loncertgebouworkest en
programmasamenstelling
Kan het
worden
Brahms-huis j e
behouden
ïtfiele
JUBILATE EN LENTEKLOKJES
IN DE TRIUMFATORKERK
NIEUW BEELD VAN
KONINGIN JULIANA
BIJ TUSSAUD
Ren nies®
beroep om Maderna:
aangewezen man
Actie tot behoud
„componeer - hol"
_^nderdag 15 DEC:
DECEMBER 1966
LEEDSCH DAGBLAD
felle debatten door actie van „Vijf9
ADVERTENTIE
(Van onze kunstredactie)
,Het is alleen maar „in" om moderne muziek te spelen. Dat
et door het Concertgebouw-Orkest gespeeld wordt is een
lak van opportunisme. We krijgen ééns een keer Boulez te
oren en ééns een keer Peter Schat. Het Concertgebouw-
ikest draait slechts bij onder druk, maar er is geen sprake
an een overtuigd geavanceerde programma-politiek".
Deze stem uit het publiek klonk gisteravond in de televisie-
:udio „Bellevue" aan de Leidsekade in Amsterdam, waar in
;n openbaar debat het programmabeleid van het Concert-
ïbouworkest aan de tand gevoeld werd over de uitvoering
in hedendaagse muziek en de daarmee samenhangende
rigentenkwestie.
Actuele richting
het podium tussen de camera's
den vijf jonge Nederlandse com-
[sten zitting genomen, die Bruno
lerna dè aangewezen man vinden
het orkestbeleid een consequent
iele richting te geven. Het zijn
Schat, Louis Andriessen, Rein-
de Leeuw, Jan van Vlijmen en
t Mengelberg (zojuist winnaar
orden van de grote Nederlandse
•prijs, de Wessel Heken-prijs). Ze
de uitlokkers van deze teach-in,
voor een deel door de VARA-tele-
werd uitgezonden. Tussen de
rjjen van zesmaal levensgrote di-
nten-foto's keek Bruno Maderna
een royale Florentijnse lach neer
iet gepraat. Want als het om de
;entenkwestie gaat is vooral h ij
et geding. Om de vijf jonge com-
sten heen zaten musici, muziek-
Lcteuren, schrijvers (onder wie
try Mulisch en Bert Schierbeek).
pende kunstenaars (Wessel Cou-
i en Jaap Wagemaker), mensen
■I het museum en van het toneel,
(het zaaltje zaten een paar hon- 1
3 mensen onder een „hengelende"
rofoon.
Meer nieuwe muziek
|?t debat was georganiseerd door
speciaal daartoe in het leven ge-
Jen comité een initiatief van
maandblad ..De Gids" „De vijf"
tóen op 16 maart in een open brief
het Algemeen Handelsblad ge-
k voor een van meer karakter en
2 getuigend programmabeleid ten
jpien van nieuwe muziek. Met na-
'erd daarin gewezen op de mo-
kheid een creatief dirigent als
ïo Maderna als tweede dirigent
Lst Bernard Haitink:> aan het
iertgebouworkest te verbinden,
s belangrijk argument were daar-
aangevoerd dat Haitink. die de
itieke verantwoordelijkheid voor
orkest alleen draagt, in septem-
1964 verklaard heeft dat hij ,nog'
contact heeft met de nieuwe
Lek. Na de publikatie van de open
i hebben de vijf jonge componis-
verschillende malen gesproken
de leiding van het orkest. Maar
ens het comité „Openbaar debat"
t dit overleg tot niets geleid, ge-
de verklaring van het orkestbe.
r, waarin wordt gesteld dat het
[entenbeleid in 1964 is vastgesteld
zoals het is.
derlands muziekleven hadden hem alsof ze heel gecompliceerd is. Dat
niet zoveel te bieden als de Donau- j ls typisch een reactionaire methode,
stad. Hy noemde overigens het be-1 De actuele muziek wordt afgedaan
leid van het Concertgebouworkest I als een onbetaalde rekening in een
zeer geavanceerd en uitmuntend, zeer i aparte serie, het is gewoon een apart-
tegemoetkomend aan de avant-gar-
disten, getuige de recente aanschaf
van een hele studio vol speciaal slag-
Volgens de muziekerdtibus Rien
Ouwerkerk zouden er berichten de
ronde doen dait een benoeming van
Maderna in Rotterdam wordt over
wogen. De Italiaan zou daar volgens
Ouwerkerk prachtig de kans krijgen
om een soort specialistengroep van
orkestmusici voor eigentijdse muziek
te vormen.
„Apartheidsbeleid"
Peter Schat; „Maderna voelt zich
hier in Amsterdam thuis, hij is hele
maal Amsterdammer en hij hoort
hier". De criticus Leo Hanekroot vond
„al die nieuwe muziek eigenlijk niet
geschikt voor een symfonie-orkest,
maar meer op het theater gericht".
Hij zag slechts een oplossing in een
totale structuurverandering, die haar
tijd nodig heeft.
Peter Schat: „U neemt er 10 jaar
voor, maar wij doen het in 1 jaar.
Het bestuur wilde bij onze berekenin
gen de halve Nederlandse componis
tenwereld erbij halen. Maar dan was
er niet te praten geweest. Wij hebben
gezegd: „een revolutie wordt altijd
gemaakt door een kleine groep". Ver
der zei Schat tegen de heer Hane
kroot en andere .langzaam-aan-her-
vormers',.U maakt het allemaal veel
te ingewikkeld. Als men ergens tegen
ls, dan wil men de zaak voorstellen
heidsbeleid'
De componist Lex van Delden wees
erop, dat het Concertgebouworkest
met 37.5 eigentijdse muziek elk
ander orkest ter wereld voorbij
streeft.
Jan van Vlijmene een van „de vijf"
antwoordde, dat er dit seizoen maar-
zeven echt actuele werken bij waren.
„Nieuw type nodig"
Volgens architect Aldo van Eyok
gaat het om een totale verandering
van mentaliteit. Men moet Mozart of
Brahms niet reproduceren, maar hun
muziek creëren!"
Rudolf Esoher (componist) trok
ten strijde tegen de „knieval voor de
heilige consument", die in het Con
certgebouw nog steeds de toon aan
geeft. „Er is een nieuw type dirigent
nodig, die tevens mee zal werken aan
de uitbanning van de hysterie der
solisten-parade".
Dick Leutscher uit Groningen mu
sicus) stelde, dat we het niet moe
ten hebben van het schok-effect van
incidentele uitvoeringen, maar dat
juist het gewone publiek regelmatig
dient te worden geconfronteerd met
de tijd waarin wij leven.
Concert te Katwijk
kunst
Leen Manneke's Mannenkoor „Jubilate"' en Van Vliet's Lente
klokjes'ze beschikken over een goed achterland in Katwijk. On-
danks de Nederland in spanning houdende voetbalwedstrijd was de
Triumfatorkerk volgestroomd voor hun gezamenlijke kerstuitvoering
Vanavond wordt hun concert bovendien herhaald. De eerste regels
van de samenzang van alle aanwezigengezongen na de opening
door ds. Van Beekgaven de juiste toon aan: ..Komt allen tezamen,
jubelend van vreugde, komt nu naar Bethlehem"
Het is alles eenvoudig toegegaan,
al kon men ook kunstiger momenten
waarnemen zoals verlevendigende te
genstemmen in een aantal zangen.
Hoofdzaak was uiteraard de keuze
van mooie kerstmelodieën, waarin
Van Vliet het van Manneke won, die
het te overvloedig in de versherha
ling zoekt. Vier verzen achter een
mogen we zeker te veel van het goe
de noemen. Dat waren in ieder ge
val ook de drie van „Nu jubelt" door
Everteen, als lied zonder kunstgehal
te. Weldadig deden daarop de twee
aansluitende éénverzige liederen het.
Heus, zo wordt een lied het best ge-
In het Zwarte Woud99
BRUNO MADERNA
De ritmische, melodische en harmo
nische mogelijkheden zijn totaal uit
geput"). Deze jurist vond, dat Bruno
Maderna meer op zijn plaats zou zijn
in Wenen. (Maderna heeft een aan
bod lopen van de Wiener Svmphoni-
ker, vandaar dat de groep van vijf
haast heeft). Amsterdam en het Ne-
Reeds veelzijdig
Interesse toneel
in Haarlem daalt
In de gistermiddag gehouden ver
gadering van de gemeenteraad van
Haarlem heeft mevr. mr. E. A. J.
ScheltemaConradi (VVD) opge
merkt, dat de belangstelling van het
publiek in de Haarlemse Stads
schouwburg weliswaar is toegenomen,
maar dat dit komt doordat de leer
lingen van de middelbare scholen op
goedkope wijze de voorstellingen
kunnen bezoeken. Voor het oudere
publiek ligt het moeilijk; vele voor
stellingen worden slecht bezocht.
Dat ligt niet aan de directie of de
toneelgezelschappen, doch aan het
soort stukken dat deze mensen me
nen te moeten spelen. Er ontbreken
goede toneelspelen, niet alleen in ons
land, maar ook in het buitenland.
Voorzichtigheid zij geboden, aldus
Vij zijn van mening, dat onze ar-
eke leiding het huidige beleid
t voort te zetten, en wel met één
e dirigent en een aantal zorgvul-
het Orkestbestuur, de heer P. C.
wekemejjer, aflegde. „Dit beleid
rop gericht een-^o veelzijdig mo
lt beeld te geven van de symfo-
!he muziek van, laat ons zeggen,
h tot Boulez".
projectiedoek en op de
dbuis werden cijfers vertoond die
ïn zien, dat de verhouding tussen
hedendaagse en het overige re-
oire van het Concertgebouwor-
ongeveer 1 op 3 is. De heer Heu-
emeijer die ondanks sterke
drang bij zijn vooraf gestelde con-
bleef. dat hij slechts een verkla-
zou voorlezen en niet aan het
tt deelnemen vond verder dat
„gedachtenwisseling over ons
iid in eerste instantie gevoerd
it te worden in een college als
oorbeeld de .Raad voor de Kunst',
ai Kassies. directeur van de Am-
damse Toneelschool, reageerde
fel op en zei: „De behandeling
deze zaak hoort op straat thuis!"
eter Schat (die de muziek maakte
het stuk totaal-theater dat on-
de naam „Labyrinth" zeer veel
deed opwaaien) en Rijmbert de
uw wezen erop, dat het Concert-
ou work est na de oorlog geen we-
Ipremières van nieuwe muziek
ft gegeven, zoals dat voor de oor-
ondër Pierre Monteux en Willem
hgelberg herhaaldelijk gebeurde.
„Griezelige jongens"
Schrijven deze griezelige jongens
écht muziek?" zo vroeg zich een
Incmer aan het debat angstig af.
ie was de advocaat mr. J:
J. Botten heim, die druk mee
zatte en nogal pessimistisch was
r de toekomst van de muziek. („De
fogbloei van de muziek is voorbij.
len als niet te veel sombere stukken
worden. De wethouder van
Onderwijs en Kunstzaken, de heer
Geluk, gaf toe dat het met de belang
stelling van het publiek in dalende
lijn gaat. Er is een malaise in de pro-
duktie hetgeen internationaal aan
de orde is.
Inderdaad is de schouwburg ver
ouderd, maar toch nog goed bruik
baar. Het zal echter tot na 1970 du
ren alvorens de grote plannen tot
verbetering van de Stadsschouwburg
uitgevoerd kunnen worden. Hiervoor
zijn enkele miljoenen guldens nodig.
Nog steeds op zoek naar
Rechtvaardige rechters'
(Van onze correspondent)
Men zoekt in de Sint Bavocathe-
draal te Gent opnieuw en voor de
zoveelste keer sinds het verdwijnen
in 1934, naar de „Rechtvaardige rech
ters", één der panelen van het Lam
Gods, het beroemde altaar van de
gebroeders Van Eyck.
Ditmaal zijn het drie kunstliefheb
bers, waarbij een stralingsdeskun
dige, die met behulp van een slinger
en van een kleine perescoop nagaan
of het paneel wellicht onder een bij
na 2000 kilogram wegende marmeren
plaat in één der kapellen van de kerk
kan liggen. Tot nu toe hebben zij
geen resultaat geboekt, maar zij heb
ben het plan de plaat tijdelijk te la
ten verwijderen. Daartoe moeten zij
echter toestemming hebben van de
kerkelijke autoriteiten en deze schij
nen daar niet veel voor te voelen.
Omdat het geboortehuis van In een brief aan de zanger
Brahms in Hamburg tijdens de Berta Faber, aan wie Brahms zijn
bombardementen ten onder ging,
zijn Zwitsers domicilie in Thun al
lang geleden werd afgebroken en
zijn sterfhuis dn Wenen sedert 1906
niet meer bestaat, is dit kleine land
huis in Baden het enig overgebleven
pand, dat aan Brahms herinnert.
De eigenaars van het huis in Lich-
tenthal, dat Brahms vook zijn „com-
poneerhol" noemde, wilden het al
een paar jaar geleden laten afbre
ken en er een appartementenhuis
voor in de plaats laten bouwen. Dit
bericht bracht vele Brahms-vrien-
den in de gehele wereld In actie.
(Van onze Londense correspondent)
Madame Tussauds beroemde wassenbeeldenkabinet in Lon
den is van plan de afbeelding van koningin Juliana, welke kort
na haar troonbestijging werd gemaakt, door een nieuw model
te vervangen, als zij daarin toestemt.
Tussauds directeur, de 38-jarige E.
V. Gatacre. die in Nederland geboren
is, vertelt: „Omdait ik zelf nog half
Nederlands ben. bezit ik een speciale
reden om belangstelling te hebben
voor onze Koningin. Ten behoeve van
de levensechtheid zou een nieuw
beeld echt wel eens op zijn plaats
zijn".
Aangezien het menselijk uiterlijk
snel verandert, moeten de wassen
beelden van tijdgenoten regelmatig
door zo actueel mogelijke worden
vervangen. Zo krijgen jaarlijks onge
veer dertig beelden een andere per
soonlijkheid. Het duurt zes weken om
een nieuw beeld te maken. De kosten
hiervoor bedragen qngeveer 10.000
gulden.
,De vooraanstaanden, die voor een
beeld of voor een nieuw beeld in aan
merking komen", zo gaat de heer Ga
tacre verder, „hebben voor langdurig
poseren meestal weinig tijd. De op
lossing, die wij bij wijze van tijdsbe
paling gevonden hebben, is de per-
i in kwestie van alle kanten te
fotograferen, terwijl de beeldhouwer
de nodige metingen verricht en aan
tekeningen maakt betreffende ge
laatskleur. houding en algemene in
druk.
Indien koningin Juliana opnieuw een j
audiëntie zou toestaan, hopen wij in
vyf kwartier ons werk te doen",
de -i
waardoor het riviertje de Oos
stroomt.
Van hieruit bracht hij zijn
in de nabijheid wonende moeder
lijke vriendin en groot pianiste Clara
Schumann, de weduwe van Ro
bert Schumann, alsook haar dochter
Julia, die hij heimelijk liefhad. Op
zekere dag kwam hij tot grote ont
zetting van Clara Schumann met
een baard aanzetten.
Brahms was door de Russische
componist en pianist Anton Ruben-
stein, die een hartstochtelijk spe>
Ier was, meegetroond naar het speel-
oasina van Baden-Baden. De por-
toe
presenteerd, er zit sleur In de dwang
van zo dikwijls driemaal.
Voor kinderen geldt dat minder en
wel door hun zoveel luchtiger
spontanere vlotheid. Met zijn sterk
bezette koor bereikt. Manneke heel
wat; de discipline is voortreffelijk,
alles sluit best, er heerst een aan
merkelijke zuiverheid, het aanzwellen
(naar onze smaak tc veel) geschiedt
met een zeer egale geleidelijkheid.
Toch kan meer muzikaal avontuur
in dit koor treden.
We hoorden 60-70 stemmen in een
uiterst willige en loffelijke eendracht,
maar hoe geordend ook, er maar 4
te horen is nog beter. Tenminste, wil
men bovendien zang produceren die
van alle zwaarte en van ieder idee
van samenzang is ontdaan, zang door
een speciale a cappella-training ge
cultiveerd, zang waarin groep voor
groep als afzonderlijk koor geoefend
heeft, zang die door de stemmen ver -
.Wiegelied" opdroeg. beschreef
Brahms zijn „blauwe kamer" aldus:
„Het huis Lichtenthal 136 ligt hal
verwege een heuvel en vanuit mijn
kamer heb ik uitzicht naar drie I ((m
kanten. Ik kan naar de bergen met tier daarvan weigerde Brahms
donkere bossen kijken, naar de slin
gerende paden die naar boven en
naar beneden lopen en naar vrien
delijke huizen".
Met de schilder Anselm Feuer-
bach en andere vrienden,
maar meestal ook alleen maak
te Brahms lange wandelingen in
heit Zwarte Woud en in het dal
te laten, omdat deze er zo jeugdig
uitzag. Toen besloot Brahms zijn
baard te laten staan, die later
kenmerkend voor hem was.
Composities
In het „componeerhol" ontston
den o.m. het trio voor waldhoorn,
het Duitse requiem, de Lichten-
thaler (tweede) symfonie, het koor
werk met orkest gebaseerd op een
gedicht van Hölderlin, het „Triomf
lied" kamermuziek en de Magelo-
nen-cyclus naar Ludwig Tieck. Toen
de Franse componist Hector Ber
lioz met solisten Brahms herhaal
delijk kwam bezoeken, sprak men van
Baden-Baden als de muzikale „Fau
bourg de Paris".
Comité
Het eenvoudige landhuis, dat
geen stijlecht Zwartewoud-huis is,
werd per ongeluk destijds niet op de
monumentenlijst gezet. Toen twee
jaar geleden de dienst voor monu
mentenzorg van Baden aan de eige
naren elfduizend D.M. boden opdat
zij het Brahms-huisje zouden la
ten staan, weigerden zJJ dit aanbod.
Vele Brahms-liefhebbers zoals
Heinz Tietjen, de dirigent Karl
Böhm prof. Jani Szanto vain de
Academy of music van Philadel
phia, prof. Regamey, de president
ten veel aandacht en geld. Het echte va>n ^e Zwitserse Toonkunstenaars-
haar van de beelden wordt elk jaar
gewassen en geshamponeerd en elke
ochtend om zes uur verschijnt de
kapper om de ongeveer 500 hoofden
bond, en vele anderen hebben tegen
afbraak van dit huis geprotesteerd.
De burgemeester van Baden-Ba-
den is er nu in geslaagd enig uit
stel te verkrijgen. Aan de eigenaars
is een ander stuk grond aangebo
den. Intussen js een comité opgericht
dat meer dan duizend handte-
bezig met twee vorstelijke keningen heeft verzameld. Maar of
men er in zal slagen het „Brahms-
nieuwelingen, namelijk de koning en huUje.. u behouden 1. nog altijd
koningin van Thailand. een grote vraag
toonbaar te maken voor de dag.
Koningin Juliana blijft echter nog
even de oude. want op het ogenblik
ADVERTENTIE
er is geen betere!
OOK IN HET KLEINE
IS MIELE GROOT!
Zoals dit strijkijzer.
Vederlicht met grote
zooiplaat, die snel en
gelijkmatig warm
wordt. De regelknop
kunt u instellen voor
elke soort textiel.
Prijs: 28,75
„Huis van Loot
wordt gesloten
De Haarlemse wethouder van On
derwijs en Kunstzaken, de heer D. J.
A. Geluk, heeft Sn de gistermiddag
gehouden vergadering van de ge
meenteraad van Haarlem meege
deeld dat als het complex van het
Huis van Looy in Haarlem afgesto
ten is, dit museum gesloten zal wor-
Het voorgedeelte bevat een verza
meling van de in 1930 overleden
schrijver-schilder Jac. van Looy. On
derzocht wordt, voor deze verzame
ling een kamer in te richten in het
Frans Halsmuseum. Het geld dat het
complex oplevert kan bestemd wor
den om voorzieningen te treffen in
de Vleeshal op de Grote Markt, waar
door dit uit de 17de eeuw daterende
gebouw voor culturele doeleinden
beter tot zijn recht kan komen dan
reeds het geval is. De wethouder
merkte op dat het in stand houden
en exploiteren van het Huis van Looy
van de Vleeshal te veel financiële
offers zullen vergen.
Weer hoge prijzen
voor schilderijen
Op de veiling van oude en moderne
schilderijen, ikonen en aquarellen
gisteren door Van Marle en Bignell
in Den Haag gehouden, zijn hoge
prijzen geboden.
Voor een 16e-eeuws paneeltje van
J. C. Vermeijen, portret van een non
in robe met bontkraag en met flam
bard. werd f 19.000 betaald. Een land
schap met bruggetje, een van de
vroegst bekende werken van Salomon
van Ruijsdael, bracht f 16.000 op. „De
huwelijksaankondiging", een doek van
De Parades, deed f 5.000, een da
mesportret van Vigée Lebrun f7.400,
een landschap van H. van der Sande
Bakhuijzen f4.400 en „Mand met
bloemen" van Jean-Baptista Blain de
Fontaney f5.600. Er was grote be
langstelling voor deze veiling, vooral
van de zijde van Duitse en Engelse
handelaren.
Knappe film van
Italiaan Rosi
(voor K. 0.)
In tal van treffende beelden, vol
van een soms kervend realisme, heeft
de Italiaanse regisseur Francesco
Rosi in de „Wie doodde Salvatore
Giuliano?" iets laten zien van die
streek vol geheimzinnige spanningen,
Sicilië. Als „film van de maand" van
K. en O. draaide dit prachtige film
werk gisteravond in twee voorstel
lingen in theater Camera. Rosi is een
meester in het verfilmen van type
rende scènes van grootse allure, zo
als de massale arrestaties in een
dorp, een bewogen rechtzitting e.d.
Het is buitengewoon moeilijk een
achtergebleven gebied als Sicilië met
zijn vele eigenaardigheden tot leven
te brengen, maar Rosi is erin ge-
ons door het uitbeelden van
het leven van de „bandiet Giuliano
iete nader te brengen tot die exoti
sche gemeenschap. Alleen een groot
regisseur als hij kon dat bereiken.
smelting een brandende glans over
zich krijgt, zang die vóór alles in
nuance en boetsering en in wisselin
gen van het timbre z'n welsprekend
heid tracht te vinden.
De .Lenteklokjes" (een selectie er
uit) deden prachtige dingen. Laten
we alleen aan de heerlijke klank
kleur terugdenken, waarmee ze zo'n
oud-Hollands lied als „Hoe leit dat
kindeke hier in de kou" omwikkel
den, simpeltjes verteld met die wel
vingen in de vormen en in de zins
bouw, die een gezongen tekst, met een
natuurlijk leven vullen. We weten,
dat Van Vliet hier van niemand te
leren heeft. Zijn liederkeuze bleek
weer een gelukkige. In een der zan
gen deden „Lenteklokjes" en ..Jubi
late" het samen. En in de lofzang
van Simeon van het mannenkoor al
leen solieerde de bariton A. Hasenoot
een koorlid dat het solozingen met
een klassieke ernst opneemt en daar
mee fraaie resultaten bereikt.
Jan Welmers begeleidde op het or
gel. Als intermezzo gaf hR twee ei
gen solo's. Eerst Bach's „Valet will
ich dir geben", waarin men door de
abstractie van de bewerking heen de
melodie („Hoe zal ik u ontvangen)
kennelijk niet herkend heeft, want
er werd nogal bij gepraat. Bij de me
lodisch duidelijke, artistiek zeer ge
slaagde Variaties van Willem Mudde
over er Is een kindeke geboren op
aard" keerde de Iuisteraandacht on-
middelijk terug.
V.
ADVERTENTIE
Brandend maagzuur
helpen direkt!
Engelse hulp voor
kunst in Italië
In Engeland heeft de actie om geld
te verzamelen voor de restauratie van
de Italiaanse kunstschatten die bij
de overstromingen beschadigd zijn,
tot dusverre f354.000 opgebracht.
De National Gallery, die de actie
leidt, heeft al ruim f 230.000 aan Ita
lië overgemaakt. Ook hulp in natura,
zoals vloeipapier, vochtonttrekkers,
watten en siliconenpapier, is al ver
zonden.
Noodraad
„H. Hessel op
democratische
wijze gekozen"
Het. is thans definitief dat de heer
H. Hessel uit Utrecht lijsttrekker
wordt van de van de Boerenpartij af
gescheiden Noodraad. Over de samen
stelling van de rest van de kandida-
tenlijst voor de Tweede Kamer-ver-
kiezingen wordt nog druk overleg ge-
I pleegd. Een ballotagecommissie zal
I eerst een diepgaand onderzoek in-
stellen naar het verleden van de ad-
spirant-kandidaten. .Wij willen, niet
dezelfde fout maken als Koekoek
heeft gedaan. Iedereen die voor onze
partij op de lijst komt, is absoluut
j brandschoon", vertelde partijsecreta
ris de heer Rooster uit Blaricum tij
dens een persconferentie in Wester-
bork in Drenthe.
Over de affaire Schregardus zei de
heer Rooster dat er bepaald geen
sprake is van interne moeilijkheden
in het bestuur van de Noodraad
Reeds twee maanden geleden heeft
de heer Schregardus 'omdat hij zich
overwerkt voelde) te kennen gegeven
uit de politiek te willen. Tijdens de
verkiezing in het partijbestuur kreeg
hij bovendien geen enkele stem. Wel
werden negen stemmen op de heer
Hessel uitgebracht. „We zijn dus op
een volkomen democratische wijze tot
deze wijziging gekomen en de heer
Schregardus kon zich hierbij slechts
moeilijk neerleggen", aldus de heer
Rooster, die voorts meedeelde dat de
partijvoorzitter zal worden opgevolgd
door de heer R. Hoekstra uit Breda,