N. van Kampen en Zoon N.V., Amsterdam. L. W. de Bree is een auteur die ik altijd met veel plezier lees, omdat achter zijn realisme een bizar ge luid trilt dat de lezer de weg wijst naar het eigene en ook fantastische van deze even rustige als pientere romanschrijver. Ik vind het dus wat droevig te moeten zeggen dat in deze historische roman met een interessant onderwerp, de toon van betrekkelijkheid en ironie minder goed hoorbaar is. Nu is het ook wel moeilijk als je je tot taak hebt gesteld een held te crëeren. En dan nog wel een held uit de periode van het eerste, idealistische socia lisme; daar valt niets aan te ironi seren. Ik kan mij voorstellen dat de tijd waarin een zo ingrijpende ver andering in het maatschappelijk be staan kwam, De Bree te veel heeft aangegrepen om er anders dan ern stig over te schrijven. En dat ligt hem blijkbaar niet zo goed. Het boek is daardoor wat erg zwart-wit gewor den en het praten van de personen erin heeft iets cliché-achtigs gekre gen. De vriendschap van Thijs Kemp, de socialist en Floor, de doch ter van de welgestelde Middelburg se houthandelaar, is nu zo braaf en kinderlijk geworden. En zij vinden elkaar ook nog in de (schilder) kunst, ach toe. „Want afgezien van de hooggestemdheid van de zielen; zelfs op het eind van de vorige eeuw bestond er zoiets als „sex", althans gevoelens die zich van standsver schil bij zulke vrijgevochten jonge mensen weinig aantrekken. Het ie ook niet duidelijk waarom Floor, die een aardige meid is, haar Thüs ei genlijk niet volgt naar het Eutopi- sche Essex waar men in 1933 blijk baar bezig was een nieuwe we reld op te bouwen. Jammer, van al le kanten. Auteurs van de 20ste Eeuw. Oosthoek Lexicon. A. Oosthoeks Uitgeversmij., Utrecht. Dit naslagwerk bevat 2000 moder ne schrijvers uit alle voornamelijk westerse taalgebieden. Het samen stellen moet voor Jan van Geelen geen peuleschil geweest zijn, laten we dat voorop stellen. En wat doet iemand als ik, als ze zo'n werk in handen krijgt? Kijken of je er In staat. Nu, dat Is zo en ik al blij. Maar zie, het enige wat vermeld wordt is mijn „ongekunstelde" poë zie en de mannen met wie ik ge trouwd ben geweest. In aansluiting met de Criteriumgroep, die meer dan tien jaar na mijn gepubliceer ter wereld kwam. Je vraagt je dan af; ruimte besteed aan die geen letter over mijn prozageschriften en andere bezig heden? Na zo'n ontdekking wordt een mens achterdochtig en speurlustig. Bij dit speuren trof mij dat er wat willekeurig is omgesprongen met de gegevens over de auteurs. Zo zijn wel de Nobelprijzen vermeld maar geen enkele van de Nederlandse literaire prijzen, zelfs niet de grootste- Goed of niet goed tijdens de tweede we reldoorlog blijkbaar alleen een buitenlands probleem geweest, be halve bij Van Randwijk en Kuyle anderzijds. Aantekeningen over „stand" duiken te hooi en te gras op en ook de baantjes die auteurs heb- heb waargenomen, worden klakke loos wel en even klakkeloos niet ver meld. Academische titels krijgt nie mand behalve plotseling de man van Jo Ammers- Ktiller. In dit ver band: waarom zij, Amoene van Haersolte en Courths-Mahler en niet de jonge Marga Minco, Jacoba van Velde en Aya Zikken. Ook Car ry van Bruggen komt er bekaaid af. Bij Engelman wordt een van zijn meest recente boeken, „Tweemaal Apollo", niet genoemd. J. C. Bloem heeft volgens dit geschrift de in vloed ondergaan van de Engelse me taphysical poëts (waar?), maar A. Roland Holst niet die van Yeats. Als het echtpaar Simons-Mees be paald mee moest zij zijn vóór 1864, de uiterste geboortedatum vol gens het voorwoord. geboren waarom dan niet het belangrijkste en nog steeds bruikbare werk van Simons genoemd, zijn vier delen „Het Drama en Het Toneel". Zo ook bij de reeds lang vergeten Henri van Booven, die alleen nog bekendheid heeft omdat hij Couperus' biograaf Bij de Engelse schrijvers worden vermist, Oliver St. John Gogarty, de jongste Wilson-schrjjver Colin Wil son, de moderne dichteres Cathleen Raine en de jonge romanschrijfster Brigid Brophy, werkelijk alle maal schrijvers van „betekenis en bekendheid" om met de samenstel ler te spreken. Van de Ier O-Casey is niet genoemd zijn driedelige auto biografie die machtig belangrijk is om meer dan één reden, noch de ver zen van G. K. Chesterton, veel inte ressanter dan zijn proza m.l. Deze omissies zijn des te droeviger omdat de samensteller zegt dat „een plaats ingeruimd is voor belangrijke, maar bijzonder „literaire" auteurs, van wie het werk moeilijk toegankelijk is" en ook omdat er hier in Neder land zelden of nooit een dergelijke literaire encyclopedie verschijnt ter wijl het buitenland er vele heeft. OLABA EG GINS

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 7