mm
mm.
„Int. Jeugdmuziekweek"
interessante concerten
Bachs J ohannes Passion
in Alphens Adventskerk
Orkesten uit
Zurich
Huttental en Leiden
DEGARBETAM
DIE VOOR
TWEE TELT
Dwingende leiding
van Schuurman
„AUTO HOME"
Den Uyl
hekelt 7
formatie
Voortaa
15
DONDERDAG 23 MAART 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 17
(Van onze kunstredactie)
Volgende week wordt het één aaneenschakeling van musi
ceren door jongeren, wier prestaties dicht tegen het beroeps
niveau aanliggen..
Dan vindt namelijk, onder auspiciën van de Leidse Jeugd-
actie de „Internationale Jeugd-Muziekweek" plaats. Daaraan
werken plus minus 150 musici mee: leden van het Leids
Jeugdkamerorkest, met als gasten die van het „Streichorches-
ter Fürst Johann Moritz Gymnasium" uit Weidenau-Hüttental
bij Düsseldorf en van het „Jugendorchester Zürich", waarvan
men zich de uitnemende prestaties ongetwijfeld van vorige
concerten in onze stad goed herinneren zal.
De reeks muziek-evenementen is georganiseerd ter gelegen
heid van het 20-jarig bestaan van de Leidse Jeugdactie met als
stimulerende kracht de heer Steinbach.
Over de ganse wereld neemt het
daadwerkelijk musiceren der jonge
ren gelukkig hand ever namd to?*
de komende manitestaties zullen
daar opnieuw het bewijs van leveren
Verblijdend is ook de grote belang
stelling van de tallozen, die er ge
tuige van willen zijn. Dat vele T.eid-
se families vrijwillig de Zwitserse en
Duitse gasten gedurende deze muzi
kale paasweek in hun huizen onder
dak zullen verlenen spreekt mede van
het grote medeleven voor de komende
reeks interssante concerten.
De drie oi-kesten mogen bogen op
een uitstekende staat van dienst
onder directie resp. van de dirigen
ten Henk Briër, Joachim Hildebrand
en Georges Scherrer.
V erbroedering
Woensdagmiddag om drie uur volgt
in de Leidse Muziekschool een con
cert, te geven door het strijkorkest
van het „Fürst Johann Moritz Gym
nasium", met als solist de klarinet
tist Gunnar Taubitz.
Het programma luidt: Ouverture
in C-dur van Telemann, het concert
voor klarinet en orkest no 3 B dur
van Karl Stamitz, 10 stukken uit
het „Klavierbuch für Kinder" van
Bela Bartók en het Vierde Branden-
burgse concert van J. S. Bach.
ADVERTENTIE
Deze week wordt niet alleen een
feest van afzonderlijk of gezamen
lijk repeteren en musiceren, doch
ook van gezellig samenzijn, hetgeen
de algemene verbroedering slechts
ten goede kan komen.
Een keurig verzorgde folder bevat
talrijke lezenswaardige gegevens over
de drie orkesten en de as. concerten.
De Jeugdmuziekweek, die gehou
den wordt van 25 maart tot 2 april,
begint met de aankomst der Zwit
serse deelnemers op zaterdagmorgen
half twaalf in Zomerzorg, waar een
ontvangst plaats vindt. De beide
paasdagen zyn zij toevertrouwd aan
de goede zorgen van de gastfamilies.
Dinsdagmiddag om een uur arrive
ren de Duitse deelnemers in Huis
over 't Hof, Gerecht 10. Ook dan
wordt een ontvangst gehouden.
Kamermuziek
Die avond is er een kamermuziek
avond in de Grote Pers van ,.De
Lakenhal". Het programma luidt:
Sonate no 4 „La lumagne" van Bla-
vet met als solisten de fluitist Rien
de Reede en zijn getrouwe compa
rant, de pianist Theo Bles. De „Ar-
peggione sonate" van Schubert wordt
gespeeld door de cellist Harro Ruy-
senaars, thans leerling van de be
roemde padagoog Maurice Chandron
in Saarbrücken, met als accompag-
natrice de pianiste Ada v. d. Bent.
Rien de Reede en Theo Bles spelen
vervolgens de Sonate no 1 van Mar-
tinu. Het blaasquintet van het ,Ju-
genorchester Ziirich" brengt daar
na het Divertimento voor fluit, hobo,
klarinet en fagot van Haydn.
Na de pauze volgt de tweede so
nate A-dur opus 100 van Brahms, te
vertolken door de violiste Else Bon-
gers en de pianiste Birgit Schaedler,
tot besluit wordt door het Quintet
„Fürst Johann Moritz Gymnasium"
het Klarinet, quintet van Mozart ten
gehore gebracht.
Balletpremières
„Holland Festival"
ADVERTENTIE
Tip voor
5K handiger huishouden
(keukengard en aanpaktang
tegelijk!)
Zotezien is het een nuttige.handige
keukengard van roestvrij staal met
plastic handvat. Waarmee u sausjes,
soepen en beslag gladroert. Maar
opengeklapt ontpopt hij zich als een
fijne aanpaktang om biefstuk, rook
worst, croquetten etc. uit de pan te
halen. Even een knopje verschui
ven en de gard is een tang. In fleu
rige doos 14,75.
Maria von Weber; „10 stukken voor
strijkorkest" van Béla Bartók en de
„Partita in Modi Anticni" van Her
man Strategies Gezamenlijk spelen
de drie orkesten onder leiding van
Henk Briër als afronding de Symfo
nie No 97 van Haydn. Zij verenigen
zich onder de naam „Internationaal
Muziekweekorkest".
Gedurende de ganse week vinden
op verschillende plaatsen des mor
gens de repetitie's plaats. Men is dus
wel uitermate druk bezet, maar zal
dat er graag voor over hebben ,om
tot audities te komen, welke op voor
amateurs zo hoog mogelijk niveau
liggen. W\j twijfelen er niet aan, dat
dit het geval zal zijn. Moge men zich
niet de gelegenheid laten ontgaan,
een of meerdere concerten te beluis
teren.
kunst.
Mozartconcert
Op de avond van die dag volgt een
uniek Mozartconcert (jeugdwerken)
in de St. Amtoniuskerk, t.e geven door
het „Jugendorchester Zürich" met
de solisten Margarethe Lugin (so
praan) en Roger Widmer (tenor).
Het programma luidt: Ouvertüre
„Lucio Silla", „Galimathias Musi-
cum", een muzikale grap op thema's
uit Hollandse volksliederen, gecom
poneerd op negenjarige leeftijd,
.Bubtuum praesidium". motet voor
sopraan, tenor en strijkorkest, door
Mozart gecomponeerd op zestienjaige
leeftijd, de aria voor sopraan en or
kest „Conservati fedele", de aria
voor tenor en orkest „Va, dal furo
portata" voor tenor en orkest en de
Symfonie in D-dur (de tweede), allen
gecomponeerd op negenjarige leeftijd.
Woensdagavond concerteert het
„Streichorchester Fürst Johann Mo
ritz Gymnasium" in het raadhuis te
Rijnsburg, met welke plaats het. spe
ciale banden heeft. Dan wordt het
zelfde programma uitgevoerd als op
woensdagmiddae
Slotconcert
partijen heen, zodat zij mooi harmo
nieert met de obligaten van het or-
kste. Dat laatste mag eerst, recht van
de sopraan Ank Reinders gezegd
worden die, rank als de met haax
wedijverende fluit (Koos Verheul!)
nogmaals een sublieme vlekkeloze
prestatie schonk, geestelijk zuiver
j ook in „Mein Jesus ist tot". Iets min-
In z'n Passions vertolkingen naar het Evangelie van Johannes der positief geldt het gelijke van de
heeft het Alphense koor „Hosanna" zich al driemaal aan Qal„g^Üiee"-
nieuwe aanpassing moeten onderwerpen: Goedhart, Mizée, 7:1 ,c+
Schuurman. Het is aan hoge maatstaven gewend en een instrU'
prezen om haar mooie aria „Es ist
vollbracht". In haar eerste aria heeft
te veel willen leggen: daar
ment van opmerkelijke hanteerbaarheid geworden. „Hosanna" niets in dan vocale instrumentaliteit
blijkt zeer gelukkig met Barend Schuurman, een jonge dirigent
die er een zeer elastische stof in heeft gevonden.
Schuurman's leiding is dwingend. Ook een Residentie Ka
merorkest gééft zich met eerbied. Alles gebeurt met reden,
ontvangst van de orkestleden plaats I Alles. Iets toevalligs is onbestaanbaar. Een kopie van Mizée is
in de Burgerzaal van het Leidse njet gekomen. Wie persoonlijkheid bezit kan niet kopiëren. De
concer" in ^sTay^höoLaiVa j koorleden hebben intens van Mizée's Passionsweergave gehou-
den, maar het is onmiskenbaar dat heel „Hosanna" met de
grootst denkbare geestdrift ook achter Schuurman staat, omdat
men van zijn talent zeker is.
Vrijdagmorgen c
op alle drie orkesten zich doen ho-
Wirt u méér tips? Vraag uw winkalio
uitmnkfolder "Hartewensen"- Of sc
Is, afdeling K., Dordrecf
De Amerikaanse choreografe Anna
Sokolow komt naar ons land om het
Ned. Dans Theater „Die sieben Tot-
sünde" van Weill en Breclit in te stu
deren. De première van dit ballet in
liederen wordt gegeven in het Hol
land Festival.
Kurt Weill componeerde de muziek
op teksten van Berthold Brecht in
1933, toen hij op de vlucht was van
Duitsland naar Amerika. „Die sieben
Totsünde" werd gemaakt voor een
zangeres en' een vocaal kwartet. Het
ballet werd voor het eerst uitgevoerd
in 1933 in een choreografie van
George Balanchine in Parijs. Voor de
uitvoering in de choreografie van
Anna Sokolow worden decor en kos
tuums ontworpen door Nicolaas Wijn
berg.
Tijdens het Holland Festival brengt
het Ned. Dans Theater eveneens in
première het nieuwe ballet, dat Hans
van Manen ontwierp op de muziek
voor strijkers, celesta en slagwerk,
een compositie van Bela Bartók. Jan
van der Wal ontwerpt voor dit ballet
deCor en kostuums.
Drs. Beeren sprak
over Pablo Picasso
In dc Grote Pers van
„De Lakenhal" heeft gisteravond drs.
W. A. L. Beeren, hoofdconservator
van het Stedelijk Museum in Am
sterdam onder zeer grote belangstel
ling een lezing gehouden over de
grote schilder Pablo Picasso, zulks
als inleiding voor de leden van K. en
O., die aan de expositie van deze
schilder op 29 maart een bezoek
gaan brengen.
Drs. Beeren deed zulks aan de
hand van een groot aantal kleuren
dia's, die een uitstekend beeld gaven
van de ontwikkeling der uiteenlopen
de artistieke perioden van Picasso's
kunst.
Zo werden onder de loep genomen
de zg. roze en blauwe periode en
leerde men de schilder kennen als
kubist, klassicist. surrealist en ex
pressionist, terwyl ook de vormen
van de laatste jaren besproken wer
den.
Het was jammer, dat drs. Beeren
veelvuldig moeilijk te verstaan was,
zodat men zich in hoofdzaak moest
verlaten op de getoonde beelden.
De avond werd besloten met de
film „Musée Grimaldi a Antibes". De
directeur van het museum „De La
kenhal", drs. Wurfbain sprak een
dankend slotwoord.
De Picasso-tentoonstelling in het
Stedelijk Museum zal voortaan be
halve op woensdagavond ook op don
derdagavonden geopend zijn. Picas
so's schilderijen, tekeningen en goua
ches kan men dan zien tussen 19-30
en 22.00 uur.
Totnutoe is een ongekend groot
aantal catalogi nl. 6000 in twee
weken reeds verkocht, zodat tot
een tweede druk van 20.000 exem
plaren moest worden besloten.
ADVERTENTIE
TOYOTA
OFF DEALER
ie De tenor Rudolf Schock, die
met Robert Stolz een aantal con
certen in ons land zal geven, ar
riveerde gisteren in ons land. Hij
bevond zich al onmiddellijk mid
den in de tulpen!
Menig luisteraar neigt een eerste
maal tot vergelijken. Mizée gaf meer
ruimte aan de gevoelsbasis en culti-
eerde de toonnuances en toonstem-
ningen door ondefinieerbare subtili
teiten. Koorregels als „Du bist nicht
ein Sünder, Ich, ich und meine Sün-
den" krijgen ook van Schuurman
verinniging mee, maar in he aange
zicht van de sterke subjectiviteit van
de woorden plaatste Mizée ze in een
gepassioneerd-mystieke gloed. Mizée
m°akte van de koralen liederen,
Schuurman behoudt ze als liturgi
sche bestanddelen.
Verschillen
diën. Op bepaalde knooppunten van
de lijdensvertelling ontstaat bij de
luisteraar behoefte aan een ontlading,
behoefte om actief in de handeling
opgenomen te worden. Daartoe dient
daar de verteller zich tegenover
de gemeente opgesteld ziet een
gemeentezanghet koraal. 'De ko
raalkeuze werd uiteraard allereerst
beheerst dooi- een meest passende
eigenlijk een secundair be-
lang! Die tekst heeft rechten: aan
de dirigent, op te lassen hoe zij tot
gelding raken: dit zal verder afhan
kelijk zijn van de inspiratieven, van
de overtuigingspotemitie van de ver
teller. Hier mag wisselwerking zijn.
De thans gezaghebbende grote voor
beelden geven de koralen een zelf
standige. statische status in de Pas
sionen. Mizée differentieerde ze véél
karakter. Dit probleem ligt
(„Von
Een klavecimbel gebruikt „Hosan
na" niet, de continuo lag dus duur
zaam in handen van de organist Si
mon Jansen, groot vakman, die zich,
aldoor „ad rem" dc plekken waar
schilderende effecten toegelaten zijn,
niet liet ontgaan. Het Residentie
Kamerorkest gaf op een onverbeter
lijke wijze partij en de obligaatspe
lers deden hun werk met een roeren
de ontvankelijkheid voor alle schoon
heidswaarden.
De Adventskerk herbergde een tal
rijk gehoor.
Radioprogramma
tekst, de bijbehorende melodie krijgt I f
daardoor eigenlijk een secundair be- I OV l UHWClld
en Cor Steyn
Hierbij de acteur Paul Steen
bergen rdie gisteren zijn
60ste verjaardag vierde als re
gisseur van het toneelstuk „De
dans van sergeant Musgrave" van
John Arden, dat a.s. zaterdag
avond bij ,JDe Haagsche Come-
die" in première gaat.
(Van onze parlementaire redacteur)
De Partij van de Arbeid is onge
rust over de traagheid en de ondoor
zichtigheid van de kabinetsforma--
tie. „De waarden van de parlemen
taire democratie zijn in het geding",
aldus fractievoorzitter Den Uyl. HU
gaf een persconferentie na af
loop van een fractievergadering van
de PvdA. Volgens hem zijn er ten
onrechte verwachtingen gewekt over
de snelheid van de formatie.
Men heeft zich aan een onverant
woord optimisme schuldig gemaakt.
Na de verkiezingen was er een al
gemene behoefte aan openheid bij de
formatie. „De heer Zijlstra is daar
op loffelijke wijze aan tegemoet ge
komen", aldus drs. Den Uyl. „Maar
sinds de uitschakeling van de PvdA
is het doek gevallen".
De socialistische fractievoorzitter
noemde het onjuist, dat de hoofdlij
nen van het regeringsprogramma
niet zijn gepubliceerd. Hij vond het
teleurstellend, dat niet bekend is
waarom de formatie-Biesheuvel mis
lukte. Antwoord op deze vraag is van
het grootste belang, omdat verant
woording achteraf onmogelijk is.
Drs. Den Uyl noemde het commu
niqué. dat minister Biesheuvel vrij
dag uitgaf, toen hij besloten had zijn
formatie voort te zetten „een beden
kelijke misslag". Daarmee wordt de
indruk gewekt dat de Koningin
betrokken is bij de vorming van een
bepaald kabinet. „Dat mag niet", al
dus de heer Den Uyl.
Drs. Den Uyl kondigde tenslotte
aan. dat zijn fractie van plan is te
werken aan voorstellen tot sanering
van het politieke bestel. Zonodig zal
de fractie dit najaar met initiatie
ven komen.
Ook D '66
Ook D '66 is niet tevreden over de
gang van zaken. De tweede-kamer
fractie is van oordeel, dat „de sle
pende en onduidelijke gang van za
ken bij de kabinetsformatie eens te
meer aantoont hoe noodzakeiyk die
wijzigingen in de staatsrechtelijke
structuur en de partij-indeling zijn,
die D'66 in haar program en in haar
verkiezingscampagne zo centraal
heeft gesteld".
„D '66 betreurt het sterk dat, ter-
wyl de noodzaak van verniewing In
de Nederlandse politiek iedere dag
duidelyker wordt, aan dit vraagstuk
bij de kabinetsformatie nauwelyks
aandacht wordt besteed. Men loopt
zo, behalve om tal van andere pro
blemen, ook nog om de kern van de
huidge politieke malaise heen.
echter dieper: staat de
keling tegenover God of als een ge-
meenschapsdeel?
Overigens zijn de verschillen met
de vroegere vertolking niet groot ge
weest. Het openingskoor was breder
opgezet, het soldatenkoor iets ver
sneld (o.i. iets te vlug voor de po
lonaise-figuur, waarin het uitmondt).
Het koor „Sei gegrüsset" vond niet
zo'n dansante opvoering als destijds,
ondanks de 6/4 maat. Dit koor is
ook het enige geweest, dat met tech
nische weerstanden te kampen heeft
gehad. Wat. de ouverture betreft:
merkwaardig is de ervaring dat ka
tholieke dirigenten voor 'n vlot, pro
testantse voor een statig tempo ge-
poreerd zijn.
Uitnemende solisten
Over de Evangelie-recitant Chris
van Woerkom kan men kort zijn:
fantastisch geloofwaardig is deze
passie-regisseur, die alle tegenbewe
gingen moet oproepen en dat onge
meen fris volhardend volbrengt tot
het einde. Hy weet de Evangelie-rol
volmaakt te spelen en zoekt nergens
zyn heil in een lijdend be-zingen, ly
risch is hy alleen daar waar Bach
zelf dit uitdrukkelijk aangeeft.
De opvatting van de blijvend be
wonderenswaardige bas Herman
Schey over de Christusfiguur is al
tijd een echt aandoende geweest.
He* Johannes-evangelie voert Chris
tus onmiddeiyk ten tonele als de
zelfbewuste van de tempelreiniging
hoewel het toneel vlak voor zyn dood
plaats grijpt. Dit is o.i. richtingge
vend. Het tegenspel dat David Holle-
stelle hier voerde als Pilatus was
daannee goed verenigbaar. In zijn
soms teerhartige aria-zang spaarde
deze mooie bas de stem om een keel-
kwaalt,Ie in toom te houden. Niette
min voldeed deze bas alleszins, maar
was de aria .Bilt" niet overhaast?
Uitstekend bleek de keuze van Ma-
rlnus van Altena voorde tenor-aria's,
zijn stem is donker gebimbreerd, iets
gesluierd van klank, maar daarmee
wapent hy zich tegen de open
schreeuw in de hoogte, waarmee tal
van tenoren een Passion ontsieren.
Bovendien loopt de prachtig beheer
ste stem op een egale wijze door de
Op 1 mei wijdt de VARA-radio een
half uur durend programma aan
grammofoonplaten van Jan Cor du-
wener en de vorig jaar overleden Cor
Steyn. Er worden nog geregeld op
namen van deze organist, verspreid
over diverse programma's, uitgezon
den. Van een regelmatig terugkeren
de serie is echter geen spake. Daar
voor beschikt men by de VARA trou
wens over be weinig opnamen.
PAASBLAD VAN
„DE OPEN DEUR"
Het paasnummer van „De Open
Deur" ziet er ook dit jaar bijzonder
verzorgd uit en is doorlucht met vele
foto's en tekeningen. Het paasblad
„Pasen 1967" heeft tot thema „Alles
wordt nieuw!". De opstanding van
Christus wordt daarin niet gezien als
een vererenswaardig feit uit het ver
leden, maar als een dynamisch ge-
beruen, dat sindien in de geschiede
nis werkzaam is en de mens begeleidt
op zijn weg door het heden naar de
toekomst.
ADVERTENTIE
y ufv-
j.
ei
H.,"* y
V,V'
koop ik meer effecten voor
hetzelfde geld...
Ja, elk jaar betaalt het Rijk honderd gulden mee aan mijn
aandelen. En dat kunt ook voor elkaar krijgen! Wanneer u en uw
vrouw nu deelnemen aan het Premie Spaarplan en elk jaar voor
f 500.- aan effectenbewijzen kopen, dan krijgt u vanaf 1971 ieder
jaar honderd gulden terug van het Rijk! Belastingvrij! Dit geld
kunt u dan weer gebruiken om eens een extra aandeeltje te kopen.
(Of u moet persé die lege bladen Ghana in uw postzegelalbum
willen opvullen....) Hoe dan ook, alle Banken, Spaarbanken,
Boerenleenbanken, Raiffeisenbanken en Hypotheekbanken zullen
u graag inlichten over het Premie Spaarplan.
PREMIE SPAARPLAN
Basis voor persoonlijk bezit