TWIGGY Maskers vragen Snoepjes Opvolgster van Jean Shrimpton Sluitstuk van het kerstdiner HET NIEUWE rEZICHT LEIDSCH DAGBLAD L.D.-EXTRA I jZe te super-slank, eigenlijk niet meer dan een bonestaak. Ze jerg lang voor een model, ongeveer 1.75 meter. Haar rug is |at krom, haar heupen steekt ze naar voren. Ze is de dochter een timmerman en spreekt met een lelijk Londens accent. |Ze is net zeventien en in bats van naar school te lan, heeft ze een volgeboek- lagenda met afspraken door I hele wereld. Bij haar „so- lal-zijn" horen cocktail- urties en bezoekjes bij ade- :e personen. Haar inkomen |rdt geschat op tenminste n ton per jaar. LELIJK EENDJE Se is de „fair lady" van 1966, nt ze heeft „het". Ze is het >uwe gezicht van Londen. Daar- ie is Engelands gezicht nummer Jean Shrimpton alias de irimp, op de tweede plaats ge- Ze heet Twiggy, handels- am (met patent) van Lesley rnby. „Haar gezicht is fascinerend, het is het gezicht van nu", zegt Twig- gy's tien jaar oudere vriendje, ont dekker en nu manager en medeven noot van Twiggy Enterprises ltd.! Justin de Villeneuve. „Ik ben erin geslaagd een Greta Garbo-image rond haar te cre ëren. Ik had nooit gedacht dat alles zo vlug ging", zegt Justin. Een be schaafd en welbespraakt Engelse jongmens dat zijn generatie in kleding en haarstljl vertegen- (W)ETENS WAARD Een waardig sluitstuk voor uw kerstdiner is deze puding, die anders dan anders is van smaak en uiterlijk. U hebt er voor nodigt „We nemen alleen aan was goed is. Dat is geen snobisme, want we kunnen ons het gewoon permit teren iets af te slaan. De film bij voorbeeld. Ze heeft al aanbiedin gen van drie Amerikaanse maat schappijen gehad. Een van vier honderdduizend gulden. Ik heb het afgeslagen. Om filmster te zijn moet je talent hebben, je moet ervoor gestudeerd hebben. En Twiggy is fotomodel". PYGMALION WDordi^t. Met Twiggy heeft h« ook zichzelf verkocht. „We werken als een team. Als grote bladen, de bekende tijd schriften, iets schrijven dan is het altijd over ons beiden. In Amerika noemen ze me Henry Higgins". Twigg's gezichtje is even ge woon als bijzonder. Eens, zo wil het verhaal, was ze een lelijk eend je. Justin zegt: „Je had de meta morfose moeten zien nadat ik haar haar er af had laten knippen". Hij is daarna met haar naar de Londense modefotograaf Barry Latigan gegaan en introduceerde zijn vriendinnetje, dat hij nu twee Jaar kent, in de mode-wereld. „Ik weet hoe moeilijk dat is, want ik ben zelf model geweest. En niet zo'n succesvol model", zegt ex-kapper, ex-beeldhouwer, ex-pu- blic ralationsman, die ook nog eens ambities had journalist te worden, maar zichzelf er niet intelligent ge noeg voor vond. Justin. Eigenlijk heet hij Nigel Davis, maar dat vond hij zo'n verschrikkelijke gewone naam, dat hij er zes jaar ge leden Justin de Villeneuve van liet maken. (Een van zijn voor vaders vocht onder Napoleon). Twiggy's gezicht was waar swin ging Londen om zat te springen. De Shrimp-periode liep teneinde. Jean Shrimpton pakte de zaken groter aan in de vorm van film- contracten. Bovendien loopt haar gezicht nog mee op de voorplaten van tijdschriften. Het kortgeknip te jongenskopje van Twiggy, de grote ogen met horizontaal aan geplakte wimpers en zware zwarte lijnen, de brede mond, die wat mysterieuze uitdrukking, dat alles werd acht maanden geleden Londens nieuw gezicht. Twiggy, die een jaar geleden nog in haar rood-blauwe schooluni form liep, laat het zakelijke maar aan Justin over. Voorlopig stroomt het geld binnen, heeft Twiggy een volle agenda en gaat ze een keer per week naar Parijs voor opna men. Ze houdt niet erg van rei zen omdat ze gauw heimwee heeft. Vandaar dat de verre, bui tenlandse reizen haar niet aan trekken. „Per slot van rekening is het nog een kind en is ze het liefst thuis. Bjj haar vader en moeder", weet Justin. Zijn dagelijkse zorgen zijn behalve de zakelijke er op te letten dat ze zich aan haar schema houdt, dat ze met hem luncht en dat ze om half zes op houdt. Dan is ze vrij, op de (ple zierige) uitstapjes na. En daar na gaat de kleine Pygmalion weer naar het huis twee onder een kap van haar ouders in noord- Londen. SUCCES 1 Nu, zegt Justin, is ze niet al leen Londens model nummer één, het meest gevraagde fotomodel in New York, Parijs, Milaan, Tokio, enzovoorts, maar het meest ge vraagde model van de hele wereld. De modefotografen verdringen zich om haar evenals de tijdschrif ten. „Ze is het voorplaatgezicht en als zij of wij samen op de voor plaat staan vliegt de oplaag om hoog", aldus Justin. Buiten dat profiteert hij mee van het fi nanciële succes, dat geïnvesteerd werd in de n.v., waarvan Twig- gy's vader directeur is. Zelf heb ben ze een zakgeld van honderd gulden per week. Ei- staan contracten op stapel voor zover elders al niet iets is af gesloten. Er wordt Twiggy-kleding gefabriceerd en er is een (Fran se) Twiggy-parfum in de maak. Twiggy maakt grammofoonplaat jes, en heeft al aanbiedingen af geslagen. „We zitter er niet om te springen", zegt Justin. U ziet hier een paar van dia maskers in zwart en wit. Ze zijn te krijgen van duizenden dollars tot de 35 cent, die Ca pote voor zijn masker betaalde. gelei erin. Begint de pudding stijf te worden, dan met een dikke laag fjjn gemalen nootjes bestrooien. Laat de pudding een nacht opstij ven. Garneer met stijfgeklopte, ge zoete slagroom; voor de verfijnde smaak zou men ook wat cognac, rum of maraschino aan de slag room kunnen toevoegen. De pud ding gaat gemakkelijker uit de vorm, als U de vorm een paar tel len in kokend water houdt. De kerstpudding royaal met slag room bespuiten en de gameer- bloemetjes, noten en zilveren pil letjes vastzetten. Zet een kaars in de pudding. Sinds het reusachtige bal dat Truman Capote In New York gaf zijn maskers weer mode. DE KINDEREN verwij ten mij dagelijks dat ik bij hun opvoeding geweldige fouten heb gemaakt. Ze zullen wel gelijk hebben, wie maakt nooit fouten. Het vreemde is echter dat in hun verwijten een ondertoon doorklinkt van: vroeger toendertijd weet-je-nog-wel. Alsof ik op een bepaald moment een knop je had omgedraaid zodat het lichtje: OPVOEDING werd gedoofd. Zouden ze werkelijk van mening zijn dat ik er ra- dicael mee ben opgehouden? Blijkbaar wel. De zoons achten zichzelf nu groot en zelfstandig ge noeg om het zonder pedagogische adviezen te kunnen stellen. En Ma rian heeft zich altijd instinctief te gen elke poging tot opvoeding ver zet, bij haar moet ik kennelijk nog beginnen. Geen wonder dat ik soms hetgevoel heb me in een vacuum te bevinden: by de zoons is de op voedkundige periode afgesloten, by Marian schijn ik er zelfs nog niet aan toe te zijn. Voor een gewoonte van j&ren heb ik plotseling geen uitlaat meer. Gewoontes zijn moeilijk af te le ren en onwillekeurig verval ik nog weieens in de pedagogische preek toon, zo van: „Ja knul, Je moet goed beseffen dat in een geordende maatschap pij totdat de aangesprokene me bits in de rede valt met een hautain: „Je hoeft me niet te ver tellen hoe ik me moet gedragen, dat maak ik zelf wel uit!" Luister Marian," zeg (k bij een andere gelegenheid. „Dit eie je hélemaal verkeerd. Het ie niet goed om ,Ja, straks," prevelt ze, schiet haar laarzen aan en vliegt de deur uit. Daar zit Ik dan. Niemand wil meer door my opgevoed worden. Verslagen neem ik de boodschap pentas en wandel het dorp in. Een paar voorby gangers groeten my be leefd; het is balsem op myn ge wonde ziel, deze aardige gewoonte van dorpsbewoners om elkaar te groeten, zich va nelkanders bestaan bewust te zyn. Een stuk opgewek ter betreed ik de levensmiddelen handel en wacht tot ik aan de beurt zal zyn. Vóór my staat een Jonge moeder met een kleuter van een Jaar of drie. De moeder heeft Juist afgerekend, het kind kykt hoopvol f 1 liter sterke koffie 12 blaadjes witte gelatine f 150 gram suiker, 2 pakjes vanil- lesuiker 3 reepjes pure chocolade j liter slagroom garneer-bloemetjes en pilletjes, k| noten, td Week de gelatine fl minuten in '*oud water. Roer de geweekte en (*iioed uitgeknepen gelatine door de jjhete koffie tot de gelatine volko men is opgelost. Voeg al roerende ye suiker, geschaafde schocolade en h'&nillesuiker toe. Vet een ring- of Puddingvorm in met olie, giet de „Jawel, ik ook," beken ik vol schaamte. „Maar eigeniyk is het onzin. Wy vragen de hele dag, we eisen zelfs. En als we onze zin niet krygen gaan we boze stukken in de krant schrijven of op een andere party stemmen Terwyi we toch vroeger allemaal geleerd hebben te wachten tot ons iets werd gegeven. Zodra we volwassen werden, zagen we ln dat wachten zinsloos Is, want dan komt er niets van terecht; daarom wierpen we onze goede ma nieren in de sloot en gingen vra gen, eisen, naar ons toe trekken." „Kinderen moeten bescheiden zyn," meent de winkeljuffrouw. „Maar als dat joch om een speldje had gevraagd in plaats van om een snoepje," betoog ik logisch, „dan zouden zijn moeder en u er niet van zijn geschrokken. Want dat mag wél. Waar zit het verschilt" „Wat had u gehad willen heb bent" vraagt de winkeljuffrouw en kijkt me aan, alsof ze denktt wat een raar mens, die is vast niet goed opgevoed. De zoons hebben geiyk, ik héb hen indertyd, vroeger, weet-je-nog- wel hópen onzin bygebracht onder het mom van opvoeding. Omdat ik dacht dat het zo hoorde, omdat iedereen zyn kinderen zulke dingen bybrengt, omdat Ja, waarom eigeniyk? Ze doen nu tóch hun eigen zin! THEA BECKMAN naar de Juffrouw achter de toon bank en vraagt opeens: „Krijg ik een snoepje?" „Daar mag je niet om vragen I" roept de moeder geschokt. De win keljuffrouw valt haar by: „Grote Jongens vragen nooit om snoepjes, die wachten tot ze wat krygen." (Ik sta er met een open mond by, hier wordt zeer nadruk kelijk opgevoed!) Het kind zwygt. verpletterd onder het gewicht van een dubbele pedagogische aanval. „Je weet toch dat Je in een winkel niet om snoepjes mag vragen?" zegt de moeder nog maals. De kleuter laat ontmoe digd het hoofd hangen. Ik kan opeens zyn gedachten lezen. Op andere dagen kreeg hy altyd een snoepje ln deze winkel, vanmid dag scheen de Juffrouw het te vergeten, hy meende er recht op te hebben, daarom was hy zo at tent haar er even aan te herin neren en nu ls de hel los! Als driejarige weet je met zo'n situatie geen raad, je kruipt weg in Jezelf. „Ik heb hem heus wel geleerd om niet te vragen," bezweert de moe der ernstig. „Hy was het vergeten, nietwaar vent?" zegt de winkeljuf frouw en dan, eindeiyk mag hy het omstreden zuurtje aanpakken en opzuigen, maar éérst moet hy „wat zegt hy dan?" keurig bedanken Ik denk niet dat het hem smaakt. Nu ben ik alleen met de winkel- Juffrouw. „Waarom mogen kinderen eigen iyk niet vragen om iets dat ze wil len hebben?" informeer ik eens klaps. „Wy vragen ook om dingen die we wensen: om loonsverhogingen, betere woningen, zuiverder water, langere vakanties." De juffrouw kykt me verbaasd „Met myn kinderen heb ik vroe ger gelukkig nooit last gehad," ver telt ze haastig. „Ik heb ze héél vroeg Ingeprent dat vragen niet hoort." overpeinzing

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 11