Scholieren kregen
„les" van politici
Provo: n misverstand
van God Jan-publiek
Werkloosheid in
Leiden nog laag
A
s
4
Minister
Veldkamp
in Leiden
QSS&SE33
Beroepenvoorliclitiiig
Leiden en omgeving
Fotografische grapjes
van René Maltete
Discussie
met
mevrouw X
WOENSDAG 8 MAART 1967
LEIDSCH DAGBLAD
PAGINA 3
In vergelijking met Nederland
De werkloosheid van mannen, die sedert juli van het vorige
jaar in het district Leiden voortdurend toenam, (laagste stand
192 werklozen tot 823 werklozen eind januari 1967) vertoonde in
de maand februari een licht dalende tendens (eind februari 802),
i
>rej
>ikj
or:
M
1*
oq
K,
11
r. 1
SM
bri Ik ben voor een pragmatische,
whróblemen maar dan met de acht
lufen hier schuilt nu juist mijn bez\
Deze tentoonstelling beoogt een in-
1 druk te geven van de vele studie
mogelijkheden en de grote verschei-
denheid van de beroepen en de
sfeer waarin deze worden uitge
oefend.
1 Het is bepaaldniet de bedoeling,
dat de jongens en meisjes naar de
tentoonstelling komen om een be
roep te kiezen. Zij zijn immers aan
het kiezen van een beroep nog niet
toe.
Na een inleidend praatje vindt
door middel van foto's van beroepen
een globale oriëntatie plaats. Daar-
lijke benadering van politieke
md van een levensovertuiging
tegen D '66.
toe geïnstrueerde personen ver
zorgen de rondleiding.
De tentoonstelling zal overdag
door de kinderen in schoolverband
worden bezocht. De ouders wordt de
mogelijkheid geboden om de exposi
tie in de avonduren te bezoeken.
Het programma is als volgt: 6 t/m
9 maart is de Lagere Technische
School voor de Veenstreek, Alkema-
delaan in Oude Wetering; 14 maart
t/m 7 april in de expositieruimte
van het Gemeentelijk Bedrijf van
Gas, Water en Electriciteit, Vd. Vegt-
straat 6 in Katwijk aan Zee en 12
april t/m 11 mei in het Waaggebouw
in Leiden.
„Au petit bonheur la France" is de
titel van een boek van René Maltête.
die gisteren tn het Academiegebouw
voor de „Cercle Culturel" sprak. Het
woord sprak zo utussen aanhalings
tekens kunnen staan, want dit „spre
ken" geschiedde overwegend met be
hulp van dia's met gebruikmaking
ook van een filmpje „Petite suite hu-
moristique" en door middel van com
mentaartjes en ontboezemingen per
bandopnamen, waarvan door de
slechte conditie (van het rijksappa
raat) 8/10 onverstaanbaar bleef.
„Une somme d'humour un recueil
de photo-gags dont la France et les
Fransaises sant le prétexte", zo luidt
de nadere aanbevelingszin voor het
bedoelde boek. De landgenoot als
mikpunt Maltête, die zich
presenteerde in een grofgebreide rode
trui en die in een nababbel (tevoren
had hij in de kabine zitten projecte
ren) het water uit het folkristische
sprekersglas verwijderde om het met
rode wyn te vullen en by te vullen
Maltête wil de Fransen schokken,
hun vóórtanen dat hun ogen niet
zien wat waard is gezien te worden,
hun spottend mededelen dat zij de
gave van de verwondering ongebruikt
laten. Maltête's middel is daartoe de
foto, dp droogkomische, koddige en
zonodig ongegeneerde plaat.
Zijn eerste gepubliceerde verzame
ling kwam tot stand met hulp van
de grote chansonniers Brassens, Fer-
ré_ Trenet bij de 48ste aangezochte
uitgever (aldus de auteur!) onder de
titel „Paris des Rues et des Chan
sons". Vóór het zover was gold ook
voor Maltête: „in den beginne was
de miskenning". Ontsnappen aan de
levensdruk van een derde toneel-
knechtassistent, die van een filmloop-
baan droomde, betekende overal de
kop stoten tegen de keiharde Parijse
In de Rue Gracieuse snapt hij een
onverzorgd onelegant vrouwspersoon
voor een smakeloze vitrine, in de Rue
Royale een slikwerker, im de Passage
du Désir een haveloze zwerver bezig
het geafficheerde menu te bestude
ren. In de Rue de Paradis een wufte
schone uitlopend voor de geïnteres
seerde ogen van een priester, in de
Rue du Départ een schamele begra
fenisstoet, op de Place de la Réunion
een vrijend paar in de sneeuw en op
een bank een kwartet roddelaarsters.
Op de Boulevard des Bonnes Nouvel-
les een krant in iemands hand met
frontpagina-kop „Enorme Vuurzee",
in de Rue des Filles du Calvaire
twee tippelaarsters, kn de Rue des
Innocents twee op de rug genomen
politie-agenten die het gehele straat
beeld versperren.
Wat in de Humoristische Suite te
berde gebracht werd, klopte maar ge
deeltelijk met wat dagbladen voor be
schrijving vatbaar achten. Onschul
dig zyn de man in Schots rokje naast
de vrouw in spijkerbroek onder de
stenen 12 apostelen van een kathe
draal, de troep schapen onder de
vette letters op een plakaat: „C'est
te pakken krijgt onder een affiche
met zeven freules in bikini, dan heeft
de fotograaf de plaat van zijn leven
geschoten De heer Maltête werd
dankbaar toegejuicht.
Debat-weekend
St.-Augustinus
De R.K - .Studentenvereniging
„Samctus Aiugustinus" organiseert
voor de eerstejaars-studenten een
weekeinde in de „Witte Raaf" in
Noord wij kerhout op 17 en 18 maart.
Op vrijdagavond 17 maart zal Harry
Mulisch spreken over het thema van
deze tweedaagse bijeenkomst „Gezag
en vrijheid" naar aanleiding van zijn
boek „Het bericht aan, de rattenko
ning". Na zijn inleiding is er gelegen
heid met de schrijver in discussie te
treden. De avond zal worden beslo
ten met een „jazz-session".
Op zaterdagmiddag 18 maart zal
om 1 uur een forum, waarin zitting
hebben prof. L. H. C. Hulsman, de
Amsterdamse commissaris van poli
tie Koppejan en de bekende Amster
damse „rookmagiër" Robert Jasper
Grootveld, onder voorzitterschap van
de burgemeester van Wassenaar mr.
J. W. Geertsema, met de toehoorders
over hetzelfde onderwerp van ge
dachten wisselen. Commissaris Kop
pejan is van mening dat zonder ge
zag geen orde mogelijk is en zonder
orde geen vrijheid. Om de vrijheid
te waarborgen zou dus het gezag on
misbaar zijn.
Harry Mulisch schrijft in zijn boek
„Het bericht aan de rattenkoning":
,,De mentaliteit van de gezagsdragers
is die van de huishoudster, die geen
pottekijkers in haar keuken wenst
Thans is het zaak dat men van de
samenleving een woonkeuken maakt".
Prof. Hulsman antwoordde in een
brochure die over de komende dis
cussie is uitgegeven op de vraag hoe
hij over het onderwerp dacht: „Ge
zag is een voorwaarde voor vrijheid;
maar slechts dat gezag, dat de vrij
heid van de individuele mens tot
doel heeft en ook daadwerkelijk be
vordert, verdient erkenning.
Mr. Geertsema zei in deze bro
chure: „Uitoefening van het gezag is
onder meer nodig, telkens wanneer
de vrijheid van de een de onvrijheid
van de ander ten gevolge dreigt te
hebben.
Robert Jasper Grootveld zei: „De
autoriteit moet eens een keertje kri
tisch bekeken worden".
Examen
commissies
In de verschillende commissies, die
in 1967 zijn belast met het afnemen
van nijverheids-examens zijn o.a
benoemd: de heren H. M. J. W. J.
Kortmann, H. J. M. Goddijn, ir. M.
G. A. Haalebos en ir. J. A Meijlink
uit Leiden en J. Vink uit Katwijk
aan Zee en de dames E. C. C. Op-
penoorth en G. J. Verbrugge uit Lei
den, M. C. van den Berg uit Alphen
aan den Rijn en J. Pronk uit Kat
wijk.
Alsnog zijn benoemd in de com
missie, die is belast met het afnemen
van de examens in 1967 ter verkrij
ging van de akte van bekwaamheid
voor het geven van lager onderwijs
in het vak Engelse taal: drs. D. van
den Berg uit Leiden en tot plaats
vervangend lid: drs. C. W. Schone-
veld uit Leiden, mevrouw drs. A. L.
de Graaff-Bouma uit Leimuiden en
mej. drs. P. Landsaat uit Leiderdorp.
Aan de Leidse Universiteit zijn ge
slaagd voor de volgende examens:
doctoraal notarieel recht de heren B.
Duinkerken (Haarlem) en R. P.
Voogd (Den Haag)doctoraal Ned.
recht de heer T. L. v. d. Poel (Am
sterdam doctoraal II geneeskunde
mej. E. Hagüingius (Oegstgeest), me
vrouw H. A. M. Potter van Loon
Peek (Den Haag) en de heren I. K.
P. Barendregt (Den Haag), Th. Cool
(Delft) en Tee Djien Tik (Voorburg)
serQi-artsexamen de heren S. Israels
«Blaricum), R. J. Kuipers (Leiden) en
L. G. Verver (Leiden); artsexamen
mevr. J. Wervelman van 't Spijker
(Oegstgeest) en mevr. E. v. Velde
Weber (Den Haag).
Het aantal openstaande aanvragen
bij het Gew. Arbeidsbureau in Lei
den om manneiyk personeel, bleef in
de maand februari vrijwel op het
zelfde niveau (eind januari 440; eind
februari 444).
De verhouding van vraag en aan
bod, die een jaar geleden nog gesteld
kon worden op 2 1 is nu in haar
tegendeel verkeerd, 1:2.
In enkele beroepsgroepen nam de
werkloosheid in februari enigermate
af, t.w.: bouwvakarbeiders (-42), ho-
recapersoneel (-14) en visserij perso
neel.
Andere beroepsgroepen, zoals metaal
bewerkers (+20). landarbeiders, niet-
varend transportpersoneel en han
dels- en kantoorpersoneel, gaven een
lichte styging van de werkloosheid te
zien.
De regionale arbeidsmarkt werd in
de maand februari beïnvloed door het
seizoen, dat in enkele bedrijfstakken
reeds tot een lichte verruiming van
de werkgelegenheid leidde (bouwny-
verheid en horeca-bedrijven). doch
elders (landbouw) de werkgelegen
heid deed inkrimpen.
Dank zy de gunstige besommingen
in de zeevisserij waren plaatsingsmo
gelijkheden voor visserij - personeel
ruim voorhanden.
Door vertraging in de aanleg van
aardgasleidingen liep de werkloos
heid van metaalbewerkers met en
kele tientallen op.
De werkloosheid in procenten van
de afhankeUjke manneiyke beroeps
bevolking bedraagt voor het gewest
Leiden: 1.6, de provincie Zuid-Hol
land 1.5 en Nederland 3.4.
LSC-festival
Het experimentele „voorjaarsfesti
val" van het Leidsche Studenten
Corps is vorig jaar zo gunstig ont
vangen. dat ook dit jaar weer een
dergelijke manifestatie van culturele
activiteiten van leden van het LSC
wordt georganiseerd. In de periode
van 14 tot en met 17 maart worden
allerlei activiteiten ontplooid zoals
een concert, een toneeluitvoering, een
tentoonstelling van beeldend werk
van de LSC-leden en dergehjke. De
activiteiten zijn in principe bedoeld
voor de interne kring, hoewel som
mige manifestaties ook voor leden
van zusterverenigingen toegankeiyk
zyn.
hand houden, dan moeten wy de de
mocratie uitdiepen."
Kritisch
„De autoriteit moet eens een keer
tje kritisch worden bekeken", was een
andere stelling van provo Grootveld.
Verder was hy van mening, dat niet
alleen provo een „image" is, maar
ook de politie, aangezien die niet be
staat uit één bepaalde agent.
Na de pauze werd de discussie in
groepsverband voortgezet.
Mevrouw Den Haan, gevraagd
naar haar beeld van de toekomst, zei
dat zy deze optimistisch tegemoet)
ziet. „Er zyn jongeren, die dingen
zeggen, die wy in geen Jaren hebben
gehoord". Zy ziet veel positiefs in
het provodom, „dat nieuwe geluiden
laat horen". „Wy moeten meer naar
de Jongeren luisteren", aldus me
vrouw Den Haan. „Dat wy het altyd
zo druk hebben is ook een soort ver
slaving". Uit de discussie kon worden
geconcludeerd, dat men ovpr het al
gemeen de gerezen comfllctsituaties
tussen „ouderen" en „jongeren" niet
zozeer zag als een generatieprobleem,
dan wel als een communicatiepro
bleem.
De Amsterdamse provoleider Ber
nard de Vries, die oorspronkelyk het
woord zou voeren, was verhinderd
omdat hij aanwezig moest zyn by de
begrotingsvergadering van de Am
sterdamse gemeenteraad, waarin hy
nog enkele dagen zitting zal hebben-
Volgende week zal op dinsdagavond
(8 uur) weer een discussiebyeen-
komst plaats hebben in het Leids
Volkshuis met als thema: „Vernieu
wingen in de opzet van het Jeugd
werk". Hieraan zullen deelnemen de
heer J. J. Brörens, algemeen secreta
ris van de jeugdraad in Den Haag en
de heer A. van Moock, ambtenaar,
belast met de jeugdzaken in Haar
lem.
De „rookmagiër" Robert Jas
per Grootveld rechtsbindt de
strijd aan tegen de verslaving
door middel vari de verslaving
zelf, zo bleek uit de discussie, die
hij voerde met de Leidse wethou-
der mevrouw N. A. den Haan-
Groen. Discussieleider G. Stein-
bach en mevrouw Den Haan luis
teren geamuseerd naar zijn be
toog.
(Foto LD/Hol vast)
ui Deze woorden kwamen uit de mond van dr. J. J. Buskes, die zich
Mgistermiddag in het forum van een aantal naar Leiden gekomen
beroepspolitici best thuis voelde. Het forum hield zich in de Zuider-
W1cerk, waar meer dan twaalfhonderd leerlingen van in totaal zeven-
lXUtien middelbare scholen in Leiden en omgeving bijeen waren geko-
men, bezig met de vraagstelling „Confessionele politieke partijen of
-fniet?" In dit forum hadden behalve dr. Buskes (P.v.d.A.) zitting ge
komen minister G. M. J. Veldkamp (KVP), mej. mr. A. M. Goudsmit
W(D '66), drs. D. F. v. d. Mei (CHU), mevrouw J. W. Stof f els-Van
Bcflaaften (VVD) en oud-minister J. Smallenbroek (AR).
Druk met
zichzelf
i Alle forumleden gaven in
te inleiding him zienswyze over de
apèonfessionele politieke partyen in
gons land, waarna de scholieren ge-
8 legenheid kregen om vragen te stel
len.
iet Van een discussie met de jeugd
giwam echter niet bar veel terecht,
8®j»mdat het forum daartoe in de
a gelegenheid gesteld door gespreks
leider A. van Gennip zich voorna-
fnelyk met zichzelf bezig hield.
inPe geëmotioneerdheid van de „leek"
mfeuskes maakte op de jongeren de
l<%eeste indruk, de beschouwin
gen van de beroepspolitici werden
""Afwisselend door gejuich en boe-ge-
woep onderbroken. De vraag of er
^■confessionele politieke partyen moe-
Men zyn of niet werd uiteraard op
eeheel verschillende wyzen beant-
Coord. Mej. Goudsmit vond christe-
ike partyen niet zozeer uit den
boze als wel uit het verleden. Zij wees
tTtrouwens ook het socialisme en het
^liberalisme af, „omdat deze stromin
gen geen antwoord geven op de pro
blemen van vandaag" Nu meer dan
^jwit is het volgens de vertegenwoor-
°digster van D'66 noodzakelyk om in
_de politiek pragmatisch te werk te
Oud-Minister Smallenbroek daar
entegen was van mening, dat de uit
gangspunten van het evangelie
normgevend en beslissend moeten
zijn by de organisatorische beoorde
ling van politieke vraagstukken.
„Wanneer we uitsluitend pro-
gramatisch te werk gaan dan
zou dat een verarming van het gehe
le leven betekenen", aldus de Anti
revolutionaire Smallenbroek. Ook de
CHU-afgevaardigde V. d. Mei was
van oordeel, dat politiek bedreven
moet worden tegen een achtergrond
van waaruit men als christen in de
maatschappy optreedt. „Huizen zon
der fundament zyn nu eenmaal niet
te bouwen", aldus het christelyk-
historische forumlid. Minister Veld
kamp achtte de vraagstelling con
fessionele partyen of niet voor de
Nederlandse staatkundige verhoudin
gen een oneigenlyke. „Wy kennen in
ons land geen echte confessionele
partyen, maar wel partyen, die zich
in hun beginsel- en verkiezingspro
gramma laten inspireren door de vi
sie, die zy hebben op de inrichting
van staat en maatschappy in het
licht van het evangelie".
De liberale mevrouw Stoffels-Van
Haaften tenslotte gaf als haar me
ning te kennen, dat het evangelie
geen pasklare oplossing voor concre
te politieke problemen kan geven.
„In de praktische politiek komt men
met het evangelie nu éénmaal niet
uit", zei de V.V.D.-vertegenwoordig-
ster.
(Foto LD/Holvast)
De Commissie Studie- en Beroepenv oorlichting Lelden en Om
streken biedt ook dit jaar aan leerlingen van de hoogste klas van de
lagere scholen de gelegenheid een zg. beroepententoonstelling te
bezoeken.
Jasper Grootveld in Leiden
Wij weten nu eindelijk wat provo is. Provo is een misver
stand, dat bestaat bij de gratie van „God Jan-publiek". Een
misverstand, dat door velen wordt gebruikt als een poging om
te communiceren. Dit werd gisteravond uiteengezet door een
van de grote promotors van het provodom, de rookmagiër Ro
bert Jasper Grootveld, tijdens een discussie-bijeenkomst in het
Leidse Volkshuis, waaraan verder („niet namens een groep of
namens de ouderen, maar gewoon als mevrouw X") deelnam
mevrouw N. A. den Haan-Groen, wethouder in Leiden.
De bijeenkomst was georganiseerd door de stichting Leidse
Jeugd Actie in het kader van het 20-jarig bestaan van de stich
ting.
Mevrouw Den Haan vond het de
moeite waard om met provo's aan
één tafel te zitten en van gedachten
te wisselen. Robert Jasper Grootveld
maakte van de gelegenheid dankbaar
gebruik om uitvoerig te vertellen hoe
hy via het protest tegen het rokertje
(„Ik heb mezelf als nicotinist ten
toon gesteld" en „Het roken van my
is een anti-roken") is begonnen met
het houden van happenings („Ik
voelde dat er iets moest gaan gebeu
ren"), waaruit tenslotte het provo
dom ontstond.
De Amsterdamse provo, die aan-
vankelyk een byna apatische indruk
maakte, wond zich af en toe zo op
dat er geen speld meer tussen te krij
gen was. Tot hy zichzelf op een ge
geven ogenblik onderbrak en zich tot
mevrouw Den Haan wendde met de
woorden? „U wilt wat zinnigs er te
gen in zeggen, natuurlijk, dat kan ik
voorstellen. Ik zal wat zachter geschreeuw."
in een verschrikkelyk a-sociale be
weging". Verder heeft zich in de
Westerse „asfalt jungle" een soort
eredienst „rite" ontwikkeld, waarby
mensen worden geofferd" ten gunste
van de sigarettenverslaving. Boven
dien is met de na-oorlog se beat-gene-
ratie interesse voor verdovende mid
delen geboren. Het wordt hoog tyd,
dat er op de scholen voorlichting
wordt gegeven over de verschillende
middelen omdat men nu eenmaal al
tyd datgene wil proberen te doen,
wat geheimzinnig is, waar niet
gesproken wordt, wat taboe is", aldus
Grootveld. Marihuana gaat volgens
hem „een verschrikkelyk grote toe
komst" tegemoet ir Nederland. „Van
marihuana wordt je namelyk niet
dronken, maar van alcohol wel.
Geschreeuw
Mevrouw den Haan kon zich wel
voorstellen hoe de heer Grootveld tot
het protest is gekomen, al vond zy de
manier waarop hy protesteert niet
ideaal. „Ik geloof dat de jeugd ons,
volwassenen, vaak verwyt dat wy zo
makkeUjk over de jeugd bedisselen,
wy zullen in al onze besturen, com
missies en fracties de jongeren mee
moeten laten doen en ze ernstig ne
men. En wy moeten proberen te be
grijpen wat zy bedoelen met al hun
gaan praten".
Heilig zelf
De 34-jarige Grootveld had gecon
stateerd, dat na de oorlog een enor
me belangstelling was ontstaan voor
„het heilige zelf" (gesymboliseerd
door het automobiel), „die is ontaard
Uit het „geschreeuw" van provo
Grootveld kwam een toekomstvisie
naar voren, van een hyper-gecentra
liseerde controle op de samenleving
in Nederland.
De samenleving zal volgens hem
enorm gaan veranderen, mede door
de invoering van het computer-ge
bruik. „Willen we de enorme macht,
die hierdoor kan ontstaan in eigen