LOF DER ZEEVAART f? Zeekaarten tonen Europa's maritieme avontui en Waarde collectie werd geschat op ruim twee miljoen r 9 LEIDSCH DAGBLAD COLLECTIE DR. ENGELBRECHT GEEXPOSEERD IN MARITIEM MUSEUM „PRINS HENDRIK" Michael Tramezinl kopieerde in 1558 de kaart van Nederland van Jacob van Deven ter. De gravure is met de hand gekleurd. Vermetele avonturiers van het oude Europa hebben de witte plekken van de wereld kaart steeds kleiner en schaarser gemaakt. Hun ont dekkingen werden begeleid door zeeslagen, piraterij, knechting, ziekte en dood. De maritieme geschiedenis van de Lage Landen, Spanje, Portugal, Italië en Albion is bloedrood gekleurd. Dit aspect van de zeilvaart, drie a vier eeuwen geleden, is terug te vinden Ln de schat van dr. Willem Anton Engelbrecht, om juister te zijn, van de gemeente Rotterdam, die de unieke collectie zeekaarten, boeken, atlassen, prenten en scheepsmodellen na het overlijden van de verzamelaar kocht en over droeg aan het maritiem museum Prins Hendrik. Daar is nu eender de deel van de collectie als „Lof oer Zeevaart" tentoongesteld voor het publiek, dat soms met bewon dering of afgrijzen kennis neemt van des koopvaarders stiel in de zestiende eeuw. Gewend aan mo derne navigatiemiddelen als giro kompassen, radars, sonars en ra dio's moeten de koopvaardij- en marinemensen wel respect hebben voor de moed van hun vroegere collega's. Toen namelijk voeren ze om de zuid met een kaart waarop Australië tot Vuurland kwam en Amerika nauwelijks bestond. Toch kwamen ze er en ze keerden terug met buit, specerijen en scheurbuik. Maar ook met een massa gegevens over de reis en de landen, die zij hadden ontdekt. Hoewel de produktie van zee kaarten in Nederland groot was, hebben we er slechts weinig van gehouden. De Amerikanen zagen nl. eerder het belang van de 17e- eeuwse reisbeschrijvingen en kaar ten. De eerste Nederlander die een geïllustreerde verzameling reisbe- Sumptibus Cornelii dc Iudsis, i 5 9 4- schrijvingen aanlegde was Frederik Muller. Hij begon ongeveer een eeuw geleden. De hele verzameling ging echter na verloop van tijd naar Engeland. Via de Britse antiquair Henry Ste vens kwam de verzamelaar Henry Huth in het bezit van de boeken en kaarten. In 1911 kwam een deel van deze verzameling echter weer in Nederlandse handen, in handen van W. A. Engelbrecht, die na vijf jaar verzamelen deze aankoop bet hoogtepunt van zijn collectie noemde. Het eerste stuk, Linscho- tens Itimerario, kocht hi>j in 1906. Engelbrecht (later dr. heeft voor zijn verzameling niet meer dan 5 6 ton betaald. Vlak voor zijn dood werd de waarde van Titelpagina van „Theoria et Praxis Quadrantis Geometrici" van Levinus Hulsius. Neurenberg 1594. de negenhonderd stukken geraamd op 2,2 miljoen. De gemeente Rot terdam, die volgens een testamen taire beschikking van dr. Engel brecht het recht van eerste aan koop had (met twintig procent korting) betaalde er 1,8 miljoen gplden voor. Amerikaanse verza melaars hadden er ongezien mil joenen dollars voor geboden. Het oudste stuk uit de collectie van de .Mercator Sapiens", zoals mensen als dr. Engelbrecht wor den genoemd, is een werk van Pto- lemaeus, de grote klassieke autori teit op oüt göbied. De 16e-eeuwse cartografen bouw den ijverig voort op Ptolemaeus. Zo- O Gegraveerde wereldkaart in twee halfronden op dubbel hartvormige projectie door Gerard Mercator (1538). De kaart is in 1550 nagedrukt door de Ro mein Antonio Salamanca. - wel Gastaldis (1548), Mercators (1548) als een Straatsburgse editie (1513) hebben duidelijke karakter kenmerken van Ptolemaeus' kaar ten. O.p een heleboel 16e- en 17e- eeuwse kaarten staat trouwens het portret van Ptolemaeus. Uiteraard zitten er in de collec tie van Engelbrecht veel Mercators en Blaeu's. De kaartmakerlj (in die dagen een zeer lucratief, dus bloeiend ambacht) vond, wat de zuidelijke en noordelijke Nederlan den betreft, in deze twee figuren zijn hoogtepunt. De loopbaan van Blaeu als car tograaf en zeevaartkundige is in de collectie van dr. Engelbrecht goed te volgen. Met nadruk zij ge noemd de zeemansatlas „Licht der Zeevaart". Engelbrecht bemachtig de een (uiterst zeldzame) eerste druik van 1608. De curiositeit van de atlas wordt gesublimeerd door een aan de zeevarenden opgedra gen gedicht van.Joost van den Vonoel. Het werk van vader Willem Jansz. en zoon dr. Joan Blaeu be reikte het hoogtepunt in de even eens geëxposeerde „Grooten Atlas, oft Werelt-Besohrijving, in welcke 't Aerdrijck, De Zee, en Hemel, wort vertoont en beschreven". De uitgave van deze uit negen delen (in perkament gebonden) bestaan de atlas vond plaats in de iaren 1664—1665. De meeste zeekaarten uit Engel- brechts verzameling zijn overdadig versierd met cartouches en voor stellingen van wat de zeelui in den vreemde hadden gezien. Vliegende vissen bij voorbeeld, en walvissen met twee achterover spuitende fon teinen, Indianen en negers, ten minste die moet het voorstellen, en oerwouden met negerhutten moes ten de collega's ontdekkingsreizi gers en koopvaarders voorbereiden op wat zij er zouden tegenkomen. De reisbeschrijvingen, boekjes waarin aanvankelijk zeer geroman tiseerde vertellingen werden ge daan later wenden ze wat zake lijker, maar noig steeds kostelijk „hot news" werden vaak nog hetzelfde jaar vertaald in het Frans, Engels, Spaans en Latijn (de toenmalige handelstaal). De cartografen verbeterden aan de hand van die gegevens hun kaarten en de hoogmogende heren van de Verenigde Oost-Indi sche Compagnie stopten de hele zaak in een kluis. Overigens beschouwde niet al leen Nederland zijn kaarten als ge heime documenten. De Portugezen deden dat ook en creëerden een produkt. dat nu onder nummer 1 op de expositie in het maritiem mu seum (tot 15 maart) wordt getoond. Heit zijn acht perkamenten manu- scrlptkaarten, gekleurd in onder meer rood en groen, met goud op gehoogd. De Amsterdamse drukker Corne lls Claesz, had in 1592 in opdracht van mr. Peeter Plancius 25 van de ze geheime kaarten van de Portu gese geograaf Bartholomeus Laso gekocht. De acht, die zich nu ln Rotterdam bevinden worden als uni ca beschouwd. En het zijn voor de I®ek de interessantste exem plaren uit de verzameling maritie me geschiedenis, die alleen ln su perlatieven op waarde kan worden getaxeerd. „Beschrijvinghe der Zeecusten van Engelandt tus sen Pleymouth en Porthlandt". De met de hand ge kleurde gravure komt uit de „Spieghel der Zeevaerdt" van Lucas Jansz. Waghenaer (1584). Titelblad van Tho. mas Hood ,,'t Ge- bruijck van de zee- Wereldkaart (rechts) met de reizen van Francis Drake en Cavendish. Jodocus Hondius, 1590. Model van een statenjachtje uit de 18e eeuw. j'

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 10