mayo Londense mini-mode Oranje boven in 'tsukses van ae gastvrouw ïAtoederlijke Vverpeinzing •itoi deze tijd van het jaar r- rt ons huis op een belegerde png. Dan sluipen gewapende men door de tuin, lopen tegen de achterdeur, wer- 1 dreigende blikken in het W, eisen met doordringende ij toegang, en wanneer die ^toordt verleend reageren ze Ergernis af in onderlinge p ktpartijen. Ze zijn heel mooi, prinsen, met glanzende ■j «den, felle ogen, brede wan- vervaarlijke snorren. Onze zwaar bewaakt zit- ^£®oor de ramen en doen luid- P» hun beklag. Zij zijn de Flessen die gevangen worden ftniden en aan wie de prinsen in de tuin vergeefs hun serena des brengen. „Ik begrijp niet," zei mijn vriendin, „dat je je zoveel last op de hals kunt halen. Dat is toch om gék te worden!" Ze heeft gelijkt, het is om gek te worden. Katten zijn slim wan neer het er om gaat hun zin door te drijven tegen het verbod van de meesters in. Ze ontzien zich niet uit een hoog slaapka merraam te springen wanneer de natuur roept. Ze verstoppen zich urenlang, in de hoop dat iemand hen zal vergeten en een deur achter zich openlaat. Ze stellen zich zo ondraaglijk ver velend aan, dat je meer dan ooit geneigd bent uit te roepen: „Gooi alsjeblieft die kat naar buiten!" Natuurlijk zou dat on verstandig zijn; ons aantal kat ten zou zich binnen twee maan den verdubbelen. De poesjes, wanhopig over hun gebrek aan bewegingsvrijheid, vergeten intussen alles wat ze in lange jaren hebben geleerd. Ze wroeten opgewonden in hun bak-met-as en maken extra veel rommel om aan te tonen dat ik hen beter de tuin in kan sturen. Ik zal wel wijzer zijn. Ze gaan in hongerstakingworden mager en zielig. Kreunend van ellende negeren ze het bakje warme melk en steken hun ver hitte snuitjes in Boris' water- schaal. Onverschrokken houden we stand tegen de aandrang die binnen en buiten op ons wordt uitgeoefend. Deuren en ramen blijven potdicht. De strijdkreet: ,JIoud die poes in de gaten! Doe dat bovenlicht dicht!" schalt de ganse dag door de gatigen en kamers. Elk kwartier worden de poesjes geteld; zijn ze er nog al le drie? Wat! Het zijn er vier! Wie is de indringer, hoe is hij binnengekomen, vort, weg jij De drieste prins wordt in zijn nekvel gegrepen en zonder par don buiten de deur gezet; bij blaast wel, hij krabbelt en spar telt en grauwt, maar we zijn niet van plan ons te laten intimide ren. Voorlopig is de gastvrijheid op slot gedraaid. De gang is bevorderd tot luchtsluis. Poezen hebben #- ^iW»l op veel gezonde boterhammen MEE NAAR SCHOOL Verkoopadressen worden gaarne verstrekt door Stibbe Postbus 9041 A'dam HfERDAG 11 MAART 1967 Minder spectaculair waren de pastel-kleurige regenjassen van Marlbo rough en de lolly-look-jurkjes van Carol Freedman. John Marks gebruikte gestreepte zonnemarkiezen voor zijn mid-zomercollectie en bij Wallis of London kan je voor de komende vakantie voor cyclaamroze kimono-jas- schorten terecht. Bij Hildebrand blijf je aan het ritsen. Hij gebruikte deze attributen niet alleen als sluiting maar zelfs bij de manchetten en op de reverszakjes. Last but not least Mono, die met geminiseerde safaripakken voor de origineelste collectie zorgde. Mary Quant heeft altijd al een zwak voor stiefmoederlijk bedeelde stof jes gehad. Vandaar dus dat zij in haar confectie-hoofdkwartier in het Lon- dense antiekwinkel-straatje, de South Molton Street, met broderie anglaise afgebiesde zomerjurkjes van ongebleekt katoen lanceerde. In de sauna achtige kelder van het zo langzamerhand wereldomvattende verkoopkan toor showden haar fotomodellen bovendien satijnen schooljurkjes met bre de baseball-strepen en broekpakken in herenpyjamakleuren. Kortom alles wat eigenlijk niet kan, kan bij Mary, die haar carrière op een zolderkamer tje met een geleende naaimachine begon, wel. Baby-look jurkjes uitsluitend voor zeer schichtige meisjes zijn wat haar betreft „in"'. Ze hebben bijna allemaal plissé-rokjes en je kan ze com bineren met wijd vallende zomerjassen, die van onderen ook al van een plissé-strook zijn voorzien. Mary's jassen hebben geen knopen. Je sluit ze met brede koperen ritsen, waaraan zij om het trekken gemakkelijker te ma ken, alvast grote gordijnringen hing. Mary is helemaal afgestapt van de ruimtevaart-look. Voor de schuchtere meisjes van daareven ontwierp zij voor warme zomerdagen rijkelijk met ruches bestikte batisten jurkjes. Deze en vele andere creaties zijn (binnenkort) in Nederland bij Metz (Den Haag) en Hirsch (Amsterdam) te koop. Op een plankier dat door grote zonnebloemen van crêpepapier was omge toverd in een enorme tuin lanceerden de twaalf bekendste Londense bouti- que-ontwerpers in het Celanese House aan het Hannover Square hun nieuwste zomercreaties. Het oranje boven heeft Habro, Rhona Roy, André Peters, Ricki Reed, Mark Russel, Simon Massey, Marlborough, Carol Freed man, John Marks, Wallis of London, Hildebrand en Mono kennelijk wel parten gespeeld, want niemand stelt het zonder abrikoostinten in de va kantiemaanden. Habro deed een gooi naar het succes met een mini-broekpak in alle verkrijgbare lollykleuren. Met de witte piqué zomerjurkjes van Rhona Roy uiteraard voorzien van mini-plissé-rokjes kan je zo naar het tennisveld zon der je te verkleden. De sophisticated mini-look is het sterkst vertegenwoor digd bij André Peters, die citroengeel tot de favoriete modekleur uitriep. Dassen zijn niet langer uitsluitend bestemd voor padvinders en mannen. Voor wie dat nog niet wist ontwierp Ricki Reed Mariene Dietrich-broek- pakken compleet met vest en das, en gemaakt van fleurig gebloemde ka toentjes. Mark Russel maakte een knieval voor Dior's „safari look". Hij combineerde gabardine mini-jurkjes met indrukwekkende maxi-sombreros of zo je wilt kleurige cowboyhoeden. Simon Massey pakte de „safari look" wat grondiger aan en waagde zich zelfs aan de boubou's, creaties van batik katoentjes met Afrikaanse dessins. Om een beetje in stijl te blijven liet zij haar mannequins gelijktijdig met drummers van de nationale dansgroep van Guinea tussen de crêpe-papieren zonnebloemen verschijnen. een safari-kostuum van een grapje, deze mini- gemaakt van tegeltjes 't Zit alleen Boven: baseball-jurk van Mary xant. lechtsbovenMarijke Koger vmt weliswaar niet in Londen Amsterdam is ze de „hippest :k in town"), maar haar opvat- ny van de herenmode sluit aardig n bij de Engelse mode. L.D.-EXTRA t Boven: Twiggy, Engelands 17- jarige topmodel toonde in Lon den de speciaal voor haar ont worpen kleertjes van Paul Babb en Pamela Proctor. Links: van Vidal Sassoon moeten we deze zomer allemaal met een Grieks godenkapsel rondlopen. Heel kort en krulle rigi Onder: nieuwe hit van Mary Quant: ongebleekte katoen, af gezet met broderie anglaise. WUlti geen toegang meer, want zo nu en dan belt een leverancier en je moet de mensen toch te woord kunnen staan. De poesjes zitten óf in de keuken, óf in de woon kamer, doch beslist niet op de gang en daarom willen ze juist op de gang. Dat leidt hun aandacht af van deuren en ra men, ze belegeren nu de lucht sluis en worden ijverig van kap stok of meterkastje geplukt, uit de varaplubak gevist, onder schooltassen weggesleept. Plotseling is hjt voorbij. De poesjes worden stuk voor stuk weer normaal, de katers druipen af. Het drietal kijkt onverschil lig toe hoe de bewaking wordt opgeheven, maar nu regent het weer en daarom blijven ze toch liever binnen. Ze vechten als vanouds om de fijnste brokjes, worden weer donzig en rond, en gedragen zich in het algemeen als keurig opgevoede huisdieren tot ...tot over een half jaar een legertje met zwaarden gewapen de prinsen opnieuw de tuin bin nen marcheert en het beleg voor het Dreimadelhaus opslaat. THEA BECKMAN ADVERTENTIE KANTEN KLAAR

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11