Gave voorstelling van „Trommelen in de nacht" MODESHOW kunst kalei óoscoqp Ingrid Haebler speelt naar Weense traditie 17 CENSUUR OP KINDERBOEKEN DOOR SPAANSE REGERING Mogelijk voortzetting van Vestzak-theater iÉP -Cr 1 f Muziek van deze tijdJ concours in Utrechl Ideëel jeugdwerk Wjjj >4>W' r PAGINA 4 LEIDSCH DAGBLAD DINSDAG 14 FEBRUARI ty „Theater" bracht Brecht: De Toneelgroep „Theater" heeft gisteravond voor het Schouwburg-abonnement een opvoering gegeven van Trom melen in de nacht", één van de eerste werken van Bertolt Brecht (1898-1956). Hij voltooide het in 1922, op 24-jarige leef tijd, toen Duitsland gebukt ging onder de gevolgen van de eerste wereldoorlog. Brecht was een volgeling van de expres sionistische school, de tendens van dit jeugdwerk getuigt reeds van zijn idealistische en communistische wereldbeschouwingen. Zijn taal. die in zijn latere werken belangrijk minder agressief werd, is hier nog hartstochtelijk revolutionair en anti-militaristisch. Zijn zin voor muzikale onderstreping, die ook in zijn rijpere werken somtijds voor komt, wendt hij hier voor het eerst aan, evenals de toepassing van span doeken over de gehele breedte van 't toneel: „Mann 1st der Beste in sei ner Haut" en/of „Glotz nicht so ro mantisch", van welke „Theater" dit maal aan het laatste de voorkeur gaf. Het gaat om de doodgewaande, maar na vier jaar afwezigheid in de chaotische maatschappij terugkeren de soldaat Andreas Kragler. Het is de tijd van oproer en revoluties en in deze woelige tijd is het enige waarop hjj kan terugvallen, het vin den van zijn vroegere verloofde Anna Danteprijs voor pater Ariaens (Van onze correspondent) Pater Anton Ariaens (69), geestelijk verzorger van het nonnenklooster „Senakel'* in Soesterberg en bekend Neder lands Dante-deskundige, is door de stad Florence be kroond met de gouden penning die jaarlijks wordt uitgereikt aan niet Italianen die zich ver dienstelijk hebben gemaakt voor de Dante-studie. Pater Ariaens. heeft deze prijs in het bijzonder gekregen voor zijn twee studiewerken: „Met Dante naar God" (1955, eigen beheer) en „Dante en de kerk" (1965, Boucher, Den Haag). Pater Ariaens zal 21 mei in Florence de gouden penning in ontvangst nemen. Anton Ariaens, zoals hij zich als schrijver noemt, bevindt zich met de ze prijs in het Illustere gezelschap o.a. de beroemde dichter T. S. Ellot en de grote Dante-kenners, de Fransman Pezard en de Tsjech Mo- rawsky. In zijn studies over Dante heeft pater Ariaens vooral de gees telijke levenswaarde van de schrijver van de .Divina Comedia' onder de loep genomen, ,een facet van Dan- tes wereld waar zeer weinigen zich mee hebben bezig gehouden', aldus Dante-kenner Ariaens. Zijn eerste werk behandelt dan ook de geeste lijke levenswaarde die Dante in zijn .Goddelijke Comedie' heeft ver borgen. Het tweede werk over Dan te dat hij publiceerde, is een studie van Dantes denkbeelden over de kerk. primair gezien als theoloog. Expositie iu Waddinxveen Dinsdag 14 februari zal in boek handel Veldwijk in Waddinxveen een expositie geopend worden van schilderijen en tekeningen van J. C. de Bruin. Zij duurt tot en met 3 maart. De opening geschiedt door de heer Constant van der Wal die een uit eenzetting zal geven over het geëx poseerde werk. Balicke. Zij heeft, het wachten moe, zich met Friedrloh Murk verloofd en binnenkort zal het huwelijk worden voltrokken want zij verwacht een kind van hem. Mark is de rechter hand van haar vader, die arm be gonnen, kans heeft gezien uit de oorlog, als „Hochstapler", twee fa briekjes over te houden en thans in goede doen is. Ondanks haar aan staand huwelijk met Murk gaat haar hart nog steeds uit naar Andreas. Als deze de familie Balicke gevonden heeft wijzen haar vader en Murk hem terug. Hij komt terecht in een groep revolutionairen die hem mee tronen. Anna is hem gevolgd en treft hem temidden van zijn trawanten. Hij vraagt haar met hem mee te gaan maar zij antwoordt hem dat zij dat niet kan omdat zij een kind van Murk verwacht. Tegen de argu menten van zijn bentgenoten in dat de revolutie hem nodig heeft, ver kiest hij Anna. Zjj is de werkelijk heid; de revolutie zal ook zonder hem wel doorgaan. Van de 18 rollen noemen we in de eerste plaats die van Andreas, sober maar met intense doorleefdheid weergegeven door Bernard Droog; en Anna Balicke, in dezelfde stijl en op geljjk niveau gespeeld door Mia Goossen. Hans Tiemeyer maakte van Karl Balicke, de rjjkgeworden bur german, een levensecht type, waarbij Anita Menist als zijn vrouw zich vaardig aansloot. De onsympathieke, schreeuwerige Murk vond in Albert Abspoel de Juiste vertolker, wat eveneens gezegd kan worden van de Journalist van Siem Vroom. Maar ook de kleine rol len waren zonder uitzondering goed bezet, zodat we kunnen spreken van een gave voorstelling van een nog steeds interessant toneelwerk, wat voor een niet gering deel tevens te danken is aan de knappe regie van Hans Croiset. De dames ontvingen van het schouwburgbestuur een bloemenhulde- B. H. Bernard Droog en Mia Goossen in „Trommelen in de nacht". (Foto LD/Holvast) ADVERTENTIE Aanvang 14.30,19 en 21.13 uur KAARTVERKOOP bij Boek en Blad, Breestraat 107 op dinsdag 14, woensdag 15 en donderdag 16 februari van 9 tot 17 uur en aan de zaal een half uur voor aanvang van elke show. Wat aanstoot geeft verboden De Spaanse regering heeft voorgeschreven dat alle boeken of publikaties voor de Spaanse jeugd „eerbied voor de gods dienstige, morele, politieke en sociale waarden die het leven in Spanje inspireren, moeten aanvaarden". Het bevel is opgenomen in een decreet, opgesteld door het Ministerie van Voorlichting en Toerisme, waarbij de publika- tie en verspreiding van alle drukwerken voor kinderen en jeugdigen onder scherp toezicht zal staan. Krachtens de bepalingen van het decreet zal materiaal verboden zijn wanneer immoreel gedrag of gedrag dat leidt tot misdaad in beeld en schrift aanprijst of er een veront schuldiging voor aanbiedt Krachtens de nieuwe verordening worden ook kinderboeken verboden' alsmede tijdschriften waarin steun gegeven wordt aan atheïsme of waar in opvattingen naar boven gebracht worden die kritisch staan tegenover godsdienst. Hieronder vallen ook gangster blaadjes e.d Concert Kunstkring: Betoverend heldere aanslag Iedereen op het Kunstkring-concert zal met een nazingend thema, motief of melodie uit de volle Stadsgehoorzaal naar huis zijn gegaan. Want 't was Ingrid Haebler, die louter over bekende en probleemloze stukken van Mozart, Schubert, Haydn en Beethoven speelde en haar prestaties zijn dwingend. De Franse Jilm- en toneel speelster Frangoise Arnoul, in Nederland alleen bekend van het witte doek, is gisterochtend uit Parijs in Nederland aangekomen. Zij speelde gisteravond in de Amsterdamse Stadsschouwburg de hoofdrol in Les Justes" van de Nobelprijsioinnaar Albert Ca mus. Sinds de directeur en artistiek leider van het Amsterdamse Vestzaktheater, de heer W. Burkunk, begin november vorig jaar aankondigde dat hij zijn toneellaboratorium in mei 1968 zou sluiten bij gebrek aan belangstelling van de zijde van het grote toneel, worden er van verschillende zijden pogingen ge daan om het miniatuurtheater toch in stand te houden. Ingrid Haebler is een Weense uit een oud-Weens geslacht, haar vier componisten waren Weners, een wijsheid die het best in Ween se tradities bewaard kan zijn moet tot haar gekomen zijn en het enige „betoog" in haar recital is dit geweest, dat een piano even goed als een orgel of orkest over registers beschikt. Het is de aan slag, die deze register regelt, het ls de hand die registreert en or kestreert. levenservaring hebben mogen door schemeren? Nauwelijks. De gekozen werken (in dit geval opzettelijk „kunst voor allen") leken uitgezocht om der wille van de aanslag. Zeker ook om de eerbiedwaardigheid voor de allergaafste vormen, want dat hebben Mozart's Fantasie in C, zijn Sonate in C (K.V. 330), Schubert's Moments Musicaux (op. 94, le helft), Haydn's Sonate in Es en Beethoven's Bagatelle op. 33 gemeen. Wensen kan de luisteraar overhou den naar zijn geaardheid: forser spraak in de Fantasie, minder dis tantie, minder primaat voor de schone frase, na een Mozart-sonate niet nog eens een Haydn-sonate, een langzamer tempo in de 3de Moment Musical om dichter te komen bij Schubert's imago, droombeeld en ob sessie haast van de straatarme stak ker die hij was: de paardedraf van postkoets en équipage. Maar men heeft kennelijk nauwe lijks kritisch gedacht, de toejuichin gen waren hardnekkig gul; zü wer den beantwoord met nieuwe Mo- i zart's: een nocturne-achtig zelfstan- dig Adagio in H moll met Gigue In G dur en „alla turca" Allegretto uit de A dur Sonate. De heer Burkunk, die bijna 6 Jaar geleden het initiatief nam tot de op richting van het experimentele thea ter, is door diverse mensen en in stellingen benaderd over de mogelij ke voortzetting van zijn onderne ming. De contacten zijn echter van dien aard, dat thans nog niet te zeg gen valt in welke handen het thea ter zal overgaan. De heer Burkunk blijft in ieder geval bi) zijn beslis sing zich per 1 mei 1968 uit het ge zelschap terug te trekken. Als afsluiting van zijn experiment, waarmee bi) ln de afgelopen Jaren diverse werkstukken van jonge en minder bekende auteurs en van min der gangbare of nieuwe toneelvor- kunk voor net komende seizoen enke le buitenlandse avant-gardisten uit nodigen. Het staat reeds vast, dat de Belgische regisseur van de Kon. Vlaamse Schouwburg in Antwerpen Tone Brulin in Maart naar ons land komt. In het najaar zullen twee stukken door de directeur van het Roemeens Nationaal Theater, de heer Alexandrescou, worden uitgebracht. Voorts nemen ook Engeland, Frank rijk en Duitsland aan het program ma deel. In het afgelopen Jaar heeft het Vestzaktheater, dat tevens diverse kinderstukken op haar repertoire heeft staan voor schooluitvoerlngen, 100 toneelvoorstellingen in Amster- men heeft beproefd, zal de heer Bur-dam gegeven en 150 daarbuiten. Ingrid Haebler's aanslag is won derrijk en fijn, klaar en lucide, en drukt uit wat de uiterlijke verschij ning al mededeelt: gratie en spiri tualiteit, voorname objectiviteit en onberispelijke beheersing, cultuur en schoonheid. Zo'n persoonlijkheid be trapt men niet op onwillekeurighe den, het onaanzienlijkste detail is deel van een grote lijn, van structuur en stijl. Een voorgeschreven Andan tino is onafwijsbaar andantino. Mo derato moderato, een Andante can tabile zingt zij het met een wat koele gevoeligheid en met dien ver stande dat de totale verklanking op zangerigheid rust, op een die doorzet tot de rankste passages der virtuosi teit. De pianiste houdt zich onwrikbaar aan „wat er staat", bovendien aan wat er, onvatbaar voor technische aanwijzing, onzichtbaar staat en dat is allereerst: hoe de toon te kleuren. Haar regelingskunst van het pedaal- gebruik is iets ongelooflijks en de zelfstandigheid van haar linkerhand veroorlooft, dat de beide handen zich tegenover elkaar gedragen als twee manualen. Dit geeft een allerbekoor lijkst reliëf, waarin een petillante en haast betoverende helderheid ont staat. Sonatedelen. die velen iets droogs toeschijnen, krijgen een vertelling mee, zo niet een sprookje, zo niet een IJl gesponnen droom. In die droom blijft de zachtste toon nog substan tieel en in die vertelling zit een ver scholen glimlach op een naar voren gehaalde schalsheid, „heiter" bij Mozart, „launisch" bij Schubert. Het lijkt te mooi! Zou er niet meer r ,*S ""SUP» Opgenomen in de lijst zijn ook die geschriften waarin haat, wangunst, gebrek aan vertrouwen, onsolidari- Internationaal Koorfestival in Den Haag Het Internationale Koorfestival, dat van 26 juni t/m 1 juli a.s. in Den Haag wordt gehouden, trekt grote belangstelling in binnen- en buitenland. Uit Amerika heeft zich als deelne mer aangemeld 't uit 104 jongens en meisjes bestaande a capella koor van de Central High School uit. Battle Creek (Michigan), dat in twee cfhar tervliegtuigen naar ons land komt. Voorts heeft zich als deelnemer opgegeven het Seventh Army Sol diers' Chorus (uit Böbhngen, Duits land), dat in 1965 de grote prijs won en deze nu komt verdedigen. 32 koren gaven zich al op, maar de aanvragen stromen nog steeds bin nen. Ook nu hebben de Federatie van Ned. Zangersbonden en 'het Ministe rie van Cultuur. Recreatie en Maat schappelijk Werk opdrachten aan Nederlandse componisten verstrekt. Opdrachten kregen Piet Kelling, Ni co Sdhuyt, Oscar van Hemel, Matty Niël, Herman Strategier, Jaap Ge- raedits, Kors Monster, Antoon Maes- sen, Jurriaan Andriessen, J. Johan nes, M. Geelen en Thera de Marez Oyens. De muziekcommissie heeft hieruit de verplichte werken voor de hoogste afdelingen A en B gekozen, maar daarnaast ook andere compo sities geplaatst, zodat de koren een grotere keuzemogelijkheid krijgen. Alle koren zullen op het concours ook een werk naar eigen keuze moe ten zingen. Het openingsconcert op 26 juni in het Scheveningse Circustheater zal door Haagse koren worden verzorgd. Folkloristische groepen zullen optre den op de Söheveningse Promenade. teit, wraaklust, ressentiment, onrecbi of zelfs onevenredige ambitie van dl eigen persoon uitgebeeld worden. j Science fiction die de neiging heet), „de technische waarden boven dig geestelijke waarden t® stellen" is oolf verboden. r Alle aanvallen op „de traditie, «lij, geschiedenis of het leven van Spanj^ zijn verboden". Advertenties die geen rechtstreek.'! verband houden met de wereld va>l< de jeugd worden geweerd uit kinder c boeken en andere publikaties. 1 Alle publikaties voor kinderen tos 18 Jaar moeten voorgelegd worde: aan het Ministerie van Voorlichting voor goedkeuring alvorens tot publtj katie kan worden overgegaan. f Vijftig jaar Ned. Kunstkring j Op Initiatief van de nu overled» kunstschilder J. Haver Droeze weriC op 24 februari 1911 In Den de Ned. Kunstkring opgericht. Mefc deoprlchters waren de kunstschilder^ Meindert Butter, Georges Hooger?' waard, Henricus en Philip Zilcketei Het doel van de Ned. Kunstkring was om zich te verzetten tegen wty men de aanranding noemde van het*1 geen de kunst zich ln haar worste^ Zing door de eeuwen heen had verte worven en ln het bijzonder tegei^ de minachting voor de vakbf kwaamheld en het gebrek aan eer bied voor de natuur. Aanvankelijk werd werk tentoon' gesteld van zeer bekende kunstenaaitl als G. H. Breitner, Suze Robertsonh Willem de Zwart en vele ander er# maar ook van veel belovende Jongfc talenten. jt( De Ned. Kunstkring behoorde ooft tot de oprichters van de Ned. Fedegi ratte van beeldende kunstenaars-verb eniging ln 1931 om de maatschappeöi lijke en economische belangen ckfa kunstenaars beter te kunnen behajL' tlgen. ili Ter gelegenheid van het jubileuA zal ln de zalen van Panorama Mer? dag aan de Zeestraat te Den Haaf! een tentoonstelling worden gt houden, die duurt van 25 maart t/i__ 16 april. Deze expositie zal geopenf, worden door drs. H. J. Wilzen, wet houder van Onderwijs en Kunstzar ken In Den Haag. Bij deze gelegen! heid zal het bestuur van de Net Kunstkring een receptie houden. [T Van 17 t/m 23 februari zal in Utrecht voor de vijfde maal eer internationaal concours voor vertolkers van muziek van onz^ tijd worden gehouden onder auspiciën van de Stichting Gaudaf amus in samenwerking met het Utrechts Conservatorium. E*( zullen 40 musici uit 12 landen aan dit concours deelnemen, i.' INGRID HAEBLER De Nederlandse deelnemers zijm Eddy Boogaard (klarinet) uit Utrecht, be geleid door Agnes Benoist (piano) uit Utrecht; Rykle van der Heide (hobo) uiiit Amsterdam, begeleid door Jan Bouwnnans (piano) uit Amsterdam; ^eimibert de Leeuw (piano) uit Am sterdam; Lucie Rljkens (viool) uit Huizen; Désiré Groot (orgel) uit Gil- ze (N.-Br.) en Philip Stanley Hoog land (piano) uit Amsterdam. De ove rige instrumentalisten voor dit vijf de internationale concours komen uit Argentinië, België, Duitsland, Enge land, Frankrijk, Hongarije, Polen, Roemenië, Tsjecho-Slowakije. de Ver. Staten en Zwitserland. De eerste ronde van het concours wordt op 17, 18 en 19 februari gehou den in het Utrechtse conservatorium Na een selectie vindt de tweede ron de plaats op 20 en 21 februari, even eens in het conservatorium, waarna de derde en beslissende ronde op woensdag 22 februari zal worden gJ houden in het Gebouw voor Kunstf?' en Wetenschappen in Utrecht. r 's Avondswordt nog een slotcoif eert gegeven, waar de deelneme' aan de derde ronde de eventuele pre mie-winnaars optreden. Op deze avond zal dr. J. Hulskes directeur-generaal voor culturele a ken van het ministerie van Cultuu Recreatie en Maatschappelijk Weri de prijswinnaars bekendmaken. E eerste prijs, beschikbaar gesteld doi de Fondation Europeenne de la Cu| ture, bedraagt f3.000.de tweed' prijs f 1500.de derde prijs f 1000.- de vierde prijs f 750.— en de vjjf<i1 prijs f 375. De jury bestaat uit Johan van d( Boog er t (voorzitter), directeur vs.' het Utrechts Conservatorium, Catl? Berberian (Ver. Staten), Andrff Dobrowolski (Polen), Siegfried Pal' (Duitsland) en André Rabot (Fran^l rijk).

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 4