In Boskoops café wonen vier meisjes H B Wie te zwaar is, gaat er uit Hobby- orkest van radio musici ZATERDAG 25 FEBRUARI 1967 LEÏDSCH DAGBLAD HO-EXTRA 4 -fc Tekenen met tapver gunning. |et is zelfs in het bomen- en heester-dorp Boskoop precies hetzelfde kamernoodliedje als in andere gemeenten ,waar studen ten trachten kennis te vergaren. Voor 22-jarige goudblonde Wille nden Dijkshoorn uit Rotterdam en drie van haar studiegenoten zy studeren aan de Hogere Opleiding voor Tuin- en Landschapsarchi tectuur kon dit liedje-in-mi- neur worden vervangen door een byzonder origineel in majeur. De toekomstige tuinarchitecten werden namelyk getipt, dat het voor de sloop aangekochte Boskoopse café Het Zuiden voorlopig wel als onder dak zou kunnen dienen. De onder nemende jongedames kregen het voor elkaar, dat zy tegen betaling van f 160 per maand in het voor malige horecalokaal mochten gaan Jeanne van Haaften uit Drempt kreeg na intensief beraad de ge lagkamer toegewezen, welke lokali teit nog vrywel geheel intakt was. Ook Willemien „zeg maar Mien" bleef op de begane grond; de twee andere meisjes betrokken ver trekken op zolder. Tekentafels. boeken bedden, souvernirs werden naar binnen ge sjouwd. Van sinaasappelkisten wer den eenvoudige, doch doelmatige bergmeubels gemaakt. De meeste flessen in het buffet bevatten nu gekleurd water. Vanzelfspre kend zyn er planten en bloemen. Het kwartet is buitengewoon con tent met zyn behuizing. Weliswaar hangt de hamer van de sloper hen elke dag boven het hoofd, maar zy maken er zich geen zorgen over. „Het zou fyn zyn als we, zolang we in Boskoop studeren, in het café konden blyven wonen, maar je weet het natuurlyk nooit my- mert Willemien. In de ruimte, die dienst doet als keuken, staan een ietwat wankele tafel en een paar houten banken. By toerbeurt fungeren de bewoon sters als kokkin, welke taak zy ove rigens niet te zwaar opvatten. -fc Willemien met Jeanne voor het café. Fluitspel hij de tapkast. Er is aanvankelyk nogal wat be zwaar gemaakt in de Boskoop- se gemeentedaad, toen bekend werd welk voornemen Willemien en haar mede-studenten koester den. De burgemeester stond echter byzonder sympathiek tegenover het plan en hy is dan ook op bezoek geweest om te kyken hoe de meisjes zich hadden geïnstalleerd. Zo aan de buitenkant is er niet veel aan Het Zuiden veranderd. Tot voor kort brandde zelfs de lichtre clame nog. Dit bracht met zich mee, dat sommigen dachten er een in vol bedryf zynd café aan te treffen. Laatst kwamen er om streeks middernacht twee dorstige vrachtwagenchauffeurs, die trek in pils hadden Voor vele bewoners van Boskoop, is het tydehjke studentenonderko men een attractie, die je op een zondagse wandeling beslist niet mag missen. „Soms staan er wel een stuk of tien nieuwsgierige lieden naar bin nen te gluren. Natuurlyk, het is niet leuk, maar we trekken er ons niets van aan", verklaart Wille mien vastberaden. zy moet nog anderhalf jaar in Boskoop studeren, daarna een jaar praktyk. Zodra zy haar opleiding heeft voltooid hoopt zy naar Afri ka te gaan om er te werken. Voor lopig zit zy nog in het Zuiden over haar boeken en tekenpapier gebo gen laricum Woensdagochtend, half drie: Herman Schoonderwalt slaat af, neemt zyn saxofoon uit de mond en zegt met kennelyke voldoening: „Dat was nou het tempo. Geweldig jon- Bij cle Wiener IJsrevue Temidden van de artiesten prinses Paola. Geheel links directeur Bruno Holfeld. De laatste bezoekers van de avondvoorstelling verlaten het sfeervolle Koninklyke Circus in Brussel. Boven de nu intensief be kraste ysvloer van de Wiener IJsre vue zyn vrywel alle lampen ge doofd. Toch blykt er aan de gladde activiteiten nog geen einde te zijn gekomen. Er verschijnt een jong paar op het Us, dat onder toezicht van directeur Holfield en regisseur Will Peter danig moet slijpen aan pirouettes en andere „yzige" figu ren. Steeds opnieuw wordt de pis te gerond; het heeft veel weg van een school, waar kinderen moeten nablyven om strafwerk te maken Directeur en regisseur roepen aan- wyzingen Eindelijk Joan Haan appel is in het chique Plazahotel reeds op haar kamer vindt Bru no Holfeld, gebruinde en gebrilde sportman uit Wenen het welletjes. „Er moet natuurlyk een behoor lijke discipline zyn", zegt hy. „Dat houdt echter niet in, dat wy, van de Wiener, 't allemaal van de puur zakelyke kant bekyken. We zyn een stichting, die als doel heeft met het geld, dat overblyft, de ama- teuryssport in Wenen te steunen Trouwens, we zyn zelf uit die ver enigingen voortgekomen. In 1936 werd met zeven personen begonnen; in vyf koffers werden de spullen vervoerd. Nu zyn het vyf spoorwagons. In het begin zorgden grammofoonpla ten voor muziek en momenteel hebben we een orkest van twintig man. Hoe lang ik in de schaats sport zit? Nou, toch zeker van m'n zesde jaar af Bij de Wiener is het heel leuk werken". „Kort geleden hebben we met enorm succes voorstellingen in Ca nada gegeven. Ze verklaarden ons voor gek naar Canada te gaan met een ïjsshow. Dan kun je net zo goed water naar de zee dragen. Het is echter zo'n succes geworden, dat we zeker teruggaan. Een vermoeiend leven is het wel, thuis by m'n Een tulp uit Holland, Joan Haanappel vrouw en m'n zoon ben ik by na nooit. M'n vrouw is mantelont werpster; ze mag beslist niet kla gen over de omzet'. Als directeur wordt je in zo'n gezelschap van ruim honderd per sonen natuurlijk voor heel wat pro blemen geplaatst. Neem nu eens Joan Haanappel. Een voortreffely- ke showrijdster. Ze wil er mee op houden. Nee, het geld is het niet en, voorzover ik het kan bezien, ook niet de rivaliteit tussen haar en de Tsjechische Milena. Rivaliteit is er. De dames kunnen heus wel eens onaardig tegen elkaar doen. Joan wil er geloof ik mee ophou den omdat zij zo gauw moe is. En twee, soms drie voorstellingen per dag betekenen vanzelfsprekend 'n heel zware opgave. Er wordt gezegd dat ze gaat trouwen. Daarover is me niet veel gebleken in 't gesprek, dat ik met haar heb gehad. We zullen nog wel eens praten. Joan heeft vaak 'n duwtje nodig. Ko- ninkiyk bezoek of zoals hier in Brussel laatst het bezoek van Prin ses Paola byvoorbeeld kan maken, dat zy zo mogelyk nóg een tikkeltje meer haar best doet. In elk geval zal zij in Schiedam en in Gronin gen van de partij zijn. (Op het mo ment dat u dit leest, is de Neder landse tournee net begonnen, red.). In juni loopt deze show af". „Gelukkig", verzucht byzonder eerlyke Weense Martha Wurst (28), die de leiding heeft over het ballet. „Ik ben al van mijn vijftiende by de ysrevue. Altyd reizen en trek ken. Soms kan ik geen hotelkamer meer zien. Het lijkt allemaal erg mooi en dat is het ook wel. maar niet tè lang. Dan ga je verlangen naar gewoon een eigen gezinnetje. We hebben in juli veertien dagen vakantie. Alsjeblieft niet reizen. Heerlijk bij m'n ouders thuis in Wenen. Als captain van de boys en girls heb je een grote verantwoor delijkheid. Zelfs moet je er op let ten, dat de meisjes niet te zwaar worden. In het contract staat hoe veel ze mogen wegen. Als ze er bo ven komen hebben ze er maar voor te zorgen dat hun gewicht zo gauw mogelyk vermindert. Doen ze er nietc aan en worden ze al te zwaar: ontslag! Het staat in het contract". En dan weer Bruno Holfeld, die ook een belangryk woordje mee spreekt in het Olympisch Ijssta dion in Innsbruck: „Intertel heeft voor de Amerikaanse televisie een programma in kleuren van deze show opgenomen. Van onze groep is in Wenen een film gemaakt. Al lemaal extra werk, vermoeiend, maar het geeft je een enorme vol doening". De saxofoonsectie neemt alvast een moeilijke passage door. Dat wordt gezegd tegen een or kest van zeventien ervaren be roepsmusici, vast verbonden aan omroeporkesten of werkend öp de schnabbel toer. Na een fortissimo is het byna onbehaaglyk stil in stu dio Soundpush van bijna geheel in de commerciële geluidsproduk- tie gedoken trompettist Frans Mijts. De repetitie is afgelopen. Wel wordt nog even de bandopname beluisterd, maar daarna keren de musici terug naar hun haardste den: in Hilversum, Amsterdam, Haarlem, Utrecht of Den Haag. Dinsdagavond om elf uur waren zij by een gekomen om samen te repeteren in een door Herman Schoonderwalt, Cees Smal en Frans Eisen op ideële basis gefor meerd orkest. Want, hoe vreemd het ook moge klinken, de musici spelen voor hun plezier en in kost bare (doorgaans nachtelyke) vri# tyd. „We wilden", licht Schoon derwalt toe, „een orkest formeren, dat uitsteekt boven alles wat op dit gebied is gedaan". En dat be slaat moderne big band jazz en dansmuziek, te vergelyken met dat wat Woody Herman en Kurt Edel- hagen brengen. De in Hilversum wonende ar rangeur en trompettist Cees Smal heeft samen met zyn al even be kende twee collega's al lange tyd met het plan voor een dergelyk or kest rondgelopen. Waarom eigen- ïyk? „Omdat het niveau van de Ne derlandse musici beter is dan men zou denken, als men afgaat op wat in Hilversum tevoorschijn komt. In Hilversum zit je altyd met de fac tor tyd. Het is dan van: kom jon gens, opschieten. Ik moet naar huis, of naar 'n volgende schnab bel. Of er wordt gezegd: nou zit het wel. Je knapt zo vaak af, om dat er zo dikwyls half werk wordt geleverd. Volgens ons wordt er nooit genoeg gerepeteerd. Nou heb ben we een orkest dat zoveel mo gelijk idealistisch is. Dat is voor jezelf veel beter". Vorig jaar december had het driemanschap Smal, Schoon derwalt en Eisen een lijst gereed van musici met een „idealistische inslag". Allen werden opgebeld en toonden zich enthousiast. Deze beztting is het resultaat: piano: Frans Eisen, drums Evert Overweg, bas: Rob Langereis, gi taar: Joop Scholte trompet Cees Smal, Frans Myts, Fons Dirks, Ed dy Engels en John Bannet, saxofoonHerman Schoonderwalt, Tony Vos, Sander Sprong, Ferdi nand Povel en Joop Mastenbroek trombone: Rudy Bosch, Frans van Luyn, Eric van Lier en Dicky Kaart. Verder speelt Henk Eiker - gout piano en trombone. Arrange- menten en composities worden spe ciaal voor het orkest geschreven door de drie initiatiefnemers, ter wijl by dragen van Tony Vos, Rob Madna en Ruud Bosch in het v< uitzicht zyn. Maar, vragen we Cees Smal, speelt toch met een groot aantal van uw collega's hier ook in I Big Band. Is dat niet bevredigend? „Wij willen iets heel anders doen", luidt het antwoord. „Boven dien is Boys Big Band ook studio-orkest. En Boy Edgar heeft helemaal zyn stempel op ge drukt. Trouwens, zy spelen v geld. En daarvan is by ons g sprake". Frans Eisen, die lid is van Vara-dansorkest en het orkest Frans de Kok, zegt: „Boys Bands met handen en voeten i de Vara gebonden". Over het werk by de omroep: „Je bent altyd ge bonden aan wat er van je wordt verlangd. En dat is meestal niet in overeenstemming met je m kale ambities". „Het is wel een probleem de n sen by elkaar te krijgen", klinkt (vrij overbodig voor hen die het muzikantenleven kennen) uit mond van Frans Eisen. Ook weer bleek zijn gelyk, want na middernacht kon de repetitie pas beginnen, omdat men moest wachten op de leden van de Sky- masters, die tot elf uur in de KRO- studio verbleven om een opname voor de NCRV te maken. Opval lend tussen truien en blouses was de smoking van tenorist Ferninand Povel. Na een opname van de Tros met zyn rhythm en blues produ cerende The Ambassadors had hy geen tijd meer gehad om zich te verkleden. Is dat spelen hier nu niet te veel van het goede? Po vel: „Ik vind het geweldig en de andere mensen ook. zy hebben het ergraag voor over". Hard wordt er enkele uren gere peteerd. Eerst op een arrangement van een stuk van Donald Byrd, daarna op een nog naamloze c positie van Schoonderwalt. half twee springt Frans Eisen op vanachter de piano en constateert vergenoegd: „Het gaat al steeds be ter". Tevreden is men echter niet ook niet om half drie. Maar ach: volgende week is er weer een nacht.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 12