Ervaringen doorgeven aan jonge tv-regisseurs Griep? Chefarine „4" doet wonderen! o® Mobiliteit gevaar Van der Lubbe alléén beeft Rijksdaggebouw in brand gestoken Niet de Apollo fOENSDAG 22 FEBRUARI 1967 LEIDSCH DAGBLAD FRITS BUTZELAAR: ADVERTENTIE (Van onze r.t.v.-medewerkster) Frits Butzelaar is een van de zeer weinigen, zo niet de enige t.v.-to- neelspeier die geen officiële toneel schoolopleiding heeft gehad. Dit neemt niet weg dat hij verschillende grote en bijzonder goede rollen op naam heeft staan, o.a. 11 maal Pinto en op het ogenblik weer de rol van commissaris Oud in de mis daadserie van Marten Treffer. Frits Butzelaar is sinds jaren free lance toneelspeler. Maar op het ogen- is hij bezig geleidelijk aan zijn aandacht te verdelen tussen de op leiding voor regisseurs in Sandbergh het zelf operationeel werken. Sinds 1951 staat Butzelaar op de planken. Voor die tijd had hij, zo als hij dat zelf noemt. 12 ambach- •n en 13 ongelukken. Na '51 trad hij voor de televisie. Frits Butzelaar begon in 1948 bij het Vrije Toneel, maar na een jaar optreden merkte hij dat hij de ken- miste die men, zü het dan op schoolse wijze, op de toneelschool vergaart. En dat was de reden dat hij zich op eigen houtje ging toe leggen op de verschillende vakken die op elke toneelschool worden onder - n. Hij nam toneellessen bij Cruys Voorbergh. hij kreeg pantomi- melessen bij Etienne Decroux (de leraar van o.a. Marcel Marceau), be- ngslessen volgde hij bij de Indo nesische danser Jodjana en verder kreeg hij ook nog grime-, spraak-, zanglessen. Gepionierd ,Ik heb vanaf het begin af aan, zoals allemaal, zonder filmtraditie in de rug, gepionierd bij de t.v. Het namelijk voor ons allemaal een hele grote stap om van het toneel de t.v. te gaan en we hebben geloof ik allemaal in het begin erg veel fouten gemaakt. In ieder geval ben ik door schade en schande wijs daarom vind ik het nu fijn dat ik nu mijn ervaringen i de jonge regisseurs-in-opleiding kan doorgeven. Dat blijkt bijzonder vruchtbaar te zijn en de mensen die ik moet opleiden stellen het over het algemeen erg op prijs. Het merk waardigste is echter dit: ik ben een zonder theoretische achter grond en ik ben nu gedwongen in dit opleidingsinstituut om mijn ervarin- te zetten in theorie en dat hoogst merkwaardige, maar boeiende zaak". Veel toneelspelers die regelmatig >or de t.v. optreden klagen over de >genaamde „slijtage" van hun ge zicht ze bedoelen hiennee dat het publiek op een gegeven moment uit gekeken raakt op hun verschij ning op het scherm. Frits Butzelaar zegt hiervan: „Ik geloof niet dat dit voor my geldt, in de eerste plaats ben ik toch niet verschrikkelijk vaak op het scherm, aan de andere kant ligt dat i factoren waar je zelf niets aan kunt doen. Mün gezicht is dien aard dat de mensen het kennelijk niet al te snel herkennen. Bovendien heb ik nog altyd twee pijlen op mijn boog; blijkt inder daad dat de mensen op my uitge keken zijn, dan kan ik mij nog al geheel op de regie gaan toeleggen". Viet middelen In Ho tablet helpen elkaar en... doen wonderen! De vier middelen, verenigd in Chefarine „4" elk afzonderlijk al beroemd - wer ken tezamen nóg beter en helpen vaak ook dan wanneer andere middelen falen. De combinatie is ideaal om pijn of griep doeltreffend te bestrijden. Toneelstuk op Duitse t.v.: (Van onze correspondent in Bonn) Een voor de zogenaamd onafhankelijke justitie smadelijke pe riode speelde zich in Duitsland al in het eerste jaar van Hitiers pas gegrondveste Derde Rijk af: het rijksdagbrand-proces in Leipzig. Aan de hand van de bewaardgebleven protocollen van het proces werd gisteravond op de Duitse televisie een recon structie van deze schijnvertoning ten tonele gevoerd. De eer voor dit moedige initiatief komt aan de Hessische Rundfunk toe, die voor de uitzending nog voor de voeten werd gelopen door de Haar lemse advocaat Stomps, die zich ten tijde van het proces (van september tot december 1933) als de verdediger van Van der Lubbe wilde opwerpen, maar door de ondoorgrondelijke Lei- Prof. nciar Groenman op witte fiets in de RAI verkeerscongres Selectief gebruik van auto maken ADVERTENTIE Wolf Albach-Retty overleden De toneelspeler Wolf Albach- Retty is gisteren in Wenen in de leef- van 58 jaar overleden na een langdurige, ernstige ziekte. Albach-Retty was de vader van de filmster Romy Schneider,, die uit zün eerste huwelijk met de actrice Magda Schneider stamt. In 1947 trouwde hy met de actrice Trude Marlen. Wolf Albach-Retty was de zoon' van •n advocaat en de beroemde toneel speelster Rosa AlbachRetty. Zijn acteurscarrière begon in 1926 aan het Burgtheater. Vrij snel kreeg hy be kendheid o.a. door zyn medewerking de Salzburger Festspielen. In 1932 debuteerde hij op het witte doek in de Lilian-Harveyfilm „Zwei herzen und ein Schlag". Sindsdien speelde hij in meer dan 50 Duitse en Oosten rijkse films. Vergiftiging bij tomatenplanten ige door H vreemde verschijnselen, die het afgelopen weekeinde zijn waargeno men bij jonge tomatenplanten op tuindersbedrijven in de omgeving van Maasdijk in de gemeente Naald- zyn te wijten aan vergiftiging ethyleen. t onderzoek, ingesteld door het ■ct.at.ion voor de groenten- en :ci0 onder glas in Naaldwyk, v dit uitgewezen. Waarschyniyk de ethyleen afkomstig uit veront reinigde lucht van het industriegebied Botlek. icu laat zich aanzien dat de aan plantjes veroorzaakte schade niet tig of van biyvende aard zal zijn. proefstation heeft rapport uitge- ,ht aan de afdeling milieuhygiène het ministerie van Sociale Zaken. „Er dient te worden gestreefd naar I een verantwoord evenwicht tussen het particuliere en openbare vervoer, waarbij er van wordt uitgegaan dat beide vomen van vervoer voor de toekomstige gemotoriseerde samen leving van belang zijn. Een efficiënte benutting van de verkeersruimte brengt met zich mee dat daar waar I uit maatschappelijk oogpunt een on beperkt gebruik van de personenauto I door ruimtegebrek niet langer moge- I lijk is. de automobilist een selectief I gebruik van de auto moet maken. Het openbaar vervoer moet daarom aantrekkelijk zijn, dat wil zeggen met hoge frequentie en op snelle wjj- ze in de vervoersvraag kunnen voor- Dit zijn enige regels uit de aanbe velingen waartoe gisteren het con gres „mobiliteit in gevaar", georgani seerd door de „Koninklyke Neder landse vereniging van transporton dernemingen" in het RAI-gebouw in Amsterdam resulteerde. Het was een wat teleurstellende bijeenkomst waar na de uitvoerige pre-adviezen van de socioloog prof. dr. Sj. Groenman (voorstander witte fietsenplan) ANWB-man A. Bi ankert en spoor wegdirecteur mr. M. G. de Bruin geen woord is gezegd dat niet lang van tevoren op andere plaatsen is gezegd of geschreven. De enige woorden die buiten alle papieren en buiten alle regie om werden gesproken kwamen uit de mond van de uitvinder van het witte fietsenplan. de provo Luud Schim- melpenninck. Hy vroeg zich af waar- j om de spoorwegen ons nog steeds j vervoeren in ouderwetse gepantserde wagens en het beveiligingssysteem j even primitief moet zijn als bij de j speelgoedtreintjes van Maerklin. Mr. De Bruin had overigens een duidelijk antwoord: natuurlijk biedt de stand van de techniek meer mogelijkheden dan er in de praktijk zijn verwezen- lijkt, maar men heeft ook nog te ma- i ken met de klanten die zo goedkoop j mogelijk vervoerd willen worden. i De provo's bleken grote belangstel ling te hebben voor het congres. Toen prof. Groenman en mr. De Bruin aan het Amstelstation arriveerden kregen zy ieder een witte fiets aangeboden waarmee zij naar het congrescentrum reden. Prof. Groenman, die in zün pre advies het witte fietsenplan toe juichte en voorts een algeheel par keerverbod voor de binnensteden be- denaar in diens oei met een eenvou dig „neen" werd afgewezen. Stomps wilde via een kort geding in Frankfurt de Hessische Rundfunk de uitzending verbieden, omdat het scenario niet waarheidsgetrouw zou zijn. Volgons Stomps werd Van der Lubbe namelijk door de communis ten tot zijn daad geïnspireerd. Zoals het toneelstuk zich nu aan de hand van protocollen ontwikkelt, krijgt de kijker echter sterk de in druk dat het Van der Lubbe en Van der Lubbe alléén is geweest, die het Rijksdaggebouw in brand 'gestoken heeft. Dit is ook de mening van de auteur van een boek over de affaire. de in Hannover wonende Regierungs- rat, dr. Fritz Tobias. Na afloop van j de uitzending verklaarde hy dat hij j ..zeer onder de indruk van de uitzen ding was geweest". Tobias verklaarde te moeten aannemen dat dé door de Hessische Rundfunk verkondigde mening, dat Van der Lubbe alleen het initiatief genomen had, de Duit sers van nu „zeer zou shockeren". Volgens de auteur Tobias geloven namelijk de meeste Duitsers nog steeds dat Van der Lubbe door de natianaal-socialisten, met name Her mann Goering, tot de brand zou zyn aangezet, om een dankbare aanlei ding te hebben de gehate communis ten te arresteren en tenslotte van het leven te beroven. De mening dat de nazi's wel achter de brandstich ting staken, verkondigt eveneens de beroemd geworden William Shirer. Deze Amerikaanse correspondent uit de tijd van Hitlers opkomst, noemt Van, der Lubbe ,,een zwakzinnige communistische pyromaan". Waanzin Prof. dr. Sj. Groenman (links) en minister De Quay in een ge moedelijk onderonsje tijdens het congres van de „Kon. Ned. Vere niging van Transportonderne mers" in het Amsterdamse RAI- gebouw. Franse treinen rijden komend weekeinde niet (Van onze Parijse correspondent) Van vrijdagavond 6 tol zondag avond 8 uur zal het gehele Franse treinverkeer door een staking wor den getroffen. Het is trouwens mo gelijk dat deze staking ook volgen de week even voort zal duren. De communistische vakbond, de C.G.T., heeft n.l. de Franse spoorwegdirectie laten weten dat de dag van maan dag mogeiyk ook nog in de sta kingsperiode zal worden opgenomen. Deze vrU onverwachte stakingsac- tie had aanvarikelyk een plaatsehjke pleitte, achtte het noodzakelijk dat|opzet In de stad Dijon werden in i-x. korte tdd twaalf treinconducteurs door hartaanvallen getroffen, fruitteelt heeft ernstig Het pro bracht J land waar men laboratori heeft voor hel onderzoek van de wa terstromingen in IJsselmeer en delta gebied ook laboratoria krijgt voor het onderzoek van de verkeersstromen. En hy vroeg zich af waarom taxi's in ons land vaste standplaat sen moeten hebben en niet zoals in het buitenland, met een handopste ken te roepen zijn. Dat laatste had minister De Quay in zijn openingswoord ook naar voren gebracht. Hy zei verder dat particu lier en openbaar vervoer geen con troversiële doch completaire zaken twee hunner zelfs dodelyke ge volgen hadden. Hun collega's schre ven deze epidemie toe aan de over belasting van hun werkschema. Toen de plaatselijke directie die oor zaak evenwel bestreed, besloten ze een staking te organiseren. Met die plaatselijke staking verklaarden de drie nationale vakbonden van het Franse spoorwegpersoneel zich on middellijk solidair, zodat, als gezegd, van vrijdagavond gedurende drie a vier dagen in Frankrijk geen rijtuig of wagon de remise zal verlaten. Gistermiddag om vijf uur Neder landse tyd hebben scholieren op Kaap Kennedy symbolisch een miniatuurraketje gelanceerd. Op dat ogenblik zou namely k de ,Apollo-I' zijn gelanceerd wanneer de drie ruimtevaarders Grissom. White en Chaffee, die daarin zouden reizen, niet in dit ruimtevaartuig tijdens een repetitie op 27 januari waren om gekomen. De oorzaak van dit ongeluk is nog steeds niet opgespoord. Opvallende voorkeur van autodieven Jules Hamel, die de rol van Van der Lubbe ingeleefd speelde, vormt in werkelijke zin het centrum van dit stuk, als hy aan het eind van het eerste deel opstaat en de kern van de waanzin om hem heen treft met de woorden: „Ik wil niet dat de brand symbolisch wordt uitgelegd. Ik heb alles met myn jasje aangestoken, ik heb het allemaal alleen gedaan en ik heb alles al gezegd, dat gaat de krachten van een mens te boven." Hamel verklaarde dat hij ervan overtuigd was geraakt dat v. d. Lubbe inderdaad alles alleen had gedaan. Naar zijn mening wilde Van der Lubbe een daad stellen en is Van der Lubbe tegen een communist of iemand die zei dat hij communist was aangelopen. Die „communist" zou in werkelijkheid een nazi zijn geweest. Dat daarna de nazi's het incident als een welkome aanleiding hebben be nut om zijn vijanden onschadelijk te maken, is duidelijk gebleken. En dat de justitie de nieuwe machtshebbers uit de eeuwige doodsangst van de gezeten en in zyn starre rechts regels verward geraakte jurist, zoals het in ons land tijdens de bezetting met de justitie het geval slaafs terzyde heeft gestaan, bleek uit de t.v.-uitzending van gisteravond maar al te duidelijk. NEDERLAND - NTS 5.00 uu Het koerhuis van papa Wirrewarre 5.05 uur Lassie 5.30 uui Kijk op de wereld, programma van en over nieuws 5.35 uui Sluiting 6.45 uu Pipo. voor de kleuters 6.50 uu Journaal 7.00 uur Mona en het neefje van de generaal 7.25 uur Openbaar kunstbezit: „Pop-Art" 7.41 uur Socutera 8.00 uur Journaal en weeroverzicht 8.20 uur Zendtijd politieke partyen 8.30 uur Songfestival 1967 9.00 uur Opstanding, verfilmde roman van Tolstoi 10.40 uur Journaal J 10.45 uur - Sluiting. i NEDERLAND NCRV 1 8.00 uur Nieuws ln het kort 9 8.05 uur Reis naar de bodem van de zee j 8.55 uur Kompas, actualiteitenrubriek van de Tros 9.05 uur Straatspelletjes, Scapino Ballet I 9.30 uur Overdenking 9.35 uur KunstzinnigHeden, cultureel kükschrlft 10.15 uur NTS-journaal 10.30 uur De detaillist als ondernemer (3) 11.00 uur Sluiting. UIT HET RADIOPROGRAMMA 8.10 uur Werken vi hoven 9.10 uur Visioen ei praat met Wlm Hazeu creativiteit. en gióteren Echt of niet echt? Van de zanger van het lichte lied, Gert Timmermans zyn de laatste jaren verreweg de mees te platen verkocht. Ook zyn televisieprogramma dat hy sa men met zyn vrouw Hermien op het scherm brengt, geniet sen onwaarschijnlijke populari teit. zoals de kykcijfers hebben uitgewezen. Daaruit blijkt dat hy iets betekent, want „niks komt nooit tot x", zoals de wis kundigen u kunnen vertellen. De hele show was gesitueerd in het weg-restaurant De Lucht, zogenaamd om de „dwangar beiders" van de weg die zelden televisie zien eens een verzetje te gunnen, en bovendien omdat het de spontaniteit van het pro gramma zou verhogen, omdat iedereen die binnen wilde ko men ook binnen komen kon. Wat dat aspect betreft mislukte het programma. Als er ooit een reden was te veronderstellen lat het publiek mee kon doen met de muziek die voor hen ge schapen was, dan wel hier. Maar het publiek van vracht- Mitochauffeurs bleef er onbe wogen onder, zelfs de meedei- aer aan het slot bracht hen 51 aiet in beweging. Ook moesten we met alle ge- j| weid geloven aan „spontane ont- M moetingen" en telefoontjes. H Maar op den duur weet je niet M meer wat écht is en wat niet. s Juist een programma als dit, s lat het van „het eerlijke ge- j| zicht" moet hebben, verliest f§ elke overtuigingskracht als je m nerkt dat je bij voortduring by jg le neus wordt genomen. Leon Morin, priester I Op Nederland II een typisch M Nederland II film: ingetogen, ran grote kwaliteit en met een M volwassen thema: ..Leon Morin. priester". Jean Paul Belmondo, |f evenveel veelzijdig als bijvoor- j§ beeld Jean Gabin, liet als pries- ter een ongebruikeiyke kant ff van zyn talent zien. terwyi §f Emmanuelle Riva (wier eerste M grote rol in .Hiroshima mon j§ amour" haar wereldfaam be- §j zorgde) ongeveer hetzelfde type j§ speelde als in genoemde film. M Regisseur Melville, die ook en- s icele knappe thrillers op zyn H naam heeft staan, wordt be- jg schouwd als de „vader van de jg nouvelle vague". Daar was in deze film overigens weinig van te merken VOOR WOENSDAG 22 FEBRUARI Hilversum 1, 402 m VARA: 18.00 Nws. 18.15 Act. 18 20 Ult- lledjesprogr. 19.30 Artistieke staalkaart. 20.00 Nws. 20.05 Klass. gram.muz. NRU: 20.15 Stereo: Concertgebouw- Orkest en solist: klass. en seml-klass. muz. VARA: 22.30 Nws. 22.40 Act. 22.55 Jazz Magazine. 23.30 Jazz-orkest. 23.55- Hllversi >98 ni petter- en Jachthoornkorpsen. B. Jeugdzangvereniglng; Volksliedjes. 18.30 Spektrum: nieuws uit de protes tants christelijke organisaties en CNV- lournaal. 18.50 Lichte gram.muz. 19.00 Nws. en weerpraatje. 19.10 Radiokrant. 19.30 Leger des Hellskwartier. 1945 ensemble. 20.10 Klass. kamermuz. Visioen Oor-2 literair 1.10 21.30 cabaretprogr. 22.16 Avond- overaenKing. 22.30 Nws. 22.40 lijke liederen. 22.55 Aftakeling eraan te doen?, lezing. 23.10 K planomuz. (gr.). 23.15 Stereo: Platen- Meer dan door het speoifieke ge val-Van der Lubbe moeten de Duitse kijkers echter geshockeerd zijn ge worden door de schaamteloze wijze waarop de in de inleiding nogal „objectief" betitelde senaatspresident Bünger tegen Van der Lubbe en vooral tegen Dimitroff van leer trok. Maar enige dagen eerder hadden de Duitse kijkers naar aanleiding van Oppenheimers dood nog eens Kipp- hards aangrijpende documentaire over het proces tegen deze Ameri- Sinds 20 september vorig jaar ope- kaanse atoomgeleerde in 1954 kunnen reren in Rotterdam autodieven met i klen' en "aar, aanleiding van deze een opmerkelijke voorkeur voor belde voorbeelden kunnen vaststellen Citroëns. Van openbare parkeerplaat- wat deze zogenaamde ..objectiviteit" 23.55-24. VOOR DONDERDAG 23 FEBRUARI Hilversum 1. 402 m AVRO: 7.00 Nws. 7.10 Ochtendgym. 7.20 Lichte gram.muz VPRO: 7.55 Deze dag. AVRO: 8.00 Nws. 8 10 Act. 8.15 Lichte gram.muz. (8.30-8.35 De groenteman). 8.50 Morgenwijding. 9.00 Mod. planomuz. (gr.). 9.35 Waterst. 9.40 Lichte gram.muz. voor de oudere luisteraars. 10.00 Voor de kleuters. 1010 (gr.) (11.00—11.02 Nws.). 12.00 Stereo: Dansorkest. en zangsolisten. 12,25 Beursber. 12,27 Me dedelingen t.b.v. land- en tuinbouw. 12.30 Stereo: Lichte orkestmuz. 13.00 Nws. 13.10 Journaal en beursber. 13.30 Stereo: Gelders Planotrio: klass. muz. 14.15 Huishou delijke zaken, praatje vrouw .14.30 Promenade-orkest i Nws 7.65 Overweging. 8.00 Nws. 8 10 planomuz. (gr 8.30 Nws. Voor de zieken. VPRO: 11.30 Mensen geloven, lezing. 11.45 Streeksgewijs: Informatie uit Boskoop e.o. 12.27 Me dedelingen t.b.v. land 14.15 Mod. ka- 14.45 Van 1685 vandaag: muzikale lezing. 15.15 ringen. 17.00 Voor_ de Jeugd. 17.15 NCRV: 9.00 Nws. 9.02 Lichte vocale muziekjes. 10.00 Nws. 10.0 langspeelplaten. 11.00 N bij de koffie (gr.). 12 Variant: act., reportages met lichte muz 13 00 Nws. i3.02 Top twintig. 14.00 Nws. 14.02 Instrumen- 15.05 Sportprogr 16.05 Tienermaga Internationaal jeugdjournaal. 19.10 Van gewest tot gewest. 19.30 Mensen ln cie sport: documentalr-lnformatlef progr Reclame NTS: 20.0 het centrum van de stad zijn reeds 13 Citroëns DS en ID spoorloos verdwenen. In alle gevallen werden de auto's overdag tussen 9 en 6 uur gestolen. De politie neemt aan met een georganiseerde vorm van diefstal te maken te hebben en vermoedt, dat de auto's, waarvan er nog geen en kele is teruggevonden, al dan niet met valse papieren in de handel zyn gebracht. In de meeste wagens waren de eigendomspapieren nog aanwezig. De politie houdt er voorts rekening mee. dat een aantal van deze auto's naar België is gebracht en daar Is verkocht. de rechtspraak betekent. Van de intellectueel Oppenheimer konden de Amerikaanse rechtspre kers niet volgen wat zijn worsteling met de ethiek van de atoombom be tekende; de Duitse rechters uit 1933 tonden niet begrijpen dat een on doorgrondelijke mompelaar uit Lei den helemaal alleen met behulp van zyn jasje het fiere, als een onver woestbare suikerbiet omhoog ryzende Rijksdaggebouw, in brand kon steken. In de Bondsrepubliek moet de zaak-Van der Lubbe op de t.v. haar burgers er voor waarschuwen wal er gebeurt wanneer men ook nu in ken. 16.00 Nws. 16.02 Voordracht. 1 Stereo Bariton en plano: klass. llede- j ren. 16.40 Stereo: Claveclmbelrecltal 22.50 Journaal. 23.0023.30 Teleac: Automatisering (3 herh Nederland II NTS: 20.00 Nws 21.20 Wat la eer? Wat Is s TV-film. STER: 22.10 Reel de Bondsrepubliek in wilde paniek naar het ..communisme" ziet en alles wat misloopt op rekening van de „communisten" schuift. Want men moet zich niet vergissen: de affaire- Van der Lubbe zou zich mutatis mu tandis en in beslist minder opval lende omstandigheden gemakke lijk kunnen herhalen Duif voor KR0-tv De kro-tv-documentaire „Er is geen weg terug", heeft in Mon te Car lo de internationale tv-prys van de UNDA gekregen. De UNDA is de or ganisatie van de katholieke radio- en tv-producenten. De adjunct-direc teur van de KRO. tevens hoofd pro- grammadienst tv. de heer Castelyns heeft in het paleis „Des Beaux Arts" de gewonnen prys de bronzen duif, uit handen van Prins Rainier in ont vangst genomen.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 5