brengt de Italië driehoek Geen pretje de oudste te zijn Foundation opbergen bij winterkleren BATERDAG 28 JANUARI 1967 LEIDSCH DAGBLAD LD.-EXTRA t Brioni, Litrico, Franzoni, Dattl en Baratta gaven de gebruikelij ke modellen iets aparts door het kleurgebruik, dat rechtstreeks van Carnaby Street kwam. Het accent lag op vrijetijdskle- ding, waarbij het overhemd plaats moest maken voor de trui. Wind- Jacks en jasjes waren uitgevoerd in kleuren als koraal, jagersrood, roestbruin en lindegroen. Sieraden sorgden voor garnering. De cos- ruggen waren gegarneerd met ge borduurde banden. Er wordt weer veel gebruik ge maakt van mousseline, wat zeer geschikt is voor de weer opgang makende vrouwelijke lijn. Fonta- na liet het zien in theatermantels en stroken aan de zoom. Een cltroenkleurige zijden avondjurk was bezaaid met zeep bellen van doorzichtig plastic, die op de met pailletten bezette zoom en de capuchon van de bijpassen de stola rustten, CENTINARO Centlnaro had haar creatie» van overbodige bijzonderheden ont daan. Door een bijzondere mouw leken de schouders nog smaller, ter wijl haar jasjes net op de taille van de bijpassende rokken vielen. Kleine, smalle mantels hadden strakke mouwen en schouders, kra gen waren zeer klein of geheel af wezig. De ideale dracht voor een tenger meisje voor de meerder heid een reden om aan de lijn te doen. Ook Centlnaro'8 avondjurken waren eenvoudig, maar ruimer. Er werden deinende organdie mantel» op gedragen. RIVA Ook Riva, het nieuwe Romeinse modehuis dat veel succes heeft toonde weer zeer geslaagde man telpakjes. Riva's rokken zijn vaak ruimvallend en, of ze nu kort of lang zijn, altijd elegant. Sommige rokken hadden aan de achterkant een overslag, maar bleven strak. Mantelpakjes reikten tot de tail le. terwijl twee rijen knopen tot de hoge brede kraag reikten. Som mige blouses kwamen boven de halsuitsnijding van het jasje uit. Schattige kleine meisjes-jurkjes hadden een kort lijfje met een aangerimpelde rok. Een cocktail- Jurk met hoge taille van witte kant had een dansende zoom met mari- neblauw-genopte strookjes. Een nijlgroene zijden strakke japon was overtrokken met roze gebloemde kant. Op een strakke marineblauwe jurk werd een kanten bovenstuk in dezelfde kleur met witte boe- quetjes gedragen. Voor de avond toonde Riva ver der lange ruime gewaden die langs de hals gerimpeld waren en verder vrij op de voeten vielen. Voor de ze creaties werd purperen en Jade- kleurige bedrukte crepe gebruikt. SCHUBERIH De theatrale Schuberth, die al tijd voor de sensatie zorgt, toon de dit keer een betrekkelijk kalme collectie. Zijn „college-lijn" was jeugdig, kort, simpel, en smal. Zijn mantelpakjes hadden gerende rok ken en korte jasjes, soms met cein tuur. Opvallend waren de mouwen van zijn meer geklede modellen. In te genstelling tot de korte rok van de ze jurkjes, raakten de lang uitlo pende punten van de mouwen de grond. Eén zijden jurk van Schu berth was, als een koorhemd, één en ai plooi. HERENMODE Verschillende ontwerpers hebben zich voor het eerst eens aan he- tuums bestonden uit lange, van onderen wijd uitlopende colberts en pantalons zonder omslag. Litrico toonde creaties, die hij „terugblikken" noemde: dandy jas jes, uit het belle époque gedragen op overhemden met hoge boord. Zijn opvallende geklede jas van blauwe wol was ruimvallend met wijde uitwaaierende mouwen. De Jas was met de hand geborduurd met zwarte krullen en sloot met lussen. LANCETTI Jurken met bijpassend jasje krijgen van andere ontwerpers misschien meer aandacht, maar Pino Lancetti blijft van mening dat het mantelpak met blouse in de garderobe van iedere vrouw thuishoort. Een van zijn successen was een roze wollen pakje met gele visgraat, gedragen met een gele overhemdblouse met rose streepjes. Ook een marine blauw mantelpak met een ge ruite chiffon blouse viel in de smaak. Lancetti toonde verrukkelijke chiffon jurkjes voor lange zo meravonden, mouwloos en ve derlicht met nauw zichtbare motieven bedrukt. Ook de tentjurken ontbraken niet. Soms bedrukt, soms effen en gegarneerd met rozetten, urn- ren ook deze jurken mouwloos en vervaardigd van zijde. SCHON Veel succes had de opzien barende collectie van de ta lentvolle Mila Schon. Het pu bliek was verrukt van haar jurken, waarbij een lang lijfje met ceintuur overging in een korte uitstaande rok, of die eenvoudig en recht van lijn waren, maar uitgevoerd in een opvallende streep. Zij maakte ook een. zeer dankbaar ge bruik van kralen, waarmee sommige jurkjes van top tot teen bezet waren. Eenvoudige jurken kregen een bijzonder accent door de prachtige woüen stoffen, be drukt met „inktvlekken" en „krassen". Italië is beroemd om zijn glinsterend kralenbor- duursel, maar dat van Mila Schon is een klasse apart. Haar lamé japonnen maakten met hun kralen garnering een schitterende, maar beheerste indruk. De borduursels waren aan gebracht in de vorm van grote zonnebloemencashmire par- tronen, medaljons en cirkels. Haar kleuren zijn bleekroze, ijsgroen en lindegroen. VENEZIANI In de collectie van Veneziani, die ze „jeugdwind" had ge noemd, waren de daagse kos tuums het best geslaagd. Haar tot de kin toegeknoopte man tels waren nauwsluitend, bij de zoom wijder uitlopend. Aan de voorkant waren opgezette zak ken laag aangebracht, aan de achterkant een hoog ceintuur tje. Onder deze mantels werden overgooiers gedragen met ge kruiste schouderbanden. Op mouwloze woüen jurkjes wer den ruimvallende capes ge dragen gegarneerd met knopen en zakken. Veneziani is het met Valentino eens dat bleke kousen hebben afgedaan. Hun nylons waren donkerder. Veneziani's koffie bruine en marineblauwe kou sen staken af bij zijn heldere wollen jurken. Ook voor de avond werd veel gebruik gemaakt van bretels. Alleen wie vél over been is kan deze lange jurken, die boven de heupen uit een traliewerk van vijf cm brede banden be staan, dragen. Andere avond jurken gunden door patrijs poorten een blik op de ribbe kast. Glinsterende epauletten op avond jurkjes met waaierende rok. In vakantie-oorden laat Fabiani aardbeikleurige zijden jurken dra gen met lange mouwen en een kor te rok met splitten waardoor een bijpassend bermuda short zicht baar wordt. Avondensembles waren uitge roerd in een met veldbloe men bedrukt crepe, waarvan een jumperachtig bovenstuk op een tot op de grond vallen de rok met platte plooien ge dragen werd. Hij toonde een uitwaaieren de Griekse tuniek die met zijn pijpplooien op een zuil leek. De hals was gegarneerd met glinste rende gitten. FONTANA De drie zusters Fontana trokken gisteren de aandacht met him op vallende vakantdekleding. Tot hun collectie behoorde een broekpak met een lange pijp en een zeer korte. „Zo hoef Je je vrienden niet op te bellen om te vragen of ze in het lang of in het kort naar een feestje gaan", legde Zoë Fontana uit. De moedigen kunnen hun badjas vervangen door een muts-met-cape, om nog maar te zwijgen van een met gitten bezet bikiniboven stuk dat beslist niet bedoeld is om in te zwemmen. Voor de stad toonden zij een rechte gladde lijn aan de voorkant, die van achteren ruim viel. Jur ken in de prinsessenlijn waren langs de naden gegarneerd met een zadelsteek in gouddraad. Jurkjes met korte mouwen en lange avondmantels met volle gerimpelde Het ïjkt me geen pretje om het oudste kind in een gezin te zijn. Een paar van zulke oudste kinderen kan ik, en zelf heb ik er ook een:Adriaan. En voor zo ver ik het féb kunnen bekijken, hadden ze let slecht. Niet dat e voor hen niet goed gezorgd wed integendeel. Over geen kind maakt een ouderpaar oveel drukte als juist over hé eerste. Maar dat is het hem jiist! Wanneer j< voor het eerst in je leven moder wordt, veran dert de werelL Je kijkt naar dat krijsende oibevangen hoopje baby en je deikt: „Grote hemel, wat ben ik iegonnen, wat een verantwoordèijkheid opeens!" Van dat onooglijke beetje vlees- en-benm, dat nog van niets weet df enig besef heeft, moet je een néns gaan maken! Dat is indedaad geen kleinig heid, maar n de praktijk valt het toch met De eerste maan den krijg je dlerwege hulp: van de arts, de aiigelingenzorg, de nieuwbakken oma, vriendinnen, tantes. Het kndje groeit, leert lopen, spélen. Maar het neemt je wél in beslag. Geen seconde durf je vergeten dat je moeder bent, en verantwoordelijkheid draagt: alles wat je doet, denkt, koopt geschiedt met één oog gericht op de baby. Niets is te goed voor hem. Zijn ontwikkeling wordt van dag tot dag bijgehouden, be sproken, geanalyseerd, tjonge, wat héb je het druk. Voor je het weet werpt de school haar deuren voor je spruit open en dan is het zo ver: je hebt een schoolgaand kind, dat wordt ingewijd in de gehei men van de kennis waarmede het eens, later als het eindelijk een mens is geworden, door de wereld moet zien te komen. De meegebrachte stumperige schrijfoefeningen en rekensom metjes zijn belangrijker voor je dan de grootste werken der we reldliteratuur. In zijn tekenin gen zoek je naar talent, en je kunt de juf niet ontmoeten of je valt over haar heen om alles te horen over de vorderingen van je „oudste". Intussen echter is deze oudste niet meer de enige. Hij heeft een broertje of zusje gekregen, of zelfs meer dan een, maar die nemen je toch niet meer zo overmatig in beslag. De angst die je bekroop bij de eerste baby is weggebleven; je weet nu hoe babies groeien en zich ontwik kelen en de verzorging van het hulpeloze wezentje gaat je ge routineerd af. Maar de oudste die blijft gebruik maken van de ervarin- Moederlijke "j interessant. Eenmaal van de la gere school af moet hij gaan be slissen over zijn toekomst en ook nu is het beste nog maar net goed genoeg. Je blijft hem op de hielen zitten wat zijn vorderin gen betreft, je stelt hevig belang in alle studiemogelijkheden, kortom: je neemt zijn opvoeding nog altijd uitermate ernstig. Van de andere kinderen verlang je min of meer dat ze de voet sporen van „de oudste" druk ken en dan dan is op een bepaald mo ment de oudste „groot" en al bijna een mens. En hij rebel leert. Hij komt in opstand tegen de voortdurende aandacht die er aan hem wordt besteed, tegen het eerzuchtige streven van de ouders, tegen de druk en de ho ge verwachtingen die zijn hele kindertijd hebben gemarkeerd. Hij is het beu om proefkonijn te zijn. En jaloers kijkt hij naar de jongere broers en zusters, die meer vrijheid hebben genoten, die niet zo ijverig werden gecon troleerd, met wie niet zo druk werd geëxperimenteerd, want bij hun opvoeding konden de ouders gen opgedaan met „de oudste". Je ziet in, dat hij gelijk heeft. Je hebt er te zwaar aan getild en zijn opvolgertjes hebben het veel gemakkelijker gehad. En na al die tijd ontdek je ook, hoe weinig al je inspanning heeft uitgericht. Of deze „oudste" ooit een werkelijk mens zal worden, hangt in hoofdzaak van hém af, niet van hetgeen je hem on afgebroken hebt voorgehouden. Hij gaat reeds lang zijn eigen weg en dat is niet dezelfde die je voor hem had willen ba nen. De grote geluksvogel in deze caroussel van het gezin is na tuurlijk de jongste. Die „mag alles". Dat wil zeggendie wordt opgevoed door ouders, die nu wel zo ongeveer weten waar het op aankomt en die de rest als overbodige moeite opzij hebben gezet. Die het bovendien ook een beetje beu zijn geworden: al dat opvoeden. Daarom: het is geen pretje om oudste te zijn. Als u het mij vraagt, het is bijna een té zware last voor een kind. THEA BECKMAN Boven: niet alle Italiaanse ontwerpeis hebben zich van de mini-mode afgewend. Valdice- vere maakte dit gebreide mini- pakje met dikke randen langs hals en zoom. De grote strik maakt, er een mooi paas-japonr netje van. Links: Een crêpe avond japon in zwart en wit van Ti- niani. Roze garnering langs het lijfje en de zoom. Rechts op de pagina: Een avondjapon van Emïlio Schu berth gemaakt van veelkleu rige zijde met een korte en een lange japon in-één. In de Italiaanse lente- en zomershows is het mantelpak in de huidige mode bijna een vies woord weer sterk op de voorgrond getreden. FABIANI Ook bij Fabiani kreeg het alle aandacht. Het publiek bewonderde zijn korte met vierkante schouders uitgeruste modellen. Bij deze crea ties werden gesteven witte barkee pervestjes gedragen. Fabiani's mantels sloten nauw om het bovenlijf en liepen van on deren wijder uit. Zijn ronde tentlijn is al een legende geworden dit jaar gebruikte hij de lijn niet al leen voor mantels maar ook voor Jurken. De taille was verhoogd en hier en daar geaccentueerd door een ceintuur. Voor zijn regenjassen, die op de rug ruim vielen, gebruikte hij structuurlinnen en double face stoffen. Opvallende snufjes waren: schildpadhakken onder vrij platte pumps. Er zal dit jaar veel met schildpadgarnering gewerkt wor den. Metalen knopen op alles, van «portkleding tot avondkleding. vallende zijn er weer primme mantelpakjes. De jasjes zijn kort en wekken een wat jeug dige indruk. De rokken zijn licht gerend en geplooid als een Schotse kilt. De zoom hangt nag royaal boven de knie. De mantels zijn nauwsluitend met iets wat naar een hoge taille zweemt. Cein tuurs zijn er in vele soorten van streepdunne in glimmend lakleer tot zeer brede op de Japanse obi geïnspireerde met zware gespen. De mysterieuze vrouw komt in. de avond weer aan bod. Broeken zijn uit. Exotische, oriëntaalse zijden gedrapeerde gewaden hebben hun plaats in genomen. Iedereen is moe van huispyama's. Kaftans zijn flat teuzer en ze zijn er in vele ver sies. Het westen heeft er nogal wat dichterlijke vrijheden mee uitgehaald, ook wat de vorm betreft. Ze zijn er in bedaéien- nenstrepen of bedrukt met felle kleuren, met tressen of met glinstertjes bezet. Verder zijn er sarongs, beto verende toeareg-sluiers en fladderende sjaals in zeer lichte weefsels. Zoals altijd kwamen de Ita lianen weer met fantastische stoffen en imprimés. De stre pen doen het nog steeds goed, maar stippels zijn weer sterk in opmars, van grote kleurige vlekken tot ter grootte van een speldeknop. Bloemmotieven zijn er in véle fraaie variëtei ten, zoals er in geen tuin te vinden zijn. Heel mooi waren ze op aan twee zijden draag bare wollen stoffen. Voor de shows begonnen sprak iedereen over zonnige kleuren gillend geel, gloeiend oran je, neon-roze en grasgroen. Die waren er inderdaad, maar de grote verrassing was donker bruin dat op zijn best uitkwam in linnen met wit ter verkoe ling. Het frappante donker- bruin deed plotseling alle uit bundige kleuren een tikje pas sé schijnen. Een hoogtepunt op de laatste dag was een sensationeél-nieu- we naaktlook van Titti Brug- noli een zeer korte, sportie- te zich door in de pakjes. Bij het uittrekken van de jasjes kwamen er blouses met blote middenriffen te voorschijn, ja ponnen met diep uitgesneden armsgaten. Rokken met zij- splitten zorgden voor een fer me luchtcirculatie. Brugnoli toonde ook nogal wat boezem in haar ontwerpen. De voornaamste modelijn zo als die op de Italiaanse voor men is de driehoek een wijd uitlopende lijn vanuit smalle schouders. Dit nieuwe silhouet wordt uitgedrukt in uitstaande man tels, japonnen in de ligne prin- cesse die aan de zoom uitstaan, hoge tailles die onder de boe zem iets zijn ingenomen en het Arabische werk". Dit laatste omvat de kaftans, djil- labahs en de rest van de losse robes in vloeiende lijnen. Al met al zal de mode het komen de seizoen zeer confortabel te dragen zijn. Een inkoopster toonde zich enthousiast over het feit dat de dames deze zomer haar foundations nagenoeg kunnen vergeten. Als ze het deze zo mer koel willen hebben, kun nen ze de héle corsetterie wél bij de winterkleren opbergen. Dat is echter niet alles wat er te vertellen valt over de shows van 32 huizen waar meer dan 2500 kledingstukken te zien zijn geweest. Voor degenen die zich min der happy voelen in het ruim-

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 11