Jan Wolkers lacht op kerkhof om mensdom On twerp-omroepwet lamentabel stuk Meetkundige Wegens sterfgeval gesloten...." Jan den Hartog kreeg de Hustinx-prijs 99 Groentehandelaar in Nijmegen vermoord Première in Den Haag: 55 Rik Krank (Miepje) en Henk TJiterwijk (soldaat) tijdens een liefdesscène op een graf in „Wegens sterfgeval gesloten" van Jan Wolkers. LL1DSCH DAGBLAD Omstreden beeld van Miletic nu in Rotterdam (Van onze correspondent). Het omstreden beeld van de strijd bare Joego-Slavische beeldhouwer Miletic heeft een zeer tijdelijk onderdak gevonden in Rotterdam. In zijn nu afgebroken huis stond nog steeds het gipsmodel voor zijn ..Houtwerker", ontstaan uit de ge meentelijke opdracht voor een schetsontwerp, waar verder geen op dracht tot uitvoering op was ge volgd. Tijdens zijn conflict over dit beeld met de gemeente Zaandam had Miletic sympathie gevonden bij os. rederij-bedrijf in Rotterdam. Destijds a1 werd het plan geopperd, van de „houtwerker" een „Delta-werker" te maken, ter plaatsing ergens in het Deltagebied. Nu door de afbraak van het huis het gips aan weer en wind bloot gesteld dreigde te raken, heeft de beeldhouwer met succes een be roep gedaan op de sympathisanten. Op initiatief van de burgemeester van Oostvoome, mr. W. H. Sprenger, is het drie meter hoge gips naar Rotterdam overgebracht en daar voorlopig opgeslagen in de werk plaats van de Rotterdamse Tram wegmaatschappij aan de Kromme Zandweg. Miletic is van plan, zich in de Maasstad te vestigen. MAAINDAG 12 D-C^üiiv FELLE KRITIEK VAN „GROEP 73" 4 5? Ned. schrijfster krijgt prijs De schrijfster An Rutgers van der LoeffBasenau heeft van de Oosten rijkse regering de Oostenrijkse staats prijs voor jeugdliteratuur 1966 gekre gen voor haar boek „Mens of wolf", dat onlangs in het Duits is versche nen. (Van onze correspondent) In een nieuwe grondwet moet het recht van vrije menings uiting voor radio, televisie en film op dezelfde manier worden gewaarborgd als de persvrijheid. Alleen zullen er waarschijn lijk wat aanvullende bepalingen worden gemaakt, vanwege het indringende karakter van deze media. Dat is één van de conclusies waar- van morgen", zoals het recht van toe de „Groep 73". een soort vakbond vrije meningsuiting, waarover de dis- van scheppende televisiemensen, dit cussie op gang is gebracht door de weekeinde op het congres in Laren is „proeve van een nieuwe grondwet gekomen. Op het oongTes verdiepten het ontwerp-omroepwet en de recla- de televisiemakers zich in een paar me in de televisie, actuele problemen van „de omroep Voorschoten toont: Vincent v. Gogfo expositie in „Cultureel Centrum" Uit de veelheid van 850 schilderijen, welke Vincent van Gogh heeft nagelaten, heeft het bureau voor roerende monumenten in Den Haag een tentoonstelling samengesteld over het leven van deze grote schilder. In het Cultureel Centrum te Voorschoten werd deze tentoon stelling zaterdagmiddag geopend door wethouder J. Iestra in aanwezigheid van het voltallige college van B. en W., de in specteur voor het L.O. in de inspectie Delft, de heer Schippers, raadsleden, hoofden van scholen en Voorschotense kunstenaars. De tentoonstelling ls in principe opgezet voor het ondierwijs. Het ge meentebestuur van Voorschoten wil echter ruime aamdJacht schenken aan (Van onze kunstredactie) De weinig ontwikkelde aandrang tot toneeldrama in Nederland valt te betreuren, maar niettemin ma ken van tjjd tot tijd onze bekende literaire corypheëen op de planken hun opwachting. Helaas zijn ze daarna nog sneller weg dan ze ge komen zijn, hoewel toch juist het to neelschrijven een lange leertijd vergt, zoals allerlei internationale grootheden zullen bevestigen. De schrijver-beeldhouwer Jan Wolkers zag zijn veertig minuten durende commedia della morte „We gens sterfgeval gesloten" zaterdag middag voor het eerst door het be roepstoneel gespeeld. Jules Royaards regisseerde in het Picolo-theater te Rotterdam een aantal leien van het Nieuw Rotterdams Toneel. Het werd een stukje keurige komedie, dat waar schijnlijk niet na zal laten een breed publiek te vermaken. Jan Wolkers las na de voorstelling van zijn stuk een eigen kort verhaal voor, een aan pasen gebonden jeugdher innering, waarin nog eens duidelijk voor ogen kwam, dat zijn kracht in de eerste plaats van een realistisch beschrijvend karakter is. Het zich afzetten tegen een knellend religieus milieu, dat zijn jeugd beheerst heeft, vormt er een van de sterkste impul sen toe. Bizarre spot Dat motief keert ook in „Wegens sterfgeval gesloten'" terug. Het was het enige dat Wolkers kon behou den, de beschrijvingskunst moet in de dialogen natuurlijk vrijwel ver vallen. Wolkers heeft zich met die transformatie redelijk gered. Zijn eerste stuk bezat dan weliswaar wei nig dramatische kwaliteiten vele grapjes waren er te geforceerd te genaan geplakt. Desondanks wist de romancier voor zich in te nemen waar hij met een aantal plastische situaties en effecten de aandacht toch gaande wist te houden. Voor Jules Royaards was de niet zo dankbare rol weggelegd, die schil derachtigheid er bij een doodgraver, een papierprikker, opgestane doden en engelen er zo sappig mogelijk uit te laten komen op een mini-kerk hofje met acht graven en een hek erom heen, zodat de mise en scène zich voornamelijk op een smal pad en in een open graf diende te ont wikkelen. Royaards heeft zijn niet zo ruime rol goed uitgevoerd. In licht bizarre spot op het klein menselijke toonde Wolkers vooral kunst; oog voor het dubbelzinnig gebruik van levenloos geworden uitdrukkin gen (over Engelen: „Wat zijn dat voor vreemde vogels?" etc). Papier prikker Pieter Lutz en doodgraver Sacco van der Made kwamen in een smeuig tweegesprek achter het ge heim van een totobriefje, dat niet was gehonoreerd. Het maakt dat zij dreigen te worden meegenomen door engelen, die afgestorvenen komen ophalen. Maar zij mochten blijven met het gehele mensdom, want God, die ge speeld door Rob de Vries ten tonele verscheen, begon nog liever eens op nieuw, dan met apen. Voor Jules Royaards de kans om de beste aap In jaren op onze planken te bren gen. Nicolaas Wijnberg had het idee voor het in-het-rond décor. (Van onze correspondent) De auteur Jan den Hartog heeft zaterdag in Maastricht de eer ste Hustinx-prijs voor toneelschrijvers toegewezen gekregen. Omdat hij zelf in Amerika verblijft, was de schrijver A. Viruly naar Maastricht gekomen om de prijs namens hem in ontvangst te nemen. De Hustinx-prijs is ingesteld door de Ned. Ver. van toneel-, radio- en tv-schrijvers en de de vereniging van Vlaam se toneelauteurs. Jan den Hartog dankte zelf in een kort schrijven voor de hem toebe dachte hulde oorkonde plus een bedrag van f 1000,-. „Ik waardeer de ze hulde des te meer, omdat ze door collega's, die weten waar ze het over hebben, geschonken wordt", schreef de auteur van o.a.: „Schipper naast God", „De dood van een rat" en „Het hemelbed". De schrijver-ex-gezagvoerder van de KLM Viruly zag in de prijs voor Bij Galerie Walenkamp: Orgelconcert door Feike Asma Onder auspiciën van de Stichting Orgelcentrum wordt vrijdag 16 de cember a.s. in de Chr. Ger. Kerk. Steenschuur 9 te Leiden, een orgel concert gegeven door Feike Asma. Dit is de eerste orgelbespeling in deze akoestisch zeer goed klinkende kerk, waarvan het orgel door de fa. Fontijn en Gaal In 1964 werd geres taureerd en uitgebreid tot 25 spre kende stemmen. Het programma staat in het te ken van de Advent. Geopend wordt met inleidend koraalspel. Vervolgens: Andante uit Sonate 4 en Toccata (Dorische) van J. S. Bach; Noël (oud Frans Kerstlied). L. C. Daquin; So nate in E. M. Chr. Festing; Toccata, A. Renaud: Pastorale, César Franck en Suite „Kerstfeest" no. 2 van Jan Zwart met tot slot samenzang. Volgend jaar c.a.o. symfonie-orkesten De voorzitter van de Algemene Bond van kunstenaars, de heer S. Bonn, verwacht dat de eerste lande lijke C.A.O. voor alle Nederlandse symfonie-orkesten volgend jaar sep tember van kracht kan worden. De heer Bonn heeft dit in Utrecht medegedeeld op het congres van zijn bond, die enkele jaren geleden door het N.V.V. werd opgericht nadat de Ned. Bond van toonkunstenaars als N.V.V.-lid was geroyeerd. De heer Bonn signaleerde een verheugende ontwikkeling van het ledental: drie Jaar geleden nog 300, thans bijna 850 leden. Voor een miljoen aan schilderijen ontvreemd Volgens een mededeling van de po litie in Provincetown (Messachusetts) zijn uit de woning van wijlen Hans Hofmann In Provincetown 47 schil derijen gestolen ter gezamenlijke waarde van 250000 dollar (bijna een miljoen gulden). Hofmann is een schilder en leraar van Duitse af komst, die in februari in de ouderdom van 8" jaar overleed. In Galerie Walenkamp aan de Nieuwsteeg werd zaterdag middag een tentoonstelling geopend, die aansluit bij de reeks van voorgaande exposities, maar toch een eigen gezicht heeft. Het is een soort mathematische, meetkundige kunst, tezamen met object-art niet te verwarren met pop- en op-art zoals die reeds verschillende malen door deze Galerie werd gebracht. de in 1941 geboren schilder Dibbets, die reeds een aantal andere tentoon stelling in Nederland achter de rug heeft en in 1964 een koninklijke sub sidie verkreeg. Hij werd oorspronke lijk opgeleid tot tekenleraar, het geen trouwens sterk in zijn recht lijnige composities tot uiting komt. Zijn tableaus zijn samengesteld uit hout en linnen, soms geheel van lin nen. Hij werkt met perspectivisch in teressante driehoeken en diagonalen. Zijn kleurtegenstelling is dikwijls ge waagd en pictureel soms wat cru, hardgroen, fel oranje en paars, afgewisseld met lichtblauw en een niet fraai lila-achtig rose. Al met al is het een creatieve uiting die past bij de mathematiek van de compu- De tentoonstelling werd geopend door de heer H. van Eelen, een be kend sprookjesverteller voor de ra dio. Hij deed zulks op een wijze, die algemene hilariteit verwekte, doch over het wezen van deze kunst zei hij eigenlijk niets. Deze expositie duurt tot 31 december en is dage lijks, met uitzondering van zondag en maandag, te bezichtigen van 11 tot 18 uur. De toegang is vrij. Jan den Hartog een waardig eerher stel voor de vele beschamende kri tieken van vele Nederlandse toneel critici. Hij nam de prijs in ontvangst van het hoofd van de dienst Letteren van het ministerie van Cultuur van de Belgische regering in Brussel. Een honderdtal collega's van Den Hartog was van de prijsuitreiking getuige. De Nederlandse en Vlaam se auteurs hielden zaterdag in de Stadsschouwburg van Maastricht hun eerste colleqium. Aan het slot van die schrijvers-samenspraak ver zonden zij aan de regeringen in Brussel en Den Haag een motie. Daarin verzoeken zij vertegenwoor digers van de Nederlandse en Vlaamse verenigingen van toneelau teurs toe te laten bij alle vergade ringen, beraadslagingen en commis siebijeenkomsten van de conferentie van Nederlandse Letteren. Ook ver zoeken de auteurs aan de regeringen, te bevorderen, dat bij beroepstoneel gezelschappen, radio- en TV-omroe pen mogelijkheden met name in financieel opzicht worden gescha pen dat verwezenlijking van oor spronkelijke eigentijdse Nederlands talige toneel, tv- en radio-hoorspe len wordt gestimuleerd. ter. „Object-art" Vincent van Gogh. Daarom bestaat er voor die burgierij gelegenheid de gehele week ln de avonduren een be zoek te brengen aan het Cultureel Centrum. Op de dag zullen duizen den schoolkinderen vam Voorschoten aan de hand van hun klasse-onder wijzer een bezoek brengen. De tentoonstelling geeft een afge rond overzicht over deze merkwaar dige figuur. Naast schilderijen zijn er brieven te zien in de Engelse en Franse taal. De reprodukties, want dat zijn het, zijn bijzonder mooi af gewerkt. Een héél groot bezwaar is echter dat het grootste deel der ten toongestelde werken in zwart-wit af gedrukt is. Een van de eigenschappen van Vincent van Gogh is wel zijn kleurencombinaties en dit vindt men terug in een klein aantal, dat in kleuren gereproduceerd is. Treffend rijn de voorbeelden van grote kunstenaars, die invloed gehad hebben op het werken van Van Gogh. Jozef Israëls „Oude man". Miller's „Schovenbinder", Monrtioelli's >rBloe- menstllleven", Delacroix' „Piëta" en Rembrandt's „De opwekking". BU dieze voorbeelden zijn d« afbeeldingen van de meesters en van Vincent van Gogh naast elkaar geplaatst. Midden ln het Cultureel Centrum staat een kunststuk van de Voor schotense beplantJingsdienst, dat ge heel past in het kader van het fijne lijnenwerk van Van Gogh. Een bezoek aan het Cultureel Cen trum ln Voorschoten ls voor een leder aan te bevelen, ondanks het bezwaar van gebrek aan kleurenpracht. BU rondlopen gaat de figuur van de do minees-zoon uit het katholieke zui den, die reeds op 37-jarige leeftijd stierf, voor ledereen weer leven als de grote kunstenaar met het tragi sche leven. Componist Sjaropin (79) overleden Jiero A. Sjaporln, een van de lei dende Sowjet-componisten, is op 79- jarige leeftijd overleden. Zijn opera „De Decembrists" een symfonisch portret van de Russische 19de eeuw- se revolutionairen, wordt veelvuldig door de Bolsjoi Opera opgevoerd. Hij was ook bekend door een lie- derenreeks op gedichten van Alexan der Poesjkln, Michael Lermontow en anderen. Hoewel hjj onder Stalin in 1946 werd becritiseerd wegens wer ken die te veel op het verleden wa ren geïnspireerd, is hjj daarna uit bundig geprezen en onderscheiden, o.a. met drie Stalinprijzen.. SJaporin is lange tyd leraar geweest aan het conservatorium van Moskou. HiJ was een van de leiders van de vereniging van componisten en lid van het Sow- Jes-vredescomité. Op het punt van de vrijheid vs drukpers had men weinig waarde: voor de proeve. Mr. H. T. J. F. i Maarseveen, hoofd van de afdes grondwetzaken van het minted van Binnenlandse Zaken lancet in een inleiding scherpe kritiek, gezien van de drukpersvrijheid h(j het recht van vrije meningsufc onvoldoende veiliggesteld. Beta rijke media zoals de film, de de® stratie, de omroep, het cabaret en toneel, komen er volgens hem kaaid af. De proeve heeft ariake (drukpersvrijheid) vrijwel onven derd uit de grondwet overgenom „Geen woord over radio, televisie andere media waarmee men een ning in de openbaarheid kan bn gen", zei hij. „De uitgangspunten oplossingen van de proeve op dit p. zijn daarom niet aanvaardbaar". Alle med Prof. mr. dr. Rooij, directeur het Instituut voor Perswetenschap Amsterdam, sloot zich daarbij HU kantte zich vooral scherp ta de omstandigheid dat de regering: pressief in omroepprogramma's Ingrijpen. Bij de pers mag dat i zei hij, bij de omroep mag dat anders zijn, omdiat het recht vaak bUvoorbeeld politieke redenen worden gehanteerd, zoals enkele ja geleden bij het verbieden van eeni zending van een interview met dault. Daarom bepleitte hij een langer tlkel 7 voor de nieuwe grond? waarin het reoht voor uiting van media wordt omschreven. Het ontwerp-omroepwet wordt d de televisiemensen beschouwd alsi onfatsoenlijk dwangbuis. Toen iemand tijdens de discu voorstelde om het wetsontwerp v lopig te laten liggen omdat het wenselijk zou zijn allerlei zaken te leggen op een zo snel verander* terrein als dat van de omroep, v er met groot enthousiasme geklap Cliché De heer H. Schaafsma, adjui directeur van de School voor Jour listiek, had van het wetsontwerp nig overgelaten. Hij noemde het lamentabel stuk, dat van cliohé's elkaar hangt en waarin ook i kleinste sprankje inspiratie owbhra Het staat helemaal in het teken de politieke haalbaarheid en niet dat van de sociaal-culturele w< lijkheid, zei hij. Hij vond dat het wetsontwerp to j bUgaat aan de culturele functie de omroep, democratisering van cultuur tegenhoudt en véél te staatsinvloed wil. Mr. H. W. van Doom, voorzü van de KRO, was het daar niet eens. HU vond het wetsontwerp grote lijnen een goed stuk", juist o i dat het politiek haalbaar lijkt te De televisiereclame die volg n jaar begint (met Philips als een werd de televisiekijkers als iets kers voorgehouden door de reclai deskundigen drs. P. T. van Leefll j en G. Castelijms. Zij rekenden dat de 95 minuten wekelijkse reels J volgend jaar 53 miiljoen gulden in laatje brengt, wezen op d:e wensel j heid er in 1968 180 minuten van maken en ook boodschappen tva de uitzendingen door mogelijk te ben. De reclame op kleurentelevisie schreven zij als een soort commerc e Walhalla In Amerika is namelijk bleken dat kleurenreclame beter hangen en dat de mensen er lan naar kijken. Dat geldt vooral zaken die om „emotionele reden worden gekocht, zoals cosmetica, 1 c ren, eten en drinken. Expositie bij Heuff Zaterdagmiddag a.s. om vier wordt in Kunstzaal Heuff, Hoflij® 7 te Wassenaar, een expositie opend van kleinplastieken Corlnne FranzenHeslenfeld eni schilderijen, tekeningen en graf r van Wim Vaarzon Morel. De graft 1 Dirk van Gelder verricht de openl v De 28-jarige in Gelsenkirchen (D) wonende Ewardt Hilgemann gaat een heel andere richting uit. Hij heeft zich sinds 1960 volledig toege legd op de „object-art". Hilgemann ontving in 1965 de (Duitse) Frits- Bergstichtlng en verschillende stipendia werden hem verleend. In zUn eigen land en ook in Canada (Quebeck) heeft hij reeds eerder ge ëxposeerd. Doordat al zijn objecten in wit zijn uitgevoerd, lijkt het op het eer ste gezicht wat nuchter en eenzijdig. Het werk moet echter bezien worden onder een bepaalde lichtval want licht en schaduw zijn hier we zenlijke bestanddelen van het plas tische en optische effect. Daarvoor heeft hij geen kleur nodig; wit is trouwens de totaliteit van kleur. On der de juiste belichting, die echter van verschillende hoeken uit kan worden toegepast, werken deze plas tieken uiterst décoratief. Hilgemann maakt ook gebruik van reliefeffecten door het instempelen van lynen, rondingen en kaders op vochtig gemaakt dubbelgelaagd pa- Jeugdige leden van kinderkoor uit Obernnirchen n Duitsland radgisteren op tijdens een voor- pier. De instempelingen blijven op I stelling van de Notetik raker suitein Neio York. Zij verleenden medewerking aan een opvoering van het droge materiaal in relief ach- het New York City Ballet". Twee leden van dit ballet, t.w. Kim Kokich en Glenn Dufford, speelden de ter. Ook hier is echter lichtwerking rollen van Pritises en Prins. Door onbekende doodgestoken (Van onze Nijmeegse correspondent) De 65-Jarige groentehandelaar D. J. Peters is gisteravond ln zUn wo ning aan de Brughardt van den Berghstraat 47 in NUmegen door een nog onbekende dader doodge stoken. Er zijn in het huis geen sporen van verbreking aangetrof fen. Evenmin Ls bekend, of iets is ontvreemd. De heer Peters beheerde samen met zUn 36-Jarlge zoon een groentekel dertje. Sinds het overlijden van zijn vrouw in september woonde hy in zyn eentje op de beneden verdieping van het huls, waarby het keldertje behoort. Het was be kend, dat hU enige huiver had om de deur open te doen als 's avonds nog werd gebeld. Tot omstreeks kwart over acht gisteravond had de heer Peters bezoek van zijn enige zoon, diens vrouw en kind alsmede de schoonvader van de zoon. Tl vertrok het gezelschap naar de i ning van de schoonvader in I kenstein. Zoals zijn gewoonte was, keerde zoon omstreeks kwart over ne? terug naar de winkel om af te kenen. Hij trof zijn vader dood i61 in de kamer, die aan de straatl ligt. Er bleek slechts weinig w 11 orde in de kamer te heersen. a sectie, die in de afgelopen n» werd verricht door dr. Zelden.^ bleek dat de heer Peters was of leden als gevolg van een aai S steken, die hem met een nog bekend voorwerp zijn toegebr» in de borststreek. De Nijmeegse politie heeft een1 roep doen uitgaan op inlichtiflf be die belangrijk kunnen zijn voorl onderzoek.

Historische Kranten, Erfgoed Leiden en Omstreken

Leidsch Dagblad | 1966 | | pagina 4