De charme in de stem Reclame beheerst leven in V.S. MOET ,HET' HEBBEN Victor Seixas9 unieke prestatit iviAtUi-x xooi Laiiiöcixi iiAuBLAD Een telefonische afspraak maken met een radio-omroepster is een riskante zaak. Een fijne stem hoe kan het ook anders? suggereert direct een televisie-pinup en het is dan ook een vreemde ervaring om ten huize van omroepster-pre- sentatrice Betty van der Laan te worden ontvangen door haar 24-jarige zoon. De microfoonstem van een omroepster ver vangt nu eenmaal het visuele voordeel, dat haar tv-collega heeft. De radio - omroepster is zich dat terdege bewust: ze weet dat ze algemeen ontwikkeld moet zijn, haar talen perfect moet beheer sen, in elk geval goed uitspreken, muzikaal-ritmisch gevoel heb ben, weten wat ze zegt (bij tv-om- roepsters schijnt dat niet altijd het geval te zijn), bovenal moet ze „het" hebben. Volgens Betty van der Laan (VARA), Meta de Vries (AVRO), Annemarie Oster (VPRO), Anne v. Egmond (free-lance voor de KRO) en Antoinette van Brink (NCRV) zijn er twee vrouwen in het Ne derlandse omroepwezen, die „het" hebben: Ilse Wessel en Netty Ru- senfeld (echtgenote van Arie Kley- wegt). Waarom? „Als je de radio aanzet, zijn ze bij je, praten ze gewoon met je zegt de Leidse Anne van Egmond, met haar 20 jaar de jongste in het gezelschap van naar hun mening gevraagden. Zij is ook de enige, die wel eens wat voor de televisie dcet, „zo van: Goedenavond dames en heren, hier is de KRO, enz.." Anne draait mee in de van samen stelling wisselende oule van free lance omroepers- presentatoren, waar de KRO sinds een half jaar gebruik van maakt. „Om een rijk geschakeerd, afwisselend geluid te krijgen", aldus chef Martha Doyle. De poule bestaat op het ogenblik uit John Vierkens, Joop Mul der (Leiden), Lex Lammen, Frans Kilian, Freek Sachs, Donald de Marcas, Jaap van Meekren en An ne van Egmond. Anne heeft als vooropleiding mulo en toneellessen van Van Ul- sen. Ze presenteert het verzoekpla- tenprogramma voor mdlitiren, Vliegende Schijven, Sjook en sa men met Fons Dis het program ma PM. Voor de radio schrijft ze haar teksten zelf, voor de televisie hoeft ze alleen maar mooi te zijn. Ze vindt het belachelijk, aat radio en tv zo gescheiden zijn en dat een minuut voor het scherm meer reacties oplevert dan drie uur pre senteren voor de radio. Daarin staat ze niet alleen. De andere omroepsters vinden het ook „raar" tot „vervelend" en „idi oot" dat radio en tv twee werelden zijn en dat de tv zoveel reacties op roept. Angst VPRO's enige omroepster Anne marie Oster: „Idioot", dat er ran cune is tussen radio en tv, nu de radio weer meer in de mode komt. Wel fijn om televisie te kijken. Lekker uit onbenulligheid de men sen uitlachen". Annemarie is de 24-jarige dochter van Guus Oster en Ank van der Moer en wil uit angst voor de „erfelijke belasting' naar het toneel, „omdat je dan iets moet waarmaken". De mihia- tuurproporties van het VPRO- omroepwerk de omroepcel moet steeds bij een andere zuil worden „geleend" maakt het haar mo gelijk nevenfuncties bij die omroep te hebben. Met Peter Flik presen teert ze de schoolradio, verder zingt ze eigen liedjes in het satirische Sater op zondag. Haar persiflages op vijf zangeressen (Martine Bijl, Liesbeth List, Conny v. d. Bosch, Rika Jansen en Brigitte Bardot) worden wellicht nog door de tele visie uitgezonden. Het programma is in elk geval opgenomen door de regisseursklas van Gijs Stappers- hoef. Annemarie heeft het omroepvak geleerd van Netty Rosenfeld. „Ik zou willen, dat het omroepen per soonlijker, grappiger, gedaan werd". Ze vindt niet, dat je je hele leven kunt blijven omroepen. Sa tirisch cabaret is voorlopig het einddoel. maar nu vindt ze het bij de VPRO nog erg fijn. Antoinette van Brink (24) zit pas enkele weken in de NCRV-om- roepcel. Ze solliciteerde er, omdat ze haar studie Engels (bijvak Ita liaans, daarvoor gymnasiumoplei ding en studie pedagogiek wat te lang vond duren. Reeds nu voelt ze zich solidair met de radio. „Tv- gedachten heb ik helemaal niet. Radio vind ik zelfs leuker, omdat je alles met je stem moet doen. Er komt iets van voordracht aan te pas, je bent in zekere zin creatief". Tussen twee berichten door roemt ze de technici, haar coach chef- Vijf omroepsters van ver schillende zuilen op één foto verenigen, bleek een zenuwslopende affaire. Terwijl Anne van Egmond uit haar bed gebeld moest worden, omdat ze eigen lijk ziek was en AVRO's Marga van Arnhem eerst onvindbaar was en later in Rotterdam bleek te zit ten, draafden Annemarie Oster (VPRO) en Antoi nette van Brink (NCRV) studio in en omroepcel uit. Toen iedereen dan in de NCRV-studio rond Bet ty van der Laan geschaard was, konden de dames op de foto. V.l.n.r. Meta de Vries (i.p.v. Marga van Arnhem), Betty van der Laan, Anne van Egmond, Annemarie Oster en An toinette van Brink. omroeper Gerrit Vonk „voor mij nog meneer Vonk" en haar col lega's Willy Postma, Gerard Ra- kers, Gert van Drimmelen en Anneke van der Stroom. Ze schrijft zelf haar teksten, maar stelt nog geen eigen programma samen. „Maar ik probeer leuke verhaaltjes om grammofoonplaten te schrijven en dergelijke. Elke avond doe ik eigenlijk huiswerk om de vol gende dag voor te bereiden". Strijdbaar V ARA - omroepster Betty van der Laan klinkt strijdbaar en doet het werk al heel lang. Op twintig jarige leeftijd begon ze in 1940 in Bandoeng bij Radio PMIJ (een soort regionale omroep) „Ik las de" notuelen voor van een sociëteit en. werd toen gevraagd als omroep ster. Je moest zelf een program ma opbouwen en je eigen sterkte regelen. Een Chinees en een In donesiër draaiden er platen bij. Erg leuk. Voor parties kon je de zender 's avonds huren, twee uur voor een tientje". Na de oorlog begon mevrouw Van der Laan Arie van Nierop zei, dat ze aan „radio-itus" leed als medewerkster aan het pro gramma voor de strijdkrachten en zo via „De rode tent" (politiek pro gramma van Evert Vermeer) lang zaamaan bij de VARA. Twaalf jaar geleden begon ze haar mede werking aan 't vrouwenprogram- ma zoiets als „Wanneer de stof zuiger zwijgt" dat in 1958 „op de koffie" werd. Sinds twee jaar doet ze dat samen met Jeanne van Munster, die de redactie voert en nu ook al aan radio-itus lijdt. Verder brengt ze „Opgeruimd" (gericht op de vrouw) en „Zestig voor boven de zestig". De tv-frustratie vindt ze wel eens zuur: „Heel vaak vraagt men om herhaling van avondprogram ma's die men gemist heeft wegens televisiekijken. Gelukkig komt de radio nu aardig over haar inzin king heen. Men begint te selecte ren en te luisteren". Samen met chefomroeper Coen Serré en met Aad Bod, Joop Smits, Jaap Brand, Hans Hamburger en Hilde Smit doet ze het VARA-om- roepwerk. Daarbij is ze ambtenares van de burgerlijke stand in Hilversum. „Anderhalf jaar geleden ben ik be ëdigd. Ze hebben me voor vast ge vraagd, maar het radiowerk gaat voor. Ik doe het alleen op aan vraag. Veel mensen uit de radio wereld heb ik getrouwd". AVRO-geluid De AVRO-meisjes Audrey van der Jagt, Marga van Arnhem en Meta de Vries hebben allemaal de zelfde vriendelijke, warme stem uit de school Netty Rosenfeld Ilse Wessel. Volkomen verschillend van uiterlijk hebben ze toch een AVRO-geluid, dat echt bij 'n „aar dige omroep" past. Ze doen het werk samen met omroepers Henk van den Berg (chef), Lex Braam horst en Hans Simonis. Meta de Vries is twee jaar een van die AVRO-stemmen. Daarvoor was ze kleuterleidster. Het kwalij ke van televisie vindt ze de on barmhartigheid van de kritiek van het publiek: Bij de radio kan je gewoon fijn anoniem blijven. Hier ben ik omroepster Meta de Vries, als ik bij de slager kom, ben ik mevrouw Bakker". In het jaar 1942 kreeg de toen 19- jarige Victor Seixas op de Ame rikaanse tennisranglijst de ne gende plaats toegewezen. Een knappe, zij het geen unieke pres tatie, want de tenniswereld heeft talentvolle jongeren sneller en hoger naar de top zien doorstoten. Het unieke van Seixas kwam ei genlijk pas 24 jaar later. In de zo juist gepubliceerde ranglijst van de V.S. over 1966 neemt de nu 43-jarige Amerikaan opnieuw die negende plaats in Markant de tail: hij speelde vorig seizoen pre cies dezelfde toernooien als in 1942. Seixas al sinds jaren niet meer dan een zg. weekend-speler dankt zijn successen voornamelijk aan zijn wonderbaarlijke lichame lijke conditie. Zijn zuiver- en wendbaarheid mogen dan aan kracht hebben ingeboet, zijn vi taliteit en vechtlust zijn nog al tijd van de hoogste klasse. Een mooi voorbeeld daarvan was vorig jaar zijn verrassende overwinning in een belangrijk toernooi in Me- rion op de jonge Australiër Bowery, na een moordend duel in drukken de hitte: 32—34 (I), 6—4, 10—8. In de Jaren 1950 1958 toen Seixas volop deel uitmaakte van het grote tennis en overal ter we reld speelde, was hij een zeer ge vreesd tegenstander, ofschoon hij stellig niet de vergelijking kon weerstaan met vroegere groten als Riggs, Kramer, Gonzales. Het wa ren ook niet wapens als tactiek, techniek of een uitgelezen slagen- repertoire die hem in 1953 Wimble don deden winnen, maar vechtlust, zwoegen voor elke bal tot de laat ste druppel zweet en de onverzet telijkheid waarmee hij in een crisis overeind bleef. Hij had het in dat Wimbledon verre van «nvoi Hij klopte eerst dè Aitrait wonderboy Hoad met 9— Ju vijfde set na vele „narrow^ en daarna, in de halve finfi> begaafde volleyer Rose, difaeQ] de vierde set (na 6 9—11) op de rand van drukte. In de finale versloeg Deen Nielsen veel gemakfyi 9—7, 6—3, 6—4. Een Jaar later kwamen we successen voor Seixas. H het zozeer door hem begeerte rikaanse kampioenschap Forest Hills en veroverde, a met Trabert, in de laatst* van 1954 de Davis Cup op m sies Hoad en Rosewall. De', slag in die match gaf SeixasV terende overwinning op rAL, van wie hij twee seizoenen tereen alle belangrijke p| had verloren. In die bewust^ strijd van 1954 bleek de vet! van Seixas meer punten op veren dan Rosewalls zo gei te, secure backhand. De! rikaan beëindigde zijn intern nale carrière in 1957 tijdei Amerikaanse kampioensclu waar hij meestal wel goed was om een der geplaatste i uit de strijd te werpen. Nu weer voor deze veteraan e< gende plaats op de ranglijst prijzenswaardige prestatie den van zoveel jonge, tal« le spelers. Seixas heeft de ho< gesproken nog een keertje Wimbledon te kunnen gaan. moedelijk dit jaar. Nog c wil hij de sfeer van 's grootste toernooi proeven s het doek over zijn carriëre tief te laten vallen. -meclame is één van de wi belangrijkste wapens, waarmee Amerika''s be drijven vechten voor sympa thie en kooplust onder de be volking. Natuurlijk, kwali teit, ruim aanbod, originali teit etc. van de produktie spelen ook hun rol bij de slag om commercieel succes, maar reclame lijkt vaak het beslis sende wapen. Geen goed pro- dukt zal zonder goede publi citeit de markt veroveren, terwijl daarentegen een slecht produkt het met handige re clame nog een heel eind kan brengen. De Amerikaanse koper staat el ke dag bloot aan een onoverzien bare stroom aanmaningen tot ko pen. Niet alleen couranten en tijd schriften overspelen hem met re clame, maar ook radio, televisie, aanplakborden en lichtsignalen la ten zich niet onbetuigd. Alleen wie heel sterk in zijn fi nanciële schoenen staat zal niet bezwijken voor één van al deze ver lokkelijke aanmaningen tot ko pen, die meestal gepaard gaan met financieringsregelingen, waardoor het „geniet nu en betaal later" werkelijkheid kan worden. Adlai Stevenson, de Democrati sche kandidaat voor het presi dentschap in 1952 en 1956, heeft eens gezegd dat de Amerikaanse levensstandaard voor geen klein deel te danken is aan het vinding rijke genie der reclame. Niet alleen heeft dit vraag doen ontstaan en toenemen, maar het heeft door zijn inwerking op de concurrentiestrijd ook stimulerende invloed gehad op het zoeken naar kwaliteitsver betering van het produkt, aldus Stevenson. Hier is natuurlijk weinig tegen in te brengen. Stevensons uit spraak lykt wel een aanvul ling te hebben. Reclame in Ameri ka heeft ook veel onzin op mou wen van goedgelovige kopers ge speld, heel wat onnodige en inferi eure produkten de markt in ge stampt, heeft gevaren en onvol maaktheden van allerlei aanbiedin gen verdoezeld en heeft er tenslot te op dramatische wijze toe bijge dragen dat allerlei cliché 's in den ken en gedragspatronen nationale verbreiding hebben gekregen. Het Amerikaanse congres doet nu en dan moeite om excessen in reclame tegen te gaan. De sigaret- tenpubliciteit is bijvoorbeeld aan banden gelegd en de fabrikanten van rookwaren mogen nu niet lan ger suggereren dat men door het consumeren van hun produkten oer-gezond, stoer en aantrekkelijk wordt. Zelfs moeten zij het publiek waarschuwen dat roken schadelijk voor de gezondheid kan zijn. Ook met andere produkten pro beert het parlement wel eens de consument te beschermen, maar een wet om enige lijn te brengen in verpakkingen etc. heeft men nog niet aan kunnen nemen. Een nog altijd bestaand gevaar is ver der de geneesmiddelenreclame, die vaak miraculeuze succes sen toeschrijft aan pillen en zalf jes, die nauwelijks enig effect heb ben of in elk geval niet verschil len van soortgelijke oude beproef de middeltjes. Het meest onbescheiden dringt de televisiereclame in de huiska mer door. Bijna alle programnia's worden eens per vijf of tien mi nuten onderbroken voor één of meer reclamestunts. Alleen pers conferenties van president John son of minister Rusk en enkele an dere politieke programma's blijven gevrijwaard van de commerciële onderbrekingen. Soms zijn de reclamefilmp jes pakkend en geestig en een wel kome variatie op de gooi- en schietfilms, die zij onderbreken. De befaamde tijger, die Esso in de autotank zegt te pompen, heeft bijvoorbeeld geleid tot een hele se rie goede reclamegrappen. En de aanbeveling van een extra lange sigaret door een hele rij mannen te laten zien, die resp. met hun rook waar tussen de liftdeur beklemd raken, een gat branden in de cou rant of een baard schroeien, is be paald goed. Maar er zijn tientallen recla mes op de televisie, die niet te genieten zijn. Vooral die, waarin mondwater, haarcrème, brillen, kousen, lipstick etc. worden afgeschilderd als onfeilbare midde len om een leuke Juffrouw of een kwieke jongeman aan de haak te slaan zijn irritant. En kouwgum- reclames, die beweren dat plezier in het leven nauw samenhangt met malende kaken, hebben al even weinig aantrekkelijkheid. Radio en televisie hebben kran ten en tijdschriften in Ame rika niet beroofd van hun adver tentiestand. Soms is zelfs het te gendeel waar, namelijk als de ver schillende, met elkaar concurreren de televisiestations advertenties in de kranten zetten om de aandacht te vestigen op speciale televisieuit zendingen. Over het algemeen hebben Ame rikaanse couranten enorm veel re clamepagina's, vaak met allerlei details en prijzen van aanbiedin gen, die via radio en televisie niet gebracht kunnen worden. Soms is deze krantenrecla me zelfs wel eens opvallender dan televisiereclame, bijvoorbeeld in het geval van een advertentiestrijd, zoals kort geleden is uitgebroken tussen Amerlka's twee groot ste autoverhuurbedrijven: Hertz en Avis. Avis bond de kat de bel aan met een serie paginavullende kranten en tijdschriftenadvertenties, waar in gezegd werd dat Avis nummer 2 was onder de verhuurbedrijven, maar dat men daarom harder werkte, betere service gaf en be tere auto's had dan nummer 1. Lange tijd wist Hertz kennelijk niet hoe er geantwoord moest wor den. Maar tenslotte huurde Hertz een nieuwe publiciteitsagent op Newyorks reclameboulevard Madi son Avenue en Avis kreeg de bal teruggekaatst. Onze concurrent zegt dat hij slechts nummer twee is en wij zullen daarover bepaald niet met hem twisten, aldus Hertz' advertenties, die daarna opsomden waarom Hertz nummer 1 was en dacht te blijven. Toch vond het grootste verhuur bedrijf de situatie kennelijk niet helemaal prettig, want na korte tijd verschenen er verzoenende ad vertenties van Hertz, vriendschappelijke wedy'va Avis werd beklemtoond. Lufthansa heeft het van de agressieve W enigszins gevolgd met ten ties, die luiden: „Als Lui sa meer steden in Duitslai dient dan enige andere luc welke luchtvaartmaatschappij dan uw vracht naar Duitslam voeren? KLM? Seaboard? Am?" Het antwoord op al die re sche vragen is uiteraard: Lui sa. (Interessant is dat Lufthj eerste advertenties in deze sl leen KLM noemden. Kennel spanningen met de Hollands current te voorkomen Seaboard en Pan Am toegel De reclame in Amerikaanse schriften is vaak van uitste kwaliteit, maar desondanks één tijdschrift, nl. de New ker, dat eigen strikte maat aanlegt voor elke advertenti het opneemt. De reclame in de New 1 bereikt dan ook een hoge van waarachtigheid en stijl vormt daardoor een uiterst* zijn tegenpool vindt in de Is ige, vet gedrukte uitverkoo vertenties in de couranten vaak onwaarschijnlijk banak vulgaire reclame van si diostationa.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 14