Charles Münch electriseert een
formidabel Rott. Philh. Orkest
Nicole Henriot rank
en speels in Ravel
GELUKKIGE HERGEBOORTE
SASSENHEIMS MANNENKOOR
AVOND VAN FRANSE SCHITTERING
EL-MIOR
Kimstmaandorkest
tweemaal voor jeugd
'N FORD HOOGSTE RESTWAARDE
VRIJDAG 17 MAART 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 19
„Een perfect dirigent maakt een perfect
orkest."
De waarheid van dit woord is gisteravond
weer bewezen: de typisch Franse „grootmees
ter" Charles Munch, ondanks zijn 75 jaren
nog steeds een vitaal leider uit duizenden,
wiens prestaties wereldvermaard zijn, deed
het Rott. Philh. Orkest, plotseling tot een
wonder van perfectie getransformeerd, op
deze uitsluitend Franse avond in de Meester-
serie van K. O. tot ongekende hoogte boven
zichzelf uitstijgen. Zodanig, dat wij opnieuw
verstomd waren over de weergaloos overrom
pelende kracht, die nog steeds van hem uit
straalt.
Hetgeen van iemand, die het Boston Sym
phony Orchestra opvoerde tot de hoogte,
waarop het zich thans bevindt ook niet an
ders te verwachten was.
Maar tóch: uitzonderlijk is dit wél.
Wat hij met rond-cirkelend vloeiend
gebaar, hoofdzakelijk door mid-
an de rechterarm de linker
hangt er veelvuldig zo maar losjes bij
bereikt, is zó overweldigend in elk
opzicht, dat ge er gebiologeerd naar
kijkt een visueel genot op zich
zelf! en er ook auditief door
zijn ban geslagen wordt.
De vonken, die van hem uitslaan,
lijken het orkest te electriseren.
Nu leende het programma er zich
ook wel bij uitstek toe.
Werken als Fauré's verstilde „Pel-
léas et Mélisande"-suite, Roussels in
de hoekdelen motorische, dan weer
melodieuze Derde Symfonie, het nog
steeds opzienbarende Pianocon
cert van Ravel in C. gr. t. niet
dat voor de linkerhand fonke
lend, ijl, rank en speels voor ge
dragen door de fameuze Nicole Hen
riot, zowel met Ravel als met Münch
vergroeid en tenslotte de warm
bloedige en effectrijke „Rapsodie Es-
pagnole", daterend uit 1907 en als
van een gans andere Ravel stam
mend dan die van 1930: dit alles
droeg ertoe bij, om de bezieling en de
gedrevenheid van allen, die hieraan
meewerkten, tot het uiterste op te
voeren.
„Door Fauré begon een wederge
boorte van onze muziek", zegt de
Fransman Louis Laloy ergens in zijn
boek over Debussy.
Inderdaad: helderheid van ge
dachte, soberheid en speciaal zuiver
heid zijn de kenmerken van zijn
breed-melodieuze in een gespannen
stilte uitmondende muziek, die ook
in deze tijd de toehoorder nog direct
grijpt. Van het eerste moment af
stond hier Münch als een impone
rend heerser, een Caesar voor het or
kest, dat hem in zijn indringende
intenties blindelings volgde.
In scherp contrast volgde de met
opzwepende dynamische bezieling
weergegeven „Derde Symfonie" van
Roussel ,tot zijn 25ste jaar zeeoffi
cier, doch die in later jaren nimmer
zijn grote liefde voor de zee heeft
kunnen vergeten, ook niet in deze
muziek, waarin het ruisen der gol
ven doorbreekt. Machtig, groots en
geladen, in ongekende schitte
ring heeft Münch deze weinig ge
hoorde symfonie de „Vierde" is
veel meer en vogue met alle denk
bare beeldende kracht doen opklin
ken, tot aan het schokkende, zegevie
rende slot toe. Trouwens, reeds in het
eerste Allegro Vivo is deze vehemen-
te schokwerking al opvallend.
ADVERTENTIE
vanaf f 15,90
HERENMODE
CONFEKTIE
LEIDEN
GANGETJE 6
Monument van
Koningin
Wilhelmina in
Utrecht
Zonder hoofdelijke stemming
heeft de Utrechtse gemeenteraad be
sloten tot oprichting van een monu
ment van Koningin Wilhelmia door
de beeldhouwer Mari Andriessen.
Het beeld zal een plaatsje krijgen
in het Wilhelminapark. De kos
ten bedragen 160.000,.
Manuscript Mozarts
Don Giovanni terug
Charles Münch en Nicole
Henriot voor hun schitterende
realisatie van Ravels pianocon
cert.
(Foto LD/Holvflst)
Aan wie beter dan Nicole Henriot
uit de school van Marguérite Long
zou het gegeven zijn, met zulk
gemak het onvoorstelbare moeilijke
Ravelconcert te herscheppen? Aan
vankelijk worden wjj naar ons ge
voel in dit concert bevangen door
een ijzingwekkende vrieskou, maar In
het Adagio komen ook de zangeris-
heid en de melodische belichting hun
woord meespreken, met een obsede
rende felheid in de magistrale fina
is, geheel In overeenstemming met
de ware Ravelgeest.
Raak, pittig en puntig heeft *U
elk détail van deze glasheldere gran
dioze partituur tot in de vezelen ge
troffen, in een zeldzaam doorschij
nend palet, daarbij geheel gevat in
de wereld der specifiek Franse es
prit, die het geheim van deze fan
tasierijke, spirituele en joyeuze com
positie, waarin ook de nodige jazz-
effecten herkenbaar zijn, uitmaakt.
Wü weten, dat Ravel zelf de voor
keur gaf aan een absoluut objectie
ve benadering van dit concert, maar
wij waren toch blij, dat Nicole Hen
riot in het Adagio ook de gevoelssnaar
naast alle machaniek en akrobatiek
elders, wonderbaarlijk wist te laten
doordringen. Zij had daarbij het ge
luk in Münch een gelijk gestemd
comparant te hebben, waardoor dit
fascinerende concert in volkomen
harmonie de algehele bewondering
zonder enige reserve kon afdwingen.
Met bloemen en grootse ovaties
is zij uitbundig gehuldigd.
Het Spaanse idioom heeft de
geniale Ravel intens beleefd en tot
expressie gebracht in zijn „Rapsodie
Espagnole", door Münch en het or
kest brandend verklankt: ook nu
hield de dirigent het orkest in zijn
dwingende greep en wist hij alle ge-
raffineerd-sensuele klankwerkingen
tot het uiterste uit te buiten.
Münch bezit voor de volle honderd
procent de vereiste affiniteit voor de
ze temperamentvolle muziek, waar
aan hij, ondanks zijn jaren, nog de
briljante, tevens zwoele allure en
sfeer verleent, waar zij om vraagt.
Inderdaad: Münch heeft waar
gemaakt, dat men zelfs tot in hoge
ouderdom zijn reproducerende macht
bezwaren kan en deze op ande
ren inspirerend, met zelfverzekerde
rust suggestief kan overdragen.
H.
Geboeid gehoor
Kinderen met muzikale schoonheid
In contact te brengen, hun er de
geheimen van te leren onderkennen:
dat Is een mooie opgaaf. Wij zijn blij,
dat de „Commissie esthetische vor
ming van de schooljeugd" zich daar
mee belast heeft en elk jaar „Het
Kunstmaand-Orkest" naar onze stad
nodigt, om enkele werken uit te voe
ren, die in de hoogste klassen der
lagere scholen door onderwijskrach
ten reeds met de jeugd ook aan de
hand van grammofoonplaten be
sproken zijn, zodat zij goedbeslagen
ten Us komen.
Dirigent Anton Kersjes verstaat
daarbij de kunst, om met een gezel
lig praatje enkele interessante za
ken uit de doeken te doen.
Zo besprak hij enige bijzondere in
strumenten, zoals de saxofoon, de
bassethoorn, de basklarinet en de
Engelse hoorn (althobo), die in de
uit te voeren werken een rol zouden
spelen. Vier krachten uit het orkest
lieten perfect horen, hoe fraai zij
klinken.
Fris, accuraat en bijzonder geache
veerd toonde het Kunstmaand-Or
kest, dat het zich in de loop der ja
ren opmerkelijk goed ontwikkeld
heeft, hierop wat het waard is.
Uitgevoerd werden de eerste l'Ar-
lesienne-suite van Georges Bizet
geschreven voor het toneelstuk van
Alphanse Daudet met het fijn
zinnige Menuet en de levendige Fa-
rondole uit de tweede suite, de Sere
nade voor 13 blaasinstrumenten van
Mozart en tenslotte de briljante Wil
helm Teil-ouverture van Rossini,
waarin het trompetje te beluisteren
valt. dat ook klinkt in het door de
Beatles gespeelde Penny Lane. Ook
dit trompetje was van te voren apart
aan het woord geweest en het moet
gezegd: alle blazers in dit orkest ver
staan hun vak uitnemend, wat wel
speciaal In een urpek coloristisch ge
waad, tot uiting kwam.
Tweemaal is dit programma voor
een geconcentreerd en geboeid luis
terend jeugdig gehoor uitgevoerd. Ed
ging van de directie van Anton Kers
jes een weldadige invloed uit en het
orkest heeft duidelijk laten blijken,
dat het met liefde z'n beste beentje
voorzet op jeugdconcerten als deze.
Concertpubliek voor de toekomst
wordt er door gekweekt. Wie zou zich
daar niet over verheugen, nu voor de
jeugd van thans in die toekomst
waarschijnlijk veel vrije tijd gebor
gen ligt?
Het was een middag, die klonk als
een klok. De kinderen hebben over
duidelijk getoond, hoe zeer de pres
taties in de smaak zijn gevallen.
We gaan op deze wijze met de mu
zikale ontwikkeling gelukkig de goede
kant op. H.
ADVERTENTIE
VERSCHIJNT WEKELIJKS
LOSSE NUMMERS 60 CENT
(INTRODUCTIEPRIJS GELDIG
TOT 1 OKTOBER 1967)
NIET ZO GAUW ONDERSTEBOVEN VAN IETS? ZAL NIET
LANG MEER DUREN MORGEN VERSCHIJNT CRI
NIEUW WEEKBLAD VOOR JONGE VROUWEN DIE IETS
ANDERS WILLEN LOSSE NUMMERS 60 CENT
VERKRIJGBAAR BIJ KIOSK EN BOEKHANDEL
(«61 «3901510 1101
010130 snadsiionaouiNi)
1N30 09 S93Wf»nN 3SS01
Sxm3»3M lNriH0SU3A
Joh de Vries leidde erudiet
Het concert van het Sassenheims Mannenkoor" heelt ons de
wetenschap bijgebracht dat Job de Vries nu ook ,jDe Lofstem" (Gem.
Herv.) in handen heeft, een koor dat de avond in de geref. kerk met
het broederkoor deelde. Het moet 10 tot 12 jaar geleden zijn, dat wij
met die „Lofstem" nog te maken hadden, toen een zieltogend geval.
En nu opgestaan en lofstem waardig! Door, natuurlijk, Job de Vries.
In de foyer van de Stads
schouwburg is gisteren een bron
zen kop onthuld van de actrice
Charlotte Kohier. Namens het
gemeentebestuur, dat de kop
aankocht van de beeldhouwer Jo-
han van Zweden, heeft burge
meester Matser het kunstwerk
Een anoniem telefoontje heeft gis
teren de Parijse autoriteiten geleid
naar het oorspronkelijke manuscript
van Mozarts opera Don Giovanni, dat
op 18 januari uit de Nationale Biblio
theek was gestolen. Het manuscript,
dat een onschatbare waarde heeft,
was verborgen in de kelder van de
bibliotheek.
Cora Canne Meijer
als Carmen in
Ankara
De Nederlandse operazangeres Cora
Canne Meijer treedt thans op met
het staatsopera-gezelschap in An
kara in zes voorstellingen van de
opera „Carmen" van Bizet. Mevrouw
Canne Meijer vervult de titelrol,
waarmee zij veel succes oogst.
Nieuwe uitgaven
De kapitein, door Jan de Hartog.
Lieve John, door Olie Lansberg. Uit
gave: StrenghoM», Amsterdam.
Met. naald en draad paraat, door Ida
de Leeuw van Rees. Nieuwe hamdlel-
drlng op het gebied van naaien, knip
pen. knippatronen, borduren, haken,
breien, ere. Ultg.: Strengholt, Amster-
ADVERTENTIE
Het Mannenkoor Is tot twee dozijn
uitgebreid, met Jonge gezichten on
der de nieuwelingen. Hadden we het
niet gezien, we hadden het gehoord
aan de klank, waarvan de waarde nog
verder steeg. Niet op slag was
perspectief al helemaal duidelijk. Met
twee Bortnianski en met Hespe's „Is
raël" was het dat men aanving, na
het inleidende beschouwende woord
van dis. Walvaart. Toen echter het
Sanctus van Cecherini (dat te wijd-
Sanctus van Ceccerini (dat te wijd
lopig uitgesponnen is voor wat het te
zeggen heeft) waren verklonken, kon
niet meer betwijfeld worden, dat alle
wijzigingen winst hebben betekend.
Het vervolg lag in de operasfeer:
„Das klinget so herrlich" uit Mozarts
Toverfluit met duet voor sopraan en
bas. Het Mannenkoor bleek als van
ouds voor alles toegerust, kneedbaar,
lenig volgzaam, soepel in het nuan
ceren en het indammen van de toon-
kracht, die De Vries nooit tot indruk
wekkendheid opdrijft. Dit is een Man
nenkoor zonder de kwalen van een
mannenkoor.
„De Lofstem" zocht het voor de
helft in zeer bekende zangen: Bach-
Kanfcate 147, Ave Verum en Laudate
van Mozart, waarbij mooie klank
kleuren verschenen en in het bijzon
der de boetsering van elke afzonder
lijke toon trof in het Ave Verum.
Verder werd gezongen: „De Profun
dus" van Mozart,' een operakoor uit
Kreutzers JTachtlager" en Sohumans
„Zigeunerleben".
Job de Vries bleek opnieuw Iemand
te zRn, die zRn Intenties weet over te
dragen en die dat doet met het ver-
antwoordelRkheidsgevoel van een
erudiet. En die intenties worden om- 1
gezet in klinkende nauwgezette wer-
kelijkheid. Schumanns Zigeuner wa
ren, in hun beweeglijkheid, daarvan
een sprekend voorbeeld. „De Lofstem"
in de nieuwe editie Is een aanwinst
voor Sassenheim.
Er was medewerking. In de eerste
plaats van de sopraan Elite Gou-
driaan, die een zang bracht die wij
hier niet gezocht, zouden hebben. Een
Messias-aria (met De Vries aan het
orgel) toonde al een perfecte stem
voering. een intelligente benadering
en een niet alledaagse distinctie van
de voordracht en van de toon vor
ming. Een schoonheidsfout schuide
in een lichte galm, een afglijden van
de stem-egaliteit in de open hoogite.
Dat zou zich niet herhalen in de solo
voor Mozarts Laudate, waar het fijn
getimbreerde van deze stem zo goed
uitkwam, niet in hetduet van hef
Mozart-koor en niet in een Verdi-
aria (Aïda>. In deze Verdi bleken
vrijwel alle tonen goed te zitten en
bleek de zangeres de scala der men
selijke aandoeningen door de stem te
kunnen overbrengen en zulks met
groot-podiumbevoegdheid
In Tweemaal Mozart kreeg het
koorlid Nanne de Vries (bas) kleine
kansen: men kent allerwege in Sas
senheim de fraaiheid van zijn toon
en zijn muzikale mérites. Voor de
pianist Piet van Zoen was het geen
kleinigheid om al dat schoons een
avond lang te begeleiden. Maar hij
heeft een fijnzinnige toets, de ver
eiste vaardigheid, muziekkennis en
muziekliefde.
Met een juichkoor. bezorgd door de
dirigent, van Mannen en Lofstem
samen nam men afsoheid. na bloe-
menreiking aan alle solo-figuren.
Loudi Nijhoff
naar N.R.T.
De actrice Loudi Nijhoff zal de eer
ste helft van het komend seizoen ver
bonden zijn aan het Nieuw Rotter
dams Toneel. Thans is zij geënga
geerd bi) de toneelgroep Studio.
De Spaanse beeldhouwer. Jesus
Caulonga heeft op een markt in
de Spaanse hoofdstad een aantal
tekeningen gekocht, waarvan
mag worden aangenomen, dat
het echte Rembrandts zijn. De
tekeningen zullen naar de ex
perts van de National Gallery in
Londen worden gezonden ter ve
rificatie. Hier een van de terug
gevonden tekeningen.
overgedragen aan de schouw
burg. Er staan reeds koppen van
Eduard Verkade en Albert van
Dalsum. Op de foto de beide
Charlotte Köhlers.
Nationale Ballet
naar Lissabon
Het Nationale Ballet geeft van IS
tot 28 april in het Sao Carlos-thea
ter In Lissabon 14 voorstellingen- Er
worden vier verschillende program
ma's uitgevoerd met begeleiding
van het theater-orkest, dat gediri
geerd wordt door de dirigent van
het Nationale Ballet.
De tournee ligt gevat tussen bal
letvoorstellingen op 12 en 30 april in
de Stadsschouwburg in Amsterdam,
waar beide keren „Romeo en Julia'
wordt uitgevoerd. Dit ballet
staat ook op het programma voor
Lissabon. In Portugal zullen
voorts voorstellingen gegeven worden
van zes balletten van Balanchine,
„Shirah" van Pearl Lang, „Etu
des" van Herald Lander en „Jung
le" van Rudi van Dantzig.
Litteraire prijs voor
Francoise
d'Eaubonne
Voor haar boek ..Une femme té-
moin de son siècle", Madame Stael"
is de litteraire prijs ..Prix Chevassu"
toegekend aan mevrouw Fran?oise d'
Eaubonne.
ADVERTENTIE
Vertrouwde sfeer van
weleer nog steeds bij
Hotel-Café Restaurant
„SEINPOST"
NOORD WIJK AAN ZEE
Kon. Wilhelmina Boulevard 17
Telefoon 017192515
Vrij uitzicht op zee.
Eigen parkeerruimte en Midget
Golfbaan.
Overdekte en onoverdekte terrassen.
HET GEHELE JAAR GEOPEND