Goetterdaemmerimg' van lichard Wagner: misbaar Spoken van Henrik Ibsen in adembenemende climax tot renteverhoging en nieuwe spaarmogelijkheden Dramatisch vuistje tiet goede momenten Nu nog beter sparen bij de keuze uit spaarvormen met Montreal Oude tijd herleefde bij „Kunst na arbeid" Opvoering liet een diepe indruk na m JLoncaen oveneaen HIJDAO 20 JUNUARI 1967 LEIDSCH DAGBLAD oorstelling Ned. Opera ADVERTENTIE (Van onze kunstredactie) iet de opvoering van Wagners muziek-drama „Götterdam- rung" in de RAI-congreszaal heeft de Nederlandse Opera ting gisteravond een Wagneriaans gebaar gemaakt, zij het slechts het misbaar van een klein gebald muziekdramatisch stje. Dit kan niet anders, hoe zeer de opvoering zich meer- len onderscheidde door goede muzikale en scènische mo uten, Het geheel verlangt echter een enorm sterke bezet- g en een slechts op de muziek gespannen leiding. Geen iele onevenwichtigheid mag de dirigent afleiden. Dat kan ten in de klasse van Beyreuth of van de nieuwste grammo- nplaten. De muziek biedt een ononderbro ken voldoening, daarom beleeft men het kwetsbare niet zo. Maar overi gens komt men slechts tot een in- oidentele waardering, zoals tijdens de opvoering va.n gisteravond. Breedsprakig ■t de Götterdammerung" als af- ng van de „Ring der Nibelun- komt het goud, waarover Wotan Ie andere grote machten streden, veel krakeel weer in handen van Rijndochters Hiermede is de opgeheven, want wie het goud Isabel Strauss bleek Brünhilde met n persoonlijke overtuiging te kun- •n zingen. Claude Heater als Sieg- Int ontzegt zioh de kennis der j fried had zijn fraai gebouwd lichaam liefde. Aan het einde van de1 en zijn mooie stem mee. Van de lammerung" is er eindelijk Nederlandse vocalisten toonde Anny ereld geboren. Delorie haar sterke vocale kwalitei ten, beter dan Maria van Dongen die de figuur van Gutrune niet waar kon maken. t zij toegegeven dat de drama - dit gegeven ons de hui- r de rug hebben doen I, immers „der Reinste war er, j voor de overigen |mich verriet". Over zo'n uit- j als Bröchele. Pieter valt niet te spotten. Maar kt zulks als slot door Brünhilde |[worden gezongen moet de toe- r door een bijna vijf uur lange entratie de breedsprakerige ver- iling aanhoren. Het op mytho- l afgestemde drama, rijk of eer- [overbelast aan symboliek, vindt j weg door middel van het Leit- jv naar de „Unendliche Melodie", r gebeurt iets van zuiver muzi- |aard. Maar de tekst is een rede- i teveel woorden en de mu- wordt er menigmaal door ver- pluzikale voldoening kunnen ons voorstellen, dat kleinzoon Wieland, de dé- abstraherend aanzien heeft Ze waren verrassend en fascinerend, maar konden toch de langdurigheid der scènes doen Wagner heeft ten laatste iar de absolute muziek wil- ïtten, maar had zich voordien jketenen aan woorden en rede- gekluisterd. Dit had niet zijn kwetsbare Achilies-pees, meer nog een volgepraat moe- Tan Gesamtkunst. den Berg en Hagenau te prijzen, maar tezamen vormden ze niet het soli sten-ensem ble dat de „Götterdammerung" waar kan maken. De regie van Peter Leh- ma.nn was wisselend goed en labiel; De décors van Wim Vesseur waren rommelig en vam een bedenkelijke show. Voor dirigent Richard Krauss alle respect om onder dergelijke om standigheden de partituur in balans te houden. NEDERLANDSCHE MIDDENSTANDSBANK De bank waar u zich thuis voelt! Alle gewenste Inlichtingen krijgt u bij elk v r heel Nederland. Van Otterloo dirigeert Uitvoering te Koudekerk Gemoedelijke musiceertrant Heinz Hagenau als Hagen. I Het symfonie-orkest van Melbour- I ne zal op 5 en 6 juni onder leiding l van Willem van Otterloo uitvoerin- gen geven op de wereldtentoonstel- I ling van Montreal. Het is het eerste optreden van het orkest in Noord- Amerika. Toneelgroep Theater bracht: er eerste prijzen ri gentenconcours j^k ff jonge dirigenten hebben in Ufo York eerste prijzen behaald ln lipinale van de internationale mu- .'7j ömpetitie Dimitri Mltrbpoulus. "i finales zijn gehouden in de Car- e Hall in New York. m prijswinnaars zijn de 33-jarige «V; jaard Enrique Garcia-Ascensio, 5-jarige Fransman Paul Capo- 5, mej. Helene Quach van natio- tisch China. Oud 26 jaar en de nj dertigjarige Westduitser Alois A|j iger. Ieder van hen krijgt 5000 iff, een gouden medaille en de j^gSle van aslstent-dirigent voor het SJpide seizoen bij de New York of het National Sijm- iy Orchestra in Washington, hebben 31 kandidaten uit 16 ten deelgenomen aan de compe te op 9 januari is begonnen. Henrik Ibsen (1828-1906) schreef in de eerste fase van zijn loopbaan Catalina(1848), „Vrouw Inger van Ostrant" (1854), Het feest op Solhang" (1855), „Comedie der Liefde" (1858) en Mededingers naar de Kroon" (1863), werken die niet tot het wereldrepertoire zijn doorgedrongen. Wereldvermaardheid verkreeg Ibsen eerst met „Peer Gynt" (1867). Hij is dan 39 jaarmiddels overleden. en heeft al veel teleurstellingen ondervonden. aard, die verlokt wordt met een bruid schat. Engstrands vrouw brengt een meisje, Regine, ter wereld. Als zij achttien jaren later be zwijkt, neemt mevr. Alving het kind onder haar hoede. Toen haar zoontje Oswald op zesjarige leeftijd besef begon te krijgen zendt zij hem met bloedend hart naar een internaat, later, als hij blijkt aanleg voor schil deren te hebben, naar de Kunstaca demie en tenslotte naar Parijs en Rome om zijn studie te voltooien. Als de kleine Regine is opgegroeid tot een rijpe, jonge vrouw is Alving allengs tot respectabele hoogte steeg, waarbij wij slechts de uitbundige verovering misten bij de beschrijving van de levensblijheid die hem in de zuidelijke landen zozeer getroffen had. Regine werd met begrip ver tolkt door Margreet Blanken, ze had naar onze smaak wat warmbloediger kunnen zijn. het einde der het décor en flagrante tegen- Hij was van 1851 tot 1858 regisseur bij het Theater in Bergen tot hem in 1858 de kunstzinnige leiding van het Noorse Theater werd opgedra gen Heftig verschil van mening op dit terrein en geldzorgen stonden hem het verblijf in zijn land in de weg en in 1864 vertrekt hij, finan cieel gesteund door de regering en enige invloedrijke vrienden naar Rome, waar hij, na twee korte on derbrekingen zich aan zijn kunst kon wijden tot 1891. DAar schept hij. on der invloed van de zonnige, kleur rijke omgeving, de uitbundige figuur Peer Gynt, daar ontstaat na diep gaande voorbereiding in 1879, als hij inmiddels een meester geworden is in de dramatische structuur, „Nora" met als ondertitel „Het poppenhuis" Het is een felle aanval op de toen maals onbetekenende positie van de vrouw zowel in huis als in de maat schappij, waarin Nora. plotseling ge confronteerd met de verantwoorde lijkheid die de vrouw en moeder te dragen heeft, óók al was haar rol n drongen tot de finale door. die van een „speelpop", haar man en litter van de jury was Leonard gezin verlaat om zelfstandig kennis iteln. 1 en ervaring ln het leven op te doen 'ianist Jan Smeterlin -74- -*De bekende pianist Jan Smeterlin, een van de grootste I opin-vertolkers die de wereld kende, is woensdag op 74- ,|V t leeftijd in een ziekenhuis in Londen overleden. Smeterlin, die van wonderkind uitgroeide tot wereldver- Wd pianovirtuoos, werd beschouwd als een van de laatste le-lammelingen van de negentiende-eeuwse romantische school. Ij werd op 7 februari 1892 in de toe stad Bielsko geboren en 4te al op 8-jarige leeftijd zijn "ut op het concertpodium. Na de te wereldoorlog verwierf hij zich wfl nLel een Europese reputatie en in begin van de jaren dertig werd een van de meest gevraagde pia- ten van de wereld. Hij stond be kend als pleitbezorger voor eigen tijdse composities. Kort voor het uit breken von de tweede wereldoorlog vestigde Smeterlin zich in Engeland De laatste jaren gaf hij hoofdzake lijk recitals Ook in ons land en in onze stad is hij verscheidene malen opgetreden. De opvoering wordt niet veel min der dan een schandaal en het drama wordt unaniem door de pers afge kraakt onder het motto: een vrouw mag haai* man en gezin onder geen beding in de steek laten. Ibsen, in hoge mate geërgerd door het misverstaan van zijn vurig plei dooi voor gelijke rechten en plichten van man en vrouw, trekt zich terug naar Sorrento, toen ter tijd een rus tig dorpje aan de Golf van Napels. Hij betrekt daar een eenvoudige wo ning, die thans als een klein Ibsen- museum is ingericht. Daar volein digde hij ln 1881 het huiveringwek kende drama „Spoken". Hierin te kende hij de vrouw die wèl bij haar man bleef, haar leven ging voorbij in veinzerij, ophouden van een schone schijn, dus bedrog en leugen. Een Jong meisje, arm maar van goede familie, heeft in stilte ds. Man- ders lief. Deze liefde moet beantwoord maar de eenvoudige predikant durft zich niet te verklaren. Boven dien weet de familie een goede partij voor haar. de schatrijke officier Al ving. een man met een uitgesproken slechte reputatie. Het verstandshu welijk komt tot stand maar als Al- vlngs verliefdheid ls geblust blijft er slechts een drinker, speler en vrou wenjager over. In uiterste nood ont vlucht mevrouw Alving haar huls en zoekt bescherming bij ds. Mandeis Deze kent maar één oplossing, de door de kerk gesloten verbintenis mag niet verbroken worden. Hij zend' haar naar haar wettige echtgenoot terug Een jaar later brengt zij haar zoon ter wereld, Oswald. Daarop heeft Helene Alving nog maar één taak te vervullen, haar kind op te voeden en het verborgen houden van de lie derlijke drinkgelagen en zedelijke uit spattingen van haar man. Daarin heeft hij ook de dienstbode betrok ken, die een kind verwacht. Om de schande (e verbergen brengt mevr. Alving een huwelijk tot stand mei Engstrand, een schijnheilige dronk- Als. onverwacht. Oswald uit Parijs terugkeert begint het stuk. Hij heeft in het zuiden de waarachtige levens blijheid leren kennen, van de zon overgoten kleurenpracht in Italië ge noten en heeft reeds naam gemaakt als schilder. Niets scheen zijn voort durend geluk in de weg te staan, toen een plotselinge inzinking hem bij een dokter bracht. Diens diag nose luidde, bij een herhaling volgt volslagen krankzinnigheid. «Deze uit spraak wordt in mediische kringen bestreden maar is als een geest es- conflict ln het individuele vlak op dramatische gronden voor lief te nemen). In zijn volkomen ontredde ring ontrukt Oswald zijn moeder de belofte hem, de door hem opgespaar de dodelijke dosis morfine toe te dienen Ook „Spoken" lokte een storm van verontwaardiging in de pers uit en het heeft jaren gediuurd voordat de grote Noor de erkenning kreeg die hem toekwam G. steravond heeft de Toneelgroep Theater voor K. en O. „Spoken" voor het voetlicht gebracht op een wijze die in veel opzichten te loven ls. Mevrouw Alving, te Jeugdig, met een gelaat waarop het reeds jaren-1 lang doorstane leed geen enkel spoor j had achtergelaten, kreeg een overi- gens perfecte, moderne uitbeelding j van Josephine van Gasteren, die al het opgekropte leed in het laatste bedrijf deed uitbarsten, zodat het slot tot een adembenemende scène uitgroeide. Ds. Manders. door Johan Schmitz minder sober weergegeven, verbrak hier en daar de stijl van zijn part ner. doch wist zich door sterk, door leefd spel. op hetzelfde niveau te handhaven Van Bernard Droog zagen we een schijnheilige, sluwe Engstrand, be- j spoeld met een zekere oubolligheid die nu eenmaal het wezen van deze knappe artiest kenmerkt. Verrassend treffend was de Oswald van Cor van den Brink, die na een inzet die sterker had kunnen zijn, j Het ontgaat ot tuums dateerden vorige eeuw. w de aankletl.ng in spraak waren. De regie, die hier Het vallen, was in 1 En tóch was hel die een diepe indruk achterliet, K. en O. huldigde de dames met fraaie bloemen. In het Verenigingsgebouw van Koudekerk hield de Muziek vereniging „Kunst na Arbeid" haar jaaruitvoering o.l.v. H. v. d. Veld. De belangstelling laat toe het concert, plus het toneel stuk „Van ander ras" door de Leiderdorpse toneelclub ,/t Zijl kwartier", hedenavond te herhalen. De musiceertrant ligt hier aan de rustige, gemoedelijke kant: geen overhaasting en geen overspanning. Deze gemoedstoestand schept een gunstig klimaat voor oude herinneringen uit de blazerscultuur, voor muziekjes die destijds dagelijks brood waren in de diergaarde-kiosken. Daarvan prijkten er vier mid den in het tiendelige programma: Zigeunerliebe van Lehar, Marche Triomphale van Carpelle, Tango Militaire van Köt- scher en Petersburger Schlittenfahrt van Eilenberg. De zigeunerliefde kwam traag op gang, maar ontwikkelde meer klank- warmte dan de voorafgaande Holi day Suite van Eric Ball, waar we de vakantiestemming loom vonden en de partij van de sopraansax wat on gemakkelijk bleek. De danszwier fleurde de vertolking doorgaans toch wel op bij een vrij grote klank zuiverheid. De Marche Triomphale viel wat ongelukkig uit, verkeerde nog in een repetitiestadium. Dat maakte de Tango weer goed, gearrangeerd door Gutzeit. „Goeie ouwe tijd": dat sprak uit die Tango en wel helemaal uit de Schlittenfahrt. een halve eeuw steek geleden nog een vast nummer op de Hans spanen zoals „Der Müller im Schwarzwald" van dezelfde salon- 6 componist er een was van de dans- lessen. Is de wereld, zonder druk aan zichzelf overgelaten, wel zo progres- HENRIK IBSEN sief als ze er uit ziet? Het is een vraag waarvoor wij onophoudelijk gesteld worden Van die Tango af ging het de fan fare ook steeds beter af en de „Drie Schetsen" van onze tijdgenoot Johan Pala, oorspronkelijk en door een kenner van de Instrumenten ge schreven, kregen een mooi levende klank en een opwekkende helderheid mee. De marsen van Mortimer en Ney gleden ook best uit de schal be kers de laatste (Saint Trlphon) het allerbeste en samen met de drumband. Voor deze drumband was een afzonderlijk taptoe-fragment ge reserveerd, voorafgegaan aan de mars. Met z'n twaalf werd hier in een serieuze ijver iets absoluut ver dienstelijks tot stand gebracht. Deel van Mozart- manuscript weg Bij de Franse Nationale Bi bliotheek wordt een deel van het originele manuscript van Mozarts opera „Don Giovanni" vermist. Er zijn in de afgelo pen week fotokopieën van het manuscript gemaakt. Toen woensdagavond de laatste vel len weer in de kluis werden opgeborgen constateerde men de verdwijning. De recherche stelt een onderzoek in. Fresco's in Italië ontdekt Onlangs is het dak van de 1000 jaar oude romaanse kerk t« Greve In Chianti, de bekende wijnstreek van Italië, ingestort. Daarbij sljn fresco's bloot gekomen, waarvan men het be staan niet vermoedde. Door de neerstortende balken wer den stukken kalk van de binnenmu ren gestoten. Daardoor werden de fresco's zichtbaar. Deskundigen schrijven het werk toe aan de ..Maestro da Greve", een anonieme schilder uit de dagen voor de renais- Het kerkdak was verzwakt door de maandenlange regenval, die vooraf ging aan de overstromingsramp, wel- ke Florence en omstreken in novem- I ber teisterde.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1967 | | pagina 15