Ideaal musiceren van het Quintette h vent francais kunst kaleiöoscoQp Nfieuw M nu zelf iglo loempia's Zaak - Swetlana Stalin probleem voor Russen Bachs „Lukas Passion" in Joh. Admiraals hand Dit ensemble schenkt de hemel op aarde Wereldpremière van het Usko in Utrecht PAASFESTIVAL SALZBURG: STEMPEL VAN VON KARAJAN Diens verklanking maakt hoorder stil pflfSDAG 14 MAART 1967 LEIDSCH DAGBLAD Tweemaal achtereen het beroemde „Quintette k vent fran cais", dat indertijd hier reeds furore maakte te horen, is niet éénmaal teveel. Onder auspiciën van „Toonkunst" trad dit unieke blaaskwin- tet 's middags voor de jongeren op zij waren in stromen ge komen en 's avonds voor de volwassenen: zij hadden zich, gezien de faam die dit ensemble bezit, evenmin onbetuigd De akoestiek in de Zuiderkerk sende zich uitmuntend voor de ver- ïonderlijk kunstzinnige prestaties Jean Pierre Rampal met zijn ouden fluit Pierre Pierlot (hobo), acques Lancelot (klarinet), Gilbert tosier (hoom) en Paul Hogne (fa- ot)namen van meester-instru- nentalisten, die men niet licht ver- eet. Oud en nieuw, in gelijke dosis. Menu's voor fijnproevers, opge- Send met een ongeloofwaardige sou- lesse en een vanzelfsprekend gemak, aarbij elke moeilijkheid tot natuur eworden is, evenals het perfect van de meest gecompil eerde, technisch-virtuoze opgaven. Kritiek verstomt totaal bij zulk erwonderlijk begaafd musiceren, aarbij de uiteenlopende timbres olm&akt iin elkaar smelten en geen Dkel vlekje, geen enkele ontsporing, elfs in de allersnelste passages valt a te wijzen. Dit charmerende, te re en stijlvolle spel, zij het Haydn, Vivaldi, Mozart, Milhaud, lonegger, Debussy, waarbij zich des liddags nog Karl Stamitz zoon Johann Stamitz en Ibert oegden, boeit van de eerste tot de .atste noot, gedragen als het wordt oor intens-poëtisch gestemde muzi- aliteit en een uitzonderlijke instru mentale beheersing en precisie, in combinatie, waarin de rijkdom timbres tot één is samenge teld. En ook solistisch komt de su- fluitist Rampal, die zijn weer- vermoedelijk nergens ter wereld het woord in twee sfeervol- istorale Juwelen: Honeggers „Danse H Eeme indt a lembrarult-etsen in Madrid gevonden? De Spaanse beelhouwer Jesus laulonga heeft op de Madrileense Hooienmarkt (El Rastro) 15 etsen hl "tocht, die aan Rembrandt worden wgeschreven. De koopprijs dio Cau- inga betaalde was slechts 7500 pe ntas (f 450.-). De etsen, bijbelse en andere voor- ellingen, zouden volgens de uit Griekenland afkomstige Papageor- Soe Spanje's meest vooraanstaande tosten aar op het gebied van de ets- tost „zeker echt en van de hand Hi Rembrandt" zijn. JPapageorgioe verklaairdie dat foto's tol de etsen gezonden zullen worden aar de National Gallery in Londen a naar het Rijksmuseum in Am ster- 0 Bi, „omdat men nu eenmaal de ste kenners van het werk van inbrandt in Amsterdam vindt". Première Albee's wel evenwicht" 's Middags na een korte inlei ding van dr. Chr. C. Vlam als in zet het Divertimento in Bes gr. t. K. V. 270 van Mozart: amusements muziek van de hoogste orde. Een Kwartet in Es gr. t. van Karl Sta ff et „Quintette a vent jranqais" tijdens het eminente musiceren in de Zuiderkerk. (Foto LD/Holvast) mitz, die na zijn concertreizen ten slotte in armoede stierf en wiens mu zikale nalatenschap zo goed als ge heel verloren is gegaan, doet het be treuren, dat zo weinig van hem be waard is gebleven. Milhaud was ver tegenwoordigd met diens „La chemi- née du Roi René" (Due d'Anjou uit de 15de eeuw), een serie bondige stukjes, allen eindigend in majeur. En ook in Iberts korte strikken voor blaaskwintet, wordt er het specifiek franse idioom geopenbaard, dat het volstrekte geheim van deze timbre- tovenaars genoemd mag worden. Het is een verrukking 's avonds weer eens kennis te maken met Haydns beroemd Divertimento „San Antonio" (Koraal), gevolgd door het Concerto voor fluit, hobo en fagot, een geniaal werkje van Vivaldi, waarvoor Mozarts „Cassation" voor het ganse ensemble zeker niet hoeft onder te doen. i de solistische triomf van de fluitist Rampal in bovengenoem de werkjes, als afsluiting de ons on bekende „17 variaties voor blaas kwintet" van de Franse componist Jean Michel Damase leerling van Cortot (piano) en Dupré (com positie), die in 1947 de Prix de Rome verwierf, doch wiens wat wijdlopige variaties toch niet bij voortduring konden boeien. Syncopische jazz-rit- verlevendigden echter af en toe het geheel. Merkwaardig was hier bij op te merken, dat het melodieuze thema sterke reminicenties opriep de muzikale introductie tot het tv-spel „Johan en de Alverman". Of daarbij toen plagiaat aan de orde is geweest, weten wij niet Maar opvallend was het wèl. de ensemble weer naar onze stad te brengen. Het heeft de ovationele dankbe tuigingen beloond en bekroond met twee toegif aten: „Pièce Brève" van Ibert en een der Allegri uit het Di vertimento van Mozart, dat 's mid dags de jeugd geconcentreerd had beluisterd. Zij werden even ideaal en adembenemend verrukkend vertolkt als al het voorgaande Wie zó weten te spelen, schenken zonder enig voorbehoud de hemel op ADVERTENTIE Ze zijn er! Iglo loempia's. U haalt ze vers uit de diepvries. U bakt ze zelf knappend versl Ontdek nü hoe lekker loempia's kunnen zijn. Geniet er dit weekend van! Deense grafiek in Academiegebouw In het Academiegebouw aan het Rapenburg wordt, onder auspiciën van het Leids Academisch Kunst centrum van 17 maart tot en met 3 mei een expositie gehouden van Deense grafiek. Deze expositie wordt 17 maart 's middags om half vijf geopend. Er zijn werken van de na volgende kunstenaars: Christen- sen, Hansen, Nelleman, Nielsen, Poulsen en Sporring. Première „De dans van sergeant Musgrave" Zaterdagavond 25 maart geeft „De Haagsche Comedie" in de Kon. Schouwburg te Den Haag de pre mière van „De dans van sergeant Musgrave" („Sergeant Musgrave's dance") van John Arden onder de regie van Paul Steenbergen in sa menwerking met Guido de Moor. Zivitserland is bereid een visum te verlenen De Zwitserse minister van Justitie, Von Moos, heeft op een persconferentie in Bern, de drukst bezochte persconferentie die ooit in het statige gebouw van de federale regering is gehouden, gezegd dat Stalins dochter Swetlana zo lang in Zwitserland mag blijven als zij wil maar dat hij niet verwachtte dat zij zich voorgoed in het land zal vestigen. IN NOORDWIJK-BINNEN: Nederlandse Comedie" geeft klerdag 25 maart In de Amsterdam- ||Jf Stadsschouwburg de eerste voor '11 Wing van Edward Albee's „In wel 'towicht", in de vertaling van Ernst UT. AI ten aonder regie van Han «ntz van den Berg, In de decors van toy Wich. Wat Albee met dit stuk tracht aan tonen is ,4e praktische om moge- ikheid je naaste lief te hebben ge- Ik jezelf en de noodzaak toch te tchten dit te doen". De rollen worden gespeeld door van der Moer, Ellen Vogel, Bob II l Lange, Elisabeth Hoy tink Wim den Brink en Liane Saalboro. li In de Herv. Kerk van Noordwijk-Binnen was de 24ste Lukas Passion aan bod. Nog één maal en nergens ter wereld zullen waarschijnlijk ooit 25 Lukas-vertolkingen in opvolging geklon ken hebben. We hebben deze Noordwijkse Passie wel eens tot plaatselijke folklore verklaard, maar géén ander dan de Noord- wijker Johan Admiraal had haar de verkregen gestalte kunnen schenken. Dit door de eigendommelljkheid in deze figuur, waaraan zij haar kracht ontleent. Men komt niet uit met het begrip .muziekuitvoering", van Dok wyst er in zyn korte herderlijke inwijding altfjd op. Doch men het begrip „evangeliseren" invoeren, dan moet men weer erken nen, dat dit voltrokken wordt door de muzikaliteit uit een kunstenaarshand met aanzienlijke artistieke potenties. Basis is uiteraard de kunst om koormateriaal, zangers overwegend zonder notenkennis te modelleren daarmede verklankingen te schep pen, die ook verwende en geschoolde luisteraars stil maken. De werking op de toehoorder is weliswaar een ongelijke, maar dat ligt daaraan dat de „Lukas Passion" verre van een meestewerk is. De on volkomenheden vragen compensatie, vragen om het regie-talent van de presentatie. Admiraal maakt er het best mogelijke van. Tegenwerpingen op grond van gevestigde opvattingen lopen te pletter. Zij zouden het be oogde trouwens niet waar kunnen maken. Met moet in de koralen een zeker overwicht van het woord over de muziek voor lief nemen, wat tem po-variaties in een enkel koraal en nog meer. En men zal zwichten, als men ge hoord heeft welk een kostelijke na tuurlijke innigheid in zo'n koraaltje als „Nichts 1st lieblicher als du" wordt gelegd, welk een zangreinheid ibeliohaamd wordt ln die regels die hier uit het gregoriaans zijn binnen geslopen. Men zal zwichten als men (Durch deinen Todeskampf, bijv.) zelfs geen koor meer hoort, maar v. solostemmen, wanneer men uit stemmenschoonheid („Ich bin Krank" of „Straf mich nicht", als voorbeeld) de emotie over zich heen voelt huiveren. Of als men door welk der opruiïngskoren ook, die geen enkele charge meekrijgen zich met de neus op de keiharde gebeurtenis- gedrukt ziet en vóór en om het kruis gesleept Admiraal gebruikt ee heidsorkest van amateurs van her en der, die geen enkel vast verband ken nen dan deze Passion alléén, al zijn wel alleen ergens orkestlid. Ook hier komen frappante, niet vermoede dingen tot stand, hoezeer wel eens capaciteitsverschillen vallen waar te nemen. Admiraal houdt dit orkest van begin tot eind onder een onaf- wijkbare controle. De continuo's val len tegenwoordig alle toe aan de vak man Johan Zweers. Als Christus-vertolker verscheen wederom Henk v. d. Brink, een dui delijke. imposante stem met veel overwicht, soms ook héél levensecht („Was schlafst du!) Als evangelist Johan Kramer, die zijn auditorium kennelijk tot het laatst toe boeide door zijn fraai lyrisch geluid. Zijn opvatting is devoot en als van mede dogen doortrokken; persoonlijk zou den we meer opwekkende en direct onthutsende kracht in de schildering niet ongepast vinden. Sopraan en alt bleken als van ouds Nelly Schulze en Belia Keyzer, bei den met vol begrip voor het karakter van de partijen. De alt-aria is vocaal dankbaarder stof dan de feitelijke orkeststukken, die de sopraan te zin gen krijgt. De alt liet geen wens on vervuld. Een jonge tenor, Alfred Lu- kassen, kreeg de drie tenor-aria's. Zijn hoogte heeft nog verdere culti vering nodig, overigens is hier van bijzondere klankgaafheid sprake, draagvermogen en egaliteit, te- van een opmerkelijke slagvaar digheid. Een derde tenor voor de Petrus figuur, Cor de Heiden, is de frisheid zelf in zijn zang, die helder en be koorlijk getimbreerd tot in uithoeken de ruimte vult. Hij gaf evenals Roel Bolland voor de Pilatusrol en kleine baspartijen totale voldoening. Bol- land's ronde, effectvrije en glanzen de stem is nobel van toon en brengt, als hij zich onbevangen geeft, grote voorbeelden in herinnering. Swetlana weigert elk commentaar en heeft de Zwitserse regering ver zocht haar tegen ongewenste publi citeit of belangstelling te bescher men. Honderden journalisten en persfotografen doorkruisen het land op zoek naar de verblijfplaats van Swetlana. De Zwitserse autoriteiten zijn be reid Swetlana een visum voor onbe paalde tijd te verstrekken. Zij ver wachten dat Swetlana niet langer dan drie maanden in Zwitserland zal blijven. Waarheen zij zich daarna zou willen begeven is niet bekend. Margaret Mckay, Labour-afgevaar- digde in het Engelse parlement, heeft de Britse regering gevraagd Swetla na permanent asiel in Engeland aan te bieden. Swetlana heeft een aanbod van 500.000 dollar gekregen voor haar biografie. Zij wordt in staat geacht sommige van de belangrijkste gehei- uit de recente Russische geschie denis, onder meer de omstandig heden waaronder haar moeder ge storven is en de dood van Stalin zelf, op te helderen. Twee leden van het Amerikaanse Huis van Afgevaardigden, Findley uit Illinois en Buchanan uit Alabama, hebben de Amerikaanse regering om uitleg gevraagd over de vermeende weigering politiek asiel te verlenen aan Swetlana. Volgens de Republikein Findley heeft Amerika hiermee „de mooiste kans gemist sinds de bolsjewistische revolutie om het bankroet van het leven onder het communisme en de belofte van vrijheid aan de kaak te stellen". Dilemma Onze oorrespondent in Moskou meldt: Dat de zaak-Swetlana een propa- gandistisch-politiek probleem van de eerste orde voor de Rnssen Is, spreekt vanzelf. Omgekeerd moet men zich eens voorstellen wat het zou beteke nen wanneer een familielid van een Amerikaanse president, ook al is hfj niet meer in functie, naar de Sow- jet-Unie zou emigreren. Reeds vele onbetekende gevallen, zoals onlangs de asielverlening aan een vroegere Amerikaanse geestelijke, worden hier gezien als een bewijs van de verdorvenheid van het Wes telijke systeem. Van de andere kant zijn alle vluchtelingen uit de Sowjet-Unie al tijd het slachtoffer geworden van alle mogelijke verdachtmakingen, vooropgezet dat er in het openbaar iets over bekend werd gemaakt. Zij bleken in crimineel, geestelijk of mo reel opzicht altijd niet geheel toe rekeningsvatbare figuren. Of deze tactiek tegenover Swetlana Stalin mocht zij niet meer naar haar va derland terugkeren ook gevolgd zal worden? De Russische propaganda staat voor een lang niet gemakke lijke opgave. Bewandelt men deze weg wel, dan zal het tevens een nieuwe deuk be zorgen in de reputatie van Stalin. En in de laatste tijd was men daar erg voorzichtig mee, omdat men bang was dat dit tot een gezagsver lies van partij en staat zou leiden. Aan. de andere kant kan er nooit mee worden ingestemd, dat Swetla na Stalin vrijwillig een politieke be slissing heeft genomen die duidelijk tegen haar land Is gericht .By dit alles blijft de hoopvolle zekerheid dat ook in het communisme de en keling een veel belangrijker rol kan speten dan men doorgaans geneigd is aan te nemen. Gardiens Cantate van t riet Tijdens het a.s. donderdag in Tivoli in Utrecht te geven tra ditionele diesconcert ter gelegenheid van de 331ste Dies Natalis van de Rijksuniversiteit in Utrecht door het Utrechts Studen ten Koor Orkest (USKO) zal een wereldpremière worden ge geven van het werk „Cantate van 't riet". Dit stuk is in op dracht van het USKO in twee maanden tijd gecomponeerd door de 24-jarige Roelof Gardien, een vijfde jaars student sterre- kunde uit Utrecht. Het USKO zal vijf werken uitvoe ren, twee uit de 18de, en drie uit de 20ste eeuw. In totaal zullen aan dit concert 150 studenten him mede werking verlenen (100 in het koor en 50 in de twee samengevoegde kamer- muziekgezelschappen)Het concert zal onder leiding staan van Jaap Dillen, de cantor van die Rijksuniver siteit, die belast is met de algehele coördinatie van het muzikale leven in de Utrechtse studentenwereld. Bij deze „Cantate van 't riet" werd de tekst voor het koor geschreven door de Amsterdamse biologiestudent J. A. Schulp. Verder worden uitge voerd „Ode to His Majesty's Birth day" van William Boyce, een cello- concert van de Rus Dmitri Kaba- lewsky (een vrij onbekend werk in ons land, waarbij solist zal zijn de vijfde jaars student biologie Rob Gradstein uit Utrecht), vier canons van Mozart en tenslotte het stuk voor koor en orkest „Fransais kan niet slapen" van Louis Andriessen, die het in 1960 in opdracht van het Usko schreef. Het Usko. dat thans een kleine bO Oleden telt, heeft in het afgelopen half jaar 14 concerten gegeven, waar van 3 in Italië. Er volgt in juli een optreden in Parijs met de „Hohe Messe". Het gezelschap zal dan uit ongeveer 250 personen bestaan. (Van onze Weense correspondent) diet Binnenkort begint in Salzburg het Paasfestival, dat in alle opzichten het stempel van Von Karajan draagt en ook geheel voor zijn rekening komt. Hij treedt er namelijk op als dirigent en als regisseur. Het festival wordt op Palmzondag 19 maart geopend met de opvoering van Wagners opera „Walkure". Voor het begin van de goede week is dit toch wel een tamelijk hei dens thema, daarom heeft de aartsbisschop van Salzburg pro test aangetekend tegen de opvoering juist in deze week. Het heeft natuurlijk niets gebaat. Tijdens dit Festival dat 10 dagen duurt zal deze opera driemaal wor den opgevoerd, op de overige avon den dirigeert Von Karajan concer ten. Hiervoor wist hij de beste solisten te engageren. Als orkest treden de Philharmoniker van Beriyn op na dat de directie van de Weense Ope ra geweigerd had om haar eigen or kest van de Weense Philharmoniker ter beschikking te stellen. Dat is na tuurlek een domme wraakneming omdat de Philharmoniker van Ber iyn minstens even goed zijn. Boven- is Von Karajan hun vaste di rigent. Naar uit Salzburg verluidt: zouden reeds alle voorstellingen zyn uitverkocht, maar wanneer dit wer- keiyk zo is dan zyn de kosten toch daardoor zeker niet gedekt. Ook hiervoor heeft Von Karajan een oplossing gevonden want de DGG kreeg toestemming om de con certen op te nemen en daarvan langspeelplaten ln de handel te brengen. Een eventueel tekort wordt dan door deze maatschappij gedra gen. De repetities zijn al begonnen en Von Karajan zal de directie van de Weense Opera opnieuw het bewRs leveren dat zy een verkeerde beslis sing nam door eRn ontslag aan te Rippen fabriceert steeds meer piano's De Rippen-planofabriek N.V. in Ede is voornemens haar samenwer king met de Amerikaanse orgelfa brikant Thomas Organ Campany in Sepulveda in Californië te beëin digen De firma Rippen, wordt bestem peld als de grootste planofabrikant Europa. Naar 't bedjjrf meedeelt, zal het een langzame overgang worden teneinde Thomas gelegen heid te geven eigen wegen te zoe ken. Zo zal het Amerikaanse bedrijf weldra zelf op de Europese markt actief worden, waartoe zal worden opgericht de maatschappij Tho- Organ Europa, die mogelijk haar zetel zal krijgen in Utrecht. De scheiding tussen de Nederland- 5 piano- en het Amerikaanse or gel bedrijf is, in alle vriendschap ver lopen. De nog steeds groeiende omvang ran de eigen piano-omzetten en de zich snel uitbreidende markt voor elektronische muziekinstrumenten in Europa hebben Rippen naar an dere wegen doen uitzien, en een scheiding met Thomas teweeg gebracht. Rippen wil niet alleen zyn investeringen concentreren op de pianofabricage, doch ook als onder nemer zuiver pianobouwer biyven. Eigen vertegenwoordigers zullen naar Amerika gaan om daar Rlp- pen-piano's (gemaakt in Ierland) te verkopen. De beoefening van het pianospel in Amerika neemt, hand over-hand toe, gevolg deels van een zekere telvisle-moeheid. Ook in 1966 heeft Rippen nieuwe afzetgebieden ontsloten; bijzonde re successen werden behaald in En geland en overzeese gebieden, tot op de Japanse markt toe. De verdere ontwikkeling beoordeelt men by Rippen dan ook met optimisme, vooral nu sinds verleden jaar de ca paciteit van de Ierse fabriek is ver dubbeld. Men maakt daar 3000 tot 4000 piano's per jaar. Rippen heeft 20% van de omzet in West- Duitsland en 10% van de totale Eu ropese piano-omzet, die geschat kan worden op 50.000 instrumenten per jaar. RECTIFICATIE De acteur Hans Tiemeijer is niet benoemd tot Ridder in de Orde van de Nederlandse Leeuw, zoals in het onderschrift van diens foto in ons blad was vermeld, doch tot Ridder in de Orde van Oranje Nassau, ge- ïyk elders was aangegeven. Expositie Matthieu Wiegman Door mr. J. F. M. J. Jansen, chef afdeling Kunsten van het Ministe rie van Cultuur, Recreatie en Maat schappelijk Werk zal zaterdagmid dag om 4 uur in Kunstzaal Heuff. Hoflaan 7, Wassenaar een expositie geopend worden van aquarellen, gouaches en tekeningen van de schilder Matthieu Wiegman.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 9