Triomf van Krebbers in
Beethovens vioolconcert
Albee's „The ballad
sad
of
the
cafe
555
5ÖO
Gepassioneerde César
Franck symfonie
DE EERSTE „PROVO" IN DE
OOSTENRIJKSE LITERATUUR
dr
FIAT
FIAT
...als uw gedachten nu uitgaan naar 'n zuinige wagen onder de 5000 gulden...
stuk
Geen
sterk
PAGINA 8
LEIDSCH DAGBLAD
WOENSDAG 18 MAART 1|
ADVERTENTIE
sunroof
2 dl.. 4-takt, 499,5 cc, 22 pk, 95 km/u.,
luchtkoeling, neerklapbare achterbank,
open dak, ruitensproeiers, autokachel en
defrosters, centrifugaal oliefilter, carrés
serie m.Aqualit-behandeling.
Compleet: (laken bekleding) f 3745,-
4 cil., 767 cc, 32 pk, 110 km/u., centri
fugaal oliefilter, autokachel en defrosters,
ruitensproeiers, neerklapbare achterbank,
carrosserie met Aqualit behandeling (anti-
roest).
Compleet: (laken bekleding) f 4195,-
giardiniera
2 dl., 4-takt. 499,5 cc. 22 pk, 95 km/u.,
luchtkoeling, neerklapbare achterbank,
open dak, ruitensproeiers, autokachel en
defrosters, centrifugaal oliefilter, carros
serie m.Aqualit-behandeling.
Compleet: f 4150,-
4 cil., 843 cc, 42 pk, 125 km/u.f gesloten
koelsysteem, 4 versnellingen volledig ge
synchroniseerd, regelbare air conditioning
en verwarming met aanjager, carrosserie
met Aqualit-behandeling.
Compleet: (laken bekleding) f 4945,-
Leiden: KOREVAAR GARAGE. Kerevaarstrant 19—43. Telefoon 01710—23730/26372 Kotwijk oan Zee: GARAGE SEINPOST IA.Kuytl Drieplassenweg 7, telefoon 01718—3014.
CONCERT RESIDENTIE ORKEST
In het centrum van het zevende abonnementsconcert van het
Residentie in de Stadsgehoorzaal binnen een etmaal bewon
derenswaardig van Leidatozaal getransformeerd in concert
zaal! stond onze meesterviolist Herman Krebbers met hét
„concert der concerten", namelijk dat van Beethoven.
Wat daar nu nog van te zeggen?
Krebbers is niet alleen de meester
van de concentratie en de rust. doch
ook van de hoogste school der violis-
tiek. wiens bloeiend-glanzende, dan
weer tedere toon. wiens bezonken op
vatting zonder enige pose of uiterlijk
effectbejag slechts in dienst is ge
steld van zijn nobele opgaaf. Daarin
verleent hij aan elke noot en elk dé
tail de volle waarde in een door en
door verantwoorde en welover
wogen voordracht. Vanzelfsprekend
waren ook de technische struikel
blokken veilig in zijn handen gebor
gen. waarbij hij in het verloop van
het concert zijn briljant spel tot
steeds ruimer ontplooiing deed ko
komen. zodat, het voor een ieder dui
delijk werd. dat Krebbers ondanks
zijn concertmeesterschap i: Amster
dam. nog niets van zijn solistische
kracht en macht heeft ingeboet.
Trots als men kan ztfn op een
landgenoot van een dergelijke inter
nationale allure, barstte het applaus
na afloop van deze imponerende
auditie, waarby Krebbers op even
waardig niveau door het orkest be
geleid werd, dan ook los en leek er
aan de terugroepinger nauwelijks een
einde te komen, diep onder de indruk
als iedereen was door Krebbers' ook
geestelijk gerijpte interpretatie.
Men kan er zich tevens over ver
heugen, dat de jonge generatie
Emmy Verhey, Christian Bor e.a.
in hem een mentor heeft, die de fak
kel van deze superioriteit weet door
te geven, hetgeen een waarborg voor
de toekomst inhoudt.
Als introductie Hendrik An dries-
sens „Symfonische etude", voor het
eerst door het R. O. op 15 oktober
1952 uitgevoerd en een van diens
meest geslaagde compositorische
proeven. De wijze waarop hij deze
vier variaties in bondige vorm
scherp geprofiteerd behandelt, bewijst
volop zijn kundigheid, terwijl ook in
dit werk vele typische facetten van
zijn schrijftrant opvallen. Andriessen
mag dan geen baanbreker geweest
zijn, toch weet hij gematigd-modern
in de onderscheidene instrumenten
groepen een sterke expressiviteit op
te roepen, waarin men de kenner by
uitnemendheid van de orkestratie-
kunst mag begroeten. Na de innig
melodieuze hobo-inzet vindt het or
kest genoegzaam gelegenheid tot een
kernachtige en gespannen schildering
waarbij ook het contrapuntische ele
ment een hartig woord meespreekt.
Een grootse climax werd ten be
sluite bereikt met de in hoge mate
bewogen, zelfs gepassioneerd weerge
geven Symfonie in d kl. t. van César
Franck, welhaast de bekroning van
diens ganse oeuvre en een der
schoonste symfonische werken der
romantiek. Daarmee heeft Van Ot-
terloo ook op de tournée door Duits
land triomfen gevierd.
De „vergeestelijkte" orgelmeester
Franck transplanteert hier een kleu
renpalet van ongemene rijkdom over
op het orkest, terwijl de absolute
vormvastheid van deze schitterende
en hartstochteiyke compositie, door
trokken van een overweldigende emo-
Expositie Laszlo
Moholy-Nagy
De kunsthistoricus prof. dr. A. M.
Hammacher uit Delft heeft gister
middag in het Haagse Gemeentemu
seum de overzicht-expositie geopend
van werken van de Hongaarse kun
stenaar Laszlo Moholy-Nagy.
Nagy behoorde tot de internatio
nale avant-garde van de Jaren twin
tig. Hy hield zich bezig met o.a.
schilderkunst, beeldhouwkunst, foto
grafie en film, typografie, het ont
werpen van decors en met industriële
vormgeving en toneelbouw. Naast
bijna 10 schilderijen staan in het
Haagse museum vier beeldhouwwer
ken en liggen en hangen er vele
tientallen foto's, ontwerpen voor
theaters en typografisch werk.
Laszlo Moholy-Nagy, die in 1895
werd geboren, werd in 1923 leraar
van het Bauhaus in Miinchen, ging
later naar Amerika, waar hy in 1937
de leiding overnam van ,New Bau
haus' in Chicago, en richtte er een
eigen Institute of Design op, dat hij
tot zyn dood in 1946 leidde.
De expositie duurt ï/m 30 april.
Alice Hobart - 85 -
gestorven
Alice Tisdale Hobart, schrijfster
van „Oil for the lamps of China" is
gisteren na een lange ziekte op 85-
jarige leeftijd te haren huize in Oak
land (Californië) overleden.
Haar boeken spelen voor het me
rendeel in China, waar zü met haar
man woonde van 1908 tot 1927.
Zy schreef o.a. „Yang and Yin",
„The cup and the sword", „The pea
cock sheds its tail", „The cleft rook",
„Venture into darkness" en „Gusty
child".
Haar laa/tste boek was „The inno
cent dreamers", uitgekomen in 1963.
HERMAN KREBBERS
tionele kracht, niet nalaat diep tot de
ziel door te dringen.
Van Otterloo moet zich wel héél
nauw verwant voelen met déze in
dringende symfonie, waarin poëtische
gedachten zich oplossen in bevrijden
de en verlossende hoogtepunten, ge
tuigend van ongewone gevoelsontla
dingen, om haar zo meeslepend, zelfs
fascinerend te kunnen realiseren.
Het geheim van Francks chromati
sche en modulatorische gevoeligheid
komt in het ganse werk tot uiting en
schenkt een scala van ontroeringen,
die in de symfonische literatuur tot
de schoonste openbaringen gerekend
mogen worden.
Het orkest voelde zich kennelijk
door de stimulerende dirigent,) die
geen enkele schroom had voor snelle
tempi en daarmee het boeiende ka
rakter van deze tot bewondering
dwingende synthetisch opgebouwde
symfonie accentueerde, sterk gesti
muleerd.
Zodat ook nu het grootse applaus
getuigde van de totale gegrepenheld
der intens meelevende toehoorders.
Diefstal in Teylers
museum Haarlem
Als verdacht van diefstal van drie
lichtgroene 17de eeuwse glazen roe-
5 ter waarde van f 900.en van
koperen 17de eeuwse lamp uit
het Teylermuseum in Haarlem heeft
de politie een 21-jarige behan
ger aangehouden. Er worden in het
museum verbouwingswerkzaam
heden verricht en een muur
kast waarin de roemers waren ge
plaatst stond open. Uit een ander
deel van het museum is een koperen
lamp gestolen. De verdachte had de
voorwerpen in een dakgoot van zyn
woning verstopt.
Zwitserse politie zoekt Frans Hals
De Zwitserse politie heeft een uit
gebreide speurtocht georgani
seerd naar de od geheimzinnige wij
ze verdwenen „Fluitspeler" van
de 88-jarige Britse graaf Bendern.
Deze gaf het schilderij, dat 1,25 mil
joen gulden waard en het kostbaar
ste stuk uit zjjn verzameling is in
bewaring by een bank in Genève
voordat hy begin 1965 naar een kas
teel in Roquebrune by Nice verhuis
de. Voorheen woonde hjj in een an
der kasteel by Prangins, ten oosten
van Genève.
Rechter-commissaris Remy
uit Genève verklaarde dat de g
de diefstal ontdekte toen hy zyt
gendommen twee maanden gek
in de brandkast van de bank
een onderzoek onderwierp. In <k
gepakte kist zat een waaidf
schilderij.
De politie ondervroeg twee nu
den lang getuigen in verschik
Zwitserse steden. Er zyn nog j
arrestaties verricht, maar Riati
klaarde: ,Ik vertrouw er op dal
de dief voor het einde
maand zullen inrekenen'.
Correspondentie
P. L. te Leiden. Aannemende, dat
u ongehuwd bent en 65 jaar of ouder,
hebt u inderdaad recht op de halve
ouderdomsaftrek voor de Inkomsten
belasting. Deze halve ouderdoms af
trek bedraagt over '66 f 315,-. Indien
uw inkomen over 1966 na aftrek van
de halve ouderdomsaf trek f 2910 of
meer bedroeg, bent u belastingplich
tig. wy merken hierby op, dat een
ongehuwde bejaarde met vol AOW-
pensioen in 1966 aan AOW-pensioen
(inclusief de uitkering ineens in de
cember) f 2977 ontving. U kunt dus
zelf nagaan hoeveel inkomen u uit
andere bronnen had naast
AOW -pensioen.
ï->1
f i
Nieuwe Komedie99 voor de jeugd
Edward Albee, in 1928 in Washington geboren, is één van de
jonge Amerikaanse auteurs die zich reeds een wereldreputatie
verwierf. Ditmaal heeft hij zich laten inspireren door de no
velle „The ballad of the sad cafe". (Het treurig lied van het
triest café) van de hand van Carson Mc Cullers. Evenals Thorn
ton Wilder in Our Town" en Dylan Thomas in „Under Milk-
wood" maakt hij gebruik van de z.g. „verteller" die de verbin
ding tussen de scènes tot stand brengt.
Handke vraagt aandacht door
vernietigend sarcasme
(Van onze Weense correspondent)
In het buitenland is de jonge Oostenrijkse schrijver Peter Handke
beter bekend dan in zijn eigen land. Deze jongeman van 25 die aan
vankelijk rechten studeerde, trok twee jaar geleden de aandacht in
Duitsland. Kort daarop werd hij uitgenodigd om deel te nemen aan
de jaarlijkse bijeenkomst van de Duitse „Groep 47".
gestapt en heeft een toneelstuk ge
schreven met de titel „Publlkums-
beschipfungen". In dit stuk van 45
minuten treden vier jonge spelers op
die de toeschouwers voor de gek hou
den, hen uitschelden en tegenspraak
provoceren. Het lijkt, aiof zy met
hun gebrul en hun scheldpartijen
op een conflict met het publiek aan
sturen want de toeschouwers krij
gen er aardig van langs. „En dat zit
daar maar te zweten geen knip
oogjes s.v.p houden jullie je hart
maar vast jullie karakterloze mis
punten- kanalje- kruideniertjes- die
het altyd beter weten" enz.
Puntige antwoorden
Het lykt op „Living Theatre",
maar alles is danig ingestudeerd en
voorbereid .Op alle mogeiyke pro
testen uit het publiek heeft Handke
reeds de meest puntige antwoorden
in petto. Het merkwaardigste is nu,
AUes overtreffend
Tydens zulke bijeenkomsten die
door de uitgeverij Suhrkamp wor
den georganiseerd, lezen de „uitver
korenen" stukken uit hun jongste
werk voor en daarop volgt dan de
kritiek van de aanwezige collega's.
Men pakt elkaar niet met fluwelen
handschoenen aan, maar de manier
waarop de jonge Handke zyn vak
genoten te Ujf ging en hun werk af
maakte overtrof alles water vroeger
aan sarcasme en vernietigende kri
tiek in deze kring was gedebiteerd.
Sindsdien is Handke een „gemaakt"
man. De vroegere student die men
in Graz niet kende en die nu als ge
vierd schrijver in Düsseldorf leeft,
ontpopte zich als de eerste letter
kundige „provo" uit Oostenryk.
Suhrkamp heeft verzen en proza
van hem gepubliceerd, maar intus
sen is Handke naar het toneel over-
dat de première van dit stuk in We
nen heeft plaatsgehad en dat dit
provocerende maaksel en suite
wordt opgevoerd terwyi het publiek
al dat schelden rustig over zich laat
heengaan. Slechts een enkeling
heeft de moed om de zaal te verla
ten, maar als hy dit doet krijgt hy
de volle laag. Handke zegt: „We zyn
op alles voorbereid".
Intussen werden de beatles zelfs
in het tamme Wenen iets talrijker,
maar echte provo's zyn het niet. Ze
vallen noch de voetgangers, noch de
autobezitters, noch ook de politie
lastig- Vorig jaar waren het byna
uitsluitend buitenlanders, maar nu
ziet men steeds meer van zulke ty
pen die onmiskenbaar uit de ach
terbuurten van Wenen komen.
Jeugd: een gevaar?
Kort geleden werd er een publie
ke T.V.-discussie uitgezonden over
de vraag: „Is de jeugd een gevaar?"
Daar een dergelyke discussie voor
ledereen toegankeiyk ls waren er
ook veel beatles verschenen .Maar
toen ze aan het woord kwamen ston
den zy te stotteren en konden
geen fatsoeniyke zin uitspreken.
Hetenige waarin ze uitblonken
was hun onvervalst en het meest
ordinaire Weense dialect. Eén kreeg
zelfs de kans om een protestlledje
met gitaarbegeleiding voor te zin
gen, maar ook dit nummertje was
stumperig en dat in een muziek-
istad als Wenen.
Het stuk speelt zach of in één van
de zuidelijke staten van Amerika.
Het is begrijpelyk dat Albee zich
aangetrokken voelde door de psycho
logische probleemstelling die Mc Cul
lers in z'n novelle verwerkte. De es
sentie hiervan is, dat, wil men trach
ten de liefde te omschrijven, men te
maken krijgt met de minnaar (min
nares) en de beminde. De minnaar is
hier duidelijk in het voordeel. „De
meest vreemdsoortige mensen kunnen
de prikkel tot liefde vormen.
De meesten onder ons willen liever
beminnen dan bemind worden en de
naakte waarheid is, dat zéér onbe
wust en zeer verstopt, het bemind
worden voor velen ondraaglyk is",
aldus een beknopt gedeelte van h<
fragment, uitgesproken door de vei
teller aan het einde van het stuk.
Tot zolang zitten we te ky ken e
luisteren naar de onverklaarbare
houding van Amelia Evens, een
siek sterke, aanbrekkeiyke vrouw
trouwt met de eveneens krachtige,
avontuuriyke Marvin Macy, r
weigert het huwelijksbed met hem te
delen. Het is de kleine slimme, ge
bochelde neef Lymon, die haar naai
zyn hand zet als hy door heeft dat
hij een „besohermende liefde" ln haar
heeft opgeroepen. Maar Lymons be
wondering gaat uit naar de kracht
patser en avonturier Marvin Macy,
van wie hij de aanvankelijke hondse
behandeling met welhaast zielsgenot
ondergaat. Zó komen de twee kracht
figuren Amelia^—Marvin Macy vol
haatgevoelens tegenover elkaar te
staan. In de uiteindehjk felle stryd,
met de gebochelde als inzet, waarby
harde klappen vallen, delft Amelia
het onderspit. Marvin Macy en zyn
bewonderaar Lymon maken zich
meester van de aanwezige gelden,
slaan de boel kort en klein en ver
laten Let stadje, Amelia in grote een
zaamheid achterlatend
De auteur, die met „The Zoo story"
en „Who's afraid of Virginia Woolf"
als een ster van de eerste grootte
omhoog schoot, is er o.i., niet geheel
in geslaagd van de novelle werkelijk
.theater te maken". De f ragmen ta-
In de expositie-ruimte van
boekhandel Veldwijk in W
dinxveen is gisteren een tenta
stelling geopend van schilder
tekeningen en kunstnaaldi
van Aaltje Donker, zulks
auspiciën van de Kunststich
Waddinxveen. Hierbij een
haar fraaie handwerken
stellend „Compositie Egypte",
voorzitter van de Kunststiclü
de heer H. M. v. d. Dool
tijdens de opening de vele fl
wezigen hartelijk welkom en
de het te waarderen, dat er
ook iets anders aan de orde
nl. het kunstnaaldwerk, datn
sterke belangstelling zal treti
„ineaier ik ma Ken ue ira-gmenia- -|- -■
rische opbouw geeft weinig gelegen- L33lSl6 Ü32 6XIH)]
heid tot doordachte karakteruitbeel- 1
van tulpen naai
heid tot doordachte karakteruitbeel
ding.
Dat de verteller pas aan het slot
de kwintessens van het stuk uit de
doeken doet lijkt ons ook niet sterk.
Een bezetting van spelers met uitge
sproken grote capaciteiten zou dit
liiaat wellicht kunnen overbruggen.
„De Nieuwe Komedie", die gister
avond voor K. en O. en de Leidse
Jeugd Aotie dit werk voor de leerlin
gen van het VHMO en ulo/uts op
voerde, slaagde hierin niet, ofschoon
Shireen Strooker als Amelia Evans,
Wim de Meyer als Marvin Macy,
Henk Votel als neef Lymon, Robert
Borremams als de verteller en Jan
Staal als Henry Macy zich met vol
ledige toewijding en enthousiasme
van hun te moeilyke taak te hebben
geweten.
Berend Boudewijn voerde de regie.
Wij mogen hem een woord van lof
voor de weloverwogen mise en scène
niet onhouden. Er waren bloemen
voor de dames.
B.H.
Vijverbergprijs
naar
„Eten voor India"
De schryver W. F. Hermans uit
Groningen neemt de Vijverbergprys
wel aan. Hij schenkt het bedrag van
f 250 aan ,Eten voor India'. Het be
stuur van de Jan Campertstichting
in Den Haag, dat de prys toekende,
zal voldoen aan het verzoek van
Hermans om deze som over te
maken op giro 200200 van ,Eten voor
India'.
Dit deelde drs. Gerrit Kamphuis,
secretaris-penningmeester van de
Jan Campertstichting en secretaris
van de jury voor toekenning van de
pry zen, mee.
De Vyverbergprijs is een van de
vier litteraire prijzen, die de Jan
Campertstichting voor 1966 toege
kende op advies van een jury, die
gevormd werd door mr. A. Mout,
Gerrit Borgers, Pierre H. Dubois,
Adriaan van der Veen en Gerrit
Kamphuis.
Duitsland
Het was gisteren de laatste i
dat er afgesneden tulpen verzot
konden worden naar Duitsland,
ingang van vandaag is de grew
sloten. Voor de kwekers is dit, w
met de komende paasweek in
zicht, zeer beslist een teleurstel!
ADVERTENTIE
Het Internationale
merk voor goedgekeurd®
tapijten.
Intertest tapijt wordt
geleverd via de erkende
woninginrichter.
wyers