Economisch koekhakken bij de kabinetsformatie FERODO Financieel weekoverzicht Kerkdiensten Leideu en omgeving Bevordering groei moet voorop staan LEVEN UIT DE GEEST Over een andere Nabakov: lezen met een „knipoog" Raadselachtigheid en dwaasheid HEKLA - LEIDEN C.V. ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 LEIDSCH DAGBLAD PAGINA 17 LKIDEN Hervormde gemeente Pieterskerk: 10 u ds. H. Bouter. Hooglandse Kerk: Wegens tie geen dienst 6 30 Alphen aan den Rijn: Herv. Gem Iventskerk: 10 u ds. J. H. Bogers; (Jeugddienst) voorganger d6. Marekerk: 10 Voorschoten. Bethlehemkerk: 10 Saraber Gebouw Nabij u mejuffrouw Konlngskerk: 10 u dr P. L. Schoon- Gou' Opstandingskerk10 u ds. W. Verwed d, H. J v. i hc r» t c Martha-Stlchtlng: 10.30 i as. u. j. vos- ds Voltelen te öegstgeest. Oudshoom- hc vi seweg Wijk I 10 u ds. C. Cadée. Slons- h r kerk Wijk II 9.30 u ds. H. Koudstaal; as. li. vroegin- Pj 3Q u dhr Scheepmaker te Utrecht. 1 h« p K-iAoir Gebouw Onderweg Wijk III dhr. C. n-ioea. stTOf) Koudekerk a d Rijn. 10 uur. Geref. Kerk: Maranathakerk 10 u ds. ds. K. H v. d. Hoek. Gebouw 10 u: Jeugdkerk Geref. Kerk: 10 u ds. J. van Drie; 6.30 Mlnnema. Kerkzaal Zljlkwar- H. G. Oostlngi Wapenaar 9 .30 u ds. Baaljens af- dr. K E H. Op- Schuring. Salvatorlk- 10 D. J Vossers. K. H Westerveld. J Geref Kerk 10 Geref. Kerk 10 u ds. Ver. Vrljz. Hervormden: Lelds'Volks- Alphen-Soord Goede Wagenvoorde j 5,?° ,u Bikker rk 10 en Utrecht. Geref. Gem. 10 en 4 u ds. Noordwljk Suyker. Geref. Kerk (vrygem.) 10 Gebouw speel- (Van onze financiële medewerker) Stapels wensen en verlangens zijn op de schrijftafel van de kabinetsinformateur gedeponeerd in de hoop dat er aan de belangen van de ene groep meer aandacht zal worden besteed dan aan die van de andere. Het is zoiets geworden als het oude kermisvermaak van het koekhakken, waarbij doorgaans uit het oog wordt verloren dat de brokken alleen maar groter wor den naarmate de koek omvangrijker is. Niemand weet beter ïoe nodig het is om de koek te vergroten teneinde elk z'n deel e geven dan de econoom Zijlstra, die indertijd het initiatief leeft genomen tot invoering van een investeringsaftrek, waar- loor het industrialisatieproces belangrijk werd bespoedigd. In iet algemeen is het gemakkelijker om aanspraken op de brok ten van de koek kenbaar te maken dan de weg aan te geven, [ie tot vergroting van het baksel moet leiden. In een slop 1 angst voor verdere inflatie. Daarom /al er een einde moeten komen aan loonsverhogingen, die in zo sterke mate de produktiviteitsvergroting te In de komende vier jaren moet hoven gaan als de laatste tijd is voor- getracht worden te voorkomen dat gekomen. ons land in economlsdh opzicht in een slop raakt. We moeten roeien lOllPliri'Pll t ick r^Cli t met de riemen dle er en dat ^UIICUII CIllICKI dtlll betekent dat de Staatsuitgaven niet I .11 meer mogen stijgen dan met de ver- lierstelleil meerdering van het nationale inko men overeenkomt, terwijl de loon- Dit zal betekenen dat de president beweging gekoppeld moet worden van de Nederlandse Bank. wie dat aan de produktiviteitsontwikkeling. ook mag worden als dr. M. W. Hol- 1 Dit zal zich moeten voltrekken in het trop aftreedt, niet meer als eenling kader van een veranderende samen- in de strijd tegen de inflatie staat. Te 1 leving, waarin de kapltaalverschaf- zeer is de nadruk komen vallen op fer steeds meer naar het tweede de monetaire wapens in de strijd te- plan wordt gedrongen, gen de overbesteding en de inflatie. Een dergelijke ontwikkeling is op *n verband is het van belang langere termijn ongezond, omdat om de komende tijd aandacht te vel de pijn wordt gestild, maar de schenken aan de jaarverslagen dei- kwaal niet wordt weggenomen. i bedrijven, die in de komende weken haast aan de lopende band zullen verschijnen. De tot nu toe gepu Egllse Wallone: 10,30 u Pasteur M. Charensol, Prédlcatlon-Conférence. Bloemhof: 9.30 en 6.30 u Us. i Gei Scholte. Chr. Geref. Kerk: Jei J. D. Ziekei Met de bekende variant op het ci- lat dat de wereld een schouwtoneel ar elk zijn rol speelt en zijn tel krijgt, zou gesproken kunnen orden van de economische pjjpka- eel: elk zuigt er aan om een zo root mogelijk deel te krijgen. Het een naar de grootste gemene de- wordt er door dit alles niet ge- akkelijker op voor de kabinetsin- jrmateur. Het knelpunt schuilt in omstandigheid dat de internatio- ie conjuncturele aarzeling het et mogelijk maakt de economische oei voort te zetten in hetzelfde mpo als ln de afgelopen jaren is K>rgekomen. Recessiebeweging Het komende kabinet moet er op legerust zijn dat het hoofd moet orden geboden aan een recessie, die Westerse wereld bedreigt. Het zal mogelijk zijn de stijging van het ruto nationaal produkt met 4V2 er Jaar voort te zetten, als in de mringende landen een neergaande »lfbewegtng optreedt. Evenmin zal et dan mogelijk zijn de industriële roduktie in een tempo van 6% per iar tc laten stijgen, zoals tot nu het geval was. Terecht heeft de Raad van Be- van de Amsterdam-Rot- rdambank ln het deze week ver benen jaarverslag dat achter de facade van de stijgin gen heel wat schuil ging, dat op een wezenlijkze verzwakking economie ontwikkeling le te sterke consumptiestijging als gevolg van een gedurende enkele jaren doorzettende looninflatie deed de Nederlandse economie als het ware naar binnen keren. Dit naar binnen keren bracht een groter te kort op de betalingsbalans teweeg. Economische groei in een inflatoir klimaat staat gelijk met de planten teelt ln een broeikas, waar onvol doende bemesting wordt toegepast. De planten schieten te hoog uit zon der bloem en vrucht te zetten. De raad van werkgeversverbonden heeft er daarom op gewezen dat de werk- ommekeer in de gelegenheid op den duur slechts kan De veel te snel- worden gewaarborgd als de interna- bliceerde verslagen hadden nog slechts in beperkte mate betrekking op industriële ondernemingen, al thans wat de gang van zaken in 1966 betreft. Malsen Diaconessenhuis: 10.30 u ds. H Hemmes. Jeugdkerk L H.J.-gebouw10.30 ds. A J. Lamping. Ev. Lutherse kerk: 11 Vlijm, studentendienst. Geref. Kerk: Zulderkerk: 10 u ds. ds. Kronemeijer; 7 i ds. P ■rk: 9.30 ds. Holtrlgte: 7.30 1 dlei Ned. Prot. Bond geen i Van Leesdlen. Herv. Gem. 10 Elburg. Oud Geref Gem.: Kerkgeb ■rjloostraat.9.30 en 4 u OIle^a^s; Rem Gerei, oem van iloostraat 10 uur ds. L. Schenk Mlddelharls Baptistengemeenn u dr. J. M. Kerkgebouw Molenvlietlaan: 10 u dhr. en 6JQ u dh-r j L. de Graaf. Geref. Gem.: 10 u ds. T. Mayer. Badhoevedorp Chr. Gei ds. it huizen: Herv. Gei j. A. S. Laurense. 9 30 Poort Haarlem (dlensl ds. Haverkamp dr. Droi Vestkerk: 10 1 10.30 i ïoclegraven: Herv. Gem. 6.30 u ds. Melnders, UK?evitC te Leiden r Salvatorlkerk: N'qordwyk een: Herv. Gem. 9.30 u ds. J. Lelden: 6.30 u ds. Walvaart Sassenheim. Geref. Kerk 9.30 u en Dronkert Maranathakerk: 10.30 i be rg 9.30 ds. Brederveld. De Mirt, 10 Bakker. Bethlehemkerk: 9.30 i vrljdlngskerk9 u ds. Kronemeijer Eethen-Dru- Balke. Geref Kerk: 10 en 6.30 u t d r* Berg. Geref. Kerk (vrijgem 4 15 u ds. H Scholte. Geref. Van Har- cis. A. L Lapré. De Rai _oe- kerk: 5 u ds. A L. Lo ds Keunlng. Jeugddienst. tenburg. Herv. Geref. Evangelisatie: 10 „Groenhoven" Vroegindewey Geref. Kerk vrijgem.: 10 Gem.: 10.30 Iouderendlenstdhr! E,K^j,SkrVE- fo u eredlemt Jb. Klein Haneveld. d. Haai Scheepmaker den Utrecht; ,,4enzang;6.30 u B»rg te Lelden. Geref. Kerk: Vrij Kath. Kerk (Vreewijkstraat 19 Leidei Minder winsten ds. Brink. Ililleeom: Herv Gem: 10 u ds J. BoEaard: 5 u ds. J. C. Bronsgeest. Ger Kerk 10 en 5 u ds. J. Bovenberg te :hr. Geref. Kerk 10 en 5 u an Dijk. Evangelisatle-samen- u (gebouw Haven 50) ev. IJmulden; donderdagavond 8 Zijlstra uit Lelden). J. T. Drent- iiooginade: Hen-. Gem. 10 u ds. Fred. J Broeyer. Katwijk a d Ryn: Herv. Gem. Dorps- ds. Mlddelstegr. heiligingssa- Mik verlossingssamen- I u sj (Steenschuur 6) concurrentiekracht wordt, liquiditeit Eind loonsverhoging )e verwachting bestaat dat onder loed van de achteruitgang van de liquiditeit, die zich in vele bedrijven openbaart, en ook wegens een zeke- vermindering van het vertrouwen i de toekomstige conjuncturele ont- wikkeling, de investeringsactiviteit De gevaren van die ontwikkeling in 1967 zal stagneren, worden thans wel algemeen ingezien Door de slechter geworden vermo- en daarom gaan de verlangens niet gens- en rentabiliteits- positie van ln de eerste plaats meer uit naar verhoging van het nominale inko men, maar wordt gezocht naar se cundaire verbeteringen zoals verkor ting van de werktijd of een wijzi ging in de ondernemingsverhoudin gen. Wat dit laatste betreft is er in de eerste plaats sprake van een hervorming van de maatschappelij ke structuur, waarbij de econoom het beste doet een adviserende stem te laten horen, tenzij hü eigen poli tieke stokpaardjes berijdt. Uit alle nota's en voorstellen is één In de V.S. nemen de economische zorgen toe. De winsten bij de bedrij- A fiiniiipii/ln ven gaan minder snel omhoog dan IICIHCIIUC verleden jaar. In het derde en vier de kwartaal van 1966 zijn de ven nootschapswinsten slechts weinig vermeerderd in vergelijking met de overeenkomstige tijdvakken van 1965. Door 551 maatschappijen, die in het vierde kwartaal winstcijfers pu bliceerden werd in totaal 5.3 mil jard dollar netto verdiend. Dat was 4,2% meer dan in 1965, terwijl ln het eerste half jaar steeds winststij gingen van 12% werden opgegeven. I In dit licht moet de koersontwik- op gewezen ding duidelijk geworden en dat Is de van kredietaanvragen dan voorheen, Bij de Amro-bank heeft dit geleid tot een aanmerkelijke kleinere groei van de debiteurenportefeuille dan ln voorgaande jaren. De omvang van de kredietverlening steeg met niet meer dan 10% tegen 22% in 1965. Uiteindelijk moet deze ontwikkeling een stempel gaan drukken op de re sultaten van het bankwezen, dat slechts kan floreren als zoveel mo gelijk met geld kan worden gewerkt bij kredietverlening. waarop dc Amsterdamse effecten beurs zich richt, ook al waren er in de afgelopen week enkele dagen waarop de beurs zich tegen de draad van de New Yorkse beurs in bewoog. W. Cra- u ds. A. Baa; Baptistengemeente: 10 i woensdag 10. lek lokaal school cis. I 10.30 u dr. F. C. Kamma Makk' 10 Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u prof. Herv. Gem. 10 Katwijk aan Zee; 5 u ds. W. Katwijk aan Zee. aan Zee: Herv. Gem.: Nieu- 10 u ds. W. Kool: 6 u ds. W. Geref. Kerk 2.30 u dhr. koop. 9.30 u dienst des woords: ADVERTENTIE Van derWERFF&HUBRECHT 9 Beursoverzicht no. 419 CURA(?AOSCHE HANDEL Mij A. Vink .r„Is de liefde Hulpkerk Hoornes: 10 iljk-Binnen: Herv. Gem 10 ds. J. van Dok. Geref. Kerk: 9.30 u ds. H. A. van Bottenburg; 5 u ds. W. Dekker Van den Berghstlch- i tlng: 11 u ds. H. A. van Bottenburg. Noonlwljkerhout: Herv. Gem. ds. A. H. Smits; 7 u ds. A. H. Smits, lees- Oegstg**pst: Herv. Gem. Groene Kerk ill u ds. H. P. Hulsman. Pauluskerk: 10 u ds. W. E. Verdonk; 7 u ds. J. G. van Ieperen te Katwijk. RiJnl. Lyceum 10.30 u Jeugdkerk wlka M. A. de Vlie ger. Vrljz. Herv Groene Kerk: 9.30 u ds. mr. M. G. Mulder te Hillegersberg. Geref. Kerk 10 en 5 u ds. Vegter. Ge ref. Kerk (vrijgem.)8.30 u ds. R. Brands; 3 u ds. G. Janssen. Oinle Wetering: Herv. Gem: 9.30 u ds. Lalleman; 3 u ds. Knotterneus te la. Jeugddienst. Geref. Kerk: 9.30 RUnsaterswoude: Herv. Gem. 9.30 u Is. A. de Leeuw te Boskoop; 7 u ds. l. M. Lindenburg te Ter Aar. Chr. ieref. Kerk: 9.30 u en 2.15 u dienst les woords. Rijnsburg: Herv. Gem. Grote Kerk: M. C. Groenewoud; (Jeugc blind'. —JS8 A. Vink; 6u ds. A. Vroegindewey.^ Gjr. istererschool 10 ds. De Vries. i ds. C. J. Breen. i ds. Jac. de Vos te Katwijk i if. Kerk: H Geref. Kerk (vrljr Jeugddienst. Chr. Geref. Kerk: 10 Gloria). Geref. i ds, Quak( zang Brederveld Leiderdorp: Herv. Kerk: J. v. d. Hoek; 5 u ds. J. F Kerkzaal Zijlkwartier: 6.30 Rijn: Herv. Gem. van Soil-Deo ds. Makkin- In de artikeltjes van de vorige weken hebben we gezien, dat de uitspraak „God is dood" niet het einde hoeft te zjjn van ge loof en theologie. Immers uit oe dood van God op Golgotha door het sterven van Jezus Christus is in de opgestane Christus nieuw leven te voor schijn gekomen. In die nieuwe gestalte verscheen Hij aan ver schillende personen totdat Hij met hemelvaart uit hun ogen verdween. Pas toen vermoedden zij de betekenis van Jezus' woorden: dat Hy heen moest gaan opdat de Trooster, de Hei lige Geest zou kunnen komen, om hen kenibaar te maken wat zjj zouden moeten weten om het werk van Christus voort te kun nen zetten. En dat niet in be scheiden mate maar door de kracht van de Heilige Geest zouden zij nog grotere dingen doen dan zij van Hem gezien hadden Daaruit mogen we verstaan, dat er een volkomen nieuwe situatie ontstaat. Tot dan toe hadden zij Christus gevolgd op zijn reizen door Judea en'Ga- lilea, zijn woorden in zich opge nomen, zijn opdrachten vervuld. Maar zij hadden toen in de le vende persoon van Jezus Chi-is- tus een oriëntatiepunt, een „thuis" waarop zy zich konden verlaten, een achterland van waaruit het gewaagd kon wor den de opdrachten, waarmee Hij hen uitzond, te volbrengen. Nu gaat dit „terug", dit vaste punt vervallen. Jeziis gaat heen en verwijst daarbij naar de Helper, de Heilige Geest. De zijnen zul len moeten gaan leven uiit de Heilige Geest, zonder de gelief de persoon, zonder de gevonden Hoe kan dat nu gebeu- De Heilige Geest is er in het leven van de mens niet zomaar ineens. In de dagen vóór Pink steren waren allen eendrachtig bijeen in gebed. De Heilige Geest komt allen tot een ieder, die er om bidt. En bij dat gebed mag er het vertrouwen zijn, dat er gegeven wordt. In het Lucas- evangelie staat: Indien dan gij. hoewel ge slecht zijt, goede ga ven weet te geven aan uw kin deren, hoeveel te meer aal uw Vader uit de hemel de Heilige Geest geven aan hen, dit Hem daar om bidden (Luc. 11 13) De kerken schieten nogal eens te kort in het uitdragen van dit geloof in de Heilige Geest. Daardoor heerst vrij algemeen het misverstand, dat de Heilige Geest alleen bestemd zou zijn voor uitermate vrome mensen en geestelijken. Niets is minder waar. Juist de eenvoudige van hart, die om de leiding van de Geest bidt, ontvangt deze. Maar wjj bidden zo vaak met dichte handen. Wij geloven niet dat de Heilige Geest bij een zo zondig mens als wij zijn, zou willen wo nen. Hoe moeten we er dan om bidden? Als een kind, dat gelooft, dat zijn Vader doet wat Hij beloofd heeft. Wij mogen geloven, dat als wy gebeden hebben om hulp en sterkte wij die krijgen. Dikwijls gebeurt dat doordat ons gedachten invallen tijdens of vlak na het gebed, die ons in eens duidelijk maken wat wy doen moeten Door die inge vingen maakt de Heilige Geest ons zyn wil kenbaar. Daar moe ten we het dan mee wagen, ook al gaaat het tegen ons gevoel of ons gezond verstand in. Het is de ervaring van vele mensen, dat ook al denken zij zich te vergissen, al twijfelen zij of ze 't wel goed verstaan, maar ze doen het toch in Christus' naam. dat God het dan ten goe de gebruikt. Woord van bezinning Alle mensen worden opgevoed tot een zeker normbesef. Zij moeten leren en weten wat wèl en wat niet mag; wat goed en wat kwaad is, wat het gebod voorschrijft of verbiedt. Hebben wij ons dat normbesef eenmaal eigen gemaakt dan zijn we bang ook n aar iets tegen de regel te doen. Als godsdienstige mensen stellen we de wet. het gebod dik wijls gelijk met de wil van God en dat maakt dat van de wet afwijken ervaren wordt als ..zondigen". Dit geldt nu niet meer in die volstrekte zin voor wie leeft uit de kracht van de Heilige Geest. De wet houdt zyn geldigheid wel, maar voor wie staat in de vrijheid van Christus is niet meer het volgen van de wet geboden maar het vervullen van de wet. Zo dry ft de Heilige Geest mensen om zich niet aan de wet te houden, ja men loopt zelfs het gevaar met een beroep op de wet te zondigen tegen de Heilige Geest. De ingevingen van de Heilige Geest gaan de voorschriften van de wet te bo ven, wait onder mensen gang baar is en geldig biykt herroep baar te zijn door de Heilige Geest. Dit brengt ons in hevige spanningen en soms in conflict met onze omgeving. Het is ech ter de ervaring van vele (Christe nen. dat men God meer gehoor zamen moet dan de mensen of om het met Luther te zeggen: dat het niet geboden is iets te gen het geweten de stem van de Heilige Geest te doen, hoe absurd dat soms ook lijkt. Als wat en gebod gebruikt wor den zodat we verstek laten gaan in 't luisteren naar de Heilige Geest worden zij tot machten ten kwade. In zyn brief aan de Galatiërs waarschuwt Paul us hen dan ook met de vraag: hoe kunt gü thans terugkeren tot die zwakke en armelijke wereld geesten (d.i. o.m. de wet)? Men zegt wel, dat de secten, die zich voornamelijk bezighou den met de Heilige Geest, de onbetaalde rekeningen van de kerk zyn. Nog altijd doet de kerk niet veel moeite die reke ningen te betalen. Haar angst voor excessen zoals Lou de palingboer! doet haar over de Heilige Geest hardnekkig 't stilzwijgen bewaren of als er iets over gezegd of ge schreven wordt doet men het voorkomen alsof de Heilige Geest alleen voor ingewyden bestemd is. Neen, voor ieder, die de Hei lige Geest zou willen ontvangen geldt: bidt en gelooft dat ge Hem ontvangen hebt en doet wat Hij u zegt, ook al is en- een groot ongeloof in u, een korrel tje geloof is maar nodig. Op deze wijze worden mensen geroepen het werk van Jezus Christus voort te zetten. In het hele gewone leven gaan mensen verwijzen naai- Jezus, niet met woorden maar in hun manier van er z^jn, van helpen en soli dariteit betrachte, van luisteren en niet oordelen, van liefhebben en lijden. Het is een weg van zelfverloochening; een weg, die we niet zelf kiezen, maar waar toe „een ander ons aangordt" (Joh. 21 18^een weg waarop we van moment tot moment voortgaan en telkens alleen de eerst volgende stap kunnen maken. Maar ook een weg waar op ons uit de onzichtbare bron de krachten toevloeien en die we gaan mogen als een onbe zorgd kind. Dat is het leven uit de Geest. Vrijzinnig Hervormd predikant M. J. Wagenvoorde, te Leiden Vladimir Nabakov. Het Oog. De Bezige Bij. Amsterdam. Vladimir Nabokov, een Russische emigrantenschrijver, heeft zijn wereldberoemdheid in de eerste plaats te danken aan zijn roman Lolita, het befaamde verhaal van de man van omstreeks veertig, die verslaafd is aan een meisje van veertien. Verder door zijn politieke roman „De Bastaards". Het is dus niet ver wonderlijk, dat in het kielzog van deze grote successen zijn oudere werk mee komt drijven. Gezien deze korte roman „Het Oog" (een zeer goede vertaling, zou ik zeggen) is dat totaal "niet ten onrechte. Dit boek heeft Nabokov in '30 geschreven en hoe wel van een ander genre, doet het in kwaliteit zeker niet onder voor de beide hierboven genoemde. De auteur is begonnen met deze roman zelf uit het Russisch in het Engels te vertalen. Mogelijk is er hierdoor iets verloren gegaan door het verschil ln idioom by de titel b.v. zegt Nabokov dat hij geen woord heeft kunnen vinden van even veel omvattende betekenis als het oor spronkelijk Russische Sogljadataj (dit voor de kenners van deze taal). Maar een vertaling door een auteur zelf verricht, is in wezen een her schrijving. Hoe dan ook. wat hier in het Nederlands staat, bezit al vol doende authenticiteit als werk van een Russische schrijver over Russi sche mensen om het met voldoening te lezen. Wortelloos Wat Nabokov ten eerste in de ro man „Het Oog" tekent ,is het won derlijke, wortelloze leven van een groep van zijn landgenoten ln Ber lijn omstreeks 1930 of wat eerder. Let Is Berlijn, maar de mensen had den evengoed ergens anders kunnen zitten, want van lokale kleur is niets te ontdekken. In zijn voorwoord zegt Nabokov vele zaken, die wel van be lang zijn om te lezen, b.v. dat hij zich totaal niet interesseert voor so ciaal leven of voor de gang der his torie. Het gaat hem dus om deze verbannenen en hun leven. Hij \er- onderstelt de mogelijkheid dat lezers zich zullen ergeren, omdat zü zich moeten verplaatsen in een samenle ving waar zij niets van afw eten Aan die onbekendheid met het le ven van de uitgeweken Russen acht hu een halve eeuw Sowjetpropagan- da schuldig, die het buitenland er toe gebracht heeft deze mensen van geen enkel belang te achten en er zich dus ook niel mee te bemoeien. an zyn mien van een detective-verhaal imi teert", doch geenszins van plan is zijn lezers ergens waar dan ook bij de neus te nemen. Nu is het raadsel ln dit boek er een dat werkelijk niet door een detective opgelost kan wor den. De vraag „Wie is Smoerow?", is alleen te beantwoorden door de aan dachtige en intelligente lezer en Ik vrees dat ook die er niet 20 snel ach ter zal komen als Nabokovs twaalf jarige meisje dat volgens zijn zeggen er eerder achter was dan een half dozijn volw „Edel onmens" BoekennuRkt ten vlak hij de kogel afschiet, het moment er vlak na en vervolgens de tijd als hij net genezen is. Hij gaat wonen in een huis waar hij met anderen in aanraking komt en in een vriendenkring wordt opgenomen, on geveer tegelijk met de geheimzinnige figuur Smoerow. „Ik" doet wat hy kan om achter de ware identi teit van deze man te komen. Deze vriendenkring bestaat uit typisch althans zoals we ze al kennen uit de verhalen van andere grote schry- vers Russische lieden by wie de onverwachtheid van hun reacties een van de grote charmes is. Daar zijn de twee zusters van goeden huize, Wanja en Ewgenia. De laatste is ge trouwd. Wan ja is verloofd met Moe- chin en verder ontmoet men een zonderlinge dagboekschryver en een boekhandelaar die aan spiritisme doet, voorts nog een oom en een dienstmeisje dat Gretchen (of Hil da) heet. Al deze mensen hebben hun opvatting over de figuur Smoe- rov die varieert tussen een gevaar lijke spion en een buitenlandse dichter. De „ik" wordt op zeer romantische wijze verliefd op Wanja zonder enig verlangen naar consequenties, zoals Roman Bogdanowitsj zo uitstekend beschryft in zijn dagboek. Na een reeks wonderiyke maar daarom be paald niet onverklaarbare voorval len, ontmoet „Ik" op straat de edele gem.): dr. J. Douma 10 9.30 u ds. v. d. Linde; 5 u ds. Maranathakerk: 9.30 u ds. Bosma; 5 u ds. Baayen. Sassenheim: Herv. Gem.: 10 u ds. W. H. Walvaart; 5 U ds. H. G. Oost inga te Llsse. Geref. Kerk: 10 u ds. H. v. d. Berg; 5 u ds. J D. te Winkel. Chr. Geref. Kerk: 10 en 5 u ds. J. van Da len te Den Oever. Ned. Prot. Bond: "T. J. de Groot-Dorlas te Ker^lOu Ier. Geref. Kerk (vrijgem.) u ds. R. Brands. Voorhout: Herv. Gem. 10 u ds. N. Bakker te Öegstgeest. Voorschoten: Herv. Gem. Dorpskerk: dijk: 10 u ds. v. d. Gee; Wadlnxveen: Herv. u ds. E. Vergunst te Polsbroek. Bethel 9.30 u ds. M. Ottevanger te De Bilt; 5 u ds. J. R. Cuperus; 11.30 u ds. 1'. Fader, Malelse dienst. Immanuëlkerk: Haarlem (H.D.); 7 5 Harderwijk. Ge- ■n 6.30 u ds. J. Snoey. Chr. Afgesch. Gem. 9.30 en 5 u ds. A. P. Verloop. Warmond: Herv. Gem. 10 en 7 u ds. J. M. Snijders. Dorpskerk: 10 u vicaris 7 u leueddlenst ds. H. Medembllk. Kievletkerk: 9 u Jeugdkerk; 10 u ds, J. T. Wiersma. Deylerhuls 10.15 Zanten. Dorpscentrum: Jeugdkerk. Geref. Kerk: Bloem- ds. L. Bech. Zyi- 10.30 u ds. D. A. Werner. Johannahuls: .30 u dr. P. D. TJalsma te Den Haag. agellsatle: Dorpshuls: J. Kestlng te Dlrks- Herv. Geref. Woubrugge: Herv Gem. 9.30 en 6.30 u ds. Kempenaar. Geref. Kerk: 9.30 en 6.30 u ds. Dethmers. Zevenhoven: Herv Gem. 9.30 u ds. Bronsgeest tc Nieuw-Vennep (H.AJ; 7 u ds. P. de Jonge (H A.). Geref. Kerk 9 30 u en 7 u ds. A. P. Helner te Ter Aar. Zoetenvoude Herv. Gem. 10 u ds. L. Zwammerdam: Herv. Gem. 10 1 ADVERTENTIE die zyn grote spUt betuigt Vraagt over zijn woeste optreden aangezien I hij tot de ontdekking is gekomen dat zijn vrouw haar zon nog ln vele an- Want hoe zit de zaak in elkaar. J"'"1'" had,la,fn 5chii"'n °°k- Ten eerste is er de verteller van het bem een verhaal, de ik-Iiguur, een klasseloze. Igoede baan aan- straatarm geworden emigrant die De oplossing?... gouverneur is bij de twee zoontjes van landgenoten. De enige troost in zyn armzalig bestaan met twee ake lige knaapjes, biedt hem een vrien din van de familie wier afwezige man door haar gekenschetst wordt als „een edel onmens". Die troost is evenwel gering want deze „ik" zegt ervan: „Het hoogtepunt van het vrijen was voor mij slechts een naar geestig heuveltje met een meedogen loos uitzicht". Op een kwade dag zit onze „ik" zyn knapen een verhaal van Tsje- chow voor te lezen als er getelefo neerd wordt. Een vreemde zegt hem in huis te blyven aangezien hy hem komt bezoeken. Er verschynt een hem totaal onbekende man die hem onder ridicule omstandigheden een duchtig pak slaag geeft en "eer vertrekt. Het angstige vermoeden dat dit het edele onmens is geweest, komt niet ten onrechte in zyn hoofd op. De verteller trekt zich deze vernede ring zo aan dat hij een poging tot zelfmoord onderneemt, die evenwel mislukt. Uitstekend zijn de momen- REM- EN FRICTIEVOERING Ja, nu nog de oplossing. Ik meen dat men die kan vinden in de passa ge die begint onderaan blz. 112, die als volgt luidt: „Ik alleen besta niet. Maar Smoerow zal lang blijven voortleven. De twee jongens, die pu pillen van me, zullen oud worden, en een of ander beeld van my zal in hen voortleven als een hardnekkige parasiet. En dan zal de dag aan breken dat de laatste mens die zich my herinnert zal sterven. Als een omgekeerde foetus zal ook mijn beeld verschrompelen en sterven met die laatste getuige van de misdaad, die ik beging door het eenvoudige feit te leven. Misschien zal een toevallig verhaal over mij, een eenvoudige anecdote waarin ik een rol speel, door hem worden doorgegeven aan zyn zoon of kleinzoon, en zo zal myn naam en myn geest nog een korte tyd hier en daar opduiken. Daarna zal het afgelopen zyn". En even ver der: „Ik ben tot het besef gekomen INDUSTRIE en SCHEEPSBOUW, voor Lelden en omgeving. Geregracht 29 Telefoon 01710—24087 dat het enige geluk in deze wereld bestaat uit observeren, bespioneren, gadeslaan, nauwkeurig onderzoeken van jezelf en anderen enz". Wat „Het Oog" zijn charme geeft van raadselachtigheid vermengd met dwaasheid, is de fundamentele diep zinnigheid die er achter zit. Het is geschreven „met een knipoog" zoals de auteur zegt en daarmee moet men het ook lezen. CLARA EGGINK

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 17